Радев: Контранастъплението на Украйна беше грешка. Оценката не е моя, а на водещи политици и анализатори от Америка и Европа

Радев: Контранастъплението на Украйна беше грешка. Оценката не е моя, а на водещи политици и анализатори от Америка и Европа

Изказване на Румен Радев по време на конференцията “Войни и мир: ще дойде ли времето на дипломацията?“, организирана от Института за икономика и международни отношения и фондация “Фридрих Еберт“:

Истинската сила на дипломацията е, когато тя идва преди бомбите и ги предотвратява, а не след опустошенията и жертвите. Голямата цел на международната общност трябва да е незабавното възстановяване на мира в Европа и в Близкия изток, което да гарантира нашата сигурност.

Постигането на мира и гарантирането на сигурността изисква обективен и безпристрастен поглед.

Конференцията „Войни и мир: ще дойде ли времето на дипломацията?“ даде възможност за трезва оценка и обективен анализ, от какъвто силно се нуждаем днес, защото България трябва да има устойчива външна политика, неподвластна на конюнктурни виждания, теснопартийни интереси и политически пристрастия. България трябва да развива своя капацитет, така че да може активно да допринася за намиране на консенсусни решения в ЕС и НАТО и да отстоява българския национален интерес.

След повече от седем десетилетия на мир в Европа отново се води мащабна война. Грешните стратегически преценки удължават конфликта между Русия и Украйна, както и жертвите и разрушенията, а последиците са риск пред световния мир, несигурност и нестабилност, дефицити, инфлация и социална нестабилност в съседните на войната региони. Русия допусна грешката в началото на войната да подцени волята на украинския народ да отстоява своята свобода и независимост, дори и на висока цена. В същото време Украйна и Запада като цяло подцениха военния и икономическия потенциал на Русия. Помним как водещи западни икономисти, експерти, политици и медии твърдяха, че няколко месеца санкции ще задушат руската икономика, че военният потенциал на Русия е изчерпан. Вместо това военнопромишленият комплекс на Русия днес е в подем, въвеждат се нови технологии, а мобилизационният потенциал на страната е огромен. Сега става изключително трудно военният конфликт да се решава със средствата на дипломацията, защото на свой ред Русия отхвърля прекратяването на огъня, за да започне преговори.

Всяко настъпление срещу добре организирана отбрана, със сходни по структура и състав въоръжени сили и при липса на авиационно превъзходство и съществено технологично предимство се превръща в хазарт. Украинското контранастъпление беше такова и доведе до близо 100 хиляди жертви. То затъна в окопите, а голяма част от най-новата предоставена техника от всички съюзници от НАТО изгоря в минните полета. Защо трябваше всички тези хора да загиват и къде беше дипломацията, къде бяха нашите ценности, сред които човешкият живот е най-висшата?

Тази критична оценка за хода на украинското контранастъпление и неговите резултати не е моя, а е обобщение на позиции на водещи политици, висши военни, анализатори и медии от целия Западен свят - от Америка и Европа. Надявам се, че това няма да даде повод и на тях да им се лепне етикет „путинисти“.

Именно преди контранастъплението беше най-подходящото време за преговори и търсене на мирно решение, защото Русия беше в подготовка за отбрана и след големи военни и териториални загуби, докато Украйна в подем и с психологическо предимство. Споделих тези оценки и възможността да се търси мирно решение със средствата на дипломацията с президента на Украйна Володимир Зеленски по време на неговото посещение в София. Този въоръжен конфликт няма военно решение и единственият начин е по-бързо да се седне на масата на преговорите и да се помисли за рационална формула за мир.

Необходимо е усъвършенстване на системата за сигурност, базирана на международното право, която да гарантира устойчив мир между Русия и Украйна. Същият подход следва да бъде приложен и за войната между "Хамас" и Израел. На всички вече е ясно, че единственото възможно решение е политическо, в рамките на установяването на две държави според резолюцията на ООН. Дипломацията е алтернатива на войната и единственият реален път към постигането на устойчив мир и сигурност.

Коментари

  • Виктор

    20 Ное 2023 20:21ч.

    По принцип е прав, и системно го повтаряше това си становище, но емоционалната неолиберална тълпа не желае да слуша, изпаднали в кръвожадна истерия, сами си подпалиха чергата! Не става така със скубане на коси и клетви по Путин, ама няма кой да мисли, това е същата тълпа с маските инжекциите и новото нормално...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иван

    20 Ное 2023 21:53ч.

    Най-основната грешка беше разширяването на НАТО на Изсток до границите на Русия! Император Владимир Путин ви го казваше многократно, но кой да слуша и мисли с главата си! Както се казва в една народна мъдрост "Гъз глава затрива!" Западните разбойници не можеха да се сдържат пред възможността да им падне огромния залък в устите наречен Русия с нейните безгранични ресурси! Няма значение, как се управлява Русия- от Император, Министър председател, Първи секретар на комунистическатаа партия или Президент, тя все е на прицел на англосаксонските разбойници! Те така я карат от векове-да завлядяват разграбват чужди земи и да избиват местното население! Примери в Историята колкото щете, като най-ярките са завлядяването на Северна и Южна Америка, Индия, Африка, Индокитай, Азия, Австралия, Близкия Изсток и къде ли още не!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • За западняците и за дтия зад океана не е грешка

    20 Ное 2023 23:35ч.

    Те искат смяна на властта в Русия и какво ли не направиха досега, включително омерзителния Елцин център. ............... Елцин център се мислят за аристократите на Русия, а реално са жалки пуделчета на САЩ и Западна Европа.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Знаете ли на руски как е думата ИЗКУШЕНИЕ

    20 Ное 2023 22:16ч.

    Точно така, думата на руски е ИСКУШЕНИЕ! А думата омраза? Да, както и на български я имаме, ненависть! Да изброявам ли всичките общи дум, които имаме? Какви са ни западняците и ония зад океана? Какво ни дели непрекъснато и кой печели от това?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • По принцип

    21 Ное 2023 8:46ч.

    Руския е по близък до старобългарския, отколкото съвременния български. Все пак от нашите книги са се учили на писменост. И да, прав си- те са ни близки, западните са ни никакви.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Митето

    21 Ное 2023 8:58ч.

    Дори ми се струва,че българския и руския са по-близки,отколкото руския и украинския.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Алиса

    20 Ное 2023 22:30ч.

    Е как да успее това нещастно контранастъпление, разработено от американците, когато англичаните с всички сили се постараха да го провалят. Не че и те не направиха своето контранастъение, но неусешно. Както се казва, общото магаре, кучетата го яли. Да са живи и здрави ортаците, и все така задружно да я карат

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гонзо Гонзопулос

    20 Ное 2023 22:45ч.

    Съвсем правилно си го каза Радев. Браво!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Топло

    21 Ное 2023 11:02ч.

    Е, не съвсем правилно, но се опитва да налучка истината. Топло, но истината е, че АГРЕСОРЪТ Е нАТО, начело със САЩ и наноБритания и с активното участие на евроГейския съюз. Без агресивното разширение на нАТО, а напоследък и на евроГейския съюз, нямаше да има нужда нито от кървавия Киевски евроМайдан и държавен преврат в Усрайна (февруари 2014 г.), нито от Референдум за независимост на Автономна република Крим и за присъединяване към Руската федерация (16-18.03.2014 г.), нито от ГРАЖДАНСКАТА ВОЙНА, която укро-нацистите, подстрекавани от юдео-ционистите и фашистите в Усрайна, започнаха срещу руския народ в изкуствената и измислена държава "Украина"=Окраина=Покраина на Русия и на Ржеч Посполита (общата държава на Полша и Литва).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Еберт ,хусите и евроценностите

    20 Ное 2023 22:47ч.

    хахаха, германски либертариански сбъркани глупости. Еберт губи първата световна война - Германската социалдемокрация вкарва Европа в разруха заедно с Шикелгрубер и тогава и с наследниците му днес. Украина е приключена авантюра. Тепърва основно ще бъде денацифицирана ,няма как въпреки братската помощ за нацистите от Азов . Европа няма субектност никаква. За мирни решения дори и хусите не мислят - Тепърва на полето на боя ще се решава съдбата на НАТО и Западна Европа със санкцийте и не православните ценности на Еберт ,Науман и т.н

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    21 Ное 2023 6:11ч.

    Президентът е общо взето прав. Можеше да бъде и по-прав като посочи ролята на дипломацията в седмиците и месеците преди началото на СВО на 24.02.2022. Ролята на дипломацията на Запада беше подстрекателска и провокационна. Дипломацията на Запада е сред основните виновници за тази трагедия. Президентът се надява, че дипломацията на Запада, ще допринесе за мир и справедливо устройство на сигурността в Европа. На какво се основава тази негова надежда? На нищо. Защото многократно повтаряните цели на Запада не включват справедливост в устройството на света и на Европа в частност. Тези цели са силово подчиняване на държавите и регионите, които представляват геополитически интерес за Запада, под флага (овчата кожа) на универсални индивидуални и колективни ценности - права, свободи с абсолютен смисъл. И няма нито един факт от последните месеци и години, който да ни говори обратното - че Западът е искрено, последователно и даже алтруистично привързан към тези общочовешки ценности. Нито един! Израел (Газа), Украйна, Сирия, Афганистан, Йемен, Либия, Ирак, Югославия - мънистата на дивашката, канибалска огърлица. Тук не слагаме държавите и регионите, методично задушавани и обезкостявани с мирни средства - финансови заеми, управление чрез посолства, задкулисни интриги и т.н.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    21 Ное 2023 6:16ч.

    Една камара общи приказки. В които прозира нещо, което е най-големия проблем на българина - да прави чуждата, а не собствената си сметка. Порди което, оказва се, някой друг прави българската сметка. Какава цена били платили украинците в усилията си да имата държава си е работа на украинците. Не е на никой друг работа да решава вместо тях какво им е достатъчно и какво не. А къде да е еНАТО решават народите и това е записано в Договора на НАТО и Руската федерция от 1997 г. И след като игнорираме празните приказки и погледнем фактите се оказва, че РФ след 1991 г. е нападала само независими държави и нито една, членка на НАТО! Народите, които мислят на базата на собствените си интереси и вземат решенията си на база на фактите какво направиха след поредното доказателство за агресивната политика на РФ? Поискаха да ги приемат в НАТО! Радев би бил полезен, ако дефинира някаква основа за мир. Например - на Украйна да се помогне в достатъчна степен да запази суверенитета си да не бъде насърчавана да пожелае нещо чуждо. А още по добре - какво самия Радев може да направи по въпроса.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    21 Ное 2023 6:30ч.

    Бях чел някъде, че чувството за справедливост е генетично кодирано в човешките същества. С други думи, това чувство има обективен, а не относителен характер, също като инстинктите за самосъхранение, продължаване на рода и т.н. Това чувство не е функция на производствените отношения, както биха се изразили философите марксисти, не е нравствено-етична категория. То е абсолютно. То поражда нравствено-етични и правни категории от типа: "зъб за зъб, око за око". Моето чувство за справедливост, ме кара да стискам палци на руснаците във войната им с институционализираното Зло и Мерзост на Земята, олицетворявано от Запада.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    21 Ное 2023 8:58ч.

    Грешите - във фен клуба никой не чете! А чувството за справедливост се възпитава. Например - ролята на Георги Парцалев в "Тримата от запаса". Надявам се поне да гледате. Също имаме друго чувство за справедливост - на Влад Цепеш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мен най-ма кефи чи сми янки дудъл

    21 Ное 2023 6:57ч.

    И си играим с долари, и моим да ликвидиръми сички русняци нъвиднъж ма само сизъбъвлявъми ка са мъчът и посли трепим по некой само и си укачвами скалпът му на кувбойскити си кулани. Па аз им намазах летото на морето кат бехми им нъмазах шнорхилити удвътри да дишът идно нещо от него ьет първо са блюва, а посли са приритва. Трепа ги дет ги вида тее унтирменшен.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • урокът на историята

    21 Ное 2023 9:19ч.

    Всеки път по един и същи начин да подценяваш Русия във военно отношение и да настъпваш една и съща мотика, в крайна сметка е малоумие. Тоя пореден симптом е болестен синдром и тоя път гнилият Запад трябва да си плати сметката докрай и никога повече да не дръзне да разпалва огньове и да пролива кръв запади, пардон заради, атавистичните си антируски фиксации.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ... и не бърза

    21 Ное 2023 11:20ч.

    Първата оферта на Русия винаги е най-добрата - не им трябваше на укрите да се правят на расисти. Сега Русия изчаква имплозията на Украйна... и не бърза.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "След повече от седем десетилетия на мир в Европа отново се води мащабна война"

    21 Ное 2023 11:48ч.

    Не броят "малките"войни. Дали за убитите има значение дали са загинали в мащабна или в малка война?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи