Деликатната мисия на папата в Светите земи

Деликатната мисия на папата в Светите земи
Папа Франциск, който пристига в събота в Йордания, ще отправи през тридневното си посещение послание за мир в един регион под високо напрежение.
<p>Да тръгнеш по стъпките на Христос е деликатна задача. Дори за един папа. Светите земи си остават чернозем с високи политически, геополитически и... метафизически напрежения. Светите земи са майка на три горди сестри: юдаизма, най-старата сестра, по-младата - християнството, и исляма, най-малката. Всяка от тях наследява едно пространство, но то никога не й е достатъчно. От три хилядолетия старата дама оцелява в това неравновесие. Така че Франциск, който е наследник на Петър, знае, че за тридневното си поклонение нищо няма да промени. Но заедно с Църквата той възнамерява да не се отказва от мира.</p> <p><strong>Най-напред, този папа обича евреите.</strong></p> <p>Като символ на това, той покани в делегацията си своя приятел, аржентинския равин Скорка. Но Франциск запазва своята дистанция спрямо Израел. Ако отхвърля принудите и насилията, откъдето и да идват те, той подкрепя палестинската кауза така, както и неговите предшественици. Впрочем Франциск ще открие, че е останало без никакво последствие пожеланието на Бенедикт ХVI, отправено при отпътуването му от Тел Авив през 2009 г.: &quot;Да бъде всеобщо признато, че държавата Израел има правото да съществува, да се радва на мир и сигурност вътре в официално признатите си граници! Така, както да бъде признато правото на палестинския народ на суверенно и независимо отечество, за да живее той там достойно и да се придвижва свободно! Нека решението за две държави се превърне в реалност и да не остане само мечта!&quot;.</p> <p>Тази папски мечта пропадна още веднъж: през юли 2013 г., след тригодишно прекъсване, подновяването на преговорите под егидата на САЩ между Израел и палестинската власт вдъхна отново надежда. На 29 април, последния срок, трябваше да констатираме още един голям неуспех. Една от спънките бе палестинският отказ да признае Израел като еврейска държава. Палестинският президент Махмуд Абас - когото Франциск ще поздрави в неделя във Витлеем - бе приветстван от Арабската лига през март заради &quot;пълния му и категоричен отказ да признае Израел като еврейска държава&quot;. Обратното, Бенямин Нетаняху, израелският премиер - когото папата ще поздрави в понеделник в Ерусалим - посочи на 1 май, че една от неговите &quot;основни мисии е да защити статута на държавата Израел като национална държава на нашия народ&quot;.</p> <p>Пред такава още по-дълбока пропаст Франциск предупреди тази сряда, че неговото пътуване е &quot;стриктно религиозно&quot;. Ако идва, то е &quot;за да се помоли за мир в тази земя, която толкова страда&quot;. Дипломатите на Светия престол, които го слушаха и които тази зима проследиха стъпка по стъпка преговорите между израелците и палестинците, можеха само да одобрят думите му с тайната надежда, че ще има сключено споразумение преди пристигането на папата.</p> <p><strong>Погледнато от Рим, политическият контекст на пътуването дори са влоши.&nbsp;</strong></p> <p>Навсякъде се наблюдава с тревога нарастване на радикализма. Палестинските братя врагове - &quot;Фатах&quot;, който е историческото ядро &nbsp;на Организацията за освобождение на Палестина (ООП), и ислямистите от &quot;Хамас&quot; не се ли помириха официално само преди месец? Дипломацията на Светия престол дозира речите на папата. Те ще бъдат &quot;кратки и плътни&quot; според източник от тези среди, дори и да изразяват ясно позицията на Светия престол.</p> <p>Отвъд припомнянето за двата народа, които трябва да имат държава - изразено още от Йоан-Павел II, който установява дипломатически отношения с Израел през 1993 г., докато Павел VI при посещението си през 1964 г. дори не споменава името &quot;Израел&quot;, Франциск ще настоява за &quot;свещения и универсален&quot; статут на Ерусалим, довери държавният секретар на Ватикана Пиетро Паролин. Тема, която е скъпа на Йоан-Павел II, но Бенедикт ХVI по-малко споменаваше.</p> <p>Освен думите, за да го изрази - предварително измерени до милиметри, но папата, който реши да говори на италиански, си запазва правото да импровизира, което предизвиква опасения - ще има също жестове. С три неща, които са абсолютна новост спрямо предишните папски пътувания.</p> <p>Първото е, че той ще се обърне към всички християни по света. Вместо да ридае за диаспората от последователи на Христос, които бягат от Светите земи, папата ще се моли на самото място на Голгота за единството на християните с Вселенския православен патриарх. Вместо да обядва във Витлеем с една разделена християнска епископална йерархия, Франциск ще сподели обяда си с палестинските християнски семейства, в частност от ивицата Газа, които директно ще повдигнат въпроса за своите трудности. Вместо да беседва за легитимността на държавата Израел, Франциск ще бъде първият папа, осмелил се да отиде в понеделник на гроба на Теодор Херцел, историческия създател на идеята за държавата Израел.</p> <p><em>Превод от френски: Галя Дачкова</em></p>

Коментари

  • Евроатлантик

    24 Май 2014 22:52ч.

    Няма йезуит, който да не обича евреите. Медицински факт.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въпроса е прост до втръсване?!

    25 Май 2014 18:52ч.

    1.Признава ли се Правото на Съществуване на държавата Израел??.....и 2.Ако се признава-какви са нейните Граници,които обезпечават съществуването й??......Изобщо НЕ стои въпроса за Палестинската държава ,която Израел НЕ Оспорва!.....Защитата на т.н.Палестинска кауза означава непряко Оспорване Правото на Съществуване на Израел,тъй като исканията на палестинците са такива че,ако се удовлетворят ,ще направят невъзможно оцеляването на Израел!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи