Кристоф Гилюи: Масовото негласуване е глухият протест на мнозинството

Кристоф Гилюи: Масовото негласуване е глухият протест на мнозинството
Милионите негласуващи не са изчезнали и утре ще изразят отново тревогите си - чрез урните или на улицата. Обикновените хора използват каквото могат, за да кажат “ние съществуваме”, разсъждава известният френски географ Кристоф Гилюи в интервю за “Фигаро”. Последната му книга е “Времето на обикновените хора” (Le Temps des gens ordinaires, 2020).

 

Означава ли масовото негласуване на регионалните избори във Франция и относителното отстъпление на Националния сбор на Марин Льо Пен, че гневът на французите е бил надценен? На този въпрос географът Кристоф Гилюи отговаря категорично “не”. Според него “въздържането на мнозинството” (над 65% от избирателите - бел. ред.) е нова илюстрация на пропастта между народа и “елитите”, в частност политическите, и трябва да се тълкува като израз на мълчалив протест. Освен това, подчертава Гилюи, грешка е да се смята, че единственият показател за гнева на французите е “Националният сбор” на Льо Пен. Друг мощен индикатор е въздържането от гласуване. Милионите французи, които не гласуваха, не са изчезнали и утре ще изразят отново тревогите си - чрез урните или на улицата.

 

- Регионалните избори бяха белязани от масово и безпрецедентно негласуване, особено на народните слоеве. Как го анализирате? Форма на откъсване, на автономизация ли е това?

 

- Масово, безпрецедентно и преди всичко на мнозинството, на голямо мнозинство. Това е съществен момент, тук вече не говорим за маржове, за част от населението, а за блок на мнозинството. От няколко десетилетия политиците са склонни да приемат рекламното представяне на панелизираното общество, като политическите партии вече не се обръщат към мнозинството, а към клиентели, сегменти, представителни извадки. Ако това представяне се основава на реалните френски социални и културни разделения, то подмолно потвърждава тезата за изчезването на социологическото мнозинство и в крайна сметка на самото общество. Въпреки това мнозинството съществува, то се реорганизира и дава солидна диагноза за своето положение.

 

Преди да говорим за отцепване на това мнозинство (аз предпочитам впрочем да говорим за автономизация (autonomisation), трябва да се върнем назад, в 80-те г. на ХХ век, и процеса на откъсване на елитите, който американският историк Кристофър Лаш беше диагностицирал. Именно това отцепване не само на елитите, но и на висшите категории, предизвиква автономизация на обикновените хора. Следователно отцепването отгоре предизиква това отдолу, а не обратното. Изоставяйки общото благо, утвърждавайки един икономически и обществен модел, който не интегрира или слабо интегрира обикновените хора, политическият свят се откъсна от самото общество. Въздържането от гласуване на мнозинството е нова илюстрация на тази културна пропаст. След тридесет години на “уникално редуване във властта” (изразът е на Жан-Клод Мишеа) на левицата и десницата, обикновените хора възприемат политическия свят като затворен, сектантски, хомогенен свят, който отказва да вземе предвид техните искания.

 

Днес народните класи едва ли се интересуват от политическия дебат повече, отколкото от френското кино, субсидирано от държавата, което говори само за себе си, забравяйки да види и дори презирайки социологическото мнозинство на страната. Но внимание, това не означава, че хората не обичат киното! Те не презират политиката, но не се чувстват представени от политическия свят, това е различно. Точно това се опитвам да покажа в книгата си, обяснявайки, че обикновените хора все по-малко се интересуват от “салона” (израз на Джек Лондон, за да опише висшето общество), политическите дебати, не поради антиелитизъм, а защото разбраха, че медийната, политическа и културна екосистема им е обърнала гръб и вече не служи на общото благо.

 

- В последната ви книга, “Времето на обикновените хора”, говорите за “меката власт” на народните класи. Въздържането от гласуване също ли е начин да упражнят властта си?

 

- Отсъствието на културно или политическо представителство, отказът да чуе исканията на мнозинството (вижте референдума от 2005 г.) доведоха до многообразни протести, обикновените хора използват каквото могат, за да кажат “ние съществуваме”. Използват например референдумите (Брекзит), популистки марионетки (Тръмп), навличат жълтата жилетка или, днес, избират да не гласуват, за да кажат “ние съществуваме”. Това оспорване е старо. Поразителна е солидната диагноза на народните класи за труда, обществените услуги и имиграцията; тази солидност разкрива непостоянството на елитите по тези въпроси. Протестите действат като силни удари, идеологическата дига все още не се огъва, но отслабва.  През 2018 г. няколко французи, облечени в жълто, подкрепени в началото от 80 на сто от общественото мнение, разклатиха властта; днес 30 млн. французи изразяват неодобрението си, това шумно мълчание, този глух гняв създава огромна тревога, той е взривоопасен, защото знаем, че тези милиони французи няма да изчезнат и отново ще изразят гнева си чрез урните или на улицата.

 

- Няма ли риск историята да се напише без народните класи?

 

- Не, точно обратното. Свидетели сме на обрат. От 80-те г. на ХХ в. историята наистина се пише без народните класи, но повечето протести, които наблюдаваме, показват, че нещата се обръщат. Действително сме свидетели на културното възраждане на един блок на мнозинството, който беше “невидим” десетилетия наред. С “жълтите жилетки” властта вече измери силата на този блок на мнозинството, тя е принудена да вземе предвид реалността на периферната Франция, да се заеме с въпросите, които противоречат на нейния неолиберален софтуер: въпросът за суверенитета, за средните градове, селското население, реиндустриализацията, имиграцията. Всичко това показва значението на “меката власт” на народните класи.

 

В Съединените щати дори Байдън разбра това: когато стартира своя план за съживяване, той се обръща не само към електората си, а към блока на мнозинството, обявявайки мащабна политика на благоустрояване на цялата територия, защото “икономиката трябва да расте отдолу и средата”, т.е. периферната Америка… тази, която избра Тръмп.

 

- Марин Льо Пен се самопровъзгласи за кандидат на народните класи и наистина мнозинството от нейните избиратели произлизат от тези категории. Не е ли тяхното негласуване форма на неодобрение за Националния сбор? Следствие от нормализацията, “банализирането” на тази партия?

 

- Проблемът е, че се самозалъгваме, свеждайки народния протест във Франция до индикатора “Национален сбор”. Това е само един показател сред други. У нас, както и другаде, част от избирателите използва този тип партия като марионетка и ще продължава да го прави, докато въпросите за имиграцията и несигурността не бъдат разгледани. Така че, не, не вярвам в банализирането, подобен анализ засяга твърдото ядро на този електорат, но не и масата. Банализиран или демонизиран, Националният сбор остава във френското въображение партията, която позволява да се изведат на преден план тези теми, забравени от партиите.

 

- Фактът, че народният гняв не беше изразен чрез урните, не означава ли просто, че е бил надценен?

 

- Не, това въздържане от гласуване е израз на народния гняв. Поразителното е желанието да го направят “невидимо”, говорейки за аномия, за пълен непукизъм. Този анализ позволява да се заобиколи въпроса, давайки бюрократични отговори, като електронния или белия вот… всичко това допринася за “невидимостта” на този гняв, който със сигурност ще бъде изразен. Особено когато след поредицата “вълшебни пари”, ще дойде трудният край на месеца.

 

- Изборите бяха белязани от завръщането на традиционните партии. Това началото на края на политическата реорганизация през последните години ли е?

 

- Гражданското разделение, на което сме свидетели, е изключително социологическо. Хората, които “са добре”, отидоха да гласуват. Буржоазията, дясната, както и лявата, и пенсионерите. Тези категории (които избраха и Еманюел Макрон) се възползват от икономическия модел и са наследници на предишния свят. Обратното, младите, активните и народните класи, тези, които понасят модела, се въздържаха. Партиите от стария свят, вдясно, както и вляво, тези, които бяха създадени, за да представляват интегрираната и преобладаваща средна класа (двама от всеки трима французи според Жискар д’Eстен), са победители в изборите без народ.

 

След тридесет години на икономическо, социално и културно преструктуриране, всичко се преобърна. Оказа се, че днес двама от всеки трима французи се въздържат от гласуване, оспорват модела, който не ги интегрира нито икономически, нито културно. Би било грешка заради тези избори да смятаме, че има връщане назад. Реалността през ХХI век е неизбежна, днес мнозинството на това, което някога наричахме “средна класа”, е отслабено, отблъснато, особено народната ѝ основа. Старите партии се спасяват, благодарение на наследниците на “славните тридесет години” и още нещо: данните показват, че “Републиканците” и Социалистическата партия са привлекли по-малко гласове през 2021 г., отколкото през 2015 г. Освен това, ако погледнем в перспектива, съдбата на тези стари партии е вписана във възрастовата пирамида на електората им. Тъй като “свръхгласуващите” са над 70-годишни, без обновяване на тяхната социология, тези партии са обречени.

 

- Благодарение на Ковид-кризата наблюдаваме съживяване на малките и средни градове. Това шанс ли е за периферната Франция? Може ли да промени социално-политическия и географски баланс от последните години?

 

- По повод на здравната криза в пресата видяхме заглавия, обявяващи “реванша на средните градове, малките градове, селата”, въз основа на лекото раздвижване на покупките на второ жилище от ръководни кадри от големите градове. Това ми се струва нелепо. Централният въпрос е съдбата на мнозинството от населението, което не живее в мегаполисите, а не на няколко домакинства на преуморени ръководни кадри, които бягат от големите градове. Реконструкцията е дългосрочен процес, който включва заетост, реиндустриализация и развитие на териториите, където вече живеят и ще продължават да живеят обикновените хора.

 

Превод от френски: Галя Дачкова

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • Това не е нашата държава, затова не бива да гласуваме

    08 Юли 2021 12:32ч.

    Гласуването само легитимира същестувавнето на окупационните власти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Признавам, че не прочетох този материал

    08 Юли 2021 12:33ч.

    И няма да го прочета, тъй като смятам, че тезата, изразена в заглавието, не е вярна! Цитат на заглавието: "Масовото негласуване е глухият протест на мнозинството" МАСОВОТО НЕГЛАСУВАНЕ Е ПРОСТОТИЯ, ЛИПСА НА ПОЛИТИЧЕСКА КУЛТУРА, НЕВЕЖЕСТВО И МЪРЗЕЛ! Някои ще ми се присмеят, че съм глупава и ще ми припомнят фразата: "Ако с избори се решаваха проблемите, щяха да ги забранят!" Ще кажа само едно: Всичко е политика - образование, здравеопазване, цената на картофите, на книгите и т.н. Който не го разбира, да си гледа работата! ДДС на основните храни - хляб, мляко, сирене, лекарства, книги, билети за опера, концерти и т.н . в съседните държави отдавна не е 20 на сто, а много по-малко, не ми се звъни на приятели да ги питам. Срам ме е! АЗ ТЛАСУВАМ ВИНАГИ, И НИКОГА ЗА ПРОСТАЦИ! ДОРИ СЕГА ДА ОТЧИТАМ И ГРЕШКИ Поздрави, Мери!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не бива да гласуваме

    08 Юли 2021 12:37ч.

    Участието в изборите легитимира окупационните власти. Тия с безплатните военни бази. Окупационните власти назначават колониалното самоуправление по свое усмотрение. Изборите са прах в очите. Единственото, което можете да им направите, е да не участвате.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Капитан Кук

    08 Юли 2021 19:18ч.

    Да, ама е ДЖЕК, а не ДЖАК!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • тъпоъгълника

    09 Юли 2021 9:55ч.

    Бойкот на всякакви избори, бойкот на хунтата, чалгаджиите и режима на Бойко! Няма друг естествен начин на съпротива срещу окупацията на корпоратократите от Химерика.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Негласуването не е бойкот, а "мълчанието на агнетата"

    09 Юли 2021 11:45ч.

    и устройва само тези които имат користни намерения към всички, включително към негласувалите. Ако не намирате подходящ, то гласувайте "Никой от изброените", тогава действително е изразяване на гражданска позиция. Ако смятате, че тогава няма смисъл да си правите труда, грешите, историята на всяка страна се прави от активното малцинство, не от пасивното мнозинство. Например ако у нас не бяха въстанали макар и малко села през 1876 г., нямаше да дойде Освобождението за всички, или поне тези на които великите сили позволиха да са българи. Вярно е, че при такава история е трудно да си активен в България, но кой е казал че животът не е борба за това което ти се полага?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • тъпоъгълника

    09 Юли 2021 17:26ч.

    Не е така. Високият брой на гласувалите легитимира цирка им, наречен "избори". Те трябва да знаят, че управляват с никаква легитимност. Че огромното мнозинство от народа ни ги презира и не им посещава цирка. Защото "гласувам за никой" не отменя резултата от изборите в полза на партиите. "Гласувам за никой" не ги кара да се стреснат - те отчитат в крайна сметка вота в полза на партиите на статуквото, и така отчитат висок легитимационен процент, с което се бетонират във властта, както им е угодно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Подкрепям "тъпоъгълника"

    09 Юли 2021 17:33ч.

    Достатъчно масовото гласуване създава илюзия за легитимност на системата. Гласуването просто издава индулгенция на окупаторите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Легитимността на системата е зададена в законите

    09 Юли 2021 18:28ч.

    и в тях нищо не се казва за минимален брой участвали в изборите. Ако не сте съгласни, искайте съответна промяна в законите, но за целта пак трябва да подкрепите някой в парламента, защото там се създават законите. Каквито и исканията да имате към официални лица, към фирми, към частни лица, към образование, към здравеопазване, към сигурност, всичко това се задава от законите и се изпълнява от правителство избрано от същия този парламент. Има ли някой да не знае това? Не ми се вярва, но затова пък има хора на които е много изгоден малък брой гласуващи. Тогава те ще диктуват всичко от изброеното, което ви засяга най-пряко. Последното редовно правителство и парламент изкараха ли си докрай мандата, въпреки явната загуба на обществена поддръжка, или легитимност ако щете? Изкараха го и още как и никой не може да им го откаже защото е законно. Затова борбата е сега, преди изборите, след тях може да има протести, но дотам. А ако не ви харесва никой, тогава това има значение само ако го заявите при гласуването, иначе не е дори предположение, явна пасивност и съгласие за който и да е. Такива са и политически неграмотните, няма как да се разбере дали някой е политически грамотен ако не е гласувал. Бертолт Брехт оценява това така: "Най-лошата неграмотност е политическата неграмотност. Политически неграмотният не чува, не говори, не участва в политическите събития. Той не знае, че цената на живота, цената на зърното, на рибата, на брашното, на наема, на обувките и на лекарствата зависят от политически решения. Политически неграмотният е толкова глупав, че е способен да се пръсне от гордост заради факта, че мрази политиката. Този глупак не осъзнава, че проституцията, изоставените деца, най-големите крадци, лошите политици и корумпираните лакеи на национални и мултинационални компании се раждат тъкмо поради неговото политическо невежество."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • сократист

    09 Юли 2021 19:01ч.

    Виждаме, че сте мислещ гражданин и нямаме нищо персонално против вас. Но гражданското неподчинение, каквато форма е умишленият отказ от вот при създалата се ситуация, не следва да легитимира номотетичната диктатура, напротив, тя е отказ от анонимната власт на номоса, която се използва от заинтересовани властници зад кулисите, както и от общественото мнение, което поставя правото над морала.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хипотезите са за философите, а законите за всички

    09 Юли 2021 19:16ч.

    затова в демократичното общество създаването и промяната на законите, както и властта зададена от тях се определят чрез избори или референдуми по точно зададени въпроси. Хипотезите тук не са на уважение, нито неясните формулировки, тях всеки желаещ е свободен да използва и без да минава през избори. Ако той има конкретни предложения, те се обсъждат в парламент и евентуално влизат в закони. Така например се появи и опцията "Никой от изброените" преди година-две и у нас. Тя дава възможност не за хипотетични случаи, а за недвусмислена липса на поддръжка на предложените за народни представители от дадения списък и е против който и да е избран от тях. В чужбина се използва израз, който на български "Не и от мое име избран", това е ясен знак за отказ от предложените кандидати.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • сократист

    09 Юли 2021 20:03ч.

    Самите закони са хипотези, закрепени силово като общозадължителни конвенции, така че - дайте по-философски. Това, че един закон е "за всички", според прокламацията на нечий властово заинтересован субект, все още не го прави нещо различно от хипотеза. Не законът има воля, а оная личност, която е съумяла да го овласти, същевременно демагогски отдавайки приоритет на безличната му власт. Но сте прав(а), че ако не се промени законът както в Сърбия например, колкото и да гласуват в графата "Гласувам за никой", това не натежава в полза на нелегитимността на общия вот. А би следвало. И освен това, кукловодът зад авансцената много прилежно се грижи не само относно политкоректно правилните хипотези на законите, но и относно цялостното "качество" на политическия материал, който бива презентиран. радикалните изключения своевременно биват нарочвани медийно, обявявани за луди и неблагонадеждни, черно омагьосвани така, че общественото мнение да ги прави обект на злободневна омраза и клюки, а не да ги възприема сериозно. Управлението на демокрацията е преди всичко подсигурен контрол спрямо демократичното управление. Ето защо демокрацията си остава една илюзия, защото формите на властта не се свеждат до нея, а и във всяка власт надделяват скритите, конспиративни моменти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Всяка власт по дефиниция е изява и на насилие

    10 Юли 2021 11:30ч.

    и няма как да бъде другояче щом може да има хора действащи по различен начин. Затова законите са нужни за да регламентират нормите на поведение които са недопустими и затова наказуеми, както и правата които се дават на гражданите и животните, като тези права се защитават от съответни институции упражняващи насилие. Хипотезите са мисловни конструкции затова са изява на свободата на мисълта, която в миналото също е била само хипотеза на някои мислители, докато сега вече е закон, т.е. защитава се със сила срещу всеки който действа против тази свобода. Затова всичко се определя от законите и институциите които ги прилагат силово. Затова е ясно на всеки политически грамотен човек че борбата за какъвто и да е обществен или личен ресурс се свежда до формулировки на закони и до дейност на институции чието задължение е да ги прилагат. Да не участваш в тази борба има смисъл само ако си доволен от статуквото или ти е безразлично какви са законите в него, кой и как ги прилага. Да не участваш в тази борба за закони и силови институции като знак на протест е наистина глупаво, защото няма как този протест да бъде различен от неучастието на тези които са доволни или безразлични към статуквото. Съгласен съм с Вас, че следващ етап на такава борба е гласуването за "Нито един от горните" да стане "Против всички", така че никой да не може да бъде избран ако гласувалите "Против всички" са повече от гласувалите за който и да е кандидат поотделно. Тази хипотеза обаче първо трябва да стане закон за което е нужно участие в избора на тези които ще правят законите или пък участие в искане на референдум и гласуване в него. Разнопосочни интереси в обществото винаги е имало и ще има, скрити или явни все едно, важно е поне да сме политически грамотни и да се борим за закони които изразяват това което смятаме за правилно и нужно, както и за институции които ги изпълняват точно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хубаво, ама...

    10 Юли 2021 14:23ч.

    Докато умните се наумуват, лудите се налудуват... и докато едни правят сватба, други точат брадва. Та така и с демокрацията и законите. Красиви приказки, но едва в хипотезата, че всички ще ги прилагат и няма да има и един извън принудата. Но хипотезата си остава красиво пожелание, даже и да го наречеш закон. При определени случаи беззаконието е по-ценна позиция от всяка друга, която дълго време е злоупотребявала със законите. Друг е въпросът, че като чиста форма на бунт, в този свят реконструктивният й потенциал за в бъдеще също не е гарантиран.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Всяко общество реагира и избира, явно или неявно

    10 Юли 2021 15:08ч.

    с какви закони да живее, какви институции да ги прилагат. Ако е гражданско общество в което гражданите са чувствителни към законите и изпълнението им, тогава е трудно на лудите да лудуват и обществения ресурс се употребява по предназначение и по обществено съгласие. Ако не е, става обратното, но тогава неминуемо се натрупва несправедливост и недоволство, което накрая може да доведе до бунт. Само че и след него се стига до нов обществен модел с нови закони и институции, защото нерегламентираното насилие е по-лошо. Това става рядко, защото често господстващите класи в обществото вземат палеативни мерки преди бунта, за да намалят общественото недоволство. Не е измислен по-добър начин, макар че има футуристични модели в които изкуствен интелект следи за и прилага законите, така се избягва субективния фактор в съдебните и силовите институции. Това може да изглежда добре на пръв поглед, както и компютрите на пръв поглед само помагат на хората. В действителност съвсем не е така защото развитието на човека минава през осмислянето и избора на поведение, начин на живот и съответно отношение към законите и институциите. Без това мозъкът му не се развива, дори закърнява, защото той харчи много енергия ако му се налага да учи, предпочита да чака наготово и да бяга от всеки избор който изисква да мисли и взема информирани решения. Същата работа е и с децата сега които използват компютри, те не могат да пишат добре, а това е голяма загуба на мозъчни ресурси. За смятането да не говорим или четенето на труден текст. Надявам се, че постепенно хората ще оценят ползата от трудностите и борбата с тях за собственото им развитие, не за да консумират по-лесно и повече, което никога не отива по-далеч от прастарите инстинкти за хранене, размножаване и доминиране в стадото. Иначе връщането ни към шимпанзетата е гарантирано, така оценява нещата съвременната неврофизиология. Кант го е разбрал и без нейна помощ, намирайки общото между моралния закон вътре в човека и природните закони извън него, представени чрез звездното небе над него и доминиращи над него.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Конституционно право!

    11 Юли 2021 8:10ч.

    Негласуването е конституционно право, няма как да е простотия. Който не е сигурен в избора си, по-добре да не гласува, за да не дава власт и пари на алчни лъжци и кръвопийци. Не би трябвало да гласуват хора, които не могат да четат!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи