Архим. Спиридон (Кисляков): Днес сме болни от една мерзка болест - да учим другите на това, в което сами не вярваме

Архим. Спиридон (Кисляков): Днес сме болни от една мерзка болест - да учим другите на това, в което сами не вярваме

Автор: архим. Спиридон (Кисляков)

Спиридон (Кисляков), архимандрит (1875–1930)

Светско име – Георгий Степанович Кисляков. Известен мисионер, пастир, духовен писател, ревностен защитник на раннохристиянската чистота на Църквата, противник на симфонията между Църква и държава. Активен последовател и проповедник на пацифизма. Три години Георгий Кисляков живее в Алтайския край, проповядвайки на езичниците Благата вест. Именно там, нагледал се на отношението на църковните власти към старообрядците и друговерците, Кисляков с особена сила разбрал несъвместимостта на всяко едно насилие с Евангелието.

През 1903 г. Кисляков приема монашество и свещенство. Занимава се с обгрижването на каторжниците. Популярността на Кисляков е била толкова голяма, че по време на революцията от 1905 г. е поставен под домашен арест. Възмутените арестанти събрали 14 хиляди подписа и изпратили телеграма до царя с молба да освободи техния духовен пастир.

През 1913 г. Спиридон (Кисляков) е изпратен в Одеса, където продължава своето служение в бордеите. По време на Първата световна война той е военен свещеник. За него това е време на духовна криза. Той не може да разбере как е възможно, проповядвайки Христа, да се изпращат войниците в битка. В края на краи­щата Спиридон (Кисляков) разбира, че държавата е „най-злият Христов враг“, а съвременният църковен живот е „открита измяна на Христа“.

Своите възгледи той излага в книгата „Изповед на свещеника пред Църквата“. Приятелите му (може би Екземплярски) го убеждават да не я публикува, а да изчака Поместния събор. Не можем да твърдим със сигурност, но при свикването на Събора св. Патриарх Тихон, симпатизиращ на Кисляков, не предприема нищо по отношение на неговата „Изповед“.

След революцията о. Спиридон живее в Киев, където започва да публикува трудовете си, в това число и „Изповед“. Архимандрит Спиридон става настоятел на Преображенския храм. Тук той служи Литургия с отворени царски двери. С това почетно право е благословен от Патриарх Тихон. Кисляков основава братството на Сладкия Иисус и обгрижва духовно най-бедните киевчани.

Съвместно с отец Анатолий Жураковски, отец Спиридон проповядва в казармите и работническите квартали. В годините на гонения Кисляков може би е единственият духовник, починал от естествена смърт.

Откъс от книгата „Изповед на свещеника пред Църквата“

Живеейки в Задбайкалието, аз се срещах и общувах с някои умни лами, а също и с престъпния свят на Нерчинската каторга. Често беседвахме на религиозни теми и ми се налагаше да изслушвам от тях горчиви истини.

Много пъти са ми казвали:

„Вие, християните, затова сте християни, та със своя живот да отричате всякакъв Бог.

Ние, езичниците, често съжаляваме вашия Христос. Вие знаете, че от появата на човечеството на Земята до наши дни никой друг не е бил подлаган на такива мъки, цинични издевателства, насмешки, кощунствени поругавания, дръзки плесници, скверни храчки, като вашия Христос от вас самите – християните.

Наблюдавайки вашия живот, сме принудени да отбележим, че ваш Бог не е Христос, а някакъв зъл дявол. Вие живеете дяволски живот, няма по-зли от вас. Цялата ваша християнска религия е насмешка и издевателство над Христа.

А за вас, мисионерите, ние, езичниците, смятаме, че до мозъка на костите си сте лъжци, измамници и отявлени палачи на човешките души. Вие ни проповядвате Христа, а самите в Него не вярвате, вашата вяра в Него е вяра материална, вие ни проповядвате Христа за пари и ползи.

Ако вие, мисионерите, действително вярвахте в Христа и заради Него Самия ни проповядвахте Евангелието, то тогава вие бихте живели по Христовото учение. А ние виждаме друго – целият ви живот е съвършено лицемерие и престъпно шарлатанство! Вие ни проповядвате живия, светия християнски Бог, а самите пиянствате, прелюбодействате, играете хазарт, пушите тютюн, търгувате с Христос, предавате Царството Небесно, крадете от обикновените хора, сквернословите, ядете като за последно, обличате се разкошно, за сметка на Христа си строите дворци, трупате хиляди в банки, учите с тях своите деца, живеете празно, пренебрегвате тежкия труд. Затова според нашия безпристрастен поглед християнският мисионер е християнски Юда и богопредател“.

Такова е мнението на ламите за християнските мисионери. По време на беседа, един от тях твърдеше, че най-големите врагове на християнството са мисионерите. Той ми каза: „Мисионерите на християнската религия са преди всичко държавни политици. Първо ни проповядват Евангелието, а след това чуваме грохота на оръдията. Ето защо вие, мисионерите, винаги и навсякъде сте страшни убийци на човешки души, разпространители на антихристиянски дух“.

Страшно ми беше да чуя тази чиста и свята истина.

Няма да говоря за другите, ще кажа само за себе си. Аз самият чувствах, че всичките ми мисионерски пътувания сред езичниците ми носят тежка нравствена мъка. Често се питах: „Къде е моята действителна гаранция на личната ми вяра в това, което проповядвам, на тези несравнимо по-чисто и нравствено от мен живеещи деца на природата? Аз ги водя към Христа, но аз самият дали живея по Евангелието? Искам да ги въведа в християнството, но в кое?“.

В това ли, в което аз самият живея? Ако е в това християнство, то то не е истинското християнство. Това християнство е враждебно езичество, което е против истинското евангелско християнство; аз, по самия дух на моя живот, съм му злостно враждебен. Тогава накъде водя тези деца на природата?

Не е достатъчно само да учим хората на Христовата вяра, а самите ние да оставаме езичници.

Ако искаш да учиш хората и да ги кръщаваш, преди всичко ти трябва да си истински ученик Христов, истински последовател на Иисус Христос, а аз не съм ученик на Христа и изобщо не съм Негов последовател. Така мислех, спорейки със самия себе си.

Веднъж пътувах към езерото, което се намираше около село Шакши. Срещнах един бурят, който с горчиви сълзи се разкайваше, че е приел православната вяра. Той ми каза: „О, много, много лоши неща правеше вашият мисионер. Той ми казваше: покръсти се и всичко ще е наред. Аз се покръстих и сега не зная на кой Бог да се моля: изоставих бурятската вяра, руската вяра не познавам. Превърнах се в куче. Защо послушах руския мисионер и се покръстих в руската вяра? Сега не съм нито човек, нито куче. Голямо зло извърших, изоставих своята вяра, а руската не изучих“.

Тези думи на нещастния бурят ме накараха да се замисля. Не ми беше за първи път. Подобни явления привличаха моето внимание и ми доказваха, че съвременното мисионерско проповядване на Словото Божие е само една безнравствена поквара за тези хора.

В какво се превърна днес църковното проповедничество на Словото Божие?

Преди, в дните на появата на християнството, е имало харизматични апостоли, пророци, учители на християнската Църква. Те са проповядвали Христа не със слово, а с делата си, чрез самоотвержената си любов към Иисус, чрез своя свят живот, тежко натоварен с евангелски подвизи.

Днес не е така. И аз като син на своя век не съм този, който трябва да бъда. Аз не искам да подвия коляно пред едничкия Учител и Наставник Христос. Не, аз самият искам да съм учител и наставник на другите. Аз искам да подменя Христа и да уча другите на това, което е противно и враждебно на Христа.

Тогава смятах, че всички наоколо, разбира се – без мен самия, са невежи и трябва да бъдат просвещавани, трябва да се прави нещо за тях, да им се помага, да бъдат спасявани от вечните мъки и всичко това трябва да се прави веднага. Такива моменти от моя стремеж да уча хората, да им проповядвам спасение на душите, често предизвикваха у мен жалост към тях или сълзлив радостен възторг.

Но също чувствах, че всичко това е дяволщина, огромен грях на гордост и тънко тщеславие.

Защото каквито и подвизи да извършвах, ако те не бяха свързани със Самия Христос, с Неговото евангелско учение и ако самият мой живот е лицемерие и горчива насмешка над религията и над Самия Христос, то това е върхът на злобата и сатанинската гордост. В своите проповеди аз се стремях да охарактеризирам целия свят, само че без да засягам самия себе си и своя собствен личен живот.

Днес сме болни от една мерзка болест, болест религиозна и научна. Тази болест е на мода както никога досега и е много заразна. Тя заразява религиозните учени и духовно празните, тези, които пропиляват живота си. По същество тази болест се изразява във великата „благородна“ мания да учим и само да учим другите на това, с което нашият собствен живот се разминава.

В личния си живот тези господа никога не са преживявали нещо подобно, никога сериозно не са се упражнявали върху него, а са се ограничавали само с празно дърдорене.

Днес, за да си религиозен и учен, е достатъчно единствено красиво и ловко да празнословиш. Точно това е страшната болест на нашия век. Тя е грозен показател за живото разложение на душата на европееца христия­нин. От тази предсмъртна болест някога е страдала мъдрата Елада, от тази болест боледувах и аз и боледувах по-тежко от другите.

Аз учех езичника да вярва в Христос, но самият аз отдавна бях изгубил живата си вяра в Него.

Проповядвах Евангелието на езичниците, но живеех против Евангелието. Когато ми се налагаше да срещам покръстени буряти, тунгуси, орочани, печално разкайващи се, че, приемайки православната вяра, са загубили всякаква вяра в Бога, душата ми се изпълваше със злоба против мен самия и ми ставаше изключително тежко. Съзнавах, че моето мисионерство сред езичниците не е нищо друго, освен разпространение на друго, ново езичество – съвременното християнство.

По това време обикалях и Нерчинската каторга. Тук, сред престъпния свят като че ли отново оживявах. Душата ми се изпълваше с чиста любов към Христа, ставаше ми леко и светло. Причината не беше у мен, причината за моето периодично приближаване до Христос беше у самите арестанти, те насила ме влачеха към Христа.

Когато изповядвах арестантите, тяхното искрено и дълбоко покаяние беше толкова силно, че предизвикваше у мен страшно и мъчително самоосъждане. Съвестта ми говореше: „Виж, пред теб стоят хиляди разбойници и убийци, едни са в окови, други не. В дълга колона те вървят към Христа, с цялото си същество Го търсят, желаят да се примирят с Него.

Погледни как по страните им се стичат горчиви сълзи, а ти, ти – свещеникът, ти – техният проповедник, ти, който ги зовеш към Христос, защо си се отдалечил от Него?

Защо ти не искаш постарому да обичаш своя оскърбен Господ? Защо не искаш да се примириш с Него? Какво те държи далеч от Него? Ах, Спиридоне, Спиридоне, помни и никога не забравяй колко е страшно да попаднеш в ръцете на живия Бог!

Откъс от книгата на о. Спиридон (Кисляков) „Изповед на свещеника пред Църквата“

Превод: презвитера Жанета Дилкова-Дановска pravoslavie.bg

Източник: pravmir.ru

 

 

Коментари

  • Ретранслатора

    03 Ное 2024 9:06ч.

    Поздравления г-н Дачков за публикацията!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Моето Царство не е от този свят"

    03 Ное 2024 9:23ч.

    Това е едно напомняне, че нищо не струва религия без духовност, а там, където няма Божия Любов, каквато и вяра да проповядваш, внасяш само смут и объркване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • За Донбас

    03 Ное 2024 9:57ч.

    В откровението положително е мира, НО по заглеждането , че във войната ,на тази в момента е предсказана , едно е условието , ОЦЕЛЯВАНЕ, и пак на въпроса , За КОЙ! Ванга даде три, първото вече е направено (братоубииствена война), невярвах, че ще е м/у руснаци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Smilodon

    30 Ное 2024 18:53ч.

    ,,Кога влезеш в земята, която Господ, Бог твой, ти дава, да се не учиш да вършиш гнусотии, каквито са вършили тия народи; 10. не бива да се намира у тебе (такъв), който прекарва сина си или дъщеря си през огън, предсказвач, гадател, вражач, магьосник, 11. омайник, ни който извиква духове, ни вълшебник, нито който пита мъртви; 12. защото, всеки, който върши това, е гнусен пред Господа, и тъкмо поради тия гнусотии Господ, Бог твой, ги изгонва отпреде ти. 13. Бъди непорочен пред Господа, твоя Бог; 14. защото тия народи, които ти изгонваш, слушат гадателите и предсказвачите, а това Господ, Бог твой, не ти е дал." (Второзаконие 18:10-14, Синодален превод). За съжаление, Ванга не е би движена от Бога.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Държавата е необходимо зло

    03 Ное 2024 10:55ч.

    Да я наречеш “най-злия Христов враг” -ако преводът е верен - това е доста преувеличено. Богомилство, манихейство… колко още назад да се върнем.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Фактически казаното от стареца Спиридон е един вопъл срещу ония, които превръщат църквата в оръдие на свнетски политически интереси

    03 Ное 2024 11:10ч.

    Това са оправдания на мърлячи. Държава, която не служи на Бога (който е Дух и Истина) и на Доброто, е излишна натрапница. Няма такова нещо като "необходимо зло" в дългосрочния план на едно обикновено, бездуховно живуркане, освен за съвсем кратки исторически периоди на войни и природни бедствия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • сгрешена дума

    03 Ное 2024 11:11ч.

    *светски

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Държавата, която служи на Бога

    03 Ное 2024 11:58ч.

    Не е от тоя свят. А в тоя държавата е нещо по-добро от анархията. Чакаме ново небе и нова земя, на които обитаваа правда. След воплите си срещу онази държава интересно какво е казвал архим Спиридон за работническо-селската власт.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • и за това ли има чакалня?

    03 Ное 2024 12:09ч.

    И кой ви е внушил, че трябва само да чакате? Сякаш някой ви е длъжен с нещо. Новото небе и новата земя изискват усилия по изграждане във всеки жив миг, а не чакане някой неизвестен да се нагърби с това. Те не са място, те са състояние на самоосъзнаването като жива обхода, което не търпи нечистота и не се примирява с "необходимото зло".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не вярвам в искреността на тия игрословици.

    03 Ное 2024 13:59ч.

    Освен ако не мислите сериозно да редактирате Веруюто: Чакам възкресението на мъртвите и живот в бъдещия век. Въпросът прочее беше: дали "държавата е най-злият враг на Христа". Е, не е. Необходимо зло е - разбира се, не в метафизичен смисъл.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До Г-н ДАЧКОВ

    03 Ное 2024 11:58ч.

    Г-н ДАЧКОВ , моите уважения към Вас , но моля Ви да запазвате мнението си за световноизвестни и наши български певци като Лили Иванова - безспорна икона в българската естрадна музика само за Вас !!! По - добре обърнете внимание на здравето си , защото страстта към никотина не може да Ви спре даже в ефир , когато се изявявате по Ю-туб каналите .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Озадачен

    03 Ное 2024 16:18ч.

    Г-н Дачков, мисля, че е по-добре да се стои далеч от такива текстове, а когато все пак се публикуват, тогава да се дава и меродавен анализ от светоотеческа гледна точка. Колкото и да подкрепям публикуването на различни гледни точки, когато става дума за политика, толкова съм против, когато става дума за Светата православна вяра. Такива текстове могат да послужат за съблазън на неукрепнали във вярата или просто ще остави у някои хора погрешно впечатление за вярата. Впрочем този текст вероятно много ще се хареса на сектанти, еретици и модернисти, но в него не се съдържа учението на Църквата. Критика към Църквата е възможна, когато се отнася до конкретни нейни членове, които не са висотата на призванието си, но такива текстове не подобават на човек, който нарича себе си православен, защото въвеждат в заблуждение хора, незазпознати в дълбочина с учението на Църквата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • не виждаме нищо осъдително, а напротив - промислително в житие-битието на този свят човек

    03 Ное 2024 16:53ч.

    Изповедта е уникална и показва отношения на вярващия с Живия Бог, т.е. тя споделя как би следвало да се търси Бог преди всичко като учител, което означава вярата да бъде в съгласие с Любовта, а не обратното. Изборът на сайта е поучителен и за вярващи, и за атеисти, но най-вече за духовни люде, свободни в Истината.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чели ли сте я цялата?

    03 Ное 2024 19:58ч.

    ?????

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чели ли сте я цялата? 03 Ное 2024 19:58ч. ?????

    03 Ное 2024 20:32ч.

    Какво означава този глупав въпрос? Ако съм я чел само до половината и я чета към момента, нямам ли право на преценката, която съм направил?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • да се произнеса за някого, че е свят

    06 Ное 2024 1:41ч.

    на базата на Уикипедия... малко несериозно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Необичаен

    03 Ное 2024 19:19ч.

    Хубаво е, че се публикуват такива материали. Те подтикват към размисъл и дават възможност да си дадем сметка дали и как живеем. Както и да бъдем внимателни с "Проповедта", да не се окаже,че вместо да спасим човека, го подтикваме в ръцете на Злото. Защото тогава Съдът над душите ни ще бъде много по-строг.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • за заглавието и за текста

    04 Ное 2024 6:01ч.

    За заглавието, до редактора. В текста е "......, с което нашия собствен живот се разминава". А в заглавието" "......., в което само не вярваме". Различно е. Защо ли се е получила тази нелепа разлика?! ................ За текста. Това, че светият патриарх Тихон не е предприел нищо във връзка с тази изповед не означава, че тя е безспорно полезна и богоприятна. И светиите са допускали грешки. Духовен закон е, че с отдалечаването от първото Христово Пришествие ставаме все по-слаби в духовните си трудове. Милостив Бог! Нека православните да не се съблазняваме от тези "изповеди" на много потрудилия се на полето на Божията нива архим. Спиридон. Бог да му прости и на него, ако се е покаял за тези публични изповедни разкази или поне на Страшния Съд да не го осъди. Нека да се обръщаме към слова на светите Отци и на Старците, които са живели в светоотечески дух, а не да се превеждат и публикуват такива текстове. Амин. ............. Изповедта е Тайнство. Всички човеци сме променливи, докато сме в тяло. И ще бъдем съдени по това, в което ни завари Бог в смъртния час. ............... Да се публикуват изповеди е крайно неподходящо. Ако това са "изповедни разкази", нека да имат такова съдържание. И понеже са на духовник, то би следвало да са безупречни, за да се публикуват. Което важи и за публикуването на проповедите на духовниците. ............. Всъщност много често става дума за измъкване от ръцете на злото на създалите си своя секта, които описват това с думите "вярвам по своему". Много е трудно понеже при тях водеща е страстта на славолюбието. Много по-лесно е да се обяснява на тези, при които водеща е страстта на сластолюбието и дори на тези, при които водеща е страстта на сребролюбието. А на тези при, които не става дума за "гордост човешка" (похот на плътта, похот на очите и гордост човешка, според апостол Павел), а на другите, с бесовска гордост, няма смисъл да се обяснява. Такива само Господ може да ги смири и спре от пътя им към ада.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Да се публикуват изповеди е крайно неподходящо. "

    04 Ное 2024 9:40ч.

    Нали казахте, че изповедта е тайнство? Защо да е неподходящо, ако го прави духовник и човек, отдал живота си на Бога? Св. Августин Блажени със сигурност не би се възторгнал от поста Ви. И не знам доколко следва да разбираме тайнството само откъм ритуалната му страна, пренебрегвайки екзистенциалността на тайнството. За схващащия това изповедта не е "гордост човешка" (не е възможно докосване до съкровеното без самоосъзнаване на Личност, която живо словеси), а привилегия, продиктувана от загриженост за (битието на) Духа. Ако проповедта е проява на откровение, на свой ред само изповедта е начин да покажеш на искащия и търсещия Бога самото/изконното дълбинно докосване до съкровението Богочовечно, което е Тайна за самата жива непосредственост на връзката между Бог и човек. "От дълбините си те призовах, Господи!"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Smilodon

    30 Ное 2024 18:39ч.

    Здравейте. Неподходящо е, защото самият текст под формата на изповед съдържа в себе си отричане от православната вяра като единствена спасителна богооткровена истина. Цитат:,,Тогава смятах, че всички наоколо, разбира се – без мен самия, са невежи и трябва да бъдат просвещавани, трябва да се прави нещо за тях, да им се помага, да бъдат спасявани от вечните мъки и всичко това трябва да се прави веднага. Такива моменти от моя стремеж да уча хората, да им проповядвам спасение на душите, често предизвикваха у мен жалост към тях или сълзлив радостен възторг. Но също чувствах, че всичко това е дяволщина, огромен грях на гордост и тънко тщеславие. Защото каквито и подвизи да извършвах, ако те не бяха свързани със Самия Христос, с Неговото евангелско учение и ако самият мой живот е лицемерие и горчива насмешка над религията и над Самия Христос, то това е върхът на злобата и сатанинската гордост. " Тоест да проповядваш на езичниците, че без Христа и Църквата Христова не могат да се спасят, тоест да изхождаш от позицията на тази истина, отхвърляйки по този начин всички други вери като неистинни, било проява на гордост и не било евангелско. А нима тези думи не са евангелски:,,Каза му Иисус: Аз съм пътят и истината и животът; никой не дохожда при Отца, освен чрез Мене." (Йоан 14:6, Синодален превод); ,,И тъй, идете, научете всички народи, като ги кръщавате в името на Отца и Сина и Светаго Духа, 20. и като ги учите да пазят всичко, що съм ви заповядал, и ето, Аз съм с вас през всички дни до свършека на света. Амин." (Матей 28:19-20); ,,И ще бъде проповядвано това Евангелие на царството по цяла вселена, за свидетелство на всички народи; и тогава ще дойде краят." (Матей 24:14). Също така В Св.Августиновите ,,Изповеди" няма отричане на Христа и Христовата Църква като единствено спасителни. Но както е казал най-горепишещият, дано отец Спиридон се е покаял.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • живеем в ХХІ век, говорим за личности, а не единствено за стадни екземляри

    09 Дек 2024 11:29ч.

    Неподходящо за кого? Кой си позволява да говори за отричане на/при някой друг, без даже да го познава отвътре? Вие ще се покаете ли за думите си?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи