Велизар Енчев: Бойко Василев от "Панорама" дължи много отговори

Велизар Енчев: Бойко Василев от "Панорама" дължи много отговори
Преди две седмици посветих седмичния си коментар на БНТ, отделяйки специално внимание на казионната „Панорама“ на Бойко Василев, в която водещият с охота обслужва силните на деня. В предаването от 19 септември Бойко Василев ме изненада. Всъщност не е нужно да бъда изискан и ще го кажа направо: Бойко ме шокира!
<p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Той си позволи реплика, която ме принуждава да се разделя с обета за мълчание. За да подготвя читателите за това, което сега ще разберат, трябва да уточня нещо изключително важно &ndash; Василев е последният човек в БНТ, имащ правото да клейми ченгетата, защото самият той дължи отговори на много въпроси.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">В самото начало на разговора си със съпредседателя на &bdquo;Патриотичния фронт&ldquo; (НФСБ-ВМРО) Валери Симеонов Бойко зададе на госта този въпрос: &bdquo;<em>Защо се оказахте втора сила по досиета, това не е ли патриотизъм по служба</em>?&ldquo;.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Симеонов му отговори лаконично и с достойнство: <em>&bdquo;Трябва да се спре с това дамгосване на всички тези хора, които са работили за Държавна сигурност, защото без Държавна сигурност няма сигурност, няма и държава&hellip;&ldquo; </em></span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Няма да крия - лично съм засегнат от въпроса на Василев и най-вече от обидната квалификация&nbsp;</span></span><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:14px">&bdquo;патриотизъм по служба&ldquo;.</span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Защото в периода 1991-1993 година бях кореспондент на БНТ в бивша Югославия и почти всяка вечер предавах за &bdquo;По света у нас&ldquo; репортаж от бойните полета на гражданската война там. Официално бях кореспондент на БНТ, неофициално &ndash; офицер от Националната разузнавателна служба (НРС), осигуряващ поверителна информация за държавното ръководство - както от фронтовата линия в Сараево, така и от коридорите на властта в Белград и Скопие.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">А сега Бойко Василев, изживяващ се като морален съдник на моя милост, нека се подготви за тези въпроси:</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Спомня ли си Василев далечната 1996 година, когато една държавна институция го привлече за свой служител? Сложи ли тогава той пагони на раменете си? И озова ли се в специална школа в Банкя, подготвяща ченгета?</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Позволявам си подобни въпроси, защото по стечение на обстоятелствата по онова време униформените началници на Бойко ме помолиха да дам препоръка и да драсна няколко реда за портрета му като журналист и човек. Което направих с охота, тъй като той наистина притежава необходимите качества за работа в такава важна институция.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">И докато Василев обмисля отговора си, нека внимателно прочете следващите редове за току-що излязлата ми книга.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Ако България бе достойна държава, а не васална територия, тази книга никога нямаше да бъде написана. Но след като правителството на Станишев отвори архивите на балканското разузнаване и постави знак на равенство между политическата полиция и разузнаването, осъзнах, че мълчанието не е злато. Не може да се мълчи, когато примитиви със самочувствие на държавници и премиери с мутренска биография наричат &bdquo;ченгета&ldquo; офицерите в югославския отдел на българското разузнаване.&nbsp;</span></span><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:14px">Затова реших:</span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">нека хората узнаят какво е правил един офицер</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">от Националната разузнавателна служба в Скопие, Белград, Прищина, Сараево.</span></span><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:14px">Може да прозвучи нескромно, но трябва да се каже: за първи път се появява мемоарна книга на офицер от Националната разузнавателна служба (НРС), в която на CD и в съкратен книжен вариант е поместено пълното му работно дело зад граница.</span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Благодарение на издателство &bdquo;Изток-Запад&ldquo; могат да ce видят уникални документи от кухнята на българското разузнаване, което в лицето на моя милост извършва разузнавателна дейност в Сърбия, Македония, Косово, Босна и Херцеговина. Особен интерес предизвикват шифрограмите с информация от наши сътрудници в Югославия, разкриващи задкулисните политически, етнически и верски процеси в СФРЮ, както и обезбългаряването на Македония и Западните покрайнини.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Между стотиците шифрограми, изпратени от Белградската резидентура на НРС, се открояват секретни информации от най-близкото обкръжение на Слободан Милошевич и на македонското ръководство, много от които имат пряко отношение към България.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Нека сам представя своята визитка в българското разузнаване: от 1987 до 1993 година капитан Велизар Енчев работи в резидентурата на НРС в Социалистическа федеративна република Югославия (СФРЮ) на прикритието кореспондент на БНТ и вестниците &bdquo;Отечествен фронт&ldquo; и &bdquo;Отечествен вестник&ldquo;. Като военен кореспондент в Югославия, изпраща в София информация до държавното ръководство, която е изключително ценна в навечерието и по време на гражданската война във федерацията.&nbsp;</span></span><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:14px">През 1996 г. капитан Енчев е</span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">дисциплинарно уволнен от НРС.</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Това става след личното настояване на премиера Жан Виденов, който е засегнат от негов журналистически коментар, критикуващ балканската политика на БСП и порицаващ изявлението му, че &bdquo;Западните покрайнини трябва да се наричат Източна Сърбия&ldquo;.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Ето малка част от работното ми дело в НРС, което е най-убедителният отговор на хулите и клеветите към работилите за България в Югославия:</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">През януари 1992 г., дни преди обявяването на независимостта на Македония, част от ръководството на НРС бе командировано в граничен на Македония български град, за да получи оценката ми по жизненоважния въпрос: ще има ли сръбска агресия срещу Македония, както това стана в Хърватия и Босна и Херцеговина?</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Часове преди 15 януари донесох чаканата информация, която говореше, че война в Македония ще има. Източниците ми, някои от тях на високи позиции в Скопие, бяха предоставили такива данни. Но моята прогноза бе точно обратната: въпреки сигналите за очаквана война Милошевич няма да повтори хърватско-босненския сценарий, защото не може да си позволи откриването на трети фронт в Югославия! Прогнозата ми бе незабавно докладвана на държавния глава и помогна за адекватната ни реакция в международен план.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Изтъквам този случай, защото е показателен за рисковете в информационната работа на разузнаването. Когато се ползва информация на наши сътрудници за очаквани събития, рискът да бъдеш подведен е огромен. Ако разполагаш с изобилна разузнавателна информация и трябва да правиш прогноза за външнополитически процеси, водещ е не само информационният масив, а и собственият анализ и интуицията.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">В тези редове се спирам и на т.нар. активни мероприятия - срещу македонистите и режима на Слободан Милошевич. Веднага обаче пояснявам - в провежданите активни мероприятия се преследваха единствено българските интереси в Македония и Сърбия. Нищо друго!</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Например за нас бе важно известни сръбски художници да нарисуват картини от българската история, с които да увековечат битките ни за освобождение от турско робство. И най-вече - Баташкото клане. Един от най-големите сръбски художници - Милич от Мачва, се съгласи и създаде епична творба, която подари на България през лятото на 1989 година. Със сръбските ми приятели преоткрихме общата идея за близостта на българския и сръбския народ през вековете. Днес тази картина е</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">забутана в мазето на Галерията</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">за чуждестранно изкуство, защото демократите решили, че приятелството им с Турция е по-важно от историческата истина.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Класическо активно мероприятие на нашето разузнаване в Югославия, което имаше успешен резултат, бе действието ни срещу визитата на Михаил Горбачов в Скопие. В началото на 1988 г. в белградски медии изтече информацията, че на 14 март в Белград пристига генералният секретар на Комунистическата партия на Съветския съюз. Организаторите планираха втората спирка при пребиваването му на югославска земя да бъде Скопие.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Горбачов не биваше да ходи в Скопие, защото македонистите щяха да го използват в своята антибългарска пропаганда. След като задействахме наши приятели в избрани медии, в някои югославски вестници излязоха коментари, в които се посочваше: &bdquo;От дипломатическа гледна точка визитата на Горбачов в Скопие е неуместна, тъй като ще обтегне отношенията на Белград с Гърция...&ldquo;.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">При подобна постановка никой не би допуснал, че зад това предупреждение стои българската страна. До водещи словенски, хърватски и босненски представители бе изпратена подобна информация. Тъй като Белград държеше много на отношенията с Гърция, очаквахме положителен резултат. В крайна сметка успяхме - програмата на Горбачов бе променена и след Белград той посети словенската столица Любляна.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Тук ще изнеса и особено интересна инициатива, която реализирах като отговор на антибългарския митинг в Скопие през 1991 г. Познавайки се добре със сръбски интелектуалци, ратуващи за православен съюз между България и Сърбия, помолих ги да излязат с декларация,</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">порицаваща антибългарския митинг.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Предоставих им написан от мен текст, който бе леко променен и допълнен. В средата на март 1991 г. белградската и софийската преса получиха от Женева същата тази декларация, подписана от сръбски интелектуалци, сред които се открояваха имената на проф. Богдан Маглич - председател на Американско-сръбския комитет за демократична Югославия, Миша Милошевич - секретар на Световния сръбски конгрес, и др. Не познавах Маглич и Милошевич, но добре се познавах със сръбски интелектуалци, които проявиха разбиране за нашите проблеми с македонистите и бяха убедили в това задграничните си приятели.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">&nbsp;На пресконференция в МВнР (22 март 1991 г.) кореспондентът на &bdquo;Нова Македония&ldquo; Ристо Кузмановски постави на говорителя на министерството Иво Вайгъл този въпрос: &bdquo;Как ще коментирате антимакедонската декларация на сръбски интелектуалци от Сърбия, Швейцария и САЩ, която е в подкрепа на България?&ldquo;.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Вайгъл отговори: &bdquo;Като официален представител мога да ви кажа, че институция като нашата не коментира писма на частни лица&ldquo; (&bdquo;Нова Македония&ldquo;, 23 март 1990 г.).</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">В този момент триумфирах. Бях убеден, че така трябва да се бранят българските интереси и точно по този начин да се отговаря на македонистките фалшификатори. Като се търсят съюзници дори и там, където не би трябвало да ги има. Защото македонизмът е рожба на сръбската геополитика през XIX век, но в средата на XX век сръбски интелектуалци започнаха да осъзнават какво губи Сърбия от постоянно обтегнатите отношения с България заради измислената от тях македонска нация.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">След изнесеното дотук, след като прочете книгата и най-вече СD-то с пълното работно дело на офицер от югославския отдел в разузнаването, читателят сам ще даде оценка на стореното от автора в Югославия. И може би ще се запита:</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Трябвало ли е да се върши всичко това и било ли е полезно за България? Не трябва ли и днес НРС да работи по същия начин, когато съседни страни насаждат сепаратистки движения на българска територия? И коя уважаваща се държава обявява имената на служителите на външното си разузнаване поради вътрешнополитическа целесъобразност?</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif"><em>Бойко, всичко направено от мен в бивша Югославия, като офицер от НРС и кореспондент на БНТ, патриотизъм по служба ли е? </em></span></span></p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • патриот

    25 Sep 2014 17:00ч.

    Капитан Енчев, а приставането на РазБойко на Съюза на пенсионечите, чийто ръководилел сте \&quot;патриотизъм на агенти по пагон\&quot; ли е?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До т.нар. патриот

    25 Sep 2014 17:30ч.

    Енчев не е \&quot;ръководител\&quot;, а говорител на пенсионерските съюзи, а тази партийка подписала с РазБойко се разбра отдавна, че е отвлечена от близки на пудела Яне Янев.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Читател

    25 Sep 2014 17:42ч.

    Енчев може и някой негър в САЩ да е набил някога. Други опити за отклоняване на въпросите към Бойко Василев ще има ли?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • обикновен читател

    25 Sep 2014 18:02ч.

    Хвала на Велизар Енчев,истински българин,човек с достойнство и ерудиция.Ако повечето български интелектуалци имаха неговата позиция,страната ни нямаше да е в това окаяно състояние!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До т. нар. патриот

    25 Sep 2014 19:05ч.

    Велизар Енчев направи отделно предаване за този т. нар. пенсионерски съюз, който няма абсолютно нищо общо с другите пенсионерски съюзи. Вие наистина ли вярвате, че Велизар Енчев би пристанал на тиквата? Тяхното равнище е доста различно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мнение

    25 Sep 2014 19:17ч.

    Велизар Енчев може да е малко по-емоционален и пристрастен, но е честен човек, за разлика от Бойко Василев, който е мазник, подмазвач, гол охлюв. Според мен единственото правилно решение за ДС беше (и все още е!), всеки желаещ да може да провери дали е имало писани доноси срещу него и ако има да може да съди доносниците. Ако някой е написал донос срещу мен, аз най-добре мога да кажа дали ми е навредил или е написал доноса просто за отбиване на номера и да реша дали да го обвиня или да му простя. Всичко останало, включително и разсекретяването на разузнавачите ни, са опити на нищожни мижитурки да получат политически дивиденти. И накрая, по времето на соца често съм разказвал политически вицове и съм участвал в политически спорове с приятели и познати. Не съм усетил удари от това, но ще ми бъде интересно да разбера дали някой е написал донос срещу мен и какво точно написал.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Велизария

    25 Sep 2014 19:57ч.

    Г-н Енчев, не ви прави чест!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бойко Василев не е никакъв журналист

    25 Sep 2014 19:58ч.

    Всичко е ясно. Бойко Василев е трябвало да изпълни поръчката и да крещи срешу т. нар. ченгета, но пуделският му ентусиазъм е помрачил паметта му и е забравил, че и той е ченге. Само че той е от патриотите по служба, за разлика от кап. Енчев.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До Мнение

    25 Sep 2014 20:00ч.

    Ако всеки имаше право да съди доносниците срещу себе си, много хора щяха да съдят всички наред, понеже така биха доказали колко репресирани са били. А всъщност са били разработвани, понеже са били, да речем, агенти на турските служби.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Popov

    25 Sep 2014 20:06ч.

    Как се казва книгата на Енчев, за да я купя?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • книгата на Велизар Енчев

    25 Sep 2014 20:44ч.

    http://www.helikon.bg/books/21/-Аз-бях-в-разузнаването-%2B-cd_186799.html

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мнение

    25 Sep 2014 22:41ч.

    Може би не съм се изразил съвсем точно - имам пред вид клеветнически доноси от VІ-ти отдел, които, при това, са ме ощетили. Съдът ще прецени дали наистина съм бил ощетен или просто се правя на интересен и ако не съм ощетен ще ми наложи да си платя съдебните разноски. Имам пред вид това, че дори в донос от VІ-ти отдел може да се споменава името ми, но да не е последвало нищо вредно за мен. Може дори да е донос срещу мен, но от мой приятел, който ми е бил ядосан за нещо в дадения момент - нека аз да преценя дали да го виня. В крайна сметка, животът не е черно-бял, а изключително пъстър и ние трябва да се съобразяваме с това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sgt. Pepper

    25 Sep 2014 23:12ч.

    Спомням си, че преди време Велизар Енчев водеше собствено предаване вечерно време по една от централните телевизии, което беше извънредно качествено въпреки ограничения му контингент събеседници (явно не всички са приемали поканата му). За съжаление, колегите му от Скат са далеч под нивото му, а и той самият е явно уморен от толкова удари от всички страни. Не мисля също така, че компанията му от тази партия е най-доброто, което може да се пожелае, но в едни мажоритарни избори, или с ползването на преференции винаги бих предпочел да гласувам именно за него.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sgt. Pepper

    25 Sep 2014 23:26ч.

    Спомням си, че преди време Велизар Енчев водеше собствено предаване вечерно време по една от централните телевизии, което беше извънредно качествено въпреки ограничения му контингент събеседници (явно не всички са приемали поканата му). За съжаление, колегите му от Скат са далеч под нивото му, а и той самият е явно уморен от толкова удари от всички страни. Не мисля също така, че компанията му от тази партия е най-доброто, което може да се пожелае, но в едни мажоритарни избори, или с ползването на преференции винаги бих предпочел да гласувам именно за него.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ст.Лозински

    25 Sep 2014 23:49ч.

    Велизар Енчев е пример за истинска журналистика, в която интелект и позиция са в единство.Малцина са хората /не само в това поприще/, които са достигнали подобно ниво.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Добре, че има хора като Енчев,

    26 Sep 2014 0:08ч.

    за да казват истината от време на време. Иначе Бойковасилевци щяха да налагат мазните си лъжи безнаказано.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лили

    26 Sep 2014 0:20ч.

    Не бива да се сравняват доносниците от политическата полиция с външните разузнавачи, които са много интелигентни между другото (познавам един от тях, с няколко езика, с голяма обща култура и чувствителност като човек). Вярвам на Велизар Енчев и му съчувствам за личната драма. А водещият на \&quot;Панорама\&quot; е мазник, който не ме интересува. А пропо, един от чудесните английски писатели е шпионин от британски служби - Греъм Грийн.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • зрител

    26 Sep 2014 0:57ч.

    Ако Бойко Василев е кука, макар и на демократичните служби, които са бъкани и ръководени от кадри на ДС - Бойко Василев е свършен като журналист. Това е нормата

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Joraniq

    26 Sep 2014 3:13ч.

    Браво! Подкрепям! Хвала на тези българе! Продажни псета винаги е имало , а и известно,чи наште джурналя се разпяват , когато някой им зададе тон, тема за говорене!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • абсолютно съгласен

    26 Sep 2014 4:46ч.

    Моите уважения към човек като Велизар Енчев! Споделям този ковентар: \\\&quot;Всичко е ясно. Бойко Василев е трябвало да изпълни поръчката и да крещи срешу т. нар. ченгета, но пуделският му ентусиазъм е помрачил паметта му и е забравил, че и той е ченге. Само че той е от патриотите по служба, за разлика от кап. Енчев.\\\&quot; 2014-09-25 12:58:16

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ?

    26 Sep 2014 4:53ч.

    Има ли някой, който да посочи разликите между ДС преди и ДАНС сега и разузнавателните служби преди и сега? Разлика в задачите няма. Сменени са само наименованието на отделите(дирекциите) и основните направления. Направления означава обслужване на вътрешни и външни политически интереси. Служителите в тези институции никак не са за завиждане, защото винаги ще служат за пешкир за пред народа от политическите неудачници.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • лаик

    26 Sep 2014 5:22ч.

    Аз мисля, че не само разузнавачите на Балканите, а всички наши разузнавачи са интелигентни и знаещи хора. Не знам защо се свързва под един знаменател всичко, което се е наричало Държавна сигурност. Ами Държавна сигурност не е била всичко, което е пишело доноси и е било против обикновените хора. Точно обратното, тя е защитавала интересите на Родината и в частност на обикновените хора. Това, че е имало една служба в тази ДС, която се е занимавала с някои \&quot;личности\&quot;, да съдят тази служба, но да се поставя общ знаменател за това, че всичко е било \&quot;Лошата ДС\&quot; е грешно. Ами сега няма ли Държавна Агенция Национална Сигурност (ДАНС) и това е същото - Държавна сигурност, значи ли, че и те не защитават интересите на страната. Не може без тях, друг е въпросът как се използва от управляващите, т.е. каква информация искат от тези служби и в чий интерес използват тази информация. Служителите не са виновни, че си вършат работата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ??

    26 Sep 2014 5:23ч.

    И в книгта и в този материал на Велизар изпъква неговото непреодолимо чувство и стремеж за самохвалство, защото той не е единствения и най-умен сред разузнавачите от НРС. Щеше да е достойно, ако тези негови толкова ценни сведения, ако е имало такива, би трябвало да признае, че те са преминали няколко служебни инстанции, за да достигнат до правителството и държавното ръководство. Няма сведения той да е бил толкова ценен, та да е бил на директно ръководство от директора на НРС.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ???

    26 Sep 2014 6:25ч.

    Велизаре, раздавай го малко по-скромно и по-компетентно. Има разлика между работно и оперативно дело и ако си го чел едва ли си разкрил всичко от него, ако е имало какво повече да разкриеш. Ако твоята работа като разузнавач е била оценявана на национално ниво има и такива твои колеги, които по линия на обмена са получавали много високи оценки от световно известни разузнавателни служби, но това за никой конкретно не се отчита от Комисията по досиетата, защото не звучи разобличаващо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Градивна критика

    26 Sep 2014 16:40ч.

    Това, за което могат да бъдат упреквани Енчев и колегите му от югославското направление, е само по същество. Не защо са били в службите - нищо укоримо, ако са работили само по това направление, а защо няма резултат от работата им. Изтървахме Мъкидонията, българската кауза там почина окончателно за последните 20-25 г. Защо стана така, какво направихме ние да не се случи и къде сбъркахме, че резултатът е толкова плачевен днес - до степен независима Македония да открива по чужбина съвместни консулства със Сърбия... Това да обясни Енчев и това да пита Василев, а не да задава глупави въпроси за \&quot;патриотизъм по служба\&quot;. Ами по-добре \&quot;патриотизъм по служба\&quot;, отколкото безродничество пак по служба, драги Бойко. Живеем в крайно несъвършен /политически/ свят и още по-несъвършена държава, аман от либерални пуризми!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • .

    26 Sep 2014 17:37ч.

    Пак се връщаме на старото, че разузнавачите са виновни за политическите решения на върха. Причината е чуждопоклоничеството на голяма част от нашите управници, които пренебрегват националните ни интереси. И с ръка на сърцето трябва да признаем, че чуждите политически фактори, с тежест в международен план подкрепят Македония, а не нас. Ако щете дори Русия, да не говорим за САЩ и Западна Европа. Сега хит е подкрепа на албанския фактор, отчитайки младия и работоспособен човешки ресурс, единствената нация в Европа с положителен и то значителен прираст на населението. Тук за пример може да се посочи Германия. Грешката ще бъде отчетена, както в Афганистан и Ирак, но отново ще бъде късно защото фактите показват, че там радикалния ислям намира най-благоприятна почва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • мамона

    27 Sep 2014 0:25ч.

    Б. Василев е безличен, конюнктурен и сервилен. Това върши работа да си оправяш живота и кариерата, но нищо повече.Панорама е адски тъпо беззъбо предаване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • В

    27 Sep 2014 1:51ч.

    Четях и си мислех. Интелектуалци в полза на разузнаването. Художници рисуващи картини по поръчка на тази или онази държава. Писатели пишещи не за да изразят себе си а за да облагодетелствуват някаква кауза. Духовната свобода в услуга на обективната реалност?!? Какъв отврат! Няма да си купя рекламираната книга в която автора се опива да намери мир със самия себе си. Това си е между него и Господ. Надявам се никога да не стигна до положение да продавам душата си и все по добре разбирам погнусата, която българския народ изпитва от интелектуалците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Елена

    27 Sep 2014 6:13ч.

    Не знам колко време трябва да мине, за да се разграничи Шесто /доносническо за щяло и нещяло/ от службите, които служат на България. Блрагодаря за почтеността ви, г-н Енчев. Имали сте и имате всички възможности - извинете, \&quot;опции\&quot;, да станете част от глутницата. Волята е ваша. U

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Колев

    27 Sep 2014 16:31ч.

    Да беше само Бойко Василев с мед да го нахраниш.....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ей ухнем

    27 Sep 2014 17:22ч.

    За Енчев - почитания, за челечето б.василев - позор и отврат!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Васил Бойков

    28 Sep 2014 4:04ч.

    Самото име Бойко подказва какъв е.Обикновено правоверните комунисти си кръщават децата с такива бойни или руски имена:Бойко,Красимир,Владимир,Алексей,Сергей,Румен,Пламен(от пламък-\&quot;Пожарът на бунта гори...\&quot;)Специално това лице Бойко Василев е слаб журналист,казионен тип,мазен,сервилен,угоден към властта и политическите лица,независимо дали са от официалната корумпирана българска власт или от \&quot;опозицията\&quot;.Той е от същото котило,което управлява България вече 70 години.Но той е от обслужващия персонал на мафията,нещо като душеприказчик и пропагандатор на официалната мафия.Казано по-просто-едно нищожество,когото никой няма да помни след време.Енчев може и да е бил от ДС,но е поне човек с достойнство и интелект.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • РазБОЙНИКОВ

    28 Sep 2014 19:18ч.

    Голям боклук е тоя Бойко В.,пък и името му е партизанско,сиурно произлиза от комунишко семейство.Много обича да се подмазва,главно на хората от властта.Той е един правителствен чиновник,нищо повее.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Pop

    29 Sep 2014 2:05ч.

    Държава ли е тази, която каля достойните и величае недостойните?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Dimitar

    29 Sep 2014 16:40ч.

    Уважаеми капитан Енчев, Ако бяхте сторили всичко това, за което се биете в гърдите, с лицето и името си, а не бяхте залагали на интриги, вследствие на които друг Ви е вършил работата, бих Ви поздравил. Но всичко, което пишете, е гнусно. Лошото е, че изобщо нямате хабер от това, защото Вашата професионалност е формирана във времената на Студената война и на Държавна сигурност, а тогава най-ценни бяха тъкмо професионалните интриганти. Не пробутвайте глупости относно важността на разузнаванията - няма по-непотребна служба от това, защото именно създадената от тях среда на интриги прави възможно едно международно подмолие, което е основен източник на нестабилност. Пак казвам - ако говорите за патриотизъм, щяхте да стоите с лицето си зад стореното още тогава, щяхте да дадете да се разбере, че това всичкото е българска позиция, а нямаше като манипулативна съпруга да правите така, че главата на семейството да си мисли, че изпълнява своите желания, които са майсторски внушени от Вас и обслужват Вашия интерес. Няма по-отвратително нещо от този тип подривност и от хората, които я възпроизвеждат и възвеличават. В крайна сметка една декларация, един митинг, една визита - какво печелим и какво губим? И днес в Македония българите са пренебрежимо малък процент, защото за това има исторически причини. БЮРМ е самостоятелна държава с нейна нация и език. На каква основа стъпват е отделен въпрос, но ги има и отричането им е проява на особено късогледство, породено от национализма на късния социализъм у нас, въведен от Людмила Живкова като официална политика. Бойко Василев не е обект на коментара ми, защото и Вашата статия не го има предвид, а по-скоро опитва да погали собственото его.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • !

    29 Sep 2014 22:14ч.

    Г-н Dimitar, тъй като името ви е изписано на латиница мога да предположа, че презимето ви е с окончание –ski. Разбиранията ви за разузнаването са много политизирани затова няма да ги оспорвам - ваш светоглед. Позволете ми да не се съглася, че българите са „пренебрежително малък процент” в БЮРМ и въпреки гоненията от сърбоманите и сърбите в нея неотдавна, сигурно помните, имаше и премиер с българско самосъзнание. Няма да споря, защото точната бройка на българите при тези условия никой не може да установи. Искам да ви кажа нещо доста сериозно и сигурно и да сте жив и здрав да го установите – най-много след 15 години в държавата БЮРМ наричащите се македонци ще са малцинство и трябва ускорено да изучават албански. Дори столицата няма да им е Скопие и жалко за потрошените пари за паметници. Тогава поради органичната националетническа несъвместимост с албанците македоноговорещите ще трябва, за да се запазят етнически, да търсят възможност да присъединят своите райони към съседите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Dimitar

    30 Sep 2014 1:16ч.

    Уважаеми капитан Енчев, Ако бяхте сторили всичко това, за което се биете в гърдите, с лицето и името си, а не бяхте залагали на интриги, вследствие на които друг Ви е вършил работата, бих Ви поздравил. Но всичко, което пишете, е гнусно. Лошото е, че изобщо нямате хабер от това, защото Вашата професионалност е формирана във времената на Студената война и на Държавна сигурност, а тогава най-ценни бяха тъкмо професионалните интриганти. Не пробутвайте глупости относно важността на разузнаванията - няма по-непотребна служба от това, защото именно създадената от тях среда на интриги прави възможно едно международно подмолие, което е основен източник на нестабилност. Пак казвам - ако говорите за патриотизъм, щяхте да стоите с лицето си зад стореното още тогава, щяхте да дадете да се разбере, че това всичкото е българска позиция, а нямаше като манипулативна съпруга да правите така, че главата на семейството да си мисли, че изпълнява своите желания, които са майсторски внушени от Вас и обслужват Вашия интерес. Няма по-отвратително нещо от този тип подривност и от хората, които я възпроизвеждат и възвеличават. В крайна сметка една декларация, един митинг, една визита - какво печелим и какво губим? И днес в Македония българите са пренебрежимо малък процент, защото за това има исторически причини. БЮРМ е самостоятелна държава с нейна нация и език. На каква основа стъпват е отделен въпрос, но ги има и отричането им е проява на особено късогледство, породено от национализма на късния социализъм у нас, въведен от Людмила Живкова като официална политика. Бойко Василев не е обект на коментара ми, защото и Вашата статия не го има предвид, а по-скоро опитва да погали собственото его.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Dimitar

    30 Sep 2014 1:25ч.

    Не зная дори как да се обърна към Вас, защото удивителният знак не може да бъде дори псевдоним. За разлика от моето име, с което се подвизавам и по документи. За сведение - фамилията ми е Атансов. Гръцко име и гръцка фамилия! Ха, сега, кажете дали не съм някой \&quot;национален предател\&quot;! :) Приказките за поглъщането на македонците от албанците са ми много познати. Някога сърбите говореха за \&quot;демографска агресия\&quot;. Не знам как може да бъде агресивен онзи, който има деца. Нашето тогава трябва да бъде \&quot;демографско примиренчество\&quot; или \&quot;демографско продажничество\&quot; - ако следвам напълно Вашата терминология. Погледнете статистиките за раждаемостта сред албанците по целите Балкани - тенденцията е към намаляване. Масовият случай е албанско семейство с две деца. Случаи с повече са все по-редки, макар да ги има. Който има елементарно понятие от демография, следва да знае, че тенденциите към спад или увеличение рано или късно се хармонизират. Сиреч - шанс за изтляскване на македонците няма, нито някой ще вземе да ни потурчи или поцигани. Което не отменя факта, че държавите ни - нашата и на тези от Скопие - ни пъдят целенасочено. Проблемът е тъкмо там - хора има, но те се изселват. Ще отбележа, че същото е положението и сред албанците, които мигрират към Западна Европа. Думата ми беше за капитан Енчев, професионален интригант. Особено гадно е впрягането на изкуството в пропагандните машинарии. Това ми напомня на многобройните произведения, посветени на Тодор Жвиков. За пропагандната наука, която доказваше на Запада колко сме големи, макар и не-свободни. За репликата на един знаков поет, който беше заявил на Живков, че не може да му забрани да го обича. Замислете се. Така ли трябва да бъде? Милич от Мачва нарисувал картина за Баташкото клане. Можеше Матия Бечкович да съчини стих. Любомир Симович беше способен да произведе драма по темата. И двамата имат достатъчно пропагандни текстове. Но това не е изкуство, а пропаганда.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • !! - може и Койчо Койчев

    30 Sep 2014 5:33ч.

    След 15 години Македония ще бъде албанска държава, а след 8 години държавата ще бъде доминирана от мюсюлманите – го е казал бившият македонски премиер Л. Георгиевски в интервю за в.”Преса”. Не е нужно преброяване, което може и да е манипулирано, само следете броя на албанчетата първолаци, които всяка години се увеличават по бройка като за един малък град, или голямо селище. Албанците с по две деца са само в столиците и в някои големи административни центрова, а тези с по едно са голяма рядкост. В провинцията наталитета е много висок. Не е само наталитета причината, а както се долавя правилно, за демографските промени влияят и много други фактори. Не трябва до отидем много назад в годините на миналия век, когато албанците в Косово са били малцинство. А още по-назад във времето в неподправени исторически документи се посочва, че българите там са били мнозинство. Не става въпрос за носталгия, а за реалности с тенденция за бъдещето, защото колелото на историята никога не се връща назад.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бивш офицер от БНА

    30 Sep 2014 20:07ч.

    Димитре, Димитре, ако зависеше от теб сигурно би забранил външното разузнаване на България. А известно ли ти е, че турци, сърби и македонци правят сто пъти по-остри действия срещу България, на които и стотина разузнавачи като Енчев не са в състояние да реагират адекватно. Срещу нас се води тиха война, а когато стане открита, тогава ще е късно да реагираме. Но той май вече е късно.Благодарение и на хора като въпросния Димитър. Лека й пръст на България!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи