Петър Стоянов пред "24 часа": Ханке лобираше за американски компании. Затова се обадих на Костов

Петър Стоянов пред "24 часа": Ханке лобираше за американски компании. Затова се обадих на Костов
"Веднъж професорът дойде при мен и ми донесе документи, от които се виждаше, че една или две американски компании проявяват интерес да инвестират в България. Ханке твърдеше, че според тях български чиновници им пречат за това или проявяват двусмислено поведение. Не в смисъл, че искат директно рушвет или подкуп, а че бавейки своя отговор, сякаш негласно внушават това. Затова и се обадих на Иван Костов, може да съм бил и по-рязък, но бях действително ядосан, че в онзи момент, когато жизнено се нуждаехме от всяка чуждестранна инвестиция, някой може да си позволи такова поведение, дори да няма никаква корупция. Впрочем Костов беше напълно съгласен с мен." Това казва в интервю за "24 часа" бившият президент Петър Стоянов.

 

 

Петър Стоянов даде интервю и за предаването "Лице в лице" по бТВ. 

 

Преди 10 дни икономистът Стив Ханке каза по Би Ти Ви, че по времето, когато Стоянов беше президент (1997-2002 г.), той му е донесъл куфарче с доказателства за корупция в България, след което Стоянов се е обадил на Иван Костов и му се развикал.

 

 

- Г-н президент, учудващо дълго запазихте мълчание по казуса „Стив Ханке”.

 

- Ако бях реагирал веднага щях да придам извънредна важност на казаното от проф.Ханке.

 

- Но проф. Стив Ханке не е кой да е.

 

- Така е! Не го познавах лично, препоръчаха го заедно с много други икономисти, а аз исках да чуя мнението на повече хора, понеже ситуацията бе извънредно тежка. България практически бе фалирала, никой не искаше да ни отпусне заеми, докато не се предприемат радикални мерки за оздравяване на финансовата ни система и икономиката като цяло. На всичко отгоре у нас нямаше нито парламент, нито правителство. Тепърва трябваше да назначавам служебен кабинет, но така или иначе, за всички негови действия щях да отговарям аз.


Проф. Ханке бе просто един хората, поканени за да чуя съветите им. Въпросът бе: дали да се въведе валутен борд и към коя валута да се фиксира българският лев. Проф. Ханке беше твърд привърженик на идеята, че трябва да го „вържем” за американския долар. Категорично не приех това, защото противоречеше на идеята за бъдещо членство в ЕС. Такова бе и мнението на повечето наши експерти.

 

- Кой все пак е баща на валутния борд?

 

- Усилията и експертизата на всички заслужават уважение. Освен нашите икономисти, които работиха всеотдайно и чиито имена се знаят, трябва да добавя и Иван Костов и Александър Божков - бях в непрекъсната връзка с тях, защото очакванията на всички ни бяха, че СДС ще спечели следващите избори и парламентарното мнозинство ще трябва да приеме текстовете за валутния борд, а бъдещият министерски съвет да го въведе.

 

Заедно със служебния кабинет трябваше да подготвим всичко, за да не се губят три-четири ценни месеци – нещо повече – от мен се искаше политическа гаранция, че следващото мнозинство и кабинет ще приемат закона за борда. Иначе нямаше да получим животоспасяващите заеми. С една дума: валутния борд не е рожба само на един човек. Но още тогава в нашите среди с това прозвище бе удостоен Красимир Ангарски, най-напред защото той от първия ден бе категоричен привърженик на въвеждането на борда, с лев фиксиран към марката, което означаваше един ден към еврото и второ, защото той координираше на практика всичко от самото начало до края. Дума да няма, че Майкъл Деплер и Ан Макгърк положиха изключително сериозни и почтени усилия това да се случи. Също и служебното правителство начело със Стефан Софиянски и финансовия министър Гаврийски.

 

- А Стив Ханке?

 

- Никак не ми се ще да омаловажавам чиято и да е роля, но Стив Ханке беше против някои основни постановки на борда и когато Законът беше готов, той отново го критикува сериозно пред български журналисти. Слава Богу, бордът беше успешен, но в крайна сметка така се ражда истината – в сблъсък на идеи и гледни точки.

 

- И все пак, какво имаше в куфарчето на проф. Ханке?

 

- Веднъж професорът дойде при мен и ми донесе документи, от които се виждаше, че една или две американски компании проявяват интерес да инвестират в България. Ханке твърдеше, че според тях български чиновници им пречат за това или проявяват двусмислено поведение. Не в смисъл, че искат директно рушвет или подкуп, а че бавейки своя отговор, сякаш негласно внушават това. Затова и се обадих на Иван Костов, може да съм бил и по-рязък, но бях действително ядосан, че в онзи момент, когато жизнено се нуждаехме от всяка чуждестранна инвестиция, някой може да си позволи такова поведение, дори да няма никаква корупция. Впрочем Костов беше напълно съгласен с мен.

 

- Иван Костов отрича това.

 

- Защото го питат дали съм му предавал куфарче с информация за корупция. Разбира се, че не съм, защото не съм получавал такова куфарче. Тук обаче се появява един въпрос, който откровено ме смущава. Почти 30 години говорим за приватизация и свързаната с нея корупция. През всичките тези години повече от 10 български институции са се занимавали с този въпрос – ведно с целия си капацитет, подготвени служители и написани на български език документи и материали. Да не говорим за медиите. А досега нямаме един споделен от всички отговор каква е истината за корупцията. Как тогава може и медиите, и обществото да очакват тази истина да излезе от куфарчето на Стив Ханке двадесет години по-късно? При положение, че по онова време е идвал 4-5 пъти в България, стоеше по три дни и не знаеше български език.

 

Струва ми се, че трябва много силно да се замислим върху този факт и тук дори не става въпрос за куфарчето на Ханке. Живеем в свят на хибридни войни и на фалшиви новини и ще излязат по-силни онези общества, които могат да се противопоставят успешно на тази нова и изключително коварна заплаха. Лековерието и наивността могат да доведат до гибелни последици. И затова трябва да се замислим всички, включително вие, журналистите.

 

И още нещо. Колкото по-малко официален характер има една информация, толкова по-истинска изглежда тя в очите на българското общество, а това е изключително опасно, защото говори за недоверие в институциите и оттам – в държавността като цяло. По време на президентската кампания през 2001 г. показах по телевизията един доклад на Националната следствена служба с данни за евентуални злоупотреби и корупционна дейност на висши чиновници и няколко министри от кабинета Костов.

 

- Един от тях Богомил Бонев ли беше?

 

- Да, точно така. Докладът беше изготвен по поръчение на министър-председателя от експерти на НСС, изведен официално от тази служба и подписан от нейния шеф. И досега всички, или почти всички Ваши колеги наричат този доклад „компромат”. Ако един доклад на Националната следствена служба е компромат, то на какво основание се вторачвате в “куфарчето” на Стив Ханке?

 

- И все пак, вие многократно и публично предупреждавахте, че корупцията може да изиграе лоша шега на управлението на СДС. Затова дори развалихте отношенията си с Иван Костов.

 

- Точно така. Но винаги защитавах кабинета, защото много исках този кабинет да довърши мандата си и да има евентуално втори. Защото заедно бяхме придвижили България много напред по пътя и към НАТО и Европейския съюз. Много се страхувах, че един нов кабинет и не дай Боже, нова и по-неблагоприятна геополитическа ситуация могат да променят атлантическия ни и про-европейски курс, а това щеше да бъде фатално.

 

Затова критиките ми бяха не, за да сваля кабинета, а точно обратно – за да не позволя да падне заради натрупано обществено недоволство. Това и казвах във всичките си публични изяви. Казах го ясно и публично и на 5 май 2001 г. - малко преди парламентарните избори. Помня го и досега: „СДС трябва да продължи да управлява България и след тези парламентарни избори.” По-ясна предизборна подкрепа от тази – здраве му кажи!

 

Вярно е, че отношенията ми с Костов не бяха блестящи, особено по време и след като загубих президентските избори. И досега, например, не мога да си обясня крайно непочтеното му твърдение, че „отварянето на досиетата и лустрацията бяха спрени от Петър Стоянов”. Съвършено невярно – законите за досиетата и законите за лустрацията са публикувани в Държавен вестник и влязоха в сила след като аз подписах укази за тяхното обнародване, т.е., нищо не съм спирал. И сега да влезете в Интернет, можете да видите това. Но лъжата така или иначе остана - и до днес ме питат за това. Кабинета Костов и очевидните му заслуги за България, обаче, винаги съм подкрепял.

 

Източник: "24 часа"

Заглавието е на "Гласове" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • Пико

    26 Фев 2020 18:06ч.

    Тоя мазник го слушах при Цв.Ризова.Извода който си направих ,че българите при избори са вземали и правилни решения.В случая като не са го преизбрали/подобрен модел на Плевнелиев/.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Значи

    26 Фев 2020 18:42ч.

    1. Имало е среща с куфарче. 2. Най-същественото свидетелство при спора: 'той твърди' срещу 'аз казвам' е сегашното състояние на българското стопанство: дивашко разграбване и деиндустриализация, и като резултат от тях - катастрофална депопулация и демографска криза... Някой да подсети отново: Какво произвежда и какви продукти изнася в момента Р България? (няма да броим златната руда)... Личните заслуги на най-достойните наши държавн и мъже от Прехода са описани ласкаво на био-страничките им във Wikipedia.org: https://en.wikipedia.org/wiki/Petar_Stoyanov /// https://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Dimitrov ... и така нататък...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    26 Фев 2020 19:00ч.

    "Живеем в свят на хибридни войни и на фалшиви новини и ще излязат по-силни онези общества, които могат да се противопоставят успешно на тази нова и изключително коварна заплаха." Точно така. И ако проумеят, че Истината е субект. Който непрестанно говори, стига да има кой да слуша. Хибридните войни най-лесно се разпознават не по-съдържанието, а по целите, които преследват и по своята злонамереност и разрушително действие.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • OLD

    26 Фев 2020 19:02ч.

    Човек не може да се надскочи. Така и със Стоянов. Съгласен с Пико. Също го гледах при" Мадам четири лапи". Явно не е добър адвокат. Пък и сме от едно и също време ."Корабчетата в очите" , ги има даже и да са срамежливи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бат Петьо бе,

    26 Фев 2020 19:10ч.

    Я кажи защо те изфърлиха от Трилатералната комисия. Разправят, че и там си се опитвал да гяволееш по същия левашки начин, по който го правиш в България, вярно ли е?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Толкова напред ни заведохте

    26 Фев 2020 21:02ч.

    Че вече надничаме в ямата на ада! --- Н Е К А Д Ъ Р Н И Ц И!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Наблюдател

    26 Фев 2020 21:31ч.

    Той бил честен. Нямал къща.Не взел дори и стотинка. Бля-бля-бля. А куфарчето с един милион лева от Здравко Цеков от преватизацията на АТЗ Девня взе.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Айде, айде!

    26 Фев 2020 21:41ч.

    Никой, дори и ГЕРБ не успя да нанесе толкова тежки поражения на България колкото СДС. Седесарската банда се ръководеше от трима човека. Иван Костов, Петър Стоянов и класната Екатерина Михайлова. Те създадоха условията за поголовното разграбване на народното имущество. Как се провеждаха приватизационните сделки. Този който печелеше сделката имаше срок в който да внесе мизерната спрямо придобитите активи сума. Новият горд собственик като правило беше гол и бос като битолски просяк. Но вече имаше правото да се разпорежда с активите дори и без да ги е платил. Следваше масова разпродажба на реално все още народните активи. С получените от разпродажбите пари се плащаше сделката. Без нито един лев реални вложения, по принципа кон за кокошка. Петьо Коня разиграва циркове как треперел за всяка чужда инвестиция! Такива нямаше. Имаше продажби на цели заводи за по 1 долар! Така чуждите инвеститори ликвидираха конкурентни производства. Така СДС ликвидира една процъфтяваща държава. Бащата на Петър Стоянов като областен управител на Пловдив казваше, камък върху камък не трябва да остане! Синът му беше достоен следовник на бащината заръка. Това е.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хайде хайде!

    26 Фев 2020 23:03ч.

    Архикомунделите от ГЕРБ умират да прехвърлят вина на някой друг. Все някой им се бил дефекирал в бикините. И понеже с бесепарите и депесарите са си от едно котило вината дружно се прехвърля на краткото управление на СДС от преди няколко десетилетия с Костов и Стоянов. Другарчета комунгерберасти, колкото и да се правите, че космоса ви е крив, ракетата ви се мята в толкова очеизвадна хаотична треактория, че и за слепите вече е ясно, че точно вие държите палмата на НАЙ-ТЪПАНАРСКО и КРАДЛИВО управление на България.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не е необходимо, уважаеми господин Дачков, да изтупвате от прахта и да ни притопляте

    27 Фев 2020 4:52ч.

    подобни фигури. Те са вече част от срамната история на т.нар. български преход, който се оказа a step to nowhere - виждаме вече ясно резултатите. Понеже национални предатели и слуги на чужди господари нямаше как да доведат България до нещо различно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Филибелийски

    27 Фев 2020 8:32ч.

    И Пешо Майната, и Ване Цигането са едно от грозните лица на "прехода". Сега пазят закона на мафията и гледат, макар и да се мразят, но не поради морални или идейни причини, а защото не са се разбрали за пая, да не се киснат взаимно. Изобщо не ги е еня нито за народа, нито за демокрацията, която така и не дойде, в България. Гледат собствения си интерес- користни, дребни, хитри, лакоми душици. Единият- асистент в ВМЕИ "Ленин", другият- провинциален треторазреден бракоразводен адвокат-. Кой ги е инсталирал на тези постове, кои са агентите "Виктор" и "Санкин"- това са важните неща ? Ще ги започвим с това, че по тяхно време комунистите станаха капиталисти. А, че проф. Ханке казва истината, това е вън от съмнение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • MrBean

    27 Фев 2020 8:46ч.

    https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/1999/06/26/250918_antimafiia_razsledva_sin_deputat/

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • буржоазен буквар

    27 Фев 2020 9:03ч.

    Кога ще съдят виновниците за хиперинфлацията при Виденов? КОГА? В нормални държави спират търговията ако цената скочи с 15% за 6 месеца. Беларус спря обезценка на валутата със ДДС 30%, търговия валута. Може да се забрани търговията за 6 месеца, на валута, притежание само 100 долара на пътуващите, банките да имат резерв и дадени заеми само в родна валута. Когато отменят златният стандарт през 1972г. САЩ въвеждат военно положение за запазване на цените. 1932г. САЩ забраняват притежание на злато.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петър Коня:

    28 Фев 2020 12:55ч.

    Иване, кажи си!!! Има и такива, като мен които не са забравили тези му думи в края на мандата на правителството на Иван Костов! Помним също как предприятия се продаваха за 1 лев (долар) с всичките им активи, а погрома в селското стопанство бе по-страшен и от двете национални катастрофи, защото този тарикат и другите от шайката му искаха да унищожат всичко, което бе създадено при омразния им социализъм! Може би христоматийния пример с продажбата на авиокомпания "Балкан" на евреина Гад Зееви за цената на един апартамент в София е най-впечатляващ! Помним и за мистър 10%!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А вий и наследниците ви във властта за какви компании лобирахте

    01 Март 2020 7:34ч.

    - за севернокорейски може би!? Нищожества!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • СДСищини

    03 Март 2020 15:56ч.

    Ма той Стоянов се борил с хамериканците, брях!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи