Доц. Мангъров пред “Факти”: къде бъркат щабът, политиците и Гешев

Доц. Мангъров пред “Факти”: къде бъркат щабът, политиците и Гешев
Да се съобщават новости, че са доказани случаи на еди какво си в 1 ч. през нощта е все едно, че са бомбардирали София. Тези мерки, които се вземат, са нужни при особено опасна инфекция. Ако ставаше дума за вариола, при която смъртността е 60-70%, ако ставаше дума за ебола, където смъртността също е много висока. Но при това, което имаме налице, просто ще си разсипем икономиката. За да спре тази епидемия трябва някъде около 70% от населението да преболедува и едва тогава ще започне да намалява скоростта, с която се разпространява заболяването. Просто това е елементарна епидемиология. Трябва 70% от населението да преболедува. В над 80% от случаите това преболедуване ще стане безсимптомно или с минимални симптоми - хрема, кашлица, общо неразположение. Когато се натрупа достатъчно имунно население, тогава епидемията ще намалее или ще спре. Обикновено това става за около 2-3 месеца. Това, което трябва да се обясни е, че много хора си мислят, че като се разболеят и ще умрат. Няма да умрат. Децата не умират, хората до 40-50 г. не умират, те се разболяват. Във всяка възраст човек може да се разболее. Тези, които са изложени на опасност да загинат, са тези, които са на възраст от 60, 70 и повече години. Те трябва да се пазят.

 

- Доц. Мангъров, генералният директор на Световната здравна организация призова държавите да правят максимално голям брой тестове за коронавирус на населението. У нас обаче не е така. Направени са едва около 250 теста. При това те са по-скъпи и резултатите излизат по-бавно, при положение, че има опция за бързи и евтини тестове. Защо се получава така и как можем да обясним действията на държавата?

 

- Това, което разбираме от изявленията на Оперативния щаб е, че те считат настоящите тестове за по-точни. Другите според тях не били надеждни, въпреки че те имат европейски сертификат и тяхната чувствителност по отношение на имуноглобулините М е някъде около 88-89%, а по отношение на имуноглобулините G е 97-98%. Тяхната специфичност е 100% и за едните, и за другите. Може би ще ги въведат, но още не са ги въвели. Ако тези тестове се въведат, използваните към момента референтни тестове могат да послужат само за онези хора, които са дали положителен резултат при бързите тестове.

 

Със сигурност така ще се хващат много повече болни от коронавируса.

 

Тези тестове, които се използват в момента хващат наличието на вирус, а вирусът се отделя от хората, които са заразени някъде около 3-4 дни преди да се проявят клиничните симптоми и около 15-20 дни след началото на клиничните симптоми. Т.е. само през този времеви интервал тези тестове могат да хванат вируса. И за това, че същите тези тестове се използват за контактните на тези, които са доказани, че са били с ротавирус, при тях обикновено не се хваща нищо, защото това са едни хора, които са го преболедували вече и не отделят вируса или пък са заразени, но все още не са започнали да отделят вируса, защото се намират в инкубационен стадий. Накратко казано с настоящите тестове трудно ще докажете размерите на епидемията.

Бързите тестове струват десетина лева и се правят за десет минути. Всяка болнична лаборатория и всяка клинична лаборатория на който и да е здравен център би могла да го прави.

 

- Да, но към момента го прави една-единствена лаборатория в София, при това частна.

 

- Това е въпрос, на който трябва да отговори Оперативният щаб. Оттам имат правомощията да задължат за използването на този тест, но защо не го правят не ми е ясно. Това е тест, който може да се прави от всяко ДКЦ с клинична лаборатория.

 

- Всичко това води до извода, че вероятно към момента заразените са доста повече от официално изнесените данни.

 

- Със сигурност. За да спре тази епидемия трябва някъде около 70% от населението да преболедува и едва тогава ще започне да намалява скоростта, с която се разпространява заболяването. Просто това е елементарна епидемиология. Това, което стана в Китай, стана не защото се ограждаха и т.н., а защото мнозина преболедуваха и вече няма кой да се разболява. Както бяха построили 14 болници, сега 11 ги закриха, защото няма кого да хоспитализират в тях. Вчера или онзи ден в Китай имаше едва 16 нови болни, което е пренебрежима бройка, сравнима с официално новозаболелите у нас например.

 

- Можем ли да заключим, че в България категорично не се тестват достатъчно хора?

 

- Съобщиха за направени общо 250 проби. Това е нищо. Тези проби са бавни, трудоемки, те са сравнително точни, ако се правят както трябва, но виждаме, че всяка проба се проверява по два-три пъти, което показва, че тези, които ги правят не са сигурни в тяхната достоверност. Ако в последните дни се изследват максимум стотина души дневно, то в началото се изследваха 15-20. Това е много малко.

 

- Вашето мнение за работата на Оперативния щаб излежда не е много положително. 

 

- Изобщо.

 

- Вие сте от тези, които не се притесняват да казват, че здравната система изобщо не е подготвена за това предизвикателство. Както обикновено, само на Господ ли трябва да се молим ситуацията да не се влоши и да стане например като в Италия с голям брой болни?

 

- Ние сме такива, каквито сме. Няма да станем по-добри или лоши за няколко дни. Това, което става в Италия е феномен. При всяка епидемия, особено тези, които се предават по въздушно-капков път и контактно-битов, както е тази, има места където има много висока заболеваемост и всичко протича много тежко. Това се дължи на комплекс от обстоятелства. Виждате, че в другите страни също има много болни, но не е както в тази част на Италия. Там са събрани хора на по-напреднала възраст, както и други фактори. Същото се получава по време на епидемията от SARS през 2003 г. в Торонто. Там протича много тежко и взима много жертви. Злощастно стечение на обстоятелствата.

 

- Т.е. не следва да се правят прогнози за подобно на италианското развитие в България?

 

- Не, изобщо не. Човек трябва да се учи от миналото. Епидемията от SARS 2003 г. в Торонто в момента се случва в Северна Италия.

 

- Наскоро дадохте оптимистичната прогноза, че нещата ще утихнат до юни.

 

- Трябва 70% от населението да преболедува. В над 80% от случаите това преболедуване ще стане безсимптомно или с минимални симптоми - хрема, кашлица, общо неразположение. Когато се натрупа достатъчно имунно население, тогава епидемията ще намалее или ще спре. Обикновено това става за около 2-3 месеца.

 

- Не звучи толкова страшно. В различен дух обаче са думите на официалните лица. Правилни и нужни ли са суровите мерки, които се взимат? Спазват ли се достатъчно от населението?

 

- Те са правилни, но са в рамките на възможното. Колкото и да се опитваме, това е инфекция, която се предава по всички възможни начини. Не можем да я ограничим в тази степен, в която ни се иска. Но тези мерки, които се взимат, ще съсипат икономиката и няма да можем да се възстановим много години напред. Много хора казват, че ще сме живи. Да, ще сме живи, но ще бъдем много гладни. А от това се умира също.

 

- Главният прокурор Иван Гешев днес заговори за военно положение.

 

- Това може да го говори човек, който не разбира от епидемиология и инфекциозни болести. Той си мисли, че тези неща имат елементарни решения. Просто да затворим всичко и нещата ще се случат. И в оградата на най-строго охраняваното поделение има дупка, през която някой ходи да си купува цигари, ако мога така образно да се изразя.

 

- Хората обаче са притеснени. 

 

- Това, което трябва да се обясни е, че много хора си мислят, че като се разболеят и ще умрат. Няма да умрат. Децата не умират, хората до 40-50 г. не умират, те се разболяват. Във всяка възраст човек може да се разболее. Тези, които са изложени на опасност да загинат, са тези, които са на възраст от 60, 70 и повече години. Те трябва да се пазят. Абсолютно безсмислено е хората, които не са тежко болни, да бъдат вкарвани в болница просто защото имат доказан коронавирус. Те просто си лежат в болницата и там не се прави нищо по-различно от това, което могат да правят вкъщи. Слагате си пижамата, лежите в леглото, пиете чай, взимате аспирин и чакате да Ви мине. Ако тръгнете да умирате, тогава могат да Ви вкарат в болница.

 

- Смята се, че могат рязко да се влошат симптомите.

 

- Точно там трябва да се хвърлят усилията. Ако се случи това нещо, човек да бъде вкаран в болница. Но не да лежи във Втора градска и да се чуди защо е там, тъй като има температура и не му е добре, ами има смисъл да бъде вкаран човек, който има дихателна недостатъчност, който бере душа, така да се каже.

 

В болницата човек също не е изолиран и може да пренесе вируса към лекари, а те към своите семейства. Ако си стои вкъщи, заразеният ще е контактен със своето семейство, което така или иначе вече е заразено, защото този човек не е паднал отнякъде, а си е бил в тази среда.

 

- В крайна сметка просто един грип ли е коронавирусът?

 

- Това е една тежка респираторна инфекция, която в някои случаи, особено при хора на възраст, може да протече тежко, да се стигне до респираторен дистрес синдром с дихателна недостатъчност, което може да завърши летално. Към тази сутрин в света има 200 000 души с доказана коронавирусна инфекция с около 8500 смъртни случая. Тази бройка за целия свят е нищо. По-малко от 4% смъртност, която е съсредоточена сред специфични възрастови групи. Ако по-млад човек загине, той почти винаги има някакво съпътстващо, отслабило значително организма, състояние.

 

- Все пак има някаква логика в целия хаос?

 

- Да, много хора си мислят, че ако се заразят и край. Епидемиологията е наука. За да разберем сега и какво ще се случва занапред, трябва да изходим от това, което се е случвало в миналото. Нека не си мислим, че светът започва от нас.

 

- И е препоръчително хората да мислят. Напоследък се държим сякаш ни бомбардират и сме жертви на непозната химическа атака например.

 

- Да, да се съобщават новости, че са доказани случаи на еди какво си в 1 ч. през нощта е все едно, че са бомбардирали София. Тези мерки, които се вземат, са нужни при особено опасна инфекция. Ако ставаше дума за вариола, при която смъртността е 60-70%, ако ставаше дума за ебола, където смъртността също е много висока. Но при това, което имаме налице, просто ще си разсипем икономиката.

 

Вижте какво се случва в Обединеното кралство. Нито са затворили училищата, кината и театрите, там считат, че хората ще преболедуват болестта и тя ще спре. Вече хората, които са на смъртно легло, ще ги хоспитализират. Пак казвам, безсмислено е да се хоспитализират хора, просто да бъдат изолирани в болници. Ще се задръстят болниците с неособено тежко болни.

 

- Мерките тук може би изглеждат от една страна като презастраховане на политиците, а от друга страх и признание за неподготвена здравна система.

 

- Това презастраховане струва много скъпо. Ще задръстят болниците и ще изчерпат ресурсите, които трябва да се запазят за тези, които ще се нуждаят от интензивни грижи. В цялата страна в момента такива са двама-трима, ако не и по-малко.

 

Относно здравната система - настоящата ситуация е като едно земетресение. Когато стане то, се вижда кой как е строил, кой не е слагал достатъчно желязо, кой е ползвал морски пясък, въпреки че не трябва да се използва. Когато има срутени сгради, те са строени в разрез с правилата. Тук е същото.

 

------------

Бележка на fakti.bg: Доц. д-р Атанас Мангъров е началник на детското отделение в Инфекциозната болница в София. Доцент към Катедрата по инфекциозни болести, паразитология и тропическа медицина. Сред целия информационен поток, който ни залива по темата с коронавируса, Мангъров е сред малкото специалисти, които вдъхват спокойствие и изглеждат достатъчно компетентни по темата, отвъд паниката. Затова от ФАКТИ решихме да го потърсим с актуални въпроси около развитието на болестта в България.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • Ани Димитрова

    18 Март 2020 10:48ч.

    Най-накрая някой да говори смислено!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • къде бъркат щабът, политиците и Гешев

    18 Март 2020 11:10ч.

    Те не бъркат - те просто са негодни за каквото и да е било нормално, разумно, обмислено и изпълнено като свята. Даже и да хранят прасета са напълно негодни! Лисват им познания, интелект, самочувствие, умствен капацитет, замисъл и изпълнение. Неспособни за както да започнат нещо истински градивно, така и да завършват и най-елементарните задачи без да се издънят на краят. Но не им липсва много силна криминална енергия, инстинкт на хищници, захапка на булдози върху плячката, изострен слух за подсвиркванията на Господарят им - сам планетарен престъпник и бандит.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кольо Георгиев

    18 Март 2020 11:12ч.

    А елементарна математика е 70% от 7+ милиона = около 5 милиона заболели. При смъртност 4%=200 000 жертви. При 8% (колкото е към момента в Италия) стават 400 000. И когато болниците се задръстят ще има и косвени жертви, които не ги мъчи КОВИД, но нямат достъп до болнична помощ. Смъртността може да е ниска, ако броя на заболелите расте постепенно, а не изведнъж и първите заболели вече са оздравели. А това става именно, чрез тези мерки

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Rattrack

    18 Март 2020 11:18ч.

    Наистина единс смислен коментар. Дано нашите каскети, фуражки и пр. малко се озаптят, а изперкалият народ се успокои.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хаирсъзин

    18 Март 2020 11:25ч.

    Евала. На този човек му личи и образованието и възпитанието, абе еволюция ... За жалост, почти съм сигурен, ще откаже да е главен прокурор или министър председател....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво за статията

    18 Март 2020 11:39ч.

    Цялата паника не е на населението и за населението, а защото лъсва насрания задник на управляващи, политици, изобщо крадливата каста у нас и по света. ? Мизерниците облечени във власт единствено могат да работят по мафиотски, със заплахи и изнудване. !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въх, майки! Ами сега?

    18 Март 2020 11:40ч.

    Май някой ни прави на маймуни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Демек, дайте да загубим човешки животи

    18 Март 2020 11:43ч.

    но да не спираме да излизаме и да имаме социални контакти. Ами не съм съгласен с горните мнения. Имаме нужда от повече дисциплина, но тази добродетел на българина му липсва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Значи можело и да каже някоя истина!

    18 Март 2020 12:24ч.

    Коментар на Desislav Grigorov във Facebook: Когато го сбутат настрани, кажат му че неговите глупотевини са ненужни и бъде абсолютно низвергнат, доц. Лангъров обръща палачинката и започва да говори истините такива, каквито са в дебелите книги по Имунология и Вирусология. До сега той бръщолевеше все едни и същи ала-балистики според това за какво са му платили и да рекламира ваксинки, плашейки със смърт и ивалидизиране в национален ефир всеки, който не си е сложил ваксинка срещу съвсем безобидни, в общия случай, детски болести, които неслучайно се наричат точно така - детски болести! Говори за стаден имунитет. Разбира се, Лангъров, но истински стаден имунитет, а не като измисления ваксинално псевдо-стаден "имунитет"!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Луда за връзване

    18 Март 2020 12:54ч.

    Тоя говори пълни глупости за мен. Заболяването е ново в този си вид и никой не може да каже нито как и кога ще изчезне, нито какви последствия ще има. Интересно какво би казал докторът за частичната фиброза на белите дробове, която вече е доказано, че се развива след Covid-19 - как се живее с това състояние в дългосрочен план, с намален капацитет на дишане? А че разпространението в Китай било спряло, защото вече нямало кой да се зарази - моля?! Та те са 1.4 милиарда души и далеч не всички са придобили "стаден имунитет".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • д г

    18 Март 2020 13:32ч.

    Уф, нали на тази кълка лежаха в Италия. а сега се ядосват на себе си че се забавиха. "Злощастно стечение на обстоятелствата" било, това обяснение на учен ли е? Щом не знаеш причината, кажи ясно това, за да не ти хващат вяра на другите приказки. А другият му бисер че в Китай вече нямало кой да се зарази? Дори и да беше така пак щяха да имат немалко бройки вторично заразени и доста непреминали през първото заболяване. Това са 1,4 млрд души, само Хонг Конг е колкото България, а вчера от болницата излезе последният заразен. Това сигурно е "щастливо стечение на обстоятелствата" по Мангъров. Само че СЗО мисли другояче и препоръча китайския подход. Икономиката сега пак тръгна в Китай и то по китайски.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ДИАЛОГ

    18 Март 2020 13:44ч.

    ПЪРВО ще изядем солта. СЛЕД ТОВА - тоягите. НАКРАЯ повечето ще го преболедуват, но ще платим за срива в икономиката ВСИЧКИ. :)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Доцентът е прав

    18 Март 2020 13:53ч.

    и обръща внимание върху смислени неща. Днес чух, че г-н Томислав Дончев предложил да се наложи пълна карантина на пенсионерите(?!!), както и че г-н Гешев предложил да се въведе военно положение. Това означава ли, че ако изляза за хляб и мляко до кварталния магазин, ще ме разстрелят? До аптеката - също? Да добавя, че пред магазина има половинчасова опашка, докато влезеш, а в аптеката няма лекарствата, които взимам от години. За маски, спирт и дезинфектанти изобщо не споменавам. Тази сутрин на входната врата на блока сложили два листа указания от общината към домоуправителя как да се дезинфекцират общите части. С КАКВО? Спирт няма. Имам чувството, че живея в абсурден съспенс с елементи на зловещ екшън, в който всеки ден ми е последен. Защо???

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • д г

    18 Март 2020 14:16ч.

    Печелим време за да може с мизерната си база да посрещнем тежките случаи. А защо базата е мизерна и няма готовност в резерва, това да отговорят тези които не си правят труда да отиват да гласуват на избори или са гласували за управляващите. Защото те са в дъното на нещата, те оставят зелника на лудите да го ядат. Мухльовците, както ги нарече бабата от митинга в София.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ...

    18 Март 2020 15:01ч.

    Браво за професионалното мнение. Статистиката е наука и тя не се разбира изобщо в среда в която даването и харченето на грантове е взело връх.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Gen Gurko

    18 Март 2020 15:05ч.

    Винаги са ми били "любими" лекари, които говорят и се кахърят за икономиката, както и икономисти и политици, които говорят по медицински въпроси.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тя фиброзата си е проблем и без този вирус

    18 Март 2020 16:01ч.

    Ако продължават да горят боклуците на Европа и Африка у нас, докато дишаме заразен отровен въздух навсякъде в България, "фиброзните" ще се увеличават, за съжаление разбира се. Не е въпрос само на дисциплина. В нашия край с години не е имало мъгли, просто не помня. Обаче запуши ли ТЕЦ-а, чийто комин странно почерня последната година, на другия ден мъглата е като по поръчка. Що ли!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • И се сетих, защо Гешев иска вечерен час

    18 Март 2020 16:03ч.

    Защото късно следобяд горят палсмасовите боклуци в ТЕЦ-ете и въздухът е очевадно мръсен, та да се прибираме по домовете Знае Гешев защо иска да сме си у дома след 6 часа. Щото навсякъде вони!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • https://www.youtube.com/watch?v=sg4gyFAAIjg

    18 Март 2020 16:32ч.

    Здравият разум!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • whit

    18 Март 2020 17:28ч.

    Лично аз ще следвам препоръките на СЗО. Икономиката се нуждае от здрави специалисти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • майска

    18 Март 2020 17:54ч.

    Има ли поне един свестен журналист, който да попита защо тестовете са дадени на частна лаборатория, защо не се правят от бързите кръвни такива и на много по-голям брой хора? Има ли кой да попита този с униформата защо се пеняви по пет пъти на ден и защо щаба излъга за младия човек във Варна?...За Гешефта въобще не искам да говоря...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • НОК

    18 Март 2020 19:20ч.

    @ Кольо Георгиев на 18.03.2020 в 11:12 А елементарна математика е 70% от 7+ милиона = около 5 милиона заболели. При смъртност 4%=200 000 жертви. <-!!!! Хора подкрепящи мнението на "Доц. Мангъров", ако въобще тая статия е автентична, все едно се съгласяват с идеи, граничещи с геноцид.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • KBrankov

    18 Март 2020 23:13ч.

    Стига вече мангърщини! Този трябва да си скъса дипломата. Вижте точно под неговата статия интервюто с френския професор Уйлям Даб, който реално се е борил със SARS - и то като директор на френската Национална здравна служба по това време. И си помислете дали може да вярвате на нашия всезнайко, който прави пряка аналогия между настоящата пандемия и епидемията от SARS през 2003 г. (когато Мангъров е бил г-н Никой).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поручик Ржевски

    18 Март 2020 23:24ч.

    Надеждата ми е в господин Гешеф, той скоро ще напише обвинителен акт срещу вируса и ще го арестува показно. А Гешеф ще стъпи отгоре му, нахлупил вълнения каскет и ще се снима с журналистите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • невролог

    19 Март 2020 1:08ч.

    Наско, предполагам си знаел,че когато кажеш медицински факти на неграмотни хора,ще те обругаят. Българи,не са се срещнали с вируса 200000 хиляди души по целия свят.При толкова е доказано.Не ви ли е ясно,че когато в България са тествани няколкостотин души и при 92 и доказано вирусоносителство или заболяване,то реално те са многократно повече.Просто голяма част са го прекарали без симптоми ,или със съвсем леки такива.Така,че и смъртността въобще не е 3 или 4 процента,а много по-ниска..Всички бакалски сметки-60% от 7 милиона и 200000 хиляди починали показват само паника и неразбиране на материята.Всички лекари,разбира се най-вече инфекционистите и епидемиолозите,най-добре знаят как се развива една епидемия.Слушайте повече тях и по-малко журналисти,прокурори и политици.Иначе ще осъмнете с коронавирус и военно положение/вероятно фуражките ще ловят вирусите във въздуха,като снежинките/.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • невролог

    19 Март 2020 1:25ч.

    PS A на г-н KBrankov,искам да кажа:тези пациенти,които развият остра дихателна недостатъчност,наистина са драматични.Дал съм стотици дежурства в една от малкото клиники в България с възможност за продължителна апаратна вентилация на много пациенти.Нито апаратурата,нито подготвените колеги в страната са много.Уменията не се усвояват за няколко дни или седмици,а за години.Така,че не се сърдете на лекарите от Втора градска,че отказват.Някой трябва да обясни на уплашените хора,че след всяка интерстициална пневмония,настъпва честична белодробна фиброза.Такава всъщност се получава и при апаратната вентилация/т.н. карнификация или синдром на вентилирания бял дроб/.Пак апелирам-слушайте специалистите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Колко епидемиолози и инфекционист и специалисти по заразни болести...

    19 Март 2020 7:57ч.

    ...има в щаба?? Щото нали така, извинете, ама хирурзите са си занаятчии? Господ здраве да им дава!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ники

    19 Март 2020 9:06ч.

    Прав е човека,ама няма да го разберат. Разправят,че един болен заразявал 800 човека,имаме 100 болни значи те са заразили 80 000 човека,при предполагаемата смъртност от 4% трябва да имаме 3200 умрели,ами засега ни липсват 3197,ама иначе голяма паника голямо нещо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чезаре Ламброзо

    19 Март 2020 9:35ч.

    Защо доц. Мангъров, ако не началник, поне не е говорител на кризисния щаб. Настоящият - В.Мутафчийски е просто трагедия, който до колкото ми е известно не е дори вирусолог или епидемиолог.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дедо Йоцо

    19 Март 2020 10:21ч.

    Коф е тойот доцентин бре. Правии сечено на Бойче. А он Бойче си каза във война сме с невидим противник.Само Бойче мое така да обобщи ситеуацията. Факт .Бойче е гений а Гешевото е неговата проекция у България.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • д г

    19 Март 2020 12:05ч.

    Тестваните хора досега в България не са все още статистическа извадка за да правите изводи за всички. Тествани са най-вече потенциално заразени от обкръжението на вече потвърдените заразени или идващи от страни с много заразени. Това е нормално при началните стадии на епидемия. Едва на по-късен етап когато се получи сравнително равномерно разпределение на заразени и здрави може да се правят статистически извадки. На сегашния етап за да се направят статистически изводи трябва да се правят много случайни проби, което не е възможно. Сега може да се забави разпространението. Само че поради дългия "скрит" период на изява на болестта и невъзможността за масово тестване остава единствено социалната изолация, което се прави. Иначе заболяемостта ще нарастне лавинообразно както в Италия. Има разбира се вероятност междувременно да се въведе в употреба лекарство, нови начини за бързо тестване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 1 на 5 заразени в Франция и САЩ са 20г до 44 г

    19 Март 2020 20:22ч.

    1 на 5 заразени в Франция и САЩ са хора от 20 до 44 годишни, и повечето са тежко болни в интензивното. Да се заблуждаваме, че само над 60 год са в опасност, е престъпно спрямо младите, които мислят, че те са над вируса.................................................................................................... https://fakti.bg/world/454886-koronavirusat-mutira-vse-poveche-mladi-hora-sa-v-intenzivnoto ................

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Желязко Желев- за ген.Гурко

    19 Март 2020 21:13ч.

    Кратък и ясен коментар на ген.Гурко. Няма как да се справиш с нещо което не познаваш.В случая сетивото е "'Тест за ковит'' а познанието е теория на статистиката или вероятностите.За познания върху вируса и лечението е ясно че са 000.И като следствие празни приказки и импровизации на тема епидемии,вируси и икономика. Ако Мънгаров е главнокомандващ след първата битка ще е без армия,ако е покерджия ще е вечно без пари,ако е шахматист ще получава мат преди да се е усетил че играе.Тъжна работа. Коментара на невролог;Предполагам че е учил там където Мънгаров щото много не е научил,а ако не е млад явно и практиката на нищо не го е научила.Моята практика ме научи,че сляпото доверие в доктор може да завърши със смърт за пациента.Тъжен факт.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Георгиева

    21 Март 2020 7:42ч.

    За хората над определената възраст не само че липсват тестове, липсват спирт, ръкавици, калцуни, движение и не на последно място финанси! Браво! Дано всички, от които зависи нещо в този момент, да са щастливи!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Димов

    25 Март 2020 22:16ч.

    Няколко неоспорими факта: Короната е нов вирус но произходът и класификацията му е ясна Срещу него няма лечение (ваксина или рекарство) Симптомите са като при настинка и сезинен грип като много Много хора не проявяват симптоми или ако проявяват са незначителни Групите които са с висок процент на смъртност са възрастните хора и тези със съпътстващи заболявания или и двете Статистиките не са достоверни защото броят на тестваните е малък и методите на тестване не дават реалния брой на заразените и мащаба на разпространение на вируса. От тука следяа логичното предположение че реалните проценти на смъртност са много по ниски. Като добавка в държавите където положението е изтървано и разпространението е достигнало своя пик вече не се правят проби и всеки смъртен случай със съотетната симптоматика се приписва на короната Природата на тази вирусна инфекция е че тя е силно заразна т.е. лесно се разпространява и обхваща голям брой хора съответно няма начин тя да бъде прекратена с настоящите методи на изолация на цели общества и държави а това само забавя. С този метод не може да бъде задържан до безкрай т.к. вируса е по издържлив от икономиките. При хората прекарали по някакъв начин тази инфекция симптомно или не се изработват съответните анти тела и имунитет и не е вярно ченяма такъв самата методика на откриване на вируса с т.н. бързи тестове е такава те откриват следата която е оставил вируса в имунната система било по време на инфекцията било след нея. Няма здравна система която да може да поеме дори и 1 процент от населението в интензивни отделения. Не е въпроса до апаратите за обдишване а до необходимата бройка квалифицирани лекари и сестри. Стига сте оплювали и малкото специалисти които се опитват да внесат капка здрав разум и да се опитат да преборят политическите решения с разумни такива. Както виждате на премиера също му дойде акъла в главата и реши да чуе и друго мнение освен това на хирург военен. Вече се подготвят мерките за етапа когато ще се отусне искуственото задържане на разпространението и ще се наблюдава очаквания пик. Само още един път да повторя лечение от тази вирусна инфекция няма. Оздравелите са оздравели защото организма се е преборил с инфекцията а не защото е бил в пирогов или друга болница.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи