Има ли живот без Бойко и Слави

Има ли живот без Бойко и Слави
Признавам, че изборът на заглавие е умишлено провокативен, за да привлече вниманието към един, струва ми се, сериозен въпрос, скрит зад ироничния. Въпросът е има ли разлика между предмодерния и модерния човек и, ако има, тя в полза на модерния ли е, дава ли му житейско предимство? Връзката със заглавието се подразбира, но, за всеки случай, ще я подчертая: ако Бойко и Слави представляват старите феодални нагласи, то наистина ли съществуват и модерни, с които да се продължи нататък, без да се обръщаме повече назад?

Стоян Радев, снимка: Теодора Попова

 

Отговорът изглежда лесен - модерността на запад от нас отдавна се е състояла, живее се в нея и нашето цивилизационно изоставане не бива повече да ни обърква, абсурдно е в XXI век, в Европейския съюз да се чудим за посоката - модернизацията е закъсняла, но ще бъде въведена с бързи темпове, защото хората не издържат повече.
 

За съжаление обаче точно погледът към западния свят замъглява иначе привлекателната яснота. Не говорим ли и там за маскиран феодализъм, нима има съществена разлика в устройството на живота и човешките нагласи? Промените са уж фундаментални, но де факто козметични, господарите са си господари, а човекът отвътре си е все същият - същите страсти, същите мъки, същите радости. И защо ни е да сменяме опаковката? За да изглежда по-приемливо? Ама новата опаковка си има цена - само за да имитираме прогрес, ще си съсипем ценностите, ще си разбием традициите, а то прогрес няма. Много по-добре сме си в старите устои, защото те не са случайна приумица, а са такива, каквито не може да не бъдат.

 

Тези консервативни вопли се приписват на необразованата част от хората, но и сред по-образованите има тежки скептици. Те знаят, че критиката на модерната западна цивилизация не тръгва от Шкембе войвода, а от самата западна цивилизация, големите ѝ умове проблематизират нейния ход. И става сложно.

 

Да, има предимства, от които безспорно се ползваме - технологичният напредък, роден от онази култура, помага някои неща да стават удобно и бързо. Но и това има непоносима цена - младите станаха жертви на дигитализацията, не вдигат очи от устройствата. А и кой не е чел и гледал фантастика, която предсказва, че нищо добро не ни чака в бъдеще - не феодализъм, ами направо нов робовладелски строй, по-страшен от стария, защото средствата за поробване ще са съвършени. Натам води модернизацията, при положение че човекът не се променя.

 

Следва полуироничен диалог, в духа на заглавието:

 

- Е, човекът се променя, става по-добър, по-загрижен за другите и за планетата.

 

- Така ли? Ама това не беше ли измислица на комунизма? Не се ли уверихме лично, че няма такова нещо?

 

- Не, не, не е измислица. Човекът се променя с истинска възпитателна програма и в крайна сметка неизбежно разбира, че само общественият договор, който дава на всички свобода и прави всички равни пред справедливия закон, може да му осигури хармоничен и достоен живот.

 

- Добре, къде го има това нещо? Някъде случило ли се е?

 

- Ами, има го в западните демокрации?

 

- Не, цялата им слава е от времената на империите и монархиите, ходим да им гледаме дворците, с нищо ново не могат да се похвалят. Американците и те ходят в Европа да гледат дворци. Имат хубави стоки заради капитализма, но той си е пак господарски, феодалите са се модернизирали само външно, но заради тоя маскарад сега пазарът ще им изяде главите - чудят се комунисти ли да станат, или да си се връщат към затвореното натурално стопанство.

 

- Проблеми има навсякъде, но все пак правовата държава функционира и хората са защитени от корупционния произвол.

 

- Той, нали, Слави каза, че против корупцията се бори? Затова гласувахме за него. Бойко се умори и го сменяме със Слави.

 

- Въпросът е, че и двамата предлагат един и същ модел на управление. Понеже като цяло разчитат на предмодерните нагласи, такъв тип хора са, няма как резултатът при единия да е различен от другия. Трябва да се смени подходът. Трябва модернизация.

 

- Мислим, че се разбрахме - модернизацията я продавайте на безотговорните младежи, те могат да се вържат, защото временно им върши работа. Като малко пораснат, веднага разбират, че тая работа не е сериозна. Даже и непораснали ходят по селата и искат да са еко и био, ама екото и биото не е модерно, ами то така си беше, преди да се почнат социалните експерименти.

 

- Не може без модернизация, и без това вървим с векове назад, после ще се оплаквате, че модерният свят благоденства, а ние му слугуваме.

 

- Ето, видяхте ли, това е облагороденият от западната цивилизация човек - иска да му слугуваме. Срамота! Ако ще слугуваме, на себе си да слугуваме. И да видиш как можем да си го наредим. Ако оттатък бяха толкова цъфнали и вързали, нямаше да прииждат чужденци при нас, за да се отпуснат и да поживеят човешки. Уж сме по-зле от тях, а като дойдат, не искат да си тръгнат. Кой тогава живее по-свободно и по-хубаво? Ние.

 

- Тоест вие сте доволни и не искате нищо по-различно?

 

- Вижте, за доволни - не сме доволни, човек винаги има от какво да се оплаче, особено по нашия край. Но, честно, въобще не сме сигурни в това, което ни предлагате, и има защо. Извинявайте, ама като го бутате напред тоя обществен договор и тая модернизация, нали се сещате как Русо се прехласва пред благородния дивак, диваците, казва, са били най-щастливи.

 

- Сещаме се. Но той е нямал предвид дивашко поведение с колата на пътя или на масата в ресторант, говорил е за древните хора. А древни хора не можем пак да станем. Движението е само напред.

 

- А не може ли да си стоим, както сме?

 

- Казахте, че не сте доволни от "както сме".

 

Да, но не за да се лашкаме от утопии в антиутопии, а за да се помисли как да подобрим нашето си положение, да махнем лошото и да оставим само доброто, което си ни е традиционно и ние сме си го запазили.

 

- Знаете ли, че модернизация може да значи точно това?

 

- Не може. Ако е модернизация, не значи това.

 

- Думата ли ви плаши, можем да я сменим?

 

- Плаши ни, че човекът изчезва. Бойко, Слави - има ги, такива или онакива - нещо са направили, видели сме му и меда, и жилото. А вашата модернизация прави всичко невидимо и невидимото управлява, гледа си интереса, извърта го, както му е удобно, пък ние не можем копче да му кажем. Ако ще е феодализъм, поне да ни е пред очите, та да си го знаем и да сме си спокойни. Минахме през всякакви политически фантазии, стига лицемерие, не лъжете и децата.

 

- Как така човекът изчезва? Защо не вярвате в себе си? Вие сте човекът, вие сте важните.

 

- Абе, питайте дигиталния сатрап Джеф Безос ние ли сме важните, питайте го колко печели от нас и как се държи с работниците си. Ама, като питате, вместо него ще ви отговори бот. Робот идва от роб (това сме ние) и бот (това е той). Включили са ни като в "Матрицата" и ни точат силите.

 

Край на полуироничния диалог

 

Та, въпреки шеговитата форма, въпросът е сериозен. Отдавна се знае, че е сериозен. Понякога ни се струва, че вече има еднозначен отговор. И на изборите - изненада. Или без изненада.

 

Източник: Портал Култура

 

Стоян Радев завършва НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в класа по режисура за драматичен театър на проф. Красимир Спасов през 1998 г. Сред по-известните му спектакли са „Плач на ангел“ от Стефан Цанев, „Караконджул“ по Николай Хайтов, „Опит за летене“ от Йордан Радичков, „Ничия земя“ по филма на Данис Танович (Народен театър „Иван Вазов“), „Кой се бои от Вирджиния Улф“ от Едуард Олби (МГТ „Зад канала“), „Куклен дом“ от Хенрик Ибсен, „Жена без значение“ от Оскар Уайлд (Театър „Българска армия“), „Палачи“ от Мартин Макдона, „Развратникът“ от Ерик-Еманюел Шмит (Театър „София“), „Братя Карамазови“ по Достоевски (ДТ Пловдив), „Соларис“ по Станислав Лем (ТР „Сфумато“) и др. Има награда „Аскеер“ за най-добър режисьор, както и многобройни номинации за „Икар“ и „Аскеер“ в същата категория. Заснел е няколко документални филма и шест серии от тв сериала „Четвърта власт“, отличен с наградата за най-добър сериал от Българската филмова академия и от Асоциацията на европейските обществени телевизии CIRCOM.

 

 

 

 

 

Коментари

  • Минаващ

    31 Авг 2021 0:05ч.

    Комплименти!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • северомакедонец

    31 Авг 2021 1:38ч.

    псевдоинтелектуален хаос по дефиниране на топлата вода на представител на едно от изгубените поколения...Поне в упадъкът ни искуствата си се развиват известно време та чат пат се серщат интелигенти в руския смисъл на думата....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • северомакедонец

    31 Авг 2021 1:41ч.

    На пет-шест сайта днес го промотираха умнокрасивите му терзания...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кики

    31 Авг 2021 2:05ч.

    И кой е опонентът на искащия модернизация? Подразбира се, че е възрастен човек, подчертано възпитан в комформизъм от соца, без идеи и дори мисъл. Да, ама не! Защото основните избиратели и на двамата е младото поколение, възпитано през последните 32 тягостни години, най-светлата от които за българите беше '94-та, световното по футбол. Много, много разочароващ материал и решение никакво....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    31 Авг 2021 7:16ч.

    Та нали се сещате как Русо се прехласва пред благородния дивак, диваците, казва, са били най-щастливи? - Кой ги знае диваците. Келтите например във Франция с човешките им жертвоприношения. Ако не беше продукт на френската цивилизация, Русо нито щеше да мине за велик, нито някой да го помни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sin

    31 Авг 2021 8:47ч.

    Животът в Булгаристан приключи на 10.11.1989 година !!! Остана да се изживее робското съществуване до края … „Слава Американу, Слава Булгаристану, Героям слава“, АМИН !!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Има ли живот без Бойко и Слави

    31 Авг 2021 8:50ч.

    Има ли живот без Ицко от ДъБъ-то, Кирè Харвардо, Асенчо Джендъро и Ко

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • на 31.08.2021 в 07:29 учените български мъже освен образовани, харесват имотни жени със зестра или пък доста бели или зелени гтущери за пандемични времена.

    31 Авг 2021 8:57ч.

    Това е наблюдението и на балдъзата ми за образованите мъже и учèните в САЩ и Канада, но там проекто съпругът търси избраница с добра и дебела зестра и добри връзки, даващи възможност за кариерното му развитие. Та, така. Примитиви!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Атанас Динков

    31 Авг 2021 9:16ч.

    Спомняте ли си, #Кой върна Борисов във властта през 2014 г ?!? "Умните и красивите"!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Маги

    31 Авг 2021 9:44ч.

    Да, добре си спомняме, с белите пиана, белите цици и т.н. Голямо театро гледахме, голям зор да се върне "незаменимият" и заслужил доверието на тези, които конструират властта.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • грейки

    31 Авг 2021 9:52ч.

    Няма "човешки права" в прикрития феодализъм на модерния Запад, има предоставени социални права (по проф. Иво Христов), които днес все по-настойчиво се отнемат. Преди 32 г. лесно ни будалкаха с либерална идеология (сравнявайки я с комунистическата), защото либерализмът хитро паразитираше върху комунизма със стоково-паричната си отвореност и гъвкавост. Но още тогава имаше умни и критично мислещи хора, които прозряха заблудата и на либерализма и не се поддадоха. Сините талибани ги наричаха несправедливо "комунисти", но те просто предчувстваха, че ще дойде нещо още по-страшно от комунизма, защото капитализмът поначало не претендира да съхранява някаква човечност, дискурсивно позната на Запад като "хуманност". Тялото на капитала няма нищо общо с хуманното тяло на една ориентирана към традиционните ценности общественост или самоосъзната чрез Бог личност. То действа като невидима егрегорна суперструктура, която е безбожна, чисто-количествена и цифрова, и на която се противодейства с минимум съглашателства с днешното статукво и съзнателно провеждани бдителност и аскетизъм във всекидневието, ако искаш все пак да не се превърнеш в балък на системата, а да оцелееш по-дълго и като по-независим (все още) хуманен човек.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Капитан Кук

    31 Авг 2021 10:02ч.

    "Общественият договор" на Русо послужи за оправдание на много тирани". Бенжамен Констан, 1829 г.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • грейки - да се поправя!

    31 Авг 2021 10:05ч.

    Извинявам се за неточността от бързане: да се чете "има предоставени определени социални възможности" (по проф. Иво Христов).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • bg-to

    31 Авг 2021 10:54ч.

    Какво му е културното на този писач ?? Не виждам нищо впечатляващо и вдъхновяващо. Изгубил си е времето да съчинява небивалици.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    31 Авг 2021 12:19ч.

    В света няма такова нещо като мода, има развитие, обусловено от линейното време. В линейното време се правят нови открития, само че тук става дума за неща, които съществуват като сили и възможности и които просто човекът е открил, овладял, подчинил по-късно във времето. И ранните цивилизации са можели да имат електричество и компютри, ако са знаели как, понеже законите, физичните, са си съществували и тогава в природата. Но не им е било тогава дадено да ги разберат. Същевременно има норми и ред, който също така, както и физичните закони, никога не се е променял като постоянно валидни закономерности и никога няма да се промени. Разбира се, там също има промени в линейното време, обаче те не следват някакъв път на човешка еволюция, а по-скоро на деволюция. Помним какво Христос каза на хората, които напускаха жените си и им даваха „разводно писмо“. Той им каза, че от началото не е било така, но поради ВАШЕТО КОРАВОСЪРДЕЧИЕ ви се даде това право. Понеже човешкото сърце отива в плен на бесовете, хората не са способни да изпълняват вече онова, което им е дадено като естествен ред. Понеже този ред изисква и способност и отношение. Не може да кажеш на костенурката да скочи един метър трап, но лъвът може. Така е и с човека, той може да е бил лъв, а да е станал костенурка. Поради тази причина нормите, които са били работещи и най-съвършени за него, могат да станат опасни за него, след деградацията на неговата природа. Когато човекът се корумпира и през него не протича онова, което трябва да протича, когато той не функционира по начин добър за останалите, трябва да му се отнеме чина, правоспособността. Като дете, което се наказва, за да не се нарани или да не нарани друг. Затова ние губим полезни за времето си институции и си позволяваме да ги наричаме отживелица. Позволяваме си да вменяваме примитивизъм на хората, които са можели онова, което ние вече не можем, които са можели да употребяват за добро тези институции. Оправданията да осъдим историята и да обявим нашите предци за примитивни се търсят точно в падението, което се е случило към края на някоя епоха и цивилизация и което е предшествало промяната. Т.е. когато човекът е губил съдържанието и е ставал опасен. Но примитивен ли е човек, който е можел да има роб и да го обича като брат? Примитивен ли е бил цар, който е заставал най-отпред в боя и е посвещавал живота си на добруването на народа си? Примитивен ли е свещеник, който е спасил стотици хора, като авторитетно им е казвал какво да направят, без да злоупотреби и е останал с чиста съвест пред Бога? Примитивен ли е бил патриарх, който е управлявал, обгрижвал, просвещавал, защитавал рода си? Ние днес казваме, насилие, субординация, но всяка нова промяна обикновено означава ново слизане надолу и отдалечаване от съвършенството и образа на светия херос. И по тази причина най-просветените хора на всяко време често са консервативни и се противят, понеже искат да кажат на човека, не слизай толкова ниско долу, ти се поправи, ти изпълни с живот и съдържание формата, не променяй самата форма, тя е дадена за добро. Мъдростта е в това едновременно да се бориш за човека, но също така и да следиш промените, които Бог допуска по волята Си, за да съхрани човека в още по-пропадналата му, егоистична и грабителска същност. Когато не е способен да притежава власт и да дава отчет за нея свише, не може да е добър управник, а е корумпиран, не става за добър баща или съпруг. Поради човешкото коравосърдечие се позволява на хората да изоставят свои отговорности към други хора, да живеят егоистичен живот на себенасищане. Но моля, не наричайте това мода или прогрес. Забележката не е към автора. Тя е към прогресистите с техния животински фанатизъм да проповядват всеки нов упадък като прогрес. Които убиват свещените образи на бащи, майки, царе, управници и авторитети, за да ги изкарат насилници, узурпатори и диктатори. Вие не можете като тях и затова събирате злите примери на подобни на вас егоисти, които в неспособността си да изпълнят една форма със свещено съдържание, предпоставят нейното унищожение. Слави е анархист. Това е вече някаква крайна фаза на отричане на властите, когато се търси опасността във всичко, което някога е означавало сигурност, който дълбоко вярва в корупцията на човешката природа, вероятно съдейки по себе си. Понеже човекът е звяр, нека няма никаква власт, нека бъдем раздробени до тълпа и да решава рева на тълпата. Само че човекът е звяр, понеже зад него се крие такъв и той се чува най-добре в рева на тълпата. Как тълпата ще спре днес задължителната ваксинация, ако ние сме „демократизирали“ институциите си така, че те отдавна не са независими, авторитетни и силни? А хората, които ги демократизират и ни „освобождават от бухалки“, като Манолова, Хаджигенов, Бойкикиев ще поведат ли народа в защита на неговите права? Когато се извади ПРОФЕСИОНАЛИЗМА и ЙЕРАРХИЯТА от една институция, когато тълпата не й вярва и я напада, проблемът си е на тълпата. Аз не мога да поставя под общ знаменател Борисов и Трифонов, това е още по-примитивно, да обединяваш хората по причина, че са авторитарни. Хитлер е бил авторитарен, Левски също е бил авторитарен. Най грешно авторитарни са онези, които поставят йлюзиите и ограничения си светоглед над всички, с груба сила и с истерия и в момента това са хората, наричащи се демократи и демократизиращи де що има институция, партия, организация.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Виолетка

    31 Авг 2021 13:27ч.

    Ваксинирана съм вече с трета игла! И пощурявам от радост, в смисъл, кат' чета ювелирните текстове на Г-жа Helleborus от ГЕРБ-ЖЕНИ. Мерси, за което. Убедена съм, в смисъл, пак ще биеме, като отидеме и си пъхнеме в машината нашия глас за Политическа Партия ГЕРБ! В смисъл, Бойко - ПРЕЗИДЕНТ!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Никола Тесларов

    31 Авг 2021 15:32ч.

    Г-н Радев, няма да коментирам коментара Ви, понеже не е етично да е анонимно! Вие сте автор, а аз съм трол! Прочетох го, обаче, и след някои размишления имам въпрос по принцип! Смятам, че грижа за състоянието на обществото имат хората на образованието, културата, изкуството, с други думи на интелектуалния елит на държавата! Отговорност за всичко останало, като се започне от инфраструктура и се стигне до велоалеите, през всичко материално, е задължение на политиците т.е. на изпълнителната и законодателната власт! И тъй като не можем да подминем ужасните пороци на днешния свят, накратко на организираната престъпност, която на общите ни блага и пари гледа като на свои, та се питам какво се случва когато интелектуалният елит се постави в услуга на организираната престъпност и заедно обявят война на изпълнителната и законодателната власт? Може ли да се счита за вярно, че кризата на доверието и кризата на лидерството са последица и от изключителната "работа" на посредници, на практика на военизираните крила на наглед миролюбиви граждански структури и "независими" медии? Как се нарича двойното дъно на демокрацията?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Красимира Кузманова

    31 Авг 2021 16:33ч.

    Да се извиня, че коментарът ми е изтрит. Но да изпадаш в телешки възторг към една или друга държава с "мощна" икономика" и да се въртиш катко фурнаджийска лопата, е почти изкуство. През 1997 г. пристигнаха едни англичани да дадат независимо мнение за мястото на втория мост над Дунав. Помагайки на съпруга ми и колегите му да учас8тват в търговете като подизпълнители, получавах по 8 долара на час за заетостта си - писмен или устен превод. И всички европейци рвазбраха, че у анс човешкият живот и човешкият труд е евтина стока. Време е за малко джин. Приготвих доста зимнина. Щасткливи са хората, които могат да дават от сърце. Заличаването на втората ръка хора вече е в действие. Но тъй като съм 120 годишна стара душа, всеки ден се радвам ако стопля сърчицето на такива, които нямат какво да ядат, няма къде да спят и се притесняват да подложат ръка за милостиян - някои от мърз-ел, други от глупост, трети от "загрижени роднини. Слънцето грее за всички.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • майната

    05 Sep 2021 21:56ч.

    Да, някой е по умен ! И какво, върти сучи ???. Въпросът е един.! Ще се краде ли и колко? За Боко, възможно най много и от всичко !!! Шейсет хиляди полицаи го пазеха да краде ! Прокуратурата правеше същото ! Съдебната система и тя ! Ние разсъждаваме, старото или новото ??? И двете са за кофата, ако в държавата се краде, като до сега !Мислете , мислете хора !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи