Bloomberg: Светът е изправен пред дългово цунами

Bloomberg: Светът е изправен пред дългово цунами

Автор: obektivno.bg

Продажбите на държавни облигации могат да се увеличат още през следващата година, тъй като бюджетните дефицити се раздуват в целия развит свят, показва анализ на Bloomberg.

Това се случва в лош момент, тъй като централните банки са ускорили намаляването на огромните наличности от облигации, натрупани чрез количествени облекчения.

Според Bloomberg Федералният резерв на САЩ, Европейската централна банка (ЕЦБ) и Английската централна банка трябва да ограничат ентусиазма си за свиване на балансите си.

Според данни на Bank of America, емитирането на държавни облигации се очаква да достигне рекордните 1,34 трилиона долара през следващата година. Междувременно дефицитът на САЩ през 2026 г. се очаква да се покачи до 2 трилиона долара.

Анализът посочва, че множество фактори влияят върху стойностите на облигациите, но „една константа в непрекъснато променящия се свят е нарастващото емитиране на дълг“.

Федералният резерв на САЩ намалява баланса си с 95 милиарда долара месечно от юни 2022 г., намалявайки го досега до 7,8 трилиона долара, което е почти двойно повече от предпандемичната граница от 4 трилиона долара.

Остава рискът, че комбинацията от затягане на паричната политика от страна на Федералния резерв с разширяване на предлагането на американски държавни ценни книжа ще се окаже „смъртоносна“, пише Bloomberg.

Същото може да се наблюдава и в ЕС, където се очаква Германия, Франция, Италия и Испания да увеличат продажбите на облигации до над 1,1 трилиона евро през следващата година. Очаква се Европейската комисия също да емитира облигации на стойност 150 млрд евро.

Междувременно предлагането на държавни облигации в Обединеното кралство се очаква да бъде около 260 милиарда паунда през следващата година, което е скок от 20% спрямо тази година.

Преобладава мнението, че централните банки са в зенита на цикъла на повишаване на лихвените проценти, но намаляването на портфейлите от QE облигации ще продължи да затяга паричните условия. Според Bloomberg потенциалният спад на глобалния растеж през следващата година може да дойде малко преди намаляването на лихвите или пауза в намаляването на баланса, или вероятно и двете.

 

 

Коментари

  • Wagner

    27 Ное 2023 7:09ч.

    Защо “светът” е изправен? Само англосаксите, доколкото чета. Нормалните държави са си ок.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анти

    27 Ное 2023 11:03ч.

    Уви точно така е. Миже би Сев.Корея или някои "държави" в Африка нямат дългове т.е. огромни бюджетни дефицити. Иначе целия развит и полуравит свят е в дългова дупка. Прочети си колко държави държат т.нар. американски облигации особено Европейската Централна Банка, даже и Китай. Руснаците мо е би в момента сксаха напълно с щатския долар....но не знам точно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ким Чен Ун

    27 Ное 2023 11:13ч.

    При англосаксите има публична информация, докато при азиатските сатрапии всичко се крие. Затова.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кимчо, тъпо говедо

    27 Ное 2023 13:21ч.

    С Bloomberg ли спориш?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Винкела

    27 Ное 2023 7:27ч.

    Време е за НСР. След като пролите и държавните им образувания не са в състояние да си плащат за съществуването си следва съкращаване на личния състав и поставяне под пълен цифроф контрол на временно оставащите, които дърпат каручката, но чакат инджекцията. И така до 1 милиард (по Гейтс) или златен милиард (Рокфелер) или 300 милиона (по Тед Търнър).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Юдомасон

    27 Ное 2023 10:37ч.

    Необходима предпоставка за НСР е глобален военен конфликт.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Винкела

    27 Ное 2023 7:29ч.

    "Цифров" :) :) :). "Инджекцията" е съзнателна грешка :) :) :)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ЗИП

    27 Ное 2023 8:22ч.

    Никой пред нищо не е изправен. Какви дългове какви пет лева.Някакви нули и единици в некви компютри.Няма софтуер няма проблем! Който има дебела ядрена тояга и "канонерки" му е широко около врата. Проблема е само за кретените държави, които са се набълбукали с американски ценни книжа.... :))

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не става само с ядрена тояга

    27 Ное 2023 11:16ч.

    И икономика трябва. Каквато Русийката никога е нямала. Затова все я фалират и я оставят да си яде ракетите. И сега ще е така.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • жорката

    27 Ное 2023 11:39ч.

    А американците дали могат да правят тостери?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Съвременник

    27 Ное 2023 11:11ч.

    Имат си печатница, ще си напечатат, колкото си искат. Баламите, купуващи хартийките им, да питат Любо Пенев, какво да правят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Светът или САЩ?

    27 Ное 2023 13:19ч.

    Невъзможно е да се надува балона безкрай. Все някой ден ще се спука.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Шопенхауер

    27 Ное 2023 14:57ч.

    Проблемът не е, че всички колективно затънахме в дълг, а че колосалните парични вливания от 2008-ма насам (а и преди това не бяха малки), не доведоха до реален растеж на икономиката. Инфлацията и неколкократната промяна в методиките на изчисляване на БВП през последните десетилетия може и да маскират данните, позволявайки ни да отчитаме номинален растеж, но не и да реши структурните проблеми в икономиката. Реално САЩ (а вероятно и Западния свят като цяло) са в перманентна рецесия (липса на икономически растеж или свиване на икономиката) от края на 90-те. Формално за край на растежа можем да посочим 2001 г., когато в САЩ се срина dotcom-балона, но всъщност зад това събитие стои опустошаването на бившите социалистически икономики и изконсумирането на техните пазари. От тук насетне изход няма. Още от същото само ще задълбочава проблема. Войните също няма да доведат до изход от кризата (макар военновременните разходи да могат все пак да осигурят временен растеж чрез насочване на паричния поток към реалната икономика), защото и ПСВ и ВСВ са войни за пазари и тяхното преразпределяне между победителите, които чрез инкорпорирането им в собствените си капиталистически зони да продължат да растат. Ако изключим Северна Корея и донякъде Куба (които общо могат да осигурят пазар от едва 30-тина млн. души) не останаха страни, които не са включени в доминираната от САЩ глобална капиталистическа система. Масираното кредитиране през 70-те и поетапното включване на Китай в доминираната от САЩ западна капиталистическа икономика изведе Западния свят от рецесията и му позволи да расте за сметка на бъдещето, осигурявайки си междувременно победа в съревнованието със социализма. Саморазпускането на социалистическия блок в края на 80-те позволи много от натрупаните до това време дългове в Западния свят да бъдат изплатени и осигури колосално разширяване на капиталистическа система, доминирана от САЩ чрез включването в нея на още 500 млн. потребители, превръщайки я напрактика в световна. Глобализацията, започнала през 90-те беше точно това - активно включване на недостъпните до онзи момент социалистически пазари в капиталистическата икономическа система и осигуряване на растеж чрез допълнително задълбочаване на международното разделение на труда в рамките на вече глобалната капиталистическа система. От тук насетне само Африка (досегашния заден двор на капиталистическата система) с много условности и уговорки би могла евентуално да осигури някакъв растеж чрез стимулиране на местното потребителско търсене, но ми се струва малко вероятно да видим този сценарий, макар със сигурност да е било обмисляно (спомнете си френската инициатива за създаване на Средиземноморска търговска зона, т. нар. "Арабската пролет" в Северна Африка, която трябваше да продължи надолу към Сахел, периодичните инициативи за опростяване на дълговете на най-бедните страни, както и разпределянето през 2020/2021 на СПТ от МВФ, което според първоначалния си замисъл трябваше да бъде насочено предимно към Африка, формално за да помогне на африканските страни да преодолеят ефектите на пЛандемията). Прочем пЛандемията от Covid-19, дори да е била естествена, беше използвана максимално не просто като оправдание за засилване на паричната емисия чрез която да се предотврати икономически колапс (вижте данните за 2019-та: Германия пред рецесия, САЩ - всички индекси надолу), но и като опит за разширяване на съществуващия глобален пазар, обхванал целия свят, чрез добавянето на виртуален пазар, който да осигури растеж (ваксини, изследвания, нови лекарства). Опитите за създаване на виртуални пазари включват още търговията с парникови квоти, започнали след 2001-ва (обърнете внимание на годината), стимулите за електромобилното производство и нови батерии, стимулите за ВЕИ (след кризата от 2008-ма), както и "Зелената сделка" на ЕС. Подобен опит за виртуален пазар се прави и с т. нар. Изкуствен интелект и опитите за въвеждане на цифрова самоличност. Дали ще проработят? Категорично не и господарите на парите го разбраха окончателно, струва ми се, през тази година. И въглеродните квоти, и цифровата идентичност и изобщо създаването на командно-административна икономика чрез използването на съществуващи или перспективни технологии има за цел да контролира спада, а не да стимулира растежа. Илюзиите, че е възможно масираното парично вливане да предотврати краха на капиталистическата система в този ѝ вид (изградена върху дълг и непрекъснато разширение чрез включване на нови и нови потребители) според мен приключа окончателно. Вървим към контролирано свиване (и Западният свят, и алтернативата Китай), което да позволи на господарите на парите да избегнат колапс, който би им струвал главите. Междувременно всички (пиша го като капиталист и предприемач) се опитваме да гледаме на случващото се като на поредната криза на капитализма, надявайки се тайно, че някои мерки биха довели до периоди на номинален ръст и че като цяло сривът ще е плавен, т.е. че ще имаме още няколко години преди да се окажем окончателно в редичката на загубилите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • elias

    28 Ное 2023 23:32ч.

    Принципно съм съгласен с твоите виждания, но песимизмът ти (Шопенхауер?!) ми се вижда прекомерен. Попър навремето правилно беше отбелязъл, че бъдещето не може да се предскаже, защото не знаем какви нови технологии ще бъдат създадени. Дотком балонът през 2001 г. се спука, защото биотехнологиите и другите продавани на "зелено" иновации бяха все още твърде далеч от реалната икономика. Обаче, ситуацията бавно, но сигурно се променя. Има сериозна концентрация на "мозъци" в Щатите, които изглежда работят в три основни направления: 1) напреднал изкуствен интелект; 2) удължаване на човешкия живот (генно инженерство, изкуствени органи, забавяне на стареенето и пр.) и 3) нови военни технологии, които да обезценят ядреното оръжие. Напредък има, очевидно, във всички направления. Предстоят, вероятно, сериозни пробиви. Сега Западът (особено САЩ) просто печели време и всички тези финансови вливания се извършват, за да се съхрани системата в работещо състояние. Трябват им, предполагам, още 10-15 години и създаваната сега нова икономика (ИИ, биотех и пр.) ще осигури почти необятни перспективи за растеж. Ако не успеят, предстои нова световна война, но това е по-малко вероятният сценарий.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лакатош

    29 Ное 2023 2:31ч.

    Хващаш се за псевдонима ми, а той е произволен. Метафизиката ми е чужда. Служа си тук с поне 10 различни имена. Така шансът да си намеря "почитатели", които да акат под всяко мое мнение е по-малък. По-големият проблем е, че споменаваш Карл Попър и още преди да съм прочел мнението ти, зная, какво ще съдържа. Стигам до края му и осъзнавам, че съм бил прав. Същият идиотски оптимизъм мога да прочета в "Дневник" от хора, които през живота си не са продали едно копче на някого, но повтарят идиотски клишета без дори да се опитат да ги обмислят критично (ето ти нещо от Попър, което е една идея по-смислено - фалсификационизъм / фалсифицируемост - пробвай!). За да ти обясня фундаменталната грешка, която правиш в разсъжденията си ще трябва да изпиша маса текст върху основи на капитализма и коментарът ми ще заприлича на лекция. Освен това ще трябва да намеся Роза Люксембург, а името ѝ действа като червен плащ на бик без значение от кои позиции се гледа на идеите ѝ. Ще направя нещо по-просто: нека приемем желаното за действително и да видим, какво всъщност би се променило в общата картина. Да приемем, че сме на прага на фундаментални научни пробиви (признавам, опитаха форсирана инвестиция в нови технологии за сметка на паричната емисия и по командно-администратвен път се опитаха да им осигурят пазар, но за съжаление не проработи, защото нямаше как да проработи и се съмнявам някой да е вярвал, че ще проработи - тук си прав - наистина се печели време) и че всеки момент върху злощастните ни глави ще се изсипе манна небесна от технологични открития. Кой ще плати за тяхното превръщане в реални продукти и услуги? Компаниите? А тяхната печалба, откъде ще дойде? Колко голям и дълбок трябва да бъде пазарът, за да може да поеме тези нови продукти и услуги и къде ще търсим този ненаситно голям пазар при положение, че всички страни - и бедни, и богати са затънали в дългове до ушите заедно с активната част от населението си (на хора без доход или имущество кредит няма кой да отпусне без значение дали се намира в Ню Йорк или Тимбукту)? Или мислиш, че дълголетието ще го раздават без пари? Прочем, каквато и да е форма на дълголетие е икономически кошмар, при това далеч не толкова за социалните системи (които и при днешната продължителност на живота се задъхват), колкото за нашего брата капиталиста - никой няма нужда от хора, които отдавна имат всичко и на които трудно можеш да продадеш още от същото. Или мислиш, че е достатъчно да се появят новите открития и веднага ще влязат в производство, а щом новите техно-джаджи започнат да излизат от фабриките, цената им веднага ще падне и ще ги купуваме по 5 за левче? Нека все пак приемем, че ще е така - цените ще са достъпни и народът по всички земни кълбета ще се юрне да купува продукти с AI, дълголетие на килограм и редовно пренареждане на генома с честотата, с която някои хора днес посещават фитнес-залата или козметик. Какво ще правим с индустриите и услугите, които ще загубят актуалност? Какво ще направим с хората, които днес работят в тях? Ако нямат заплати, няма да могат да си плащат задълженията (в Щатите за първи път задълженията по кредитни карти минаха 1 трл. долара, ако ти се струва малко - тази сума всеки месец генерира 20 до 40 млрд. за лихви без да броим просрочията), още по-малко да купуват новите пенкелери, които рогът на изобилието ще излива над всички ни. Или ще генерираме още дълг, за да можем да платим всичко? А как ще плащаме лихвите му? Или си мислиш, че можем да го опростим? Сигурно можем - събират се едни чичковци в демоде костюми за по няколко хил. палки единия и го решават от днес за утре, само че дългът за едни вече е осчетоводен като актив за други. Ще издъним банките, инвестиционните и пенсионни фондове, които купуват дългови книжа и обезпечени с дългови книжа финансови инструменти? Ами честито! Това вече няма да е капитализъм, а нещо друго. В едно си прав - наистина се печели време, но не за някакви митични технологични пробиви, които в макроикономически план не променят нищо, а за осигуряване на плавно и контролирано свиване на икономическата активност и постепенно ограничаване на потреблението без да се предизвика срив в снабдяването или революция, но този път не в периферията, както се случи през 1917 г. в Руската империя, а в самия капиталистически център. Защото стихийни бунтове там, а какво да говорим за революция, рязко ще намалят търсенето на демоде костюмите, струващи по няколко хил. долара бройката.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • elias

    29 Ное 2023 22:26ч.

    Виждам, че не си прочел внимателно първия ми коментар. Изрично подчертах, че съм съгласен с твоето виждане за икономическите проблеми, пред които е изправен капитализмът. Обаче, това не означава, че екстраполирането на сегашните финансови тенденции ще ни даде вярно предвиждане за бъдещето (нали това търсим?!). Попър е един от малкото сериозни философи на 20 век и, разбира се, теорията му за ръста на научното познание (фалсификационизма) ми е добре известна. Името му звучи като мръсна дума за "антилиберастите", защото те не са чели "Отвореното общество и неговите врагове" и директно отъждествяват Попър и Сорос. Надявам се, че не правиш тази грешка. Накратко, бъдещето е непредсказуемо. Човечеството не е мой проект и не се притеснявам особено за бъдещето му (Господ си знае работата). Капитализмът си отива, но не е задължително това да доведе до края на света. Пий си уискито и пиши по-кратки постове, че хората ги мързи да четат....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи