Менталният аспект на технологичния капитализъм: вълната от самоубийства на деца в Пало Алто

Менталният аспект на технологичния капитализъм: вълната от самоубийства на деца в Пало Алто

Автор: П. Е. Мисковиц, mentalhellth.xyz Следвайте "Гласове" в Телеграм

Малкълм Харис за Пало Алто, оптимизацията на мозъка и борбата срещу нашите технологични господари и оцеляването по време на технологична дистопия.

През 2000-те и 2010-те години нещо тревожно се случваше в Пало Алто, Калифорния, въпреки че то беше смятано за едно щастливо и здравословно място: самоубиваха се деца. Смъртните случаи принудиха някои хора да признаят тъмната страна на тази ориентирана към технологиите общност. Но никой изглежда нямаше желание да направи нещо по въпроса, като една от причините беше, че ако се направи нещо, това ще постави под въпрос самия етос на капитализма от Силициевата долина. В тази среда израства Малкълм Харис и тя е част от мотивите му да напише новия си бестселър „Пало Алто: История на Калифорния, капитализма и света“.

Малкълм беше любезен да приеме да разговаря с мен за менталния аспект на технологичния капитализъм и за това какво можем да направим, за да си върнем контрола от хората, които превръщат света в толкова депресиращо място.

- Защо решихте да започнете книгата с историята за тези самоубийства?

- Макар книгата да не е точно лична история, все пак аз започвам да пиша от някъде, всички започват да пишат от някъде. А мястото, от където аз идвам е това, в книгата описвам мястото, където съм израсъл. Голяма част от това, което съм се опитал да изследвам, е тази връзка между това щастливо, успешно, здравословно, богато място и проблемът с децата, които се самоубиват в него. Разминаването между това обещаващо място и реалността, беше преживяно от мен като дете, беше преживяно и от много други хора.

- Усещахте ли това униние, потиснатост или откъснатост, докато растяхте там?

- Не беше дори униние. Беше тревога, критична. Беше плашещо. Всеки път, когато биеше камбаната в клас, разбирахме, че е умряло още едно дете. Беше наистина страшно. И цялата общност го чувстваше по този начин. Но в същото време, никой не беше в състояние да реши проблема, въпреки че го разбираха. След всичките самоубийства хората разбраха, че училището оказва прекалено голям натиск и че е много трудно да си дете на това място. Хората нямаха заблуди относно причините за всичко това. Но когато се опитаха да направят нещо, установиха, че са структурно блокирани – не можеха да разрешат нещо, което вече беше превърнато в решение. И в крайна сметка всички накрая се отказваха и проблемът продължаваше да съществува с пълна сила, всъщност дори се превърна в национален. Когато аз растях, Пало Алто имаше особено високо ниво на младежки самоубийства. Но оттогава, останалата част от страната повече или по-малко достигна Пало Алто.

- Никой ли не иска да признае очевидното – че този начин на живот, това подложено на силен натиск детство, е проблемът до голяма степен?

- Все още няма официално обяснение. Ако прочетете отчета на Центъра за контрол на болестите – наистина е интересно. Те са отишли на място и са направили 200-страници доклад за самоубийствата, съсредоточени в Пало Алто. И не могат да открият димящото оръжие. Не могат да намерят истинското обяснение. Затова го превръщат в социологическо изследване на подобни клъстери на самоубийства и го отнасят към примерите за този феномен. Но аз изобщо не го помня по този начин. Само ако играеш с данните по определен начин, те могат да придобият тази структура. И това се превърна в най-разпространеното обяснение, въпреки че не обяснява защо тези „клъстъри на самоубийства“ продължават да се образуват в Пало Алто, при това доста неизменно през годините. И мисля, че причината е, че не могат да се отнесат структурно към проблема, който вече са установили, че е в основата – самата среда причинява тези проблеми. Затова трябваше да измислят друго обяснение.

- Това напомня на аналогията, която аз използвам – в края на улицата има електроцентрала, която причинява рак на всички наоколо, и ние искаме да говорим за рака, но никой не посочва електроцентралата като причина.

- Да, мисля, че това е съвсем вярно. Електроцентралата в този случай е призракът, обсебил това място – с неговата историческа отговорност, с наследството му от заселниците и колонизаторите.

- Смятате ли, че уроците от Пало Алто са относими и към останалата част от страната по отношение на епидемията от самоубийства и смъртта от отчаяние?

- Да, мисля че ние често мислим за това по неправилен начин. Защото една система, която решава дали дадено нещо е проблем или е решение, не се води от човешката логика, а от капитала – нещата, които ние смятаме за проблем, за тази система всъщност са решение. Затова една от задачите ми в тази книга беше да се опитам да разбера за какво са решение децата на Пало Алто, защо системата има нужда от хора, които са направени по този начин? Каква е целта на това? Защото мисля, че наистина има някаква цел. Това е глобално, историческо решение на проблема как неравенството в света от 20 век да продължи да се поддържа и в 21 век. И това е много труден исторически проблем за решаване, който по различни начини е стоварен върху гърбовете на американските деца.

- Интересно е, че Пало Алто – мястото на тази епидемия от самоубийства – е също и мястото, където са направени много от изобретенията, които сега обвиняваме за кризата на нашето психично здраве. Интернет и социалните медии винаги са се смятали за един вид абстрактни технологии, в противоположност на конкретните изобретения на конкретни хора от конкретно място.

- Хората винаги разглеждат това като причинно-следствена връзка, като например: имаме такъв ръст на депресията и самонараняванията сред младите хора, а имаме и нарастване на смартфоните. И става лесно да се свържат тези две неща. Но може да има и трето нещо, което причинява първите две, и това е пренебрегването на благосъстоянието на хората. Структурното незачитане на човешкото благосъстояние може както да депресира децата, така и да ги кара да губят времето си в телефонните игри и социалните медии.

Вълната от самоубийства в Пало Алто обаче не е причинена от смартфоните – тя започна в началото на 2000-те години. А тогава нямаше смартфони и интернет не беше още толкова застъпен в живота ни. Ние не бяхме депресирани от социалните мрежи.

- Мислите, че вината за психичното здраве на децата днес погрешно се хвърля върху социалните мрежи и интернет?

- Не мисля, че има достатъчно силни доказателства за връзката между двете неща. Не мисля, че прекарването на цял ден в социалните медии, отделно от връстниците, и общуването със света по този начин, ще окаже положително въздействие за доброто психично здраве. Но не мисля и че има много доказателства, че социалните мрежи са причината сами по себе си. Би било по-добре да разгледаме социалните мрежи и телефоните като част от общата социална констелация, която можем да опишем като технодепресия на късния капитализъм.

- Да, мисля че и аз като цяло споделям същото – телефоните са симптом на по-голям проблем. А той е свързан с това, което капитализмът изисква от нас днес – да бъдем постоянно изолирани един от друг, постоянно да произвеждаме и продаваме собствения си имидж. Не самите социалните мрежи, а социалните мрежи заедно с изолацията, са необходими за функционирането на капитализма.

- Да, причината не е непременно едно дадено нещо. Могат да са много неща, които са неделима част от причината. Намирам за странно, че хора, които твърдят, че социалните мрежи са причината, всъщност не искат да направят нищо, за да я отстранят. Ако знаете, че това е извънредна опасност за здравето на децата, не бихте ли искали веднага да затворите всички тези компании и да забраните социалните мрежи? Според мен това говори, че те не вярват в действителност, че това е единствената и пряка причина.

- Но дори и да вярваш, че те са пряката причина, това би било като да кажеш „забранете фабриките“ по време на индустриална революция. Искам да кажа, не може просто да забраниш нещо, което е интегрална част от функционирането на капитализма.

- Точно така. Обществото не разполага с начини да упражнява контрол върху частните фирми. Това не се възприема като нещо, което можем да направим веднага. И мисля, че този факт е по-депресиращ от всичко останало – не самите телефони, а фактът, че нямаме контрол над телефоните, нямаме контрол над каквото и да било в нашето общество. Привикването да сме безпомощни е най-тъжното нещо.

- Какво тогава е решението на тази криза на технодепресия?

- Мисля, че можем да потърсим решения в историята. В книгата разказвам за това как през 60-те години новото ляво се оказва в директен конфликт с тех индустрията на множество различни фронтове. Ние някак сме възприели теорията, че лявото е за технологиите, че е протехнологично. Но през 60-те години те не просто са твърдeли, че технологиите съсипват културата и превръщат всички в конформисти, но са разбирали и ролята им в геополитиката. И затова са взривявали компютърни центрове и такива неща. По време на окупацията на университетската компютърна лаборатория протестиращите в Станфорд са изтъквали аргумента за контрол от обществото над съвременните технологии.

Ето кое е важно – идеята, че обществото може да насочва технологиите, а не технологиите да управляват обществото. Ние не сме подчинени на някаква универсална прогресия на транзисторите. Ние можем по политически път да изземем тези системи и да ги управляваме според нормативните идеи за човешко благосъстояние. Това е радикална идея, но тя може да бъде определяна на общинско ниво, а не само на национално ниво. Можем ние сами да решаваме как да работят технологиите.

- Как се вписват дрогата и психичното здраве във всичко това? Силициевата долина сякаш винаги е била обсебена от менталното усъвършенстване и менталната продуктивност. Как тяхното виждане за човешкия мозък се вписва във всичко това?

- Въпросът е в оптимизацията и постоянното оптимизиране на това, което те разбират като най-добър човешки материал. Това представляваше евгениката – форма на човешка оптимизация. Огромна част от технологиите, създадени в Силициевата долина, имаха за цел да се направят „опитни“ индивиди, които могат да въздействат върху света във все по-голям и по-голям мащаб. Ако всички имат мечове, един наистина опитен човек ще се отличи от останалите. Но ако изобретиш бомба, тогава един наистина опитен човек може сам да спечели цялата война. Така че това беше стратегия за запазване на неравенството – да се усъвършенстват и подобряват индивидите, и по-специално американците. Ако погледнете Дъг Енгелбарт и първия персонален компютър – те идват от Изследователския център за усъвършенстване на Станфорд, с конкретната идея да усъвършенстват човешките работници и човешките войници.
Можем да продължим още нататък – Пало Алто и Станфорд винаги са били обсебени от усъвършенстването на човека, с цел да се осигури мястото на Америка в света през 20 век. Бил Шокли разбира това повече от всеки друг. Той изчислява колко повече хора може да убие атомната бомба, в сравнение с конвенционалните бомби, и осъзнава, че се приближаваме до момента, в който един единствен човек може да унищожи целия свят. И точно това е целта! Да се създаде единственият човек, който заслужава и е способен да упражнява власт над цялото останало човечество. И ако погледнем някого като Питър Тийл или Илон Мъск, които изглежда наистина искат това, които изглежда се опитват да се издигнат над останалото човечество, ще видим, че това е продължаващата цел на системата. Това е крайната точка на решението от Пало Алто.

- Подобен начин на мислене отразява ли се на начина, по който мислим за психичното си здраве? Как виждаме себе си като обекти на постоянно оптимизиране?

- Изцяло. И те създават инструментите и средата, в която от нас се иска това. През десетте години след финансовата криза единствената група работници, които имаха устойчиво нарастване на заплатите, бяха работниците със следдипломни степени. Свидетели сме на изместване на значението на обичайните резултати от живота, което сега е поставено върху „колко можете да усъвършенствате себе си?“

- Как се вписват наркотиците в това? Имам предвид, че в Силициевата долина изключително много се употребяват наркотици, за да бъдат хората по-продуктивни, а ЦРУ е използвало лизергиновата киселина (LSD) като основно средство за мъчения. Това означава ли, че наркотиците са лоши или по някакъв начин те се вписват в идеята за постоянно оптимизиране?

- В книгата стигам до извода, че киселината е забавна. И може да бъде полезна. Искам да кажа, аз взимах LSD докато пишех книгата, за да съчетая различните мисловни линии и да подходя към нещата от различни перспективи. Затова мисля, че в това отношение има полза. Това може да бъде полезно за усъвършенстването, полезно средство, но въпросът е – полезно за какво? И голяма част от начина, по който мислим за киселината, идва от същите хора, които са обсебени от идеята за усъвършенстване в технологичния свят и буквално от същия Изследователски център за усъвършенстване на Станфорд.

Микродозирането, например, не е ново откритие на Силициевата долина, то е първоначалното откритие на употребата. Хората, които го откриват първи, правят експерименти, давайки на компютърни инженери и архитекти, както и на други научни работници, малки дози LSD, опитвайки се да разберат могат ли по този начин да увеличат тяхната продуктивност. Можем ли да усъвършенстваме Америка като ѝ пускаме по малко киселина? А в същото време се правят експерименти и върху военнопленници и психичноболни пациенти, за да се разбере дали LSD може да бъде използвано като средство за мъчения. Мисля, че една от причините Пало Алто да се окаже обсебен от LSD е това, че химикалът е толкова мощен, а на място, което е обсебено от ефективност и от продуктивност и от власт, този химикал може да се оцени подобаващо – той има толкова драматичен ефект в толкова ниски дози. Мисля, че единствената сравнима по сила съставка е ботулизмът. Те искат да впрегнат силата му по същия начин, както искат да впрегнат силата на транзисторите или на атомната наука – за американския проект. Така че, не е съвпадение, че попада в категорията с останалите неща.

- Предвид факта, че всички тези хора контролират света, а ние живеем в технодистопия, какво Ви дава надежда?

- Изучаването на историята винаги носи малко отчаяние и малко надежда, ако се прави правилно. При писането на книгата открих примери за ужасяващи неща, които не вещаят нищо добро за бъдещето. Но за всяко такова нещо намерих и обратен пример за хора, които оказват съпротива дори и в най-трудните ситуации. Това е доказателство, че ние никога няма да се предадем. Не могат да се отърват от нас. И това ми дава увереност, в най-общ смисъл. А в по-конкретен смисъл, ако погледнем последните 10-15 години и промяната в глобалната политика и в американската политика – всички бунтове, които видяхме – тези неща ме вдъхновиха да напиша тази книга. Това ми подсказва, че независимо колко е лошо положението, то е също така и дълбоко неспокойно, и в това неспокойствие можем да се възползваме от правата си, от разума и мисълта си, за да променим нещата.


Източник: mentalhellth.xyz

Превод за "Гласове": Екатерина Грънчарова

 

 

 

Коментари

  • Суета на суетите.

    18 Апр 2023 8:17ч.

    Ежесекундният ни задъхан стремеж на всяка цена да бъдем забелязани и оценени позитивно, стремежът за още, още и още на имащия вече предостатъчно, от една страна. От друга - отчаянието на берящия душа в духовна и материална мизерия и социална изолация, без капка надежда за измъкване. Търсене на стимул и утеха в спирт и психохимикали, вместо при Бога, и в крайна сметка намиране на изход от двете лудости - на прекомерното амбициозно его и на безисходното отчаяние в бръснарското ножче, куршума или въжето. Това ли е светлото бъдеще и прогреса, към който се стремим?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Али Луя

    18 Апр 2023 16:03ч.

    Самоубийството изглежда е плод на въздигането на свободния избор в култ за сметка на дълга, не са притиснати и ограничени от отговорности, плюс това, че имат комфорта още в ученическа възраст да ползват ГМО марихуана, амфетамини, медикаменти, LSD, да се изпържват с екранни устройства до неврофизиологично и психическо изтощение, до срив на незакрепените волеви качества.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Не могат да се отърват от нас..."

    18 Апр 2023 8:41ч.

    Хайде бе !? Че ТЕ точно това правят в момента, отървават се от вас/нас/ ! Вие го виждате, констатирате, пишете дори книга, но не го осъзнавате в същността му.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан

    18 Апр 2023 8:55ч.

    Казаното потвърждава написаното от Ерих Фром в книгата му "Психично здравото общество" от 1957г.. Разглеждайки увеличаващия се брой самоубийства в запада той стига до извода,че човек се самоубива, когато тотално не е съгласен с обществото, в което живее. Увеличаването на самоубийствата е световен процес. Наскоро в Полша обявиха,че броя на самоубийствата на хора до 18г. се е увеличил със 150% и вече имат самоубийци на 7г. възраст. така наречия прогрес на обществото реално е регрес и това е забелязал още руския философ Николай Бердяев. В книгата си "Новото средновековие" от 1923г. той пита "Прогресивен ли е прогреса"? По официални данни в САЩ за последните 10г. също е нараснал много броя на самоубийствата. За България преди няколко години четох,че сме европейски първенец по брой на самоубийства на хора до 18г. възраст. Не зная как е сега. С две думи- все по-вече капитализъм, тотална цифровизация и "пазарна" икономика довеждат до все повече самоубийства.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Спиноза

    18 Апр 2023 9:03ч.

    "Ежесекундният ни задъхан стремеж на всяка цена да бъдем забелязани и оценени позитивно, стремежът за още, още и още на имащия вече предостатъчно," - нарцисизъм, нарцистично личностно разстройство. Експлоатацията при капитализма е типична проява на нарцисизма, изведена като неотменна добродетел за цялото американско общество, "американска мечта" е точно това, надеждата да експлоатираш другите, неосъществима и водеща до масова фрустрация. Чарлз Буковски казва, робството не го отмениха, само го разшириха, да включва всички раси.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Живка Павлова

    18 Апр 2023 22:57ч.

    Извинете за любопитството, колега, на вас дали не ви отмениха херема най-сетне?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • все по-вече капитализъм, тотална цифровизация и "пазарна" икономика довеждат до все повече самоубийства

    18 Апр 2023 9:21ч.

    и цереуто, другарю

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Horseback

    18 Апр 2023 16:23ч.

    Четенето с разбиране не е за кранти, нито за кранти с капаци ... комсомолецо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Платон

    18 Апр 2023 9:24ч.

    "Демокрацията винаги води до тирания!" - Платон, "Държавата", Книга VІІІ

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мила

    18 Апр 2023 9:49ч.

    Оказва се ,че желаещите да подчинят света, да го овладеят, стават сами роби на тази амбиция, унищожават себе си. "Усъвършенстваните"и "оптимизирани" хора започват да се самоубиват. Що за съвършенство е това? Кой кого унищожава и кой кого подчинява? Целта на всичко това, духът, който ги води е проблемът.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • легисти

    18 Апр 2023 10:37ч.

    Най-опасното митологично ядро на техниката е нейната техногенност. Това води до фатална зависимост. Трябва да се връщаме към корените на термина техне, и да се види какво е казал Аристотел за създаването (като чиста целева причина) през изначалната опозиция между фюзис и техне. Създаденото от човек без оглед на намерението на изначален неприсъстващ Създател, води до поробеност от идеализацията за човекобог, до киборгизъм на безконтролното опредметяване, което означава само свят на чисти количества и безкрайни екстензии. Не такова е автентичното древно значение на техне във всеки случай.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Die Frage nach der Technik

    18 Апр 2023 10:44ч.

    Връзката на мозъка с менталното не е мозъчна връзка, а все пак преди всичко мислима връзка. Оттук нататък трябва да се мисли за ускорена смяна на парадигмите, защото останалото води до медицински фашизъм (наблюдаван наскоро) или техногенна сатрапия на хора, очевидно неумеещи да рефлексират, каквито са primarily наглосаксите. Т.е. ако продължаваме в тоя ритъм, САЩ само ще продължават да трупат черни точки в стихийната си борба (на тържествуващия профан) за ускорено израждане на хомо сапиенс-а.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    18 Апр 2023 12:08ч.

    Защо младежът на фотото Малкълм е толкова мило усмихнат, баси и перкото!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Защото

    18 Апр 2023 12:46ч.

    Е на Абилифай или Венлафаксин. Плюс си признава за LSD -то , след такава психотропна атака хиленето е най-малък проблем.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гугъл преводач

    18 Апр 2023 13:13ч.

    Мнооого кофти превод! Защо не ви дразни - вас, които публикувате материала? Забелязали ли сте, че преводите звучат съвсем нормално, когато са от други езици, например руски, френски? Това подобие на български направо се отразява ментално на човек, ще почнем да мислим най-малкото за самонараняване, ако все така ползвате гугъл преводач или някой младеж, който знае повече английски, отколкото български.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Lucy In The Sky With Diamonds

    18 Апр 2023 13:27ч.

    "Да се създаде единственият човек, който заслужава и е способен да упражнява власт над цялото останало човечество". Това е бараката, която ТЕ се опитват да отключат от време оно. Волята за власт, Отвъд доброто и злото. Цената няма значение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • И в Сидни едно българче се обеси

    18 Апр 2023 14:11ч.

    през описания период. Беше в елитна гимназия и трябвало да напише някакво есе и да го представи пред класа в часа по литература, пък той бил силен само в точните науки и хич не му се отдавали литературните финтифлюшки. През лятото много му харесало в България, ама родителите не го оставили, санким трябва да продължи да е успешен състезателен кон в гимназията, после университета, фирмата, "дор до гроба" както е казал Ботев. Е, той решил да съкрати процедурата. После те се разведоха, ама кел файда.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • То пък намерили къде да идат !

    18 Апр 2023 14:58ч.

    Най-злокобните диктатури, Австралия и НЗ !?? Скоро едни познати , семейство , доста богати , бяха на дълга туристическа обиколка в двете страни. Колкото са впечатлени от природните забележителности, толкова ужасени от поведението и отношението на местните ! Тотално враждебно , държали са се все едно всеки чужденец им е виновен за това, което преживяха. Пландемията е нанесла неспасяем ментален удар по австралийци и новозеландци. Нямат оправяне.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Невежият все ще намери някому да вярва

    18 Апр 2023 15:19ч.

    разбрал ти турист от реалния живот. Подобни туристи пък бяха във възторг през споменатите години и "със зъби и нокти" се мъчеха да останат, особено преди влизането в ЕС, но и след него също. Както е казал народа "Луд на шарено се радва".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • По темата

    18 Апр 2023 15:43ч.

    в текст и музика, без коментар: https://youtu.be/LczGSoibRe8

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А бе, алофс ...

    18 Апр 2023 16:06ч.

    Да питам - тоя на снимката кой е? Така и не става ясно. Редакторите и админите на "Гласове" - и те явно са от високо изкласилите в "прогреса". Моля ви, извинете за безпокойството, но напишете кой точно сте изтипосали на снимката! Благодаря предварително! Това провеждащият интервюто ли е, авторът на въпросната "книга" ли е? Кой? В началото сте изтипосали и няколко имена, които вие сигурно знаете кои са, но не си мислете, че ако вие знаете, значи, че това ..... се знае и може за пореден път да спестите задълбочаването в подробности. Ако това рижаво 12-годишно ХариПотърче от снимката е авторът на "книгата", би било добре да се каже и да се знае, та лично аз да не я купувам и да не я чета. Мерси! Ще почакам още и ако в следващите 55 години ХариПотърчето не иде за няколко години в казарма, за да се научи на дисциплина и най-важното - че е само една нищожна, никому нищо не значеща незабележима брънка, ако не започне да ходи на село и да отглежда със собствен труд чушки, примерно, да изкарва сутрин и да посреща вечер кравата с 5-те овце и 6-те кози, да им слага да ядат и да им чисти, да ги дои, да затваря привечер кокошките и да им отваря сутрин, да слага помия на прасето, да ходи в гората за дърва, гъби, билки ....., ако това стане и тогава пак реши да напише книга, в която да ми спряга "структури", "влияния", "решения" на "решени проблеми", тогава ще си помисля и ..... кой знае - може пък да я прочета, а защо не и да си я купя, та да си я имам.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Зодия Прасе

    18 Апр 2023 19:12ч.

    "Хари-Потърчето" на снимката е авторът на книгата Малкълм Харис. За кОпането и доенето не сте прав.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Напротив,

    18 Апр 2023 21:51ч.

    прав е.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • О-о-оп-с-с-с!

    18 Апр 2023 22:15ч.

    Да. Благодаря! Начи - това е Малкълм Харис. ОК. Ще го чакам да порасне, както още чакам "държавата" САЩ да изживее пубертета си. Но, както знаете, ние тук, по нашия край сме много търпеливи, защото и много сме видяли и изпитали. За това и можем много да чакаме. Колкото до копането и доенето - мисля, че светът се опознава именно с тези действия, а не с четенето на книги. Книгите са за хора, които вече са опознали света по един от начините. Ако не беше така - за бебетата първо трябва да се осигурят книжки, а не мляко и биберони. А след това - пак книги, а не игри на двора, жулене, кървене и промиване с ракия /първак/, караници и противодействия, които на края осмисляш и именно те те карат да се обърнеш навътре, към себе си. А там, можеш да откриеш всички отговори, на всички въпроси. Стига да знаеш какво точно да питаш и какво да очакваш като отговор. А това хич не е лесно. Въобще - лесно няма. Лесното е само по рекламите и по разни филми, дето създателите им след това ги номинират за награди. Но не защото са допринесли към изкуството. Критерият е някаква свръх-извратена представа за справедливост - да има за лесбийки, за педераси, за цветнокожи .... а изкуството - ряпа да яде. Всъщност - раздават купони за хляб, под формата на статуетки - на Оскар, на Мадагаскар и пр.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Джак

    18 Апр 2023 16:24ч.

    Към всичко казано горе, ако добавим и въздействието на изкуствения интелект, то картинката започва да трепти в цветовете на дъгата. Изясни ли се сега защо ЛГБТ+ групиравката се насърчава в разширението си?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мила от Марс

    18 Апр 2023 21:48ч.

    Питам се защо все по-голямото развитие и разпространение на психологията и психотерапията по света и у нас върви паралелно с масовото психясване, изперкване, оглупяване, депресирани и самоунищожаване? А от тези дейности /психология и психотерапия/ доста добре се печели.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Може би защото има все по-голям пазар за подобна илюзорна "помощ".

    19 Апр 2023 9:58ч.

    Обикновено когато нещо приключва белезите на разпадането му са по-видими.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Уважаема Мила,

    18 Апр 2023 22:24ч.

    По данни от преди 20-на години, в САЩ имаше 1.5 милиона психоаналитици. Днес сигурно са 3.5 милиона. Сметнете по колко човека се падат на един психоаналитик. Не съм се интересувал, но цифрата на психоаналитиците днес може и да е по-малка. В крайна сметка - такъв начин на живот неминуемо води до намаляване на популацията, а от там - и на психоаналитиците. Пазар, бе. Пазар!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мила от Марс

    18 Апр 2023 23:12ч.

    Много психоаналитици, но болна и намаляваща популация.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Капитализъм"?

    19 Апр 2023 9:53ч.

    Какво конкретно има предвид в случая под това вече обезформено понятие?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи