Ако дългият вожд дойде на власт, ще заплачете за Бойко, но и за Гешев, и за Костов

Ако дългият вожд дойде на власт, ще заплачете за Бойко, но и за Гешев, и за Костов
Огнян Минчев във Фейсбук: ИТН е политически стерилна сбирщина от хора, които може да са талантливи в шоуто, но в управлението са безмилостни разрушители на държавата.

 

В умерени размери арогантността е полезна в политиката, особено ако е съпроводена с критична маса интелект и здрав разум. Когато от ИТН твърдят, че са направили това, което се е очаквало от тях - да предложат свое си правителство - и нищо повече не могат да направят, освен да останат в опозиция, е добре да се върнем на правилата на парламентарния процес, които шоумените не бързат да научат. Ако слушаме изявленията на лидера Слави, той имал право да предложи "правителство на малцинството", а другите имали право да го приемат. Ако ли не - скръстваме ръце и преминаваме в яростна опозиция. И така - докато се намира будала електорат да плаща за избори на всеки три месеца и да ходи да гласува.

 

Преди всичко, нека припомним, че в парламентарния процес няма право да създадеш "правителство на малцинството". Ако си водеща партия, но не ти достигат депутати за собствено партийно мнозинство, имаш правото - и отговорността да договориш коалиционно споразумение с други парламентарни фракции, с които да създадеш мнозинство и да излъчиш правителство. Това договаряне е свободно - т.е., всеки участник има право да договори своите интереси в стремежа си да постигне компромис. Нещо повече - на практика често се оказва, че по-малките партньори имат повече договорна сила отколкото големите партии, защото от тях зависи постигането на компромиса, към който всички се стремят.

 

Понякога договарянето на коалиция се оказва невъзможно. Тогава на дневен ред е създаване правителство на малцинството. То обикновено се появява като опция не защото големият партньор - водещата партия го иска, а защото другите партньори биха предпочели по-дистанцирано, без открито поемане на отговорност да подкрепят управлението на голямата партия при определени от тях условия. Ако слушате шоумена и сценаристите, те са направили голям подарък на другите "протестни партии" като предварително са им показали собствения си списък от министри (преди да го публикуват) и са си разменили по някоя обща приказка за "приоритетите" на собственото си управление. Няма коалиционно споразумение, няма обвързващи договорки и задължения. Слави войводата информира - другите слушат и изпълняват.

 

Може би причината за този ербаплък се крие в категоричното предпочитание на шоумена и сценаристите към прословутата "мажоритарна система", при която една партия печели, една партия управлява, една партия командва. Една партия, един фюрер... Хубаво, но това не може да се случи в условията на демокрация - дори и системата да е мажоритарна. Демократичното управление винаги е коалиционно - независимо дали се формира по пропорционален или по мажоритарен модел. При пропорционалната система в парламента влизат обикновено по-голям брой партии, които веднъж сформирани като парламентарни фракции договарят коалиционната формула на предстоящото управление. Обратно, при мажоритарната система коалициите се договарят и формират преди самите избори. Тъй като печели този, който вземе най-много гласове, различните политически платформи се стремят към окрупняване за да повишат шансовете си за успех.

 

Популярна е тезата - "в Америка има само две партии..." Не, в Америка има много партии и политически фракции. Те обаче се стремят да се договорят по време на предварителните избори на двете големи партии, които функционират като гъвкави коалиционни мрежи, за да излъчат своите кандидатури в рамките на тези два големи политически съюза - Републиканци и Демократи. Правят го преди същинските избори, а след тях победилият кандидат на една от двете големи партии става президент, конгресмен, сенатор, губернатор... Там, където мажоритарната система е в два тура - както е във Франция - договарянето започва преди изборите и приключва между двата тура, когато всеки трябва да си направи сметката в какъв формат му е най-изгодно да договори своето участие. Например - ние подкрепяме кандидата на Сбора за Републиката в тези и тези избирателни райони, а те подкрепят нашите кандидати в другите - тези и тези - райони. С две думи - коалиции на всеки етап от развитието на политическия изборен процес. Коалиции вътрешнопартийни - между фракциите. Коалиции между отделни партии за съвместно явяване на избори. Коалиции между парламентарни фракции за излъчване на кабинет и т.н. Избирателната система влияе върху времето и формата на коалиране, но не отменя, а укрепва коалиционния характер на управлението. Защото демокрацията е полиархия - разпръсната власт, която се събира за управление в договорено мнозинство.

 

Когато става дума за ИТН обаче не е задължително да става дума за демокрация. Преди всичко - вижте ги как говорят. Безпардонно, скандално, ултимативно. Те информират - по най-брутален начин - за волята на вожда си, а не преговарят. Самият вожд се включва в изключителни случаи за да ни информира от първа ръка за волята си: "...Разбираш ли сега, приятелю Петре..." Тук мажоритарната система не е модел на провеждане на избори - тя е синоним на абсолютна, безпардонна и командаджийска власт. Зорът на шоу партията не е да избираме пряко личности мажоритарно. Зорът е да избираме една конкретна личност - един вожд, който да ни води. Той създава йерархията, която постига резултати. Той е готов да умре за нас, но и ние трябва да сме готови да умрем за него. Който не е готов - в историята има много примери, когато неготовите са умирали и без да имат желание...

 

Напоследък се уморих да чета анализи какво, аджеба, иска Слави всъщност от политиката, какъв му е тайният план...? Има ли такъв - няма ли...? Откровено да ви кажа - не ме интересува. Слави бил добър търговец... Иска да получи всичко това, което ние сме готови да му дадем и е решен да не ни плати нито стотинка за тази сделка. Засега има шанс да получи цялата власт - въпреки, че се издъни с договарянето на правителство. Този шанс се увеличава благодарение на тези, които също са избрани от българските граждани да управляват - другите партии. Те се надпреварват да правят ихтибар на дългия вожд, калесват го да опита и с третия мандат... Слушайте, ако този дойде на власт, ще заплачете за Бойко. И не само за Бойко - и за Гешев ще заплачете, и за Костов. ИТН е политически стерилна сбирщина от хора, които може да са талантливи когато става дума за шоу, но в държавното управление могат да изиграят само една единствена роля - ролята на безмилостни разрушители на държавата, доколкото все още я има. Оставете го да се надува, оставете го да се прави на важен, докато прегори - подобно на всяка популистка фойерверка. Не го превръщайте зорлем от фойерверка в снаряд, който може да доразруши паянтовата ни държава!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • Атанасов

    21 Авг 2021 19:57ч.

    "сбирщина от хора"...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • OLD

    21 Авг 2021 20:27ч.

    "Реквием за един мръсник"?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Народен

    21 Авг 2021 20:30ч.

    Оги, пак не разбра. Хубаво пишеш, ама зле правиш изводи. Всичко ти точно, но не мисли, че другите партии са тъпи. Канят го дългуча, за да го изобличат. Инак как да стане? Трябва и на най непрогледния непросветенец да му светне, че славитУ лампи за власт

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мильо Лудия

    21 Авг 2021 20:30ч.

    И това чудо се води професор по политология /ака бивш асистент по научен комунизъм/. Учиндолският може да е всякакъв, но очевидно има проблем с властовите амбиции и възможности и очевидно си преценява, че не става за тая работа.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Как се става професор без научни приноси?

    21 Авг 2021 20:48ч.

    И тоя откачи. Плачи си за когото желаеш, уяден ревльо!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ана

    21 Авг 2021 20:52ч.

    С квинтесенция на мисълта на Минчев съм съгласна, Трифонов е по-опасен и вреден дори от Борисов, колкото и невероятно да звучи това. Но с изказа на Минчев не мога да се съглася, ако имаш претенция, че си интелигентен и възпитан анализатор, то определение от рода на "дългия вожд" е недопустимо и говори единствено за нищета. Нищета от всякакъв вид.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Желев Желязко

    21 Авг 2021 20:53ч.

    Четох до ''правилата на парламентарния прцес'' 1.Б.Б много ги уважаваше.И О.Минчев уважаваше Б:Б. В миналото 2.Картаген трябва да бъде разрушен.И това е очевадно.Кой,как защо ми е все едно.И виждам по бойниците на Картаген все познати и много много меко казано несимпатични муцуни.Дългия варварин по тая причина ми е симпатичен.И ако 1990г рушенето не бе добро днес е.След насилствено превземане на крепости се случват едни събития обикновенно.Приветствам.Преди години Вацев питаше от де ще вземем хора с къси гащи.Ей ги на.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пергел

    21 Авг 2021 21:01ч.

    проф. ОМ е напълно прав.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Уилт

    21 Авг 2021 21:08ч.

    "Борисов: Тошко ти Хитлер ли стана, за да определяш кой да е в Народното събрание?"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • калин христов

    21 Авг 2021 22:14ч.

    Много ви е страх от инакомислещите !Лудите ще обърнат света!Не повярвахте на Жорж Ганчев,не повярвахте на Волен Сидеров,на костадинов и др.Много ви е страх интелигентни чиновници-да не ви нарушат спокойствието!Интелигенцията не е революционна класа!Нищо не може да направи!Талибаните са прави!Измиташ боклука и почваш на чисто!Колкото сила имаш -толкоз!Народа ще те разбере!Само военно положение ще ни оправи,ама не ви стиска-иска се дупе мъжко! ю

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • trassporter

    21 Авг 2021 22:15ч.

    "Дългият вожд" и неговите сценаристи са ясни. Но защо зад неговата кауза застават нормални люде с прилични професии и бизнес? Защо тези люде като негови депутати като зомбита повтарят мантрите на сценаристите и гласуват по команда? В т.ч. Василева, Митева, Каримански, Илиев, Зайкова ...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ана

    21 Авг 2021 23:17ч.

    @ Анчиту, ти ко искъш? на 21.08.2021 в 22:18 "Анчиту" иска да я управляват нормални, компетентни, отговорни и възпитани хора. Много ли искам?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Само военно положение ще ни оправи"

    22 Авг 2021 5:26ч.

    Тцъ, на Вас лично Ви е късно за оправяне. Освен за "оправяне", де, Вий си знайте. На нас останалите ни втръсна от "оправящи" ни пенсионирани пишмангенерали - пишманполицейски и пишманвоенни. Нищо не Ви пречи обаче такива като Вас да се съберете доброволно в някой бежански лагер и да се подложите там на "оправяне" от страна на въпросните генерали.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Оставете го да се надува, оставете го да се прави на важен, докато прегори - подобно на всяка популистка фойерверка. Не го превръщайте зорлем от фойерверка в снаряд, който може да доразруши паянтовата ни държава!"

    22 Авг 2021 7:53ч.

    Охраненият автор за коя формация е написал горното двусмислия, че сякаш мяза да за герберските или пък за харвардските калинки?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мария

    22 Авг 2021 9:33ч.

    Същата сбирщина бяха и ГЕРБ в началото, след което се научиха да крадат гладко и организирано. ИТН нямат ясно виждане какво искат да правят, как да управляват; затова пък ГЕРБ имат ясното виждане, че трябва да "усвояват" европейски средства и после да се тупат в гърдите колко пари са "дали" за някой нескопосен ремонт. Защо трябва да мисля, че има някаква разлика в полза на ГЕРБ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Само военно положение ще ни оправи" на 22.08.2021 в 05:26

    22 Авг 2021 9:42ч.

    Да, но затова трябват военни завършили висши училища, които дават на изхода високоинтелигентни хора, с широки познания във всички области, възпитани като българи с вяра и упование в Отечеството ни, а не разни "фили". Нам не трябват строеваци, постоянно сърдити, затова че някой не се прекланя постоянно пред тяхното величие.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Само военно положение ще ни оправи" на 22.08.2021 в 05:26 на 22.08.2021 в 09:42

    22 Авг 2021 10:23ч.

    Като Аугусто Пиночет, например ! Той вкара в затвора всички социалисти, комунисти и привърженици на съветския социализъм. Днес Чили е страната с най-висок доход на глава от населението в Латинска Америка. Такава е обективната история, а другото е въпрос на пристрастия на индоктринирани хора ...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • льотчик , вън!

    22 Авг 2021 10:23ч.

    Точно същият като примитивните и диви чалгари е и издигнатият от тях за президент радеффф.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Николай Николов

    22 Авг 2021 11:46ч.

    Хармонията между политиците и техните папагали и коментиращите е пълна.Едните се борят да управляват а другите кой да се “грижи“ за тях.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тихомир Томов

    22 Авг 2021 13:33ч.

    Няма такава опасност .........................важното е, че и тези другите не разбраха за какво бяха протестите .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анонимен

    22 Авг 2021 13:44ч.

    Може би ти ще заплачеш за Бойко защото ще ти вземат всички придобито незаконно и ще ти пресъхне кранчето

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ивайло

    22 Авг 2021 14:57ч.

    Е то някои , и сега плачат за Бойко, и ДПС... Например Явор Дачков .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    22 Авг 2021 19:31ч.

    Ще започна с подкрепата. Когато вършиш добро, когато си сигурен, че вършиш добро, ти приемаш подкрепа от абсолютно всички. Защото това означава, че ти ги караш да вършат добро и тях. За тях е добре да свършат нещо полезно, заедно с теб, те се променят, всеки трябва да се променя към добро. А за народа е още по-добре, когато се приеме нов закон, който е справедлив! Ще спреш тогава, когато си наистина спънат и всички гласуват против. И хората ще видят, че си искал да го направиш, но не си успял. Като героите, борят се, докато не ги обесят, разпънат на кръст или арестуват. Да се цупиш поради причина имидж и да не искаш да направиш нищо, означава, че изобщо нямаш никаква кауза свързана с подобряване живота на хората и тази кауза да те пали и да гориш в нея. Тогава идва втория вариант, дали искаш да направиш добро или искаш да направиш ЗЛО! Понеже ако искаш да направиш зло, тогава логиката е различна, ти не искаш да рискуваш да се разкриеш преждевременно и историята да те изрита преди да си имал своите пет минутки слава. Злосторниците търсят сто процентови гаранции, че ще могат да променят каквото им е наредено, че стратегията ще сработи, че народът няма да реагира. Защото когато народът реагира и имунната му система сработи, злосторникът трудно може втори път да направи опит и да успее. Може да опита, но ще е по-трудно. Какво имаме днес, президент с тайна конституция, силна обработка на обществото с точките на някакъв референдум, който руши логиката на демокрацията и партии, които подготвят заговор или съзаклятие. И които отказват да излязат на светло, преди да имат тотално болшинство! Дали ни мислят доброто??? Радев отказва да покаже конституцията си, преди неговите проекти да имат болшинство. Трифонов отказва да се разкрие като политик, преди да има сигурна подкрепа, от хора, които споделят разрушителната идеология. Защо са вредни БСП или ГЕРБ, защото са статукво ли? Или защото ще гласуват ПРОТИВ определени неща, които са в главата на сценаристите и които са твърде анархистки. Да, те може да подкрепят актуализацията на пенсиите, но дали ще подкрепят разграждането на държавността, поставянето на корпорациите над държавата, разбиването на парламентаризма, атаката по политическите субекти и правото им на вътрешен живот? Дали ще подкрепят отслабването на съдебната система, прокуратурата, снижаването на наказателната отговорност на престъпници, идеологията за създаването на нови самоопределения, загубата на национална идентичност? Затова не се чудете, човек, който върши добро е смел и опитва, човек, който върши зло, той трябва да дойде като крадец и да чака своя момент!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Определоно е заплаха

    24 Авг 2021 9:53ч.

    Напълно разбираемо хора като Огнян Минчев да се страхуват от ИТН. Както по-горе някой е написал ИТН са нещо друго,нещо неразбираемо,нетрадиционно и поради това опасно и застрашаващо досегашните утвърдени демокрастави партии и глашатаите им като Минчев. Електоратът на ИТН са бачкатори,някои по-ниско,други малко повече платени. Общото е,че си изкарват парите с труд и всеки ден гладат как да не избълбукат и да се удавят в пазарния либерастизъм. ГЕРБ са брутални крадци-парвенюта,а пък Да България са префъцунени умнокрасавци от скъпарските офиси,най-вече в Бизнеспарка. ИТН са работещият сегмент от електората дето му се припотява задника от зор докато работи и затова няма и не бива да има нищо общо нито с парвенютата на Боко,нито с префърцунковците на Христо Иванов. Мммм...да Дългучът определено е заплаха за паразити като даскала по научен комунизъм.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи