Алфред Хичкок по време на снимките на "Топаз", 1969 г.
- Ако не бяхте режисьор, какъв бихте искали да бъдете?
- Адвокат. Това е същата професия.
- На кои режисьори се възхищавате най-много?
- Никога не ходя на кино.
- Кои са хората или произведенията извън киното, които са ви белязали най-силно?
- Джон Бакън, губернатор на Канада, шампион на британската полицейска литература, автор на “Тридесет и деветте стъпала”.
- Кои са любимите ви герои, в историята или фикцията?
- Дьо Гол и гангстерите. Сериозно, не обичам героите.
- Коя е най-важната историческа дата според вас?
- 2 декември 1926 година. Датата на моята сватба.
- Защо правите кино?
- Защото всички хора трябва да правят това, което правят най-добре. Защото това, което ги забавлява най-много, трябва да бъде тяхна професия.
- Кое е най-важното събитие в живота ви като режисьор?
- Третият ми филм. Когато бе готов, никой не го искаше. Все пак излезе и беше един от най-големите успехи на 1926 година. След това бях убеден в добрия си вкус.
- Кой е любимият ви филм сред тези, които сте направили?
- “Сянка на съмнение”. Това е единственият филм, в който успях да отделя място за описание на героите. Като цяло в полицейските филми, където на първо място трябва да се създаде атмосфера, нямаш време да се интересуваш от характерите.
- Може ли и трябва ли киното да научи публиката на нещо?
- То трябва да й даде една хубава вечер. За останалото зависи от името на учителя, който са имали преди да влязат в киното.
- На какво искате да научите публиката си?
- Искам само да си играя с чувствата й. Публиката винаги иска да предвиди какво ще се случи. Аз трябва да предвидя какво ще предвиди тя и да осуетя плановете й. Въпросът е кой ще тича по-бързо. Трябва да изпреваря публиката.
- Имате ли желание да направите неполицейски филм, без съспенс?
- Невъзможно. Ако снимам “Пепеляшка”, публиката ще търси трупа.
- Мислите ли, че един кинорежисьор може да направи всякакъв филм или трябва да се специализира?
- Добрият режисьор може да направи всичко. Може да вземе бестселър, да го заснеме и да получи “Оскар”. Но кой ще бъде авторът? Всичко зависи от това дали режисьорът е занаятчия или творчески гений. Един добър занаятчия може да направи всичко.
- Можете ли да работите по един филм в сътрудничество с други хора или филмът трябва да бъде дело само на един човек?
- Сценарият е най-важната част от един филм и аз внимавам и в най-малките детайли. В този момент сътрудничеството е невъзможно. Можем да вземем една идея, отправна точка, но измислянето на един филм е лично. От момента, в който започнат снимките, вече не се интересувам. В началото казвам на оператора и на актьорите какво искам и заспивам. Събуждам се за монтажа. Това също е много важно.
- До каква степен един режисьор може да избегне комерсиалните императиви?
- Може да ги избегне, когато един филм не струва повече от молив и лист хартия.
- Може ли да се направи добър филм по лош сценарий?
- Не много лош сценария. Но по посредствен сценарий, да. Може да се постигне стил, да се създаде атмосфера, да се покаже добра техника дори с една незначителна история.
- Техническият прогрес предлага ли на режисьора допълнителни средства?
- Не, единственото важно нещо в киното в техническо отношение е монтажът.
- Вярвате ли в бъдещето на човека?
- До 1970 година.
- Как ви се струва Париж в този момент?
- Студен. Отидох веднъж на кино тук, за да гледам “Любовниците”, но трябва да съм евнух. Нищо не разбрах.
Превод от френски: Галя Дачкова