Василианна Мерхеб: Всеправославен събор може да пресече разкола в украинското православие, причинен от патриарх Вартоломей

Василианна Мерхеб: Всеправославен събор може да пресече разкола в украинското православие, причинен от патриарх Вартоломей

Следвайте "Гласове" в Телеграм

Страшно е, когато виждаме как Божии служители и вярващи стават жертва на нечувани политически гонения, а разколът в православието пуска своите метастази в различни поместни църкви. За това алармират български православни християни в петиция до Светия Синод на БПЦ – „Отворено писмо – Възвание в подкрепа на Украинската Православна Църква и за запазване на каноничната съборност на Църквата Христова“. Според Василианна Мерхеб, богослов и политолог по образование и съавтор на подписката, причината за разкола в Украйна е издаден томос от вселенския патриарх Вартоломей, обявил се за глава на Православието, в противоречие на православните канони.

- Василианна, наскоро внесохте една петиция до Светия Синод. За какво е тя и какви хора са участвали в тази петиция?

- Ние внесохме писмо, в което в качеството си на български православни християни, членове на Светата ни Църква, молим Светия Синод в лицето на нашите архиереи да обърне внимание на проблема, на който става жертва Украинската Православна Църква (УПЦ). Той датира от десетилетия, но от 2019 г. насам ситуацията там ескалира, беше даден един фалшив „томос“ от патр. Вартоломей, с което той оглави, директно можем да кажем, една разколническа структура, която за съжаление започна да дава своите духовни метастази по целия свят, тъй като виждаме тенденция за създаване на разколи в други поместни Църкви. В Черна Гора, където митрополит Йоаникий беше препятстван да бъде въдворен на своя архиерейски престол, виждаме това в Абхазия, виждаме това да бъде провокирано в Ливан в Антиохийската Църква, виждаме това да се случва с провокации в Македонската Църква, където патр. Вартоломей се опитва да надделее и да курира процесите, за които няма ни най-малко право. Предвид ескалиращата ситуация ние трябва да имаме позиция като поместна Църква. 

Нашето писмо има две направления: едното е чисто църковно – правно-канонично, в което разглежда отклоненията на патр. Вартоломей, другото е институционално-обществено, в което призоваваме всички обществени, политически структури в държавната власт да бъдат информирани от Светия Синод за това, че ние, освен членове на Светата Църква, сме и граждани на тази държава и молим, така както и други православни поместни Църкви дадоха своя глас, да бъде чут гласа ни например в Европарламента, на дипломатически нива, в Брюксел включително, и в случая конкретно молим Светият Синод да информира политическите партии, някои от посолствата, където намери за добре, неправителствени организации и президента Румен Радев.

- Какво искате да постигнете с това?

- Нашите намерения са провокирани от дълбоката болка, която изпитваме и която вълнува всяко православно християнско сърце, когато става дума за УПЦ. Молим гонението да бъде спряно, молим БПЦ да заеме една достойна позиция, канонична, духовно отговорна, в която да се присъедини към гласа на останалите поместни Църкви, които към момента са 8 на брой, в чиито Синодални решения са оповестили че настояват за провеждане на Всеправославен събор, в който да бъде разгледано поведението на патр. Вартоломей. Проблемът с патр. Вартоломей е такъв, че той в текста на „Томос‘19“ казва, че е глава на Църквата, което е немислимо да бъде прието, тъй като противоречи на Църковното учение, на догматите и на Вселенските Събори. Поради това ние молим Светият Синод, който създаде една комисия преди пет години по въпроса за УПЦ и имаше позиция от времето, когато Петро Порошенко управляваше, и в която осъди политическите действия, които воюват срещу УПЦ. Ако може предвид и предишните им позиции подобаващо да отговорят на това беззаконие и тежко безправие. 

Виждаме кърваво гонение в буквален смисъл, виждаме една Църква, която е управлявана от своя духовен архипастир, който в момента е в истински период на изпитания, в мъченически подвиг на истинска Голгота, включително кръвна, не само безкръвна. Има архиереи с вече влезли присъди, някои от които са с електронни белезници и са обвинени за това, че например говорят на руски език, че служат на църковнославянски език или пък че почитат светии, които са просияли в Руската Православна Църква, които са били представители на Киевска Рус или на Светата Рус. Изумително е, тъй като както Старецът Иона (Игнатенко) Одески казва, както и Старецът Зосима (Сокур), няма разлика между Беларус, Малая Рус и Светая Рус. Човек когато вижда това, което се случва, се чуди съзнават ли какво вършат.

- Там в тази общност, за която Вие говорите, църковна, много наши сънародници се черкуват в тези храмове.

- Да, така е, ние именно поради това настояваме Светият Синод да информира президента Румен Радев, тъй като той има пълните правомощия и компетенции да защити най-голямата българска диаспора в Украйна, които са православни християни, кръстени в Светата Купел на Украинската Православна Църква –  Московска Патриаршия и съответно тези хора също са подложени на гонение. Доколкото ни е известно има не едно писмо именно от тази диаспора, които са адресирали молба, която напълно се припокрива с нашата към Светия Синод, в която молят за защита.

Тези дни някакво НПО, което е оглавявано от украинска гражданка, си позволи да критикува член на Светия Синод и да иска и да търси сметка и да задава дневния ред на архиереите на Светия Синод. Нека да напомним, че тук е България, тук са и Балканите, този техен модел и начин на поведение, отношение към Църква и институции е неприложим, обречен е абсолютно на провал и без съмнение ние знаем, че нито един здравомислещ човек, още повече български архиерей, член на Светия Синод в никакъв случай не би се повлиял и не би застанал в защита на ПЦУ (неканонична „православна църква на Украйна“) или пък в полза на разкола. Освен това що се касае за митрополит Даниил, тук е много важно да се подчертае, че става дума за негово лично мнение в качеството му на архиерей, който има право на такава лична позиция, което в никакъв случай не ангажира Светия Синод, нито институцията БПЦ. Това е негово право и в случая Светият Синод няма как да се разграничи от личното мнение на един от своите членове, така както други архиереи той има право да има свое. 

Очевидно тази жена изпълнява чужди интереси, определено това са едни антибългарски интереси, антидържавни, но и антицърковни, които разбира се са обречени на провал. Даде се повече шум, но ние вярваме в мъдростта на нашите архиереи и нямаме съмнение, че те ще формулират една позиция, която на първо място пред Небето, пред Господа и пред целия Православен свят и особено пред тези, които са в гонение, да засвидетелства своята съпричастност към единното семейство на Православната Света, Апостолска и Съборна Църква.

- Вие казахте, че има много хора, които от там, от Украйна, Ви благодарят за това, което сте направили, получавате отзиви за тази подписка.

- Безспорно това само може да ни радва и слава на Бога сме в ежедневни контакти с хора от различни места в Украйна, както от Западна Украйна, от Донбас и Одеса, Киев и навсякъде, включително духовници, архиереи, благодарят ни. Предвид обстоятелствата не са изпратили към момента писмо, но за нас е важен отзивът им, който е чисто човешки и най-сърдечно топъл. Както казваме в писмото, вашите сълзи са наши сълзи, вашата болка е наша болка, вашите вопли са наши вопли, вашите рани са наши рани, но вашето търпение, вашата надежда, вашата вяра, вашата любов и вашата смелост и дръзновение са и наши.

Мога да кажа, че нашето писмо беше един тест за това какъв е пулсът, какъв е духът на БПЦ в нейния мистичен смисъл на живо Тяло Църковно, какво е настроението на хората. Защото е изумително в днешно време, когато виждаме неразбирателства, лошо говорене, говорим за криза във всяко едно направление, изведнъж да видим хора, които не са тясно църковни, но са обществено популярни, които обаче говорят с едни уста, с едно сърце в защита на УПЦ и то като за свои събратя, това е изключително важно. 

Нашето писмо под формата на подписка е подписано на първо място от монашестващи, от духовници, свещеници, които са от цяла България от различните епархии, съответно имаме от академичните среди подкрепа, от журналистическите среди, от хора на изкуството, включително и от политиците бяхме приятно изненадани, за което сме благодарни. Виждаме че тяхната реакция като православни християни беше много адекватна и на място, достойна защита на нашия архиерей митрополит Даниил Видински. Направи едно много трогателно впечатление, че отличникът на Пловдивска семинария за миналата година Теос Местан е мотивирал много точно причината за това да подкрепи писмото. 

Писмото ни е, мога да кажа смело, събитие което отдавна не се е случвало в българския обществено-политически живот, нещо което да обедини хората, показателни са и коментарите, които са на българи, включително и от чужбина, имаме български клирици които са на служба към други Православни поместни Църкви, но също са мотивирали своята позиция. Това според мен е нещо изключително интересно, за мен това е прецедент, мога само да бъда благодарна, че съм съпричастна на този процес, защото всяко действие ражда противодействие, съответно както има един колективен Запад, който се опитва всячески да бъде проводник и на война в Църквата, тъй като това е един георелигиозен проект, нямам съмнение че ще дойде и време, когато можем спокойно да кажем защо не да има един колективен славянски Изток, който да противостои на всичко това, на което ставаме свидетели. 

Имаме също една искрена надежда, че България поради духовните си връзки с Украинската Православна Църква абсолютно би могла да бъде домакин на един Всеправославен събор, където да бъдат обсъдени всички направления на отклоненията, които са правно-канонични, на патр. Вартоломей и съответно да положим всички усилия този разкол, който се зароди в Украинската Православна Църква да бъде пресечен, да бъде излекуван и да можем тук в светата българска столица на Светата Премъдрост Божия, древната Сердикийска столица, да бъдем домакини на такъв събор. Мисля че това е нещо, което можем да си пожелаем и дай Боже да се случи.

Към момента петицията все още събира подкрепа, като към нея са поканени да се присъединят всички родолюбиви православни християни, които възприемат като свои православни братя украинския страдащ народ.

Петицията може да подкрепите тук https://www.peticiq.com/podkrepa_na_upc

Източник: bnr.bg/radiobulgaria

 

 

 

 

Коментари

  • Нищо няма да пресече. Америка решава дали да има разкол, война, глад или други човешки блага.

    05 Юни 2023 17:26ч.

    Трябва да се пита Белия дом; патриарсите и съборите нямат думата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Америка,

    05 Юни 2023 18:11ч.

    може да си мисли, че решава, но всъщност Бог решава.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ретранслатора

    05 Юни 2023 18:36ч.

    Да,Той помага, но в кошара не вкарва!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • киборг

    05 Юни 2023 21:07ч.

    Това е поговорка, а не цитат от Библията. Ако искаш помощ - трябва да се помолиш. "13. И каквото поискате от Отца в Мое име, ще го направя, за да се прослави Отец в Сина. 14. Ако поискате нещо в Мое име, Аз ще го направя"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хаирсъзин

    06 Юни 2023 1:13ч.

    Колкото и да са тихи в синода, наближава момента да изкряска някой идиот, че са проводник на руското влияние, че са част от хибридната война .... Църквата ще остане такава докато стои далеч от светското, но вероятно времето е разделно. Хубаво е да помислят, вартолозмей е зло !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Никой вартоломей не може да се наложи на един народ

    06 Юни 2023 15:24ч.

    Прочее, не виждате ли приликата с българските борби за църковна независимост?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Алекси Слав

    09 Юни 2023 14:35ч.

    Не съществува такова понятие като "църковна независимост". Това е измислца на политиците и масоните.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • anon

    08 Юни 2023 11:07ч.

    Има едни мирянки, които много обичат да досаждат на лични съобщения, да раздават молитвени правила, материали за четене, да изреждат греховете на хората (според тях) и разни такива. Много са досадни. Май са и от старостилците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи