Историята като “потенциално опасно начинание” в ЕС

Историята като “потенциално опасно начинание” в ЕС

Автор: Дарина Григорова за "Гласове". Следвайте ни в Телеграм

“Разнообразните и често противоречиви истории на европейските нации и държави правят всяко усилие за разглеждане на историята на политическо ниво трудно и потенциално опасно начинание”. Това не е цитат от Оруел, а от приетата на 17 януари 2024 г. резолюция на Европейския парламент за “Европейското историческо съзнание”, според която “отговорното отношение към историята” е с “акцент върху общите европейски ценности”. 

Европейски ценности няма, има християнски ценности, затова пък има “отговорни” и безотговорни историци. 

“Отговорните” историци, според резолюцията, трябва да правят “честна оценка” на “политиката на ЕС от миналото”, чиято “честна” цел е “да добави легитимност на европейския проект”. А ако смятате, че европейският проект се развива по нелигитимната крива на Истанбулската конвенция, например, това “нечестна” оценка ли е? И каква е разликата между правилно отреченото от резолюцията понятие “честна история” и наложеният от същата резолюция  термин “честна оценка”? Или такова питане не е честно?

“Европейското историческо съзнание”, чиято фундаментална цел е “общата европейска историческа памет”, според резолюцията, се основава не само на “европейските ценности”, но и на “европейската съвест”. 

Обща европейска памет може да има от момента на присъединяването към ЕС, за България от 2007 г., и докато Съюзът е на политическата карта на Европа. Дали да разкрия една нечестна историческа тайна, че няма вечни империи/съюзи? Колкото до “европейската съвест”, и “европейското” като морална категория, затруднявам се да я отлича от “африканската” съвест, или “азиатската” или “атлантическата”. Наистина, защо е наречена “европейска”, а не “евроатлантическа” съвест? Недоглеждане? 

“Отговорният” историк с “европейска” съвест, според резолюцията, трябва да “изразява загриженост” за “латентната конкуренция и частична несъвместимост” между паметта на Западна и Източна Европа. 

“Източна Европа” беше геополитическо понятие по време на Студената война и в рамките на соц. лагера. Геополитическото е изменчиво, но религиозното остава – католицизъм и протестантство /негеографският Запад/ и Православието /агиографският Изток/. Какво би означавало съвместимост в “общо европейско историческо съзнание”? Западът да погълне/интегрира/съвмести Изтока? Икономически Източна Европа отдавна е изконсумирана от западните си партньори, цената на т.нар. преход в общия европейски проект. Икуменически Източна Европа все още е непокътната, или “несъвместима” с отговорната историческа европамет.

“Отговорният” историк трябва да се грижи за “информираното развитие на сложното европейско минало”, което означава борба със “стереотипите и “свещените крави” от националната история”. Всичко сакрално от националната история на всеки народ е безотговорно и трябва да бъде изтрито от “европейското историческо съзнание”. Дали да задам един безотговорен въпрос: британците европейци ли са, или екс-европейци, а швейцарците? За руснаците не питам най-отговорно.

Отговорната резолюция “призовава държавите членки да актуализират настоящите си учебни програми” с основната задача: “изместване на акцента от националната към европейската и световна история”, което било “наднационално историческо разбиране”. Наднационално е отговорно, национално е безотговорно /но поне не е престъпление, все още не е в Наказателния кодекс, засега/.

Резолюцията си поставя екзистенциална цел – “жизненоважното значение на изучаването на европейската интеграция”, казано накратко, Диамат. Препоръчва се разработката на “наръчник на ЕС” за “преподаването на европейска история”. Казано още по-накратко: Кратък курс по история на ВКПб, простете, на ЕС, автор: другарят Сталин, грешка, авторски колектив на френдовете Сорос, Шваб и сие.

Резолюцията алармира за “липсата на достатъчно мултикултурен и съобразен с пола подход при преподаването на история”. Вероятно за мултикулти са прави да са загрижени, поне у нас на Балканите, но не става ясно какво имат предвид под “съобразяване с пола” /както и как го разбират, пол или “джендър”?/. 

Резолюцията заклеймява “маргинализацията на жените”, но образованието у нас е феминизирано напълно, което е по-скоро за загриженост в посока мъже-учители. Хубаво е да имаме Ради, но ни липсват Бойчо Огняновци. Всъщност нито Рада, нито Бойчо Огнянов се вписват в разбирането на резолюцията за “централната роля на учителите”, която е “генериране и предаване на компетентности”. Дали Херодот би разбрал поставената задача или ще генерира некомпетентност?

За формирането на “европейско историческо съзнание” резолюцията предвижда изграждането на “Дом на европейската история”, не е партиен дом, не мислете безотговорно! Целта е “защита на местата на демократичната памет”. Недемократичната памет /разбирай, националната, източноевропейската/, не подлежи на защита.

Да си дойдем на думата, все пак кое в “европейската историческа памет” е недемократично? Резолюцията е категорична: дезинформацията, “руският исторически ревизионизъм”. Да не се чудите защо Трети март, началото на Третата българска държава, за поевропейчените е “руски исторически ревизионизъм”. Е, може да има “Освобождение”, но няма Руско-турска освободителна война 1877–1878 г., щото това вече не е “честна оценка”, а пък да помните кой и от какво ви е освободил е дезинформация, ако не знаете.

Ако резюмираме резолюцията от 17 януари за “европейското историческо съзнание”, това е наръчник по транснационална историческа памет, който да генерира транснационална компетентност, което си е вече ясно формулирано като за чат Gtp, за идеалния транс-европеец, който не пише историята си “под диктовката на Кремъл”, само е учил там.

Резолюцията за “европейското историческо съзнание” не е написана “под диктовката на Кремъл”, но е написана като под диктовката на Анатолий Луначарски, народният комисар на просвещението, с неговото болшевишко разбиране “за преподаването на история в комунистическото училище” от 1918 г. 

Луначарски се бори със “старото училище”, в което преподаването по история е “преди всичко обучаване на любов към родината”. Да преподаваш “любов към отечеството” за Луначарски е “проклятие”, защото пречи на целта: “сливането в едно човешко семейство”, с интернационално възпитание. При Луначарски няма понятие “интернационална съвест” /като “европейската съвест”/, но пък директно се казва, че целта на преподаването по история има “нравствена идея, комунистическият строй, аз бих казал, религия”. Комунизмът като религия, в която “пролетарското “ние”, според Луначарски, това е “колективният месия”. 

Луначарски се възхищава на Ницше, докато пише лекцията си за преподаването по история. Авторите на резолюцията за “европейското историческо съзнание” също спазват ницшеанската заръка от "Несвоевременните размишления" на Фридрих Ницше, според когото историческото образование “трябва да бъде във властта и разпореждането на някаква висша сила, а не да се владее самостоятелно”. 

Самостоятелното историческо мислене е “потенциално опасно начинание” в ЕС.

 


 

Още от Култура и общество

Коментари

  • бензинджия

    05 Фев 2024 15:30ч.

    уморих се да чета. тия, от ойропарлюмана, са докарали словоблудството до чутовни висоти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Аква

    05 Фев 2024 18:26ч.

    НИЩО НОВО ПОД СЛЪНЦЕТО СЛЕД БИБЛИЯТА. ТОВА ВЕЧЕ СЕ Е СЛУЧВАЛО. ВРЕМЕ Е ДА РЕВИЗИРАМЕ ЧЛЕНСТВОТО В ЕС - ВРЕМЕ РАЗДЕЛНО.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тихомир Томов

    06 Фев 2024 19:22ч.

    Трагедията на Света започва с Октомлийския преврат през 1917 г и се деактивира на 8 май 1945 г .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • мъчна е тая работа

    05 Фев 2024 15:38ч.

    Хубаво, историята ще е попренапишат, но няма как да се мине и без преименуване на улици и площади. Като прочутата парижка "Риволи", която указва градчето, където Наполеон е понапердашил за първи път австрийците, или лондонския площад "Трафалгар", който пък указва мястото на злополучната среща на французи и испанци с адмирал Нелсън.Все имена, които напомнят за хилядолетната европейска хетерогенност, която резолюцията иска да изличи като с магическа пръчка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Моите имена

    06 Фев 2024 11:04ч.

    В грешка сте, колега, точно тук ни е грешката на всички нас - източните православни християни и по-специално в славяните! Великолепният текст на Дарина го казва многократно - запасняците нямат цивилизационни проблеми помежду си! Трафалгар, Риволи, Ватерло, Ардени и т.н. са само търговски проблеми, не и цивилизационни, затова онези там на запад от Белград много бързо забравят всякакви такива патаклами, бързо се "сдобряват", но и бързо се "сбиват", като пострада търговията! Истинският цивилизационен проблем западняците имат с нас, затова на всеки 100 години има я Полтава, я Бородино, я Курск и Ленинград..... Хора, мислете и не се подвеждайте, източното Православие има наистина голям враг - западния европейски, или атлантически, или евроатлантически, или както искате си го нарежете нов прочит на историята!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Меко казано"примитив"

    05 Фев 2024 15:42ч.

    жалко за времето ни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • емигрант

    05 Фев 2024 15:47ч.

    Г-о ГРИГОРОВА,ДЕСЕТКИ ПЪТИ СЪМ СПОДЕЛЯЛ В САЙТОВЕТЕ,ЧЕ ТОЗИ КОЙТО МИ ИЗВАДИ ОТ ДЪНОТО НА АТЛАНТИЧЕСКИЯТ ОКЕАН ТАКА НАРЕЧЕНИТЕ ЕВРОАТЛАНТИЧЕСКИ ЦЕННОСТИ, МОЖЕ И ДА ПОВЯРВАМ ЧЕ ИМА И ТАКИВА.ТОВА Е НОВОТО ЛИЦЕ НА ФАШИЗМА.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мръсен, грозен, черен, твърд

    05 Фев 2024 16:13ч.

    Дарина много качествено е напляскала по дупетата примитивните европейски идеолози, сътворили поредната изродска резолюция. Убедително и насмешливо е доказано, че тя е пълна с ненормалщини! Няма и как да бъде по друго начин. Причините са ясни: 1. Тя е сътворена под външна диктовка и обслужва чужди геостратегически интереси. Страните са се съгласили да участват в СЪЮЗ НА ОТЕЧЕСТВАТА! Няма Европейска Държава, няма и не желаем да има Европейски Съединени Щати, не искаме Европейска Конституция, Ценности и съвест на Федерацията! 2. Дарина осмива жалките напъни на ограничени пропагандисти, които очевидно убедено вярват, че историята започва от самите тях. Идиоти, сър! Четете историята, идиоти! Пълненето на главите на децата с неверни и глупави постановки е опасно, непродуктивно и напълно безсмислено! Заврете си (лицемерно) честните оценки ... знаете как се прави! След като през последните 30 години се занимавахте основно с това да ни осмучете до кокал и я докарахте до под "кривата круша", сега се оглеждате за нови кандидати за осмукване, защото обществата ви са докарани до предвзривно състояние. Елате първо да видите обезлюдената и порутена и безнадеждна българска провинция и след това ми говорете за "честни оценки"V И не си и помисляйте да ми възразявате, че това сме си го направи ние сами! Искахте сива, санитарна зона за да си останете вие чистички, красиви, бели и пухкавки. Е, сивата зона си я получихте, както я бяхте замислили, но сега течението носи с пълна сила и вас към тръбата с голям диаметър. Става дума за отходната тръба ако случайно не сте разбрали! Вие сте пълни изроди! Няма друга възможност, защото сте сложени на постовето от друг, че да му вършите мръсната работа. А пък народите ви си мълчаха, защото им беше изгодно. Е, вече няма да бъде така!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Луначарски се възхищава на Ницше, докато пише лекцията си за преподаването по история"

    05 Фев 2024 16:44ч.

    Това само авторско предположение ли е или достоверно позоваване на Луначарски? Може ли линк или изрични данни към източника?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • лекцията на Луначарски

    05 Фев 2024 19:57ч.

    http://lunacharsky.newgod.su/lib/o-vospitanii-i-obrazovanii/o-prepodavanii-istorii-v-kommunisticheskoj-shkole/ цитира се Ницше - За ползата и вредата на историята за живота

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • всъщност, парадоксът е, че Ницше цени историята много по-задълбочено, отколкото някои съвременни историци

    05 Фев 2024 20:42ч.

    Да, прочетох пасажа, благодаря за коректността! И нека да изкажа аз какво мисля по въпроса за думите на Ницше, които малко или много при Луначарски са изкарани от контекста заради политическата поръчка. Под "висша сила", която да владее историческото образование в параграфа (1) на самия Ницше от "Несвоевременни размишления", авторът има предвид трансценденция, а не инстанция. Разликата е много съществена, защото именно втората навежда към институционално-политическа подкладка на тълкуването. И в тази връзка, за да бъдем докрай коректни към цялостното послание на Ницше в книгата му, следва да процитираме едно доста ключово изречение на философа от същия параграф: "Историческото и неисторическото са еднакво необходими за здравето на отделния човек, народа и културата". Това не е голо отрицателство спрямо историята, а по-скоро призив за нейното поетизиране и отказ от самоцелната й обективация по правилата на индуктивния емпиризъм, доколкото нямат никакво значение историческата памет и историческата приемственост, ако - разболени от модерната болест да абстрахираме и универсализираме заради "общоделското" знание - се откажем от въпроса за историческия пойезис и екзистенциалната конкретност на историческия смисъл. В такъв план бих посъветвал и хора, които не са богослови, но оказващи се пленници на богословски предразсъдъци спрямо Ницше, да препрочетат книгите му, за да не се отдават на недоразумения в квалификации, извадени от общата логика и контекст на само привидно антихристиянските му философски послания.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • piF

    05 Фев 2024 17:39ч.

    Европа е една прокъсана, смърдяща, спинозна, беззъба и разлагаща се от проказа проститутка, която предизвиква крайна погнуса дори у сводника си!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А тъй

    06 Фев 2024 16:23ч.

    Добре казано

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Филип Фотев

    05 Фев 2024 19:19ч.

    Григорчето упорито не поглежда на изток - такива са указанията .Защото в тази посока не може да се вложат констатации от рода, гнлост, беззъбост, декаденство. Там стои, и по-точно -неумолимо приближава един голям, твърд и жълт на цвят тревопасен /дано/ дзвер, който вече е подел нагълтването на матушката. И от нея след десетина години ще останат само разкрачените й обувки, ватенката и празното шише водка. Светът ще стане свидетел на едно успешно и грандиозно храносмилане.И на позора на широкая и непобедимая. Така е - глупостта и перманентния махмурлук винаги водят до знаменит финал...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Том Сойер

    05 Фев 2024 20:19ч.

    Фильо, я погледни празното шише водка да не е случайно в твоите крака...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Акаденков

    05 Фев 2024 21:52ч.

    ...полип филев упорито гледа само на запад... такива са указанията... там, стоейки, умолимо приближава един малък, мек и розово-зелен на цвят веганопасен (със сигурност) киликандзер, който вече е подел татушката филева...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до Филип Фотев 05 Фев 2024 19:19ч.

    05 Фев 2024 22:21ч.

    Не оприличавай арогантната агресивност и русофобска историческа обсесия на англоамериканския империализъм с китайската културна предиспозиция. Двете са много различни. Икономическият детерминизъм и прагматизмът не са безусловно най-подходящите парадигми за разбиране на отношенията между две автентично културни страни/два народа, каквито са руският и китайският. Изобщо откажете се да пригаждате всяко обяснение към настоящата глобалистично-инклузивна умствена неповратливост, с която ви калесва хегемонът с изобилните си примамки си за наивници.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • бензинджия

    06 Фев 2024 11:17ч.

    "Не оприличавай арогантната агресивност и русофобска историческа обсесия на англоамериканския империализъм с китайската културна предиспозиция." -- сметам, още на това изречение устройството между ушите на фил е прегряло и блокирало. най-добре е да не му се дават такива неща за четене.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Много ти е хипохондрично представлението за бъдещето (ако такова въобще имаме след 10 години)

    08 Фев 2024 10:12ч.

    Големият жълт тревопасен дзвер има една първородна ГРЕШКА за участник в пост-индустриалната цивилизация, А твоите представления съответстват едва на неолитната такава...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Райна Княгиня

    06 Фев 2024 0:38ч.

    Из ''Русия'' Иван Вазов 1876г Навред, де чуват се въздишки, де сълзи ронят се вдовишки, де тежки железа дрънчат и дето кървите течат, и дето има мъченици, и обезчестени девици, и бедни, голи сироти, и окървавени бащи, и черкви, села развалени, и пълни с кокали полени - при Тунджа, Тимок и при Вит; вред, дето робът жаловит към север горестно поглежда, вред, дето грей една надежда, вред, дето пълно е с тъга, навред, по всичка България, една се дума чуй сега, един стон, един глас: Русия!''

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Безотговорен историк

    06 Фев 2024 17:16ч.

    Да, историята е потенциално опасна за онези, които искат да я пренаписват според собствените си представи, за онези, които се самозабравиха и потъпкват грубо и безпардонно всяко различно мнение!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи