Случаят с Унгария: крушението на либералните елити е в отричането на личната съвест

Случаят с Унгария: крушението на либералните елити е в отричането на личната съвест
Причините за антагонизма между европейските институции и Унгария

Шантал Делсол е френски философ, създател на Института “Хана Аренд”. Последната ѝ книга е «Le Crépuscule de l’universel» (Залезът на универсалното).

 

Нов “унгарски въпрос” се заформи около футболния мач Германия-Унгария. Германската община искаше да освети стадиона в Мюнхен с цветовете на дъгата на ЛГБТ общността, в знак на протест срещу закон, обявен миналата седмица от правителството на Виктор Орбан. УЕФА, организатор на Европейското първенство по футбол, отказа, заявявайки, че е “политически и религиозно неутрален орган”. Тази неутралност веднага предизика възмущение както сред лидерите на много европейски държави, така и в медиите. 

 

15 страни-членки на ЕС поискаха от Европейската комисия да се намеси срещу текста на този закон, който забранява популяризирането на хомосексуалността сред непълнолетни.

 

Унгария за пореден път се оказа изложена на критики и обиди.

 

Какво гласи инкриминираният текст? Той предвижда, че “порнографията и съдържанията, които представят сексуалността или популяризират отклоняването от половата идентичност, смяната на пола и хомосексуалността, не трябва да бъдат достъпни за лица под 18 години”. Председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен възкликна: “Унгарският законопроект е позор. Този законопроект е откровено дискриминационен спрямо хора, въз основа на сексуалната им ориентация, и противоречи на всички основни ценности на Европейския съюз”. Това законодателство е “недостойно за Европа”, разкритикува го и люксембургският външен и европейски министър Жан Аселборн, “хората имат право да живеят, както искат, не сме в Средновековието”. Германският министър по европейските въпроси Михаел Рот изобличи разпоредбите, които “откровено нарушават ценностите на ЕС”, а Еманюел Макрон направи същото изявление.

 

Вярно е, че има известна неяснота относно обхвата на законопроекта. Някои смятат, че “забранените” съдържания биха могли да включват рекламите, които могат да бъдат гледани от непълнолетни, което е друга тема. Тук размишляваме за възпитанието в семейството. Унгарският министър на външните работи заяви, че “този закон не казва нищо за сексуалната ориентация на възрастните. Той казва само, че докато децата са под 18 г., тяхното сексуално възпитание зависи изключително от техните родители, това е всичко”. Фактът, че този прост въпрос поражда истерия, показва

 

до каква степен наложената идеология е навлязла в Европейския съюз.

 

Трябва да припомним мимоходом, че правителството на Орбан е демократично избрано. Защитниците на закона бяха длъжни да отбележат очевидното - че вотът на унгарския парламент е “национална компетентност, която не трябва да се поставя под въпрос”, което по принцип е ясно, но именно то не се подразбира заради либертарианския възглед, чието спазване ЕС би искал да наложи под заплахата от санкции.

 

Как да изясним това? Как да разберем, че една общност на свободата (институционална Европа), която радостно се разшири след падането на комунизма, започна да налага толкова радикално една-единствена етическа визия?

 

Тук може да бъде полезно да разграничим толерантност и легитимност.

 

Случаят, който е пред очите ни, показва, както много други, колко е недолюбвана толерантността: да толерираш, означава да понасяш, в етимологичния смисъл на думата, без обаче да цениш, без да бъдеш съгласен. Сентенцията на Волтер гласи: не ви одобрявам, но ще направя всичко, за да можете да се изразявате. Днес обаче тази сентенция е остаряла: толерантността на Волтер изглежда като снизходителност и, в крайна сметка, като презрение. От нас не се иска да толерираме всяко поведение, а да го легитимираме. От вас се иска не само да го позволите, но и да го одобрите и приветствате. Което е доста по-различно: искат да кажем, че всяко поведение е еднакво добро, стойностно, оправдано.

 

В либералното общество е приета толерантността и поради тази причина се легализират най-различни поведения (при условие, че не се нападат едно друго). Но признаването е нещо съвсем различно: става дума за потвърждаване, за “правилна оценка”. Знаем, че по много въпроси сме толерантни, защото сме либерали, макар и без да ги легитимираме. Мога да толерирам карикатурите на Мохамед, защото съм либерал, като същевременно личното ми мнение е, че този тип карикатури са морално нелегитимни, тъй като не обиждаме бога на другите, както не обиждаме майката на другите, нито родината на другите, това е въпрос на уважение.

 

Въпросът за разграничението между толерантност и легитимност засяга възпитанието в семейството, защото тъкмо семейството предава преценките за легитимност и нелегитимност, от гледна точка на убежденията. А убежденията поставят граници и ги оправдават. Мога да толерирам легализирането на смяната на пола, защото съм либерал, но без да приемам, и то поради личната ми етика, да я предлагат на моето дете в клас (следователно зад гърба ми).

 

Както в либералните общества, каквито сме ние в ЕС, трябва да толерираме всяко поведение и да уважаваме въпросните лица, така е нормално всяко течение, социално движение, семейство да подхранва собствената си идея за легитимност на едно или друго поведение. Затова правителството на Орбан смята за неуместно в училище да се налага само едно мисловно течение. Именно семействата трябва да предават преценките и повечето французи не мислят по-различно, защото

 

възпитанието на децата не е държавна идеология.

 

Да смяташ, че всяко поведение е легитимно, е либертариански възглед, уважаван като останалите, защото ние сме либерално общество, но не всички са длъжни да го легитимират и той не бива да се налага на всички, още по-малко на децата в училище.

 

Голямото крушение на съвременните либерални елити е, че отказват да приемат всяка мисъл за граници. Пагубно е, че интелигентните хора, които ни управляват, смятат, че са длъжни да викат “дискриминация” всеки път, когато се появи различно мнение, и да наричат “престъпници” онези, които вярват, че има граници. Не е нужно едно общество да съотнася всичко, за да бъде свободно.

 

Още по-сериозно: голямото крушение на нашите елити е в отричането на личната съвест, чието величие е да може да реши дали да легитимира или не онова, което толерира, и да може да предаде това на своите деца. Но личната съвест, въпреки всички високопарни изявления, никой не може да ни я отнеме.

 

Превод от френски: Галя  Дачкова

Заглавието е на "Гласове"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • ММН

    27 Юни 2021 15:19ч.

    Добра статия

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Добра статия, но твърде мека

    27 Юни 2021 15:47ч.

    ЕС вече е био-фашистка кочина. За управници на отделните западни държави са поставени завършени дегенерати. Илюминати , хомосексуалисти , геронтофили , троцкисти ... Целият европейски естаблишмънт поетапно беше подменен и днес ние се събуждаме в Новата Реалност ,когато сме управлявани от сбърканяци и психопати. И по-лошо - животът ни зависи от тях, съдбата на децата ни зависи от тях. Всички "червени линии" са пресечени. Чака ни тотална гражданска война, социална експлозия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ...........................

    27 Юни 2021 16:42ч.

    По същия начин боядисват пешеходните пътеки в цветовете на дъгата и минават с обяснението, че това е стъпка в борбата срещу хомофобията ??? За никаква хомофобия не става дума, а за налагане на мисловни модели от група хора, желаещи да доминират над цялото общество. С какво право ще боядисват пешеходните пътеки, след като в цял свят и цяла Европа е приета една и съща маркировка за движение по пътищата ?? И представете си, хората, които дръзват да минат с друга боя след тези педераси, биват наричани вандали и се издирват като престъпници. Това е абсолютна ненормалщина и изкривена ценностна система ! Слава Богу, здравомислещият човек остава недокоснат от тази болест и влияние.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Gen Gurko

    27 Юни 2021 16:51ч.

    ЕС е овладян от сатаната и трябва да бъде унищожен като Содом и Гомор. Безмилостно. Дано Господ Бог се погрижи за това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • За никаква хомофобия не става дума, а за налагане на мисловни модели от група хора

    27 Юни 2021 17:56ч.

    Не, не е това. Хората които пробутват разни психопатни теории като джендър идеологията, са напълно наясно, че няма как да накарат обществата да приемат това за нормално. И не това е целта. А за да водят обществата борба с измислени каузи, само и само да не се занимават с истинските проблеми. Неравенства, доходи, социални придобивки и.т.н. Умишлено се създават дразнители които да отвличат вниманието и да обират общественото недоволство като гръмоотвод. Ще ви измислим 100 пола, ще ви вкараме емигранти, ще създаваме терористи, епидемии, външни врагове, и още много- борете се с тях, не се вглеждайте в нашето забогатяване, и вашето обедняване. Всичко това са отвличащи маневри.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А и

    27 Юни 2021 18:03ч.

    Разединени общества няма как да застанат зад обща кауза- което е най- големият страх на 1% управляващ света. Затова- един квартал месни, един пакистанци, един източноевропейци, и.т.н. Разслояване по пол, религия, полова ориентация и други признаци на малки враждуващи фракции. На всяка от които са и криви останалите. Разделяй, владей, и занимавай хората с глупости. Е, и малко зрелища и емоции. На плебса му стига за да седи мирен.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • така ли ще бъде и за...

    27 Юни 2021 18:24ч.

    "Председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен възкликна: “Унгарският законопроект е позор. Този законопроект е откровено дискриминационен спрямо хора, въз основа на сексуалната им ориентация, и противоречи на всички основни ценности на Европейския съюз”. " - Ако казаното от баба Урси ще важи и в защита на антиваксърите при една евентуално задължителна ваксинаация в ЕС по поръчка на транскорпорациите, няма проблем, аз съм съгласен със смисъла на думите й и неговото разширяване и до други категории субкултури с претенции за неприкосновени права и свободи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • логореята

    27 Юни 2021 18:29ч.

    Малко философска мисъл веднага уместно осветлява проблемите. Бедата е, че 80-те % на Запад, включително и управляващите им назначенци от страна на корпоративната халтура, опитваща се да ни натрапва какво ли не, не правят никаква съществена разлика между двата термина и някак си естествено си избират по-профанния, а именно - толерантност. А същевременно никак не са толерантни, когато става дума за Русия или антиваксърство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    27 Юни 2021 20:48ч.

    Първо ще помоля коментиращите да се замислят малко, като говорят за „запада“ обобщено, дали са наясно каква съпротива се оказва там. Аз следя някои консервативни медии, включително в САЩ и мога да ви кажа, че не само на битово ниво и в коментарите в социалните мрежи, а на високо и политическо ниво има консервативни позиции, които са пъти по-остри от това, което си говорим ние. Защото са изказани от професионални журналисти и политици, общественици, те са аргументирани, задълбочени, с много доказателствен материал за сравнение и наблюдение и организирани в едно консервативно дясно! В България нямаме нито една такава медия! Нашето консервативно не е библейското консервативно, а русофилското и то винаги върви по линията на руския интерес и комунизма! Нашата „алтернатива“ на корупцията е тотално соросоидна, такова е и обучението на журналисти, съдии, ученици. Това са партиите на промяната – русофили и соросоиди. Затова не е коректно да се приписва на цялата западна общност един упадък, който е изключително ЛЯВ, който действително достигна големи висоти при Байдън, но срещу който има истинска опозиция. Ние в България имаме тепърва да се самоорганизираме около изцяло българска патриотична позиция, чрез която да се съхраним като народ и да се опазим от всяко едно порочно влияние. Несъмнено и Европа има желание да ни колонизира, както и САЩ и Русия, като мераците им стават все по-открити и нагли. Но аз продължавам да твърдя, че битката ни за България минава през Европа, въпросът е да имаме позиции, които да обръщат кормилото на европейското управление в по-чиста посока и това не означава русофилска. Моето мнение винаги е било, че всеки слаб народ, търсещ си спасители, представлява едно лесно достъпно и апетитно парче торта, оставено без надзор. Никой няма да го пази вместо нас, държавите, които са така наречените развити демокрации, те биха ни управлявали като свои колонии и биха ни отслабвали, те няма да ни управляват като френска или британска, германска провинция, нито пък руска или американска. А като територия, която може да бъде колонизирана от тях, да бъдат взети ресурси, заради което трябва да бъде отслабена. Затова пътят никога не е бил в подчинение на техните съвети и планове за нас, пълни със задни мисли, а само заимстване на добри практики, които да приложим самите ние. Не бързайте да си мислите, че българинът е с по-малко промит мозък от американеца, след тези протести не мисля! В САЩ има домашно обучение, където частни родителски организации, регистрирни като училища за домашно обучение, издават сами учебници, издават си и сами сертификати за завършено образование и те се зачитат от университети и работодатели! В техните учебници няма гей пропаганда. Така че те имат все още правата от Всеобщата декларация, дори държавното образование да е заразено с пропаганда, могат да се отделят и да водят битка и това изобщо не е малко, ние и това нямаме. А в България родителите искат само и единствено да изтикат детето от къщи и всичко да им е безплатно, коя е по-отговорната позиция? Извинете, но не може да се бориш да променяш света и да си колективист! Ботев и Левски в един момент са гладували само двамата в оная воденица и са пели бунтовни песни, всяко битка иска посвещение и елемент на саможертва. А не комфорт, безплатно всичко, чакане на спасители и единствено да мятаме развалена храна по сградите на институциите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Това за "библеййското консервативно" в САЩ е илюзия, а самото то е утопия

    27 Юни 2021 21:16ч.

    "Извинете, но не може да се бориш да променяш света и да си колективист!" - зависи в идеологически аспект ли искаш да го променяш или в екзистенциален. Ако е във втория аспект, изказаното е вярно. Но тъкмо консерваторите не са екзистенциални мислители (защото те също залагат на субстанциална общественост), по-скоро такива са разочаровани бивши леви.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    27 Юни 2021 21:36ч.

    на 27.06.2021 в 21:16 В какъвто и смисъл да искаш да променяш света, тъй като всяка промяна засяга всички аспекти на битието, те са свързани, трябва да имаш собствена форма, да си сам по себе си изграден характер, който не се прелива в останалите и не търси да копира мнозинства. Всеки, който черпи сили само в това, че е част от мейнстрийма и който ще се промени само ЗАЕДНО с мейнстрийма, когато всички постигнат нещо, чак тогава и той, такъв човек няма да промени света. Защото той самият няма себе си, не знае кой е, той ще ходи да мята риба и да прави революции, под диктовката на някой агитатор. А както е казал Оруел, „Човек не установява диктатура, за да осигури революция; човек прави революцията, за да установи диктатурата.“ Което ще го видим и в България как се случва малко по малко. Такива колективисти са най-често армията на диктаторите, друг им казва колко са зле и какво трябва да искат. Е, очевидно не говоря и за аутсайдер социопат, а за човек, който има собствен източник на сила и убеждение, без значение какво се случва около него, дали е в негова полза или вреда, дали някой го отклонява от пътя му или всички вървят срещу него. Който знае откъде идва и накъде отива и не се влияе от средата. Чиято цел не е да ползва хората като жива сила за намеренията си, а да им помогне и те да намерят себе си и да отстояват себе си. Светът се поправя и коригира само когато се достигне критичното число на такива хора. Не когато изкараш хиляди на площада.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ха ха ха

    27 Юни 2021 23:29ч.

    ЕС е една разложена, разпадаща се структура, която за да не помирисвате вонята, създава бури в чаша вода! Запада като цяло е пред си край и няма сила, която да го предотврати… не разбирам защо изобщо им се връзвате, никой, никъде не е съгласен с идиотията им, не се заблуждавайте, вземете си пуканки /домашни, не пакетирано гмо/, разположете се удобно и наблюдавайте последните им къчове :DDD … ще бъде зрелищно!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ха ха ха

    27 Юни 2021 23:32ч.

    * пред естествения си край

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Крушението на либералните елити

    28 Юни 2021 5:53ч.

    Е основно в тяхната продажност - за едни зелени хартийки без златно покритие откъмто една частна печатница отвъд Локвата и в съдействието за овластяването им в европейските някога държави (полуистинните БГ медии никога няма да обяснят на БГ електоралните единици цялата истина - че да корумпираш някого, не означава само да му дадеш пари кеш, а да му връчиш политическа власт / административна или академична "длъжност", за да тече денонощно /по списък/ по БГ телевизиите и сайтовете кат вЪрхът на БГ интелектуалния "елит". Тва Сичкото е възможно, понеже БГ "елитите" и неелитите не четат Стоян Михайловски, в частност "Книга за българския народ", а даже далеч по-безобидното "До Чикаго и назад" беше изхвърлено от учебните програми в БГ училищата).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ханибал Барка

    28 Юни 2021 10:25ч.

    Браво! Прочетох една много интересна гледна точка!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Николай Николов

    28 Юни 2021 10:48ч.

    Културната хегемония и ХЕГЕМОНИЯТА въобще, са резултат от злоупотреба с власт нали?Либералните общества били толерантни според г–жа философката,а различното мнение го атакуват зверски.Това се нарича демокрация.По простичко казано“когато говориш с мен ще мълчиш“.НИЩО НЕ Е ВЕЧНО!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Йорбан

    28 Юни 2021 12:14ч.

    Орбан прави услуга на еврократите, че им дава материал за дълго безплодно дърдорене, понеже вече за всички е съвсем ясно пълното безсилие на същите еврократи да решат кякъвто и да е реален въпрос пред развитието на европейските народи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Благодаря за

    28 Юни 2021 15:29ч.

    Статията,тя показва,че все още има разумно мислещи хора,а не "хора" които налагат само своето мислене и своята ориентация на другите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Маги

    29 Юни 2021 16:36ч.

    И аз благодаря за статията, има над какво да се позамисли човек, след като я прочете...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • модерно робовладелство

    01 Юли 2021 9:45ч.

    Турция официално напусна Истанбулската конвенция. Правителството на страната разгони незаконни гей-паради в по-големите градове - https://blitz.bg/svyat/turtsiya-ofitsialno-napusna-istanbulskata-konventsiya_news826300.html

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи