Мария Дерменджиева: ДС и Луканов превърнаха политическата власт в икономическа

Мария Дерменджиева: ДС и Луканов превърнаха политическата власт в икономическа
„До каква степен Държавна сигурност е манипулирала дейността на първите граждански организации, или т.нар. независими структури, продължава да бъде дискусионен въпрос. Има твърдения, че те едва ли не са били „акуширани” от ДС. Не споделям това мнение, независимо че сред членовете им, както впоследствие разбрахме, не са малко хората с принадлежност към ДС.“ Това казва в специално интервю за ГЛАСОВЕ Мария Дерменджиева, изследовател на архивите на ДС, преводач и журналист
<p><strong>- Как се движи общественият интерес към разкриването на архивите на ДС, не намалява ли? Все пак годините се трупат, идват нови поколения, историята като че ли остава недочетена.</strong></p> <p>- Не, не мисля, че интересът към архивите на Държавна сигурност намалява. Може би няма да е коректно да кажа, че нараства, по-скоро се видоизменя. В голяма степен първоначалното очакване на обществото, че тези архиви ще разбулят тайните на прехода и ще потвърдят конспиративните теории за ролята на Държавна сигурност като негов режисьор, удари на камък. И с това угасна и обикновеното любопитство на широката аудитория към документите.</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/32603_E0D81jhC62MykZFLeOAn05sYOVFDF0.jpg" style="height:488px; width:650px" /></p> <p><em>Съставителите на сборника &quot;Държавна сигурност срещу граждански организации (1988-1990г.)&quot; Мария Дерменджиева и Момчил Методиев</em></p> <p>Не на последно място, този процес беше подпомогнат и от доста успешното публично профанизиране на темата за ДС и опита за принизяването й до &bdquo;част от чалгата на прехода&rdquo; (по Марин Райков).</p> <p>От друга страна, докато през първите години редовните посетители в читалнята на Комисията по досиетата се брояхме на пръсти, напоследък се появяват все повече нови и непознати лица, които искат достъп до различни документи.</p> <p>Извън изследователите и журналистите, по данни на комисията през 2013 г. значително се е увеличил броят на гражданите, които търсят информация за себе си или за свои близки в архива. Общо за годината са предоставени копия на близо 118&nbsp;000 архивни документи на хартиен и електронен носител. А това съвсем не е малко!</p> <p>Но нещо, което задължително трябва да съпътства оповестяването на съдържанието на документите, е хората да бъдат провокирани да споделят личните си истории, да бъдат окуражавани да разказват на децата и внуците си за своите преживявания, да водят &bdquo;семеен&rdquo; разговор за ДС. Това със сигурност ще помогне на новите поколения да не оставят историята недопрочетена.</p> <p><strong>- Освен публичните изяви на Комисията по досиетата, вече е издаден 11-и пореден сборник &ndash; този път озаглавен &bdquo;ДС срещу граждански организации (1988&ndash;1990 г.)&ldquo;. Какво ново казвате на публиката с него?</strong></p> <p>- Искам само да уточня, че преди десетина дни беше представен и 12-ия сборник от поредицата &bdquo;Из архивите на ДС&rdquo; на тема &bdquo;Държавна сигурност &ndash; смяната на имената &ndash; Възродителният процес&rdquo; в два тома. А идеята на сборника &bdquo;ДС срещу гражданските организации&rdquo;, чиито съставители сме заедно с Момчил Методиев, беше да се допълнят вече съществуващите публикации по темата с неиздадени до момента документи, включително и от периода непосредствено след 10 ноември 1989 година.</p> <p>По тази причина един от акцентите пада върху агентурните сведения и строго секретните справки от 1990&ndash;1991 г., които информират за дейността и намеренията на вече &bdquo;формализираните&rdquo; организации, изграждащи основите на политическата опозиция. От тези документи могат да се направят някои важни изводи.</p> <p>Държавна сигурност и нейните правоприемници (СЗК/НСЗК) след 1990 г. оказват съпротива срещу демонтирането на тоталитарната система и са лоялни на ръководството на БКП/БСП, включително и по време на първите демократични избори за парламент. Оперативните работници използват старата си агентура и следят съвсем отблизо политическите опоненти на БКП/БСП.</p> <p>А това означава, че въпреки декларациите за деполитизация и деидеологизация новите органи за сигурност се превръщат в своего рода политически актьор или поне в инструмент, използван на този етап от БСП срещу своите политически противници. Впоследствие, както знаем, тази практика продължава, та и до днес...</p> <p><strong>- На дискусията от 23 януари тази година в зала 1 на СУ, където поканихте останките от инакомислещите в България, се чуха гласове, че преходът у нас е режисиран от СССР, че идеологическата битка със Запада преминава в икономическа след датата 10 ноември 1989 година. Провалиха ли се гражданските организации, т.нар. неформали, от периода 1988&ndash;1999 година благодарение на манипулациите на ДС?</strong></p> <p>- До каква степен Държавна сигурност е манипулирала дейността на първите граждански организации, или т.нар. независими структури, продължава да бъде дискусионен въпрос. Има твърдения, че те едва ли не са били &bdquo;акуширани&rdquo; от ДС. Не споделям това мнение, независимо че сред членовете им, както впоследствие разбрахме, не са малко хората с принадлежност към ДС.</p> <p>Не смятам също така, че българският антикомунизъм е бил елитарен или внесен от Съветския съюз. Всъщност документите в сборника индиректно доказват автентичността на гражданското движение в периода 1988&ndash;1990 г. и ролята на интелигенцията за мобилизирането на гражданската активност. В този смисъл е и нашата теза, че не може да се говори за провал на т.нар. неформални структури.</p> <p>Да, наистина ситуацията не е същата като в Полша или тогавашна Чехословакия, но независимо че тези организации нямат толкова широка обществена подкрепа, те имат съществен принос за осъществените впоследствие политически промени в страната. И най-важното &ndash; предлагат алтернативи и надежда.</p> <p><strong>- Кажете нещо повече за Независимото дружество за защита правата на човека с ръководител Илия Минев. Кой подмени истинските антикомунисти с марионетки ?</strong></p> <p>- Най-лесният, но и най-недоказуем отговор на въпроса ви би бил: Държавна сигурност. Или Андрей Луканов... т.е. БКП. За съжаление (все още) не разполагаме с неоспорими данни за това. От друга страна обаче е факт, че ДС има диференциран подход към отделните организации най-вече заради степента на публичното им влияние.</p> <p>Докато спрямо представители на Клуба в подкрепа на гласността и преустройството в България например ДС иска прилагане на ограничителни административни и партийни мерки за изобличаването и дискредитирането им, по отношение на Илия Минев и привържениците му директно се прибягва до репресивни мерки като арести, изгонване от страната, ограничаване на правото на придвижване...</p> <p>Държавна сигурност определя Независимото дружество за защита правата на човека за първата &bdquo;независима&rdquo; организация в комунистическа България, но с квалифицирането на нейния лидер като &bdquo;фашист&rdquo; (заради легионерското му минало) си развързва ръцете съвсем &bdquo;законно&rdquo; да прилага репресии.</p> <p>В информация от 25 октомври 1988 г. например четем, че е предотвратен опит за провеждане на учредителна сбирка на Дружеството, Любомир Собаджиев е задържан в с. Оборище, на главните организатори &bdquo;съобразно предприета линия&rdquo; е разрешено да напуснат страната. Едуард Генов и Иван Янков напускат заедно със семействата си.</p> <p>През януари 1989 г. отново са задържани 13 души при опит да проведат сбирка в дома на Петър Манолов в Пловдив. Впоследствие част от членовете на Дружеството са експулсирани или интернирани в различни краища на страната. Този подход на ДС е ефективен &ndash; от една страна, активистите на Дружеството са неутрализирани, от друга страна, покрай внушението, че са &bdquo;фашисти&rdquo; (Илия Минев не е допуснат на срещата с Митеран), те стават неудобни партньори за останалата част от опозицията.</p> <p><strong>- Вашето обяснение за това защо на митинга на 18 ноември 1989 г. пред &bdquo;Ал. Невски&ldquo; Илия Минев не бе допуснат да говори? Има ли записани спомени на свидетели? </strong></p> <p>- Като човек, който е имал ограничителна заповед за придвижване, Илия Минев разбира за падането на Тодор Живков от телевизията в дома си в Септември. От ДС продължават да го следят още седмица след това. В спомените си за този първи митинг на 18 ноември 1989 г. той обяснява, че е искал да се изкаже от името на Дружеството, но го изблъскват &ndash; най-напред Чавдар Кюранов, после момчетата с ленти на Петър Берон. Самият Берон му казва, че не може да говори, защото &bdquo;така е наредено&rdquo;.</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/32603_Qi73vDUq9q83EJv0NF8IRnlMjkqpSR.jpg" style="height:488px; width:650px" /></p> <p><em>23 януари 2014 г. Представянето на сборника&nbsp;&quot;Държавна сигурност срещу граждански организации (1988-1990г.)&quot;&nbsp;</em></p> <p>Потвърждават го Георги Спасов, Александър Каракачанов и Петко Симеонов. Само Блага Димитрова и Петър Слабаков мълчат. &bdquo;Така и не ме допуснаха до микрофона. Андрей Луканов бил наредил това.&rdquo; В откритите от нас документи на ДС за този митинг не пише нищо за Илия Минев. Очевидно е, че не е бил удобен на утвърждаващите се вече нови лидери на опозицията, с които, както става известно, Луканов е бил в тясно взаимодействие.</p> <p><strong>- Какво се обърна в средите на бившите комунисти след изборите от 1990 година? Споделяте ли тезата, че Държавна сигурност продължава да управлява и до днес, но окопана и чрез подставени лица?</strong></p> <p>- След изборите през 1990 г. комунистите, вече пожертвали Тодор Живков и Шесто управление на ДС, за да оневинят партията, се окопитиха. Разбраха, че имат необходимото време да си възвърнат позициите, докато опозицията се отърси от шока от изгубените избори. А и самата опозиция нямаше никакъв реалистичен план за преодоляването на комунизма.</p> <p>Темата за стопански реформи и декомунизиране на икономиката им беше абсолютно чужда. И Луканов и компания се възползваха умело, превръщайки политическата власт в икономическа. Днес в едрия бизнес, банките, медиите ще открием хора, които са или преки роднини, или близки до обкръжението на комунистическата върхушка и ДС от средата и края на 80-те години.</p> <p>Навсякъде, където по време на прехода се разпределят парични потоци, проверките на Комисията по досиетата откриват лица с принадлежност към ДС. Не смятам, че е имало някакъв сценарий това да се случи, просто обстоятелствата са били благоприятни, а почтените хора са били твърде малко и слаби, за да спрат този процес.</p> <p><strong>- Има ли поне един истински поборник срещу структурите на репресивния апарат отпреди 10 ноември 1989 г., който да е, ако не на властови позиции, то поне в обектива на публичността. Ако няма, защо?</strong></p> <p>- Няма по гореспоменатите причини. Една част от тези хора вече не са сред нас, Бог да ги прости, а останалите бяха маргинализирани или сами избраха пътя на вътрешната емиграция...</p> <p><strong>- Какво ни казват архивите за това кой разпореди да бъде запален Партийният дом вечерта на 26 август 1989 година? </strong></p> <p>- Естествено, че в архивите не сме открили &bdquo;разпореждане&rdquo; за опожаряването на Партийния дом. Има стотици страници, свързани с пожара. Не бих могла да се огранича в изводите си само до документите от архива на ДС.</p> <p>Чудесният филм на Малина Петрова &bdquo;Приключено по давност&rdquo; дава много повече факти и гледни точки, които в крайна сметка подкрепят недвусмислено хипотезата, че пожарът е дело на самата БКП/БСП или поне на някоя от оформилите се нейни фракции. Специално внимание бих обърнала на един интересен документ, публикуван в сборника &ndash; стенограма от срещата на ръководството на МВР с политическите партии, проведена на 27 август 1990 г. в 1 ч. през нощта. Основен въпрос, който се обсъжда, е дали да се остави да гори &bdquo;тази сграда&rdquo;...</p> <p><strong>- Правите ли аналогия с методите на ДС за притискане на хората, на обществото като цяло, с днешните политически интриги: записи, подслушвания, изнудвания, сложни задкулисни игри? Защо одиозно цинични офицери от бившата ДС като Димитър Иванов и Красимир Райдовски продължават да триумфират в медиите? </strong></p> <p>- Разбира се, че могат да се правят аналогии &ndash; донякъде частични заради развитието днес на високите технологии. Но профилактичните действия (различните видове предупреждения и натиск) на органите за сигурност са методи, използвани навсякъде по света по всяко време. Въпросът опира до спазването на законите, т.е. до това дали тези методи се прилагат законно и дали получаваната информация не се използва за други цели. Това е дълъг разговор...</p> <p>Прави впечатление, че в периода, за който говорим, ДС много разчита на публичното дискредитиране на лидерите на т.нар. неформални организации. Същото наблюдаваме и днес, при това средствата, с които се постига, са далеч по-разнообразни. Колкото до шестването на бивши офицери от ДС по медиите &ndash; какво да ви кажа, до голяма степен това е въпрос на избор на съответната медия и на водещите на предаванията.</p> <p>Една официална забрана да се канят такива хора дори в обществените медии би била третирана като дискриминация, защото в България, както знаем, Конституционният съд отменя всякакви законови текстове, намекващи за лустрация.</p> <p><strong>- Разкажете кой финансира издаването на тези сериозни томове с документи от репресивното минало на България. Още колко ще издадете и кога ще е следващото представяне на поредния брой?</strong></p> <p>- Както споменах, издаването на тези документални сборници е част от дейността на Комисията по досиетата. Съгласно закона, по който работи, тя има задължението да извършва изследователска дейност и да публикува документи от архива на ДС. Всяка година в съответствие с предоставения от държавата бюджет (който е твърде недостатъчен за една достатъчно обширна изследователска работа) Комисията подбира теми.</p> <p>Нейни служители или външни изследователи издирват в архива документите по предложените теми, които впоследствие се публикуват. За съжаление това е един твърде трудоемък и продължителен процес, защото наличните описи на архивите, доколкото ги има, не са достатъчно ясни и подробни.</p> <p>Случва се човек да поръча дадена архивна единица и съдържанието й да няма нищо общо с формално казано, заглавието на папката, а понякога дори и с периода... Освен това ресурсите на Комисията &ndash; финансови и човешки, са твърде ограничени, за да се разгърне тази дейност в обема и със скоростта, които бихме искали. А във вторник, на 28 януари 2014 г., от 17 ч. в Новата конферентна зала на Софийския университет ще бъде представено поредното издание на комисията по досиетата на тема &bdquo;Държавна сигурност и научно-техническото разузнаване&rdquo;. Разбира се, ако не бъде отменено заради студентската окупация на Ректората...&nbsp;</p>

Коментари

  • Ели

    26 Яну 2014 21:38ч.

    Наличните архиви показват това. Какво ли биха показали унищожените?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • dalida

    26 Яну 2014 23:14ч.

    Задълбочен анализ - личи си детайлното познаване на фактите, каквито и доколкото могат да се видят от архивите, а само така се гарантира обективност на анализа за посттоталитарната еволюция на \&quot;онези връзки\&quot;. Тези качества - \&quot;фактите най-напред\&quot; и обективност, са запазената марка на Мария Дерменджиева и я правят един от най-сериозните и заслужаващи доверие изследователи на ДС.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • факт

    27 Яну 2014 1:09ч.

    \&quot; Тези качества - \\\&quot;фактите най-напред\\\&quot; и обективност, са запазената марка на Мария Дерменджиева и я правят един от най-сериозните и заслужаващи доверие изследователи на ДС.\&quot; Може би, но поне казаното тук (независимо от подканващите към определен отговор журналистически въпроси), всъщност потвърждава тезата, че упорито натрапваната легенда за ключовата роля на ДС днес не почива на документални факти, а е удобна пропагандна мантра, заместваща необходимостта от сериозен анализ за истинските причини за днешното ни катастрофално икономическо и демографско дередже...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поморийски

    27 Яну 2014 5:58ч.

    На торни бръмбари ми приличат сбърканяците, ровещи в опосканите архиви на бившите тайни служби. Изводите им от торната им дейност са изкелифенчени и тенденциозни, вредни за България. Отврат!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Симон

    27 Яну 2014 23:45ч.

    Първият въпрос на който трябва да отговорят тия от Комисията е: това ли е всъщност архивът. Старателно се заобикала всяко споменаване на унищожените от оперативните досиета. Папките за Георги Марков са само върхът на айсберга. Никой не си прави труда да направи една обективна преценка какво е имало и какво е останало. С това трябва да се занимават, а не с общи приказки и да се оплакват от липсата на държавна субсидия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петров

    28 Яну 2014 5:50ч.

    Свежарков, нищо не е забравено, нищо не е пропуснато и ти си бройка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • савант

    29 Яну 2014 12:35ч.

    Бат Петьо не беше пош човек, а собствените му хора го оплюха и продължават го правят.Идват тежки времена за истинските демократи.Докато не бъдем смачкани и унижени по всевъзможни начини, новите назначени демократи няма да мирясат, та ако ще и България да се затрие.Щом не си с тях,означава, че си против тях.И ще те третират като техен враг! Спомнете си за нас след време! Ще подложат Отечеството на кръв и огън в търсене на неудобните.Такива като нас.Господ да ви пази, да пази и закриля България от тези властомани!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • wow

    29 Яну 2014 16:54ч.

    tyrsia da otkriya novoto, koeto tova interview ni svejda do znanie, tyrsia I se chudia.... \\\\\\\&quot;Държавна сигурност и нейните правоприемници (СЗК/НСЗК) след 1990 г. оказват съпротива срещу демонтирането на тоталитарната система и са лоялни на ръководството на БКП/БСП, включително и по време на първите демократични избори за парламент. Оперативните работници използват старата си агентура и следят съвсем отблизо политическите опоненти на БКП/БСП. А това означава, че въпреки декларациите за деполитизация и деидеологизация новите органи за сигурност се превръщат в своего рода политически актьор или поне в инструмент, използван на този етап от БСП срещу своите политически противници.\\\\\\\&quot; koleloto ili toplata voda? - izberete sami

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гешев

    06 Фев 2014 23:35ч.

    Поморийски, прав си, че дейността на М.Дерменджиева, М.Методиев, Хр.Христов и други подобни блюдолизци на Сорос е вредна за България, но не си прав, че са торни бръмбари - те са си направо мършояди. Няма надежда за България, докато има такива предатели и техните обожатели, напр. „dalida” – „задълбочен анализ”, „детайлното познаване на фактите”, „обективност на анализа” и т.н. Защо тези „изследователи” не смеят да кажат истината , че митологемата за всесилната Държавна сигурност има за цел да разбие съвременните структури, осигуряващи силата на държавността на Република България, както и да скрие истинските виновници за продължаващия вече 25 години период на псевдодемокрация и разграбване на националното богатство, а именно висшите комунистически функционери и техните отрочета/независимо дали са завършили образованието си в Москва или в Лондон/, както и кадрите на партийно-стопанската номенклатура в центъра и по места. Те правеха законите, те формираха общественото мнение и контролираха целия икономически и обществен живот. Както преди се кланяха на Москва, така сега в името на Мамона се навеждат пред Вашингтон. За да останат скрити милиардите левове, които откраднаха от всички нас, както и властта, която продължават да упражняват чрез мутациите си в \\\\\\\&quot;демократични\\\\\\\&quot; партии, те посочиха за жертвен агнец Държавна сигурност.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи