ЛГБТ и грантовата класа на "културните дейци" усвояват милиони без критерии, а България няма национална културна политика

ЛГБТ и грантовата класа на "културните дейци" усвояват милиони без критерии, а България няма национална културна политика

Автор: Гергана Пирозова, театровед. Заглавието е на "Гласове". Следвайте ни в Телеграм

По въпроса с Драг-куин-бинго-шоуто и НФК отново изникват по-важните, но никога нерешени въпроси, а и вечно заглушвани - относно раздаването на публични средства и необходимостта от:

- публичност на критериите, с които се оценяват кандидатите за публични средства (обикновено те са толкова "широки" и "неясни", че през тях можеш и слон да представиш за врабче, и обратното)

- публичност на оценителите и техните мотивации (призовавам за публичност на провежданите комисии - стрийминг)

- регистър на културните организации (няма такъв и няма такова изискване, кандидатстватст и адвокатстки кантори, ако не знаете, де)

- публичност на кандидстващите проекти и организации (не само на резюметата, а конкретно кой, за какво и колко е финансиран), публикуване на проектите с пълното им съдържание (ще припаднете, ако видите за какво се кандидатства)

- публичност на годишните отчети за изразходваните средства по програми и анализ на постигнатото от поставените цели на организациите/артистите.

- одит на културните организации какви други публични средства получават (много често има дублиране в различните програми и сесии, пък и средства от други буждетни инститиуции) и какво въшно финансиране имат през отчетната година, което също да е публично.

- най-после ясни критерии що е културна организация, що е професионален актьор/артист

- най-после - одит и анализ на организациите/артистите, които получават публични средства през последните десет години.

Уверявам ви, че точно тук ще изникнат особени взаимовръзки и ще стане ясно, че за повече от десет години се изгради мрежа от едни и същи хора, които получават публични средства, при това огромни, и формират т.нар културната среда на т.нар. независим сектор. Забравих, после сами си се награждават.

Тук ще си позволя даже да разширя съмненията си, че за последните 12 години (иначе можем спокойно да се върнем и 25 години назад и Отворено общество) се формира нова класа у нас - грантовата класа на културните "дейци", първоначално финансирани от чужди организации, а по-късно преминаха на издръжка на държавата - НФК, НФЦ, МК и СО са само една част).

На тези бюджетни институции вече им бяха наложени т.нар. външни "широки и неясни" критерии що е култура, що е изкуство, що е артист и съответните правилни хора в комисии и съвети.

А въпросът - имаме ли изобщо национална културна стратегии по приоритети, държавата България каза ли какво за нея е ценно, важно в областта на културата - такъв въпрос не стои, нямаме национална стратегия, само си дърдорят за нея при това все по-недоучили хора - чули-недочули, а онези, които знаят - отлагат, докато националното се превърне в мръсна дума, а "широките и неясни" външни критерии станат закон.

Без никакво колебание бих нарекла тази въшно създадена 25 годишна грантова класа - новата неолиберална работническа класа - грантовите артисти! Те се държат на къс и активен повод чрез систематично подхвърляне на левове, които да ги поддържат живи и активни когато потрябват.

Днес чух, че имало даже програма на Нацианален фонд култура, която зам. министърката нарече - украинската... Сигурно е сложена в "социално ангажираната" програма, където трябвало било, според същата дама, да се сложи и ЛГБТИ проекта. Ми, много е симпатично, нали Но, ако на активистите се подхвърлят по няколко хиляди на година, на организиращите "мрежата" се подават значително по-големи средства. Ако се направи такъв одит, ще се види, че някои са "захлебвали" по няколко стотин хиляди лева на година - не е шега това, уверявам ви.

Иначе - в сценичните изкуства, а и не само, имаме т.нар. държавен сектор (театри, опери, оперети, филхармонии, симфониети и др. - изцяло и задължително професионален сектор) и т.нар "независим сектор", който все по-активно се депрофесионализира, защото един художник се оказва, че може и да е актьор, режисьор, сценарист - нали всичко е изкуство.

Ох, чакайте да ви кажа какво гледах тези дни, щедро финансирано с близо 100 000 лв. Нещо, нарекло се критика от космоса, а всъщност вероятно критички, не знам, от областта на визуалното изкуство (галерии). И как започва критиката във видеото - в едно празно апартаментче, сноват три жени на ръба на онази нервна възраст и един мъж между тях. Едната се пита - сега как да критикувам нещо, което не съм гледала (предполага се изложба). А другата възторжено обявява - ами в това е идеята - хората не могат да посещават всички галерии, защо и критикът трябва да ги е гледал, но може и без да ги е гледал да ги критикува... Ми, аз съм във възторг от туй откритие. Повече кракът ми няма да стъпи на театър - ще си стоя до̀ма и ще го карам на интуиции и интелектуални фръцкания под чаршафа... После дрънкаха поне час, а аз като театрал най се заинтересувах от жестомимичния език на дамите на ръба...

Да се върна - и двата сектора, държавен и независим, се финансират с публични средства.

Парите за държавния сектор, за разлика от независимия сектор, са на базата на брой продадени билети (пазарен механизъм). Финансирането на независимия сектор е финансиране на продукт, който не е длъжен да се отчита с билети, т.е. - няма пазарен механизъм, нито някога ще разберем колко е посещаван. Аз знам - малко!

И тук всеки нормално мислещ човек ще се запита - е как така стана, че държавният сектор, който трябва да покрива национални културни приоритети, а и професионални критерии, е на пазарен принцип, а независимият сектор, който може всичко да прави, може да не е и професионален вече, а и твърди, че е жизнено нужен на публиката, не е на пазарен принцип и не е длъжен да бъде харесван от публиката, т.е. - може и без публика. Аз тук се губя в логиката на политиката, която се води от 25 години в България. Всъщност - преструвам се, че се губя. Имам си съвсем ясна логика.

В едно съм сигурна - някой кандилка усърдно държавния сектор от 25 години. Едни новоизлюпени партийци даже се провикваха наскоро целия държавен сектор да станел на проектен принцип - нали вече се сещате защо? Защото това е най-краткият път за депрофесионализацията и ликвидаренето на националната култура. А и още преди толкова години, в средата на 90-те, дойдоха външни оценители на културния ни сектор и в т.нар. Доклад на Ландри твърдяха, че участието на държавата не просто трябва да намалее, а да изчезне - помните, че тогава държавата я обявиха за мръсна дума. Един от начините за това "изчезване" на държавата го наричаха - децентрализация (вижте само как звучи - държавата като злодей, от който всички трябва да се по-възможност най-отдалечени) След тръгването на Отворено общество от България някъде в началото на 2000-та (което обяви, че си е свършило работата тук, аз и знам точно коя работа), изведнъж се оказа, че именно държавата е единственият и мечтан донор за цялата революционна културна среда, която иначе се гнуси от държавата. Много са симпатични, нали!

И защото много си говорим защо е нужен държавния сектор в сценичните изкуства - защото това е последната битка за оцеляване на професионалните сценични изкуства - театър, опера, оперета, филхармония...

Относно т.нар. независим сектор - те изпаднаха в собствения си капан да искат в еуфорията си всичко да е без граници, без ясни критерии, защото днес вече всичко може да се нарече изкуство, знаем, защото, ако му туриш граници, то щяло да бъде тоталитарно, тези дни и това ми отговориха от т.нар. независим сектор, ммммм.

Та днес, ако един актьор/артист (вече не е нужно да е професионалист, може и да си е луд, нарекъл се артист) хване случаен минувач на улицата и го разходи по нея, се нарича театър, май го бяха нарекли "имърсив тиътър" - много лъскава думичка, изкована през последните години - имърсив като потапяне, щото толкова е някак необикновен този театър, че публиката се потапяла в действието (това го прочетох в една тяхна научна конференция...) - аз, как да ви кажа, за театъра знам, че откак е измислен преди 2 500 години все иска публиката да се вживее (потопи) в събитията, ако може до очищтение да стигне, ма какво ли знам аз.

Има даже театър без публика... Знаете ли какво е? Ами, излиза актьор и си прави нещо на улицата (пее, рецитира, кълбета, шпагати), обаче не е задължително някой да се спре да го гледа, и така се появява новият жанр - театър без публика. Обаче, ако някой току се зазяпа по актьора с кълбетата, то вече не е театър без публика, а си бил просто театър. Найс, нали!

Т.нар. проектен принцип, който сам си ковеше проектния език (ако знаете какви глупости се пишат на новобрюкселски...), сам насочваше какво се предпочита да се "създава", сам определяше кой е предпочитан, роди нова класа. Това не е феномен само за България. Това беше добре създадена стратегия за цяла Източна Европа по превземане на културата, нейното изтръгване от собствения й разум и талант, и превръщането и в пошло отражение и ехо на предъвкани сурогати. Това беше добре обмислена стратегия по ликвидиране на българската култура.

И защото си говорим за капаните, в които сами си паднаха т.нар. независими артисти, то е, че ако преди това по грантовите програми професионалните артисти смятаха, че само те могат да разказват за маргиналите, то днес маргиналите казаха, че те искат да си разкажат сами за себе си и не е нужно да са професионалисти - достатъчно е да си част от обявените за маргинали - ЛГБТИ, роми и прочие... Даже мен ако питате - те ще минат за много по-автентични, от първо лице, нали сега така е модно - документално да е всичко, изобщо театърът да е риалити и зрелище на маргиналите за маргиналите.

Относно онова драг-куин-бинго-шоу - мисля, че това е добре намислен ПР скандал с цел именно да заявят шумно, че могат всичко, защото така е европейско и толерантно. Хитруши са драк-кралиците, нали! И кой, кой ще рече, че не е така - независимият сектор в началото се скандализира от проекта, а сега се умълча политкоректно.

Но този проект има съвсем явни нарушения - организацията не го е закъсала покрай Ковида, както се изисква в тази програма за възстановяване, а има 500 000 лв. капитал, т.е. - не са им нужни средства за оцеляване, а също - кандидатстват не за шоу, а за провеждане на ЛБТИ дебати, а рекламират шоу, не дебати за каквото са финансирани. Рекламират провеждането на бинго, което е хазарт и за него се изисква разрешение от Комисията за хазарта, а НФК НЕ МОЖЕ ДА ФИНАНСИРА ХАЗАРТ. Относно съдържанието на шоуто - то е откровено порнографско (имаше видео) и не знам какъв дебат и с кого водят чрез порнографията - сигурна съм, че вътре е имало единствено почитатели на порнографията и какво ли са си дебатирали заедно, м?

Моля, НФК да бъде така добро и да публикува целия проект на тази организация и за какво точно са дадени публичните средства, а също - за какво са изразходвани.

Тъй като същата организация е много активна, те са имали финансиране и миналата година - та, хайде най-после и у нас когато една фондация или организация има публично финансиране, то това да Е публично. Може ли?

И да завърша - нямате никаква представа за какво се изразходват публични средства извън държавния сектор - това е най-строго пазената тайна в културния сектор, докато разпорват от одити държавните театри.

 

 

Коментари

  • old_beggar

    29 Март 2023 22:40ч.

    всеки народ заслужава съдбата си !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Народе

    30 Март 2023 17:28ч.

    АЗ обаче не заслужавам съдбата ви!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мария ...

    29 Март 2023 23:27ч.

    "Plovdiv 1984"- https://www.youtube.com/watch?v=hp9RTQpUVUo&t=3s По времето на "лошия" социализъм

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • MM93

    30 Март 2023 0:53ч.

    Браво !!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Благодарност за Мария!

    30 Март 2023 10:07ч.

    Поздравления!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ник

    29 Март 2023 23:34ч.

    Това проектче беше голям шок, но госпожата говори на едро за някои неща, от които нищо не разбира. Национална културна политика може да има диктатура, демокрациите имат стратегии за развитие. Освен това за каква депрофесионализация може да става дума, след като в някои области никога не е имало професионализация. В тесния смисъл, почти никой не може да се издържа в България от култура и изкуство. В широкия смисъл, изобщо не съм убеден, че ако някой завърши НХА, да кажем, е по-добър художник от някой, който не я е завършил. Що се отнася до грантовете, грантове и други програми има навсякъде в Европа и в Щатите, още от началото на 20-и век и много повече, отколкото в България. Резултатът е видим, но и пазарът е друг. В България, при тази мизерия и този малък пазар, нищо не би оцеляло в дългосрочен план, ако няма държавна помощ. Ще има най-много два филма на година и, не, няма да са най-добрите. Колкото по-малко конкуренция, толкова по-лошо става качеството. Доказано.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Важното

    30 Март 2023 7:31ч.

    Ник, е, че драг-кралиците и порното оцеляват. Там е голямото изкуство, за което се грижат с моите данъци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ник

    30 Март 2023 10:34ч.

    За мене си е важно, понеже и аз съм от драг-кралиците. Трябва да имаме къде да се изявяваме и ние като творици!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Национална културна политика може да има диктатура, демокрациите имат стратегии за развитие.

    30 Март 2023 20:51ч.

    Стратегията ясна, повече джендъри и на колене пред златния телец.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • тотю

    03 Апр 2023 8:34ч.

    не се изявявай с нашите пари а иди се лекувай или си организирай/плати сам изявата и който дойде - да гледа

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Милена Георгиева

    03 Апр 2023 18:50ч.

    Изявявайте се като Мариус Куркински, като Георги Парцалев или Емил Димитров. А вие се изявявате като чалгари...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Много добра статия,

    30 Март 2023 7:51ч.

    просветляваща онякъде как се създава зависима грантова "интелигенция", използвана в определени ситуации и за политическо влияние. Свят може да се завие на публиката, ако се открехне нещо за грантовата политика в образованието и в науката, където се "коват" инфлуенсъри за цветни революции. Преподаватели и изследователи са зависими от грантовата политика за най-елементарни за тях неща - за издаване на книги, за атестиране (за което само грантови проекти могат да осигурят необходим брой "точки, а тяхната тематика е строго контролирана в политкоректен дух) и научно израстване. Но когато си зависим, се губи най-важното в тази сфера - свободата на мислене и изразяване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Колкото до културната политика,

    30 Март 2023 8:30ч.

    профанизирането на елитарното изкуство, т. е. размиването на критерия за изкуство изобщо, е характерно за неолибералния постмодернизъм. Това обаче е сигурен път към окончателното разлагане на ценностите и разтление. Резултати вече виждаме...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • rusnak

    30 Март 2023 8:02ч.

    Много често проблемът е в размитата граница между култура и субкултура, а това е разковничето, колкото и странно да звучи на някои, дори и по въпроса за НФК към МК. Но това е тема за дисертация.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • бананът

    30 Март 2023 8:11ч.

    вече има демокрация и свобода

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Изпратете

    30 Март 2023 8:23ч.

    драг шоуто в Бахмут да вдъхнови украинските защитници?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    30 Март 2023 9:14ч.

    Имам съседка, бивша хористка в операта (в разцвета на годините и възможностите си). Допреди 10-15 години обиколи света със Старозагорската опера. Сега е продавачка в мол.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Е, и?

    30 Март 2023 9:49ч.

    Или си мислиш, че натрака на клавиатурата си нещо много ценно?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дядо Ташко от Родопите кръстен съм на дядо си Мъдьо КОМИТАТА

    30 Март 2023 10:42ч.

    Значи за педераси, лесбийки и курви може а за талантливи деца не може, Айсиктир кравистан.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • >>>

    30 Март 2023 10:43ч.

    Явно назрява времето, когато ще се наложи да се излезе на улицата и с голямата метла да се изчисти боклука и мръсотията!... Взимайте пример от другите европейски държави, като Франция, на първо място (отново), а и Германия, Великобритания, Холандия, Италия, Испания, Гърция, и др. „стари демокрации“, където на хората вече им писна от простотията на управляващите ги краварски васали! Е, айде, нали и ние сме уж европейци!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ./.

    30 Март 2023 10:44ч.

    Да, трябва да се води и друга свещена война - срещу джендър либерастията!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • бурятмонгол

    30 Март 2023 11:36ч.

    Поздравления за отличния анализ на Гергана Пирозова! И на Гласове за публикувануто й.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    30 Март 2023 13:11ч.

    До Е, и? 30 Март 2023 9:49ч. Ти си като тези днешни студенти отличници по филология, по на 25 години, които ми се оплакват, че не разбират нищо от "Под игото". Няма оправяне с простотията и неграмотността!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Това е спасението

    30 Март 2023 13:50ч.

    ДА СЕ ЗАБРАНИ ФОНДАЦИЯ ОТВОРЕНО ОБЩЕСТВО И ВСИЧКИ ПОДОБИН БЕЗУМИЯ В БЪЛГАРИЯ!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Част от интервю на Г.Марков

    30 Март 2023 15:40ч.

    Но аз не мога да не видя, че той (Сорос) се опитва, със своята философия от 1993 година насам, да руши националната държава, чрез неговите НПО – да управлява, да разрушава християнския брак, приемайки джендър идеологията, което Унгария никога няма да позволи и да ни наводни с мигранти. Орбан би шута на Сорос, изгони „Отворено общество“ от Унгария и закри неговия университет, който бълваше нелибералната идеология. ... Орбан успя да направи така, че да се следят парите, които НПО-тата получават, да бъдат обложени с достатъчно висок данък и да не работят срещу националния интерес на Унгария.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не е възможно

    30 Март 2023 16:35ч.

    да имаме национална културна стратегия. Приехме отново капитализма, а управляваща класа у нас отново е псевдо-буржоазията /не, няма грешка - у нас никога не е имало истинска буржоазия - както преди 9-ти септември, така и след 10-ти ноември/. Капиталът и буржоазията са интернационални и безродни. Не е комунизма и социализма, както ни лъжеха безогледно до сега. Събитията по цял свят, не само у нас, са доказателство за това. Така че, забравете за не само културна, но и за всякаква друга национална стратегия. Такава няма. Няма и да има, докато у нас продължават да дерибействат капитализма и пишман-буржоязиятя. Това не е трудно за разбиране. Трудно е за приемане.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ОХ!!!

    30 Март 2023 18:04ч.

    Да припомня. Нещо, което всички знаят. И все пак ще го припомня. Трябва. Като съдя по коментарите- налага се. Втората световна. Нещата отиват на зле по някое време в Лондон. Отиват при Чърчил и му казват: " Трябва да вземем парите за Ковънт Гардън и музеите. Трябват ни за самолетите." Отговорът на Чърчил: " Без Ковънт Гардън и музеите самолетите не защитават нищо. Страна без култура не съществува. Няма я." Точка по въпроса. По тия географски ширини УМИШЛЕНО и от време оно се насажда ПРЕЗРИТЕЛНО и ГРОЗНО отношение към всеки, който работи с ум и талант, а не с две голи ръце. По тия ширини УМИШЛЕНО и ЦЕЛЕНАСОЧЕНО се възпитава омраза към цигулари, артисти, музиканти, преводачи, хора на ума и духа. Тук работиш САМО, ако копаеш в мина, садиш домати или нещо подобно. Другото е "гевезлък"- то не е работа. Според 99,9 % българите. Поредната предизборна кампания, в която НЕ ВИДЯХ и половин дума за култура от НИКОГО. Ето затова хората, които имаме професии, изискващи много подготовка и умствен труд или работим в чужбина или работим за чужд работодател. Аз в това число. Едно от нещата, които правя, са преводи. Превеждам високо професионална и специализирана литература. Издателят, за когото работя, ми плаща за ЕДНА страница толкова, колкото в България бих получил за...100 страници. Шест чужди езика, три класически езика, дисертация, цял живот учене. И за какво!? За да ми каже някой тъп чалгар, дето не чете от втори клас, че си "клатя краката". Ами "клатете" си ги и вие така бе. Ама не можете. Дори няма да коментирам, че в България преводачът повече от рядко получава и изобщо има авторски права. И още много такива неща. Тръгнали да ми говорят за култура. От преди комунделите я убивате културата! Щото ви трябват простаци да ви слугуват и да ги управлявате лесно! Ето затова тоя идиот Копейкин скоро ще има 50%. Култура. Нещастници. Не си лъскате обувките, не си гладите дрехите, не говорите на "Вие". Тя културата от там започва! За протокола- да, мога да садя домати. И, да. Правя го. Арабски и унгарски научих, че това ли няма да науча.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Щото ви трябват простаци

    30 Март 2023 20:56ч.

    пише се, както се изговаря в хайлайфа: "прустхаци"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гост

    30 Март 2023 22:55ч.

    Само потвърдихте тезата на авторката.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Аналогичен случай в наше село

    31 Март 2023 16:58ч.

    отишъл Станко Тодоров при Тодор Живков и му казал: "Другарю Живков, имаме пари за да подобрим условията или на студентските общежития, или на затворите. Аз мисля, че все пак трябва да подобрим условията на студентите, все пак от тях ще дойде бъдещето на България!". Тодор Живков го погледнал държавнически и му казал: "Станко, за нашето бъдеще да помислим. Ние с теб вече студенти няма да станем, но в затвора никога не е късно да влезем. Ха-ха-ха-ха! (незабравим беше смехът на Тодор Живков, ако си го чувал поне веднъж)". На това се смеехме като студенти преди 40 години, но оттогава нито нови студентски общежития се построиха, нито политици влязоха в затвора. У нас поне е така, но в Румъния много политици са влезли в затвора и то невероятни бройки, затова пък сега нашите доходи са само около 40-50% от техните, при положение че бяхме на едно ниво през 2009 г. Е, как тогава да има пари за култура, разбирана като театри? Няма кой да ги одобри защото тези които решават са за затвора.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Mariangela Anastassova

    30 Март 2023 20:23ч.

    Гергана Пирозова, Благодаря Ви! Най- после да чуя нещо истинско! Толкова ли сме лумпенизирани тези които сме в културата че не само че не ни допускат до публика а и ни обират малкото средства предназначени изобщо за култура. Благодаря за споделянето! Поне да се говори за това!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • НАХ!!!

    31 Март 2023 14:43ч.

    Нали знаеш какво е? Та да знаеш поне защо охкаш. Милото ми то преводаченце с 6 живи и 3 умрели езика и дисертацийка. Откъде преписа, а? Умнокрасивото ми дупедавче! Неоценено, добре че намери дашен издател да му плаща по толкова на страница че и на кратка музикална форма. Преобладаващи са последните, нали? Милото неоценено мушмуроче!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • НАХ

    01 Апр 2023 0:37ч.

    Всеки, който е направил нещо с живота си, е прост, защото ти не си направила нищо със своя, така ли? Колко трябва да си проста, злобна и комплексирана, за да напишеш такъв нелогичен коментар!? Освен теб, никой друг няма как да знае!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Mordehaj Kashei

    02 Апр 2023 8:51ч.

    Няма ли база-няма и надстройка! На Изаурите в Брикел Лебедово Езеро им не требе!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Йорданка Малева

    04 Апр 2023 20:49ч.

    Браво на авторката,за смелостта и коментара на тези въпроси! Споделям и подкрепям мнението й. Благодаря!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи