Известният руски лекар и телевизионен водещ Александър Мясников разказва в интервю за „Комсомолская правда“ как може да бъде забавена инфекцията, кога пандемията от коронавирус ще започне да отшумява и какво трябва да правим, за да не заразим себе си и близките си.

 

 

Единствената мярка, която работи

 

Главният лекар на московската клиника №71 и бивш лекар на Кремъл, известният теледоктор Александър Мясников отдавна се занимава с опасни инфекции. През 80-те години е част от екипа на Мисията на Червения кръст в Африка и познава от първа ръка реалните последици от треската. Според него сегашният коронавирус не е от най-фаталните инфекции. Но подкрепя ограничителните мерки – самоизолация и карантина.

 

- При липсата на противовирусни препарати и ваксина срещу COVID, изолацията е единственото средство. Именно тази мярка помага да се предотврати разпространението на вирусната инфекция. Независимо дали става дума за грип или за коронавирус. Проблемът е, че вирусът не познава граници. Няма смисъл в едни градове и страни да се въвеждат карантинни мерки, а в други не. Това не работи. Мярката срещу всички инфекции е една: спиране на всички въздушни комуникации. Също като плъховете, разнасящи чумата и маларийните комари, днес самолетите разнасят вируси из целия свят. Така беше пренесена и Еболата. Затова ограничителните мерки са необходими. И те трябва да се прилагат синхронно в целия свят.

 

Трябва ли да следваме примера на Париж

 

- Трябва ли по примера на другите страни, както е в Париж или с въвеждането на комендантски час в италианските градове, строго да ограничим движението на хората по улиците? Смятам, че не. Просто защото в момента в Русия има по-малко от 300 болни (към 21 март). И за момента у нас не се наблюдава толкова сериозно разпространение на болестта, както в чужбина.

 

Една инфекция се смята за неконтролируема, когато броят на случаите се удвоява на всеки две седмици: 100, 200, 400, 800, 1600 и така нататък. В момента не сме свидетели на такава прогресия. Има дни, в които не се регистрира нито един болен. После изведнъж се явяват 30, после 4 души. Да, ще има известна прогресия. Трябва да сме наясно, че заразените са много повече от 200-300 човека, които или проявяват симптомите на заболяването, или просто са се обърнали към лекар. Освен това, има голям брой хора, които кихат и кашлят, но не се обръщат за помощ. Някои от тях се разболяват, други обаче не проявяват симптомите на болестта, затова броят ще нараства. Но това все още не е геометрична прогресия.

 

Трябва да имаме предвид, че COVID не е най-опасната инфекция. Аз непрекъснато казвам: трябва да балансираме. Да се държим като при тежък грип с висока смъртност. На пракитка коронавирусната инфекция е разновидност на остро респираторно заболяване (ОРЗ). Поразява болните с отслабен имунитет, а при възрастните може да засегне белите дробове. Но не е с много висока смъртност. Дори бих казал, че изобщо не е висока, ако трябва да сме точни.

 

Затова на този етап няма остра жизнена необходимост от въвеждането на строги ограничения в придвиждването. Но ако болестта започне да се разпространява стремително, единственият път да бъде спряна, в условията на липса на ваксина и лекарства, е тъкмо това, което сега се прави в другите страни.

 

За първи път в историята на човечеството

 

- И тук стигаме до въпроса: колко дълго правителствата могат да държат хората под масова карантина? Много добре си спомням 2014-2015 г. в Африка. Там въведоха карантина (заради епидемията от Ебола, бел.ред) и... това породи други проблеми! Да, първите две седмици всичко вървеше добре. Но Еболата продължи да бушува много след това. И в блокираните райони започнаха бунтове. Хората започнаха да излизат по улиците, появи се недостиг на продукти и лекарства. Започнаха да се разболяват от други болести заради скупчването. И се стигна дотам, че още преди да бъдат постигнати целите й, карантината беше отменена. И това е стандарният модел, по който завършват дългите карантини.

 

Представете си: милиони хора под карантина, както е сега в Европа. Правят се опити, разбира се, да бъдат компенсирани заплатите. Но нали разбирате, че ако официалната заплата на един човек условно е 100 рубли, допълнителното месечно възнаграждение, което съставлява основната част от доходите му е още 300.  Работодателят едва ли ще му плати цялата сума. С какво? И още ред други проблеми. Тоест, всички ограничения трябва да са само временна мярка. Иначе какво? Ще стане като в Африка с Еболата.

 

- А как гледате на идеята да се разреши дистанционната продажба на алкохол, за да им е по-весело на хората по време на карантината?

 

- Не ми се коментират безумни идеи. Но искам да кажа, че ние още не знаем много за последствията от дългото пребиваване под карантина. Едва сега нагазваме в тая река. Ако в няколко апартамента има болни с явно изразени симптоми на коронавируса, то с времето може да се зарази целият влак. Както стана с лайнера „Даймънд Принсес“. Затвориха всички и се заразиха 700 човека. Ако ги бяха подържали още две седмици, всички щяха да легнат болни. Това не са изолирани боксове. Да, ние трябва за известно време да въведем изолационни мерки, за да прекъснем веригата на разпространение на коронавируса при общуване с хора. Но ако това продължи, то можем да се сблъскаме с неизвестни за нас проблеми. Такива мащабни карантини в исотрията на човечеството досега не е имало.

 

Не повече от четири седмици

 

- Сега в Русия се препоръчва само на възрастните хора да се самоизолират и ако могат, изобщо да не напускат дома си. А какво да правят младежите и хората на средна възраст? Може ли да се разхождат, да посещават обществени места, ако съблюдават хигиенните правила?

 

- Младият може да се зарази, да покиха, да покашля, и да му мине. Но ако кихне срещу някой старец, ще го заради и той може да умре.

 

- Ами ако младите живеят отделно от родителите си?

 

- Какъвто и да е случаят, те (младите, бел.ред.) ще излязат, ще срещнат някой възрастен, тръгнал до аптеката и т.н. Затова, по принцип, колкото по-малко излизат хората от всички възрасти, колкото по-малко контактуват, толкова по-добре – това е идеята на самоизолацията. Още веднъж ще повторя: карантинните мерки са ефективни, само когато са синхронизирани.

 

Идеалното положение, разбира се, е абсолютната изолация на всички. Желателно е всеки да бъде държан в отделна камера с отрицателно налягане.

 

- Шегувате се?

 

- Не, сериозно, ако сме последователни, то всеки човек трябва да стои сам в една стая, със спряно въздухоснабдяване и така нататък. Всичко останало е отсъпление от идеала. Но нали разбирате, че това е невъзможно, никъде и никога. Тоест, всичко, което е в рамките на възможното, е половинчато. Къде тези мерки ще проработят, къде не, ние не знаем.

 

Но аз съм убеден, че карантината трябва да продължи три-четири седмици. Не повече. Иначе ще възникнат такива проблеми, че ОРЗ и коронавирусът ще ни се сторят детска игра. Затова е добре човек да има глава на раменете си и да не се заиграва с тези неща.

 

Всяка епидемия отшумява в края на пролетта

 

- Пишете, че в края на пролетта коронавирусът, като всяка сезонна инфекция, ще отшуми. Но в Италия вече грее ярко слънце, там е плюс 25 градуса, а продължава да има най-много болни и смъртни случаи.

 

- Всяко ОРЗ е сезонно заболяване. Въпросният коронавирус, ако се съди по всичко, няма особено изразени сезонни колебания. Но тук не говорим за единични случаи, а за тенденции. А тенденцията е такава, че рано или късно ще има спад на сезонната вълна. И в Италия ще стане, както навсякъде.

 

А дали този коронавирус ще си отиде напълно? Не. Други видове изчезнаха напълно. Този – не. Но той е от такъв характер, че епидемията може да продължи 4-5 седмици, а после ще започне да стихва. Този процес съвпада с лятото. Отделно карантинните мерки ще спрат, или най-малкото ще забавят, разпространението на болестта. Мисля, че след месец, месец и половина естественото развитие на епидемията ще тръгне към спад. Това съвпада с началото на лятото и с въвеждането на карантинните мероприятия. Тоест, три в едно

 

Колкото по-прост е тестът, толкова повече са възможните грешки

 

- Има ли тежки усложнения от коронавируса и колко често се срещат те, в сравнение със сезонния грип, например?

 

- Според данните, с които разполагаме в момента, усложненията при COVID в различните страни представляват от 10 до 25%. Колкото са и при сезонния грип.

 

- А какво мислите за масовото въвеждане на тестове за коронавирус? Казват, че скоро в този процес в Москва ще се включат и частните лаборатории. И всеки, който желае, ще може да си направи тест.

 

- Колкото по-масово е тестването, толкова повече са възможните лабораторни грешки. Колкото по-прост е тестът – толкова повече грешки. Впрочем, във Франция те се провеждат само в проверени лаборатории по много строга технология. Там се стараят да избегнат масовизирането на тестовете? Колко повече тестове? У нас и така се подлагат на тест всички пристигащи от чужбина. Трябва ли да проверяваме всички наред? Това е проява на слаби нерви. Ако всички тръгнат да си правят тестове, ще се задръстим.

 

- В Европа, САЩ, Великобритания съветват хората да не натоварват излишно поликлините и болниците. И да се обръщат за помощ, само ако имат висока температура, която не спада в продължение на няколко дни, и затруднено дишане. Препоръчителен ли е и у нас такъв подход, за да не се блокират  лекарите?

 

- Ето до това ще доведе масовото прилагане на тестове. Ако се разреши анализът по желание на пациента, без медицински показания, ще рухне здравната системата. Всички ще хукнат да си правят тестове, после – при лекаря. Заради опашките ще загинат действително сериозно болни хора. Затова аз съм против масовото прилагане на тестове. В това отношение подкрепям чуждестранния подход.

 

- Тоест, ако човек е под 60 години, има кашлица и температура от 38 градуса, по-добре да си стои вкъщи и да се лекува с палиативни лекарства – за сваляне на температурата, за облекчаване на кашлицата и т.н.?

 

- Разбира се. Точно така. Знаете ли колко телефонни обаждания получавам напоследък? От приятели, от кого ли не: „Саша, страх ме е, кашлям, температурата ми е 36,9 градуса“. Повечето са от този род.

 

- А няма ли опасност, ако чакаме да се появи задух, за да прибегнем до лекар, както съветват на Запад, да се окаже, че вече са започнали сериозни усложнения, които е могло да бъдат предотвратени, ако сме се обрърнали към лекар по-рано?

 

- Разберете нещо просто. То звучи цинично, но е абсолютно вярно. Няма средство за лечение от коронавирус. Ако сте го пипнали, имате висока температура и кашлица и болестта протича в лека форма, то вашата задача е да не заразите други. Затова си стойте вкъщи. И бездруго не мога да ви дам никакво лекарство, освен за сваляне на температурата. Не мога да спра развитието на инфекцията в организма. Ще кажете: ама, докторе, ако не ме лекувате, болестта може да стигне до белите дробове? Да, може. Но срещу това няма лекарство! Ако човек има затруднено дишане, трябва да отиде в болница, където ще го сложат на кислород. Ние не можем да лекуваме. Можем само да помогнем на болния да се пребори. Това е вирусно заболяване. По този начин протича не само коронавирусната инфекция, но и грипната пневмония, и т.н. Това е жестоко, но е истина.

 

Превод от руски: "Гласове"

 

Източник: kp.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Още от категорията

39 коментар/a

Мангъров съм на 22.03.2020 в 18:57
Обяснявам ви същото отдавна. И не съм лош човек, само ви разказвам какво е това Природа. А вие си джуркате щабчета, експертни и консултативни съвети. Пожарникарска му работа, политическа.
Мангъров ли си какъв си на 22.03.2020 в 19:17
твоя си работа. Тука се прехласваха, как великия Китай затова успял да стопира вируса щото там имало желязна дисциплина. Показваха ни филмчета от осем милионен град без жив човек по улиците. А такива като теб имат две дестинации да се изнесат, за да не се мъчат - Нидерландия и Русия. До преди два дена и Англия беше на същото ниво, но вчера и те затегнаха дисциплината.
Мангъров ли си какъв си на 22.03.2020 в 19:17 на 22.03.2020 в 20:05
Не съм Мангъров, но не стана ясно какво точно искаше да кажеш в поста си в светлината на казаното от руския лекар? С кое точно от казаното не си съгласен и защо?
А какво каза лекарят? на 22.03.2020 в 20:18
`Спасението на давещите се е дело на самите давещи се`. Явно е чел Илф И Петров. Огромно интервю, където доктора без срам казва, че нищо не може да се направи и трябва да си седиш в къщи. Даже да имаш кашлица и високо температура.Нямаше нужда това доктор да ни го каже. Тук поне нашите доктори казват, че ако имаш признаци трябва да се обърнеш към лекар да прецени. Заляха ни с руски `капацитети` не знам защо. При грипна пневмония съм лежал в болница преди и ме лекуваха с антибиотици. Сега те чакат да умреш.
OLD на 22.03.2020 в 20:28
RE : Мангъров ли си какъв си на 22.03.2020 в 19:17 на 22.03.2020 в 20:05 ; Прав Сте ! А иначе играта на шайката е " ва банк", май ? Може и да доживеем , радост !
А какво каза лекарят? на 22.03.2020 в 20:18 на 22.03.2020 в 20:43
Лекарят не лекува, а ти помага да се излекуваш. Прав е тука лекарят, защото е мъдър. И ако питаш мене, вируси плъзват заради непрекъснатото напрежение, което създавате с омразата си срещу Русия. Ей го днеска поляците заявили, че ще правят гадости на тръбата на СП-2, ей така, да си надвият на омразата срещу руснаците. А уж са големи католици, вярващи... Дори в такива смутни времена, когато смъртта чука на вратата, а борсите се сриват и цялата им идеология се оказва развенчана до самите си опорни точки, не се сепват и продължават да ненавиждат.
ДИАЛОГ на 22.03.2020 в 20:44
Олде, и ти си прав. Поздрави! :)
добре че са руските интернет-източници; в европейските медии това няма как да го съобщят на 22.03.2020 в 21:04
САЩ от днес - военна техника от танкове, бтр и хъмви е мобилизирана в мегаполисите уж заради епидемията. Изгледайте видеото и сами си направете извода дали е заради това? - https://politikus.ru/events/127189-v-ssha-vvodyat-armiyu-dlya-kontrolya-naseleniya-vo-vremya-karantinom.html
`А какво каза...`от 20:43 на 22.03.2020 в 21:30
Понеже русофилската дебилщина и идиотизъм е безгранична ще си позволя само да я цитирам: `вируси плъзват заради непрекъснатото напрежение, което създавате с омразата си срещу Русия` БРАВО И МАШАЛЛА! Напишете го туй нещо и го закачете близо до язовир Копринка. Да се учат на ум и разум и да знаят, защо трябва да обичат Русия. Ето ви ваксината срещу корона .вируса. Пък човечеството се чуди откъде се пръкна.
тоалетната хартия в САЩ свърши, обаче долари се печатат неограничено на 22.03.2020 в 21:34
Няма нужда от ваксина, достатъчно е да си наложите дисциплината да не мразите Русия. В противен случай ще ви се каже по сложния начин, че не сте прави. Време е за равносметки какво прави любимата ви Америка и как с произволите си предизвиква Небето.
Ако ще ползваме банкноти за тоалетна хартия на 22.03.2020 в 21:44
не е ли по-добре да са рубли? Пък що се отнася до омразата, което е много лошо нещо, какво ли мисли Путин и олигарсите му, които толкова обичат Русия, че всичките имат чуждо гражданство? Тя рибата се вмирисва откъм главата. А пък руската омраза е известна. Особено към собствения народ. Навремето според Солженицин, отделните КГБ-та в Москва и Ленинград са участвали в социалистическо съревнование кой ще избие повече `врагове на народа`.
Апък свещениците са ги убивали с финес. на 22.03.2020 в 21:48
Копаели са дупка в леда и са ги пускали и изваждали докато се покриели с лед. Какво са ги правели после само кгб-истите си знаят.
вируси плъзват заради непрекъснатото напрежение, което създавате с омразата си срещу Русия на 22.03.2020 в 23:58
затова мразете другите
Желязко Желев на 23.03.2020 в 00:54
Гледах графики /първоизточника е Вашингтон пост / какво става при различни варианти на карантината.Намерете ги вижте ги.Най лошия вариянт е без карантина.Типично нормално разпределение.В тоя вариант всички боледуват.При строга карантина/12% щъкат/ близо половината не се заразяват.Обаче какво става ако съседа следва друга тактика? Дотук видяхме китайския модел работи.Но у нас се прилага половинчато.Няма го агресивното тестване и издирване на контактните.Вируса е най устойчив при 8С така че при топло време ще се забави.То у нас май и това стана последната седмица.Идващата ясно ще покаже дали температурите са от значение
Черно на бяло на 23.03.2020 в 02:04
В Ню Джърси 73-годишната Грейс Фаско и трите й деца починаха почти едновременно от коронавирус, пише The Mirror. Останалите членове на семейството са в карантина, резултатите от техните тестове за коронавирус все още не са готови. Миналата седмица СЗО призна огнището на коронавирус като пандемия. Според последните данни в света са заразени над 210 хиляди души, над десет хиляди от тях са загинали.

Напиши коментар