Стоян Панчев: Влизане в еврозоната би било една от най-големите грешки в политиката на страната

Стоян Панчев: Влизане в еврозоната би било една от най-големите грешки в политиката на страната

Стефан Кючюков от "Труд" разговаря с икономиста Стоян Панчев

Страната ни очаква отговора на Европейската комисия и на Европейската централна банка за готовността ни за въвеждане на еврото, а от Министерство на финансите планират през следващите години да бъдат увеличени осигуровките. С въпроси трябва ли да бързаме да влезем в еврозоната, какъв ще бъде ефектът върху цените от въвеждане на еврото, може ли да очакваме увеличение на доходите и правилна ли е стратегията за вдигане на осигуровките се обърнахме към икономиста Стоян Панчев.

- Г-н Панчев, страната ни очаква отговора на Европейската комисия и на Европейската централна банка за готовността ни за влизане в еврозоната. Смятате ли, че трябва да бързаме с еврото и да влезем в еврозоната от началото на следващата година?

- Смятам, че прибързаното присъединяване към еврозоната би било една от най-големите грешки в стопанската политика на страната от началото на Прехода до днес. С потенциала, за съжаление, да се окаже и най-голямата. Мисля, че управляващите недооценяват ролята на валутния борд и спокойствието, което той осигурява за ценовата политика, за стабилните финанси, за овладяването на вредните популистки и корупционни инстинкти. Или всъщност, точно, защото разбират какви ограничения им налага, в момента политиците правят всичко възможно, за да премахнат лева и борда. Не само че не трябва да бързаме, трябва да се откажем от еврото поне за няколко десетилетия и отново да погледнем към него, ако е оцеляло, след като нашата икономика настигне поне средния европейски стандарт.

- Какъв ще бъде ефектът от въвеждане на еврото за обикновените хора, смятате ли, че ще има повишение на цените непосредствено преди и след влизане в еврозоната? Смятате ли, че ще има ефективен контрол, така че да няма неоснователно вдигане на цени?

- Цитирам управителя на полската централна банка, когато казвам, че еврозоната води до по-високи цени и по-голямо задлъжняване - това са главните икономически ефекти. Дали ще има значимо повишение на цените непосредствено след влизане в еврозоната зависи най-вече от европейската стопанска конюнктура - ако сме в период на рецесия и забавяне на икономиката, скокът на цените ще е по-малък, ако ситуацията е като през периода 2021 г. до днес, то можем да видим и хърватски сценарий. Нямам никакви очаквания за ефективен контрол от страна на държавата - всички живеем в тази страна и сме наясно с качеството на контрола. Обида към интелекта е да се надяваме на български регулатор, който да свърши подобна наистина трудна задача - да овладее цените вследствие на еврото.

- Приемането на еврото ще доведе ли до трайно по-висока инфлация през следващите няколко години?

- Да, при равни други условия, еврото е структурно про-инфлационно. Обратно на неграмотните легенди, които слушаме напоследък, левът не е просто евро с други банкноти. Валутният борд е характерна подредба на паричната система, която има различни лостове за контрол на паричното предлагане, оттам и на инфлацията. Ще спомена две структурни промени, идващи от прехода към еврото, които ще са про-инфлационни - намаляването на минималните задължителни резерви на банките от 12 на 1 процент и премахването на ограничението централната банка да може да купува български държавни ценни книжа (ДЦК). И двете са инфлационни спирачки на борда, които се премахват с влизането в еврозоната. Махането на двете спирачки води до по-високо парично предлагане и оттам до по-високи цени. Доцент Димитър Чобанов, който има своя колонка във в. „Труд“, написа академична статия по темата преди няколко години. Ефектите са известни и очаквани.

- Кои са секторите на икономиката, за които ще има най-много положителни ефекти от влизане в еврозоната?

- Основните облагодетелствани ще бъдат финансовите спекуланти - от тези среди, извън политическите и НПО, са и най-активните застъпници на идеята, че валутният борд трябва да бъде премахнат. Очакват по-лесна интерграция в европейските капиталови пазари и най-вече повече системен дълг, с който да спекулират. Всички търговски и свързани с реалната икономика ползи от европейската интеграция са отдавна изконсумирани от влизането на страната в Европейския съюз и чрез стабилността, която валутният борд предоставя на националната валута. Да се твърди, че туризъм, индустриално производство или нещо друго ще спечели от еврото е несериозно. Това, между другото, беше ясно написано и в черновата на анализа на БНБ, която се появи преди няколко години.

- Редица икономисти заявяват, че с влизането ни в еврозоната доходите на хората ще нараснат. Но и през последните години, без да сме част от еврозоната, заплатите растат. Смятате ли, че приемане на еврото ще бъде повод някои работодатели да вдигнат заплатите?

- Твърденията, за които говорите, просто демонстрират плачевното състояние на икономическата наука в България. Няма механизъм, чрез който премахването на лева и на валутния борд да доведе до устойчив ръст на доходите. Ако очакваме чрез голямо задлъжняване временно да плащаме повече в определени части от публичния сектор, например, да, това е постижимо. Но не става дума за реално повишение на доходите, а за временен ефект от фискалното пространство, оставено ни от над 25 години бюджетен разум, благодарение на борда. Когато то бъде изконсумирано, ще се окаже, че просто правителството е изхабило общите ни спестявания. Вие добре казахте, доходите, макар и не достатъчно бързо, и с известни затруднения заради високата инфлация през  последните години, все пак се движат нагоре. Всъщност, ние внесохме високата инфлация от еврозоната, не трябва да се забравя. Иначе, добре е документирано какво правят бизнесите при смяна на национална валута с евро, опитват се да спечелят от превалутирането - закръглят крайните си цени нагоре и, доколкото могат, тези на разходите си (заплатите) надолу. Доколко това ще им се получи, зависи от общото състояние на икономиката и на пазара на труда. Например, в момента има засилващ се внос на чуждестранни работници, които все повече ще подбиват цената на труда, съответно закръглянето надолу ще е по-лесно.

- Неотдавна управителят на БНБ Димитър Радев обяви прогноза на Централната банка за ръста на икономиката на страната ни. За настоящата година очакваният ръст на брутния вътрешен продукт е 2,8%, при 2,2% за следващата година, когато вече би трябвало да сме в еврозоната. Сред причините за това е изтичането на Плана за възстановяване и устойчивост. Това означава ли, че усвояването на парите от Плана за възстановяване и устойчивост има много по-голяма роля от влизането ни в еврозоната за ръста на икономиката?

- Да, колкото и да е малък като размер Планът за възстановяване и устойчивост на фона на цялата икономика, той има директно влияние върху ръста на БВП за разлика от влизането в еврозоната. Искам много ясно да го кажа - няма сериозен икономист, който да твърди, че еврото ще повиши ръста на икономиката. Няма и механизъм, по който това да се случи. Иначе може да намерим и други причини за такова развитие на прогнозите на БНБ - например, че икономистите в банката са наясно колко сериозен ефект би имало върху икономиката, когато стане напълно видимо, че са скрити реалните размери на бюджетния дефицит. Статистическият театър, който се играе от няколко години за влизане в еврозоната, ще приключи. На повърхността ще изплува, че когато реализираш големи дефицити - на хартия 3% дефицит, но с 19 млрд. лв. дълг, или близо 10% от БВП - взимаш назаем от бъдещия растеж. Точно това е политиката, която беше приета от мнозинството с Бюджет 2025. Състоянието на икономиките на страните в еврозоната също не е цветущо. Германия е загубила близо 20% от индустрията си през последните три години, Франция е на ръба на фискална криза с дефицит, който може и да не падне под 6% без да вземе главата на още един премиер. Към това да добавим забавянето на световните икономически процеси заради митата на Тръмп и търговската война - ефектите се оценяват на между 1-2 процентни пункта спад в ръста за ЕС. Може да се окаже, че всъщност вече е започнала рецесия, която ще стигне и до България. Т. е. прогнозата на БНБ може да е твърде оптимистична.

- Има ли опасност след влизане в еврозоната да нарасне държавният дълг?

- Увеличението на дълга в еврозоната е гарантирано. Въвеждането на еврото обикновено разваля фискалната дисциплина и това явление се наблюдава още от създаването на валутния съюз. При старите държави членки, увеличението варира между 110-210% - най-ниско в Германия (макар че там сега имаме нова про-дългова политика) и най-високо в Португалия. При новите държави членки е дори по-голямо, с едно изключение - Литва. Много дълго инвеститорите възприемаха всички държави в еврозоната като еднакво рискови, това значеше, че ДЦК на Гърция и на Германия можеха да се купуват на една и съща цена. Когато това престана да се случва в сериозни размери, намеси се ЕЦБ, която започна да купува директно дълг и да създава по този начин част от инфлацията, която изпитваме последните години. В момента средният държавен дълг в еврозоната е около 100% от БВП, а в България е под 25%. Основната причина за това е валутният борд - не някаква дълбока политика на фискална дисциплина у българските управници. В момента, в който загубим борда и към това добавим допълнителния стимул за задлъжняване на еврозоната, нещата тук могат да се превърнат в „гръцки“ много бързо.

- При подготовката на бюджета за настоящата година от Министерство на финансите обявиха, че осигурителните вноски ще бъдат увеличени общо с 5% през следващите две години. Смятате ли, че това трябва да бъде направено?

- Напълно съм против подобни ходове, особено когато сме в разгара на търговска война, особено когато се вижда забавяне на европейската икономика и на хоризонта ще са трудности за нашите производители и износители. За съжаление става дума за следствие от същия процес, който коментирахме досега - премахването на лева и борда, приемането на еврото. Цената на този ход на българските власти предстои да бъде изплащана десетилетия напред и повишението на осигуровките ще е един от първите горчиви плодове. Министерство на финансите се готви за края на статистическия театър. Правилният път е да запазим лева и борда, да ограничим разточителните разходи в бюджета, и не само да не увеличаваме осигуровките, а да търсим как да намалим данъчната тежест. В момента, когато нашата държава иска да товари и фирмите, и работещите, президентът на САЩ планира да свали корпоративния данък отвъд океана до 15% - колкото е от две години за най-големите международни фирми и у нас. Трябва да се събудим за какво се случва в световната икономика, а не само да се чудим как да излъжем със статистиката, за да изпълним Маастрихските критерии, и после да пълним бюджетни дупки.

- Планирано е от началото на следващата година собствениците на жилища да плащат за такса смет на база количество изхвърлени отпадъци или на брой хора в домакинството. Това ще доведе ли до рязко увеличение на такса смет и смятате ли, че този вариант е по-удачен от сегашния за определяне на такса смет?

- Не е задължително да доведе до по-високи такси, но е много възможно да бъде използвано като претекст за увеличение. По същата логика, както когато се вдигат данъци или се сменя валутата, търговците използват момента, за да прокарат „незабелязано“ увеличение на цените. Вероятно е сега да видим местните власти да оправдаят реални увеличения в размера на таксите чрез промяна в методологията. Трябва да имаме предвид, че скритите дефицити са и в държавния, и в общинските бюджети, което значи, че в следващите години ще наблюдаваме завишена активност по линия на по-високи налози не само на ниво централен бюджет. Целта на данъчните власти никога не е философски разбрана „честност“ на системата за облагане, целта е събиране на по-високи приходи по най-лесния възможен начин.

- Какъв ще бъде общият ефект върху домакинските бюджети от 1 януари 2026 г. при реализиране на планираните увеличение на такса смет, вдигане на социални осигуровки и влезне в еврозоната?

- Кумулативният ефект на всички тези мерки ще бъде по-високи цени и по-голяма данъчна тежест. Домашните проблеми на нашата система ще се сблъскат с вносни проблеми на все по-опасно изкривената и самоунищожителна европейска икономическа политика, насила въведени от дезориентираната ни политическа класа. Като крайна периферия, България винаги последна разбира, че центърът кардинално е сбъркал. Нашите политици все още живеят с идеите и разбиранията за стопанската система от 2002 г., затова и в главите им са еврозона и „свободен пазар“ на ток, вместо истинските събития и тенденции от настоящето.

 

Стоян Панчев е завършил Софийски университет и University of London. Работил е в Institute of Economic Affairs, London и Института за пазарна икономика, София. Председател на Българско либертарианско общество. Съосновател на Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП). Бил е преподавател в Софийски университет “Св. Климент Охридски”.

 

Източник: "Труд"

 

 

 

Коментари

  • Влизане в еврозоната би било една от най-големите грешки на управляващите, които с това ще подпишат смъртната си присъда в най-буквалния смисъл

    25 Апр 2025 9:58ч.

    Няма къде да се скрият в днешния свят. Децата им също.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Ф" като фалшив: Фалшиви избори, фалшиви депутати, фалшив парламент, фалшиво правителство, фалшив сламен премиер ... ...

    25 Апр 2025 10:03ч.

    Грешка или престъпление! Изберете сами!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тодор Живков

    25 Апр 2025 10:07ч.

    Уважаеми съграждани, с прискърбие трябва да ви съобщя, че не ви чака нищо добро!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Спрете най-просташки да лъжете и да натрапвате безумните си и алогични опорки, а пуснете референдума за отлагането на влизането на България в еврозоната сега, както ви задължава законът!

    25 Апр 2025 10:10ч.

    Лицемерието, арогантността и безочието ви будят огромно отвращение и народът вече ви ненавижда - точно колкото и вие него. Нито сте политици, нито журналисти, а още по-малко икономисти и финансисти, след като не сте в състояние да формирате нито една смислена теза в подкрепа на гадостите, които вършите. Пропагандата, с която малтретирате народа ми е, толкова нискокачествена и примитивна, че на моменти ми идва да прихна, като ви слушам. Не си мислете, че всички сме част от сковано от страх стадо и можете да ни плашите с викове "вълк, вълк", та да не се дърпаме много, много, когато започнете да ни стрижете. А вие затова сте станали "политици" - други цели освен крадене и поддържане на висок стандарт за живот в т. нар. си "обществена" дейност нямате. Изхождате от собствената си ниска камбанария и считате всички ни за идиоти, само защото вие очевидно не сте особено умни. Ако продължите най-нагло и цинично да се правите, че не забелязвате над 600 000 подписа, което е 10% от населението на България според вашето преброяване, ще срещнете много сериозен отпор - такъв, какъвто не сте си и представяли. Далеч не всички сме съгласни да търпим нахалството ви и да се унижаваме, като си мълчим и гледаме на другата страна. Искате да се наричате "политици" и да се обръщат към вас учтиво с "господине", искате да ме управлявате, въпреки че очевидно не сте компетентни и достатъчно кадърни за това, и за капак считате мен за глупак, а себе си за големи хитреци и тарикати?! Е, предстои да разберете, че нещата не стоят точно по този начин. Това вчера пред президентството беше предупреждение, първа необходима стъпка - така го разбирайте! И понеже съм прекрасно запознат с начина ви на мислене, с това колко страхливи и подмолни сте всъщност, както и с начина, по който функционира хранителната ви верига, съм в състояние да ви създам проблем и да ви вкарам в ситуация, от която, предвид скромния ви потенциал и капацитет, няма да можете да излезете лесно. Даже съм сигурен, че ще изпаднете в ступор, ще се парализирате. Всички живеем в една система, за чието функциониране е необходим целият обществен организъм - идентично е с човешкото тяло. Не се заблуждавайте, че няма ефективни методи за противодействие, с които някои ключови "органи" да бъдат извадени от строя. Това, че вие не сте наясно с тях и подценявате ситуацията, далеч не означава, че те не съществуват. Ако не предприемете нищо, за да удовлетворите напълно справедливата, демократична и законна воля на народа - а именно да го попитате дали е готов и дали иска вие от негово име да предприемате такава съдбоносна стъпка, каквато е отказът от националната ни валута и от контрола върху паричното предлагане, ще получите нестандартен и ефективен отговор. И то такъв, на който ни най-малко няма да сте в състояние да реагирате. Без агресия, без обиди и хули, без викове и крясъци, без нито едно счупено стъкло или стандартните събирания на хора по площадите, което е прието да се нарича "протест". Има други далеч по-ефективни и болезнени механизми за въздействие върху продънената ви система и начина, по който паразитирате върху нея. Протестът съвсем не е само няколко часово скандиране на лозунги на мегдана. Много по-лесно и елементарно е - просто една критична маса от хора се изключват за определен период от време от системата и всичко приключва. Дали имат капацитет да изпратят съдия изпълнител на 600 000, а? Не, естествено! Могат ли да противодействат административно на толкова хора, които организирано извършват наглед дребни нарушения, но предвид мащаба, за системата ще са фатални?! И ще ви разочаровам, уважаеми псевдополитици, като ви информирам, че подкрепата и одобрението на шепа изкуфели и загубили връзка с реалността брюкселски лелички ни най-малко не ме вълнува, както и тази на полупияните, затънали в содомия и корупция червенобузести англо-сакси от западните столици! Ама никак. Нямам абсолютно никакви очаквания от тях и, съответно, скрупули. Напротив. Наясно съм, че ме ненавиждат и презират. С две думи, има хора, на които да не се харесаш, е дълг. Стягайте се, приятели, не се отчавайте! Всичко козове са у нас, без нашата лепта схемата, системата, или, ако искате, капитализмът им отиват по дяволите, и то за броени дни. Страхил АНГЕЛОВ

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ИвКо

    25 Апр 2025 10:14ч.

    Целта на управляващите ни не е приемането на еврото, то и сега е достъпно в неограничени количества при курс константа за всеки желаещ, целта е унищожаването на националната ни валута.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Еврокомисар

    25 Апр 2025 10:48ч.

    УСТАТА – НА ЕВРОПА ДЪСКАТА И ХЛОПА / USTATA – NA EVROPA DUSKATA I HLOPA https://www.youtube.com/watch?v=z5-TTpLM0cc

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Помнещ

    25 Апр 2025 11:02ч.

    Още един експертен глас срещу въвеждане на еврото в България... Но безмозъчните и корумпирани български политици не ще ги послушат. И тогава да му мисли електората, който не гласува или дава гласа си за формените антибългари... Това ще е края на България... Заслужили сме си го....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Една

    25 Апр 2025 11:08ч.

    Най-голямата грешка е ,че допуснахме Борисов и Пеевски да вземат съобразно собствените си страхове, най - важните за съдбата на България решения. Страхливци добре обучени и плащани отвън са полазили парламента на държавата и спасение няма!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • професор-икономист

    25 Апр 2025 12:43ч.

    Съгласна съм с това колко ВРЕДНО е допускането до управление на двете корпулентни фигури! Просто не ми се коментира. По-скоро се изумявам на тези българи, които залагат на тях да се управлява страната добре! След като са толкова много, ХАК му е на този народ. Иначе моите поздравления към изказаното мнение от Стоян Панчев. До последната дума. Особено внимателно трябва да се чете за последиците от премахване на паричния съвет и за предстоящите капани. Само не съм съгласна, че няма икономисти в България, които споделят това и други дори аспекти. Но тях не ги допускат до официалните медии - очевидно демокрацията у нас е на ТВЪРДЕ високо ниво, за да се разрешават разни референдуми и дава думата на критици на нашето участие в еврозоната. Забележете как нашите управници са изтрили от устата си имената на държави, които НЕ СА в еврозоната и не смятат да влизат, или поне не скоро - Полша, Чехия (в която УДИВИТЕЛНО правителството се съобразява с мнението на хората), Румъния, Унгария, Швеция..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • добавка

    25 Апр 2025 12:47ч.

    За действително загрижените по въпроса за влизането ни в еврозоната препоръчвам книгата "Еврозоната и икономически перспективи пред България", Издателство на БАН "Проф. М. Дринов", 2023. Забележете, че адептите за влизане използват обилно просто ПРОПАГАНДА, а не научен анализ по същество.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Много сте загрижени

    25 Апр 2025 13:38ч.

    а на митинга против еврото - само активистите на Възраждане. Стана им ясно на управляващите дървени глави, че вашата "загриженост" не им пречи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • colibri

    25 Апр 2025 11:29ч.

    Счетоводните трикове на Теменужка ще свършат добра работа на новата сглобка. Едни пари на данъкоплатците ще отидат ''в правилните хора'', а за всички останали, ''богатият европейски опит'' - по-високи данъци, осигуровки и цени. Лъжливите овчарчета не свършват.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • - "намаляването на минималните задължителни резерви на банките от 12 на 1 процент"

    25 Апр 2025 13:11ч.

    1. Тази неприкосновенна парична резерва 12% е от порядъка на 70 и нещо милиарда лева. Обаче по-голямата част, вече като Евро, ще премине в Централната Европейска банка във Франкфурт. И не като притежание на България, а на ЦЕБ да се разпорежда с нея. ** 2. Когато една стопанска, банкова или друга конгломератна организация бива всмукана в някаква друга, независимо колко голяма, се прави Одит / Ревизия. Сиреч: "Тука Има - Тука Нема". По този въпрос не се чува, обаче, нито вопъл, нито пъшкане, нито стон?! Защо, как ще стане счетоводно-технически, ще има ли отговорни структури за верността и точността на "прехода" към Еврото? Също, каква ще еа действителната оценка в бъдеще на СПЕСТЯВАНИЯТА на местните туземци (туземци сме за новите владетели на Паричната система на вече географското понятие - България)? *** 3. Има ли ГАРАНЦИЯ за запазване на съотношението 1,95 BGN за 1,00 €, особено при преволтирането на СПЕСТЯВАНИЯТА? Защото след падането на Борда, посоченото съотношение вече няма да е, най-вероятно, все още в сила. По този въпрос цари неудобно мълчание. С колко ще се обезценят спестяванията на хората? Аргументи за неспазване на посоченото съотношение има достатъчно, погледнато от към интереса на ЕЦБ и най-вече, от към финансово-икономическите Мърсули. Така, че главен въпрос е и остава: - Запазва ли се съотношението 1,95 към 1,00 или НЕ?! ... **** 4. Известни са плановете за въвеждане на Дигитално Евро. То е гарнирано и обрасло с рестрикции, отнемане на спестявания, надвишаващи по смисъл и принуда, очуждаванията при въвеждане на т.н. "Социализъм" и със сигурност, с не по-малка бруталност и действия надминаващи брутални Пладнешки грабежи. Всичко това се представя, дискутира и подготвя с официални документи на ЕС. При цялата тази международна икономическа, политическа и военна несигурност с риск за глобална ТСВ, е абсолютно БЕЗУМИЕ, да се влиза в една тресяща се, поради текущата сериозна инфлация в западният свят, парична система и да се изостави собствената Национална, такава! ***** Ерго: - Насилственото натикване на България в Евро зоната и изоставяне на Националната валута Лева чрез неистовият натиск от съмнителното, с легитимността и почтеността си управляващо мнозинство за тази фатална стъпка, може да предполага само предстоящи, еднозначни и кардинални тласъци за окончателно Ликвидация - на Всичко и Всички ни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коментар

    25 Апр 2025 14:14ч.

    Борд в България няма от 2020г. От тогава сме в ERM2. От този факт всички разсъждения и изводи на Панчев са грешни. А от влизане в еврозоната ще пострадат ченчбюрата и надутите цени на имотите. Относно инфлацията 21- 23г. , причината е цената на газа и тока и последващото покриване на инфлацията от правителствата. Еврозоната няма нищо общо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • жорката

    25 Апр 2025 15:40ч.

    така ли? А какъв е плаващият курс на лева спрямо еврото? Влизаме ли в 15% диапазон както изисква ERM?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 14:14

    25 Апр 2025 15:45ч.

    Ако случайно имаш икономическа диплома, късай я веднага, че големи глупости си нашльокал...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • baba Pena

    25 Апр 2025 16:08ч.

    Валутният борд е съвкупност от закони, по които работи БНБ. Моля, дайте линк да проченем кой и кога е отменил тези закони.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Eisblock

    25 Апр 2025 14:49ч.

    - Прочетете (ако не сте) още веднъж интервюто с проф. Стив Ханке от 28.02.25. С подробности за Борда... Тук: https://bnr.bg/horizont/post/102122834 Важно е - после ще е късно. Дори само казаното от проф. Ханке е достатъчно да се излезе на улиците. Сега, а не ПОСЛЕ. После, ще е късно. Мандало ще е паднало. Дори и "руснаците" пак да прецапат Дунава, ще е много късно! Просто защото заради предателството на псевдо "елита", "братушки" вече няма да има. ... По-скоро, ще се наложи ПАК да се навлекат потурите и фесовете + фереджета! Колкото дали има "Борд" или не - щом връзката на Лева с Марката важи, важи и съотношението Евро - Лев. Поради простата причина, че никой не е изменил съотношенията Марка - Евро и Лев - Евро. Но ако, не дай Боже, се премине окончателно към Еврото, паритета за България ще се преценява отново. Пишат ли по този въпрос или свинският галоп за скок в Евровата бездна е замъглила окончателно всички съзнания?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ИвКо

    25 Апр 2025 15:41ч.

    " А от влизане в еврозоната ще пострадат ченчбюрата и надутите цени на имотите." --- А банките и те няма ли да пострадат от липса на приходи от такси при закриване на превалутирането от лев на евро и ако е така защо се натискат за еврото? Отделно от това защо банките си начисляват комисионни при обмен на лев за евро при положение че сме вързани за еврото? Да не би да са им малко печалбите от използването на парите на населението за собствен бизнес? И защо примерно не им се взима поне 80% от печалбата в полза на бюджета след като са постигнали тази печалба не със собствени пари, а с парите на народа?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • опа

    25 Апр 2025 15:47ч.

    Надутите цени на имотите няма как да пострадат, тъй като навсякъде при приемане на еврото се наблюдава навлизане на спекулативен капитал , голяма част от който отива в недвижимостите. Банките се натискат за зоната, щото минималните имзадължителни резерви автоматично падат от 12% на 1%.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • baba Pena

    25 Апр 2025 16:04ч.

    Банките сега поддържат задължителни резерви 12 % ( мисля, че е заради валутния борд ). При влизане в еврозоната това число пада на 1% . С освободените пари банките ще могат да раздават повече кредити. Това означава по-голяма печалба за банките. Но също така и по-голям риск за парите на вложителите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коментар

    25 Апр 2025 16:12ч.

    За курса лев евро отговаря БНБ и го защитава на всеки 2 години. 24г. се потвърди в доклада. Резерва ще се освобождава поетапно, за да не се предизвиква инфлация, договорено с ЕЦБ. А цените на имотите ще започнат да падат, защото ще липсва нуждата да са високи цените. Банките само ще спечелят от влизане в еврозоната, както светлия бизнес и гражданите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Абсолютни глупости

    25 Апр 2025 16:34ч.

    Дано да ти плащат да пишеш подобни смешки че иначе си много зле

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • няма връщане назад

    25 Апр 2025 16:42ч.

    България е в абсолютен разпад. Трябва да се мисли за основаване на нова българска държава. Принципно нови тинк-танкове да седнат и да мислят по това. В новия многофакторен геополитически порядък има условия тази мисия да бъде успешно осъществена.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи