Надписът "Свобода или смърт" като психотично настървяване

Надписът "Свобода или смърт" като психотично настървяване

Автор: Мартин Петрушев за "Гласове" Следвайте ни в Телеграм 

Разделението в дигитална България                                              

Първичният общностен опит на човека днес е заменен от свързаността в дигиталното пространство, която симулира действителната принадлежност към човешката общност. Това създава илюзия за взаимосвързаност, зад която стои пълна дигитална изолация. Профилните аватари по неизбежност се коалират по политическите си пристрастия, като всяка форма на нюанс се зачерква и приравнява към по-близката крайност. Вакумираният в това пространство човек се подхранва от изкуствени заместители на необходимостта от човешка близост и не спира да посяга към своята мъглява социосфера, като към единственото си възможно упование. Но упование там липсва, затова съвременният човек затъва все по-дълбоко в своето дигитално осиротяване.

Този проблем, освен психопатологическо утежняване, има и социополитическо измерение – стремежът към глобално универсализиране ускорява човешката безпътица, издърпва отделния човек от родовата памет и уеднаквява аватарите в социалните мрежи, като ги разделя в две полярности. Човек е способен да се самоубеди, че е възможно да даде израз на всичките си пристрастия в дигиталното блато, като ги пусне да плуват по повърхността на създадената лъжеобщност. Това подхранва един диванен комфорт и фалшиво чувство за принадлежност. Но тази илюзия в пълна степен възпира процеса на човешкото самоосъществяване в социум и дигиталното често корабокрушира във външната действителност.

В България наблюдаваме две взаимоизключващи се крайности, които се подхранват от този античовешки модел на съществуване. Едната е пандемията от идеологически трансджендъризъм защитници, които няма да са основен фокус тук, а другата е ускоряването на бутафорната българска контрареакция в лицето на чалгапатриотизма. Проявлението на тази антикултурна практика създава изкуствено чувство за завръщане към общност, зад което се натрупва свирепото настроение на една самопораждаща се обществена патология. Надписът „Свобода или смърт“ е обезкостен от първоначалното си значение в ролята си на чалга кич и много повече се доближава до това да надминаваш с превишена скорост на остър завой, отколкото до извезаното от Райна Княгиня послание. Така и татуировката на ръката на садиста, който наряза 18-годишното момиче, символизира изопачената интерпретация на първоначалното значение на знамето.

Трябва обаче да сме предпазливи с оправданата атака на овластените неолиберали, както и на всеки нормален човек без психични отклонения, срещу това злодеяние. Властващият елит скорострелно започна да го използва като претекст, за да атакува дори здравомислещия консервативен мироглед и да го щампова с чалгапатриотизъм. Косвеното послание е, че ако не си за федерализацията на ЕС, еврото, западните „ценности“ и т.н., то ти си садист. С подобни пропагандни техники чрез действително необходимата защита на жените от домашно насилие се налага идеологията на ЛГБТК+ в образователните институции.

Така изглежда и дигиталното слепване на мисълта, което задушава нюансите.

Важното тук е да се научим да разпознаваме фалшивите двойници на свободата. „Свобода или смърт“ като дигитален аватар вече не изразява чувство за принадлежност към костите на предците загинали за свободата, а към една форма на психотично настървяване, която има толкова общо с чистата патриотична гордост, колкото дигиталният свят с действителността.

Тук няма консервативна реакция срещу хедонистичната безпаметност и трансхуманистичната отмяна на човека. Тук няма дори естествена проява на свободна воля срещу дигиталните клетки на настъпващия нов световен ред. Тук има просто проява на просташки дигитален примитивизъм, който се преструва, че принадлежи към консервативна общност, и се мултиплицира, подхранвайки тази лъжа чрез петъчно-съботна вакханалия на насъбраната жлъч, придружена от повтарящи се до обезумяване чалга ритми. Този зараждащ се контраманталитет не само е лъжереакция срещу деградацията на западната ценностна система, а е нещо по-лошо, защото съдържа същия порив за отмяна на човека, порив, който обругава неговото свещенодействие на земята.

Тук дори не става дума за дионисиево опиянение, а само за чистото наточване на един манталитет-брадва, който стоварва ударите си върху метафизичния корен на човека. Чалга нихилизмът създава сбирщина от социопати, отдадени на една западна форма на свръхсексуализация с влияние на турски ритми, която се замаскира като продължение на българската културна традиция. Но това е обратното, а именно методично накълцване на българската културна традиция, без на хоризонта да се задава лекар, способен да направи 400 шева.

Ако западният универсализъм не ни обезличи до изчезване, то тогава само този нихилистичен чалгапатриотизъм може да отмени бъдещето ни. Това са двата фалшиви двойника на свободата, които дигиталното осиротяване ускорява. И докато тези два двойника се плюят взаимно и чертаят разделителни линии помежду си, за останалите от нас остава нелеката задача да намерят метафизиката на средния път и да понесат на раменете си товара на вярата, че той може да бъде прокаран.

 

 

 

Коментари

  • Крум

    01 Авг 2023 19:57ч.

    Тоя роб, ни ще умре, ни свобода ще разбере какво е в жалкия си мизерен живот. Сто процента няма да се обеси, ако нашият хуманен съд, от кумова срама го вкара за малко в затвора.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • странно е че не се казва Евгени

    01 Авг 2023 20:12ч.

    Хубавец е, щеше да донесе малко радост на затворниците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стойно Я.

    01 Авг 2023 20:16ч.

    Мартине, който може ще те разбере, но за тези малоумници посланието ти е тежко за разбиране. Затова, bitte по-просичко, но и по-остро. Голяма част от младежите ни израснаха в непросветна среда, дигитализма ги изкриви, чалгата ги довърши, за морал не са чували и ето ти резултата. Тежко и тъжно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кучето си върви, керванът си лае

    01 Авг 2023 20:43ч.

    Тези, за които е предназначен този текст, такива текстове не четат. На времето в. Стършел в карикатура и текст осмиваше простотията и простаците, но те се смееха заедно с останалите и през ум не им минаваше, че това се отнася само за тях.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • един от тях

    01 Авг 2023 21:06ч.

    Аз съм хем простак, хем и разбрах, че ни осмиват. И к'во от това? Човек не бива да се взема чак толкова на сериозно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Такива опуси си заслужават писането,

    01 Авг 2023 21:07ч.

    ако разглеждаха някакво масово явление. По скромните ми наблюдения, много повече татуажи по повърхността на нашето бъдеще съдържат надписи на английски, арабски, китайски, санскрит и т.п.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ПС Това не обезсилва вярната теза

    01 Авг 2023 21:13ч.

    за използването на случая като претекст за гонения срещу патриотичната идея. Може да очакваме гонения срещу християните - заради татуирани кръстове като тоя на бузата на Семерджиев.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хем джендър, хем се вре при руснаците.

    01 Авг 2023 20:39ч.

    Шъ тъ убийът ръшистити въ, мумче.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Елементарно.

    01 Авг 2023 20:41ч.

    Свобода да правиш което ти скимне, смърт за другите. Когато си дегенерат, възприемаш случайно прочетеното така.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • old_beggar

    01 Авг 2023 21:04ч.

    за размисъл (който има способността да мисли): ако на остров бъдат заселени 100 жени и 10 мъже - след 100 год. там ще има цветущо общество. а ако на остров бъдат заселени 100 травестити-"жени" и 10 мъже - след 100 год. там ще има 110 скелети на мъже...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вие сте сексист и хомофоб

    01 Авг 2023 21:14ч.

    с което сте отблъскващ за всеки нормално мислещ съвременен човек!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ак-47

    02 Авг 2023 13:09ч.

    Не знам дали сте съвременен, но не сте нормално мислещ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • крит. ф-ф

    01 Авг 2023 21:19ч.

    В будизма именно "Средния път", прокламиран от Буда и обоснован от Нагарджуна, означава отказ от метафизика.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    01 Авг 2023 21:48ч.

    Съгласна със Стойно Я. 01 Авг 2023 17:16 ч. Тезите на автора са във вярна посока, формулирането е тежко и уморително.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Калоян от Пловдив.

    01 Авг 2023 23:00ч.

    Абе няма значение как ще променят закона , проблема е че тези поколения бяха възпитани напълно погрешно , именно заради тази "ДЕМОКРАЦИЯ " . ТОВА Е ИСТИНСКИЯ ПРОБЛЕМ .МАХНАХМЕ ОНАЗИ ХУБАВА ОБРАЗОВАТЕЛНА СИСТЕМА , ЗАЩОТО НЕ Е МНОГО "ДЕМОКРАТИЧНА" . ЗАБРАВИХМЕ ЗА ОНИЯ ДОБРОДЕТЕЛИ И ЦЕННОСТИ , ЗАЩОТО СА МНОГО "ЗАКОСТЕНЕЛИ " И "КОМУНИСТИЧЕСКИ" .ТЕ НЕ ЗНАЯТ КАКВО ЗНАЧИ ДУМАТА ТРУД , ДУМАТА НАКАЗАНИЕ ИЛИ ДУМАТА МОРАЛ . В АМЕРИКА СЕ ИЗБИВАТ ВСЕКИ ДЕН С АВТОМАТИ . НА НЕЯ ИСКАХМЕ ДА ПРИЛИЧАМЕ ПРЕЗ 1990ТА . ТОВА Е КРАЙНИЯ РЕЗУЛТАТ . ЧЕСТИТО

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рашистки дебил

    02 Авг 2023 1:39ч.

    Калоянчо, недей да приличаш на онези в Америка с демокрацията, които се избиват всеки ден с автомати...приличай на онези в РФ където е и автора и където няма демокрация, и където и без автомати се избиват 2 пъти повече (на 100 000 ушанки на година)от краварите, и то главно в случаи с домашно насилие като този.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • яснота

    01 Авг 2023 23:18ч.

    Е, супер! Да прочета точно моето мнение, така ясно и образно изказано! Две армии, , тръгнали с развети знамена и обръснати или татуирани гърди да воюват за своите ценности-модерни или традиционни, според тях самите, пародия на ,,Свободата води народа'', пародия на зеленото знаме с извезани ,,Свобода или смърт''. Който и да спечели тази война на абсурда, все тая. Аз им викам сатанисти и примитивисти за удобство, но така не е точно, защото Сатана е инерция в материята, така че двете групи са хем полярни, хем подобни, скачени съдове са.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Високопарно дрънкане

    02 Авг 2023 2:11ч.

    лишено от какъвто и да е смисъл.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мисъл

    02 Авг 2023 2:20ч.

    Има нужда от подобни разсъждение. А който вникне в тях, после да ги разпространява на по-ниските интелектуални етажи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Фак Били ГейЦ

    02 Авг 2023 13:06ч.

    Мартине, верни неща казваш, ама нещо си попресолил манджата с тия академични изрази. При Кулеков беше малко по-лежерен.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • malart

    02 Авг 2023 13:58ч.

    Отличен текст

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Герасим Петрински

    02 Авг 2023 21:51ч.

    Страхотен коментар, адмирации за автора! Това е по-второстепенно, но поздравления и за стила на писане.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Д.Колева

    03 Авг 2023 13:57ч.

    Текстът е претрупан с метафори,трудно се чете.Разлистете старите вестници отпреди 9.09.44 год.и вижте как леко се лее речта!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • метафизичен бетонобъркач

    03 Авг 2023 14:47ч.

    На този свят един Аристотел стига.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Младежки опити, да си ги пази за развеселяване на стари години

    03 Авг 2023 17:20ч.

    Думите са само инструмент, но смисълът е целта на текста. Младите майстори често се блазнят да имат много инструменти на разположение, но колкото думите са по-разнообразни, толкова по-фин смисъл трябва да произвеждат, който пък е разбираем за хора със сходна настройка на интелекта. Само че те могат и да не харесат употребата на тези инструменти, затова докато не изпипаш употребата на един, не минавай към друг, няма да се получи желаното разнообразие, още по-малко пък въздействие на смисъла поради елементарно претрупване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    03 Авг 2023 20:55ч.

    Злото в човека в по-честите случаи е примитивна защитна реакция на слаби и страхливи човеци, каквито сме всички в определени ситуации, докато това наше поведение не премине в тотална бесовщина, ако прекрачим границите и човек не стане истински безчувствен социопат. Когато човек разширява границите на злото в себе си, той губи естествения импулс да разпознава добро и зло на емоционално ниво, втвърдява се. Духовните учения навремето са обучавали човеците как да се доверяват на онова Добро отвъд видимия свят, Което има собствено съществуване и силата да въздава според мислите и делата, също да ни пази, а само и единствено това има възпираща функция спрямо тези страхове и обсесии породени от един тотално пандемичен и ужасяващ свят, от който не се вижда изхода. Хората са развивали способността да претърпяват, прощават голяма доза грешки на членовете на общността, стремейки се да извикат за себе си по-добра съдба, а и да направят света по-малко страшен. Без някакво такова обучение, което да е духовно, буквално вяра в съд и възмездие, няма как агресията да не расте, защото забележете, че консервативното или либералното днес не обучават никой да обича ближния, включително противника си, а напротив - двете политически крила увеличават агресията си едно против друго, вижда се „беса“ и на двете групи. Да мислиш за доброто дори на пакостливите човеци днес не се преподава никъде, а това е базата на развитата цивилизация, която лекува злия човек, а не воюва с него. Лекува го чрез търпение, съчувствие, прошка и добър личен пример, но и ограничавайки го, въпросът е да не се реагира на злото със зло - обратното на кансел културата. Според кансел културата от една страна нямаш любов и търпение към опонента, но от друга намаляват ограниченията, повишава се толерантността към престъпници, намалява толерантността към наказанията. „Свобода или смърт“ е добър девиз, защото ако не си свободен да вършиш добро и ти се налага да вършиш зло и без това ще умреш, но и ще си наказан като извършител. Истинската свобода е свободата да не се задвижваш от бесовете, които са наши спътници в живота, подобно микрофлората вътре в нас и всички тези негативни верижни реакции породени от страха, паниката и болката да не работят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • доц. Карачибук

    03 Авг 2023 23:46ч.

    Днес палавницата съдба ни предлага текст, в който се срещат двама връстници. Единият е нашумелият Георги от Стара Загора. Другият е Мартинчо - автор на писаницата. На пръв поглед те са твърде различни младежи. Толкова различни, колкото галапагоската пурпурна чинка се отличава от суматренския орангутан. Това е така, но дори само с един бърз научен анализ може да се установи парадоксален факт - двамата младежи освен различни са и дяволски близки помежду си. Георги е мускулест охранител, татуирал тялото си с исторически сюжети: тефтерчето на Левски; Ботев и юнаците му акостират на козлодуйския бряг; Аспарух преминава Дунава при Белене, побива българското знаме и заповяда на колобър Токту да построи на това място АЕЦ. На гърба си Георги има и татус с таблицата за умножение по осем, както и сцени от Камасутра. Хобито му е да прави линогравюри. Старателно се е снабдил с всичко необходимо: линолеум марка Marabu 15.5х9, мастило, валяче за нанасянето му и набор от остри макетни ножчета. Само преди месец той бе завършил поредната си линогравюра. Тя се нарича "Принцесата и граховото зърно" и е инспирирана от едноименната поза от Андерсеновата Камасутра. На линогравюрата си Георги е изобразил принцеса пред отворена консерва с грах "Бондюел". Дясната ръка на принцесата посяга към граховите зрънца и ги пъха в отверстията на привлекателното си голо тяло. Скоро след това охранителят се прочу със садистичното си творение. Той се опита да направи линогравюра върху тялото на девойката Дебора. Толкова за Георги. Мартинчо, за разлика от своя връстник, е образовано, учено и видимо кротко човече. Той няма татуировки, но също робува на своите си човешки слабости. Едно и също е дяволчето, което ръчка двамата младежи. Кара Георги да се разкрасява с татуировки, а пък Мартинчо суетно да се да се снима на фона на библиотеката си. Тя е пълна с книги, попили квитесенцията на човешката мисъл. Облечени с парадни подвързии, взели "за почест" пред мъдростта на вековете. До тях кротко стои сватбена фотография - Мартично с булчето си. До нея пък е малко гипсово Аристотелово бюстче. В няколко свои съченинея Аристотел споменава за Зенон. Малко известен факт е, че Петрушан-Калиман, праотец на Мартинчо Петрушев е работел при Зенон. Той е бил гледач на костенурки, които древногръцкият философ е използвал за да изследва прочутата си апория за Ахил и костенурката. Татуировки или библиотека - нека читателят сам избира. Освен общата си младежка склонност към разкрасяване Мартинчо и Георги имат и сходен творчески натюрел. Георги с търпението на хирург-садист прави линогравюри върху женско тяло. Мартинчо не е изверг. Той е блага душица.Привърженик е на джайнизма. За последен път е убивал през 2021 г. Този трагичен случай става, когато Петрушев се опитва да извади давеща се в таратора му муха и да я съживи с масажи. Но този добродетелен младеж също има садистични наклонисти. Георги упражнява садизма си с макет нож върху женско тяло. Мартинчо го експонира чрез текстовете си. Ако сте прочели писаницата му сигурно сте усетила острия връх на садистичното му перо. То с цинична жестокост мъчи читателя. Дигитализацията, която съдейки по текста е обсебила момъка, се е превърнала в парадигма на неговите гносеологически упражнения. Тя жестоко го откъсва от първичния общностен опит на човека и го тласка в хладната сянка на алиенацията, в злачните й градини с нехуманната свързаност. Градини, в които древногръцкия идеал за красота е прогонен и заменен от сиимулакрума на дигиталното блато. Около него крякат пъпчиви жаби, опитвайки се да рецитират сонети на Петрарка. А може би тази картина е по-приемлива от заливащата ни хедонистична безпаметност. Безпаметност, от която ни изтръгват само тъпите си удари на когнитивните манталитет-брадви. Брадви, стоварващи се върху главите ни, точно когато се готвим да потанцуваме или хедонистично накъркаме. И докато тези свистящи като комари в нощта тенденции се борят взаимно и чертаят разделителни линии, за нас остава едно нелеко спасение. Да намерим в тъмната нощ метафизиката на средния път. Този среден път, покрай който са се вирнали две топли женски бедра. Път, по който дори и светулка не мигва, но път който ни води към успокоително влажната и топла метафизична пещера.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ???

    04 Авг 2023 2:20ч.

    На ниво както винаги!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Др. Каракачанин

    04 Авг 2023 16:16ч.

    За чужда съпруга не се говори с такъв тон.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • БъгъИИ

    05 Авг 2023 15:47ч.

    плагиат

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи