Дейвид Гудхарт: Неолибералната глобализация се разпада

Дейвид Гудхарт: Неолибералната глобализация се разпада
"Франция притежава само един завод за производство на дихателните апарати, докато Великобритания има само един производител на ваксини на своя територия. Затова осъзнаваме един от основните недостатъци на прекомерно свободната търговия: липсата на национална икономическа устойчивост в момент, в който кризата прекъсва международната производствена верига. В края на кризата всички ще искат да увеличат съпротивителните си сили. Императивът за автономия в основните сектори ще се осъзнае по-силно. И нямам предвид само дихателните апарати и ваксините. Не трябва ли например всички развити страни да имат свой собствен производител на стомана?Нашите две страни често са сравнявани с Германия в неблагоприятна светлина, въпреки че и германското правителство има за какво да бъде упреквано. Една от причините за относителния усех на Германия произтича от факта, че тя запази автентична фармацевтична индустрия, което ѝ позволява да тества повече населението си. Но според мен значението на децентрализацията, която характеризира германския модел, също е решаващо", разсъждава британският есеист Дейвид Гудхарт в интервю за "Фигаро". Според него тази криза ще помогне на “глобализираните елити” да разберат нуждата от сигурност и защита на народа. Дейвид Гудхарт е автор на бестселъра "Пътят към някъде: Популисткият бунт и бъдещето на политиката" (The Road to Somewhere: The Populist Revolt and the Future of Politics).

 

 

- В книгата си “Пътят към някъде” описвате новото разцепление между “хората отвсякъде” (anywhere) и “народа от някъде” (somewhere). Може ли коронавирусната криза да се разглежда като реванш на “хората отвсякъде”?

 

- Естествено нито един почтен човек не иска подобна епидемия да се разпространява. Но в нея наистина можем да видим определена криза на хиперсвързаността и на неолибералната глобализация, които са в основата на начина на мислене на “хората отвсякъде”. Още в началото на разпространението на вируса забелязах, че в географските зони, които събират най-мобилните и проспериращи хора, като кварталите Кенсингтън и Челси в Лондон, имаше най-много случаи. Сега, когато епидемията се ускори, това вече не е така. Най-засегнати вече са най-неравностойните квартали в големите градове, където жилищата са съвсем малки и съжителстват различни поколения. И накрая, ако се отдалечим от големите градове, забелязваме, че в районите, белязани от много социална несигурност и известна уседналост на населението, са регистрирани най-малко случаи. Достатъчно е например да сравним ситуацията в Източна Германия, с изключение на Берлин, с тази в Западна Германия.

 

- Много коментатори смятат, че тази криза може да сложи край на определена глобализация. Съгласен ли сте с този анализ?

 

- Глобализацията няма да спре окончателно, но ще претърпи непоправимо забавяне. Ще станем свидетели на все по-голям скептицизъм към глобалното измерение на големите производствени вериги. Прекомерната взаимозависимост ще бъде поставена под въпрос. Накратко, пандемията ще удължи и ускори смяната на парадигмата, която вече бе започнала. Международната търговия наистина е в упадък от много години и от 1993 г. и ратификацията на НАФТА (Северноамериканско споразумение за свободна търговия) няма нито едно голямо споразумение за свободна търговия. В политическата сфера, с Брекзит, избирането на Доналд Тръмп и пробива на много популистки движения в Европа, вече бе започнало голямо политическо разместване.

 

- За няколко седмици преминахме от тотално отворени граници към всеобщо затваряне. Реабилитира ли тази ситуация понятието “граници”?

 

- Моделът на националната държава и националния контрол на границите несъмнено ще намерят нова сила и легитимност вследствие на тази криза. Когато възникне криза, е естествено да очакваме от държавата известна гаранция за защита. Засега не можем да кажем същото за Европейския съюз, въпреки че трябва да признаем, че той има много малко власт и влияние върху различните национални здравни системи. Остават обаче много форми на международно сътрудничество, особено в научната и медицинската сфера. Германия например прие в болниците си френски и италиански болни. Въпреки това партньорство, беше логично да се възстанови контролът по границите, за да се забави разпространението на вируса.

 

Това невинаги се приемаше добре в някои кръгове. Развесели ме третирането на кризата в германското телевизионно предаване Heute Journal. Експертите, които се изказваха, трудно приемаха разпадането на техния модел, основан на неолибералната глобализация. Това породи най-малкото необичайни ситуации. Преди няколко седмици например десетминутен репортаж осъждаше категорично решението на някои държави-членки и в частност на Полша да затворят границите си. Един експерт дори използва реториката, според която вирусът няма граници. Проблемът е, че на следващата сутрин германското правителство взе същото решение и установи контрол по собствените си граници.

 

- Тази криза разкри френската зависимост в особено стратегически сектори. Същото ли е и във Великобритания?

 

- Същото важи навсякъде. Франция притежава само един завод за производство на дихателните апарати, докато Великобритания има само един производител на ваксини на своя територия. Затова осъзнаваме един от основните недостатъци на прекомерно свободната търговия: липсата на национална икономическа устойчивост в момент, в който кризата прекъсва международната производствена верига. 

 

В края на кризата всички ще искат да увеличат съпротивителните си сили. Императивът за автономия в основните сектори ще се осъзнае по-силно. И нямам предвид само само дихателните апарати и ваксините. Не трябва ли например всички развити страни да имат свой собствен производител на стомана? Несъмненот традиционно френската идея за големите национални стратегически "перли" отново ще стане модна. 

 

- Нарастващата зависимост на Великобритания следствие от ерата Маргарет Тачър-Тони Блеър?

 

- Не бих казал. Разбира се, Маргарет Тачър изигра роля в движението на интернационализиране на икономиката, но всички развити страни смятаха това развитие за благоприятно. Според мен истински повратните моменти бяха краят на Студената война и влизането на Китай в Световната търговска организация през 2001 г. Тези разриви изложиха различните европейски трудови пазари на ожесточена конкуренция на регионите с ниски разходи, особено в производствения сектор. 

 

- Как гледате на управлението на кризата от британските власти?

 

- Борис Джонсън е лично засегнат от вируса и бе в трудна медицинска ситуация в продължение на десетина дни. Тази криза не играе в негова полза, защото изисква сериозност и строгост, докато Джонсън има вид на постмодерен политик и показва стил, който е смесица от хумор и ирония. Въпреки че се надяваме да се възстанови бързо, трябва да погледнем реалността в лицето: има жестоки критики към политиката на неговото правителство по отношение на тестовете и превенцията. Същото обаче може да се каже и за Франция. Нашите две страни често са сравнявани с Германия в неблагоприятна светлина, въпреки че и германското правителство има за какво да бъде упреквано. Една от причините за относителния усех на Германия произтича от факта, че тя запази автентична фармацевтична индустрия, което ѝ позволява да тества повече населението си. Но според мен значението на децентрализацията, която характеризира германския модел, също е решаващо. Това може да изглежда контраинтуитивно, но страни като Франция и Великобритавия, отделиха повече време, за да реагират на кризата, защото изискват всичко да мине през централизираните администрации. Това затруднява системата и губи ценно време.

 

- Може ли тази криза да помири “хората от някъде” и “хората отвсякъде”?

 

- Този драматичен епизод ще сближи “хората отвсякъде и ”народа от някъде” по няколко причини. На първо място, както споменах по-горе, тази криза ще доведе до все по-голям скептицизъм спрямо модела на либерална глобализация, превъзнасяна от “хората отвсякъде”. Връщането към местните корени постепенно ще се възприеме като здравословен проект, а не като реакционно начинание. Тази тенденция ще се засили впрочем от възхода на екологичното движение. 

 

Освен това, кризата ще засили националния социален договор, не само заради мерките, нужни за защита на работниците, но и защото тя показва някои важни механизми в нашето общество. Ние осъзнаваме например, че икономическата дейност зависи от професиите на касиерките, поддържащия персонал, снабдителите, които доставят лекарства на аптеките и т.н. Без да броим болничния персонал. Поучително е, че списъкът с “необходимите работници”, на които се опира британското правителството, включва почти само професии, чието упражняване не изисква университетска диплома!

 

Трябва да използваме възможността да направим пауза в живота си и равносметка на това, което наистина е важно. Да се надавяме, че това изпитание ще ни накара да стъпим по-здраво в реалния живот и да престанем да презираме стремежите на нашите сънародници, които имат “обикновена” и често несигурна работа. В крайна сметка е време да преосмислим представата си за добър живот!

 

Със съкращения. Заглавието е на "Гласове". Оригиналното заглавие е: David Goodhart: «La crise du coronavirus rapproche les “anywhere” et les “somewhere”»

Превод от френски: Галя Дачкова

 

 

 

 

Коментари

  • Пресявка

    30 Апр 2020 11:24ч.

    Вирусът пресява нуждата от критично важните професии и от професии без които може да се преживее и година,и две,и десет. Много по-екологично ще бъде ако се върнем към относително затворено натурално стопонство,но на несравнимо по-високо технологично ниво. Първата стъпка е умната къща добиваща си водата и енергията,т.е. елиминират се доставчиците. Втората стъпка е умната нива с която си произвеждаш основните зеленчуци и плодове вместо да ги внасяш от Китай,Полша или Турция. Резултатът е намалени разтакавания за доставки и по-чиста природа.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Наблюдател

    30 Апр 2020 11:38ч.

    Защо се стигна до "глобализация". Заради парите. Преди години железниците навсякъде са били държавна собственост, защото за строежа им са нужни много пари. Постепенно парите се концентрираха в отделни хора и те изкупиха железниците. Така е във всяка сфера, където са нужни много пари. Постепенно всичко мина в ръцете на отделни хора. Но когато тези хора натрупаха ОГРОМНО количество пари, всяка отделна държава им се видя тясна. Парите им надхвърлиха възможностите на която и да е държава и това доведе до ГЛОБАЛИЗАЦИЯ. При глобализацията, парите НЯМАТ граница и е възможно да се продължи с натрупването им. Когато някой натрупва пари, то той се интересува САМО от количеството им, но не и от това какво в действителност се произвежда. Но ... сега се видя, че парите не са всичко и всяка държава трябва да се подсигури за да гарантира живота на населението си. Тези с парите НИКОГА НЯМА да произвеждат пшеница ако не се печели от това. Няма да произвежда НИЩО от което нямат печалба. Така се стига до момент да НЯМА стока от първа необходимост, като хляб например. Тези дето притежават парите НИКОГА няма да се променят. Единствено обикновените хора, които страдат от глобализацията, биха могли да променят нещата, но ще се лее кръв.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • jdk

    30 Апр 2020 12:26ч.

    Напротив, много си е добре глобализацията. Само трябва да се отсеят пригодните индивиди и да отмре нездравото, неспособното, това е еволюцията на вида.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дребнобуржоазният социализъм

    30 Апр 2020 13:28ч.

    Феодалната аристокрация не е единствената съборена от буржоазията класа, чиито условия на живот в съвременното буржоазно общество се влошиха и отмират. Средновековните градски жители и дребните селяни бяха предшествениците на съвременната буржоазия. В по-слабо развитите в индустриално и търговско отношение страни тази класа все още вегетира наред с възхождащата буржоазия. В ония страни, в които се е развила съвременната цивилизация, се е образувала — и като допълнителна част на буржоазното общество постоянно отново се образува — нова дребна буржоазия, която се люшка между пролетариата и буржоазията. Но конкуренцията непрестанно смъква нейните членове в редовете на пролетариата и с развитието на едрата индустрия те виждат как се приближава времето, когато съвсем ще изчезнат като самостоятелна част на съвременното общество и ще бъдат заместени в търговията, в манифактурата и в земеделието с надзиратели и служители. Своя най-подходящ израз буржоазният социализъм намира едва когато се превръща в чисто ораторска фраза. Свободна търговия! — в интерес на работническата класа; покровителствени мита! — в интерес на работническата класа; затвори с отделни килии! — в интерес на работническата класа: това е последната, единствената сериозно казана дума на буржоазния социализъм. Социализмът на буржоазията се състои именно в твърдението, че буржоата са буржоа — в интереса на работническата класа. Хитлер: "Правителството няма да защитава интереса на германският народ, чрез икономика, организирана от държавата, а ще подкрепя частното предприемачество" От десетилетия насам историята на индустрията и на търговията е само история на бунта на съвременните производителни сили против съвременните производствени отношения, против отношенията на собствеността, които са жизнени условия за буржоазията и нейното господство. Достатъчно е да споменем търговските кризи, които със своето периодическо повтаряне все по-заплашително поставят под въпрос съществуването на цялото буржоазно общество. През време на търговските кризи редовно се унищожава голяма част не само от произведените продукти, но дори и от вече създадените производителни сили. През време на кризите избухва обществена епидемия, която на всички по-раншни епохи би се сторила абсурдна — епидемията на свръхпроизводството. Обществото изведнъж се оказва върнато назад, в състояние на внезапно настъпило варварство; сякаш глад, всеобща унищожителна война са му отнели всички средства за живот; индустрията, търговията изглеждат унищожени — и защо? Защото обществото притежава твърде много цивилизация, твърде много средства за живот, твърде много индустрия, твърде много търговия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Идеалист

    30 Апр 2020 13:31ч.

    До jdk "... Само трябва да се отсеят пригодните индивиди и да отмре нездравото,..." Да западните страни измориха част от старите си хора и тъмнокожите от гетата, живеещи с купони. Това ли са непригодните хора? Ами тези, 10 % от населението, които притежават 80 % от средствата за производство и капиталите, с тях какво да се направи? Някога са пускали в действие гилотините. Може ли и сега да се приложат тези методи? Струва ми се, че някак не удобно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ами тези, 10 % от населението, които притежават 80 % от средствата за производство

    30 Апр 2020 13:48ч.

    Да, това е идиотията на марксизма, вместо да иска да няма бедни, да унищожи бедното, иска да унищожи богатите, тая вапцаровщина се е наказвала със смърт някога, затова и не само и единствено заради това , трябва да се върне смъртното наказание

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ехо

    30 Апр 2020 14:03ч.

    Големи мислители с плитки анализи! Пълно е с такива! Ставащото по света е резултат от безмерната алчност на хората добрали се до властта и стоящи там от години чрез явна диктатура или псевдо демокрация! Необходима е значителна промяна на съществуващия политически модел в света! На основата на нова философия и управление, които издигат човечността и обществените отношения над безмерните печалби! Крайно време е да се появят тези, които ще посочат правилния начин! Звучи утопично, но това е пътят, защото реалността ни води към самоунищожение! И тогава, ако и когато се случи, хората ще разберат, че може да се живее много по-добре и спокойно без едри капитали, с по-малко природни ресурси, производства и оръжия!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • И тогава, ако и когато се случи, хората ще разберат, че може да се живее много по-добре и

    30 Апр 2020 14:14ч.

    Да, може, като се върнем в пещерния комунизъм.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Морален ограничител

    30 Апр 2020 15:38ч.

    Социалните инженери вместо сън да не ги хваща как да преразпределят произведеното....,да вземат да помислят как да се произвежда по-рационално,по-екологично,с по-малко транспортни разходи,по-чисто,по-качествено. Вирусът има и добра страна - ще озапти за известно време консуматорите,хедонистите и ламтежниците за печалба на всяка цена. Шеметите за печелби и удоволствия това лято пак ще се юрнат на юруш по старому,но ще се опарят от вируса. След като се завърти цикълът ще се види,че вирусът е просто един морален ограничител на плюскачите и печалбарите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • вирусът е просто един морален ограничител

    30 Апр 2020 15:50ч.

    Моралът е приложим само в човешките отношения, да се твърди , че един вирус действа с морална цел е нелепост.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Точно

    30 Апр 2020 17:28ч.

    Точно бацилите,вирусите и чумите предизвикват най-големите морални колизии в историята на човечеството. Попрочети нещо от Албер Камю.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Албер Камю морални колизии вируси.

    30 Апр 2020 18:37ч.

    Няма токова нещо, а Албер камю е твърде повърхностен, депресивен , псевдоекзистенциалист за да научи човек нещо слислено от него. Даже един джънк фууд като макдоналдс да изядеш е по-добре за духа, отколкото камю. Чети киркегор ако искаш наистина да научиш нещо и ако е на булгарски гледай превода от датски да не е на някой от хранениците на исак паси.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мильо Лудия

    30 Апр 2020 19:32ч.

    jdk на 30.04.2020 в 12:26 Най-добре би било да започнем с тебе.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • -добре би било да започнем с тебе.

    30 Апр 2020 20:17ч.

    А ние пък мислим - с тебе

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въобще не

    30 Апр 2020 22:30ч.

    Въобще не ме интересуват бръщолевенията на хора с пропаднал личен живот,като Киркегор. За приспиване ще почета малко от "Декамерон".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хора с пропаднал личен живот Киркегор

    30 Апр 2020 22:39ч.

    Хаха, муцка, ти досега това ли само успя да измислиш или си пътуваше до село, сигурно си образец за " непропаднал личен живот" каквото и да значи това чудо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    01 Май 2020 7:47ч.

    Предимството от употребата на Киркегор е в това, че създава впечатление за начетеност и задълбоченост. Освен това и фамилията се помни лесно. Пък и никой не се интересува от идеите му отпреди почти два века, та може да се използва при всякакви ситуации.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • употребата на Киркегор

    01 Май 2020 8:51ч.

    Къде по-лесно е да лющиш православие, марксизъм и прочие популярни теории. Масите могат да се интересуват само от достъпното, разбираемото. В тоя смисъл Киркегор е абсолютно не-необходим. Впечатление за начетоност няма как да създаде, щото името му не говори нищо на целокупното население, но името му е звучно. Фактически философията свърши след Ницше и Киркегор няма значими мислители.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Първо

    01 Май 2020 10:14ч.

    В тоя сайт като правило пишат грамотни хора. Смешно ми става когато функционално неграмотен или пък небългарин започне да ми философства за Киркегор. Първо да се справи с българската граматика.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • започне да ми философства за Киркегор

    01 Май 2020 10:34ч.

    няма видими индикации някой да е философствал за киркегор в този сайт, независимо колко е грамотен/неграмотен граматически по булгарския език

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Детайл

    01 Май 2020 13:51ч.

    Има индикации за неграмотност и това е обидно за този сайт. Хубавото е,че не са на българин и това ме успокоява. Има един издайнически детайл за небългарин и в употребата звуците ,и в употребата на буквите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • издайнически детайл за небългарин

    01 Май 2020 14:38ч.

    Може някои да са българи само наполовина, с по добрата половина да са тракийци, но граматиката и националността нямат нищо общо с коментарите върху киркегор, дори най страхотни познавачи на киркегор грам булгарски не знаят, за граматика да не говорим.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Неолибералната

    01 Май 2020 18:32ч.

    глобализация се разпада, но на нейно място ще дойде консервативна и либерална глобализация, като махалото на Дарендорф ще се движи между либерализъм и консерватизъм. Естествено консерватизмът няма да е английския консерватизъм, който винаги е бил за запазване, консервиране на Уестминстърската система, а ще бъде консерватизъм на патриотичната родолюбива държава, както и на глобализация, в която има и патриотична държава и глобални обединения от държави в СЕВЕР и ЮГ, като ще се получава нещо като центробежен регулатор от избраните демократично лидери на СЕВЕРА и ЮГА, по подобие на ЕС, където европейската комисия и Европейския съвет са като центробежни регулатори. При консерватизма ще има и християнство, както и патриархален бит, като няма да се демонтира националната държава както искаха неолибералите, и ще има частна собственост и пазари с конкуренция и две класи. Либерализмът, който ще е другата крайност на махалото на Дарендорф, ще е за по голяма глобализация, но също за частна собственост и пазари с конкуренция, както и за християнство, както и за патриотична държава, която ще се възстанови, и няма да има демонтаж на националната държава. Няма да има политика на регионите. няма да ума мултикултурализъм и политическа коректност, а истината ще е над всичко. Това се създава в момента и не трябва да се поддаваме на приказки за националистическа държава, на нацистка и фашистка и велокодържавна шовинистична държава. Всички знаем докъде ни доведе национализма, великодържавния шовинизъм, както и нацизма и фашизма. Това беше Втората световна война. А например в Руската федерация Путин иска реванш и възстановяване на СССР във Руска империя, на която той да е император. Но мисля, че сам се е убедил, че това няма как да стане. Парашутът му няма да се отвори за такива идеи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Като чуя

    02 Май 2020 0:13ч.

    Като чуя или прочета либерален,неолиберален и въобще каквото и да е с тая думичка и ми се обръщат червата все едно Лок,Русо,Смит,Пейн,Мил, Кромуел,Робеспиер,Марат,Маркс,Енгелс,Ленин и Троцки са възкръснали. Всички нещастия на света от над 200 години насам дойдоха от тая думичка - революциии,социален инженеринг,световни войни и стотици милиони загинали,това е съдържанието и резултата от дейността на тия сатани и окултисти. А иначе всичко започна с лозунга - "Равенство,братство,свобода".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А иначе всичко започна с лозунга - "Равенство,братство,свобода".

    02 Май 2020 11:23ч.

    Да, също с напъните на ония социалистически гниди от работническите партии на хитлер и сталин.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • С кръв до шия

    02 Май 2020 18:05ч.

    През 19-ти век либерастията победи консерватизма,а през 20-ти век почти го унищожи. Затова 20-ти век е векът на войните,геноцидите и хекатомбите. Колкото хора са загинали през 20-ти век,толкова не са загинали през цялата човешка писана история, т.е. либерастия с кръв до шия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Агирре

    04 Май 2020 16:15ч.

    Много хубаво интервю. много ми хареса онази част, където описва изумлението на германските неолиберални папагали, които повтарят като мантра, че вирусът преминава през всякакви граници. Който не е срещал такива промити тикви по семинари и конференции, само той не знае за какви идиоти става въпрос.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Stanleysnusa

    25 Авг 2020 14:48ч.

    <a href=https://pp-cake.ru/kazan-pp-torty-na-zakaz>Торта по поръчка на правилното хранене в Казан</a>

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • TyreSed

    26 Авг 2020 16:07ч.

    <a href=https://megaremont.pro/krasnogorsk-restavratsiya-vann>Актуализиране на емайла вани в Дългопрудно</a>

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи