Най-добре е да дойдат норвежците

Най-добре е да дойдат норвежците
Ловът на вещици покрай конспирацията „отнемат ни децата“, е на път да унищожи успешната гореща телефонна линия за деца в риск.

 

В много сухо, много скучно съобщение: Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) обяви, че „ще поеме управлението на Националната телефонна линия за деца – 116 111.“ Не става ясно каква е причината, не се обяснява от кого я поема и как я поема. Няма информация чия е идеята, чие е решението. Просто поема. Ако се съди по фойерверките и екзалтацията в социалните медии на членовете на „Антинорвежкият тръст“, които обявиха това решение за победа, е ясно какво се е случило.

 

„Антинорвежкият тръст“ – това са онези късащи ризите си в екзалтация дейци в политиката и техни привърженици, които за да вдигат рейтинг и намерят място в управлението на държавата, провиждат всякакви антибългарски конспиративни теории. Така беше измислена и онази спекулация, според която има тайна завера да се изнасят деца към Норвегия, в мащабите на еврейската депортацията към Треблинка. Те прозряха в промените в Закона за защита, който трябваше да влезе в сила от началото на тази година, юридическа подготовка за задействането на „норвежкия план“. Разбира се конспирацията не може без агенти и тези агенти са неправителствените организации. Обаче как да се осветли тази пъклена агентура? О, да! Горещият телефон за деца в риск!!! Значи по горещата телефонна линия за деца в риск – 116 111, норвежките агенти събират данни кои децата да натоварят на ешалоните. И какво е спасението? То е очевидно. Държавата се връща и си взема обратно телефона. Бам! Победа!

 

Честно казано, бих купил такъв сценарий. От него би станал страхотен трилър за азиатска кабеларка.

 

Горещият телефон за деца в риск винаги е бил на държавата и контролът върху доставчиците на услугата винаги е бил на държавата. Четете законите!

 

116 111 е вид социална услуга, за която доставчиците се лицензират в съответната комисия в ДАЗД. Самата ДАЗД е държавна администрация и като такава не може да е доставчик на социална услуга, по реда на сега действащия Закон за социалното подпомагане. Доставчици са само общини, юридически лица с нестопанска цел и частни фирми.

 

При дете в риск, което се обажда на телефона, се подава сигнал до Дирекция „Социално подпомагане“ (ДСП) там, където е детето. Чрез Отдел „Закрила на детето“ (ОЗД) се прави проверка по сигнала и се предприемат действия. ДАЗД може да контролира дали сигналът е поет правилно от ОЗД и дали са извършени правилните действия и ако не, ДАЗД може да даде методически указания. Но те не се срещат с хората – деца, родители и т. н. В ДАЗД не работят социални работници и психолози, а експерти по права на децата, политики за закрила и т. н. Така е и правилно. Държавните органи разработват и участват в провеждането на държавната политика в осигуряване най-добрия интерес на детето.

 

Всички дейности по защита на дете, за което е установено от държавните органи (не от норвежците), че има риск, се извършва от държавни органи, а не от НПО-та.

 

Телефонът е само брънка, но най-деликатната брънка в цялата държавна система за закрила на децата. Затова на линията са нужни отдадени професионалисти, а не чиновници. Детската душа е най-плашливото нещо на света. Да работиш с хлапе в риск е като да правиш сложна инкрустация на свръхтънка кристална чаша. Всяка грешка може да я счупи. Затова законодателят правилно е написал „в най-добър интерес на детето“. Държавата търси най-добрият доставчик на услугата и трябва да изисква само най-добри резултати. Затова има и вече добре работеща система. Имаше до оня ден.

 

До решението на ДАЗД от 6 февруари управлението на социалната услуга се извършваше от неправителствена организация по процедури на Закона за обществените поръчки. Защо услугата се управлява от външна организация? Логиката е много проста.

 

Горещата линия е много тежка, безкрайно отговорна работа, в която само отдадени психолози са полезни. Не ме разбирайте погрешно. Винаги могат да се назначат на държавна работа чиновници и да се отчита дейност. Но практиката показва, че в такива случаи Кодексът на труда и шуро-баджанащината са водещи, а не интересът на децата.

 

В прессъобщението на ДАЗД се казва, че за десет години са били проведени 10 928 консултации с родители и 11 772 консултации с роднини и близки. Консултациите с деца са 119 530. Това са само сухи цифри, а зад тях стои много, много работа и много спасени душички. Това е повод за гордост и за ДАЗД, и за „Анимус“. Договорът на организацията изтече още на 1 октомври миналата година, но нов конкурс така и не е обявяван.

 

В ДАЗД работят професионалисти и те са наясно с абсурдната ситуация. Наясно са, че е безотговорно да се поставят децата в риск от тази, която трябва да ги пази от опасностите – държавата. Абсурдите ще продължават, докато се позволява улицата, а още по-лошо – популистите да казват кое е добро и кое лошо за нещо, от коeто не разбират. Тук смелите решения не са нито на държавните експерти, нито на психолозите, а на тези в управлението на държавата. И ако тези отгоре нямат смелостта да отстояват правата на децата, по-добре е да дойдат норвежците.

 

Как се спасява живот

 

Психолози от „Анимус“, работещи на горещата телефонна линия за деца, близо 24 часа разговаряли по телефона с дете, за да го убедят да не слага край на живота си. Това съобщиха от Държавна агенция за закрила на детето, дни преди да направят промените в управлението на услугата. Детето, което е в тинейджърска възраст, позвънило на горещия телефон късно вечерта и първо се опитало да провери доверието си към психолозите. След това се обадило отново и започнал дълъг разговор, след който детето се успокоило и се отказало от намеренията си.

 

 Свързани текстове: Как държавата се оттегля от нещо, което е постигнала за децата в риск

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • яяяя

    14 Фев 2020 9:57ч.

    Да, бе да! То в НПО не работят чиновници, а само отдадени на каузата за без пари. Пак някой друг да свърши работата на държавата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Eisblock

    14 Фев 2020 10:03ч.

    Цитат: "Горещата линия е много тежка, безкрайно отговорна работа, в която само отдадени психолози са полезни. " край на цитата. * - Това е безпощадно вярно. И именно заради това тази Гореща линия НЕ МОЖЕШЕ да бъде дадена в частни ръце, още по-малко на някакво НПО с чуждестранно, непрозрачно финансиране. Щом се прави от държавата, поне така излиза в момента, че се прави , то трябва: 1) Да са назначени и да работят на смени само професионалисти (мъж и жена по избор на детето!!!) - детски психолози. 2) Да има и обществен контрол със периодична отчетност - съуправителен съвет + запазване на личните данни единствено в държавната организация. 3) Да има пълна прозрачност спрямо предприетите ответни мерки според даденият случай, следва да се правят стриктни и проверуеми действия. Твърдо стъпили на законодателството ... и т.н. И да, държавните служители не си изработиха в последните десетилетия приличен и уважителен образ и доверие (най-общо казано). Дано при този казус, в защита на най-ценното за всеки човек, за обществото и за държавата - да има най-сетне един сполучлив пробиви и една успешна работа на всички звена свързани с гангренясалата нескопосност на отговорните държавни фактори до сега!!! Доверие не се възстановява така лесно, още повече, след като е било много сполучливо окъкано. Тогава и един добър журналист може съвсем малко или даже никак, да помогне за гланциране на имиджа...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мила редакция, след като застъпвате позицията на Спахийски

    14 Фев 2020 11:59ч.

    и триете коментари срещу нея, бихте ли обяснили защо държавата ще дава по 800 лева месечно на "приемни семейства", а на биологичните родители дава по 40 лева месечно?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Роман

    14 Фев 2020 13:09ч.

    Статиите на Емил Спахийски никога не са ме очаровали с особени достойнства. Уви, и горната подкрепя впечатлението за посредственост. Изказва се едностранчиво, напада хората, подиграва се с техните тревоги за децата и семействата им - само и само да изпъкнат повече плитките му доводи. Покрай сухите цифри Емил Спахийски вмъква и тенденциозното твърдение за "многото спасени душички", без всъщност да знае колко наистина са спасени - ако визира кандидати за самоубийство. Аз също не знам, но мога да предположа, че ако такива случаи бяха наистина много, фондация "Анимус" нямаше да се поколебае да ги афишира като доказателство за своя професионализъм и като неоспорим аргумент за продължаване на договора. Остава висящ въпросът за останалите "спасени душички"? Също така буди недоумение категоричното застъпване на автора за "Анимус", след като знае, че фондация "Анимус" - в качеството си на ЛГБТ организация, която получава чуждо финансиране от международни ЛГБТ партньори - е в очевиден конфликт на интереси. И накрая, в контекста на ЛГБТ аспирациите на "Анимус", не е без значение и въпросът - в какво точно се изразява "спасяването" на останалите детски душички и какво се случва с тях насетне? Но авторът услужливо избягва да се замисля чак дотам.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стига толкова Анимус.

    14 Фев 2020 13:36ч.

    Анимус е фондацията вкарала ЦЯЛАТА Норвежка идеология и всички мръсни случаи за които знаме у нас са ставали защото именно тази организацияе обуител на АСП и ДАЗД и са вкарвали и прикривала в социалните служби именно гадното норвжеко поведение. Стига сте прали мръсните биогарфии на Анимус. Това че има няколко процента читава работа не означава че 95% е просото една административна фпрмална тапа запушила развитието на целия сектор за деца у нас. Стига това безумие Анимус. Анимус буквално задушават и социалната сфера и образованието.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българите ще изчезнат .....

    14 Фев 2020 13:56ч.

    защото се мразят взаимно, че са ... българи ! Така е от времето на цар Симеон Велики насам... А другите ... другите ще ни помогнат в това на драго сърце ! ... Амин !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гост

    14 Фев 2020 13:59ч.

    Емо Спахийски е клекнал на същата тази идеология, срещу която се противопоставя всеки нормален и отговорен родител. Преекспонираните картини на хора, защитаващи традиционни ценности и семейството като среда, са само плосък напън за авторови находки и в действителност показват колко ниско и жалко се гърчи групичката на хранилка, наричаща се непонятно с отговорното "журналисти". Преди да се е напънал да ръси мозък, Спахийски е можело да попрочете каква е "Анимус", както и какъв е съставът на "професионалистите" там. От лични впечатления мога отговорно да заявя, че има двама изхвърлени за корупция от две регионални ДСП в София, които сега дори дават още повече "акъл" и схемата им за корупция е още по-широка. Всеки уважаващ себе си човек, най-малко преди да каже или напише каквото и да е, би следвало да го е проверил и уточнил. Очевидно това изобщо не е в понятията на групичката на хранилката, чийто ярък представител е и авторът.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "...и триете коментари срещу нея..."

    14 Фев 2020 14:00ч.

    "(5) И за Тит, който изразил възмущението си от данъка, наложен на обществените писоари. Той (Веспасиан) вдигна няколко златни монети, събрани от този данък и му каза „Виж синко, нима те имат някаква миризма?“ Дион Касий Кокцеан в книгата си “Историята на Римската империя“ 65.14" Парите не миришат (lat. Pecunia non olet ).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • София

    14 Фев 2020 14:24ч.

    Разбира се , че няма да чакаме някой да позвъни на вратата , за да ни отнеме децата , защото вече ще е късно да променим античовешките закони , които се прокарват под влияние на сатанинските западни "ценности" , а трябва да се реагира своевременно и привантивно ! Не може НПО , което смуче нашите пари да определя нашите отношения в семейството по някакви измислени от посредствени чиновници критерии и анонимни сигнали ! Всички статии като горната имат за цел да ни приспят буквално , за да разполагат с живота ни и децата ни като ни превърнат в говеда за разплод !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    14 Фев 2020 15:38ч.

    За автора поздравления, за редакцията също. За противниците пък ще напомня, че децата трябваше да бъдат продавани на чернокожи норвежки гейове.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Като въшки

    14 Фев 2020 17:03ч.

    Не бих спирал НПО-тата да развиват полезна дейност за децата под строг надзор на държавата. Нооооо.......в никакъв случай не може да опериат с телефона за деца в риск ,в никакъв случай не бива да им се дават за управление и ползване бюджетни следства от държавата,в никакъв случай да не се допуска да цоцат европейски средства от проекти. Откъде -накъде НЕдържавни организации ще разполагат с лични данни на деца без съгласието на родителите? НПО...... до държавни средства трябва да е изрично забранено да се докосва и да помирисва. По света има куп благотворителни органицации и фондации - да си търсят средства от кампании,от фондации на Рокфелер,Морган,Бил Гейтс и какви ли не още. То няма милиардер без благотворителна фондация. Публично-частното партньорство ,при което държавата е донор на пари и средства, в областта на закрила на детето, грижата за възрастни хора и хора с увреждания трябва да е изрично забранено без никакви пролуки. Това не може да бъде бизнес.От това не може да се печели. Иначе баз съмнение в България има десетки хиляди родители на които първо държавата да се опита да дава на тях или на разширеното семейство по 800 лева,вместо да ги дава на приемно семейство и когато след определен срок се види,че няма резултат,също пак държавата да отнема децата и пак държавата да решава какво да се прави с децата. Днес ги гледах на едно съвещание в Народното събрание. Ами то НПО-тата не са едно,две 5 или 10,а цели асоциации от десетки НПО-та! Като въшки. Като са толкова курназ защо не дадат финансови средства за тия 15% общини дето нямали капацитет за тая дейност? Да дадат пари за разкриване на щатове и за обучението на персонал за сгради и оборудване, ама персонал от общински и държавни служители,без никаква зависимост от НПО-тата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    14 Фев 2020 19:13ч.

    Когато един проблем е много сериозен, той не може да се обсъжда едностранчиво и агресивно към която и да било от страните. Първо те са родители и са в пълното право да упражняват контрол. И второ, няма нищо смешно в това да дадеш на един подрастващ женски хормони, да го скопиш и да му присадиш гърди. Това се прави по закон, с държавни средства от бюджета в държавите, където най-много държавата се грижи за децата и техния най-добър интерес!!! И всичко е тръгнало точно така, с формулирането на правата на децата и с пренебрегването на родителите. Докато възпитаните по този начин деца самите те станат родители и след едно две поколения са промити мозъците на цялото общество. Аз имам много малък личен опит със социални, но дори по медиите онова, което се дава в риалити формати е стряскащо. Спомням си случай, в който детето се обърна към социалните (не помня лично или с посредник) че искало да ходи в чужбина (Франция) на някакъв курс по рисуване. Майката не искаше да го пусне, но социалните я изкараха, че е противник на най-добрия интерес на детето. Според модерната философия най-добрият интерес на детето се определя от него и онова, което му се прави. Колкото по-независимо и далеч от родителите си, толкова по-добре. Действително няма как да има доверие към социалните, когато се знае, че в тези среди е внедрена определена антисемейна и антипатриархална идеология. Има случаи, в които социални буквално беснеят, че законът им връзва ръцете, защото толкова са се вживяли в ролята си на всезнайковци и настойници на нашите деца, че ненавиждат родители, които правят нещо по своему. Трябва много да им се обяснява, че правата им са ограничени и ако човек сам не ги знае, те няма и да му ги кажат. Ако това не беше така и ако се бореха само и единствено самоубийства, ако се спасяваха предимно малтретирани деца, ако нямаше толкова наглост проявена към родителското съсловие, хората щяха да имат доверие. Сега проблемът остава там, у децата, които истински страдат. Защото заради злия начин, по който държавата се намъкна в семейните взаимоотношения, хората не й вярват, каквото и да каже. Една идея се дискредитира тогава, когато се опорочи от онези, които я провеждат. Родителите искат да видят уважение, искат да видят закони, където да ПИШЕ черно на бяло, че каквито и да било културни различия и специфични убеждения да имат, какъвто и да било избор на среда и образование на детето да направят, какъвто и родителски контрол да упражняват, тези техни избори НЕ могат да бъдат разглеждани като противни на правата на детето. Това са само две-три изречения, но липсват в огромните пространни стратегии. Ами гарантирайте на родителите онова, от което се страхуват и действайте по проблемите. Колкото до Анимус и правомощията на държавата, звучи нелепо, че държавата няма законен начин да назначи психолози да отговарят на този телефон и които да се специализират и трупат опит. Чудно как Анимус не са поискали да вземат тел. 112, а само са поискали дечицата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • И тук същия сериал

    14 Фев 2020 22:20ч.

    "ПАРАЗИТ" - българска версия. Без платени авторски права.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Спахийски, вместо да каните норвежците да идват тук с табиетите си,все едно България Ви е частна собственост,

    15 Фев 2020 8:25ч.

    по-достойно би било да си вземате собствените деца и внуци и да ходите в Норвежко, за да реализирате идеалите, които ни проповядвате, за собствена, а не за наша сметка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 699

    15 Фев 2020 10:05ч.

    Всички журналисти, с много редки изключения, са се продали на НПО за по няколко цента...Дори за наистина ограничен човек е ясна разликата между урок по биология за технологията на секса, половите органи и видовете контрацепция, сравнен със сексуалното образование, предполагощо преподаване на сексуални техники.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    16 Фев 2020 19:36ч.

    Самото сексуално образование няма никаква връзка с агресията, по-точно с превенцията й. Защо децата не ходят на шофьорски курсове в детската градина или началното училище? Защото няма да получават книжка и не искаме да ги учим да шофират. За да не се качат на автомобила на мама и тати и да изпробват наученото преждевременно. Същото е и със сексуалното образование, не провеждаме такова на деца, защото не се очаква да правят секс на тази възраст. (възраст детска градина или начално училище). Не е нужно сексуално образование, за да се обясни на едно дете, че не бива да позволява на никой, възрастен или дете да го докосва по какъвто и да било начин. Също както му стига да знае, че се пресича на зелено. За по-сигурно на запад е забранено изобщо на учители и възрастни да пипат чужди деца. Така че детето знае, че личното му пространство е неприкосновено и това е достатъчно. Само че тези лобита искат да разграничат желаните от нежелани контакти, т.е. те ЦЕЛЯТ ранното сексуализиране на децата и по тази причина навлизат в темата толкова дълбоко и дефакто ги провокират към подобни действия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въпрос към автора

    17 Фев 2020 10:45ч.

    Защо ли децата, напоследък, са в такъв риск? Не ги ли заливате Вие и подобни на Вас хуманисти с изкривени представи за света?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Палаузов

    18 Фев 2020 13:05ч.

    Спахийски........платена улична,грозна кучко....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи