Отказвам се от пенсия, освободете ме от вноски

Отказвам се от пенсия, освободете ме от вноски
До президента и министър-председателя на БългарияОбръщам се към вас с молба да бъда освободен от задължението да внасям осигуровки за пенсия в НОИ и от половината от вноските си в НЗОК. Ще се опитам да обясня за какво става дума. Дори ако моята пенсия и здраве се разглеждат като "право", аз имам свободата да не се ползвам от него в този му вид. Това не означава, че претендирам за връщане на средствата, които повече от 30 г. са внасяни от мен и моите работодатели в съответните държавни фондове.
<p>Не искам и освобождаване от данъци нито като физическо лице, нито като собственик и управител на компания. Съзнавам добре, че платените от мен през годините данъци "обществено осигуряване" не са предназначени за осигуряване на моите старини. Затова и не ги изисквам.</p> <p>Без да смятам спорадичната си работа лятно време като ученик (за да припечеля за текущи нужди) и оставяйки настрана хонорарите си до 1989 г. (от които са правени удръжки от "обществени" фондове, които днес не съществуват), при съпоставими цени става дума за около 77 000 днешни лв., без да се смятат лихвите.</p> <p>След като съм освободен от задължения и нямам претенции към НОИ, то и НОИ няма задължения към мен.</p> <p>Въпросната сума на моите данъци "обществено осигуряване" е равна на една пенсия от 250 лв., която може да бъде плащана някому в продължение на 280 месеца, т.е. 23 г.</p> <p>Аз, разбира се, не съм сигурен, че тези пари са дори счетоводно налични в сметките НОИ. Електронният достъп до тях оставя съмнения, че в НОИ има правилен запис за това колко са моите вноски и от колко години са правени. Все пак ще събера наличната информация и ще набавя съответните документи с не особено прилично звучащи наименования, за да е ясно точно от какви задължения освобождавам "ДОО"-то.</p> <p>Непосредствените ползи за НОИ от такова решение са поне три: дефицитът на НОИ ще намалее със 77 хил лв. (ако правилно са водени сметките), отпада и трудният обществен дебат за експроприацията на тези средства и &ndash; за да провери своята облага от моя милост &ndash; НОИ ще внесе известен ред и корекции в част от сметките си.</p> <p>Налице ще са и нематериални обществени ползи. Решението на моя особен случай ще покаже, че системата на НОИ и пенсионното дело в България не е солидарна в какъвто и да било смисъл на тази дума.</p> <p>От библейската притча за втората риза и ближния, през апостол Павел (вижте например "До Тимотея" I, 5-8 и17-19 и "Деяния на Апостолите" II, 44-45) и Ибн Халдун до "Уикипедия" (където са дадени значенията на множество славянски езици без българския) "солидарност" означава взаимна, доброволна и устойчива общност на интересите. Българската пенсионна система няма нито една от тези характеристики.</p> <p>Обстоятелството че някой, в дадения случай моя милост, доброволно се отказва и освобождава от нея със знанието на законодателя, ще покаже пътищата за промяна.</p> <p>Това няма да промени човешката солидарност, хората, както и аз, ще продължат да се грижат за своите родители и близки.</p> <p>Те се грижат и сега: работещите заделят 20&ndash;25 на сто от дохода си за такива цели. Изземвайки част от тези средства, правителството ги кара да избират между доброволната солидарност с близките си и изискваната насила грижа за непознати (като разходите за това непрекъснато се увеличават).</p> <p>Обстоятелствата със здравните ми вноски са по-сложни.</p> <p>През 2004 г. Министерството на финансите публикува изследване на тема "Финансиране и управление на здравеопазването". В него се посочва, че през 2002 г. публичните разходи за здравеопазване са 1,85 милиарда лева, а българските граждани са платили допълнително за здравни услуги по-голяма сума (1,852 милиарда лева). Не вярвам положението да се е променило много от тогава до сега. Гражданите плащат два пъти &ndash; през държавната НЗОК и самостоятелно. За разлика от пенсионната система средствата са налице.</p> <p>Аз съм от тези, които плащат два пъти, без да ползвам &ndash; поради липса на време &ndash; значими средства от НЗОК; разходът на касата за мен би бил равен на времето на моя общо практикуващ лекар за няколко минути консултации по телефона на година. Между другото, не искам да издребнявам, но не мога да не отбележа, че ако вие ползвате услугите на т.нар. правителствена болница, разходът за тази "услуга" е частично финансиран от мен, защото аз там си плащам профилактичните прегледи.</p> <p>Предполагам все пак, че поради лошо управление нуждите на здравеопазването изискват поне половината от моите вноски да отиват за бърза помощ, трудни за лекуване болести като рак и пр. Затова молбата ми е за 50% освобождаване от такива вноски. Но ми се струва неразумно да плащам данъци върху средствата, които сам инвестирам в своето здраве. Определена сума от моя облагаем доход, да речем до 20%, би трябвало да бъде освободена от данъци.</p> <p>Не е тук мястото да обяснявам как ще се справя без НЗОК и НОИ, но съм сигурен, че ще се справя. Това, което искам, е държавата да не ми пречи.</p> <p>Тези две искания, естествено, означават и отказ от много други "права". Например аз не искам да имам право на минимална работна заплата, на осигуряване по безработица, да работя 48 часа седмично (да имам съответния гарантиран отпуск, регламентирано работно време и пр.), на гарантирана пенсия след определена възраст (каквато и да е тя), на оплождане в епруветка или на платен отпуск по майчинство или бащинство.</p> <p>Естествено, моето освобождаване от "права" не може да стане с индивидуален акт. Вероятно това може да се случи с определен законов регламент, който обхваща всички случаи като моя. Той може да обхваща всички "права", но някой може да реши да не ползва някое от тях, и то не завинаги, какъвто е моят особен случай, а за определен период от време.</p> <p>Ако е нужно, могат да се пресметнат ползите от такова законодателство и да се сравнят с разходите. И аз бих могъл да помогна в това отношение на Министерския съвет, парламентарните комисии или президентската канцелария.</p> <p>Например сигурно е, че дори временният отказ от минимална работна заплата и регулирано работно време ще увеличи печалбите на фирмите, ще създаде работни места, ще увеличи бюджетните приходи и ще освободи средства на фирмите за обучение на временно наетия или постоянния персонал. (След като изтече срокът за освобождаване от "права", работодателят и работникът ще могат да договорят връщането им към тях.)</p> <p>Нека накрая се позова на Мохамед, т.нар. закон шура: "Блажени са онези, които водят делата си чрез ваимно обсъждане."</p> <p>Оставам с уважение.</p> <p><em>Текстът е публикуван във <a href="http://www.24chasa.bg" title="www.24chasa.bg">в. "24 часа"</a></em></p>

Коментари

  • Рали Кариева

    02 Ное 2010 19:17ч.

    Присъединявам се. Искам аз да определям колко и къде да заделям за пенсията си и да знам, че тя (пенсията) е пропорционална (по каквато и да е сложна, но избрана от мен схема) на това, което съм заделяла. До този момент, за скромен (официален) трудов стаж от 8-9 години (и възраст малко над 30 г.), единствено и само съм плащала на система, която нищо не ми гарантира, освен че един ден горко ще съжалявам, че не съм емигрирала, и то ако изобщо съм жива и не ме прегазила нечия поредна фантасмагорична пенсионна реформа, която дори аз мога да измисля по-добре. Това, естествено, само ако съм достигнала преклонната за България възраст (тогава вероятно пенсионна , а и към момента тук равносилна на столетник) от 81,3 години и не съм съответно необратимо увредена от „грижите” на здравната реформа или изпратена в трета глуха от реформата на публичната администрация. Пак с уговорката, че образователната реформа е произвела елементи, все още разбиращи български език и способни да четат, в зависимост, разбира се, от това дали не сме си издрали очите с целокупното ни останало възрастно (по тукашен стандарт тогава над 50 г.) население, понеже сме изтрещели още преди да ни е хванала кризата на средната възраст (или критическата), а властите (в лицето на някой незаменим светъл индивидуален образ или благодарение на укрепения капацитет, дългогодишно обучение, обмяна на опит и присаждане на добри практики на органите на реда) са вдигнали ръце, понеже имаме само един хеликоптер.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • hekf[ro im,s;f /c.hd,rje

    02 Ное 2010 19:27ч.

    в момента се води политика на унищожаване на българския етнос ,чрез провежданата под външно давление така наречена &quot;социална &quot;политика.българите са приемници на паразитни организми , които хранейки се бавно ги унищожават.предлагам факти от агенцията за социално подпомагане. http://www.obshtestvo.net/content/view/1900/12/

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Татяна Маркова

    02 Ное 2010 22:11ч.

    Аз също се присъединявам към искането-да, желая да бъда освободена оп правото да се осигурявам в НОИ и 50% от здравно осигуряване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • без коментар

    02 Ное 2010 23:42ч.

    В Кюстендил има една прекрасна голяма табела, която гласи: &quot;България в Европейския съюз Министерство на финансите ви поздравява с членството на България в ЕС Желаем ви успешно европейско начало!&quot;

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Весело

    03 Ное 2010 2:35ч.

    Това, което направиха управляващитие с решенията си за промяна начина на пенсионирането, на практика обезмислиха по нататъшното внасяне на осигуровки на 90% от осигуряващите се в момента. Това вещае още по-голям дефицит в НОИ. Само глупака може да си мисли, че ще се случи друго. Откъде се пръкват толкова глупаци в управлението.... Да се чуди човек...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • и аз

    03 Ное 2010 14:57ч.

    Присъединявам се към горното ! Отказвам се от всички &quot;права&quot;, които държавата не ми осигурява, но пък винаги щедро гарантира в бъдеще време !!! Не желая също вашата защита, вашата социална, политическа и религиозна свобода, вашата справедливост, вашето равенство и всичко друго, което обещавате, давате и гарантирате винаги в бъдеще време, защото явно разбираме тези понятия по различен начин !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ескимос

    04 Ное 2010 10:16ч.

    Категорично се присъедидявам! Винаги съм си го мислил, но се намери човек да го каже. Браво! Не се гордея че съм българин (пък то няма и с какво). Съгласен съм да съм ескимос например. Не ми трябва държава в която безотговорната и разпасана биологична агресия на циганите е единственият начин за решаване на демографската криза. В предаване на М. Карбовски видях циганка, която с гордост заяви, че е &quot;дала&quot; 38 деца на тази държава и очаква съответната благодарност. Но има една подробност - не си спомняше имената на тези деца. Не искам да живея в държава в която циганите не знаят броя и имената на децата си, а управляващите не помнят броя и стойността на имотите си (Андрей Иванов не ги помнел, но аз моя си го помня). Не искам държавата да ми &quot;помага&quot; с каквото и да било и нищо не чакам от нея (в т.ч. и пенсия). Искам ако е възможно държавата да забрави за мен и да престане да ми пречи във всичко и на всяка крачка да ме изнудва и рекетира. Ще си плащам всичко, както съм го правил винаги досега, дори и на катаджиите. Но да престанат да се крият в храстите и да ми задават въпроса: &quot;Вие какво работите? Виждаме че сте интелигентен човек......и т.н.&quot;. Да такъв съм и ще си платя акта, ако ще да е и 1000 лв, но 50 лв на ръка не давам. Толкоз. И с бой не могат да ме накарат да ида да гласувам (в този живот, нататък ще видим).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ацетон

    04 Ное 2010 19:30ч.

    Ескимосе, шапка свалям на текста ти и се присъединявам!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ескимос до ацетон

    05 Ное 2010 8:38ч.

    Благодаря ти ацетоне. Битката с бялата мечка е някак си по честна - един на един. Там имам някакъв шанс да оцелея, защото всичко зависи само от мен, а срещу държавата, която те напада отвсякъде и предварително ти е отнела всякаква надежда, това е невъзможно. Стягам багажа и в тундрата. Чао!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • морски

    06 Ное 2010 1:00ч.

    От 1988/това са 22 години/ не плащам и не искам пенсия.В болницата си плащам.Станчев много късно се е усетил.Подкрепям го.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • китаец

    06 Ное 2010 17:13ч.

    Всичко хубаво. но такива като нас ако не плащат, няма как дебелосерковците полицаи и всички други, които лежат на наш гръб и са &quot;освободени&quot; (незнайно защо) да не плащат осигуровки, да се пенсионират на 45 години заедно с 24 заплати за довиждане от МВР. Нали разбирате, че това няма да ни го позволят, ако ще да умираме от глад.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Сметко

    06 Ное 2010 18:04ч.

    Един познат се пенсионира на 45г и получи накуп 44,340лв като 20 заплати и невзети отпуски. Ако го разделя този заслужен бонус при пенсиониране на 250лв месечна пенсия, получава се сумата за пенсия за цели 15г.на някой трудов човечец, който трябва да работи до 65г. (в някоя частна фирма, ако доживее). При средностатистическа продължителност на живота на мъжа в България около 67г., трудещият се (т.е., този който произвежда) ще получава само 2г. пенсия или сумата 6000лв, а оня пенсионираният на 45г., ще получи 20заплати х 1200лв = 24000лв плюс 22 години х 12 месеца х 700лв =184800лв или 208800лв, което е 34.8 пъти повече. Освен това единият е правил вноски в продължение на 45г., а другия само в продължение на 20-25г.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до Сметко

    07 Ное 2010 2:20ч.

    Крива ти е сметката. Работата е, че този, който се е пенсионирал на 45 (най-вероятно е полицай) не е внасял в бюджета никакви вноски. Да те светна - ние му ги внасяме.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Алтерантива

    07 Ное 2010 16:05ч.

    Всичко анализирано от Пламен Станчев се съдържа във всяка дясна платформа и философия. Малко е сложна материята за държава обитавана от посткомунистически полирани озъци, но пък за сметка на това иам вече формация формулирала това така и тази формация се казва : Гражданска Инициатива Справедливост

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • КУКУВИЦА

    08 Дек 2010 18:30ч.

    колко са тъжни коментарите.Нямат ли управляващите малко патриотизъм и загриженост за хората в Родината.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи