Радостта на обичащите

Радостта на обичащите

От незапомнени времена в полунощ на Пасха литийното шествие – т.е. хората, обикалящи затъмнения храм със свещи в ръце – се спира пред вратите на храма. И всеки път идва моментът, в който всички ние, без дори да осъзнаваме това, си задаваме същия въпрос, като жените, които „дойдоха на гроба много рано, след изгрев-слънце“ (Марк. 16:2). Въпросът е: „Кой ли ще ни отвали камъка от вратата гробни?“ (Марк. 16:3).

Наистина ли и този път ще се случи това, което се случва всяка пасхална нощ? Дали и този път тайнствената радост ще прониже сърцата ни? Ще стане ли денят по-светъл от нощта, както някога много отдавна каза християнският проповедник Евсевий Памфил? Какво празнуваме? На какво се радваме? Какво означава тази светлина?

След няколко секунди ще отекне “Христос воскресе!” и пеенето вече няма да спре, и всичко ще се изпълни с ликуване. Но тези няколко секунди още не са минали. Нощта все още не се е взривила, светлината все още не се е втурнала през тъмнината с радостна победа. Все още можем да помислим за милионите хора, за които Пасха е дума, която не значи нищо; която е смътно напомняне за нещо изключително далечно от съвремието, обхванато от земни постижения и успехи. Къде е мястото на Пасха във всичко това? Как, макар и повърхностно, макар и само с намек, да разкажем за нея на тези, които не искат да чуят?

Толкова дълго са им говорили, че Пасха е остатък от безвъзвратно изчезнал, потънал в миналото свят. Толкова дълго и разбира се, „научно“ са им обяснявали откъде е произлязла, оградили са ги с такава глуха стена от света на вярата и радостта, че хората са отвикнали да слушат, да разбират, да се замислят. Как да обясним на този самоупоил се свят, на този „съвременен човек“, убеден, че той е способен да постигне всичко, да разбере всичко? Как да обясним това, което не може да бъде обяснено с езика на насочената към него антирелигиозна пропаганда? Аха, – ще каже той, – не можете да обясните? Значи тогава ще се съгласите, че цялата ви религия и тази Пасха са само ирационален опиат! И тогава, значи, ни се предавате, на нас, за които всичко е обяснимо, всичко е просто, като две и две и всичко е описано в съответното идеологическо ръководство!

И ние млъкваме. Но не защото няма какво да отговорим, а защото душите ни се измъчват от жал за този самоуверен бодряк, с цялата му едноизмерна цивилизация. Той прилича на човек, който седи в стая без прозорци, осветена само с електрическа лампа. Да, всичко се вижда, няма да се спънеш в нищо, можеш да четеш, да пишеш, да живееш, дори да бъдеш щастлив. Но само ако не знаеш какво е слънце.

Въпросният самоуверен човек просто не знае, че слънцето съществува. Никога не го е виждал и е убеден, че електрическата светлина му е достатъчна. Идва при него някой, който е виждал слънцето, който знае как то танцува по младите листенца напролет, как изпълва целия свят с топлина, щастие и жизнерадост. Но другият не вярва на това: Не съм видял такова нещо, значи то не съществува.

Ще повторя: жал ми е за такъв човек, той не предизвиква у мен нито гняв, нито раздразнение, нито обида. Но как ми се иска да го хвана за ръката и без всякакви обяснения просто да го изведа на слънце: ето виж, наслади се, радвай се! Но такива думи като „наслади се“ и „радвай се“ няма в речника му, в дебелите му учебници и идеологически ръководства. Там всичко е наредено така, че сякаш в света няма на какво да се наслаждаваш и радваш. А Пасха в своята цялост се отнася за света, който е озарен от Слънцето на Правдата, и който само с радостта от и за това Слънце става истински свят: Сега всичко се изпълни със светлина – и земята, и небето, и преизподнята. Нека, прочее, всяка твар да празнува възкресението на Христа, в Когото се утвърждава“(Песен 3 от Пасхалната утреня).

Казват ни: Как можете да се радвате на това, което не сте видели, на някаква древна легенда? Как може в нашия век на космически полети, да вярвате, че жените, които някога отишли на гроба на своя Учител, са го намерили празен, а Учителя си видели жив? На това можем да отговорим така: Да, нямало ме е там, в онова утро и в онази градина; не съм видял разсъмването, не съм чул поздрава „Радвайте се!“ – затова и нищо не мога да ви докажа – както сте свикнали – с помощта на уреди и изчисления. Но едно знам: радостта на Пасха е истинска и тя продължава, като се връща при нас всеки път със същата сила, със същата очевидност вече две хиляди години.

Та нека и аз ви попитам: от къде е тази радост? Защо сме готови да се разделим с всичко на този свят, но не и с радостта на Пасха? Знаем за възкресението на Христос от мъртвите не защото сме разбрали за него по научен път, а чрез радостта за Неговото възкресение. Нищо в света не се случва без причина. Така твърди науката, и „вашата“, и „нашата“, защото науката е една. И няма радост без причина. В религията всичко може да се измисли, но няма как да се измисли радостта, нито да се даде заявка за нея. Стоим пред затворените врати – стотици свещи, стотици осветени лица и тишина … Чакаме. Нима не виждате, не чувствате, не разбирате, че тук стои цялото човечество, цялата природа, целият свят, озарен от надеждата, че по-висок и по-прекрасен миг няма на тази земя!

Сякаш тези единствени, несходните с нищо друго думи “Христос воскресе!” идват, падайки от безкрайните висини на самото небе. И ето я тук радостта – в мен, по тези лица, в тези очи, в сиянието на пламъчетата! Тя залива сърцето, съединява всички, издига центъра на светлината нанякъде, и сякаш не ние, а тази светлина, тази радост отговарят като гръм, като буря, като мълния: “Воистину воскресе!”

Никакви други доказателства не са нужни. Както не трябват доказателства на този, който вижда слънцето, радва му се и се наслаждава, и самият той се изпълва и става светлина и любов, и казва на всички наоколо от дълбините на сърцето си: „Радвайте се!“.

------

Протоиерей Александър Шмеман е православен църковен деец, проповедник и богослов (смятан от някои за един от най-значимите православни богослови на XX век). 

Роден е на 13 септември 192. в гр. Ревл (Ревел, днешна Естония). Средното си образование получава в Париж. През 1945 г. завършва парижкия православен богословски институт “Св. Сергий", и преподава след това в катедрата по църковна история в него. Година по-късно приема свещенически сан. През 1951 г. младият свещеник приема поканата на Православната семинария "Св. Владимир" в Ню Йорк и заедно със съпругата си и трите си деца се преселва в Съединените щати.  През 1959 г. Ал. Шмеман защитава докторска дисертация по литургическо богословие в Париж. От 1962 заема поста декан на Владимировската семинария. Прот. Ал. Шмеман е почетен доктор на много университети, член е на Митрополитския съвет и проповядва. Автор е на прочутите неделни беседи за радио "Свободна Европа" Изследванията му са в областта на литургическото богословие. В тях той задълбочено разкрива богатството и дълбочината на православната литургическа традиция.

Прот. Ал. Шмеман умира на 13 декември 1983 в деня на преподобния Герман Аляскински, покръстител на Северна Америка.

 

Източник: Да бъдем тук. Беседи по радио „Свобода“ ( ИК „Омофор“, София, 2024, предстоящо издание), pravoslavie.bg

Превод: Елена Папучиева

 

 

 

Коментари

  • Новият брат

    05 Май 2024 11:49ч.

    Христос Воскресе! И даде Надежда, Вяра и Любов в Доброто, и Вечният Живот! Крепко здраве и успех навсякъде за всеки Българин и за всяко Българско семейство!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • баба "Кулезич" в расо

    05 Май 2024 12:00ч.

    неа покой за нас, грешните...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Да пази бог

    14 Юни 2024 17:19ч.

    Как се превежда тая новина от " ortodoxtimes.com" от 5.09.23 ?: "The Holy Synod of the Church of Greece issued an announcement drawing attention to the activities of the “Church of Scientology”, which operated in Greece in the form of an association under the name “Center of Applied Philosophy of Greece”.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи