Съдия Мирослава Тодорова оправда Асен Генов

Съдия Мирослава Тодорова оправда Асен Генов
Софийският районен съд оправда Асен Генов и Цветелина Събинска по обвиненията в хулиганство заради боядисването на паметника пред централата на БСП на ул. "Позитано", съобщава "Медиапул". Прокуратурата поиска да им бъде наложена глоба. Делото бе разглеждано на първа инстанция от съдия Мирослава Тодорова, бивш председател на Съюза на съдиите в България, която в момента изтърпява двугодишно наказание в районния съд.
<p>Съдия Тодорова обяви, че постъпката на Генов и Събинска не е хулиганство и обясни детайлно защо смята така.&nbsp;Според нея прокуратурата така и не е доказала авторството на деянието, но дори и да го бе доказала, това нямаше да е престъпление. Съдия Тодорова цитира практиката на Европейския съд по правата на човек, според която двамата са имали право да изразят своите политически възгледи с художествени средства и артистичен изказ.</p> <p>&quot;Всяко ограничение на средствата би ограничило и свободата да се получава и разпространява информация и идеи&quot;, обяви Тодорова, цитирайки съда в Страсбург.<br /> <br /> Съдът смята, че събраните по делото доказателства еднопосочно и категорично установяват, че с оцветяването на паметника и с изписването на надписите &quot;Кой? БКП-ПОЗОР! Кой!&quot; е изразено политическо мнение чрез изображение и слово. Това право е защитено от конституцията и международното право.</p> <p>&quot;И талантливата, и бездарната артистична проява имат еднаква защита на изразяване, защото защитаваната ценност е тази на свободния дебат и обмена на мнения&quot;, допълва съдия Тодорова.</p> <p>Мотивите на Мирослава Тодорова публикува &quot;Капитал&quot;, откъдето ги препечатваме:</p> <p>&quot;По делото несъмнено се установява, че проявата по оцветяване и надписване на паметника на ул. &quot;Позитано&quot; №20 представлява изразяване на политически възгледи с художествени средства. Двамата подсъдими, без да признават извършителството, извънпроцесуално и в процесуалните си позиции, недвусмислено изразяват своите политически възгледи, включително чрез одобряване на споменатата акция. Поради това съдът приема, че проявата представлява право на изразяване на мнение, защитено от чл. 10 ЕКПЧ и чл. 39 Конституцията на Република България, което според практиката на ЕСПЧ включва и възможността то да е изразено с художествени средства и артистичен изказ, &quot;който дава възможност за участие в обществения обмен на културни, политически или социални идеи от всякакъв вид&quot;, както е посочено в решението &quot;Мюлер и др. срещу Швейцария&quot;. Защитата на политическото изразяване е с най-висока степен поради това, че е една от най-важните основи на демократичното общество и едно от главните условия на неговия напредък. Обстоятелството, че чл. 10 ЕКПЧ защитава свободното изразяване на мнения, изисква на свой ред да бъде поставено недвусмислено ударение върху защитата на конкретните средства, чрез които се изразява мнението, защото всяко ограничение на средствата би ограничило и свободата да се получава и разпространява информация и идеи.</p> <p><strong>Съобразявайки тези принципни съображения,</strong></p> <p>от които се изхожда винаги, когато се преценява необходимостта в едно демократично общество да бъде ограничавано правото на свободно изразяване и с оглед изложените доводи на защитниците и подсъдимите за настоящото производство като политически инспирирано, съдът следва да внесе едно съществено за правосъдието уточнение. Този процес няма за предмет даването на оценка, изразяване на одобрение или неодобрение на политическите възгледи на подсъдимите. Също така е недопустимо предметът на обвинението за това дали е извършено престъпление да бъде подменян с оценка за художествената, културната и историческа стойност на паметника, който е станал обект на посегателство или за комунистическите паметници въобще. Тези въпроси без съмнение са ценни за политическия и обществения дебат, тъй като фокусират общественото внимание в продължителен период от време, но тъкмо заради това задължително следва да бъдат поставяни и обсъждани без участието на органите на наказателния процес. В този смисъл събраните по делото доказателства еднопосочно и категорично установяват, че с оцветяването на паметника на ул. &quot;Позитано&quot; №20 и с изписването на надписите &quot;Кой?БКП-ПОЗОР! Кой!&quot; е изразено политическо мнение чрез изображение и слово. На това право е предоставена широка защита от международноправните актове и от Конституцията. Последователно, включително по делото Мурат Вурал срещу Турция с решение от 21.10.2014 г., в което се разглежда осъждането на жалбоподателя и наказването му с лишаване от свобода за боядисване на паметници като форма на политически протест, ЕСПЧ утвърждава, че съдържанието на мнението няма значение за предоставената защита поради изискванията за &quot;плурализъм, търпимост и широта на възгледите, без които не може да има демократично общество&quot;, както и че чл. 10 е приложим не само към информация и идеи, които са благосклонно приети, смятани са за безобидни или за израз на безразличие, но и онези, които обиждат, шокират или обезпокояват, всяват смут в големи групи от обществото.</p> <p><strong>Същевременно ползването на свободите &ndash; да се отстоява мнение и да се разпространяват идеи, е съпроводено със задължения и отговорности</strong></p> <p>и може да бъде обусловено от процедури, условия, ограничения или санкции, които са предвидени от закона и са необходими в едно демократично общество в интерес на националната и обществената сигурност, за предотвратяване на безредици или престъпления, за защита правата на другите. В този смисъл както чл. 39 от Конституцията, така и чл. 10 ЕКПЧ съдържат втори алинеи, в които са разписани ограниченията пред тези свободи.</p> <p>Поради това следващият съществен за предмета на разглеждане правен въпрос е дали конкретната проява на политическо изразяване надхвърля границите, предоставени на свободата. Престъплението, което е предмет на обвинението, е хулиганство, което представлява посегателство срещу реда и общественото спокойствие. Хулиганството по смисъла на чл. 325, ал. 1 НК е непристойно поведение, демонстрация на грубо нарушаване на правилата на общежитието, извършено със съзнанието, че по този начин се изразява явно незачитане на правилата на общността, на условията за нейното спокойно съществуване.</p> <p>От текста на разпоредбата на чл. 10, ал. 2 ЕКПЧ е видно, че поставеното ограничение пред свободата на изразяване е защитата на обществената сигурност, а не на чувството за благоприличие. Надхвърля се свободата на изразяване, когато се създават безредици, а не когато се възбужда възмущение и смут. Според практиката на ЕСПЧ изключенията от свободата на словото &quot;трябва да се тълкуват стеснително, а нуждата от ограничения да бъде убедително доказана&quot; (решението по делото &quot;Обзървър и Гардиън срещу Обединеното Кралство&quot;). В този смисъл според съда инкриминирането на политическото мнение като хулиганство поначало не съответства на допустимите ограничения пред него по смисъла на чл. 10, ал. 2 ЕКПЧ.</p> <p><strong>Политическото мнение, доколко представлява участие в политическия дебат, само по себе си не може да представлява грубо неуважение,</strong></p> <p>а представлява опит за привличане на общественото внимание, т.е. мотивът е тъкмо обратният &ndash; утвърждаване на определена идея, привличането на одобрението на обществото или на части от него на своя страна със стремеж към разширяване на политическото влияние.</p> <p>Защитниците и подсъдимите в този смисъл излагат основателни твърдения, че темата, която е провокирала акцията &ndash; оценката на комунистическото управление и неговите идеологически символи, силно поляризира обществото, като контраверсните гледни точки са силно непримирими. Според защитника на подсъдимата за хулиганство може да се говори, само когато обществото като цялост е било скандализирано. В тази насока бяха исканията на защитниците за приобщаване към доказателствения материал на телевизионни предавания, които да установят различните гледни точки. Включително, че, нещо повече, доминиращата обществена нагласа не била скандализирана. Според съда тези обстоятелства, доколкото изискват базисно познание за защитените с криминализирането на хулиганството обществени отношения и за съдържанието на актуалния обществен дебат не се налага да бъдат доказвани, тъй като те са по подразбиране. Правосъдието би било обективно невъзможно, ако не изхожда от самопонятни разбирания за обществен интерес, за общи стандарти за благопристойно поведение и за обществено благо. Без значение е доминиращата обществена теза.</p> <p>Основният въпрос по настоящото дело, поставен с конкретните рамки на обвинението, е за допустимостта на средствата &ndash; както на възведените в обвинението, така и на използваните от органите на наказателния процес.</p> <p>Доколкото не беше доказано, че подсъдимите саморъчно са оцветили паметника или са написали включените в обвинението изрази, въпросът за средствата, използвани от извършителите, може да бъде разглеждан само по принцип. Без правно значение е, че подсъдимите заявяват, че носят политическа отговорност за резултата, след като не признават отговорност за начина, по който е постигнат. Както беше посочено, предмет на обвинението е изразяването на политическа позиция по художествен начин. Художественото/артистичното изразяване на мнение има специфична защита като основно право, включително когато не е благопристойно. За да се признае такава защита, е достатъчна претенцията за творчество, а не нейното качество, оригиналност или културен принос. Защитата на правата като юридически механизъм несъмнено следва да се основава на обективни критерии, докато оценката представлява субективна гледна точка, мироглед, който тъкмо поради субективния си характер не може да бъде наложен като меродавен и надделяващ над останалите. Защитава се свободата на всяка изява, без тя да бъде предпоставена от предварителна културна цензура. В този смисъл и талантливата, и бездарната артистична проява имат еднаква защита на изразяване, защото защитаваната ценност е тази на свободния дебат и обмена на мнения. При художествения начин на изразяване на идеи специфичната защита съобразява и елемента на провокацията, присъщ на художествената интерпретация. Поради това съдът прие за безпредметно събиране на доказателства за изразени мнения в предаването на БТВ относно това дали Асен Генов е художник или хулиган, доколкото тази дилема няма правно значение. Политическият характер на проявата съдът приема за несъмнен.</p> <p><strong>Същевременно, по делото категорично е установено, че паметникът пред партийната централа на БСП,</strong></p> <p>представляващ скулптурна композиция на проф. Любомир Далчев, е бил оцветен и изписан с надписи. Външният му вид и художествена стойност са били съществено засегнати. Това въздействие върху паметника, дори като политическа и художествена проява, следва да се разпростира в рамките на ограниченията на свободата на словото по чл. 10, ал. 2 ЕКПЧ &ndash; което е длъжно да спре там, където започва защитатата на другите правни блага, поставени като ограничение. Защитата би била неограничима, ако проява със същата насоченост, внушение и изразни средства, дързост или дори скандалност, беше направена без да се засягат чужди права &ndash; чужда собственост или чуждо авторско право. Както защитата на свободата на творческия жест не зависи от това дали той е талантлив или бездарен, така и съответно защитата на чуждите права &ndash; авторско или на собственост, не зависят от художествените качества на засегнатото произведение. В случая засегнато произведение има &ndash; скулптурната композиция, и това посегателство представлява противоправен акт, доколкото е извършено без съгласието на носителя на съответното право. Поради това и извършителите му следва да носят отговорност за него, която да включва репарирането на вредите и възстановяването на предишното положение. Тази отговорност обаче не е наказателна отговорност за извършено хулиганство и е проблем извън рамките на настоящия процес, поради което съдът прие за неотносим въпроса за собствеността на паметника. Възведената фактическа обстановка дава възможност да се обсъжда евентуална повреда на имот, но тя би била съставомерна само ако причинената вреда значително надхвърля идеята за участие чрез художествени средства в обществената дискусия. В конкретния случай доминиращо е художественото средство, а вредата е лесно отстранима чрез репариране.</p> <p><strong>Настоящият съдебен състав приема, че проявата не може да бъде квалифицирана като хулиганство и поради това, че то може да бъде извършено само с пряк умисъл, не и с евентуален &ndash;</strong></p> <p>т.е. деецът извършва действията, като пряко цели да демонстрира грубото си неуважение към обществото. По делото е установено, че целта на извършителите на акцията е била да изразят политическа позиция чрез заклеймяване на политическата партия, управлявала по време на тоталитарната държава и свързването й с актуалните поводи за обществено безпокойство чрез добавяне на станалия емблематичен въпрос &quot;Кой&quot;. Защитата на подсъдимите представи по делото публикация, която беше приобщена към доказателствения материал, от вестник &quot;Труд&quot; от 29.03.1993 г. под заглавие &quot;Жалоните на поробителя&quot;. В нея се съдържа писмо на проф. Любомир Далчев, в което той изразява становището си за липсата на морално право &quot;на колегията от номенклатурата и техните привърженици&quot; да защитават &quot;своите изградени паметници, с които искаха да утвърдят или напомнят за присъствието си&quot;. Настроен изключително критично към комунистическите паметници, включително към собственото си участие в изграждането им, Далчев обаче не допуска поругаването им и изразява гледна точка, различна от застъпената с разглежданата политическа акция. &quot;Налага се въпросът &ndash; трябва ли всичко създадено през комунистическия режим да бъде унищожено? Разумно ли е това? Сега, ако нещо ни дразни поради сюжета или нещо друго, нека го отстраним, да го скрием, но не и да го унищожим. Бъдещите поколения ще преценят тяхната стойност&quot; посочва в заключение Далчев в споменатата публикация.</p> <p>Така или иначе, дебатът за миналото, за съдбата на идеологическите паметници не може да бъде предмет, на който и да било наказателен процес. Ролята на правосъдието не е да изземе функциите на обществената дискусия чрез въвеждане на ред и налагане на санкции или чрез изразяване на предпочитание към един политически възглед пред друг посредством държавна принуда. Противното би представлявало само по себе си недопустима държавна намеса в суверенното поле на гражданското общество.</p> <p><strong>Поради това намесата на органите на наказателния процес, които инкриминират изразът &quot;Кой?БКП-Позор! Кой&quot; като хулиганство,</strong></p> <p>обективно не може да бъде средство, което да внася ред в политическия дебат, не преодолява разделението, а го задълбочава, като допринася за поляризирането на непримиримите позиции. Ако правосъдието се намеси на страната на едната, това би означавало възвеждането й в доминираща държавна нагласа. Иначе казано, би представлявало нарушение на политическия плурализъм и съответно проява на потисничество. В същото време по делото бяха представени доказателства, че в сходна ситуация, прокуратурата е подходила различно. От постановление от 25.10.2013 г. на СРП по ДП № ЗМ3269/2013 г. на 1 РУП-СДВР, пр. пр. № 30888/2013 г. е видно, че е прекратено наказателното производство за хулиганство срещу гражданин, който пред полицейските служители оцветил с боя паметника на съветската армия. Прието е, че проявата не представлява грубо нарушаване на обществения ред и не изразява явно неуважение към обществото.</p> <p>Както е посочено в чл. 10 ЕКПЧ, всяка намеса в свободата на изразяване трябва да е необходима в едно демократично общество. В решението си по делото &quot;Институт &quot;Ото Премингер&quot;, свързано с изземване и последваща конфискация на филм, който според австрийските съдилища дискредитира римо-католическата религиозна доктрина, ЕСПЧ приема, че може да бъде добавено задължение във възможно най-голяма степен да бъдат избягвани изрази, които са безпричинно обидни за други хора и така нарушават правата им, когато по този начин съвсем не съставляват принос към обществения дебат за осигуряване напредъка на човешката дейност&quot;.</p> <p>Основните критерии, които възвежда ЕСПЧ при сблъсък между свободата на творческо изразяване и правата на другите, е преценката дали достойнството на проявата като произведение на изкуството или като принос към обществения дебат са по-важен фактор от онези негови характеристики, които могат да го направят обиден или шокиращ за широката публика. Във всеки такъв случай се налага необходимостта да се балансират конфликтните права, като се претеглят едно срещу друго, за да се прецени дали ограниченията, които са наложени по отношение на едното, са били необходими в едно демократично общество.</p> <p>В настоящия случай, когато се преценява, дали евентуалното ангажиране на административнонаказателната отговорност на извършителите за инкриминираната проява е необходима в едно демократично общество, следва да се преценят съществуващите обществени интереси. В тази насока съдът взе предвид социалния контекст на събитието &ndash; в период на правителствена криза и ескалиращо обществено недоволство от управлението на държавата и участието на партиите в него; обществените дискусии за осмисляне на последиците от управлението на комунистическата партия върху актуалното състояние на държавното управление и съдбата на паметниците, свързвани с комунистическата идеология или метода на социалистическия реализъм. Всичко това според съда установява, че въздействието върху паметника на ул. &quot;Позитано&quot; № 20 на датата, на която се е чествала Октомврийската революция в СССР, не може да бъде квалифицирано като &quot;безпричинно&quot; в смисъла на изолирана или самоцелна проява, откъснато от актуалните събития и обществените вълнения. Поради това ангажирането на санкционна отговорност, каквато е административнонаказателната, не е необходимо в едно демократично общество по смисъла на чл. 10, ал. 2 ЕКПЧ.&quot;</p>

Коментари

  • neo

    31 Окт 2014 18:57ч.

    Мирослава Тодорова е ПОЗОР за съда

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мърши

    31 Окт 2014 19:08ч.

    Асен Генов е фашизоид като ментора си пръдливия чифут Дьорд Шорош който е работел за нацистите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ???

    31 Окт 2014 19:13ч.

    Логиката на мотивите на съдия Тодорова предполага, че всеки има правото да изразява политическите си възгледи, под каквато и да е форма и където намери за добре. Например утре някой може да изрази мнението си върху нейната кола, като я изрисува и това не би трябвало да се счита за хулиганство. Просто нейната кола е била в неподходящия момент, на неподходящото място, където някой е бил споходен от неудържимо желание да изрази политическите си възгледи. Нали така? Не го приемайте като призив това да се случи, а просто като разсъждение върху мотивите на един български съдия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • V

    31 Окт 2014 19:18ч.

    По логиката на тази съдийка,ако аз не харесвам например съседите си,мога безнаказано да им нанеса материални щети,за да изразя отрицателното си мнение към тях! Свободата не е слободия,госпожо и вие не заслужавате да сте съдия и не само вие,а всеки в системата,който съди по пристрастия,а не по закони съвест!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ???

    31 Окт 2014 19:22ч.

    Ето и няколко примера за призиви, изразяващи политически възгледи. \&quot;Не на шистовия газ!\&quot;, \&quot;Свобода за Тибет!\&quot;, \&quot;Спрете глобалното затопляне!\&quot;, \&quot;Не на корупцията!\&quot; и така нататък. Забележете, че те не се отнасят по никакъв начин за съдия Тодорова, особено последното, следователно не могат да се определят като грубо неуважение към нея от справедливия български съд - най-справедливия съд в света.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ???

    31 Окт 2014 19:25ч.

    Извинявам се за граматическите грешки, допуснати в предишния ми коментар. Последното изречение трябва да се чете така: \&quot;Забележете, че те не се отнасят по никакъв начин за съдия Тодорова, особено последното, следователно не могат да се определят от справедливия български съд - най-справедливият съд в света, като грубо неуважение към нея.\&quot;

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Интересно...

    31 Окт 2014 19:46ч.

    ..., ако някой по логиката на мотивите на съдийката изрази политическите си възгледи, под форма на вапцване на паметника на американските летци убийци пред САЩисаната амбасада в София, какво ли би отсъдил съда?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • иван

    31 Окт 2014 20:26ч.

    дано във втора инстанция има повече право, срам за съдебната система, на това ли искат да научат младите поколения, да рушат понеже изразяват политическа позиция, чрез криворазбрано изкуство. Позор

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • иван

    31 Окт 2014 20:28ч.

    да почваме да цапаме наред и всичко, изразяваме мнение по този начин.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Руди

    31 Окт 2014 20:47ч.

    Поздравления за съдия Тодорова! Професионализмът и си личи. Както и глупостта на някои други, впрочем. Първо, прокуратурата е повдигнала обвинение пол чл. 325, ал. 1 от НК, а извършеното не отговаря на този състав. Второ, обвинението не успява да докаже, кои са извършителите. Трето, обвиняемите не правят самопризнания. И с това делото приключва неизбежно и то точно както е приключило - с оправдаване на обвиняемите. Обратното би било огромен скандал. А онова, което толкова дразни повечето коментиращи, е съдържанието на европейските закони и практиката на европейските съдилища. Вместо да подскачат и призовават към саморазправа, тези демократични граждани на ЕС можеха да се запознаят с материята. Още по-добре щеше да е, ако бяха го сторили преди 2004-2007 г. Сега е вече много късно. Но да обвиняват съдия Тодорова за това, че е добър професионалист, е абсурд! Или че се е запознала отлично и своевременно с практиката на ЕСПЧ, вкл. с решение от 21.10.2014 г.!!! Де да имахме повече такива магистрати.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Валентина

    31 Окт 2014 21:35ч.

    Прочетох този ужасен ферман внимателно. Неграмотната прокуратурата е виновна, че е изместила въпроса в изцяло друга посока. Това, предполагам, е умишлено. Сега тези ще се перчат с това решение на съда и ще твърдят, че имат право да повреждат чужда собственост безнаказано. Съдия Тодорова е била ограничена от зададената от прокурорите линия, тя като съдия няма право да коментира нищо извън твърденията в обвинителния акт. Интересно би било да прочетем самия обвинителен акт. Сигурна съм, че там е заровено кучето. Ако убиеш човек, а те обвинят в незаконно притежаване на оръжие, и докажеш, че оръжието е законно, тогава си оправдан. По вина на прокурора.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До Руди от Валентина

    31 Окт 2014 21:40ч.

    Съгласна. Лошото е, че това решение сега измества въпроса от неговата същност — нещо обичайно за българския дебат. Никой не подлага на съмнение правото на изразяване. Това би било абсурд. В случая средствата за изява на това мнение са недопустими от закона и това е същината на въпроса. За пореден път ще изпуснем същината, а ще коментираме странични въпроси. Тъпо!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ???

    01 Ное 2014 0:27ч.

    Руди, обърни внимание, че аз не обсъждам това дали Първо, прокуратурата е повдигнала обвинение пол чл. 325, ал. 1 от НК, а извършеното не отговаря на този състав\&quot; или дали обвинението успява да докаже, кои са извършителите, а още по-малко дали обвиняемите правят самопризнания. Аз коментирам това, че съдийката създава един донякъде опасен казус, който просто можеше да се избегне, защото не са събрани достатъчно доказателства и подсъдимите не се признават за виновни. Тя просто можеше да спре до тук. Но, не, тя изпада в словоохотливост за това какво би било, ако вината на обвиняемите бъде установена. Това вече поставя под въпрос професионализма й, за който твърдиш, че го има. Нещо повече, това тълкуване вече поставя всички ни пред угрозата някой да вандалства с имуществото ни безнаказано, в частност с нейното такова. Колкото до обвиняемите, предполагам, че наистина не са извършили деянието, иначе не разбирам, защо е нужно да не признават такова геройство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Руди до Валентина

    01 Ное 2014 1:05ч.

    Решението не измества никъде въпроса - то е постановено(и мотивирано добре) по конкретен казус. На простотиите на прокуратурата и на някои съдии(или на предполагаемата им зависимост, корумпираност и пр.) сме обръгнали отдавна. Така е, невероятно цинични сме и не от вчера. А големият въпрос е за ценностната ни система. Защо приемаме надписи като \&quot;К*р за Левски\&quot; или \&quot;ЦСКА - свине\&quot; за нещо нормално, нищо че по правило са надраскани върху сгради, витрини, спирки, рейсове и трамваи и т.н.? Къде минава границата между изкуство и вандализъм; между изказване на политическо мнение и повреждане на чужда собственост? Единодушни ли сме в отговора? Взехме на Европа меда, ама не и щеме жилото. Не става така, обаче. Искаме европейските пари и стандарти(за всеки българин - задължително гарантирани), ама не щем ЛГБТ-паради; искаме чисти градове и улици; добри училища и здравеопазване, ама не щем високи данъци; искаме в НАТО, ама искаме ограда и ракети по границата с Турция; искаме пазарна икономика, ама не щем пазарен риск(искаме висока лихва, ама като гръмне пирамидата или банката, питаме къде е държавата); искаме свободи, но не приемаме свободите на другите и т.п. Списъкът е безкраен. Да сме мислили, когато е трябвало да решаваме, накъде да поемем! Що се отнася до твърдението Ви, че същината на въпроса е в законността на средствата за изява на мнение, известно Ви е смятам, какво следва, ако има разминаване между родното законодателство и европейското. И това също се е опитала да намекне съдия Тодорова в мотивите си, защото дори и да ги признаят за виновни на втора инстанция, накрая всичко ще приключи в Страсбург и за н-ти път ще ни осъдят да платим обезщетения. Защото в Европа е така. После пак някой Бойко или Цветко ще вика: \&quot;Ние ги хващаме - те ги пускат\&quot;, че даже и като ги осъдим! И кой бил виновен за всичко това? Съдия Тодорова, видите ли! Ако не вярвате, вижте коментарите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Bъпpoc

    01 Ное 2014 7:10ч.

    Интересно сега \&quot;бояджиите\&quot; могат ли да претендират за авторско право върху \&quot;бояджийството\&quot; и политическия лозунг?! Не за авторско право върху паметника, а само върху \&quot;бояджийството\&quot; си! И могат ли да извършват \&quot;бояджийство\&quot; върху предмет с чуждо авторско право без съгласието и разрешението на носителя на авторското право върху самия артефакт?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Понятията трябва да са точни и ясни!

    02 Ное 2014 2:55ч.

    Струва ми се, че проблемът е в неяснотата на понятията свобода и свободия. От началото на прехода се налага клишето, че моята свобода стига до вашия нос, т.е. до вашите интереси. Това клише внушава, че свободата е нещо неограничено, че мога да правя каквото си искам. Но интересите на хората се преплитат, поради което няма и не може да има неограничена свобода. В същност, неограничената свобода е свободия и колкото е по-голяма свободата за един, толкова е по-малка свободата за другите. Тук възниква и въпросът, кой и как определя докъде достига моята и докъде - вашата свобода? Ако аз определям тази граница, може да стигна до абсурдния извод, че вие не трябва да дишате, защото дишайки замърсявате моя въздух. Ако някой \&quot;независим\&quot; определя тази граница, но аз съм достатъчно богат за да го подкупя или достатъчно силен за да го принудя, то и той може да стигне до същия извод. Нека да погледнем и към майката Природа. Защо тя не е създала хищник, силен като лъва, бърз като гепарда, със зорки очи като орела и т.н.? Защото ако имаше такъв хищник, той щеше да унищожи всичко живо на света. Нека си припомним и за игривите тревопасни зайчета, преселени в Австралия, където получават неограничена свобода. Ами азиатският шаран заселен в Мисисипи? Всички тези примери показват, че неограничената свобода, т.е. свободията в обществото ще позволи на богатите, силните, арогантните, лесно да унищожат по-бедните, по-слабите, по-скромните. Ето защо, формулирането на адекватни правила не е ограничаване на нашата свобода, както се мъчат да ни заблуждават пазарните фундаменталисти и псевдодемократите, а създаване на равнопоставеност между различните индивиди в обществото. Без такава равнопоставеност големите акули ще изядат малките рибки, а след това и те самите ще измрат, защото няма да има какво да ядат.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи