Цветелина Пенкова: Необходим е сериозен политически консенсус за влизането в еврозоната

Цветелина Пенкова: Необходим е сериозен политически консенсус за влизането в еврозоната

„Когато говорим за сериозна стъпка като присъединяването към еврозоната, е необходим сериозен политически консенсус, тъй като обществото винаги ще бъде по-колебливо. Това се наблюдава в абсолютно всички държави, които са се присъединили към еврозоната.“ Това каза евродепутатът от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в Европейския парламент Цветелина Пенкова в предаването „Лице в лице“ по бТВ.

Тя смята, че политическата нестабилност  у нас оказва влияние върху решението, което беше взето за отлагане на членството на България в еврозоната, а политиците трябва да убедят институциите в Европа, че сме готови и  ще бъдат положени всички усилия, каквито и рискове да има.  „Това е отговорност на всички институции - да продължим приоритетно да вървим към тази цел, защото това е пътят на България. Необходима е ясна и конкретна информационна кампания. Дължим отговори на обществото - какво предстои, какви са стъпките, какви са рисковете, какви са възможностите. Липсата на адекватна информационна кампания, която трябваше да бъде водена от всички политически партии по отношение на еврото, прави обществото  жертва на нашата безотговорност“, изтъкна Цветелина Пенкова. Евродепутатът припомни, че БСП е една от първите партии, които имат официална позиция, че еврозоната е пътят на България и винаги е била последователна в това направление.

Евродепутатът разказа за срещата си с бившия премиер на Естония – Андрус Ансип -  преди два дни, който е подготвил страната за влизане в еврозоната и който е останал и на поста след присъединяването в еврозоната. Той е споделил същото - има скептицизъм в обществото преди присъединяването и преди смяната на националната валута, затова е необходима обща воля на политиците по въпроса, които да разяснят процеса и да предотвратят рисковете. Пенкова уточни, че прави това сравнение, защото Естония също като България е била във валутен борд преди присъединяването си към общия паричен съюз и поради тази причина сравнението с Естония е обективно от икономическа гледна точка.

Пенкова даде пример и с Хърватия, където в началото на януари станахме свидетели на спекулации, че цените са се завишили с 20-30%. Но хърватското правителство реагира бързо, взеха се мерки - всички търговски вериги, които бяха завишили цените бяха предупредени, че ще претърпят или финансови санкции, или ще им бъдат спрени държавните помощи за справяне с енергийната криза, ако не върнат цените към нормалните им стойности както са били на 31 декември 2022 г. Данните сочат, че инфлацията в Хърватия през януари даже е била с почти половин процент по- ниска, спрямо декември (13.1% през декември 2022 г. спрямо 12.7% през януари тази година).

„Загубите от отлагането на членството в еврозоната са допълнителните възможности, които еврото ни предоставя. Влизането в еврозоната означава намаляване на лихвите по заемите - това би облекчило доста домакинствата, намаляване на транзакционните такси, което за България е изчислено на близо 0,5% от БВП. От друга страна, загубихме възможността за по-бързо повишаване на доходите“, разясни Цветелина Пенкова. И също добави, че финансовите и икономически закони са обективни, не подлежат на интерпретации, а са базирани на факти.

За ползите от членството в еврозоната евродепутатът си послужи и с пример от времето  на Ковид кризата – Европейската централна банка („ЕЦБ“) отпусна ликвидност в размер на 3 трилиона евро на държавите от еврозоната при отрицателна лихва от минус 0,75%, за да могат те да се справят с тогавашния натиск над икономиката и да предпазят гражданите, индустрията и бизнеса. В този момент държави като България трябваше да се справят само с бюджетни средства. С помощта на ЕЦБ тогава, сега се постигнаха по-ниски нива на инфлация в еврозоната в сравнение с държави, които са извън еврозоната. Говорим за разлика на инфлацията в сериозни размери – в държавите извън еврозоната тя близо два пъти по-висока в сравнение с държавите в еврозоната.

„Не бива да се пренебрегва фактът, че ставайки част от еврозоната, ние вече наистина ще участваме във взимането на решенията за паричната политика на целия валутен съюз. Това също е ключов момент, защото ние нямаме независима парична политика, откакто сме във валутен борд. А инфлация се контролира и се регулира основно с парична политика, т.е. ние дори в момента нямаме всички инструменти или най-важният инструмент, за да можем да се преборим с инфлацията“, аргументира се Цветелина Пенкова.

По въпроса за възможностите да се предоговарят поетите ангажименти в Плана за възстановяване и устойчивост, свързани с въглищните централи, евродепутатът предупреди, че може да се предоговарят части от проектите, но самите изисквания, на които сме се съгласили, трудно се предоговарят. „Можем да говорим за удължаване на срока, за намаляване на заложените ограничения и параметри, но в никакъв случай не можем да отидем на преговори и да кажем - ние искаме този критерий изцяло да бъде премахнат“, предупреди Цветелина Пенкова.

За контакт с Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в ЕП: https://www.socialistsanddemocrats.eu/

Следвайте "Гласове" в Телеграм

 

Коментари

  • Необходим е референдум.

    25 Фев 2023 11:53ч.

    Всичко друго е от лукавия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Цветелина Пенкова: Необходим е сериозен политически консенсус за влизането в еврозоната

    25 Фев 2023 16:54ч.

    Всички трябва да сесплотим и овием около пилона за танци и там с преплетени тела да обявим един сериозен политически консенсус и междуполово единение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Има консенсус за невлизане в еврозоната

    25 Фев 2023 12:27ч.

    Вие кьорави ли сте?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • необходим е сериозен граждански консенсус

    25 Фев 2023 12:46ч.

    и натиск, за да ви накараме да вършите работата, за която тези, които уж представлявате, са ви пратили там! Специално г-ца Пенкова е работила срещу интереса на избирателите си във всички по-важни гласувания в ЕП - като пример Истанбулската конвенция и спирането на продажбата на нови нормални автомобили в ЕС. Колкото до еврозоната, повтаря добре известните опорки, в които няма нищо вярно. Како, що не излезеш на дебат, дори с обикновен гражданин по въпроса?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    25 Фев 2023 13:30ч.

    Да! Взе ми думите от клавиатурата - не политически, а граждански, обществен консенсус е нужен!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    25 Фев 2023 13:30ч.

    Много съжалявам и се извинявам на двете госпожи, но по такива фундаментални държавни въпроси се слушат само експерти на много високо ниво, освен това, които си защитават държавните интереси. Двете жени са далеч от подобните знания...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    25 Фев 2023 14:56ч.

    Комично е нищоправещ"евродепутат"със заплата 10,000 евро да ни убеждава да се откажем от националната си валута.Тези хора не представляват българският народ,те са еврочиновници чиято роля е да прокарват интересите на големите корпорации и представляващите ги държави.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • O, да...

    25 Фев 2023 15:17ч.

    И не знам каква лоботомия им извършват на място (сещам се само за една сцена от един филм), че да започнат да се държат така. Щото уж оттук не тръгват с такива нагласи. Витанов съвсем право си каза, че има цялата подкрепа на ПЕС и прочее евролемур. Сега, на кое парвеню ще му дреме за някакви родни прошляци. Иначе, за мен най-голямото разочарование е Елена Йончева - брилянтен журналист, поставял неведнъж живота си на карта, да приеме глобалистките "ценности" напреки волята и интереса на хората, които уж трябва да представлява... Не мога да разбера. А в ЕП (може би напреки на хорското мнение) има и ХОРА - Колакушич, Андерсон, Тереш, Дели и т.н. - не са много, но ги има!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Съвсем позната и прозаична е лоботомията. И безотказна.

    25 Фев 2023 15:19ч.

    Тлъсти пачки и синекур.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Знаем я тази

    25 Фев 2023 15:24ч.

    Цветелинка, колко години тя добре се ориентира към покровителство на управляващите, а всъщност е най-обикновена нагаждачка! Непрекъснато се вре там, където ще има келепир. Такива са цяла сюрия нагаждачи, претендиращи да овладеят БСП за свои лични интереси, начело със Стани шеф и Еленка. Лозунгът им е 'Стани да седна'!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    25 Фев 2023 16:03ч.

    Необходим е общонационален консенсус, не партиен… партиите никой не ги пита какво искат! Евро ще приемем кога ти цъфнат налъмете в банята ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Шок и ужас, г-це Пенкова

    25 Фев 2023 16:03ч.

    Както винаги, г-ца Пенкова си служи с ярки НЕИСТИНИ! Ще ги обясня! 1. Поскъпването. Инфлацията като същност е нещо друго, което има за последица поскъпване, но за настоящите цели НЕКОРЕКТНО приемаме, че едното е равно на другото. При въвеждане на еврото винаги и навсякъде се регистрира поскъпване. Няма мърдане от това железно правило. Колкото по-слабо обществото и държавата, толкова е по-голямо. Продавачът-търговец няма милост, не знае милост, няма и право да показва милост, а държавата и обществото виняги губят тази битка. Моментът като цяло и Хърватска в конкретика е абсолютно НЕАДЕКВАТНО да се дават за пример. При поскъпването играят роля минимум три кръга от фактори: А. Привнесено от международни пазари; Б. Привнесено от вътрешни причини; В. Привнесено от смяната на националната валута. Цитираните от Пенкова проценти смесват и тотално замъгляват действителната картина. Следващ "аргумент" на Пенкова 2. Въвежда една графа Загуби?? Тук отнася уж завишените разходи за лихви. Практиката показва, че сега сме в един уникален момент, при който лихвите в левовите ипотечни кредити е по-ниска от евровите. Приемаме, че поради местни особености нашият пазар реагира по-бавно, докато ЕЦБ увеличи по-агресивно лихвата. Непрецизно твърдение. Относно "евтиният" кредит като цяло могат да се изпишат цели студии и те ще оборят грозно госпожицата. Вижте 10-год- бондове на Швеция и дори Дания от една страна и ги сравнете дори с Гери с Германия и Франция. А тук въобще не говорим за Италия, Гърция и Испания. Космически разлики, които брутално опровергават Пенкова. Далеч по-важен от използваната валута е рисковата надбавка, която кредиторът начислява с оглед на конкретния длъжник и платец. Пенкова знае, но се прави на застреляна лисица! Транзакционни такси?? Ужас - били 0,5 % от БВП. Това тук вече е многоопашата лъжа. При очаквано БВП от примерно 165 млрд. лв., отиваме на транзакционни такси порядъково 850 млн. ??лв, които са равни на 85 млрд. стотинки. Ако приемем, че при произволна арбитражна операция БГН/ЕУР или обратно, таксата е 0,5 ст. за 1 евро., то тогава тази величина е изчислена при покупко-продажба на 85 млрд. евро. Неслучайно това е сумата на българския износ + българския внос за/от ЕС. Тя така го е смятала, но това е дълбоко погрешно. Не всяко получено евро се обръща в лв. и обратното. Да не говорим, че таксата за големи суми и клиенти далеч не 0,5 ст. Дори добрите чейнчбюра работят с малки суми понякога с по-нисък марж. Най-тежкият аргумен обаче, е обстоятелството, че това са реално средства, които се явяват приход за банките и за никакви загуби не може да става дума. Това е разход за едни икономически субекти (необходимо присъщи), но приход за други. Пенкова да отива във втори курс. Дивотия някаква е това! Следващ аргумент 3. Отрицателната лихва. Това става само за учебници по икономическа история. Първо, че никога повече няма да се случи. Второ, не можем да знаем, дали ЕЦБ не го изкарала "тъпкано" по друга линия. Смешки! 4. България щяла да взема решения за общата монетарна политика. Това е аргумент за някого, който пасе овцете на селската мера. Никакви решения няма да взема България. Няколко пъти съм обяснявал механизма за вземане на решиния, кои са тези 21 гласа. Ние сме (ще бъдем) в кюпа от 16 държави, които ще си делят 11 гласа на ротационен принцип и става дума за все такива държави, от които НИКОГА и НИЩО няма да зависи. Колективната валута, ползвана съвместно от големи, високоразвити, технологични държава заедно с малки, бедни, недоразвити държави е средство за изсмукване на ресурс от беднотията. Срам, Пенкова!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • аналитичка

    25 Фев 2023 16:25ч.

    Поклон, съждителю.))

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Игра на криеница :))

    25 Фев 2023 16:33ч.

    Аналитичке, моля само по-тихо, че да не чуят другите. Имам си фенове, които веднага ще ме топнат на Гласните, а оттам ще последва цапардосване по тиквата. Пък аз имам още малко важна работа за вършене "на полза роду". После наистина си отивам!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Tова с намалените транзакционни такси ми е любимо

    25 Фев 2023 16:58ч.

    Да, намалени са. От около 20-тина евро за превод в друга държава до нормалните лев и нещо. Само че банките това го компенсираха още 2020, и продължават да го компенсират, като увеличават ВСИЧКИ останали такси (дори тук преди няколко дни имаше статия за повишени такси) - такса за теглене, преводи в национална валута, месечна поддръжка и т.н. За някакво време бяха свалили и прага за "такса наличност по сметка" за фирмените сметки до около 200 хил. лв. - т.е. взимат ти 1% на годишна база на горницата на 200к (т.е. всеки месец по 100-200-300 лева, ако имаш 300-400к в сметката), и то само щото ги имаш! А 200к за фирма са нищо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    25 Фев 2023 17:26ч.

    " После наистина си отивам!" - къде ще ходиш? Да не си на 65? И мен ме цапардосаха, но, изглежда, по айпито. Толкоз им е айкюто.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи