Снежен резил на Витоша

Снежен резил на Витоша
<p>Автобус с деца катастрофира леко на Витоша, на път към ски училище. За щастие водачът е карал толкова бавно, че рейсът само се е извъртял и ударил в дърво &ndash; няма пострадали, нямало е риск за живота на малките пътници. Концесионерът &bdquo;Пътища и съоръжения&ldquo;, отговорен за почистването, май не е забелязал, че цяла нощ е валял сняг.&nbsp;</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/46155_VHOHGLGUw6WIS1gdVLuf8fs8ZfZ87M.jpg" style="height:450px; width:600px" /><br /> <em>Падащите снежинки не са подсетили концесионера, че е време за опесъчаване на пътищата.</em></p> <p>От общината обаче обяснили, че водачът, който возел децата, бил с неподходящи гуми.</p> <p>Ако това наистина е така, то излиза, че за пореден път проверките на автобуси за деца са били извършени наужким. Не чухме обаче някой да държи отговорен водача. После косвеното обвинение към фирмата превозвач се &bdquo;преквалифицира&ldquo; в &bdquo;каране без вериги&ldquo;. Става дума за следното: пътят на прилежащата &bdquo;планина-гордост-радост&ldquo; на софиянци е оставен без никакво почистване, когато за първи път през годината заваля истински сняг. И така който и да поиска да се порадва на зимната красота от Витоша или да се снабди с високопроходим джип (може и с БТР) или да кастрофира, или &ndash; като си знаем колко съвестно общината следи за почистването &ndash; остава си у дома и не троши нерви, време, гориво и автомобил.</p> <p>Факт е, че градският транспорт също не можа да се движи из планината. Обяснението: &bdquo;... поради усложнената зимна обстановка&ldquo;. Колко усложнени са 10 см сняг? Та и 15 да са! Иначе из града транспортът си се движел по график.</p> <p>Случайно хвърлен поглед към информационна табелка на столична спирка показва, че автобус номер 4 ще дойде след... 47 минути (?!). Та толкова трае полетът със самолет от София до Варна. За това време с лек автомобил се пътува от София до Пазарджик. А според общината чакането на едно място при минус пет градуса в продължение на 47 минути е &bdquo;по график&ldquo;. За автобус 306 например никога не се чака по-малко от 22 минути, а в празнични дни &ndash; и по 30. Това не е градски транспорт, а междуградски. И няма допирна точка с &bdquo;плавно&ldquo; обслужване на хората, нито с качество на услугата.</p> <p>Но да се върнем отново на Витоша. Само преди седмици столицата ни гордо бе призната за европейска столица на спорта за 2018 г. и една от причините бе прекрасната Витоша. Хуго Алонсо, ген. секретар на ACES Europe (европейската организация, която от 2001 г. избира спортни столици), заяви високопарно, че &bdquo;българите и основно столичани дишат спорт, той е вътре в тях&ldquo;.&nbsp;&nbsp;Лесно е официални лица да бъдат качени до горе, защото те не знаят, че през цялата седмица транспорт към планината няма &ndash; не съществува. Така който иска да &quot;подиша спорта вътре в него&quot; по пътеките на планината от понеделник до петък, трябва да се качи с колата си и откъдето е тръгнал, оттам да се върне &ndash; не може да премине по билото да слезе от другата страна. Иначе някой трябва да го закара до стартовата точка и после отново с кола да го посрещне от мястото за слизане. А как е през почивните дни? Автобусите се движат на интервали, които могат да утрепят мерака и на най-запаления планинар. Хората, които се качват горе, намаляват постоянно с всеки сезон. От едно от най-популярните места &ndash; Златните мостове, където нищичко не се е променило за последните 30 години &ndash; се движи маршрутка. Винаги чакат и таксита, които взимат твърда цена на човек за возенето, като в колата не може да са по-малко от петима пътници. Това май не беше законно, но кого го интересува след 5-6 часов преход?</p> <p><strong>Какви са условията за ски, ако ги има?</strong></p> <p>Преди година в кабинка на Симеоновския лифт се запознах с пилот от Lufthansa. Докато кацал над София, протегнал врат от пилотското си място и като видял, че ски склоновете изглеждат добре, на другия ден нарамил борда, взел такси и дошъл на лифта.&nbsp;</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/46155_t9MqOTRkCq81hL8iDYEqwggYbx2CFC.jpg" style="height:309px; width:550px" /><br /> <em>Пилотът от Lufthansa сподели, че с гледане от високо е проучил условията за каране на ски на Витоша.&nbsp;</em></p> <p>&nbsp;</p> <p>Да, Столичната община няма нищо общо с &nbsp;поддръжката на информационните сайтове на &bdquo;планината-гордост-радост&ldquo; на софиянци. Но Витоша все по-активно допринася към тъмните страни на имиджа на прилежащия си град.</p> <p>Само след дни, на 31 декември,</p> <p><strong>на Копитото ще се образува поредното автомобилно стълпотворение.</strong></p> <p>Между 300 и 500 човека ще се изсипят на почти разрушения стар лифт под телевизионната кула, за да гледат новогодишната заря от високо и от околните баири да пускат собствените си ракети.</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/46155_43uSKaDq4ax0Sq29EXV8d3oGcoVbw2.jpg" style="height:375px; width:600px" /><br /> <em>Така изглежда новогодишна София в ясно време.</em></p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/46155_paZ9IEwYyDqcpeapIqYast1z6ramY2.jpg" style="height:317px; width:600px" /><br /> <em>Празнуващите са във възторг и при плътна облачност, осветена от градските илюминации, както това се случи през 2013 г.</em></p> <p>&nbsp;</p> <p>Неизяснена собственост, класическо институционално безхаберие, пълна незаинтересуваност лишават не само софиянци, но и гостите на града от най-впечатляващата гледка от високо, където да се стъпва по цивилизован начин. Само който е бил горе е наясно колко стръмно става отведнъж и всъщност само чудо е причината досега никой да не е загинал по време на такива струпвания на хора.&nbsp;</p> <p>Обещанията за светло бъдеще на най-впечатляващата наблюдателна площадка към града се леят и от общината, и от лица, заинтересувани от туризъм, и от Съюза на архитектите дори. Но само толкова. От години.</p> <p>Е, дойде още един 31 декември и някой общинар може да опита да стигне дотам, да празнува под небето сред млади и възторжени хора.&nbsp;</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/46155_XB5rtQC7hGhPHafJkUHf3UjrAvPwHm.jpg" /><br /> &nbsp;</p> <p>Първите коли започват да пристигат в подножието на кулата още около 8 часа. Прииждащите си носят хапване и достатъчно пийване, за да станат безкрайни куражлии. Безкрайна върволица от коли се точи нагоре дори в последните минути на старата година. И водачите паркират където им падне, логично е, че някои засядат, други буксуват, трети се чукват в други коли или в дървета.</p> <p>До този момент изглежда, че хората, които се качват горе, са инстинктивно благоразумни и само на тяхната отговорност се дължи фактът, че никой не е пострадал сериозно.</p> <p>Нито от управата на парк &bdquo;Витоша&ldquo;, нито от полицията, нито от коя да е институция желаят да прояват и елемент на организация и грижа за стотиците празнуващи, които се събират &ndash;</p> <p><strong>като са толкова ненормални да гледат от високо</strong></p> <p>към греещия град, да си носят риска!&nbsp;</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/46155_zEXF6qwIyNpQC61SQmMxBPsVh3q7z7.jpg" style="height:367px; width:550px" /><br /> <em>Студ, празнични количества алкохол, липса на всякакви обезопасителни мерки и куражът приижда във вените на празнуващите, някои от които буквално рискуват живота си при подобни акробатични изпълнения.&nbsp;</em></p> <p>&nbsp;</p> <p>Не, няма друга държава, където и красивите неща да са оставени на самотек, на добрата воля на хората, които биха проявили вътрешно чувство за самозащита, за да не пострадат по време на празник.</p> <p>Как би станало в цивилизована държава, в една модерна столица на европейска държава? Ще бъде организиран транспорт, който тръгва от буферен паркинг. Добре де, ние и такъв паркинг нямаме. Тогава по трасето ще стои полиция и ще гарантира, че поне спирането ще става с някаква организация. На високото, под самата телевизионна кула, ще стои линейка &ndash; всичко може да се случи, а слизането до града дори при идеални условия отнема поне 30 минути.</p> <p>Но да се върнем в реалността: като нищо колите ще забуксуват още в началото на планинския път, защото почистените пътища всъщност ще са ледена пързалка. Джиповете ще изпреварват нервно, ще се образуват колони, всички възможни места ще се изпълнят с паркирали коли, стотици хора ще си светят с джиесеми, за да не пропаднат в дупките на старата сграда на лифта. Всичко ще е постарому, ако не броим идването на новата година.</p> <p>Снежният сезон започна с провален опит деца да идат на ски училище, защото някой &ndash; както обикновено &ndash; не си беше свършил работата. Водещи и репортери в новинарските емисии масово благодариха на всевишния, че всичко се е разминало по живо, по здраво. Но ако това е добрата страна на нещата, докога прек-рас-ната Витоша ще бъде част от всеобщия резил?&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • ами напъни се малко да разбереш ,защо е така в България!!Й дай решение за промяна!

    28 Дек 2014 20:31ч.

    иначе -нямаш Моралното Право да Критикуваш Снобски Високомерно!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кукуригу

    28 Дек 2014 22:34ч.

    Очевидно ти си един от проблемите - неграмотен, тъп и смахнат

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иванова

    28 Дек 2014 22:49ч.

    Уважаема Панделиева, след като сте ходили по широкия свят, както личи от текста, трябва да знаете, че в цивилизованите страни шофьорите не карат с летни или изтъркани гуми, още по-малко деца. За съжаление у нас, щом падне малко свят, по улиците и шосетата в страната стават ужасяващи задръствания и твърде често вината за това е именно на шофьори с неподходящи гуми. Колкото до професионализма за журналиста, сниката, която сте показали с текст за снежинките далеч не показва неопесъчен път, а една красива планина. Чудесна е.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    28 Дек 2014 23:37ч.

    Уважаема г-жо Иванова, точно защото пътувам по други държави, с удоволствие ще Ви покажа кадри от Австрия, Италия и Швейцария след като цяла нощ е валял сняг като стена - ако пътят на сутринта не е само на мокър асфалт, то той е пригоден за комфортно шофиране от всеки. В текста съм написала, че дори у водача на автобуса с децата да бъде намерена вина за състоянието на гумите (което - също съм написала - означава, че от ДАИ ПАК не са си свършили работата), то автобусите на градски транспорт са с нужните гуми. Е, градският автобус също спря движението си, защото е било напълно непочистено - това каза водачът в интервю, излъчено в новинарските емисии на няколко телевизии. Това е тъжната истина. Някой не си е свършил работата за пореден път. Това е родната утвърдена практика.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • чудесен текст

    29 Дек 2014 1:02ч.

    Лияна, за пореден път. Само си представи какво щеше да бъде ако витоша беше до виена, а не до мърлявата софия. Поради мърляшката и опасна обставонка от години не съм се качвала на витоша...Няма къдеда си оставя колата, а още по.малко с какъв градски транспорт да се отиде до там...Мърлявщина и безхаберни управници, и незаитетересовани и безразлични граждани. Ми напълно си заслужват жалкото битие...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Agronomo

    29 Дек 2014 1:12ч.

    Софийските тикви не увират и след дълго, дълго варене и не се опичат при още по-дълго печене. Вече 25 години ги варят и пекат и резултатът е един и същ, ни увират ни се опичат. Тикви! Сигурно е от мястото където са расли - Банкя и Самоков. А от историята се знае, че на самоковците са им трябвали 60 години, докато разберат че картофите се ядат, а за банкянската тиква и който не знаеше и той научи, че е напълно нефелна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Рапан Кунев

    29 Дек 2014 1:24ч.

    Първия, не реагирай като куче пазач, очевидно няма какво да кажеш, но си на пост.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    29 Дек 2014 6:30ч.

    Ехааа - ако Витоша беше до Виена! Страхотна идея! Помислих си го за миг и разцъфнах в щастлива усмивка. Лифтове към планината щяха да тръгват поне от 10 различни места. В основата им паркингите (както навсякъде в Австрия край туристически обекти) щяха да са просторни и безплатни. Местата на специално местообитание за растителни видове щяха да са пресечени с изящно направени пътеки и никой не би се отклонявал от тях. Стъпалата от Златните нагоре към планината нямаше да са потрошени и в окаяно състояние от 30 години. Копитото щеше да е уникална наблюдателна площадка с автобусна спирка - там коли нямаше да може да се качват, защото наистина няма място за голям паркинг. Хотелът \&quot;Копитото\&quot; щеше да е едно от най-елитните места над София, с перфектно управление - да, нека богатите допринасят с парите си за поддръжката на планинската инфраструктура. В ски курорт в Австрия след полунощ ми се е случвало пред нас да кара снегорин и да повдига последните парченца сняг с размер на човешка длан. И заради това от греблото излитаха искри - то просто се блъскаше в асфалта по който нямаше нито една дупка, но тук-там мъъъъничко снежец. Ех, каква мечта - ако Витоша беше до Виена...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Леваневски

    29 Дек 2014 11:45ч.

    Витоша не е за колите на скучаещи пишман софиянци! Да си убиват скуката по моловете. Няма нужда планината да се замърсява с безмислени хора, озовали се по погрешка там. Две бариери на изходите на Драгалевци и Банкя и въпроса е решен по европейски. На който му се ходи и обича планината - раничката и айде. Викат му туризъм. Другата ужасна кочина е района на езерото Панчарево. Поредния освинен бисер. А ако това беше до Виена. Туризъм, колездене, водни спортове , просто разходка. А сега какво - един затинен гьол.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Леваневски

    29 Дек 2014 11:49ч.

    Грешка - на Бояна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    29 Дек 2014 15:56ч.

    Леваневски, няма лошо колите да не се качват горе. По тази логика абсолютно всеки, които иска да се разходи на Витоша трябва да тръгне пеша от Владая и да катери колко часа нагоре? Тоест - планината трябва да е напълно недостъпна за деца и за хора, които не са във върхова спортна форма. Ами как да се стига до Дендрариума, направен като място за семеен отдих, с пътечки, подходящи и за възрастни хора? Там също няма къде да се спре. Тоест - градски транспорт няма, лифт от ниското е само един, но иначе софиянци имат планина? (и дишат спорт, хихи)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хамалин

    29 Дек 2014 16:32ч.

    до bg гуцетата:най-лошото е, когато всичко трябва да правим разсъдливо, а не сме свикнали отрано на това

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна,не си права, че някой не си е свършил работата,.... просто ние тук така работим!

    29 Дек 2014 17:10ч.

    ние сме така в Здравеопазването,например... а какво остава в развлеченията......НО е така ,защото НИЕ ТОВА ИСКАМЕ,....докато австрийците искат друго ...и друго получават!....каквато е ОБЩЕСТВЕНАТА НАГЛАСА-такъв е и начина на живот!............Струва ми се че сравнението с Гърция(която в 1939 е била по-назад от България)ще е по-интересно.........въпреки дефектите на гърците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    29 Дек 2014 18:41ч.

    \&quot;Лияна не си права...\&quot;:) - да, много вярно съждение. Чак нямам какво да добавя! :)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • zebi

    29 Дек 2014 20:14ч.

    Абсолютно е права - тази сутрин, работен ден в 07:30 часа на табелата за тролейбус № 1 пишеше: След 34 минути!!! Няма такава страна в света!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кеми

    30 Дек 2014 2:05ч.

    Всичко хубаво, но нищо не споменавате за скандалното състояние на лифтовете около Алеко. Ако витоша беше в близост до който и да е голям европески град там щяха да бъдат поставени нови модерни лифтове на мястото на старите, бавни и износени такива. При това нищо нямаше да наруши хармонията в планината. Погледнете всички Алпийски курорти. Навсякъде лифтове и влекове и няма псевдо-еколози, които платени от някой си, да протестират. Не съм забелязал това да загрозява планината. Престъпление е да имаме такава планина до София и да не можем да караме ски на воля. И за каква европейска столица на спота ще бъдем?? Като всичко българско.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ех

    30 Дек 2014 7:08ч.

    Както винаги точна. Поздравления г-жо Панделиева!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    30 Дек 2014 8:11ч.

    Кеми, напълно сте права. Всъщност за тези лифтове писах в материал през лятото, но явно не вреди при всеки удобен повод да се повдига темата. Не случайно се зарадвах на ведрата идея Витоша да беше до Виена - всички сме наясно каква инфраструктура щеше да опасва планината и псевдо-еколозите никога нямаше да са имали думата. Мога само да се съглася с написаното от Вас.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Леваневски

    30 Дек 2014 15:37ч.

    Няма спор, въпреки че планината е достъпна за всеки който не е мързелив, а децата ги възпитаваме предимно в мързел. Лифтовете задължително трябва да се възстановят. Сега княжевската част за е достъпна само с мпс. Старите да се обновят. Ако изключим симеоновския, другите сигурно са на 50-60 год Горе да се качват само еко автобуси на градския транспорт. Достъпа на автомобили трябва да е сведен до абсолютен минимум. Ако отидем горе и питаме , защо сте тук , един от отговорите задължително ще е чистия въздух. Смешно е защото с тоя трафик , чист въздух на практика няма. Сега отношението към планината е направо варварско , дори в сравнение със соца. Предполага се че 25 год трябва да е изградено някакво еко съзнание , ако не у народа, поне в административната власт. Европейците поне редовно им набиват канчетата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна ,знеш ли какви са Интригите около Витоша.....??

    30 Дек 2014 21:05ч.

    и защо толкова години нищо там не се прави??

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sin

    31 Дек 2014 9:29ч.

    Да честитим 65-я рожден ден на И.Костов и да помним, че ако той беше на власт, Витоша наистина щеше да изглежда сякаш е по-близо до Виена. И да не дразним повече сегашните управници, че току се ядосали и са спрели всички лифтове и автобуси за планината, както направиха миналия път.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ТЖивков

    02 Яну 2015 11:27ч.

    Причината за лошото състояние на Витоша, на пътищата и на цялата страна е липсата на пари! Пари НЯМА! Окрадоха ги! Като резултат държавните ръководители/чиновници са безумно богати, личните им сметки пращят, купуват яхти, самолети и имоти по света, а в държавната хазна пари няма! 25 години невиждан по мащабите си хайдуклук! Лияна Панделива, за съжаление, беше лицето на организирания хайдуклук и унищожението на България!...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ТЖивков

    02 Яну 2015 11:27ч.

    Причината за лошото състояние на Витоша, на пътищата и на цялата страна е липсата на пари! Пари НЯМА! Окрадоха ги! Като резултат държавните ръководители/чиновници са безумно богати, личните им сметки пращят, купуват яхти, самолети и имоти по света, а в държавната хазна пари няма! 25 години невиждан по мащабите си хайдуклук! Лияна Панделива, за съжаление, беше лицето на организирания хайдуклук и унищожението на България!...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Oli

    04 Яну 2015 17:28ч.

    Парите винаги можеше да се намерят...ако на някой му пукаше...А сега всички, които имат пари заминават за чужбина. За Родина си никой не милее... Алчността е навсякъде...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи