Дерусифициране на руското изкуство

Дерусифициране на руското изкуство

Автор: Катя Седжуик, theamericanconservative.com Следвайте "Гласове" в Телеграм

Никой музей не трябва да подчинява изкуството и творците на политиката на момента

Анди Уорхол определено не е бил украинец. Артистът е роден в семейство с рутенски произход (славяните от Закарпатската област – б.пр.) и отрасва в етническото гето на Питсбърг. Когато идва времето на неговото поколение, връзките му с родната земя вече са прекъснати. Уорхол англицизира името си, като маха крайното „а“ и има амбицията да проправи пътя си до елитните кръгове на белите, добре образовани англосаксонски протестанти в Ню Йорк. Семейството му е избягало от район в Карпатските планини с нестабилни граници, който в даден момент попада в границите на Украйна. Поради това търсенето в Гугъл „Andy Warhol Ukrainian” дава над един милион резултата, някои от които от академични издания.

За да бъдем честни към украинците, те не са единствените славяни, имащи претенции относно големия американски художник, но най-вече през последната година украинците бяха особено агресивни в желанието си да направят корекции в базите данни онлайн и в искането си западните музеи да преименуват изкуството – полско, еврейско и най-вече руско – в „украинско“. Голяма част от това усилие може да бъде проследено в дейността на една жена, Оксана Семеник. Тя е Туитър инфлуенсър и лично се свързва с куратори, като насочва всичките си 24 000 последователи в социалната мрежа да тагват музеи и да изискват промените да бъдат направени.

В интервю за подкаста на Джонатан Финк активистката обяснява, че определени творби от американските колекции са именувани руски или пък за рождено място на художника е посочена Русия, което тя нарича „руска пропаганда“. Нейната цел е „да освободи и деколонизира нашата [украинска] култура от руския контекст“, сравнявайки себе си с украинските войници в окопите – те вършат важно дело, освобождавайки земята, а нейната битка е в американските и западните музеи. Семеник се жалва:

„Защо те имат тази велика руска култура? Защото са похарчили много пари за културна пропаганда... те [руснаците] налагаха своята така наречена „култура“. Но много от тези творци бяха, разбира се, откраднати от Украйна или от Беларус.“

И добавя: „Русия открадна всички тези художници, а международните музеи все още приписват всичкото това крадено изкуство на Русия. Държат изкуството като заложник.“

Езикът звучи дрезгаво, затова ми се прииска да дам възможност на Семеник да преформулира мислите си – може би ще успее да се изрази по-добре на родния си език. Не отговори на директните ми съобщения. Исках да чуя за нейната методология. В интервюто за подкаста тя каза, че изследва генеалогията на даден художник, за да потвърди украинския му произход. Оказва се обаче, че най-бележитите обекти на нейния труд обикновено нямат и капка украинска кръв.

Проследявайки пост-съветските културни тенденции в Източна Европа, имам предположение за методологията на Семеник: тя гледа картата. Ако види, че някой художник е стъпил в страната в рамките на нейните граници от 1991 г., тя го нарича украинец. Но повечето от тези художници са живели преди да бъде създадена независима Украйна, завършили са руски академии, не са били част от никакви създадени в Украйна артистични движения и са общували на руски. Земята, която сега е Украйна, някога е била различна, и най-големите ѝ градове, в които е разцъфтявала високата култура, са в огромната си част рускоговорящи.

Поради това въпросните артисти не са били в никакъв значим смисъл укранци. Например, един от скорошните туитове на Семеник показва картина на селянка от Зинаида Серебрякова и е придружен от текст: „Това е „Жътва“ от [украинско знаме] Зинаида Серебрякова. Нарисувана е в 1915 г. в Харковска област по време на Първата световна война.“

Само че Серебрякова (1884-1967) е дъщеря на потомствените руски художници, произхождащи от френската фамилия Беноа, учила е в Санкт Петербург. Нейните творби добавят директен, но деликатен привкус в изложбите на руската Ар Нуво група „Мир исскуства“. Серебрякови имат имение в село Нескучни, където художничката е родена и където впоследствие прекарва най-щастливите години от живота си. По онова време Нескучни е част от руската Курска губерния, но сега е в Харковска област в Украйна.

Будно казано, това прави Серебрякова заселник-колониалист, изпратен да русифицира Украйна. Едно от най-големите остриета на Семеник е насилствената русификация. След революцията Серебрякова се премества в Париж – крайната дестинация на много белоемигранти. Рисува повечето от творбите си във Франция. Свободна жена в свободна страна, доколкото ми е известно тя никога не се е наричала украинка.

Дали Серебрякова ще бъде преименувана е отворен въпрос, но музеите вече правят съмнителни корекции. МЕТ наскоро преименува Куинджи, Репин и Айвазовски, трима художници от 19-началото на 20 век, и тримата много известни в Русия. И тримата имат връзка с територията на пост-съветска Украйна, а в случая на Репин и кръвна връзка. И тримата имат търговски успех и са излагали в Европа, където са станали известни като руснаци. Това не е било конспирация на КГБ. Да ги изрежем от руския контекст, както предлагат активистите, означава да се изреже от творбите им най-важният контекст.

Архип Куинджи (1841-1910) е майстор на мистериозните светлинни пейзажи, взети както от руската, така и от украинската провинция. Когато в 1904 г. списание „Мир исскуства“ го описва като един от най-изтъкнатите евреи в Русия, той веднага отговаря:

„Чувствам се длъжен да кажа на г-н Меншиков [авторът на статията], че аз съм руснак. Моите предци са гърци, които са дошли от южното крайбрежие на Крим по времето на императрица Елисавета и са основали град Мариупол, както и още 24 селища.“

Може би ако авторът бе нарекъл Куинджи украинец, художникът щеше да го подмине, но личното му официално твърдение е, че е руснак.

Иван Айвазовски (1817-1900) е плодовит майстор на романтичния морски пейзаж, който е бил назначен за официален художник на руския флот и е общувал отблизо с културния, политическия и военния елит на имперска Русия. Етнически арменец, той е роден и прекарва по-голямата част от живота си в кримския град Феодисия.

През 1954 г., петдесет години след смъртта на художника, Съветският съюз прехвърля администрацията на Крим на Украйна. Сега Украйна може да претендира за всеки художник, който някога е живял на полуострова, но западноукраинските градове Лвов и Ровно вече преименуват улиците си на името на Айвазовски по време на кампанията за дерусификация. Разбирам гледната им точка – претенциите за неговата украинскост са доста бледи, затова Семеник посочва факта, че по време на Кримската война художникът се евакуира в (рускоговорящия) Харков, където е в компанията на Иля Репин, когото Семеник нарича украинец.

Иля Репин (1844-1930) е голям майстор на руския реализъм. Той е роден в казашко семейство в Чугуев, Харковска губерния, сега в Украйна, където баща му служи в Уланския полк – окупационен агент. Репин рисува руски исторически и социо-политически сюжети, както и портрети. Той е ключов член в извънредно влиятелното руско движение Передвижники, или Сктиниците, което организира пътуващи изложби, давайки възможност на публиката в провинцията, включително много градове в съвременна Украйна, да видят изкуството, което до този момент е достъпно само в Санкт Петербург и Москва.
Ако Русия е „откраднала“ Репин от Украйна, обирът е бил извършен посред бял ден – украинските корени на Репин никога не са били тайна. Той рисува украински сюжети, включително най-известната му „Запорожки казаци пишат отговор на турския султан“ (1871-72) – историческа картина, показваща подигравателни воини, които пишат писмо на турския султан. Тази и много други работи с украинска тематика, са били ценени още приживе на художника и след това.

Репин познава ключовите фигури в кръговете на руската творческа интелигенция и пише мемоари на руски. Въпреки че подобно на Серебрякова е бил наблизо, когато Украинската народна република обявява своята независимост през 1918 г., художникът подкрепя либералното Временно правителство в Санкт Петербург. Той умира в имението си във финландското село Куокала, на 40 километра от Ленинград (сега отново Санкт Петербург). Най-малкото, неговият живот илюстрира как руската и украинската култура са неразривно свързани помежду си.

Със сигурност това не се отнася по същия начин за всички етнически групи. Исаак Левитан, друг „передвижник“ и един от най-влиятелните художници на руския пейзаж, два пъти е бил изселван от Москва по закона за уседналост. Неговият приятел

Антон Чехов забранява на сестра си да се омъжи за художника. Усилията за преименуване не са фокусирани само върху руснаци. Семеник отправя претенция към множество по-слабо известни полско-американски художници, като Джон Д. Греъм и Джак Хниждовски (Греъм е от белите руснаци обаче). След това идват американските евреи Луис Невелсон, Луис Лозовик, Борис Марго, Жул Олицки, Тодрос Гелер и Саул Рабино. Като се има предвид, че през вековете казаците и украинските националисти са водили войни на геноцид срещу евреи и поляци, това изглежда погрешно.

Евреите, които в началото на 20 век бягат от Границите за уседналост от времето на Руската империя, не се интересуват от вътрешните дрязги на източните славяни. От друга страна американската артистична общност е била запленена от руския авангард. Ако музеите идентифицират родното място на даден еврейско-американски артист като Русия, вероятно го правят защото самият артист е смятал, че това е факт.

Става още по-странно, когато украинците оказват натиск над музеите да сменят заглавията на западни творби. Националната галерия в Лондон смени „Руски танцьорки“ на Дега на „Украински танцьорки“, а МЕТ промени своите „Руски танцьорки“ на „Танцьорки в украински рокли“. Какво е сторил Дега, чийто крак никога не е стъпвал в Източна Европа, за да заслужи въвличането си в руско-украинските териториални спорове? Музеите за изкуство съществуват, за да отдават почит на художниците и техните визии, а не за да обслужват нуждите на отдалечени националистически движения. Не съм убедена, че Дега е познавал думата „Украйна“ и във всеки случай, серията се е наричала „Руски танцьорки“ по времето, когато той е бил жив. Ако той е смятал, правилно или не, че рисува руски танцьорки, то значи това е заглавието на картината.

Преименуването на изкуство въз основа на искания на активисти, прави кураторите да изглеждат като аматьори, непознаващи биографиите на художниците или съдържанието на творбите им. Или дори основни факти от историята.

Украинците може и да търсят утвърждаване от западните музеи, но никой музей не бива да подчинява изкуството и художниците си на моментната политика.

Източник: theamericanconservative.com

Превод за "Гласове": Екатерина Грънчарова

 

 

 

Коментари

  • Мила от Марс

    18 Юни 2023 12:16ч.

    Македонска му работа.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не кажется ли вам, джентльмены, что вы слишком долго прячетесь за моей спиной?

    18 Юни 2023 12:24ч.

    И Людмила Белова Павличенко е родена в Украйна, но си е руска отвсякъде и само за няколко месеци от началото на фашистката офанзива в 1941-42 е отстреляла със снайпера си 309 фашистки глави, защитавайки руския Севастопол и Крим. Точка. Припомням ви това име от Белая церковь неслучайно, защото този месец се навършват точно 81 години откакто жената получила прозвището "Lady Death" е приета с всички почести от господарите на Белия дом, като най-великата съветска жена снайпер в историята. А на 2 април 2015 излезе филма "Битката за Севастопол" съвместна продукция на Русия и Украйна, в който ролята на Павличенко се играе от първата в света актриса излетяла и снимала филм в открития Космос, която отново е руска жена, както и първата "Чайка" летяла в Космоса, която онзи ден отпразнува 60 години от този исторически полет. Фактите са си факти, а когато фактите говорят Боговете вече не мълчат, а се наслаждават и ръкопляскат. Да живее името на снайперистката!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • And ‘God save the Queen, man.’

    18 Юни 2023 12:32ч.

    Amen!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Помнещ

    18 Юни 2023 13:04ч.

    Той и Сталин не е руснак. Значи по тяхната "логика" Русия не е виновна за т.н. "голодомор " в Украйна. Както е отбелязано вече, тези се борят за приза "кой е по- по - най " с македонците

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Респект към авторката

    18 Юни 2023 13:16ч.

    Повякога се чудя как хората на Запад успяват да формират адекватно отношение към фактите, след като се променя базата данни, владяна от META и пентагонския гугъл, а и тези хора не знаят руски. Допускам, че след време и интернет пространството ще се раздели спрямо бъдещата Желязна завеса и който знае истината от двете й страни, ще я отнесе в гроба. Много искам някой да ме разубеди, затова и пиша поста.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • великата руска култура

    18 Юни 2023 13:17ч.

    По тая логика да вземем веднага да разпарчетосаме САЩ и Новия свят на милиарди атоми, защото в Новия свят в условията на съвременната глобална цивилизация всичко е откраднато от Стария. А най-много са донорствали народите спрямо САЩ, засмукващи всякакви племена и народности. При САЩ няма нищо свое - всичко е откраднато.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан

    18 Юни 2023 13:23ч.

    Украйна използва опита на македонците. Според тях много български писатели и интелектуалци, и не само те, са македонци. Така че защо да не кажат,че руснаците са украинци. Могат да ги обявят и за марсианци, но така прелятата изкуствено "кръв" в украинската култура показва само нейната бедност и нищожество. Вчера имах дълъг разговор с украински интелектуалец и нищетата на днешната украинска култура се открои силно. Да не забравяме,че според официални украински данни от преди два месеца от украинските библиотеки са извадени и унищожени 20/ двадесет/ милиона книги, 11 милиона от които са на руски език. Не зная колко книги са унищожени в хитлеристка Германия, но Украйна явно върви по техния път.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Цял ден с тая

    18 Юни 2023 13:24ч.

    Пропаднала държава се занимава това сайтче.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Митето

    18 Юни 2023 13:54ч.

    Ами трябва да се занимава,и то с истината за тая пропаднала държава,защото и нашата я движат по същата тая пътека на пропадане.И изобщо няма да се учудя,ако и по нашите земи се развият подобни действия,като сегашните в Украината.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • БПФ

    19 Юни 2023 1:15ч.

    Укропитеците са не по-малко комични, жалки и гнъсни от "македонците". Нямат история, нямат изкуство, държавата им никога не е съществувала преди Ленин. Затова не им остава друго, освен да крадат чужда история и култура.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • По логиката, че всеки творец живял в Руската империя е етнически руснак

    20 Юни 2023 13:59ч.

    Ботев би трябвало да е турчин,

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анонимен робот

    22 Юни 2023 9:25ч.

    Не всеки творец живял в Руската империя е етнически руснак, но в никакъв случай не може да бъде украинец след като такава държава не е имало. Допълнителни обяснения срещу заплащане...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анонимен робот

    22 Юни 2023 9:18ч.

    Що е гюбре, све е маке и хохол! Пък Уорхол бил велик художник?! По-скоро велик ексхибиционист, но не и художник. Инфлуенсърката остава да нападне и Шагал - може например да му залее гроба в Ница с червена боя. Пу-пу, да не дава господ, че се навъдиха едни протестъри напоследък, не пожалиха и Моне. Ама, кой как го разбира изкуството. Идете в който и да е американски музей и ще намерите невероятни платна, макар и рисувани от поамерикначени европейци, както и такива замъкнати от Европа през войната. Справка - на музея Гети в Лос Анджелиз преди 10 години му се наложи да върне цялата италинска колекция...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дерусифицирането на руското изкуство

    11 Юли 2023 11:54ч.

    е просто обратния процес на русифицирането на територията на Империята. Що се отнася до държавите, те се създават и изчезват. Един Габриел Гарсия Маркес беше колумбиец, живя във Венецуела, премести се в Мексико, дали бихте различили тези държави, освен на картата?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи