Читатели по чувствителността цензурират всяка неудобна истина в съвременната литература. Бунтарите от миналото останаха без гръбнак

Читатели по чувствителността цензурират всяка неудобна истина в съвременната литература. Бунтарите от миналото останаха без гръбнак

Автор: Владислав Апостолов, БНР Следвайте "Гласове" в Телеграм

Духът на времето не прости на сума ти стари бунтари и професионални провокатори, които преди десетилетия хвърляха художествена киселина върху всеки културен консенсус и пускаха кръв и гной от властващите разкази за света със своите книги, филми, песни, пиеси, програми и изказвания.

През 80-те и 90-те те бяха авангардни, радикални, екстремни, спорни, скандални, опасни, влиятелни и важни. Днес са се превърнали в корпоративни евнуси, декламиращи доминиращите догми на мейнстрийма. Сега са неразличими в публичните си изяви от кухите прес рилийзи на политически партии, транснационални компании и неправителствени организации, които религиозно и ритуално повтарят до побъркване неофициалния член първи на либералния режим за ръководната роля в обществото на "разнообразието, включването и равнопоставеността".

Легенди на западния индивидуализъм се държат като дирижирани "дайвърсити" дронове без капка кипнала човешка кръв да захрани тяло и съзнание за битка с повелите на епохата.

Ето го Ървин Уелш – шотландското шок перо зад трансгресивни шедьоври на опасната литература като "Трейнспотинг" и "Порно“. Неговите истории за долнопробни наркомани и забавни дегенерати наситиха 90-те с усещане за остроумно отчаяние и хумор, черен като бликнал от недрата на земята нефт. Нямаше индивид, който Уелш да не може да окарикатури, и група, която да не превърне в гротеска. Той отваряше раните на обществото и човешкото състояние и сипваше сол на килограм. Не изглеждаше да му пука за наранени чувства и обидени общности, за накърнени достойнства и погнусени читатели.

Крайните му краски и фрапантните му фрази отвращаваха мнозина, но действаха пристрастяващо на цели поколения от четящи млади мъже и жени, търсещи нещо по-остро, нещо по-освободено от рамките и изискванията на добрия вкус, от ритуализирания свят на възпитанието и маниерите.

Но днес този литературен антигерой от 90-те дава интервюта, в които смирено разказва как пише книга под наблюдението на "трансджендър читател по чувствителността". Точен цитат. Ще се запитате – какво в името на Чосър и Шекспир е това чудо? И ще сте прави. "Читателите по чувствителността" са скорошни изобретения на смазания смисъл, пръкнали се от пещта на "кенсъл" културата и смразяващата цензура.

Това са активисти и комисари, които следят някой автор да не засегне чувствата на малцинствена група. В случая на Уелш – така наречената трансджендър общност. Подчинен и укротен, шотландецът сам казва как не го било чак толкова страх от "канселиране", но приел да пише с "читател по чувствителността", за да "не нарани и представи погрешно" определени демографски групи. Това са думите на човек, отговорен за някои от най-бруталните пасажи в модерната литературна история. Сега казва, че желае да избегне "токсичният дебат". Ървин Уелш, който преди десетилетия изля няколко цистерни с токсични художествени химикали в язовира на благоприличното писане. Днес той говори все едно е черупка на някогашното си аз. И не е сам.

Кой изобщо би прочел нещо, написано под наблюдението на специален "читател по чувствителността", назначен от издателство или агент под НПО-натиск, с цел да цензурира всяка човешка истина отвъд официално одобрената пропаганда? Това е истинският кошмар на съвременната литература. Помислете – коя беше последната книга, оставила отпечатък в културата и живяла живот извън тесния кръг на писателски среди, награди и фестивалчета?

Самият Уелш приказва за пост-култура и пост-човеци. Говори за невъзможността днес да се появи роман с влияние, какъвто беше "Трейнспотинг" през 90-те, например. Той казва това без да си дава сметка, че сам участва в противния процес, довел до това положение.

За щастие не всеки писател е подчинен. Мишел Уелбек е един от малкото модерни хулигани на перото, готов да ядоса новите пуритани и да предизвика културна буря. Иън Макюън също дава отпор на вълната. Той се обяви против модата на "читателите по чувствителността" и изрече: "Бъдете смели, кажете истината!". Но тези автори са истинско малцинство.

"Не знам какво се случва", каза преди време Макюън относно новата реалност, в която тези активисти премахват от книгите всяко нещо, което усетят като обидно. Следващият път, когато се замислите за отчайващата липса на романи, които не са посредствени, предвидими или политически коректни, се върнете към тези думи и се сетете за тъжната съдба на Ървин Уелш и достойната съпротива на Иън Макюън.

Проблемът засяга цялата културна и медийна тъкан. Бунтарите от миналото останаха без гръбнак, без воля за противопоставяне на официалната лъжа. Скандалният радиоводещ Хауърд Стърн също мутира в отрицание на собствения си образ от 80-те и 90-те. Той беше рисков играч и редовно ядосваше малцинства и мнозинство без да подбира. Обвиняваха го в расизъм и сексизъм и не му пукаше. Сега той обвинява нормалните американци в тези модерни морални престъпления и говори колко го е грижа за "хората, които искат да бъдат трансджендър". Младият Хауърд Стърн би се подиграл свирепо на сегашната си, възрастна версия.

Това явление се наблюдава в толкова много области и сектори, при толкова много хора с репутации на бунтари. Човек се замисля дали всъщност те не са били такива в едни удобни и наистина свободни за Западния свят времена, и културно-демографски обстоятелства, отишли вече в небитието? "Монти Пайтън" поне си признаха, че няма никакъв шанс да се направи ислямски вариант на християнската им пародия "Животът на Браян", скандализирал толкова много хора, но в крайна сметка приет като комедиен шедьовър.

А сега културата на отмяна заплашва всеки, който се опълчи на налаганите възгледи и заплаши официалните лъжи с неудобни истини. И затова бунтарите от миналото пишат мрачно и скучно бъдеще под строгия поглед на "читатели по чувствителността".

Източник: БНР

 

 

 

Коментари

  • Евроатлантик за колесник

    21 Апр 2024 8:40ч.

    "Бунтарите" разбраха, че повечето хората не искат да се променят и да нарушават мизерния си еснафски комфорт. "Не можеш да събудиш тези, които се правят, че спят", а те са повечето.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • да не си с богоизбраните, означава до края на дните си самият ти да се чудиш къде е справедливостта и защо няма възмездие за безчестие

    21 Апр 2024 9:54ч.

    Ще излезе прав еврейският старозаветен демиург. Прави са всичките тия, които са с теб, а ще погинат всичките ония, които са против теб, все едно какъв си. Нека на тоя фон си спомним с какви обвинения сваляха социализма. И защо всичкото това, с което клеймяха нас тогава (напр. цензурата и политическият конформизъм в изкуството), днес се приема от тях като нещо нормално и последствия няма. Измамата с тяхната повсеместна "история" е грандиозна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Присъединяваме се към: "Кой позволи на Джон Малкович да се гаври с българите в Народен театър "Иван Вазов"?

    21 Апр 2024 11:11ч.

    Тази пиеса е обида за всеки българин! Забранявана многократно в световен мащаб. През 1903 г. е забранена във Виенския "Бургтеатър", а през 1921 г. български студенти освиркват "комедията" в Берлин и Виена, където впоследствие спектаклите са свалени от репертоара! Подкрепяме гражданската позиция, доблест и национална отговорност като БЪЛГАРИ на артиста Иван Динев (Устата)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Б.Шоу целенасочено обижда българската нация в "Оръжията и човекът"

    21 Апр 2024 11:13ч.

    "Нямам представа дали заради "шоуто" в името си избира Българо-Сръбската война за действие на своята пиеса, но в нея въпреки НЕПОЗНАВАНЕТО на България и българите което самият той никога не е крил, съвсем целенасочено се обижда българската нация от онова време с изтъкването на нелепи факти като това, че цял живот не се къпят, че в България има сериозна съпротива на сапуна, че домовете им са обзаведени безвкусно, че липсата им на хигиена ги прави варвари, че имат една единствена библиотека в цялата страна само с два рафта и няколко оръфани книги на нея. С всички тези внушения в точно тази пиеса Шоу налага в световен мащаб представата за един мръсен и незаслужаващ уважение народ", коментира Иван Динев (Устата).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кой подсказа на Джон Малкович да поставя точно тази пиеса?

    21 Апр 2024 11:18ч.

    И защо точно тази пиеса - да се гаври с България, да унижава, така че българите да намразят собствената си родина и Отечество? В допълнение към целенасочения хаос, беззаконие с нещастните съдебни, здравни, образователни, икономически "реформи" подбуждани и писани от чуждите недобронамерени платени НПО? Така щото да се блокира позитивното развитие на България и българите да намразят Отечеството си и да ... напуснат... райската земя на света! И всички тези НПО да изкривяват културната ни идентичност налагайки чалгарството и унижавайки истинската популярна музика. Защо и как Джон Малкович избра точно това СКАНДАЛНО заглавие "творба" на Б.Шоу?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Защо Малкович за втори път поставя тази пиеса за България?!

    21 Апр 2024 11:23ч.

    Американски актьор, режисьор и продуцент Джон Малкович ще постави пиесата на Шоу за втори път в кариерата си. През 1985 г. той режисира „Оръжията и човекът“ в театър „Circle in the Square“ в Ню Йорк. Ето тук още - https://obektivno.bg/dzhon-malkovich-postavya-piesa-osmivashta-balgarite-v-narodniya-teatar/

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ванката Глупака

    21 Апр 2024 11:58ч.

    Сега, не че нещо, обаче Ванката Малкович изглежда на завършен дебил. Може би като са го къпали като бебе да са го изтървали на цимента с меката глава надолу. Надали и той си спомня.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • бурятмонгол

    21 Апр 2024 11:48ч.

    Много силен текст, поздравления за Владислав Апостолов и за Гласове за публикуването му!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бунтари

    21 Апр 2024 12:02ч.

    Бунтували са се, защото от това са живеели, нали трябват и пари за хлеб? А сега няма пари за хлеб от бунтарство, а и за казиното да си подмиваш съвестта... и приемаш читател по чувствителността. Иначе няма кроасани и китки за застаряващите любовници. Спомням си "отговорник по тишината" (Китодар Тодоров)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гъбарко

    21 Апр 2024 16:00ч.

    Адмирации за прозрението: "Помислете – коя беше последната книга, оставила отпечатък в културата и живяла живот извън тесния кръг на писателски среди, награди и фестивалчета?" Че е така, така е. Но защо авторът се концентрира само върху бунтарите от 80-те и 90-те години - оттогава е минало почти една трета столетие (поколение и половина)? Защото няма други или забележими бунтари след това? Или всички са станали "буржоа" и си гледат интереса?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи