Отворено писмо до Вежди Рашидов

Отворено писмо до Вежди Рашидов
Отворено писмо до БТАДо Председателя на Народното събраниеДо Министър-председателя на Република БългарияДо Комисията по култура към Народното събраниеДо Министъра на културата на Република БългарияДо синдикатите КНСБ , КТ Подкрепа, До СБМТД, БАРОК, Стопанска камара
<p>От Гражданско сдружение за защита на българската култура&nbsp; <br />От Дискусионен клуб &ldquo;Българското музикално-сценично изкуство - накъде в ХХI век&rdquo;<br />От СМСА &ndash; Синдикат Музикално Сценичен Арт &ndash; НСФ &bdquo;Култура&rdquo;- КНСБ<br /><br /><br />Господин Министър,<br />Уважаеми Дами и Господа,<br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; По повод публикацията на в. &bdquo;Труд&rdquo; от 12.07.2010 г. &ldquo;Министър Вежди Рашидов обявява в сряда арт реформата&rdquo; си позволяваме да ви обърнем внимание върху следното:<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Недопустимо е творческите гилдии и синдикатите да научават от пресата решенията на министъра на културата за т.нар. реформа. До този момент с тях не е обсъждано и изяснено каква ще е тази реформа, независимо от подписаните споразумения съгласно Кодекса на труда. Нещо повече &ndash; от цитирания текст проличава професионална несъстоятелност, що се отнася до вътрешно-жанровите характеристики в музикалното изкуство и европейските традиции на музикалната практика.<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Изразяваме категорично несъгласие с реформирането на културните институти, посочени в публикацията от министър Рашидов, без провеждане на социален диалог и експертно обсъждане. Това не е реформа, а ликвидация, особено в областта на музикално-сценичното изкуство, която ще доведе до социално напрежение и нови безработни. <br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Явно прозира неразбиране и липса на управленски и експертен капацитет за реформиране на музикалните институции. Още на пръв поглед е ясно, че по отношение на музикално-симфоничното изкуство ще има само два обособени центъра &ndash; София (Софийска филхармония) и Пловдив (Пловдивска филхармония). Всички останали оркестри ще бъдат сведени до &ldquo;симфониети&rdquo; - малки музикални състави, които не са в състояние да поддържат симфоничен репертоар от ХVІІІ век насам. Това означава заличаване на 90% от българското симфонично творчество! Дори &bdquo;Рапсодия Вардар&rdquo; от Панчо Владигеров и националният химн на България няма да могат да бъдат изпълнявани в България &ndash; вероятно с изключение на София и Пловдив. <br />Що се отнася до &bdquo;симфониетите&rdquo;, нека експертите, работили по &bdquo;реформата&rdquo;, посочат кои произведения от европейското наследство могат да бъдат изпълнени от състав 2,2,2,2, - 2,2,0,0, - 0, - 10,8, 6, 5, 4. &ndash; т.нар. Бетовенова симфониета и в кои времена ни връщат? Нима т.нар. политически елит не си дава сметка, че в момента стремглаво се отдалечаваме от европейските критерии за изкуство и култура, че това, което искате да направите, ни тласка към &bdquo;чалгизацията&rdquo; като безалтернативен модел на национална идентичност?<br /><br />Г-н Министър,<br />Уважаеми Дами и Господа,<br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Според Лисабонския договор всеки европеец трябва да има гарантиран достъп до култура. Култура, която той сам да избере - опера, симфонична музика, оперета, мюзикъл и т.н. С въпросната &rdquo;реформа&rdquo;, вие искате да отнемете това право на българските граждани?! Защо?<br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Позовавайки се на изказване на министър Рашидов, в. &bdquo;Труд&rdquo; твърди: &rdquo;Нищо няма да бъде закривано, ще бъдат обединявани институции&rdquo;?! С какви професионални аргументи планирате това обединяване? И по какви причини бяха избрани точно цитираните центрове? Тук е уместно да попитаме защо се закрива Пловдивската опера &ndash; театър с традиции, дал на България и света именити оперни певци. Какво налага това закриване? Само липсата на сграда ли? По този начин се цели съкращение на работни места. Каква икономия за държавата ще бъде реализирана с поредните безработни. Какво налага обединяването на институции? Коя експертна група посъветва министъра на културата и изработи модела за това преструктуриране? Какви позитиви ще донесе това за въпросните културни институции и обществеността в Република България? Изчислени ли са финансовите разходи от мащабните съкращения, цитирани в текста? Изчислени ли са неустойките по сключени договори? Какви са очакваните резултати и в какви срокове ще бъде подобрена работата на тези институции. Какви са прогнозните предвиждания на експертите и съветниците на министър Рашидов?<br /><br />Г-н Министър,<br />&nbsp;<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Идеята за обединение е абсолютно несъстоятелна и доказва липса на експертен капацитет в повереното Ви министерство. Доказателство за това е наемането на външна консултантска фирма, която да изработи новия Закон за сценичните изкуства. При наличие на всички отдели и дирекции в МК, нужно ли е това? <br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Вие, г-н Министър, в публикацията заявявате, че бихте попитали: &ldquo;хората съгласни ли са да плащат на 200 души ненужни заплати, когато няма продукт&rdquo;. Този въпрос дали не е по-основателен за дейността на МК. За гилдията е ясно, че в последния творчески сезон музикално-сценичните състави бяха тласкани към изкуствен фалит т.е. оставени без минималните средства за организацията на творчески сезон &ndash; без солисти, гост-диригенти и прочие... Защо? За да може да се цитират фрапиращи цифри - колко безумно скъпо и несъстоятелно е музикалното изкуство? Защо то няма място в България? Защото чудото на българските оперни гласове е фикция? Или защото прехранващите се в Министерството на културата нямат нищо общо с наименованието на ведомството? <br /><br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Нужно ли е данъкоплатците да плащат хонорари на външни консултантски фирми, не е ли по-добре юридическият отдел на МК, който получава заплати за тази дейност, заедно с работна група от експерти от гилдиите и синдикатите да изработи този закон, както беше случаят със Закона за закрила на културата. <br /><br />&ldquo;По-добре да се оптимизират, да се обединят. Имаме обаче един страх, кои аджеба ще отидат на улицата&rdquo;. <br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; С тези Ваши думи, г-н Министър, Вие отново декларирате, че за вас Реформа е еквивалент на унищожение. &rdquo;Някой трябва да отиде на улицата&rdquo; - това ли е отношението Ви към творците на България? Да ги изпратите на улицата!? Това ли е задачата на един министър на културата? В това ли е смисълът от съществуването на Министерство?<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Що се отнася до обединяването, и там Вашите експерти са немощни. Националният музикален театър &ldquo;Стефан Македонски&rdquo; ще стане Софийски център за музика и балет, в който ще влиза и балет &bdquo;Арабеск&rdquo;, но няма да влиза името на Стефан Македонски?! Върховно управленско решение! Какви ще са полезните последствия от това. Кой и защо си позволява да заличи името на Стефан Македонски??? Нима &bdquo;експертите&rdquo; около министъра не са наясно, че творческото название е и търговска марка? Че &bdquo;търговската марка&rdquo; Държавен музикален театър &bdquo;Стефан Македонски&rdquo; е отдавна и трайно известна и търсена в Европа и Азия? Или може би РБългария няма право на авторитетна търговска марка по света? <br />Интересно как ще решите казуса с &bdquo;Пловдивска филхармония&rdquo;, чието артистично название беше приватизирано при поредната &bdquo;реформа&rdquo; със &bdquo;сливане, оптимизиране и реформиране...&rdquo; Парадоксът е в това, че един и същи сценарий се поставя наново, само че с различни изпълнители (министри). Защо?...<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; По същият начин стои въпросът и с балет &bdquo;Арабеск&rdquo; - уникална трупа с доказани успехи под това име. Неясното определение Софийски музикален и балетен център автоматично унищожава тези две търговски и имиджови марки. Явно целта е обезличаване на трупите и постепенното им закриване. За публиката самата сграда от 60 години насам е известна като Музикалния театър. Огромна е опасността тази публика да загуби ориентация къде трябва да отиде, за да гледа спектакъл и кой по-точно спектакъл ще гледа? На &bdquo;Арабеск&rdquo; или на Музикалния театър?! Какво е това - Софийски музикален и балетен център? Билетен център ли е това... Много интересно, една &ldquo;Фолкс опер&rdquo; във Виена, чийто еквивалент е Музикалният театър &ldquo;Стефан Македонски&rdquo; как би могла да бъде преименувана във Виенски музикален и балетен център - представете си какво объркване за публиката по цял свят ще бъде това. Но хората държат на традициите си и не допускат подобна подмяна! Едва ли може да бъде измислена по-лоша PR и рекламна стратегия. Другото интересно в този случай е т.нар. предмет на дейност - по търговския закон ли, или по творческите цели и задачи на тези два културни института - НМТ &ldquo;Ст. Македонски&rdquo; и Балет &ldquo;Арабеск&rdquo;, коренно различни. &rdquo;Арабеск&rdquo; има специфично място и функция в културния живот на България като една модерна балетна трупа, боравеща със съвременни изразни средства и танцови техники. Тази дейност не се покрива с дейността и формата на Музикалния театър. Тук интерес заслужава и идеята за т.нар. интендантско управление на сградата на Музикалния театър. <br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Отделянето на управлението на сградата и материалната база от театралната трупа, както стана ясно - такъв модел се коментира и за Варненска опера, отново поражда въпроса какви ще са реализираните икономии &ndash; съкращение на работни места в културните институти и разкриване на нови работни места &ndash; обслужващи интенданската структура, какво ще е съотношението закрити и открити нови работни места. Защо и кому е нужно това и как точно ще се случи? Вие очевидно също нямате ясна визия. Ще бъде ли регистрирано ново юридическо лице и по какъв друг начин ще бъде управляван сградният фонд. Как и при какви условия трупите ще бъдат настанени във въпросните сгради. Какво ще стане с приемствеността по отношение на традициите и професионализма, изграждани с десетилетия?! Категорично сме против отделянето на сградата от структурата и на НМТ &ldquo;Ст. Македонски&rdquo;! <br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Държим НМТ &ldquo;Ст. Македонски&rdquo; да запази националния си статут и своето име и да бъде категоризиран в най-високата категория. За пореден път задаваме въпроса: с отделянето на сградите и обособяването на тяхната автономност не се ли цели приватизация на изключително апетитни имоти в централните части на София, Варна и други градове на България. <br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Отговорът явно е да!<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Настояваме за отстраняване на временно изпълняващия длъжността Директор на НМТ &ldquo;Ст. Македонски&rdquo; Тодор Димитров поради липса на управленски капацитет, знания, опит в областта на музикалния театър, както и нужното образование и ценз, за да ръководи институт с национално значение. И поради причината, че е назначен от МК, за да подготви въпросното отделяне &ldquo;образец открита сцена&rdquo; и преструктурирането на НМТ &ldquo;Ст. Македонски&rdquo;. <br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; В писмо от 29.06.2010 г. с вх.№ 6500026 до зам.-министъра на културата Митко Тодоров той е уведомен за позицията на колектива и синдикалните организации на КТ &bdquo;Подкрепа&rdquo; и КНСБ при НМТ &bdquo;Ст. Македонски&rdquo;.<br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Господин министър, очаквахме да сте по-прецизен по въпроса за делегираните бюджети! По какви показатели и на какъв принцип ще бъдат определени тези делегирани бюджети. Дали това наистина ще повиши изискванията към културните институти и социалния статус на хората, работещи в тях. &ldquo;Не можем да се откажем от тази идея, тъй като това е желанието на артистите&rdquo; - това казвате Вие, Г-н министър на културата. Кои артисти? <br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; В България има лош пример за делегиран бюджет - болниците и училищата! Те не заработиха по-добре. Делегираният бюджет би могъл да доведе до прибързано ликвидиране на културните институции. Настояваме за широко обсъждане на експертно ниво с участието на синдикатите, МК и независими организации и експерти &ndash; личности, имащи отношение към реформата в културата. Прибързани решения в тази посока ще имат фатални последствия за българската култура. А &ldquo;редукцията&rdquo;, с която Вие, министър Рашидов, подменяте понятието съкращения, ще струва много по-скъпо на държавата!<br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Относно идеята мениджмънтът да се отдели от творческата дейност на културните институти, смятаме, че това е абсолютно неприложимо в България към този момент. Първо, няма достатъчно мениджъри с опит в управлението на културата, които да не са творчески личности. Имайки предвид броя на институтите и трупите в България, е ясно, че това е абсурд. За да има адекватно управление, мениджърът трябва да е наясно с организацията, художествения продукт, работния процес, качеството на продукта и спецификата на културните институти съобразно съставите, които работят в тях. Това автоматично води до извода, че мениджър на такъв институт няма как да е човек само с икономическо или юридическо образование например, а трябва да е човек, запознат с всичко, изброено по-горе, което от своя страна води до извода, че не е възможно да не е човек от театъра, музиката, изкуството...<br /><br /><br />Г-н Министър, <br />Уважаеми Дами и Господа,<br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Настояваме за изработване на национална културна стратегия, Закон за сценичните изкуства и провеждане на градивна реформа, обсъдена със синдикатите и всички организации, имащи отношение към културата на РБългария. <br /><br />Реформа, която да е обмислена и наистина да доведе до развитие на културните институти и тяхната дейност. Ние смятаме, че не е необходимо да се прибързва и по този начин проблемите в културата да се задълбочават. Те трябва да се решават с оглед запазването на българската културна идентичност и издигането на културата като необходима и неразделна част от възпитанието и духовното формиране на нацията. Тук не на последно място стои въпросът за хората, работещи в тази област, подготвяни от деца за тези професии. Изпращаме ги на трудовата борса при липсата на пазар на техния труд и място, където да го реализират. Това е грижа на държавата!<br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Българската култура е най-сигурният начин за интегрирането на България с културата на Европа! А българската музикална култура от десетилетия е част от европейската и световната музикална култура. Каква ирония! За чудо на ХХ век бяха посочени българските оперни гласове. Гордостта на родината ни, а сега се закриват оперни театри! <br /><br />Г-н Министър,<br /><br />Призоваваме Ви да не избързвате да представяте пред МС доклада за реформа в културата, който според сайта на МК вече е готов и ще бъде внесен в МС на 14.07 2010 г. Уверяваме Ви, че културната общественост на България няма да приеме неадекватни, лишени от смисъл решения, които ще влияят на културния живот и бъдещето на България в близките и за съжаление не само в близките години. <br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Надяваме се, че не Вие ще останете в историята на България като министъра, провел унищожителна реформа за българската култура. <br />Призоваваме Ви да не избързвате и поради причината, че, меко казано, е некоректно в момента, в който повечето от културните институти и творци са в годишен отпуск, да се решава тяхната съдба. <br /><br />Предлагаме обществен дебат на тема: &ldquo;Реформа под строй, ликвидация или просперитет на българската култура&rdquo; с учредения дискусионен клуб &ldquo;Българското музикално-сценично изкуство, накъде в ХХI век&rdquo;. Надяваме се да срещнем Вашето разбиране и да вземете предвид нашето безпокойство на хора, отдали живота си на изкуството и културата на България.<br /><br /><br />Уважаеми Дами и Господа, <br /><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp; Изразяваме пред вас своята вяра, че няма да допуснете провеждането на &ldquo;реформата&rdquo; на министър Рашидов. Като национално отговорни държавни институции и личности именно вие можете да спрете посегателството над културните институции в България и ликвидирането на българската музикална култура!</p>

Коментари

  • ПАВЛОВА

    17 Юли 2010 18:53ч.

    но след реформата, ще трябва тези институти да се изчистят и от директорите-крадци и рушители!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • бай ганьо

    18 Юли 2010 7:56ч.

    Какъв &quot;господин&quot;,какъв &quot;министър&quot; е тоя неграмотен мангал ?! Аиде стига сте ги взимали на сериозно! Простак и червена подлога .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • умен

    18 Юли 2010 17:25ч.

    Защо когато направиха тези глупави сливания - ОФД-тата никой не протестира?! Тогава беше тоталната грешка!!! Сега се казва&quot;След дъжд качулка&quot;!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • mira d.

    20 Юли 2010 14:52ч.

    Подкрепям изцяло! Писмото е много добре обосновано и е точно пръст в раната! Трябва да има обществен дебат, а не да се действа от министерството на тъмно... За външните експерти - не знаех, но наистина е срамота да плащаме и за тях.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Starobьlgarin

    21 Юли 2010 17:48ч.

    Da se sezira nezabavno Briuksel da se alarmira v ziala Evropa the satrapite sa tragnali na pohod za unishtojavane na malkoto kulturni zennosti ostanali u nas.Vednaga da se otstraniat i premahnat darjavnoprestapnizite-Tozi profan koito fizieski posiaga na polotzai i prilitcha na kasapin vednaga da napusne predelite na BG.Tzialoto marionetno pravitelsvo proizvejda genotzid. Balgari vnimavaite tova sa porednite prestapnitzi koito unishojavat bezvavratno vsitchko do koeto se dokosnat!!!!!!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • malka rozichka, ama bodliva

    22 Юли 2010 14:05ч.

    Podkrepiyam mnenieto na po-gore imenuval se &quot;bai Ganio&quot;. Le-leee, kolko ste prav, do de na tazi drevna durjava se dava vlast na negramotni mangali, opraviya li........ne, niyama da ima. Toia pa kvo razbira ot muzika, ot butilki i tejkarlutziiiii...DAAAAAA, oooo ieee Bonke, purvi e. Ama da vzeme da si poopravi bulgarskiya, che ot koga go pomniya razlika nemaaaaaa.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Цвета Русева

    22 Юли 2010 18:57ч.

    Да, след реформата,ще трябва да се изгонят директорите-крадци като Найден Тодоров от Русе и Александър Текелиев-син от Бургас, заедно с техния съдружник Иван Кюркчиев

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Николинка Иванова

    23 Юли 2010 2:19ч.

    Не забравяйте българската поговорка,която в момента е много актуална:&quot;От всяко дърво свирка не става!&quot;Хората на изкуството са много специални хора,те са дарени от бог за изкуство,което да ни радва.Не позволявайте да ги унижим и унищожим в редиците на безработните и некадърните,те не заслужават това.Като нация сме длъжни да ги пазим,те са нашата гордост,те с нищо и по никакъв начин няма да ни накарат да се срамуваме от тях.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до бай Ганьо

    23 Юли 2010 22:33ч.

    съгласна съм! Какъв министър е този &quot;творец&quot;? напълно сигурно е, че не е господин, а сто процентов другар! не е ли време за екзистенциална революция?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Грозница

    23 Юли 2010 22:51ч.

    чудя се има ли истински творци у нас? или са сте заспали вечния си сън? а къде е шефа на съюза на артистите? Как да ви подкрепим ако не виждаме вашето лице? убедена съм, че няма по-безлична нация от нашата(( ние сме стадо страхливи и примирени човечета, които се борят на дребно и са готови да се продадат на чалгата. Къде стеееее, Господа? Къдееее? Толкова сме безлични и жалки, нещастни... Всички ли се страхувате за безсрочния си трудов договор!? Не е ли време за екзистенциална революция?!?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ортодоксий

    27 Юли 2010 1:03ч.

    1.Стока ли е културата?Ако не е стока значи не струва и 5 пари.Ако е стока си има цена.Отива на пазара и си чака купувача.Като никой не купува едно нещо,то си остава на щанда-пълна загуба.До тук за активната култура.2.Пасивната култура-музеи,разкопки и подобни не са стока.Те от билетчета не могат да живеят.Активната култура-театър,опера,балет,концерти са тези които трябва да питат чалгаджиите как се правят пари за самоиздръжка.Идва червената армия и докарва на власт най-неграмотните и опростачени селяндури.Те за броени месеци разрушават културата на България и след това 70 години техните деца и внуци ни тласкат към пропастта.И сега плачат за пари.Плачи дете,баща ти е виновен/твоя/.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нострадамус

    27 Юли 2010 8:16ч.

    Кой в БГ цени изкуството? Кому е нужно то?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • DAQNA

    30 Юли 2010 2:12ч.

    NQKOI UMI6LENO NI TLASKA KAM PROPASTA,NE MISLITE LI.I TEZI SA OT ,,ONIQ,,

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • DAQNA

    30 Юли 2010 2:13ч.

    APROPO EDIN,,MULTAK,,E NI6TO PO -VE4E OT EDIN KALTAK

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лина

    31 Юли 2010 4:35ч.

    Защо когато се обсъждат сериозни теми в блоговете има само ругатни?Така излиза,че дори малкото информация,която публиката получава,дори нея не заслужава!А може такава публика,такива решения и политици заслужава.Как се гради нация без нормален език и диалог?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ТОНЯ ВЕЛЕВА

    06 Авг 2010 2:14ч.

    Аз бих попитала уважаемият министър,какви са вижданията му за т.наречения Лувър.Защо не се дава яснота на хората работещи в сградата на ул.,,Оборище&quot;какво ще се случи с тях след стартиране на проекта.Имам предвид Алианса и ансамбъл Филип Кутев.Те вече бяха жертва на правителството на Сакскобурготски и емблематичната за много поколения софиянци сграда на пл.Славейков бе дарена на френското правителство.Сега може би отново им се ,,крои шапката&quot;.Чалгазаведението Планет най-вероятно няма да бъде пипнато.Защото дами и господа,като не можем да творим култура и да обучаваме децата на чужди езици, май трябва да се научим да пеем чалга.Да дойде Наоми.....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • drSubev

    28 Авг 2010 22:30ч.

    Хич да не ти пука &quot;държавни художнико на рупублика Турция&quot;! Ха наздраве Вежди!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи