Димчев, Шкварек, ЛГБТ пропагандата и парите за култура

Димчев, Шкварек, ЛГБТ пропагандата и парите за култура

Следвайте "Гласове" в Телеграм         

Автор: Мартин Петрушев             

Шкварек разкритикува финансирането на спектакъла „In hell with Jesus“ на Иво Димчев от Национален фонд „Култура“ и въпреки че не съм съгласен с част от тезите му, напълно разбирам жлъчното му отношение.

В случая с името на този пърформанс имаме крайност, която цели провокация, както по-голямата част от изпълненията на Иво Димчев. Не може да се изключи обаче, че има крайни и дори богохулни творчески явления (като например „Свещената планина“ на Ходорковски от 1973), вдъхновили чрез своите фрагменти и детайли други творци, които по-късно достигнат нови хоризонти в своето изкуство и преодоляват тясната рамка на постмодерното, обновявайки класически форми.

Шкварек говори и защитава позициите на класическия консерватор, а моето светоусещане е на класически либерален човек, който по принуда е попаднал в консервативния спектър. Почти по неизбежност съм съгласен с много голяма част от неговите възгледи. За мен е шокиращо, когато чета за всекидневните опити на радикалния либерализъм, който стимулира момчетата да си режат половите органи, а момичетата – първите наченки на гърдите си. Наскоро четох статия в „Ройтерс“, в която защитата на тези действия се лансираше със съвсем нормален тон като правилна и приемлива, щом съответствала на избора на детето.

За мен проблемът с ЛГБТ общността не е другостта на сексуалната ориентация, а нейното агресивно политизиране и опитът за създаване на норма. В своя „Сатирикон“ Петроний (ок. 14-66 г. сл. Хр.) не само описва като най-естествено спането на мъже с други мъже, но описва и мъже, които се обличат, гримират и се правят на жени. Фелини в своята филмова версия на романа, което впрочем е един от по-слабите му филми, вкарва култ към образа на хермафродита. Съществуват студии и изследвания, които се опитват да докажат, че точно нормализирането на това обществено проявление е символ на разпадащия се древен Рим, както сега е символ на упадъка на западната цивилизация. Скептичен съм към толкова едри обобщения, защото има множество други фактори, но на моменти може да се говори за открито сатанински внушения, за възпитание на антистойност и за вътрешно обезличаване на децата чрез ЛГБТ(К+) образи. 

Исторически факт е обаче, че по времето на Шекспир жените в театъра са се играели от мъже. За мен ролевите игри на половете не са и не би следвало да са нещо толкова необичайно на сцената. Сцената е лабораторно пространство, а експериментатори като Антоанен Арто или Гротовски са хвърляли актьорите във физически крайности, които далеч надхвърлят междуполовата трансгресия. Преднамерено или случайно такива експериметни могат да доведат до нови летви в изкуството, от което по-късно и по-класическите произведения да се качат на ново стъпало.

Но какъв е казусът с Иво Димчев? Иво Димчев безспорно е талантлив. Първото доказателство за това е, че е приет в НАТФИЗ в класа на Коко Азарян и Тодор Колев, макар и на следващата година да напуска. Провокациите на Димчев са крайни и в някои случаи откровено отблъскващи. Веднъж присъствах на негов спектакъл, в който показва снимки на лайно или на мъртви деца и нанася шокови вълни на публиката между песните. На мен това ми се стори ненужно и прекалено, без значение от концепцията, но това все пак е далеч от съвременните извращения на най-крайните представители на пърформанса. Казвали са ми, че на спектакли в Берлин се поднасят на публиката пликчета с пресни човешки фекалии и какво ли не. Толкова е противно, че чак е грозно да го напишеш. Точно екстремизмът в подобни съвременни явления отдавна ме навежда на мисълта за необходимостта от „просветен авторитаризъм“, както го нарече наскоро проф. Иво Христов в едно интервю при Карбовски.

Какво обаче ме заведе на спектакъл на Иво Димчев? Това, че преди това присъствах на негов музикален концерт, на който свиреше мой колега. Не ми се е случвало да пусна на музикант песни като Raise me, Overrated или The hollow man и той да не е признал висотата на творческото постижение в тях (някои ще го сметнат за неумсетно, но тук отделям музиката и визията).

Без скрупули бих пуснал на сина си да слуша песни от албума Sculptures, въпреки че бих направил всичко възможно да го предпазя от свръхполитизираната агресия на ЛГБТ културата. Но ето – ходил съм на концерт на Иво Димчев в Царския дворец в София и мога да потвърдя за себе си, че това беше действително културно изживяване – синтез между пиано, глас и картини. Познавам хора, които заради Иво Димчев започнаха да посещават опера. Да, цялата ЛГБТ култура по неизбежност е миметична, а децата се учат чрез подражание. Но докато масовостта на тази култура остава по правило външна и празна отвътре, екстроверсията на Иво Димчев във „високите“ му песни е автентично отражение на вътрешното му светоусещане. От тази гледна точка не го възприемам като естествен представител на политическото ЛГБТК+ движение.

Напълно разбирам възмущението на Шкварек за това, че спектакъл с такова наименование се финансира с парите на данъкоплатеца. Струва ми се все пак, че тук има някакво изместване на фокуса. Колко милиона от парите на данъкоплатеца и от еврофондовете се наляха в чалга „културата“? Ако минем покрай сградата на „Пайнер“ на улица „Цар Иван Асен II“, ще видим надписи, че освен всичко друго те са получили и две финансови инжекции от по 350 000 евро заради ковид пандемията. Това финансово разпределение също се определя от държавата и е за сметка на данъкоплатеца. Защо не се говори повече, че именно това финансиране трябва да се преустанови? За мен чалга „културата“ е чукът, който строши главата на две подрастващи поколения и втълпи едно капиталистическо усещане за по-бърз, по-успешен и по-тъп. Спокойно може да се предположи, че прозорците на колите-убийци по българските пътища се тресат именно от чалга ритми. Тази „култура“ е нахлула и във висшите учебни заведения. Чувал съм студенти от Софийския университет да се хвалят как със своята студентска ISIC карта можели да влизат безплатно в чалготеките. Каква по-добра причина да запишеш в университет? Как си представят радикалните либерали, че биха могли да променят това без „просветен авторитаризъм“?

И все пак – необходимо ли е всеки път да се концертираме върху лошото? Не, а и най-силната инициатива на Шкварек – „Месец на семейството“, стъпва точно върху това. Организираното от него шествие на класическото семейството се извършва в същия месец, в който се провежда най-радикалната ЛГБТК+ пропаганда с прайд на дъгата, изпъстрен със сцени за деца. Прайдът ще получи и получава неизбежно финансиране от десетки или стотици НПО-та, а инициативата на Шкварек може би не. Вие не бихте ли били жлъчни?

За мен големият въпрос остава следният: къде ще заведе българинът детето си? На инициативата на Шкварек, където детето ще разбере важността и значението на семейството за едно общество, или на политизирания прайд, където детето ще види колко е весело да си вихрогон на дъгата, който е влюбен във вътрешното си обезличаване и външния си кич.

 

 

 

 

Коментари

  • Георги Богданов

    27 Ное 2022 10:11ч.

    Шкварек е прав. Чувствам се ужасно от това, че и от мен са взели пари за такива неща...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    27 Ное 2022 10:34ч.

    Иво Димчев е като Азис... и двамата са менте гейтаци, ужасно талантливи, но пък толкова безлични, че без провокация - никой нямаше да ги забележи. Попитайте Азис кой му поръча и плати "Хотел" ... няма да ви каже истината, но не е и нужно и докато той съумя да се откачи от токсичността на времето си, Димчев плати тежка цена /СПИН/ и вместо да се осъзнае, той затъва още повече в блатото! За съжаление е огромен талант!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    27 Ное 2022 10:39ч.

    Не се плашете от ЛГБТ+ пропагандата, тя вече умира и затова и развяват знамето още по-усърдно... но за моя радост е тотал щета! Последния скандал с Баленсиага го доказва ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • CMEXXX

    27 Ное 2022 11:01ч.

    димчев и талант ?!? А бе, вие полудели ли сте ? И какво доказателство може да бъде това, че бил приет в класа на Азарян и Колев ? Нима са безгрешни ? Или им знаете мотивите с които са го приели? Докато въздишате по такива тъпанари - така ще е! Обаче, от какъв зор фонд "Култура" ще финансира нещо, в което се пънат на английски ?!? Нима англият ни е роден език, та го финансираме ?!? Що за фон е това и какви идиоти има там? Та на всичко отгоре тоя фонд финансирал и чалгата! Каква култура са открили там - нямам идея, но явно доста са се потрудили за да открият култура в чалагата! АМАН БЕ!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    27 Ное 2022 12:27ч.

    Къде бил приет някой или каква диплома имал, изобщо не е критерий за качество! Трябва да си глух, за да не чуваш кой има талант и кой не!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анита

    27 Ное 2022 13:11ч.

    Напълно съгласна!!! Благодаря на непознатия автор! Талант и извращение са крещящо несъвместими понятия. Ако твърде дълго се взираш в бездната, накрая тя започва да се взира в теб. И тоя (Петрушев) написал текст от сто параграфа уж да обори нечия теза, която хем го тегли с прозренията си, хем го терзае с естетиката си. Опасността е по-силна от всякога и всичко клони към необратимост, откакто електронните медии се превърнаха в евтини и леснодостъпни инструменти за масово влияние. Интелектуализирането на пагубни за душата "тенденции" отваря широко вратите към Ада, където рогоносците се усмихват зловещо и подканващо. Нищо ли не научихте от двете части на "То" или си мислите, че посланията на Стивън Кинг са дълбоко лични и географски ограничени?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • СМЕХХХ

    28 Ное 2022 23:29ч.

    Ами явно си доста глух!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • alienvv

    09 Дек 2022 19:48ч.

    И аз напълно съгласна! И само да добавя- Браво на Шкварек..Опасността а наистина по-сериозна от всякога. Натискът върху децата започва още от детската градина...Този сатанизъм трябва да го спрем навреме!!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • МЛАДЕЖО ПЕТРУШЕВ, ПРИВЕТСТВАМ ОТКРИТИЯТЯ ТИ НА НЕВИНЕН МЛАДЕЖ, ОТДАЛ СЕ НА ИДЕИТЕ НА ЛИБЕРАЛИЗМА

    27 Ное 2022 14:13ч.

    Но либерализмът е безопасен само ако е изповядван от човек осъзнато вярващ в Бог. Доколкото разбирам ти не си човек, който вярва в Христос и практикува християнството, което значи да живее по християнски. Мога да кажа, че си в голяма опасност. Изобщо не става дума за либерализъм иконсерватизъм. Става дума за Христос и антихристи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "жасно талантливи, но пък толкова безлични, че без провокация - никой нямаше да ги забележи" - ??

    27 Ное 2022 16:50ч.

    Горнто е оксиморон. Ужасно талантливите се забелязват. Провокациие са нужни на Мадона и подобните, компенсация за посредственост.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дидо

    07 Дек 2022 7:12ч.

    "Ужасно талантливите се забелязват."Не е така.В сферата на изкуството съм от повече от 25 г. и познавам и познавах много, много талантливи художници и скулптури, които са и си останаха на едно локално ниво.С прилични продажби, колкото да си плащат сметките и наема, но до там.Работят и работеха и друго, за да си изхранват семействата .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Да провокираш си е талант, но талан е означава просто способност

    27 Ное 2022 21:52ч.

    Всеки крадец си е талант/ способност също, така че талан не е на всяка цена плюс.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • То и по тая логика и Арестович е талант

    27 Ное 2022 21:55ч.

    И докъде докара Украйна стоейки си на топло някъде, и изпращайки на фронта невинни украинци? ................. Винаги ми е било чудно, защо точно голите статуи се считат за изкуство, нещо тотално е сгрешено в нашето човечество.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А реално Арестович е недоказал се актьор, посредствен и малък

    27 Ное 2022 21:56ч.

    Та и с тоя талан същата работа, жалка работа, че и му плащат за нея. Я да иде на царевицата, да му видя таланта!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    28 Ное 2022 8:30ч.

    Глупости говорите, музикалната индустрия е пренаситена и да изпъкнеш без провокация е адски трудно. Иво Димчев притежава невероятен глас, но пее абсурдни песни в по-голямата им част... това в никакъв случай не го прави по-малко талантлив!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Същото, с други думи, за друга "пиеса":

    28 Ное 2022 9:16ч.

    https://pbs.twimg.com/media/FioIN7AVUAAB9VG?format=jpg&name=medium

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ........

    29 Ное 2022 9:13ч.

    Бесове

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • L L Cool

    29 Ное 2022 10:36ч.

    Имам съученик съдебен лекар. Виждал е изобилно количество трупове на хора и животни. Разправя, че учебниците по патонатомия са слаби да произведат лоботомията, която блъска главата при реална среща с разчленени крайници, пихтия, лимфа, кръв и гной, умрели от задух зародиши и т.н. Но умът, се подчинявал на волята, която диктува, че това е работа. Обаче.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • L L Cool

    29 Ное 2022 10:37ч.

    Обаче. Да идеш доброволно на изява на Димчев, си трябва крива психика, каквото и да означава това. Вика:”копеле, Димчев излъчва от ада. Настръхвам, облива ме ледена пот, треперя, докато не изчезна от аурата му”. А докторът е мъж 2 метра, пич отсекъде, свежар и готин, вечно ведър и приветлив. Пускайте го Димчев. Не го забранявайте, не го пребивайте, че да не произвеждате герой в очите на слепите маси. Изяснявайте казуса на невръстните и неопитните, те да не грешат. Но не участвайте в безплодните дела на тъмнината, без вашето участие, те сами ще отпаднат.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анонимен робот

    30 Ное 2022 19:15ч.

    В царството на овцете и харвардец без диплома е цар!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Министерство на културата затъва все повече и повече

    02 Дек 2022 22:05ч.

    По-добре да се закрие , както и националния по футбол.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи