Джефри Сакс: Вашингтон е в шок. 80% от населението на земята не подкрепя позицията на САЩ в Украйна

Джефри Сакс: Вашингтон е в шок. 80% от населението на земята не подкрепя позицията на САЩ в Украйна

Автор: Дмитри Саймс, Голямата игра Следвайте "Гласове" в Телеграм

В интервю пред Дмитри Саймс и предаването "Голямата игра" Джефри Сакс обяви, че 80% от населението на земята не подкрепя позицията на САЩ в Украйна:

"Според мен Вашингтон се намира в шок. Защо? Защото Вашингтон има много наивни представи – те много силно се изненадаха, че целият свят застана срещу тях в тази ситуация. Защото американците свикнаха всички да ходят след тях на каишка. Те мислят, че целият свят подкрепя САЩ, че те винаги могат да излашат малките страни, могат да ги натискат, но в този случай това не им се получи. Така че, според мен е много полезно и много важно, че Китай, Индия, Бразилия, Африканският съюз и още цяла поредица страни заедно застанаха като един фронт и заявиха, че е време да се сложи край на това, нужни са преговори."

Според Сакс е много вероятно САЩ да преосмислят политиката си за Украйна във връзка с икономическите проблеми пред страната и наближаващите президентски избори.: "Или Русия ще победи, или, ако Русия започне да губи, ще се случи ескалация, така че никакви добри новини от бойното поле не може да има и Байдън няма да получи никакви политически дивиденти от тази ситуация. Това беше неговата голяма грешка."

- В ефира на „Голямата игра“ днес ще разговаряме с професора от Колумбийския университет Джефри Сакс – един от най-известните и уважавани икономисти и политолози в Съединените щати, аз бих казал и изобщо в света, добре познат и уважаван и в Русия. Джефри, огромно благодаря, че намерихте време да се появите при нас.

- И аз много се радвам да бъда с Вас, Дмитрий.

- Темата ни днес не е много приятна: Какво става в руско-американските отношения и ще Ви кажа откровено, че напоследък, от моя гледна точка, тонът на изявленията на руските ръководители по повод Съединените щати стана значително по-остър. И впечатлението ми е, че това не е просто реторика, че това не е просто емоция, а е усещане, което се създаде особено след срещата на Голямата седморка в Хирошима – усещане в руските официални кръгове, че Съединените щати не само не са заинтересовани от мирно регулиране в Украйна, но залагат на някаква не особено разбираема „стратегическа победа“ над Русия. На първо място, съгласен ли сте с това впечатление и воторо, доколкото сте съгласен – какво означава стратегическа победа над Русия, както я разбират в администрацията на Байдън?

- Мисля, че тук, естествено, трябва да направим разлика между американската общественост и администрацията на Байдън, защото американският народ като цяло няма особено добра представа какво се случва там, на хората не им се обяснява нищо и подкрепата за войната не е особено енергична. Общественото мнение заема някаква неопределена позиция, на хората не им харесва особено, че се изразходват толкова много средства и поради това популярността на Байдън във връзка с тази война не се увеличи. А вътре в администрацията на Байдън, по причини, които честно казано на мен ми се струват изненадващи, има група хора, която заема доста твърда позиция, особено в Белия дом – това са и самият Байдън, и съветникът по националната сигурност Джейк Съливан и някои хора в Държавния департамент, като секретарят Блинкен, и заместник-държавният секретар Виктория Нюланд. Това е отборът, който реално управлява тези процеси и определя политиката на САЩ спрямо Русия. Ние наричаме този подход неоконсервативен, Виктория Нюланд вероятно е въплъщението на този подход, в по-голяма степен от който и да е друг, защото тя е работила и в републиканската, и в демократическата администрации и винаги е била привърженик на твърдия курс на отношения спрямо Русия. И нейният мъж, Робърт Кейгън, много известен човек във Вашингтон, писал е много книги, посветени на това, което той нарича американска либерална хегемония. На практика това е просто хегемония. Той смята, че САЩ трябва да действат в света в качеството си на едноличен хегемон. Аз смятам тази идея за нереалистична, но тяхната представа е такава. И тази небалансирана позиция, тази невнимателна позиция не отговаря на интересите на американския народ, но както знаете, президентът на САЩ има безгранична власт по въпросите на външната политика.

В дадения случай, ние вярваме, че обществеността не поддържа тази война, така че аз мисля, че на администрацията ще ѝ става все по-сложно и по-сложно, защото тяхната стратегия не работи – не успяха да победят Русия с помощта на санкциите, не успяха да победят Русия на бойното поле, Украйна съвсем очевидно не постига военните си цели, а САЩ изгубиха вече повече от 100 милиарда долара за някаква работа, която американският народ не разбира и не подкрепя. Още повече, че сега се оказахме в ситуация на бюджетна криза в САЩ и предстои съкращаване на социалните разходи, а на американския народ това обикновено не му харесва – когато се съкращават социалните разходи заради война. Така че, това е неголяма група хора, и те по принцип са във властта вече от трийсетина години, имам предвид неоконсерваторите. Техните представи за света са доста опасни, нереалистични и тъй като това е неголяма група хора, аз не бих казал, че политиката на САЩ е неизменима или че американците по принцип ненавиждат Русия, или нещо подобно. Не, става дума конкретно за елита – и също като името на предаването Ви, за тях това е „Голяма игра“ и това е много опасен подход. Според мен в това се заключава днешната ситуация.

- Съгласен съм с Вас в основни линии, но все пак ми е трудно да разбера, намирайки се в Москва, как тази група вижда стратегическата победа над Русия? Имам предвид, че Русия е ядрена държава, имам предвид, че, както Вие правилно казахте, Украйна засега, меко казано не побеждава. Не ми е много ясно на какъв етап и с какви резултати тази група вътре в администрацията на Байдън ще каже „Това е достатъчно, сега можем да се договаряме с Русия“. Или пък, както подозират някои в Москва, те няма да се спрат, докато Русия не бъде разгромена и разчленена на части.

- Мисля, че това е като тази традиционна игра, не зная как се нарича на руски – това е кой първи ще мръдне, кой първи ще се изплаши. Струва ми се, че още от 90-те години и после в началото на 2000-те, тази група смята, че САЩ са станали толкова могъщи, че могат да налагат волята си на когото си поискат по света. И в Близкия Изток, и в Източна Азия, и в бившите републики на Съветския съюз. По отношение на бившия Съветски съюз идеята, естествено, се състои в това да се разшири НАТО. И ние знаем, че водещи американски дипломати тогава говореха, че това е ужасна идея, а това действително беше ужасна идея. Знаем, че има доклад, който е написан от тогавашния посланик на САЩ в Русия, който сега е директор на ЦРУ, Уилям Бърнс. Преди 2008 г. той написа доклад, който впоследствие, благодарение на Уикилийкс, стана обществено достояние и ние научихме, че Бърнс е предупреждавал тогавашния президент Буш, че опитите да се направи нещо в Украйна ще бъдат пресичане на червената линия за Русия. Но неоконсерваторите никого не слушат.

Когато през 2010 г. президент беше Янукович и до началото на 2014 г. Янукович провеждаше грамотна политика, той казваше „Искам Украйна да остане неутрална страна, не искам да се окажем между две ядрени свръхдържави“. Това беше правилна политика, но тя не се хареса на неоконсерваторите. И те успяха през февруари 2014 г. да свалят Янукович и както знаем, след няколко седмици имаше телефонни разговори на Виктория Нюланд, която обсъждаше кой трябва да застане на власт в Украйна. Ето така действат неоконсерваторите – те казват „Ще постигнем разширяване на НАТО, Русия няма да може да се противопостави по никакъв начин, Янукович не ни устройва, трябва да го махнем. И какво може да направи Русия в такава ситуация?“. Това казваха те. Но президентът Путин каза, „Не, ние няма да търпим това.“ И нееднократно президентът Путин заявяваше – и на Мюнхенската конференция по безопасност, и лице в лице, когато се срещаше с президента Буш. И накрая, през февруари 2014 г., когато свалиха Янукович, за което САЩ изиграха забележителна роля, започна всъщност войната. Те казваха „Ние ще прокарваме нашия дневен ред, какво може да направи Русия в тази ситуация, ние сме много по-силни.“ Но аз и до сега не мога да повярвам, че Обама по време на мандата си назначи Виктория Нюланд за заместник-държавен секретар, а тогава държавен секретар беше Хилари Клинтън. Но Обама разбираше точно това, което Вие сега питате – той разбираше въпроса за ескалацията и в интервю през 2015 г. говори, че това означава, че за Русия Украйна има най-голямо значение.

За САЩ няма, но за Русия – да, Украйна е въпрос от най-голяма важност. И ако САЩ продължават да дълбаят по този въпрос, Русия задължително ще реагира. Обама разбираше това, Обама разбираше, че не трябва да се започва война за Украйна. Но Байдън не разбира това. В 2014 г. той беше вицепрезидент, Джейк Съливан тогава беше съветник, Виктория Нюланд също беше, а сега те заемат още по-високо положение, отколкото беше тогава. Байдън е вече президент, а Джейк Съливан вече е съветник на президента по националната сигурност. Виктория Нюланд тогава беше младши помощник, сега вече е старши заместник-държавен секретар. Това е същият този отбор, който тогава свали Янукович и сега те се намират на власт. И още през първата си година решиха, че може още веднъж да проверим какво ще направи Русия в такава ситуация. Това беше опит Русия да бъде изплашена. Поради това президентът Путин сложи на масата, това беше през декември 2017 г., проект за Договор за безопасност. Аз прочетох този проект, прочетох предложения документ, стори ми се изцяло здрава, добра основа за преговори и се опитах да кажа на хора от Белия дом, че това е добро начало, добра основа за преговори. Но там се казваше, че не трябва да има разширяване на НАТО. Разбираемо е, че това е ужасна идея, но Белият дом категорично отказа да води каквито и да е преговори по повод НАТО. И ако прочетете изявлението на президента Путин от 21-22 февруари – въпросът за НАТО заемаше централно място и аз смятам, че това е съвършено правилно, това е наистина централен въпрос и аз го казвах от самото начало. Но тези хора във Вашингтон поради някаква причина категорично отказват да обсъждат това, отказват да говорят за това, продължават да дълбаят, и казват „Ако Русия започне някакви военни действия, ние ще въведем финансови санкции, които ще унищожат руската икономика и по този начин ще постигнем своето.“ Това беше наивна позиция, аз още тогава казах, че санкциите няма да проработят. Да, санкциите могат да причинят някаква вреда, но няма да успеят да подкопаят руската военна мощ, няма да проработят по този начин. И наистина, санкциите се оказаха неефективни. После те решиха да действат по друг начин, казаха „Ще дадем на украинците Hymers и други виддове въоръжение и тогава ще успеем да постигнем всичко.“ В отговор Русия проведе мобилизация, чувствително укрепи през лятото на 22 г. въоръжените си сили. Не зная може ли да се каже, че това беше блъф от страна на американците и Русия отговори на този блъф. Смятам, че ситуацията се развива в много опасна посока, създаде се много печална ситуация, а повече от всички в тази ситуация загуби Украйна.

За Украйна това е просто трагедия, тя се оказа притисната между САЩ и Русия в тази война. Аз казах, „Вие сега ще повторите съдбата на Афганистан.“ Те, разбира се, не ме чуха, но аз казах, че Украйна ще бъде напълно разрушена като Афганистан, ще загуби огромна част от населението си, защото когато върви война между свръхдържави, най-добре е да останеш неутрален, да останеш встрани. Ако искате да се закачате, направете го на друго място, моля. Но украинските власти заеха напълно различна позиция, и аз смятам, че това е ужасна грешка на украинското ръководство, но те не разбират колко чудовищна е тази война за страната им. Така че, според мен ситуацията е много опасна, развива се в опасна посока, заплашва с ескалация и аз се надявам, че хората във Вашингтон най-накрая ще разберат, че трябва да бъде спрян процесът на ескалация, защото нищо не работи. Този подход не работи и ситуацията влиза в много опасно русло. Засега Белият дом не го разбира, но има известен лъч  надежда и в Пентагона, и в някои други ведомства във Вашингтон се появяват гласове, които казват „Знаете ли, има все пак нещо, което не правим както трябва.“ Но засега на ниво държавна политика не са взети решения.

- Джефри, Вие казахте нещо много важно – че ситуацията става все по-опасна. Това, струва ми се, стана очевидно и за руското ръководство. Но също така мисля, че във Вашингтон не разбират напълно колко опасна е ситуацията. Имам предвид, че ситуацията може да стане опасна не само за Украйна, не само, разбира се, и за Русия, но ситуацията може да стане потенциално опасна и за Съединените щати. Както Вие отбелязахте, Путин предупреди, че вкарване на Украйна в НАТО и снабдяване на Украйна с оръжие няма да остане без руски отговор. И така започна Специалната операция. По време на Специалната операция в Москва смятат, че е била проявена голяма сдържаност. Че далеч не всичко, което Русия е могла да направи във военно отношение, е било направено. Ако обърнете внимание, че по Москва се нанесоха удари, макар засега крайно несериозни, че има нахлувания от страна на Украйна в погранични руски области, имаше терористични актове в самата Москва и в Санкт Петербург, а в Москва считат, говорим за ръководните кръгове, че Съединените щати, Лондон, Брюксел носят директна отговорност за това. Но досега Москва категорично отказваше да направи това, което искат много представители на руската общественост, които казват „Ако по нас удря враг, в лицето на колективния Запад, ние сме длъжни да отговорим на този враг. Не просто да се сражаваме в Украйна, но и да отговорим на тези, които са господари на Украйна, спонсори на Украйна.“ До този момент Путин не е направил това. Тук могат да се търсят много и най-различни мотиви защо той проявява такава сдържаност, защото според мен, както и Вие разбирате, има опасност от ескалация. Второ мисля, че той иска максимално да запази нормалния живот в Русия, но, виждате, Украйна все повече и повече поставя нормалния живот под съмнение с последните терористични актове и нахлуванията на територията на Русия. Как мислите, тези неоконсерватори в администрацията на Байдън и техните привърженици в Конгреса, разбират ли колко сме близо до опасната точка, когато Русия ще сметне, че няма друг избор, освен да тръгне към някакви достатъчно твърди стъпки, които могат да излязат извън пределите на Украйна? Има ли такова разбиране във Вашингтон, или просто считат, че Русия няма да се реши, Русия ще се изплаши?

- Аз наистина не зная какво мислят те. Но ето какво казват, думите им показват, че те не го разбират. Смятам, че няма такава опасност, въпреки че риск наистина съществува. Но аз бих казал следното. За САЩ най-голямата изненада беше това, че незападният свят, а това в крайна сметка е 80% от населението на земята, не започна да подкрепя позицията на САЩ. И на мен ми се струва, че САЩ са в шок и ги разбирам. Защо те толкова силно се изненадаха? Защото, аз много се занимавам с развиващите се страни, консултирам правителствата им и на мен това ми беше ясно от самото начало – кой поддържа тази идея за неудържимо разширяване на НАТО? Никой. В незападния свят всички разбират, че тази война беше изцяло и напълно провокирана. Затова аз смятам, че тъй като президентът Путин обясни грамотно на целия свят какво се случва в действителност, тези страни поддържат позицията на Русия, а САЩ не успяха да извоюват подкрепата им.

Чуйте какво говорят хората в Бразилия, какво говорят хората в Африка, какво говорят хората в Индия, какво говорят хората в Китай. Хората казват „Прекратете това разширяване на НАТО, ние не искаме САЩ да се проявяват в света като хегемон, не искаме САЩ да доминират в света. Ние знаем всичко за американските военни бази по цял свят.“ В целия свят това се разбира и мисля, че това много силно крепи Русия. Защото санкциите не успяха да сломят руската икономика, санкциите не поставиха Русия в дипломатическа изолация. Ако говорим за изолация, аз бих казал така: една малка част от света – САЩ, Брюксел, Великобритания – те се оказаха в изолация, а не Русия. Защото хората разбират какво става всъщност, целият останал свят разбира какво става тук. И САЩ можеха да използват дипломатически средства, а не военни. САЩ не трябва да настояват на военното си превъзходство, на военното доминиране, както се опитват да заплашват Китай. Това е още по-абсурдно и невъобразимо, защото какво добро може да произлезе от това, че сега САЩ ще провокират Китай?

Така че от тази гледна точка на мен ми се струва, че в дипломатическо отношение Русия успя да постигне сериозни успехи. И именно така трябва да се действа – трябва да се обяснява на целия останал свят, че има възможности за дипломатическо регулиране и именно Русия предприема дипломатически усилия. Започвайки от 17 декември 21 г. и март 22 г. Русия продължи дипломатическите усилия, и аз смятам, че ако САЩ спрат да възпрепятстват мирните преговори между Украйна и Русия, както се обсъждаше през март, изхождайки от това, че Украйна трябва да заема неутрална позиция, Русия се опита да реши този конфликт именно с дипломатически средства. И руският министър на външните работи Сергей Лавров, този старейшина с много опит, мъдър и умел министър на външните работи. Затова смятам, че позицията на Русия е съвършено правилна в тази ситуация. Русия се опитва да действа с дипломатически методи и аз постоянно се надявам, че и САЩ ще разберат как трябва да действат. Има три центъра на силата.

Всъщност е един, това е Вашингтон, но има и Великобритания, която просто постоянно подскача, така да се каже, и се опитва да провокира. Но според мен британците са заседнали в миналото и се смятат за велика империя като преди, спомнят си старите времена и заради това Британия се опитва да действа напълно неудържимо.

А третият център, Брюксел, се държи много страшно в тази ситуация. Отчасти Брюксел това е НАТО, разбираемо, в НАТО управлява САЩ, но Брюксел е и Евросъюзът, а Евросъюзът на практика изцяло престана да прави разлика между ЕС и НАТО. Това е много сериозна грешка, тъй като в Европа интересите твърде силно се различават от интересите на хегемонистичното доминиране на САЩ. Европа има свои интереси, така че аз все пак се надявам, че някога в бъдещето в Европа ще разберат, както казваше президентът Макрон и всички го нападнаха заради това, че на Европа ѝ трябва стратегическа автономия и че Европа не трябва да е васал на САЩ. Това каза той неотдавна и всички му се нахвърлиха. Но в Брюксел все още не го разбират. Но все пак се надявам, че с времето ЕС ще разбере „Ние сме Европа, не сме просто придатък на САЩ.“ Струва ми се, че е много важно европейците да разберат какво всъщност става тук по-ясно, отколкото сега много европейци го разбират. Има хора, в Европа, които разбират какво се случва всъщност, но много голяма част или казват, че не разбират, или наистина не разбират какво се случва. Те просто поддакват на американците и ми се струва, че това не отговаря на интересите на Европа.

-  Джефри, Вие казахте, че Съединените щати или поне неоконсерваторите в Америка, искат американска хегемония. Аз съм съгласен с Вас за това, но все пак хегемонията предполага, че поне останалите ключови страни в света са готови, ако не да поддържат тази хегемония, то поне да не се борят с нея. И Вие съвсем справедливо казахте, че освен колективния Запад, като цяло водещи страни в света не поддържат позицията на Съединените щати относно Украйна и искат да се започнат сериозни преговори. За това говорят в Пекин, за това говорят в Ню Делхи, за това говорят в Бразилия, списъкът на тези страни днес е все по-дълъг. Има ли някакви шансове, според Вас, Белият дом и държавният департамент да се вслушат в тези гласове и малко да смекчат позицията си и да бъдат готови да влязат в сериозни преговори или поне да позволят на Украйна да влезе в сериозни преговори? Има ли шанс за това, според Вас?

- Аз мисля, че има шанс. Според мен Вашингтон се намира в шок. Защо? Защото Вашингтон има много наивни представи – те много силно се изненадаха, че целият свят застана срещу тях в тази ситуация. Защото американците свикнаха всички да ходят след тях на каишка. Те мислят, че целият свят подкрепя САЩ, че те винаги могат да излашат малките страни, могат да ги натискат, но в този случай това не им се получи. Така че, според мен е много полезно и много важно, че Китай, Индия, Бразилия, Африканският съюз и още цяла поредица страни заедно застанаха като един фронт и заявиха, че е време да се сложи край на това, нужни са преговори. Трябва да има договаряне въз основа на уважение на интересите за сигурността и на Украйна, и на Русия. В това се състои същността на китайското предложение – трябва да се спре разширяването на НАТО. В това е същността, това е централният момент.

Не трябва да се разпространява американският военен съюз по протежение на цялата многокилометрова граница с Русия – това, за което говореше и президентът Путин на 17 декември 21 г. и което остава вярно и до сега. За това в своето време говореха и Горбачов, и Елцин, и Янукович, можем дълго да си припомняме. Но на мен ми се струва, че на всички страни в света им е абсолютно ясно какво става всъщност. Ключовите световни лидери – това са и Си Дзинпин, и Моди, и Лула – всички говорят с един глас, всички говорят, че тази война влияе на целия свят, целият свят се оказа в опасност от тази война. Ние не сме съгласни с такъв подход, ние виждаме, че и двете страни имат законни инетреси и е нужно да ги отчитаме. И от двете страни. Трябва да се седне на масата и да се преговаря. Между другото, през март 22 г. стана ясно, че има, има възможност за дипломатическо решение, стига само американците да престанат да блокират този процес. Ето какво е важно – американците не искат да се окажат в изолация от Латинска Америка и от Африка, от АСЕАН, от Индия и от Китай, по отношение на Китай може би, но поне с останалите те не биха искали да разкъсват връзките си. Така че гласът на всички тези страни наистина може да повлияе на позицията на САЩ. Може да се изнедадате, но аз смятам, че това е точно така – те имат възможност да повлияят на позицията на САЩ. Когато Лула говори нещо подобно, американците много се изненадват, но им се налага да се вслушат. Те се вслушват в гласа му.

- В Москва у мнозина се създаде впечатлението, че каквото и да говори Русия, каквото и да прави Русия, Съединените щати ще настояват на хегемонията си и че по този въпрос Америка няма никаква гъвкавост. Но има и друга гледна точка, която аз споделям – както Вие казахте в началото на изказването си днес, че доколкото този курс, който провежда Байдън по отношение на Русия, неоконсервативният курс, не се ползва с подкрепа от значителна част от Америка, то има възможност след изборите през 2024 г. да се появи президент, който би поискал да заеме, да не кажем приятелска позиция, но позиция на повече реализъм и по-голямо разбиране на опасността от ескалация. Как Ви се струва, такива надежди мечти ли са или това наистина е възможно?

- Отново бих искал да кажа две неща: Първо, дори и неоконсерваторите да не разбират това, почти целият останал свят ясно разбира и твърдо застава срещу американската хегемония и застава срещу разширяване на НАТО – това има, разбира се голямо значение. Но ако погледнем вътрешнополитическата картина в САЩ, на мен ми се струва, че има, има шансове за промяна, по много проста причина.

Първо, финансовият момент – да, американците губят милиарди, милиарди долари и Байдън постоянно моли да му отпуснат още повече пари и ще бъде много сложно да се убеди американският народ, че това си струва да се прави. Американците са много недоволни, вече ви казах, че сега имаме и бюджетна криза освен това. Това, първо.

Второ, и в демократическата, и в републиканската партия има хора, които застават срещу този подход. И дори президентът Байдън има Робърт Кенеди-Младши – опонент вътре в демократическата партия, който много остро говори за това, че тази война е можела да се избегне, че тази война трябва да се спре и това е възможно да стане на основата на преговори. Така че, ситуацията е доста интересна. Разбира се, изборите през 24 г. още са достатъчно далеч, но тази тема наистина се обсъжда от американските политици, войната не се ползва с подкрепа и искам да подчертая един важен момент – Байдън вероятно е мислил, че да бъдеш президент по време на война е изгодна ситуация от вътрешнополитическа гледна точка, но той жестоко се е объркал. Войната не е популярна в САЩ и през 24 г. народът няма да я подкрепи, избирателите няма да я подкрепят, особено ако няма победа на бойното поле. А аз виждам, че там няма никакви постижения – или Русия ще победи, или, ако Русия започне да губи, ще се случи ескалация, така че никакви добри новини от бойното поле не може да има и Байдън няма да получи никакви политически дивиденти от тази ситуация. Това беше неговата голяма грешка. От 2014 г. насам той допусна много грешки, но тази грешка вече е и геополитическа, а също и вътрешнополитическа.

- Професор Сакс, огромно благодаря. Това беше не само много интересно интервю, но, сигурен съм, и много важно за руския зрител, за когото действително е важно да разбере какво иска Америка, как се различава Америка от президента Байдън и да успеят в Москва да видят, разбира се, и реалната опасност, но също и реалните възможности. Още веднъж – благодаря, надяваме се да Ви видим скоро отново в нашия ефир.

- Чудесно, много благодаря.

 

Превод за "Гласове": Екатерина Грънчарова

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • Затова пък българското правителство я подкрепя, безрезервно!

    03 Юни 2023 13:32ч.

    "Българско" ли казах?! Вече всички знаят, че е на Посолството!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Истина ви казвам

    03 Юни 2023 13:53ч.

    ЕС ще се е разпаднал, НАТО ще е само една тъжна история, щатите ще са кротък треторазреден играч на пазара, ... Но. У нас умнокрасивитетът ще продължава да мета плакати и вее укрофашистки знамена и прочие флагове на ЕС, под бодряческите маршове на Марсилезата и Ода на радостта. Толко измислени личности като нашите авроатлантици няма и не може да има. Сякъш зъл гений е сковал наблизо люпилня за тъпи парчета и кухи лейки, като Ирина Недева, Соломон Паси, ГогоЛозанов, ПролеВелкова

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • д-р Гилотен

    05 Юни 2023 0:15ч.

    Като им спрат трохите, ще се кротнат. Тия са привърженици на заможня/приличния начин на живот (по Г. Лозанов) - не са кръгли идиоти, просто посредствени, но амбициозни мързеливци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • песимист

    03 Юни 2023 13:54ч.

    "... и тъй като това е неголяма група хора, аз не бих казал, че политиката на САЩ е неизменима или че американците по принцип ненавиждат Русия, или нещо подобно." Дали? Опитайте да преброите (ако изобщо намерите) в колко американски екшън-филми не става дума за борба с руснаци или с Русия и тогава кажете, че американците по принцип не я ненавиждат.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ми не съвсем

    03 Юни 2023 15:19ч.

    В американските филми (в повечето) винаги са се отнасяли с уважение към противника (Русия) за разлика от реалната политика в момента. И то няма как дс е иначе. ДемоНкратите са нацистка шлака-отпадък. Вижте им говорителите -изкуфялият памперс, Блинкин, Клинтънови, Нуланд, Съливън и т.н.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • песимист

    03 Юни 2023 18:45ч.

    Уважение или не, но врагът винаги е руски и винаги вреди на американците! Освен в случаите, в които те "спасяват" света.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • американските филми

    04 Юни 2023 12:28ч.

    Се правят в Холивуд. А Холивуд се държи от либерастията и космополитните евреи. Така че американските филми отразяват гледната точка на либерастията и космополитните евреи, а не на обикновените американци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    03 Юни 2023 14:00ч.

    Не знам кой какво подкрепя, но е време да поискаме край на смъртта в Украйна! Запада да спре да избива украинци, защото са наша кръв! Днес Борел призна, че ако не изпращат оръжие, войната ще спре и смъртта ще спре - значи те искат да убиват, а аз не искам да убивам! Стига толкова!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    03 Юни 2023 14:30ч.

    Абе Борел днес казва едно, утре - друго. Пък и виж кво казва Блинкен: "Мирът в Украйна трябва да бъде постигнат съгласно условията на Киев." Е?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ами, щом не знаеш кой какво подкрепя,

    03 Юни 2023 14:42ч.

    защо изобщо измъчваш клавиатурата?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ако Западът спрем въоръжаването за отбрана и отблъскване на бруталните рашистки агресори,...

    03 Юни 2023 14:44ч.

    ... тогава започва БЕЗКРАЙНА гражданска война, теростични актове - "КРЪВЕН ДАНЪК" и кръвопролитие с много по-висок процент цивилни жертви. Чекисткият репресивен режим на путьо заложи поколения украинци и руснаци напред да се саморазправят, и търсят и търпт справедлив "КРЪВЕН ДАНЪК". Нищо няма да бъде забравено, възмездие ще има за всеки рашистки убиец!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • М даа, и ако не направим правителство с лъжливите кокорчовци

    03 Юни 2023 15:11ч.

    в България щял да настъпи рашистки терор...а кат'съ събудиш, светът вървял в друга посока и не се интересувал от сънищата на атлантическите папагали

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Горкият Джефри, знае си в каква бандитска страна е принуден да живее

    03 Юни 2023 15:16ч.

    Самата терористична фаза, в която навлезе съпротивата ви говори, че вече е в стадий "затихващи функции" и анти-ИДИЛ кампанията в Сирия е нагледен урок как Русия (със съюзничеството на Иран) умее да се справя с тероризма. Винаги ще си останете професионални терористи, защото по обясними причини воини не можете да бъдете. Няма да ти казвам защо, но ти си знаеш...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • руски "освободител"

    03 Юни 2023 16:26ч.

    никой не принуждава "горкия Джефри" да живее в такава "бандитска страна", свят голям, нали според него 80% са добрите страни:-) Като чета статията и ми хрумва амер. идиом-"garbage in, garbage out"-в случая преводът би бил "като изпозваш боклук за доказване на тезата си, тезата ти става боклук". Значи Джефрито не забелязал досега последователността на събитията, според него Янукович искал неутрална държава...проблемът настъпи точно когато Янукович "забрави" предизборното си обещание за европейска ориентация на Украйна и започна да я обвързва точно с РФ с договори. Освен това залогът не е само Украйна, през декември 2021 год. Путьо си искаше нищо по-малко от своя сфера на влияние с първоначалното условие НАТО да се изтегли назад до положението преди 1997г, т.е. Източна Европа да си е пак сателит на Рашистка Фашагия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Източна Европа и най-вече България трябва да бъдат в света на Россията. Ние сме едно – исторически и по кръв и вяра.

    03 Юни 2023 17:26ч.

    А седесарските фашизоидни реститутници – на едно китно дунавско островче доживот и следживот.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петър

    03 Юни 2023 18:46ч.

    В крайна сметка това неминуемо ще се случи, нато ще бъде отново в границите си от 1997 година, а 404 няма да я има, Русия ще къса хохландия парче по парче, докато миряса. Дедо Борел и Байдън вероятно до тогава ще са пукнали, зелчо също. Малоумната Усрайна трябва да си набие в продажната глава едно нещо - като има могъщ съсед, който й е позволил да бъде държава преди 30 години ще се съобразява. Като не иска, няма да съществува.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Евгений Пригожин е готов да отмъщава

    03 Юни 2023 22:36ч.

    "Губернаторът Гладков съобщи по официални канали, че днес са убити петима жители на Белгородска област, други 16 са ранени. Защо взехме Бахмут и го преименувахме на Артемовск? Защо десетки хиляди хора, нашите руски момчета, умират, тръгвайки към Запада? За да започнем да раздаваме стъпка по стъпка парчета от Белгородска област, нашата изконно руска земя? Защо всички мълчат за смъртта на тези цивилни? Къде е генерал Лапин? Къде е Шойгу? Къде е Герасимов? Къде са им обясненията на руския народ, че даваме цивилни и нашите територии да бъдат разкъсани? Кога ще свърши това мълчание и опитът да се замаже съдбата на руския народ? Кажете ни имената и фамилиите им, кажете ни мястото и датата, където ще бъде погребението, за да свалим шапки и да почетем паметта им и тогава да решим как и кога ще отмъстим", публикува Пригожин свое изявление днес 19:03 ч.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пеп

    04 Юни 2023 19:34ч.

    Еее, и ти говориш наизуст. След Майдан, беше инсталиран сгодния за САЩ актьор Селенски. Който се късаше да обяснява, че Луганск и Донецк ще получат пълна автономия и как той никога няма да посегне на свободата на езика. И само след няколко месеца започна терора в Донбас. Да припомня, че преразпредели районите в Бесарабия и обяви, че българи там няма и забрани българският език. 2016 нашето Народно събрание рипнаха в защита на българите и езика в Бесарабия, но никой в Украйна не ги чу. Ето защо нито един бесерабски българин не подкрепя Селенски и войната му.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • След Майданът 2014 г. и бягството на Янукович...

    05 Юни 2023 0:15ч.

    ... временно изпълняващ длъжността президент на Украйна в качеството на председател на Върховната Рада става Олександър Турчинов от 22 февруари 2014 до 7 юни 2014 г. Петро Порошенко печели президентски мандат от 7 юни 2014 до 20 май 2019 г. Володимир Зеленски става шестият демократично избран президент на Украйна от 20 май 2019 г. През 2016 г. тогавашният външен министър на Германия, след това президент, предложи опростена версия на Минските споразумения. Целта му беше да накара Украйна и Русия да се съгласят за поредността на стъпките, договорени в Минск. "Формулата Щайнмайер" предвижда местните избори в контролираните от сепаратистите територии да бъдат проведени в съответствие с украинските закони и да бъдат наблюдавани от мисия на ОССЕ. Ако организацията определи изборите като свободни и честни, териториите да получат специален статут и самоуправление, а Украйна да си възвърне контрола върху източната граница. "Формулата Щайнмайер" беше записана на хартия едва на първи октомври 2019 г. в Минск от представителите на Украйна, Русия, контролираните от сепаратистите Донецка и Луганска област и ОССЕ. Какво каза Зеленски тогава. Той призна, че "Формулата Щайнмайер" се е превърнала във взривоопасен въпрос за украинските граждани и каза, че иска да изясни какво значи тя. Като я подписва, Украйна се съгласява да бъдат проведени избори в Донбас, но единствено при спазване на украинските закони и САМО СЛЕД КАТО РУСКИТЕ СИЛИ СЕ ИЗТЕГЛЯТ И УКРАЙНА СИ ВЪЗВЪРНЕ КОНТРОЛА НАД ГРАНИЦИТЕ. "НЕ МОЖЕ ДА ИМА И НЯМА ДА ИМА ИЗБОРИ ПОД ДУЛАТА НА ОРЪЖИЯТА!", заявяваше Зеленски. "НЯМА ДА ИМА ИЗБОРИ, АКО ВОЙСКИТЕ ОЩЕ СА ТАМ." Зеленски обещава, че няма да бъдат пресечени "червените линии" и че „няма да има капитулация" пред Русия, което и изпълни. Зеленски каза тога също, че съгласието около "Формулата Щайнмайер" значи, че отпадат "последните пречки" пред дългоочакваната среща на върха между него, Путин, германският канцлер Ангела Меркел и френския президент Еманюел Макрон, смятана за ключова стъпка към постигането на мир. Само че, Рашата не желаеше мир, а подчинение. Рашата не изпълни договореното по "Формулата Щайнмайер", като НЕ ИЗТЕГЛИ ВОЕННИТЕ СИ ЧАСТИ ОТ ДОНБАС!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българският и всички майчини езици на живеещите различни от украинския етнос в Украйна НИКОГА не са забранявани!!!

    05 Юни 2023 0:21ч.

    През 2017 г. в Украйна са приети поправки в образователния закон ( https://www.stopfake.org/bg/fejk-v-ukrajna-zabranyavat-balgarskiya-ezik/ ), с които се ограничава преподаването на малцинствени езици след етапа на началното образование. Целта на въведените поправки е да се укрепи статуса на украинския като държавен език, а не да се забранят езиците на малцинствата в страната. В чл.7 от Закона за образованието ( https://urst.com.ua/ru/ob_obrazovanii/st-7 ) се гарантира изрично правото на лицата, принадлежащи към коренното население или националните малцинства, да изучават своя майчин език в общинските заведения за средно образование или в националните културни дружества. Изучаването на майчиния език не се забранява, нито се прекратява след завършване на етапа на начално образование. Майчиният език продължава да се изучава като отделен предмет след началното училище, но повечето от останалите дисциплини започват да се преподават на държавния език – украински. Освен това в закона още е записано, че “в съответствие с образователната програма в учебните заведения може да се преподават една или повече дисциплини на два или повече езика” – държавният език (украински), английски език и на други от официалните езици на Европейския съюз, сред които е и българският. Правото на децата от българското малцинство да изучават майчиния си език е гарантирано и с подписана декларация между министрите на образованието на Украйна и България през 2018 г. ( https://web.mon.bg/bg/news/2993 ). Декларацията предвижда украинската страна да осигурява за представителите на българското малцинство достъп до изучаване на майчин език и обучение на майчин език и да съдейства за увеличаване броя на учениците, които ще изучават или ще учат на български език. През 2020 г. българският министър на образованието и украинският му колега подписват Протокол за сътрудничество и обмен. Отново е потвърдено ( https://web.mon.bg/bg/news/3940 ), че украинската страна гарантира на принадлежащите към българското национално малцинство правото на обучение на български език в предучилищното образование и от I клас до XII клас на средното училище в съответствие с националното законодателство на Украйна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бесарабският българин и професор по история в Одеския университет Олександр Середа определя твърденията, че бесарабските българи в Украйна са тормозени, като неверни

    05 Юни 2023 0:23ч.

    “Много от нещата, които имаме като българска общност, като например изучаването на български език в училище, го имаме откакто Украйна е независима държава. Тя нищо не ни е забранявала, нито ни е тормозила”. ===> https://www.dw.com/bg/besarabski-blgarin-cuvstvame-se-zabraveni-ot-blgarskite-vlasti/a-63615852

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бесарабската българка Тетяна Станиева посочва снимки на учебника по български за 8-и клас на своята дъщеря, по който тя се обучава в държавното училище

    05 Юни 2023 0:27ч.

    Тетяна споделя, че дъщеря ѝ има часове по български език и литература два пъти в седмичната си програма, а отделно от това изучава езика и в българско неделно училище. Под публикацията на Тетяна много други хора от българското етническо малцинство в Украйна потвърждават, че български език се изучава в държавните училища в страната. Олга Колот – директор и преподавател по български език и литература в българско неделно училище в Украйна: “Гр. Николаев, Терновка, Николаевска средно училище №16 – българския език се изучава като предмет- и обучението не спира дори в най-тежките дни и часове след 24 февруари. Никога в независима Украйна не се притесняваше нито български език – нито българска култура! Дори напротив – в университетите се откриват Български центрове, неделни училища. Поддържа се и се развива във всичките посоки и език и култура и фолклор. Провиждат се фестивали, снимат се филми и се издават книги – на български език! И всичко това – при всестранна поддържка и на украинска и на българска страна”. ===> https://www.facebook.com/skytanya/posts/pfbid05K9z1Lfe56gx4AowWxD7BheCi8LR2F3aie4ZLTxwonrYp5iPqbP3PRV3hnqaFLAHl

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вячеслав Богдев, безарабски българин в Украйна

    05 Юни 2023 0:28ч.

    "Освен изучаването на българския език и литература в училищата на Украйна, има и културни институции на малцинствата, които са изцяло на държавна издръжка. Това са Центъра за българска култура в Болград и Центъра за гагаузска култура в с. Виноградовка (Курчу). И двете институции неведнъж бяха посещавани от държавните лица на България. Освен това в българския център имаше консулски дни, провеждани от българските консули, работещи в Българското консулство в Одеса."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Диана Гергинова, бесарабска българка в Украйна

    05 Юни 2023 0:30ч.

    "Аз съм журналист в независимо издание. Живея в село Кирнички, Измаилски район. И аз, и детето ми в училище тук сме учили български език, това е посочено в документите за образование."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Русия обаче прави именно това, в което от ИЗрожденци и путинофилите обвиняват Украйна

    05 Юни 2023 0:34ч.

    След окупирането на Запорожка област И ДРУГИТЕ ОКУПИРАНИ УКРАИНСКИ ТЕРИТОРИИ Русия ЗАБРАНЯВА ПРЕПОДАВАНЕТО НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК в населените места, ЗАТВАРЯ БЪЛГАРСКИТЕ НЕДЕЛНИ УЧИЛИЩА И КУЛТУРНИ ЦЕНТРОВЕ.===> https://offnews.bg/sviat/rusia-zabrani-balgarskia-ezik-v-okupirana-ukrajna-785551.html

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • д-р Гилотен

    05 Юни 2023 0:40ч.

    Професор Сакс е специалист по отпускане на пари, а ти, "освободителю', по нареждане на опашки за получаване на грантове. П.П. Колкото и да се напъваш, в този живот, отговорник, по отнемане на американско граждане, няма да бъдеш!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бесарабският българин и професор по история в Одеския университет Олександр Середа определя твърденията, че бесарабските българи в Украйна са тормозени, като неверни

    05 Юни 2023 0:44ч.

    Е, па смее ли да каже че са верни ? Нали веднага ще замине за Бахмут...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Как така "нацисткият" режим в Киев позволявал БГ училища и български език, а "великите руски освободители" го забраняват?!

    05 Юни 2023 0:46ч.

    Преди три дни с остра декларация излязоха българи от Бесарабия срещу лидера на "Възраждане" Костадинов ( https://www.actualno.com/politics/besarabskite-bylgari-obviniha-kostadin-kostadinov-v-prestyplenie-sreshtu-chovechestvoto-news_1982869.html ). Те настояват той да бъде подведен под отговорност, а самият парламент да осъди ръководството на партията заради намеса във вътрешните работи на Украйна и използване на "украинските етнически българи като инструмент за прикриване на своите мръсни политически интереси". "Престоят на К. Костадинов като председател на Комисията за българите в чужбина в 48-ото Народното събрание (миналия парламент) се превърна в срамна страница от историята на България. (...) Дейността на К. Костадинов начело на този важен комитет, неговата открита подкрепа на руската агресия, отнела живота на много граждани от български етнически произход и донесла разруха в домовете на нашите сънародници, е престъпление срещу човечеството и срещу българския народ както в България, така и извън нея", се казва още в декларацията. Повод за гневната реакция са думи на Костадинов от миналата седмица, с които заплаши украинските бежанци у нас с изселване, намекна за автономия на населените с българи райони в Украйна и т.н. Декларацията е подписана от украински кметове или техните заместници на 16 селища. "Децата от етнически български произход могат да учат българския език като роден дори в условията на военно положение, след руската инвазия в Украйна, в условията на постоянен руски ракетен и въоръжен терор. От друга страна, изучаването на български език е забранено от руските окупатори на територията на Запорожка област, където също живеят нашите сънародници и чакат освобождението и връщането на украинската власт. (...) Етническите българи на Украйна защитават държавата и домовете си от агресора, защото руската окупация носи несправедливост и потисничество на всички народи, с изключение на руския", се казва още в декларацията. Текстът припомня, че от началото на войната хиляди украински българчета студенти постъпиха в учебни заведения в България и планират да продължат да се учат и живеят там - а разпалването на омразата към всичко украинско ще се отрази и на тях. ====> https://www.facebook.com/BesarabskiFront2.0/posts/pfbid02EJHwfkfqg5tovsBUq5RtQzdRpA8aPaLCxTgijAfFLeKuw1Rs3JLud51vJsaskCj8l

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Учебници и тетрадки, по които учат и пишат на български език бесарабските българчета, които в Украйна и не са под рашистка окупация

    05 Юни 2023 0:57ч.

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=5703864583016744&set=pcb.5703947149675154&type=3&theater

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    03 Юни 2023 14:47ч.

    "тогава започва БЕЗКРАЙНА гражданска война". Нали "БЕЗКРАЙНА" означава безкрайна? Като спрат подкрепата, отде у хохлите ще се намери джепане за тази безкрайност? А пък и да не я спират, пак няма да е безкрайна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    03 Юни 2023 14:49ч.

    Или "БЕЗКРАЙНА" означава БЕЗУКРАЙНА?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петър

    03 Юни 2023 18:48ч.

    Това е много добър коментар! :)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • писна ми от тоя зелен дрОгар

    03 Юни 2023 19:52ч.

    безукрайна!:) много добро!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • С такъв президент и кремльовско обкръжение Русия няма нужда от врагове!

    04 Юни 2023 0:04ч.

    Защото тези негодници в Кремъл вярват, че Русия с нейните несметни ресурси им принадлежи, а народите на Русия само им пречат да грабят, разделят и завладяват. Само затова през всичките 23 години управление на Путин целенасочено се води политика на изтребление и обедняване на народите, населяващи Русия. Дори не крият, че им трябват само 20-30 милиона. Клептокрацията на Путин създаде в Русия "Царството на кривите огледала". После се чудят защо ги презират! От Уикито: "Гражданската война е война, в която враждуващите страни принадлежат на една и съща държава. Целта на едната страна може да бъде установяване на контрол над държавата или над определена област, постигането на независимост на отделна област или промяна на държавната политика. За разлика от други интензивни конфликти като въстанията или революциите гражданските войни са по-продължителни, организирани и широкомащабни, като често и двете страни използват редовна армия. Обикновено те са свързани с голям брой жертви и използването на значителни ресурси... Джеймс Фиърън, специалист по гражданските войни в Станфордския университет, определя термина „гражданска война“ като „ожесточен конфликт в дадена страна между организирани групировки, които искат да контролират центъра или определена област или да променят държавната политика“. Ан Хиронака, преподавател по социология в Калифорнийския университет в Ървайн, добавя, че едната воюваща страна в гражданската война е държавата." Така, аз прогнозирам гражданска война между Московската държава в Кремъл и онези украинци, които са от анексирани райони и бяха проруски настроени, а сега най-после разбраха, че са излъгани от Кремъл, че УЖ ги "освобождават", а всъщност сега ги използват, една част принудително ги мобилизират да се бият срещу свои съграждани, украинци, цивилните ги обстрелват и не ги евакуират, ако не са съгласни да приемат руски паспорти и/или изразяват и най-малкото несъгласие към окупационните власти, също ги депортират на далечни руски бедни райони, обричат ги на мизерия, отнемат/крадат им децата, в Крим нямат право да говорят на майчин/роден език като напр. украински и/или татарски, бащите в такива етнически семейства ги пращат в каторга, а децата им ги задължават да говорят, пишат и учат САМО на руски език и по руски учебници. Държавата "Московия" има подобно отношение и към етническите руснаци, вижте какво става в Белгородска област и как населението не се евакуира, но се обстрелват и разрушват къщите им и белгородската инфраструктура, пътища, заводи хаотично от руски ракети в опит да оцелят руски опълченци, които се бият на страната на Украйна и за свободата на Русия от кремльовския режим и многократно навлизат в Белгородска област през неохраняемите държавни руски граници. Централната власт в Кремъл има и множество вътрешни врагове - клановете около "самоубитите" олигарси, военните, патриотите, Пригожин, населението в периферните руски бедни райони, от които масово се мобилизираха войници и умряха за повече взятки, дворци, яхти, метреси и одържане на властта на попикания Дядо и обкръжението му в Кремъл. Ами руската интелигенция, медии, хуманитарни и културни фондации, политическа опозиция, чиито активисти и лидери бяха и всеки ден са обявявани за "чуждестранни агенти", пратени в каторги или принудени да напуснат Родината си?! УЖ за дискретиране на армията и СВО?! Ами, младите висококвалифицирани кадри и учени, които също бяха принудени да напуснат Родината си?! Ами, всеки руснак, който е хуманист, съчувстващ на жертвите във войната и против войната, е преследван от кремльовската власт именно поради това?! Ами всичките тези групи от руското население, ако не са въстанали, ще въстанат. Срещу репресивния кремльовски режим. Как мислите, Путин ще остане ли в историята на Русия като умножаващ територията на Русия, каквато е рашистката пропаганда под неговото управление? Изслушайте след около четвъртата минута от клипа губернаторът на Забайкалския край, какво се случва през последното десетилетия в Далечния Изток - Забайкалието, Бурятия, Краснояр, Новосибирск, Якутия и Амурска оббласт, как путьо се скарва с най-близките на руснаците народи - беларусите и украинците , за да предпочете дружбата с китайците и им подарява милиони хектари земя на да я експлоатират, печелят, замърсяват и убиват природата, оставят екологични "бомби" и изтласкват родното население без традиционен поминък, без работа и бъдеще за децата им ( https://www.youtube.com/watch?v=fNU6dtJs63A ). Такива са настроенията на всички периферни републики и народи с окупирана тяхна родна земя, завладяни, асимилирани и държани в безкрайна мизерия под диктатурата на Русия. Всеки българин с родова памет знае какви кървави битки са водили дедите ни и са умирали за ЗЕМЯТА си. Необходимо е само някой да отпуши бента и тогава такава стихия от буйни реки от ненавист към централната власт на кремльовския самодържец ще тръгне, че не е ясно дали ще остане и кремльовското "царство" Московия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Седларов

    04 Юни 2023 13:43ч.

    Боже какъв бълвоч! то бива човек да е идиот, но да е пълен кретен и за идиота е много! Лошо 03 Юни 2023 21:04ч., много лошо!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Плебсът от световния бантустан нещо е станал съвсем непослушен и

    03 Юни 2023 15:49ч.

    ще има наказания от Хегемона.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ким Чен Ун

    03 Юни 2023 15:52ч.

    На др. Путин неграмотно водената война кой я подкрепя ? Даже Венецуела и Еритрея се оттеглила.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    03 Юни 2023 16:32ч.

    Вълкът сам си върши работата, затуй вратът му е дебел, иначе - много баби, хилав Ким Чен Ун.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ким чен - малоумен жилтопаветник

    03 Юни 2023 19:55ч.

    абе много неграмотно я води тая война Путин, само дето Бахмут взят, крепоцята на зеления наркоман.Що не иде пак да се снима там сега , а?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Зеленски не е ходил в Бахмут

    04 Юни 2023 19:45ч.

    Винаги се снима в закрито помещение и обявяват къде е. Войната не е само с Украйна. Войната е глобална и Путин я печели. От миналата година, близо 30 държави заявиха желание да се присъединят към БРИКС.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вася Илиева

    04 Юни 2023 23:20ч.

    Имаше нужда от системен верен анализ на войната и Проф. Сакс го е направил. Благодаря, "Гласове", за предоставяянето на анализа. Проф. Сакс е в Колумбийския университет, където стилът на мислене в зададен от Дюи. С облекчение човек чете анализа - който наред с многото си достойнства, покрива гаврата на 'харвардците' с всичко нормално и като политика у нас.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • И проф. Сакс, и Дмитрий Саймс

    05 Юни 2023 16:32ч.

    предлагат задълбочени, обективни и полезни анализи за причините и развоя на събитията в Украйна. Ще откроя отново акцента, който виждам и в това интервю, върху ролята на неоконите-щраусианци. Струва ми се, че българският читател се нуждае от по-детайлно представяне на възгледите на Лео Щраус и политическите амбиции (обсесиите) на последователите му - малка апокалиптична секта, която, за огромно съжаление, определя сега външната политика на администрацията на Байдън. Обстоятелството, че тя беше допусната да диктува тази политика, би довело до трагични последствия за всички. И ще доведе, ако не се намери кой да им се противопостави и да ги изолира от политиката. Тази секта в никакъв случай не изразява интересите на САЩ и дори преобладаващите позиция на американските политици. Тя е секта на опасни фанатици.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • >>>

    07 Юни 2023 14:14ч.

    Да си припомним и мъдрите думи на Ейбрахам Линкълн: „Можеш да лъжеш целия народ за известно време. Можеш да лъжеш част от народа през цялото време. Но не можеш да лъжеш целия народ през цялото време.“ Потресаващо е малоумието на гореизходилите се краварски подлоги, както и цитираните от тях долнопробни лъжи и крещящо малоумна демагогия. За тях има само една истина, тази на сегашните малоумни вашингтонски гангстери, които видимо, желаят да погребат целия сват, ако не успеят да го подчинят и завладеят... Накратко, Джефри Сакс, точно това казва, просто и ясно... Хубавото е, че отрезвяването и осъзнаването на все повече хора е факт и този процес е необратим. Светът вече коренно се промени в посока на задаващия се край на западната хегемония, водена от САЩ и това е факт. Това, че някои откровени дебили не могат да го проумеят, си е само и единствено техен проблем. Жалко само, че цената на тези глобални промени я плащаме всички вкупом, но щом се налага, така да бъде!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Щкж

    07 Юни 2023 21:17ч.

    А колко процента от световното население е подкрепяло " съюзниците" срещу Хитлер?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи