Пак скандал с българското участие на биеналето във Венеция

Пак скандал с българското участие на биеналето във Венеция
След като участието на България на Венецианското биенале за съвременно изкуство през 2019 година премина под знака на скандали и съмнения относно честността в избора на проекта, който тогава представяше страната ни, и неговите достойнства, както и възмущение у хората дали е нормално да се похарчат половин милион лева за подредени във витрини чаши от ИКЕА (каквото представляваше изложбата), сега, в навечерието на поредното биенале във Венеция, се изправяме пред нови въпросителни около конкурса за избор на български проект, участниците в него и журито.

Инсталация „Доходи“ на Михаил Михайлов, който ще участва с друг проект на биеналето във Венеция тази година.

 

Припомняме, че арт инсталацията „Как живеем“, с която България се представи на Венецианското биенале през 2019-та беше сравнена с чаши от ИКЕА. Според запознати хонорарът и всички допълнителни разходи на България за участието на събитието са около 500 000 лева.

 

Българската инсталация на биеналето във Венеция през 2019 г.

 

Компанията от своя страна използва повода, за да си направи реклама на гърба на скандала, като пусна подобни чаши за 1,99 лева, а рекламното послание гласеше.„Венеция не е близо, но ИКЕА е“.

 

 

Вече е ясно и кой ще бъде участникът в предстоящото Венецианско биенале за изкуство 2022 г.

Журито, назначено със заповед на министъра на културата разгледа постъпилите в министерството 17 проектни предложения и класира на първо място проекта „Ето къде си“ с куратор Ирина Баткова и автор Михаил Михайлов.

 

„Доходи“ Михаил Михайлов

 

Журито е в следния състав:

Председател:

проф. д-р Галина Лардева-Минкова – изкуствовед и заместник-ректор по научноизследователската и художественотворческата дейност в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“ – Пловдив;

и членове:

1. проф. д-р Красимир Русев – художник и преподавател във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“;

2. Весела Ножарова – изкуствовед и куратор във Фондация „Кредо Бонум“;

3. д-р Боряна Вълчанова – уредник и куратор в Националната галерия;

4. Ния Табакова – старши експерт в Държавен културен институт към Министерство на външните работи;

5. Владия Михайлова – главен куратор в Регионален център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“;

6. Десислава Дикова – представител на Министерство на културата,

 

Инсталацията „Пипни и докосни“ на Михаил Михайлов

 

Още от пръв поглед върху подбора на жури и избрания автор се натъкваме на интересни факти.

 

Както винаги Комисар от българска страна е директорката на Националната художествена галерия Яра Бубнова, основател на частния Институт за съвременно изкуство – София (ИСИ). Както при предишното наше участие на биеналето, така и сега, държавата подпомага съвременното ни изкуство, за да се представим във Венеция и отпуска половин милион лева.

 

До преди няколко дни в сайта на Министерството на културата нямаше информация за журито. В медиите изтече само името на председателя. Трудно се намира и информацията кои са другите участници в конкурса. Всичко се върти около един тесен кръг от хора.

 

Тази година спечелилият проект е с куратор Ирина Баткова, която е братовчедка на Тодор Батков, а автор на творбата е Михаил Михайлов, който живее във Виена.

 

Михайлов, е участвал в проект от 2009 година „Обща история от частни случки“ с куратор Яра Бубнова, тоест сегашния комисар на българското участие.

 

Освен Бубнова, с български художници във Виена се е занимавала и Весела Ножарова, сегашен член на журито. Едни и същи хора журират и награждават творци, които са представяли преди време в своята практика на куратори.

 

При по внимателно вглеждане в подбора, се оказва, че още един член на журито е бил куратор на спечелилия участник.

 

Изложба под надслов „Allegoria Sacra” е открита в залите „Рафаел Михайлов” на 25 октомври 2017, пишат търновските медии тогава, а куратор на експозицията е преподавателят във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ доц. Красимир Русев, сега също член на журито за Венеция, един от подбраните участници пък е именно Михаил Михайлов, завършил в същия университет.

 

„Доходи“ Михаил Михайлов

 

Освен това концептуалистът е често представян от галерия „Сариев“ и фондация „Отворени изкуства“, което е отбелязано и в официалната му биография. Само че, един от членовете на управителното тяло на фондацията е и член на журито на настоящия конкурс - Владия Михайлова.

 

И това са само повърхностни странни съвпадения в творческите прояви на жури и победители. Дано, все пак творбата надскочи нашите песимистични размишления.

 

За финал на нашата публикация използваме и един цитат от интервю на спечелилия български творец Михаил Михайлов:

 

„...Бих могъл да се идентифицирам едновременно с различни националности и да приема много страни като родни... Това е и една от темите в художествената ми работа. В момента, в който отговарям на този въпрос, съм на резиденция в Париж (Cite Internationale des Arts) като австрийски художник с български паспорт, пребиваващ в студиото на Армения...

 

Източник: tribune.bg

 

 

 

 

 

Коментари

  • Спиноза

    12 Яну 2022 9:47ч.

    Упадъчно "изкуство"!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    12 Яну 2022 9:57ч.

    Успехът на авангардното изкуство се крепи на желанието на публиката да не бъде възприемана като част от мнозинството, което не проявява интерес към него и на популяризаторите му, които не биха си признали, че то не носи по-съдържателно послание например от чашите наредени в бюфета на баба.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Щип щибидитип

    12 Яну 2022 10:17ч.

    Пипни ме тук и тук, и тук. Навсякъде пипни ме. Пипни ме тук и тук, и тук. Навсякъде пипни ме. Пипни ме тук и тук, и тук. Навсякъде ме пипай. И не питай защо. Ще щипна тук и там. От тук насам, натам... Тези упадъчни културтрегери са намерили как от обществени национални фондове да щипнат и източват милиони, и няма кой да ги плесне през крадливите ръчички, да ги прати на съд и да ги отсрани от кацата с мед. Новата "почтеност" като старата корупция:)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не разбрах

    12 Яну 2022 11:03ч.

    Защо трябва да му плащаме на този, като иска да се прави на творец.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ей, тези граждани на света

    12 Яну 2022 11:12ч.

    Все ще ни направят някоя неприятна изненада.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • инсталации, сър !

    12 Яну 2022 11:24ч.

    "Пипни и докосни"- с удебелен пенис, който "навлиза" в някаква кутия. И понеже никой няма да отиде да го гледа, той е решил да се изтъпанчи на улицата сред хората с инсталацията си. Идиоти , сър ! Всичко това отива в боклука за преработка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • УПАДЪК потресаващ!

    12 Яну 2022 12:01ч.

    Това не е България! ... ... Държавата НЕ е за частна употреба от посредствени "творци" опитващи се да ИЗКРИВЯВАТ истината за добрите послания и най-вече за КРАСОТАТА на живота! .... Това не са българи, включително и журито, това са жалки човечета продали съвестта и чувството си за естетичност и добронамереност за ПАРИ. ... .... .... Позор за титлите професори доктори, срам да си пишеш името под подобни гнусотии и простотии.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ани

    12 Яну 2022 12:27ч.

    не спирам да се смея на т. нар. творби, особено първата. Като я загледх ми паднаха очилата- буквално. А си мислех, че трудно ще се изненадам вече... Авторите са пияници, наркомани и/или психично болни. нормален човек не може да измисли подобен боклук. Бубнова нали беше събрала големците на инсталацията Голямото голо плюскане

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Карачибук

    12 Яну 2022 13:01ч.

    Тук може да видите нашия венециански бианалист Михаил, родом от Велико Търново. Има и негова снимка с Яра, от стара коза яре, Бубнова. https://bnr.bg/horizont/post/101584419/uchastieto-na-venecianskoto-bienale-e-sbadnata-mechta-za-hudojnika-mihail-mihailov Явна е приликата на победителя Михаил с класическия образ на чаровен шмекер, дирещ жертвите си из второкласните купета на влака София-Русе. А инсталацията му "Доходи" ни кара да подозираме, че Мишо с лекота е готов да отдава и задника си пред олтара на изкуството. Сега погледнете избраната българска творба "Ето къде си", която ще участва в тазгодишното венецианско бианале - https://impressio.dir.bg/gallery/eto-kade-si-ni-predstavya-na-venetsianskoto-bienale?i=1 Скучна, инфантилна, ялова инсталация с елементантари изтъркани послания и метафори. Липсва дори мъничка доза от освежителна закачка. А Мишо може! Защо пренебрегна прожекта си "Аз съм тук"? Той представлява мобилна инсталация. Монтирана е върху шаси от трактор "Зетор". Върху подвижната платформа е покачен самият автор, яхнал Буриданово магаре. Инсталацията с бавен ход обикаля Венеция по оживените туристическите места: площад Сан Марко, музей Пезаро, двореца на дожите, моста Риалто и т.н. На всеки кръгъл час платформата спира. Гордият Мишо слиза, сваля си гашите и дефекира. Дресираното магаре кротко го гледа, шумно пърди или просто се изсира. Публиката ръкопляска и се диви на посланията отекнали в душевните им резонатори.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ИЗКУСТВО(го)ВЕД

    12 Яну 2022 13:34ч.

    По-подходящо е да се замени названието „Отворено изкуство“ с формулата „Отворковско изкуство“. Кои са „отворковците“ ни е пределно ясно! И изобщо, когато стане дума за нещо, което претендира за „отвореност“, трябва да се сещаме за СЪЗАКЛЯТИЕТО „Отворено Общество“.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коба

    12 Яну 2022 13:44ч.

    Проблемът тук не е, че има идиоти, които да си въобразяват, че правят някакво изкуство с подобни глупости. Проблемът е, че ги хранят с нашите пари, дето не можем да ги понасяме! На Запад, прочее, е същата перверзия, там дават още повече! Трябва тотално да им се спрат парите! Да си го правят "изкуството", ако намерят кой да им плаща.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • инката

    12 Яну 2022 14:18ч.

    „ДОходи“ или "ДохОди му се" на Михаил Михайлов? Вероятно нуждата му е била доста голема, след като вместо какината, Баткова да му помага да се "Изходи". Космополити хора! Изхождат се, където ги свари новата им националност. В момента, както разбираме от текста, изхождането е в резиденция в Париж. Слава богу, че не е под стъклената пирамида.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • евроИдиот

    12 Яну 2022 14:26ч.

    Като нема ДОХОДИ - ПИПНИ И ДОКОСНИ. Българите в 99,999% не биха понесли подобно "изкуство" на самозванци...останалите делят едни пари.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • София

    12 Яну 2022 15:20ч.

    Очевидно кралят е гол , но се харчат милиони пари на данъкоплатците , а майките на болните деца да просят и да събират капачки !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    12 Яну 2022 15:35ч.

    Народът на България би трябвало да поиска оставката на тия лица, които са на държавна работа, които вероятно носят отговорност и за присъствието на останалите в журито. Разбира се, оставката на Минеков на първо място. После оттегляне на „класирания“ мизерник и ако има нещо по-достойно да отиде, ако не, по-добре никой да не печели. Като последна възможност този нещастник от инсталацията да се посипе с един камион домати, да не се вижда изобщо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • добрутро

    12 Яну 2022 15:38ч.

    Каква оставка на Минеков бе?! Той не е министър от повече от месец...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • КЪТЮ МАХАЛОТО

    12 Яну 2022 15:53ч.

    ИЗВЕСТНАТА ПЛАСТИКА - БОЮ СЕРЕ

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Упадъчно "изкуство"!

    12 Яну 2022 16:46ч.

    по-скоро отпадъчно изкуство

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    12 Яну 2022 19:28ч.

    Вижте, това не може да отиде, не е въпроса в това, че плащаме, но проблемът е в това, че определени некултурни субекти свързани с културата изпълняват поръчката България да се свързва с мизерия и пошло риалити. За разлика от умните държави, които вплитат в културата си, да речем киното, всякакви приказки и измишльотини, за да представят несъществуващо свое величие, героични и красиви неща, български продажници са възприели някаква догма за показване на най-недостойни и жалки образи, под претекст за реализъм. Този реализъм нека си остане в кочината, която е собствената им вътрешност. Забележете, тук имаме едновременно човек, който напомня малцинствата, за мършавата му физиката не коментирам, но освен, че прилича на нещо, което някой е изхвърлил на боклука, прилича и на животинка без никакъв разум, срам и достойнство. Забележете също зелената светлина, мръсните гащи и отвращението, което предизвиква. Целта е всичко това да се асоциира с България, ще позволим ли това „изкуство“ да ни представлява?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Идеалист

    12 Яну 2022 20:57ч.

    Та то ЕС се превърнал в една културна клоака. Какво да кажем за България, която е на неговата задна част!? За журито мога да кажа една тлъста псувня!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ЕСТЕТ

    13 Яну 2022 15:54ч.

    Докато има балами, ще има и тарикати. /шумерска поговорка/

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • potrebitel

    14 Яну 2022 10:49ч.

    Ами нали си спомняте оня чех,който ни изобрази като клоака,тоалетната на Европа.В първите 10г.на прехода чуждите туристи,пътували с автобуси на екскурзия,спирали тук там,където имало тоалетни.И какво било тяхното учудване когато влизали в тия клекала.Картината от вратата и нямало как да стигнат навътре.Запушвали си носовете и бягали.Мутренски години,заварена картина от соца,никой не се сеща за нещо елементарно.И това е продължено с Бойковите магистрали,където няма отбивки за тоалетни и вода.Само до Ихтиман на голям паркинг имало хубави тоалетни и бани.Та тая картинка продължава с това изкуство,наречено ''инсталация''.Пошло и отблъскващо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Знаещ

    15 Яну 2022 22:16ч.

    Човек се пита - Толкова професори, експерти, изкуствоведи и пр. в журито - а какви перверзни бездария лансират. И това в страната на големи и международно известни художници и скулптори. Каква ужасяваща бездуховност. И тези безродници и бездарници ще определят и напътстват нашите деца и младежи в изкуството. Наистина е време да изчезваме от света....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи