Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено трудни за учениците. Трябва да се отреже фактология и да се акцентира върху възпитателния елемент

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено трудни за учениците. Трябва да се отреже фактология и да се акцентира върху възпитателния елемент

Автор: Лилия Ангелова, "Труд"

Учебните програми по редица предмети са прекалено амбициозни за средния ученик и не можем просто да намалим учебните часове и дни без да облекчим учебното съдържание. В този смисъл основната промяна, която трябва да направим, е да освободим учебно време на учителите и учениците. Ако трябва да обобщя, ефективното решение е в учебните програми и учебния план, а не в разместването на ваканции и дни в графика на учебното време. Това казва в интервю за Лилия Ангелова и "Труд" бившият образователен министър Красимир Вълчев. 

Според него учебните програми не трябва да бъдат насочени към тези с най-високи резултати, а към средния ученик, като, разбира се, трябва да има достатъчно допълнителни възможности за първите. Трябва да се отреже фактология и да се акцентира върху възпитателния елемент. Големият ни разговор е за възпитанието на децата.

- Подготовката за новата учебна година тече и МОН ни съобщи, че ще работи над няколко основни проблема, основно по констатациите в критичния доклад на Сметната палата. Посочиха, че подготвят анализ на резултатите и ефективността на учебните програми - ще има ли нови такива и кога според вашата прогноза, господин Вълчев?

- Една от най-несполучливите промени в образователната система по мое мнение са новите учебни програми. Те не бяха направени, така че да дадат по-голяма свобода, по-голяма рамковост и най-вече да се по-фокусирани върху уменията. Нещо повече, те станаха още по-амбициозни откъм знания, свали се материал от висшето образование в 11. и 12. клас. Казвам това с уточнението, че разговорът за учебните програми е твърде различен по различните предмети. Но проблемът в разработването на предишните учебни програми дойде от това, че нямаше ясно задание, бяха оставени на едни работни групи, без да им бъде дефинирана ясно целта на промяната.

- И резултатът бяха само козметични промени и поправки.

- Да, МОН направи козметични промени. Като цяло тези учебни програми останаха същите - амбициозни откъм съдържание и това се вижда по редица предмети. Учителите и учениците препускат по материала, нямат време да спрат, да затвърдят знания, да упражняват, да осмислят. Тези учебни програми възпроизвеждат културата на заучаване. Нашата образователна система, ако я погледнем отстрани и през външните оценявания PISA, PIRLS, TIMSS, се справя много добре, когато мерим знания, и много зле, когато мерим умения. Относително добре се класираме по PIRLS, TIMSS и лошо по PISA Учебните програми трябва да бъдат облекчени, така че да остава време за по-задълбочено учене, за формиране на умения. Това е все едно да качиш едно дете на пътеката във фитнеса и да я настроиш на 20 км в час и да го накараш на тича, но то още не може с такава скорост. Драпа до едно време и след това пътеката го изхвърля. Това се случва и в училище - ученикът трупа дефицити, демотивира се и се самоизключва. Това е контрапродуктивният ефект на прекалено амбициозните програми. Те трябва да са и по-рамкови - да дават възможности на учителите да ги адаптират към нивото на учениците. Факт е, че ние имаме ученици с много различни когнитивни способности. Учебните програми не трябва да бъдат насочени към тези с най-високи резултати, а към средния ученик, като, разбира се, трябва да има достатъчно допълнителни възможности за първите. Трябва да се отреже фактология и да се акцентира върху възпитателния елемент. Големият ни разговор е за възпитанието на децата.

- Вече е разработена визията за цялостна промяна на учебните програми, която в следващите седмици ще се обсъжда с всички заинтересовани страни. През този месец предстои да стартира и проект за разработване на нов модел учебни програми в училищното образование на стойност 800 000 евро - рекордна ли е тази сума?

- Въпросът е кой може да направи по-добри програми. Предишните пъти те бяха оставени на работни групи, но в тях доминираше гласът на академичните преподаватели. Второ, доминираше разговорът „това не може да отпадне, другото не може да отпадне“. В крайна сметка те станаха още по-тежки. Тези средства, за които говорите, се надявам да бъдат използвани от министерството за привличането на хора, които могат да направят рамка на концептуално различни учебни програми, базирани на изцяло нова философия - основани на компетентности, на това какви умения трябва да придобият децата. Тоест ние трябва да тръгнем от една нова визия за учебните програми. Тя е щрихована в това, което МОН е изготвило като документ - визия за нови учебни програми. Предстои тя да се обсъди. Пак казвам, че по всеки предмет е различно. Като погледнем резултатите по български език и литература, виждаме проблем с базовото владеене на български език, с четенето. Но нямаме такъв повсеместен проблем както по математика.

- Като казвате, че трябва нова визия, това означава ли, че този път тя няма да е в ръцете на същите работни групи и ще се търси помощ от други експерти? Изобщо кога може да ги видим променени, защото този разговор винаги е в бъдеще време?

- Точно това е целта - тази визия да бъде задание на работните групи. Да кажат - ето такава трябва да бъде рамката, такава трябва да бъде философията на новите учебни програми. Знаем от опит какво ще се случи, ако кажем, че нещо трябва да отпадне от учебните програми. Но всъщност ние не искаме децата да учат по-малко, а да научат повече. А те ще научат повече, когато бъдат мотивирани и разбират това, което учат, а не когато възпроизвеждат. Оттам идват и ниските резултати по математика, и тези по PISA. Ако има последователност в политиките и работата на МОН, такава реформа може да бъде извършена за 3-4 години - да бъдат изготвени новите учебни програми, след това още толкова да се въвеждат, ако се започне с 1., 4., 8., 11. клас.

- МОН ще работи и за приемането на образователен стандарт за качеството в образователните институции. Сега вече има рамка на този стандарт, както и готово предложение - защо досега не се случваше и този път опитът ще бъде ли успешен?

- Смисълът на така наречената рамка за качество е училищата да имат постоянен стремеж и отговорност към това да подобряват резултатите. Ако просто напишат процедури, заключат ги в шкафа, и ги вадят, когато им дойде проверка или оценка, това няма да промени културата на работа, няма да създаде култура на отговорност към резултатите. Така че много зависи какъв стандарт за качество ще бъде написан. Знам, че в МОН работят от една година. Впрочем ние имахме стандарт за качество, който аз като министър отмених, защото не беше добър. Защото това, което видях е, че води точно до формално писане и преписване на процедури, даване на пари на консултанти, за да ги имат написани и след това биват проверявани като процедури. Всичко е добре на хартия, но не води до по-добра работа с децата. Формализъм, без резултат. Това, впрочем може да го видим и при акредитацията на висшите училища. Трябва да намерим точната формула, която да доведе до изграждане на култура, а не просто до поредната административна тежест. Системата има склонност да формализира много неща.

- Друга задача през предстоящата учебна година ще бъде начинът на финансиране на училищата и детските градини да бъде обвързан с качеството на обучението, но може ли такава формализирана система, както я описахте, да се обърне по този начин?

- Ако се направи справедлива оценка, да. Това го има в закона - така наречената оценка на добавената стойност или доколко училището е допринесло за развитието на учениците. Тя трябва да мери разликата между изхода и входа, тоест колко са се подобрили резултатите. Това не се прави до момента, защото първите оценки, които излязоха на базата на външните оценявания, показаха недобри резултати. Външното оценяване не беше пригодено към оценката на добавената стойност - водеше до несправедлива оценка. Техническият проблем с оценката е, че резултатите на края на един етап не отразяват толкова и само усилията на училищния колектив, а много повече какви ученици са влезли в училището и доколко са били подкрепени от родителите. В София има много училища с високи резултатите, защото мнозинството от децата в тях са с родители с отговорност към образованието им, подкрепят ги и водят на уроци от малки. От друга страна, едно селско училище с предимно ромски ученици, където родителите не са отговорни към образованието им, учителите може да са положили много повече усилия, но да са ги докарали едва до тройка. Тоест това е трудното на оценката на добавената стойност при един нематериален продукт като образованието - да измериш колко е допринесло училището, респективно да отсееш влиянието на другите фактори на средата. Ако оценката не е справедлива, по-добре да се не се въвежда. Всички международни експерти ни казаха, че не трябва да правим оценка само въз основа на външното оценяване, включително на база вход и изход, а трябва да се добавят допълнителни показатели за резултатност на училищата, оценка от инспектирането. Да, ама ние нямаме и скоро няма да имаме оценка от инспектирането на всички училища.

- А тогава налагат ли се промени във формата на външните оценявания и държавните зрелостни изпити?

- Реформата, която можем относително бързо да направим и която е критично важна, е тази в оценяването на учениците. Чрез нея можем най-бързо да променим културата на заучаване и да префокусираме повече към умения. Условно казано, то трябва да стане повече като по математика - там относително малко трябва да знаеш, но да можеш да решиш задачата, да мислиш, да разсъждаваш. Такъв е моделът и на PISA. МОН направи няколко крачки. Посоката е правилна, остава да искаме да завърши по-бързо тази реформа.

- През новата учебна година предстои PISA 2025 г., с фокус върху природните науки. Може ли да очакваме по-добри резултати, след като МОН прави крачки?

- Не мисля, че резултатите ще са много по-различни. И на последната PISA не са по-различни. Ако се вгледаме по-подробно, ще видим, че малко по-ниските резултати се дължат на промяна в структурата на извадката - включени са просто по-слаби училища. Това не трябва да ни успокоява, ние нямаме и подобрение. Не мисля, че имаме условия за значително подобрение и през следващото издание, ако не променим учебните програми и оценяването. Ако ги променим, ще имаме ефект след 5 години.

- Вече текат разговорите и подготовката на Бюджет 2025 - има ли вероятност възнагражденията на учителите да бъдат увеличени?

- Едно от положителните неща от последните години е, че ние имаме относителен политически и бюджетен консенсус, че трябва да поддържаме учителските заплати по-високи от средната за страната и по-точно 125% от средната за страната. Това го формулирахме за първи път като цел през 2017 г., след това и други политически сили го припознаха като политика. Учителската професия днес е по-малко привлекателна и затова е необходимо по-високо заплащане. Учителите и академичните преподаватели са едни от най-важните за развитието ни като общество, държава, икономика, тъй като те са основата на всички останали професии.

- Именно учители поискаха този процент от средната работна заплата да бъде по-висок.

- Аз съм пристрастен и ми се иска да е повече от 125%, и се надявам да има такова съгласие и бюджетна възможност. Но на първо време ние трябва да гарантираме поне 125%, защото през 2022-2023 г. средната заплата за страната се повиши с 15%, а учителската с 8%., т. е. имаме 7 на сто изоставане. Отделно от това през последната година имаме още 15% ръст на средната заплата за страната, т. е. за да постигнем 125%, учителските заплати трябва да се повишат с над 20 процента.

- Графикът на учебното време, в който са ваканциите на учениците, трябва да ли претърпи сериозни промени, след като отново се заговори за това?

- Три пъти през последните 15 години водихме дебата за началото на учебната година. Стана ясно, че доминиращите нагласи са за запазване традицията да се започва на 15 септември. Това обаче ограничава възможността за повече дни есенна, зимна и междусрочна ваканция. Общият броя дни не достигат. По-малко са средно от другите страни и няма накъде да се увеличат. Юни и юли е много горещо, началото на септември също. Училищните сгради имат отоплителни, но не и охлаждащи инсталации. Ние сме държава с относително голям брой официални празници и почивни дни. Беше решено преди 8 години празниците да се отпочиват, ако са събота или неделя. Всичко това прави невъзможно както увеличаването на учебните дни, така и на ваканциите. От друга страна, учебното време и часовете в учебния план не достигат по нито един предмет.

Учебните програми по редица предмети са прекалено амбициозни за средния ученик и не можем просто да намалим учебните часове и дни без да облекчим учебното съдържание. В този смисъл основната промяна, която трябва да направим, е да освободим учебно време на учителите и учениците. Ако трябва да обобщя, ефективното решение е в учебните програми и учебния план, а не в разместването на ваканции и дни в графика на учебното време.

- Какъв трябва да е приоритетът на образователния министър за предстоящата учебна година?

- Трудно е да се изведе един приоритет, но общо взето системата трябва да се чувства спокойна, подкрепена, да се правят разумни промени в режим на комуникация с професионалните групи и търсене на съгласие, без да са изненада. Това, разбира се, много зависи и от нас политиците в парламента. Ние трябва да осигурим подкрепа за това. МОН трябва да пусне за обществено обсъждане визията за програмите, стандарта за качество, все неща, които се подготвяха през последната учебна година. Има и промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които ние подкрепяме, но не са довършени. Новото в него ще бъде концепцията за езиковата интеграция - ако дете не знае български, да започне само с изучаването на български език. Засягат и организацията в системата, налагането на по-леките санкции, оценяването на учителите и на учебниците.

Красимир Вълчев е роден на 9 юни 1975 г. в София, но израства в село Априлово, община Гълъбово. Средното си образование завършва в Строителния техникум в Стара Загора. Следва в Икономическия университет - Варна, където става магистър по публични финанси. Преминава обучение по “Бюджет и финансово управление” в университета “Дюк” - САЩ.

През 2002 г. започва работа в Министерството на финансите. От септември 2009 г. до февруари 2017 г. е главен секретар на Министерството на образованието и науката. В периода от ноември 2013 г. до август 2014 г. е директор на дирекция “Бюджет и финанси” в Министерството на външните работи.

Става най-младият просветен министър у нас, когато през 2017 г. застава начело на МОН и управлява министерството до 2021 г. Депутат от парламентарната група на ГЕРБ-СДС.

Източник: "Труд"

 

 

 

Коментари

  • Трябва да ви се отрежат либералните фактологии.

    07 Sep 2024 8:48ч.

    Дето са ви над раменете.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено трудни за учениците. Трябва да се отреже фактология и да се акцентира върху възпитателния елемент

    07 Sep 2024 22:25ч.

    Неолибералният дебил не иска или не може да разбере, че заминаването на изискванията в средното училище води до профанизация на учениците, а възпитанието е основана задача на семейството. Аман от либерална отрова!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • г-н Министърът тръгва с малки нежни стъпчижи по пътечката указана от WEF

    08 Sep 2024 15:13ч.

    Да му препоръчаме четиво: "Dumbing-down America" - ще му помогне да опраскат и нашите деца.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Яне

    09 Sep 2024 12:41ч.

    Върнете учебните програми от преди 30 години и ще се оправят нещата!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Станислав Томов

    07 Sep 2024 8:55ч.

    А да сгъвате парички от Сорос е най-лесно, нали?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Колкото по-неуки садецата, толкова по-лесно ще ги манипуларит като възрастни

    07 Sep 2024 9:01ч.

    Тук преди няколко дни един беше написал, май искрено вярвайки, че комунистите са давели опозицията в шлепове в Дунав. Който е ходил на училище знае, че е било точно обратното в разгара на гражданската война в България.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Медведев

    08 Sep 2024 12:17ч.

    Теорията за прекрасното османско съжителство и руското робство вече си проправя път. До 20 години повечето ще си мислят, че Русия е дошла да ни завладее докато сме си живели мирно и кротко под мъдрото ръководство на султана. След това ще последва окончателния разпад на тая държава във физическия смисъл, понеже в духовния то е вече факт.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Митето

    07 Sep 2024 9:15ч.

    Убийството на на държавата България и на българския народ започна първо с превземането на образованието!След това всичко се подчиняваше по списък.Останаха ни само две неща:българския лев и Българската Православна Църква - и атаките срещу тях стават все по-яростни и безпощадни,при това в челните редици действат българи-майкопродавци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 07 Sep 2024 9:15ч.

    07 Sep 2024 22:26ч.

    Точно!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • tri_chal

    08 Sep 2024 10:19ч.

    Точно, кратко, ясно и разбиремо за всеки разумен човек. Умните и интелегентните повечето са друга бира и по-подразбиране са ветропоказатели(к`во да се прави, гладно не се стои).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Михаил

    07 Sep 2024 9:32ч.

    Явно се цели децата да не мислят, да затъпяват и така по-лесно ще бъдат контролирани.....Вече умните и мислещи хора са пречка в съвременното ни общество....Такава цензура , каквато има в момента и по соц. време нямаше....Правете си изводите на къде вървим .....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан-1

    07 Sep 2024 9:32ч.

    Учебните програми у нас се облекчават вече над 0г. и резултата е само един- тотално оглупяване и незанние на учениците. Вървим по пътя на САЩ, където те са пригодени за най-глупавите , защото ако някой изкара шестица глупавите щели да се травмират морално и психически. Обществото от глупаци е мечтата на политиците и рекламодателите- твърди големия учен Ерих Фром. За едните да си продават стоките, а за другите да гласуват без да се замислят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Евроджендър

    07 Sep 2024 9:46ч.

    Също така да не ядът месо, а да наблягат на скакалци. И.... да се учат на маструбация от предучулищна

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нов Кмет

    07 Sep 2024 9:48ч.

    Затуй чакаме Харков, Херсон, Одеса, Киев и... нова Ялта...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Демек

    07 Sep 2024 9:46ч.

    С други думи, нещо като да разкараме историите за биологичния пол (фактология) и да възпитаме децата в педерастия. Или пък да забравим за турското робство и да възпитаме децата в толерантност към нашествениците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ноема

    07 Sep 2024 9:56ч.

    Съвременното образование е почти безсилно да внуши на ученика и студента ценността на развитието на мисленето и останалите висши когнитивни способности. Причината за това, разбира се, не е в образованието, а в американизацията на света. Чистото познание е основа на икономията на живота, а не обратното. Светът обаче си живее по точно обратната формула. Каквото успяхме да закачим от социализма по отношение на правилната формула, това беше. Без пиетет към чисто познание имаме само култ към ползата и в крайна сметка нездраво общество, представляващо механичен сбор от индивиди, които си пропиляват живота.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дидич

    07 Sep 2024 9:59ч.

    "да се акцентира върху възпитателния елемент" и върху мисленето и анализите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • боковите калинки

    07 Sep 2024 10:20ч.

    Вълчев, един от лошия материял на мутрата и унищожител на образованието в България няма място в системата. Говори абсолютни глупости и небивалици. Точно училището е място за образоване на децата, а не място за възпитание, за което отговорност носят родителите! Защо набутахте по 10 учебника на НПО активисти и объркахте децата тотално вместо всички да учат по 1 учебник?! Толкова абсурден човек да го сложат за министър си е направо самоубийствое, впрочем всичките министри на образованието от Даниел Вълчев се поставят от външни сили с единствената цел да се унищожи българското обреазование и България да няма умно поколение и това го постигнаха. И накрая какъв министър на образованието е този като не говори правилен български и е с диалект, който трудно се разбира?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ти си тъпа

    07 Sep 2024 10:42ч.

    бокова калинка! Точно училището е място за възпитание, просто защото иначе децата ще бъдат възпитавани от улицата, наркотиците и циганските махали бе, тъпа калинке!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до 10.42 ч

    07 Sep 2024 10:58ч.

    Училището е място за образоване и ролята на учителя е да образова децата, затова е и м-во на образованието, а не на възпитанието. Освен това морала на учителя може да се разминава с възгледите на родителите, които не са изпратили децата си в училищата да им промиват мозъци по джендър линия, която внушавате, това даже е престъпление срещу малолетни

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Учител

    07 Sep 2024 18:52ч.

    Браво за коментара! Абсолютно вярно. От Даниел Вълчев и до днес - абсолютна съсипия и безогледен грабеж в образованието. Не случайно няма министри - учители. Само калинки и бръмбари в МОН и инспекторати.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    07 Sep 2024 10:29ч.

    Абе като гледам, че завършват 12 клас сричайки, много ще трудно... може още 🤣

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пияния майстор

    07 Sep 2024 10:33ч.

    Само информирам. Децата се възпитават от влогърите. Тики-токи, Инстаграм и Ютъп - това са учебно-възпитателните заведения. От момента, когато детето получи смартфон край, няма родители, няма учители, няма баба, няма дядо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вълчев е загубил всякаква способност да разсъждава, ако е имал изобщо такава

    07 Sep 2024 10:49ч.

    Вълчев, Вълчев, забравил ли си, че "труда възпитава човека". Или целта ти е да поощряваш мързела?! Изглежда едвам си изкласил навремето, и затова сега всяко образование ти се струва трудно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Каквото и да напиша за това на снимката и за някогашния му зам. - Денков, все ще е

    07 Sep 2024 10:55ч.

    @@@ @@ @@ @@ @@@@@ @@@@@@@ @@@@@!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • същността на училищното образование

    07 Sep 2024 11:20ч.

    Възпитанието не компенсира липсата на качествено и сериозно обучение в училище, а го допълва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Старшината

    07 Sep 2024 11:39ч.

    Горкият, навремето го хванаха в строителния да преписва на държавния изпит... Но пък стана министър ....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Реквием за Господинов, Георги

    07 Sep 2024 12:12ч.

    https://svobodnoslovo.eu/bulgaria/georgi-gospodinov-se-prevarna-v-absolyutno-posmeshishte-obekt-na-vseobshti-podigravki-v-socialnite-mrezhi/142066

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Убийството на на държавата България и на българския народ започна първо с превземането на образованието!

    07 Sep 2024 12:20ч.

    Веднага познавам кой е получил дипломата си за повърхностно образоване във времето след министърчето на Костов - Весо Методиев.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • PanAm

    07 Sep 2024 14:31ч.

    В САЩ преди време решиха лесно все по-трудните програми за все по-оглупяващото население и просто занижиха летвата според най-глупавите. Програмата се казваше "Нито едно изпаднало дете". Пак имаше изпаднали, но пък децата станаха още по-малоумни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рис

    07 Sep 2024 18:29ч.

    Не вярвам в сегашното министерство на образованието да е останал дори един с правилно поведение - отрицателната селекция е изхвърлила (почти) всички. Само изцяло нова държава би променила това министерство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Учебните програми са прекалено трудни за учениците. Трябва да се отреже фактология и да се акцентира върху възпитателния елемент"

    07 Sep 2024 18:52ч.

    Скоро ще разкарат изобщо литературата и историята от учебните програми и ще ги заместят с възпитателни внушения от сорта Левски - който ви освободи, той ще ви пороби. Яворов, "Градушка" - необходимо е пръскане от самолети с аерозоли срещу градушката, за да се борим с климатичните промени. * Литературната класика е крайно неполиткоректна, историческите факти са в разрез с единствено правилната неолиберална линия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан

    07 Sep 2024 19:01ч.

    Не го знам дали и колко е корумпе, но това е безспорно най-разумният министър на образованието за последните 20 години. Това, което той посочва тук е една от най-големите дупки на средното образование. Учебният материал в обикновена гимназия е на по-високо ниво отколкото в университета. Естествено това прави изпитванията абсолютна проформа. Не можеш в 9ти клас да очакваш хора, които сричат да учат кейнсианство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • И защо "сричат", уважаеми?

    07 Sep 2024 21:01ч.

    Делегираният бюджет какво стимулира? Всички с диплома, може да чете, не може да чете, все тая. "- Оптимист ли сте? - Всички правителства до сега, които се изредиха имаха за приоритет образованието. Резултатът е, че имаме най-калпавото образование в цяла Европа. Така и този път образованието е един от приоритетите. ИТН предвижда да има таблет за всеки ученик и учител. Какъв ще бъде ефектът от това? - Ами това има няколко аспекта. Единият е, че контрапродуктивно е в ръцете на двойкаджията да се даде таблет. Та, аз в момента съм на лагер школа и тука имахме преди няколко години детенце, което е трети за четвърти клас, софийско дете от високоинтелигентно семейство, което цял ден си играеше на таблета убиец срещу крадци. Това дете не може да чете, не може да пише, не може да си напише името." - Теодисий Теодосиев, пред „Дванадесет без три“, 2022 г.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Диана Георгиева

    07 Sep 2024 20:30ч.

    Добро утро! Раници по 15 кг, материал написан за професори, онлайн обучение, сега телефоните да не са при учениците че ги разсейват, лятната ваканция им пречи, голяма била другите ваканции им пречат,малки били, още колко безумия трябва да се изтърпят...?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ха-ха-ха-ха-ха

    07 Sep 2024 21:21ч.

    "Средното си образование завършва в Строителния техникум в Стара Загора. Следва в Икономическия университет - Варна, където става магистър по публични финанси." --- --- --- Нищо лично, но този тъпак притежава образование на ниско ниво и едва ли може да си дава мнението по теми, които не разбира.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коментатор

    07 Sep 2024 22:18ч.

    Като гледам как вървят нещата през годините, май най-добро образование имахме по времето на соц-а. И от там нататък с всяка следваща реформа става все по-зле. Защо тогава не вземат да въртат учебните програми от соц-а? Разбира се, няма да връщаме изучаването на марксизма и ленинизма, нито история на БКП, също - няма да се учи история с класово-партиен партиен подход като едно време, НО предмети като математика, физика, химия, биология съвсем спокойно могат да се учат по старите програми и по старите учебници, които са многократно по-добри от сегашните.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нов Кмет

    07 Sep 2024 22:37ч.

    В частните училища в столицата има всичко необходимо, не се интересуваме от проблемите на работническо селската пасмина в глухата провинция.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ха-ха-ха-ха-ха

    07 Sep 2024 23:40ч.

    Така е в САЩ и Канада. В общинските училища се готвят поредните тъпаци, от които много малко ще помислят дори за университет. Иначе, има едни частни училища и колежи, в които се учи много здраво, ходи се с униформа и учителите са много строги. За съжаление същото кастово образование има отдавна в любимата на всички ви (незнайно защо) Япония, където синът на работника се учи за работник.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • СМЕХХХ

    08 Sep 2024 17:14ч.

    И провинцията не се интересува от софийските идиоти! Пък и като погледнем историята ще разберем, че от софиянци никога нищо добро не е започвало! То и как да започне нещо добро, от хора които само ядат и серат ...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • чудовищно

    07 Sep 2024 23:19ч.

    Тикво прибери си тъпата калинка и никога да не припарва в МО. С непродуктивните си реформи всички министри, а те се поставят от едни посолства избирателно, я докараха до там, че децата ходят 12 г на у-ще и излизат неграмотни от там, а на учителите им увеличихте двойно заплатите ма и те все по-прости стават, никаква избирателност при назначаването им, важно е да пропускат джендър информацията на НПО-тата, да си затварят очите и да са минали курсове в точно определени фондации и НПО. Доста хора са за затвора

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Любопитко

    08 Sep 2024 12:49ч.

    Доказаната успешна учебва система е една - тази на Макаренко.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Трябва да се отреже фактология и да се акцентира върху възпитателния елемент

    09 Sep 2024 11:00ч.

    Тъпанар, или по вярно - мръсник. Възпитаването е работа на семейството. Вярно е че много често то абдикира и се опитва да прехвърли отговорността на училището, но това не променя факта, че либерастията се нуждае от максимално необразовани личности, поради което и да са лесно управляеми.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Антикраварн

    13 Sep 2024 5:00ч.

    След 35 годишното тотално опростачване на нацията, чието успешно начало положи СДС-Шайката и доразвито от другите политически шайки, проведено под напътствието , ръководството и контрола на краварете от Козяк( Сереу-шпионите ), няма как да е иначе. Търсете в Гугъл и четете "Доктрината Алън Дълас" бивш краварски шеф на Сереуто, приложена успешно у нас за опростачването ни,като бивша държава от Соцлагера.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи