За родителското безхаберие и ценността да имаш дете

 За родителското безхаберие и ценността да имаш дете
21 юли, 14 ч. местно калифорнийско време. В притихналата аудитория със студенти по време на обикновен учебен час джиесемите, до един с изключен звук, едновременно започват да грачат пронизително. Този звук се чува и от други помещения. Всички вадят телефоните и виждат SMS с идентичен текст: изписан е номерът на автомобил, в който преди минути е било качено отвлечено дете.
<p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/54018_IrIgJlimemRAajoEUXDnAHUn2zwbHd.jpg" style="height:420px; width:600px" /></p> <p>&nbsp;</p> <p><span style="line-height:1.6em">Няколко милиона жители на САЩ получават съобщението с този панически алармен звук, което се чува независимо от настройките на всеки мобилен телефон. Между 15 и 30 минути са необходими колата да бъде локализирана. Съобщението се изпраща не само в града, където е извършено отвличането, но и в съседните щати.</span></p> <p>&nbsp;</p> <p>Някой би предположил, че след отвличането колата ще бъде скрита някъде и детето ще бъде прехвърлено на друг автомобил. Да, но всеки собственик на улично видеонаблюдение ще надникне какво е заснела камерата за последния час. Колкото и бързо да се движи автомобилът, неговият път ще бъде засечен.</p> <p>&nbsp;</p> <p>САЩ е държавата, в която сигурността и качествената грижа за децата са издигнати в религия. Не че там не се случва насилие над подрастващите под всякакви форми, но децата от години са национална ценност и борбата за тяхното добруване се води с всички средства и от всеки жител, който притежава грам социална отговорност. Съществува държавна политика за подкрепа на семействата, за добруването на всяко дете. Именно в САЩ детските съдилища разрешават всеки казус приоритетно в името на всяко дете в риск, за тях работят специални съдии, специални прокурори.</p> <p>&nbsp;</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/54018_OFv3UMVnGaRfkUBt0YOFBKSX7K7u6g.jpg" style="height:270px; width:270px" /><br /> <strong><em>Актрисата Ейми Бренеман се превърна в най-добрия разказвач по темата за правата на децата, отговорността на хората и ролята на институциите в излъчвания шест години американски сериал &bdquo;Съдия Ейми&ldquo;.</em></strong></p> <p><br /> &nbsp;</p> <p>В Америка, ако майката на нашия тригодишен Христо, който е още в медикаментозна кома в &quot;Пирогов&quot;, бе оставила по същия начин детето си да бъде гледано от случайно избрани хора и те самите не сигнализират веднага социалните служби, в затвора отиват и тя, и &bdquo;гледачите&ldquo;. А в ситуация, идентична с побоя над Христо, момчетата ще бъдат осъдени на много години затвор, детето ще бъде отнето от майката и дадено на приемно семейство.&nbsp;</p> <p><br /> <br /> В България обаче все още се води диспутът дали са в правото си тези родители, които публично шамаросват децата си, а някои направо ги налагат жестоко. Смазваща е философията за &quot;едно премерено шамарче навреме&quot;, което според случая може да е всякакъв побой. Нагласата на обществото ни е да гледа на малчуганите като на даденост, а повечето хора обясняват, че със своите деца могат да правят каквото си щат. Това, което &bdquo;щат&ldquo;, наричат възпитание.<br /> В случая на тригодишния Христо се надигна вълна от защита към майката, защото никой не гледал от нейния ъгъл на самотна, отговорна за прехраната на своя мъничък наследник, принудена да пътува зад граница, за да заработва насъщния.</p> <p>&nbsp;</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/54018_WclTSkKjfZsk5QK6RD7PkOqMnZkHFo.jpg" style="height:389px; width:520px" /><br /> <strong><em>Нека е ясно едно: дали става дума за дете на циганка, насилено от пастрока си, защото майката проституира в Испания, или говорим за бяло дете, което бере душа вече четвърти ден, защото майка му го е поверила на хора, избрани на око, няма никаква разлика по същество.</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>За да е съвсем нагледно, публикувам снимка на своето дете на 3-годишна възраст.</p> <p>&nbsp;</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/54018_9VWFZRrVe856op00T1YHGArzyyjF3q.jpg" style="height:600px; width:400px" /></p> <p>&nbsp;</p> <p>Не просто илюстративна снимка, взета от мрежата &ndash; ето така изглежда тригодишно дете, спящо спокойно в креватчето си, редом със синия заек. И сега да си представим как това малко същество от снимката, за което майката е целият му свят, е оставено в ръцете на непознати хора, защото изглеждат приемливи... на вид. И за да допълним представите си, докато ангелчето от снимката спи, към него приближават непознатите хора, изтръгват го грубо от съня, разплакват го, а после му крещят, удрят го, ритат го, хвърлят го, блъскат го в стените и това просто не спира. Докато го смазват от бой, му правят и видео.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Писателят Ерих Кестнер, който чрез книгите си е сред най-добрите познавачи на детската душевност, от името на свой герой казва: &quot;Той се загледа след малкото момиченце. Знаеше колко дълбоко мъката може да потисне детското сърце и за разлика от повечето възрастни, не беше забравил това&quot;.</p> <p><br /> <br /> Майката на Христо трябвало да изкарва прехрана. А на каква сума се остойностява не просто мъка, а нечовешки ужас и напълно неразбираема и неспираща болка?&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>В мрежата един татко реагира, че като студент в САЩ синът му е бил много търсен детегледач и чудесно се занимавал с деца &ndash; какво пречело и тези две момчета да са добри. Да направим важно уточнение: детегледачество в САЩ не може да е по-дълго от 4 часа, за да не се почуства гледаното дете изоставено от родителите си. Ако същото симпатично и грижовно момче бе оставено да отглежда деца на семейството за 48 часа, съседите щяха да повикат полиция, социални и който още им хрумне. Санкциите са жестоки.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Какво може да предприеме у нас самотна майка без никакви близки (а явно и без приятелки, без близки семейства, без нито един човек край себе си, когото да познава достатъчно добре). Макар в никой закон да не е регламентирано прехвърляне на права за отглеждане на дете на гледач, реално хиляди хора оставят малчуганите си на новото си гадже, на съседката, на близка приятелка.<br /> Няма съмнение, че всеки възрастен в криза, който трябва да намери временна грижа за детето си и може да си плати за нея, с надлежно проучване и предварителен опит ще бъде сигурен в чии ръце е детенцето.</p> <p>&nbsp;</p> <p><em>Темата в този трагичен случай може да бъде разделена на няколко части и те нямат нищо общо с натоварването с вина или с оневиняването на участниците.</em></p> <p><br /> Първият въпрос се отнася до ценността на децата в културата ни. Оказва се, че преобладаващата част от родителите считат за грижа яко нахранване, гарантирано обличане и компютър (екстрите растат според възможностите). И до днес, особено в провинцията, битува културата, че дебелото дете е добре гледаното дете.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Никой не може да каже каква част от родителите виждат в детето си своето бъдеще и доколко дългосрочна е визията за неговото развитие. Не става дума за родителски амбиции и преследване на неумолими цели, а как ще протече личностното изграждане и най-вече кои ценности ще приеме като растящ самостоятелен човек. Ако създаването на автономна личност с познание за света, за културата на общуване е приоритет, родителите (един, двама или цяла фамилия) ще инвестират себе си в детето, то ще бъде приоритет не като дундуркане и тъпкане с мекици, а като всеобхватна грижа. Когато израстването, възпитанието, житейската подготовка, примерите за взаимна отговорност и активната социална позиция са част от израстването не само на детето, но и на неговия родител, тогава се получава екип, който заедно се справя с предизвикателствата.</p> <p>&nbsp;</p> <p>За българите все още е верую, че с малките деца няма за какво да се говори, защото не разбират. Затова се стига до страшни трагедии, когато осиновените случайно попаднат на този факт в най-болезнената възраст на пубертета; стига се до траен разрив, когато истините са омотани в мълчание или недомлъвки дори в биологичните семейства.</p> <p><br /> Истината е, че няма такова дете, което е на възраст да разбира човешка реч, което да не може да приеме каквато и да е информация, поднесена от човека, на когото вярва. Осиновяване, развод, смърт, раздели &ndash; всичко е понятно, когато подкрепата и честността са политика в семейството.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Няма малки деца, но твърде много са емоционално ограничените и незаинтересовани родители.</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>Светкавичната реакция на бурната фейсбук опозиция е, че хората от немотия са тръгнали да работят в чужбина, че само така гарантират издръжката и живота на децата си.</p> <p>&nbsp;</p> <p><em>Да уточним: какъв живот? С немощни и болни възрастни роднини? Дали е много по-трудно детето да бъде взето в чужбина? Несъмнено. Но това е родителството. Изпращането на пари за храна и джиесем не е грижа, а счетоводна операция.&nbsp;</em></p> <p>&nbsp;</p> <p>В България все още се коментира колко бой може да понесе едно дете, когато &bdquo;не слуша&ldquo;. Всъщност децата доброволно следват авторитети &ndash; признати въз основа на техния ограничен житейски опит, но &bdquo;неслушането&ldquo; е пряко отражение на липсата на родителски авторитет. А това да си три пъти по-висок и пет-десет пъти по-тежък от него и от позицията на своя ръст да нанасяш удари е най-срамното нещо, което кой да е възрастен човек може да направи.</p> <p>&nbsp;</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/54018_IrIgJlimemRAajoEUXDnAHUn2zwbHd.jpg" style="height:420px; width:600px" /></p> <p>&nbsp;</p> <p>Стотици деца у нас са обект на постоянен физически и психически тормоз и съседите никога не звънят в полицията за това. Не е тяхна работа. Освен това нали те самите си знаят как възпитават своите деца. Тоест: родителите насилници живеят в същата съседска и близка среда като тази, която те създават. И причината никой да не звъни на &quot;Закрила на детето&quot; или в полицията не е дори безразличие, а разбирането, че това са обичайни възпитателни мерки.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Стигаме до ситуацията, в която двете пълнолетни момчета Александър и Патрик нанасят продължителни побои на малката душичка Христо. Историята не звучи много ясно: майката възложила грижата за детето си на едното момче, но се присъединило и другото.</p> <p>&nbsp;</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/54018_iK85LzajKzH9G2wvtBeGxQbgFgr38S.jpg" style="height:480px; width:600px" /><br /> <strong><em>И двамата в комбина, с ей с тези бицепси, са показали на тригодишния Христо какво могат.&nbsp;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>Самият Патрик е син на самотна майка, проблемно дете, въпреки пълнолетието си е завършил само девети клас. Факт е, че нито едно от семействата на двете момчета детегледачи не е проявило никакъв интерес към това как полагат тази грижа. Напълно вероятно е и двамата да са излъгали, че са започнали работа на морето например и няма да ги има. Така контролът е изключен. Съседите също не са счели за нужно да попитат как е детенцето &ndash; това не е тяхна работа. Самият Христо бил кръстен на барабаниста в една група и всички са го познавали. Майката не е помолила никого от тях да проверява дали всичко е наред.</p> <p>&nbsp;</p> <p><em>Всички тези факти изключват възможността майката на Христо да е направила избор отговорно и с пълното убеждение, че детето й е в сигурни ръце. Повечето хора, които са втрещени от майчинското решение, коментират, че нито куче, нито коте биха поверили на кого да е.</em></p> <p>&nbsp;</p> <p>Мекият вариант на оценка на родителското решение на Христовата майка е &bdquo;недооценяване на ситуацията&ldquo;. Мнозина със съчуствие коментират, че никой не знае каква е позицията на майката.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Всъщност изобщо не е нужно някой да я знае, защото обяснението може да е отлично, но не върши работа. Цената плаща тригодишният Христо.</p> <p><br /> До момента, в който едно дете не е върховна ценност за своите родители и то не е център на истинско внимание (не на тъпкане с вафли), на възпитание, на житейска подготовка, то всички оправдания за престъпно нехайство изглеждат приемливо за хората със сходна нагласа.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Дали щеше обаче да се вдигне същият вой, ако майката беше проституираща циганка, а &bdquo;гледачите&ldquo; бяха роми от квартала?<br /> Не, нямаше. Там нещата са ни известни, при циганите и без това &quot;нещата&quot; се случват така.<br /> И тук стигаме до институционалната отговорност. Дори когато механизмите за работа с деца в риск са разписани от години, докато дете не стане жертва до степен на осакатяване, никой по никакъв начин не предприема нещо в негов интерес. Просто няма кой. Превантивната грижа към подрастващите не се случва до момента, в който с обезобразеното си тяло поредното хлапе не е принудило държавата да се размърда (с двигателната сила на медиите).</p> <p>&nbsp;</p> <p>Неоспорим факт е, че всяко бебе, родено в уюта на колиба от картон и найлон или криво-ляво измазани отвътре тухли на къща без ток и без вода, е с нулеви шансове за нормален живот. Няма такава институция в държавата, която трайно и като целенасочена политика да следи за това циганските деца да ходят на детска градина и на училище. Пълната абдикация от отговорност към нарастващите малцинствени групи вече показва своите резултати, но нищо не се променя. А няма и да се промени.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Точно по същия начин няма обществена нагласа за активност в защита на децата и предотвратяване на техните изяви на агресия от всякакъв вид.</p> <p>&nbsp;</p> <p>В своя безпосочен, скучен и досаден живот Патрик и Александър са заснемали с телефона си как почти убиват човешко същество. И двете момчета са с толкова недоразвита ценностна система, че по нищо не се различават в действията си от бебетата, израснали в гетата.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Те не са изключение обаче - те са вече част от правилото.</p> <p><br /> Преди три месеца 16-годишно момче бе убито в Борисовата градина &ndash; явно от друг млад човек. Престъплението ще си остане в аналите. Преди месец в автобус млади хора нападнаха баща и син, защото били цигани. Това, че бащата работи от години в книжно издателство, не му е било написано на челото. За късмет медиците го спасяват. Преди няколко дни други млади хора пребиха възрастен мъж в Борисовата градина, защото така искали. Ако ги хванат &ndash; в което всички с голямо основание се съмняваме &ndash; нищо няма да им се случи &ndash; това вече го знаем със сигурност. Междувременно свидетелите вече отказаха да свидетелстват - едно е сигурно - ако го направят, после няма кой да ги защити.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p><em>В държава, в която невинните са наказвани всеки ден, а виновните са винаги на свобода, дневният ред на политиците е на светлинни години от всичко, което побърква обществото. </em></p> <p>&nbsp;</p> <p>И целият парламент да бъде засипан с домати в знак на презрението на хората към идейната, политическа и всяка друга немощ на законотворците, това не е спирачка пред свобода на всеки случаен човек, независимо от възрастта му, да бъде толкова невъздържан и брутален, колкото му душа иска.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>На нас ни остава да се надяваме, че лекарите ще спасят живота на Христо. А темата за това колко важни са децата за нас, остава открита.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • Коментар

    23 Юли 2015 21:14ч.

    \&quot;Неоспорим факт е, че всяко бебе, родено в уюта на колиба от картон и найлон или криво-ляво измазани отвътре тухли на къща без ток и без вода, е с нулеви шансове за нормален живот.\&quot;, но още по-неоспорим факт е, че заместник-министърката амбицирана да му обърка живота от 14-годишна възраст, както и живота на семейството, което е постъпило благородно и го е осиновила, ще се изживява като властелин на либералната глупост.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    23 Юли 2015 21:36ч.

    С риск да изтрият поста ми веднага, категорично заявявам, че коментарът на Панделиева е невероятно глупав. Голяма работа, че се влачи в Америка, действително не знам защо. Нормални родители, нормално училище с всеотдайни и възпитани учители - приказките на Андерсен, \&quot;Българи от старо време\&quot;, читалищата с уроците по музика и някакви чужди езици, народните приказки - нашите и на др. народи, игрите на ластик, народна, федербал, кънки, държави и т.н. Панделиева, не ми давай за пример американците! Цитат: \&quot;Неоспорим факт е, че всяко бебе, родено в уюта на колиба от картон и найлон или криво-ляво измазани отвътре тухли на къща без ток и без вода, е с нулеви шансове за нормален живот.\&quot; А копелдаците на мутрите, дето са родени в скъпите европейски клиники и живеят в къщи, построени с крадени кървави пари!? Боже, пази ни от прости писарушки, вашата вина е най-голяма!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Блъди

    23 Юли 2015 22:21ч.

    Г-жа Мери, като чуе за американци, веднага се хваща за кобура... И коментира, и громи злата авторка, без да става ясно защо го прави и, съвсем буквално, какво точно иска да каже. Но нищо, важното е да се громи. А иначе - отново точен и правдив коментар на Лияна Панделиева!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво!!!

    23 Юли 2015 23:19ч.

    Прекрасен анализ на ситуацията, на въпросната майка мястото й е в затвора! А виж за двамата копелдаци от снимката ми идват по-други идеи за наказание, като в ислямския халифат например...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мила

    23 Юли 2015 23:27ч.

    Фактите са представени много избирателно. В Америка също така всяко четвърто дете е жертва на сексуален тормоз! Не съм съгласна по много точки. Само за справка, за да стане ясно дали може да се поставите в житейската ситуация - имате ли мъж до себе си и семейство?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    23 Юли 2015 23:50ч.

    До Блъди - не се хващам за кобура, защото не съм такъв човек, и не съм казала, че авторката е зла, а че коментарът е глупав по много причини, най-вече, че държава като Америка е последната, която би трябвало да бъде пример за възпитание на чувствата и на децата, драга/драги притежателю на унисекс никнейма Блъди!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • чакам коментар от авторката...

    24 Юли 2015 2:09ч.

    http://www.msnbc.com/the-last-word/the-toll-gun-violence-children

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    24 Юли 2015 3:33ч.

    Покъртителен и безмилостно точен текст на Лиана. Просто нямам какво да добавя от себе си. Представете си едно тригодишно момченце, който е родител разбира, а тези двамата нискоинтелигентни младежи с неизяснена сексуална и личностна идентичност, биологичната им, дори не и животинска агресия, безотговорната като някогашните надрусани хипари майка, съседите, които по чисто български повтарят като папагали, те са много добри момчета, с единствената робска мисъл, самони само да си нямат неприятности след това. Вярно е, знам го, в Америка това е много по-малко вероятно да се случи. Нима мислите, че там живеят зверове, а децата не са върховна ценност? Права е Лиана, разберете го, нека видим собствените си грехове, защото има за какво да се замислим.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Изобщо има вече ПРЕКАЛЕНО много сигнали за престъпления, извършени срещу българи работещи на ЗАПАД

    24 Юли 2015 3:35ч.

    Срещ българи работещи на ЗАПАД. Имаме сигнали за възрастни хора, чийто деца живеят постоянно в щатите и в Англия, които са издирвани от бивши партийни секретари маскирани на домоуправители на панелни блокове и са били ИЗПРАВЯНИ пред ДОМСЪВЕТА да отговораят на въпроси като \&quot;Децата ви предадоха България\&quot; и \&quot;Защо не им пишете да се връщат веднага, кой ще ви гледа когато не можете вече да ходите\&quot;. А дори се е стигало и до заплахи от сорта - \&quot;Знаеш ли, че след Октомврийската революция, ДОМСЪВЕТИТЕ са имали право да РАЗСТРЕЛВАТ\&quot;. Домсъветите в ЕСЕСЕР са имали право не само да разстрелват, но и да душат с тел и клещи което не можа да спаси от сифилиса Владимир Улянов, дет се уля пред целее свет като уби сички ора дет можеха да пишат и имаха неко рубла в джоба и не искаха да ги дават на червените маймуни. Така че по-полека тука с разни доценти дето духат още на Генерал ГАРЕЕВ дет Суворов го навря в КУЧИ ГЪЗ ХАХАХАХАХХАХАХАХХА като показа как Молотов е ял рибендроб с Адолф Хитлер на една маса и след тва са МААЛЕ ГАЩЕ на общ парад в БРЕСТ и маймуни съветски

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • whit

    24 Юли 2015 4:17ч.

    Чух за някаква петиция в защита на майката. Дали мога да я подпиша? Защото тази хубава, строга до жестокост, пълна с труизми статия, ме плаши. Малко са хората, застраховани срещу измама, а майката на пребития Христо е била измамена. Тя се грижи за детето си сама, носи си отговорността напълно сама. Осигурявала го е материално - никой няма да ме убеди, че бедността не пречи за развитието на децата. Поддържала е контакт с детето си и реално го е спасила. Далеч не всички майки имат материалната възможност и идеална социална среда, за да бъдат безгрешни. Те имат нужда от помощ, не от обвинения - могат да се обвиняват и сами и си представям как се чувства майката на Христо. Тя никога няма да си прости този свой провал. Но Христо със сигурност дори не й се сърди. Желая щастие и на двамата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • z

    24 Юли 2015 4:26ч.

    Е такава простотия да се дават сащ за пример за опазване на децата не бях срещал. То бива невежество, ама чак пък толкоз!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • мале

    24 Юли 2015 5:15ч.

    Особено тъпа статия. Авторка, не всички мами могат да си позволят да гледат децата си до 12 годиние, докато те трупат точки като перфектните бг-мами. При хората на изкуството нещата имат и друго, освен финансовото, измерение, но това няма как да го разберете. Та, много хора ползват детегледачки, че и детегледачи. Това, че е попаднала на тези изродчета, и не е проучила доста тъчно си й тежи предостатъчно. Не е нужно да навирате своята майчина перфектност ником, още по-малко точно на тази майка... А да ми давате за пример възпитанието в САЩ - ха-ха. И други сме ходили тук-там ;-)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Майка на две и по подразбиране вечната детегледачка.

    24 Юли 2015 5:35ч.

    Искам авторът да коментира случая с падналото дете от ескалатора във варненски мол. И там ли майката бе виновна. А ако припадна докато съм вкъщи с децата, понеже от страх да не ги оставя на друг съм пропуснала посещение при лекаря? А това сладко спящо дете с баща си наоколо ли расте? Какъв ви е семейният бюджет на месец? И защо давате за пример страна, която трепери над децата си, за да ги вербува после в армията? Ако имаше начин още от бебета щяха да си ги обучават. Като цяло безполезна статия, прочетена по диагонал. P.S. Успех с отглеждането на отрочето и внимавайте да не си ожули колената на площадката. Ще ви държим отговорна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Силвия

    24 Юли 2015 14:04ч.

    Госпожо Панделиева, Вие това сладко детенце съвсем сама ли го гледахте? БЕз помощ отникъде, без средства, не не за вафли и шоколади, а за да си платите сметките и да има какво да му сложите на масата. Опитайте се като журналист да влезете в обувките на Невена и кажете честно какво бихте направила на нейно място. Защото отговор на тоя въпрос в цялата ви словесна еквилибристика не видях. Тази жена не моли никого, не краде, не проси, не реве по \&quot;тиливизията\&quot;, че държавата не й дава пари (както една друга майка чистачка с две висши), търси решение да се справи СЪВСЕМ САМА. Ама решението било грешно. Добре, дайте да я убием с камъни. Не, дайте да й вземем детето, защото няма възможност да се грижи за него и да го хвърлим на приемно семейство, на което държавата, сиреч данъкоплатците, ще плаща достатъчно пари. Пита се в задачата, ако държавата беше дала тия пари на Невена дали тя щеше да ходи на гурбет и да си остави детето на съмнителни хора.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Soleil

    24 Юли 2015 14:43ч.

    Аз лично познавам няколко души в САЩ, които ггледат чужди деца по цял ден, така че нека не си слагаме розови очила за там, моля!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    24 Юли 2015 16:39ч.

    Силвия, днес дъщеря ми е на 22. И я отгледах сама, не е давана на баби, не е запращана на някъде, за да си живея живота. Тя беше моя живот. Като пеленаче беше с мен на лекции, после на много командировки. Работех, за да плащам лагери, курсове, летни образователни програми, беше с мен на интервюта, на конференции. Ако не можех да бъда с нея - не отивах. Но си ни знаеха, че сме си двечките. И не, не й купувах вафли и изкуствени сокчета, а я хранех с хубава храна. Никак не е лесно, но може да бъде направено. Аз не знам нищо по-ценно от децата. А Вие?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    24 Юли 2015 16:41ч.

    Soleil, колко от тези деца в САЩ са поверени на непроверени и агресивни тинейджъри за седмици наред? Питам от любопитство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    24 Юли 2015 16:49ч.

    Инциденти с дечица стават постоянно и най-често пред родителите. Неизбежно е. И за това никой не съди никого. Просто децата са неуловими. Но не разбирам защо сравнявате съзнателни избор на една майка с тоооолкова много артистични приятели да повери 3-годишното си момченце на непознат човек с пореден инцидент с дете, което за секунда се е изплъзнало от родителя си? И още нещо в тази връзка: Да допуснем, че случайно избраните гледачи са ангели небесни, но Христо пада от катерушката и си чупи ръчичката. Как по-точно те ще водят това дете по лекари, ще подписват декларации... Или трябва да сме и над тези неща?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Dima

    24 Юли 2015 16:51ч.

    Статията казва толкова вярни неща за положението на децата в България и за стойността на родителството, че всеки с грам мозък трябва да се замисли.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До Мила

    24 Юли 2015 16:56ч.

    Мила, като искате да сте коректна в данните, хайде уточнете,че не всяко четвърто дете в САЩ е жертва на сексуално престъпление, а от всички деца, жертви на престъпление, всяко четвърто е такава жертва. Хайде сега кажете колко са децата в САЩ, какъв процент от тях са жертви на посегателство, та да се пълучи нещо вярно. Лияна

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 6у6и

    24 Юли 2015 17:57ч.

    Нема такава простотия като да извадиш от икономическия и социален контекст един казус, да лепнеш за фон страна със съвсем различни показатели по този контекст и снимка на спящото си, добре обгрижено дете, защото давайки си задника под наем на онези, които докараха майката на битото дете до това положение, си достатъчно добре платена, та да имаш възможности да разглеждаш Америка и да се саморекламираш по сайтовете...Срам и позор! Имам, скъпа писателко на статии, да ти кажа доста неща, но трудно мога да се въздържа от култовата реплика на доктора хонорис кауза Стоичков.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Силвия

    24 Юли 2015 18:11ч.

    Г-жо Панделиева, пак няма отговор на най-важния въпрос - какво да прави една майка, която наистина няма на кого да разчита. Да остави дома си без ток, щото не може да го плати, без отопление, да няма храна за детето й, но да се гушкат по цял ден двамата.От хубаво ли е тръгнала на гурбет? И може ли на едно приемно семейство да се дават добри пари за приемната грижа, а един биологичен родител в такова положение да разчита само на нищо и никаквите детски. И още нещо - крайно време е татковците, независимо какво отношение имат към майките, да си поемат отговорността за децата. Децата не се зачеват от свети дух, те си имат и майка и баща. Не може майката да опъва каиша сама, а таткото да си върти синджирчето. Като как е решен този въпрос в т. нар. \\\\\\\&quot;бели\\\\\\\&quot; държави?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Аз

    24 Юли 2015 18:56ч.

    Текстът на авторката дава много вярна информация за много неща. Не знам в Америка каква е политиката за гледане на деца, но знам, че там ги избиват в училищата всяка година. Ситуацията в България, спрямо децата, е описана доста добре от авторката. Съгласна съм с почти всяка нейна дума. Но, госпожо Панделиева, не Ви ли е неудобно да съдите една майка, която е жертва на подобен садизъм? Още повече, доколкото се разбира от всички медии, майката е имала уговорка с възрастен - бащата на Александър. Много е лесно да обвиним някого, просто ей така, щото бил лош родител. Да, и аз ще обвиня родителите, но родителите на 18-годишните насилници на 3-годишния Христо. И аз ще обвиня държавата за безхаберието и безотговорността спрямо децата й. Но ще обвиня и всички сеирджии като Вас, които си пишат статийки за злободневни теми. Пожелавам Ви никога да не ви се налага да избирате между това да работите, за да нахраните детето си и това да бъдете с него. Изборът е ужасен, повярвайте ми.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 6у6и

    24 Юли 2015 19:16ч.

    Някак не ми се иска темата да се измества към бащата на Христо, иска ми се да коментираме \&#039;красивото лице на демокрацията\&quot;, писало тази статия. Дали информацията, което \&quot;лицето\&quot; изнася е вярна, може би...аз не съм ходила в Америка да изучавам \&quot;демокрацията\&quot;, чела съм Макаренко и други педагози, имах възможност да проследявам кариерата на \&quot;лицата на демокрацията\&quot; и си позволявам да отхвърля възможността тези дупедавци да бъдат слънцето, което да огрява ограничения ми кръгозор, хеле пък да им дам възможност да ми набутват \&quot;истини\&quot;. Искам да попитам Лияна къде е сега 22-годишната й дъшеря, с какви (чии) пари е там,където е? \&quot;Активните борци\&quot; бяха заместени от \&quot;платените дисиденти\&quot;, или съм в грешка? Моля, Лияна да пише подобни статии с педагогически насоки на английски, на български те не са достатъчно разбираеми заради пирамидата на Маслоу.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Yashinaki

    24 Юли 2015 21:03ч.

    От много време не бях че по-глупава статия. Статистиката е пределно ясна, стига сте пробутвали САЩ като страната, където всичко е правилно и подредено, защото не е. Живял съм там достатъчно и съм видял всичките им проблеми. It is reported that more than 2,000 children in the U.S. die of child abuse and neglect each year, and the actual number of abuse and neglect deaths is estimated to be much higher than that reported by vital statistics data. One in 45 children experience homelessness in America each year. That\&#039;s over 1.6 million children. While homeless, they experience high rates of acute and chronic health problems. The constant barrage of stressful and traumatic experience also has profound effects on their development and ability to learn.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мария

    24 Юли 2015 21:07ч.

    Г-жо Панделиева, от вашата статия излиза, че майката е едва ли не виновна, защото не си гледа детето по американските стандарти. В България изобщо хората не могат да се равняват по тези стандарти (което има минуси, но има и плюсове) и няма как да ги корите за това. Също така не е коректно да давате себе си за пример и да се изтъквате като добра майка на фона на нещастната жена, която може да е проявила наивност, но вече е наказана жестоко за това. Имам момченце на 4 години и също си мисля, че не бих го оставила тук, за да работя в чужбина, но съм далеч от това да осъждам майката на Христо с такава безкомпромисна строгост. Статията ви само щеше да спечели, ако в нея имаше малко съчувствие към майката на детето. Тя го заслужава, па макар и да е съпроводено с упрек.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • chedomir

    25 Юли 2015 0:29ч.

    Интересно е сега,след толкоз писане и чесане на езици,дали ще се намери някой,който да прояви човещина и да помогне на майката и горкото детенце оттук насетне.Държава,църква,добри хора...Не е истина докъде се докарахме като народ и държава.И продължаваме като зомбирани с мантрите-ценности,демокрации и прочие.Кога в историята ни е имало подобни ужасии?Кога?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ПОЛИТКОМИСАРИ НЕДОУБИТИ СТАЛИНИСТИ

    25 Юли 2015 1:04ч.

    БРОДЯТ Из панелните джунгли и издирват БЕЗЗАЩИТНИ РОДНИНИ НА постоянно работещи на ЗАПАД ОРА за да ги изправат през ДОМСЪВЕТА който имал \&quot;право да разстрелва\&quot; както през СЕДЕМНАЙСТА ГОДИНА. Дъртите комунистически маймуни пак са се равихрили като за последно преди пълната АТРОФИЯ която ги чака в старческите домове.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 6у6и

    25 Юли 2015 1:28ч.

    АТРОФИЯ е точна дума! Когато \&quot;хубавото лице на демокрацията\&quot; отиде в Америка с парите от данъците на нашите родители, то се връща тук не за да работи в посока ние да имаме възможност да упражняваме родителските си права като американските родители, а да ни упреква, че не го правим, т.е. \&quot;хубавото\&quot; лице се върна като \&quot;гримираното лице на българската демокрация\&quot;, което след като е нахранило с \&quot;хубава храна\&quot; своето дете смело може да ни громи нас, че нямаме време за друго освен за \&quot;вафли\&quot;, с които да храним нашите деца. Но това не е единственото \&quot;гримирано лице\&quot;, ако тя ни упреква, то бившият редактор на вестник \&quot;Демокрация\&quot; (Волен Сидеров) открито ни призовава към агресия от всякакъв вид и нюанс, като се прегръща с тези, срещу които довчера плюеше, надявайки се, че и на нас разширените му зеници ни въздействат толкова силно, колкото на него причината те да бъдат разширени. Панделиева, хайде поне Вие, осъзнайте, че след вояжите си се завръщате в страна от Третия свят, но не и сред жители на страна от Третия свят, в която Вие се явявате гуру на цивилизацията.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ava

    25 Юли 2015 7:04ч.

    Mnogo elementarno napisano I glupavi neprovereni tvurdenia. Ot 15 godini zhiveia v USA I istinata ne e takava. I kakva e tazi manipulacia sus spiashtoto dete na pisheshtata? Zashto ne pokazhe snimki na izostaveni I prenebregnati deca, a tursi sboite 15 minuti slava? I zashto sravniava s ciganite sluchai na absolutno nezasluzhena zhestokost produlzhila s dni I sedmici stovarila Se vurhu bezzashtitno, nevrustno dete v uzh normalna grupa ot obshtestvoto? Da, mnogo e actualna temata s romite, no ne I kogato prestupnostta I izvrashteniata Se sluchvat v sreda, kudeto ochakvash chovechnost.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ninella Varbanova

    25 Юли 2015 7:28ч.

    Това беше и моята първоначална реакция. До вчера, когато бях при личната ми лекарка, която е личен лекар и на тази майка и на това детенце. Не съм спала цяла нощ от мисли за детето, майката и изродите. Питах жената какво мисли за случая, И тя беше много разстроена. Каза, че майката безкрайно е искала това дете и много го обича. Докато е била бременна едва ли не сама си е ремонтирала апартамента, гледала го е прекрасно, винаги е била супер стриктна с прегледите, а когато е отсъствала хората, които са се грижели, са били отговорни и са го водили те. Родителите й са починали. Т.е. тя наистина е самотна майка. Аз също се водя такава, защото отглеждам сама 2 деца от двама бащи, но имам много подкрепящо семейство и стандарт, благодарение на който нямам дилемата дали да оставя временно детето си на някой, близък или не толкова (ако съм притисната от обстоятелствата, какъвто е бил случая тук) или заедно да си умираме от глад. Дори и на най-близките си приятелки не мога да имам пълно доверие, защото при една от тях дъщеря ми за малко не падна през прозореца. Което може да се случи и в мое присъствие, понякога това става за секунди. Така че, както започнах – да не съдим без да знаем в детайли за какво става дума. Колко от тези, които го правят имат представа какво е НАИСТИНА САМ да гледаш дете у нас?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • kati

    25 Юли 2015 11:39ч.

    Аз също живея в Америка от години, но малко време ти трябва, за да разбереш, че грижата за деца и инвалиди е първостепенна, законите са строги и се спазват. За гледане на бебе лично ние се обърнахме към специализирана агенция, но е трудно наемането за кратки периоди. А г-жа Панделиева, вместо да сравнява несравнимото, да се захване с колегите си с предложения за заведения, които да предоставят услуга гледане на деца за периоди от месец и повече...дългосрочно, за деца в предучилищна възраст. Как така пансиони за кучета и котки има, и всеки, който отсъства по-дълго от дома си може да ги ползва, а за деца няма? При това случаите на работещи в чужбина българи са десетки хиляди и много от тях нямат възможност да вземат детето със себе си. Често живеят по няколко души в стая или апартамент. За децата, които остават в България, говорят български и учат в български училища, трябва да се полагат грижи от държавата и обществото. Защото много родители вземат със себе си децата си, които учат в чуждите училища, някои дори не говорят български, и познайте кога ще се върнат обратно в България!Това е проблемът на бъдещето на тази държава :(

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българин от Б

    25 Юли 2015 20:53ч.

    Кати, г-жа Панделиева няма задължение да се хване и организира заведения за гледане на деца, това е въпрос на бизнес.А иначе и аз не мога да си обясня как се получава така, че родителите се оплакват от недостиг на детски градини, гражданите се оплакват от безработица а не правят очевидното, а именно безработните да се самонаемат за помощ при отглежане на деца.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • kazhi mu ma,kati!kazhi mu na toq!

    25 Юли 2015 21:41ч.

    Kak mozhe da se ostavi tri godishno dete za mig bez nadzor!Nachi toq,det go naela maikata,mu dala kliuchovete na apartamenta da hodi da naglezhda i hrani deteto.Am posle?Posle da si hodi u doma si.Toi pa schel kat po-celesaobrazno da prati tam sina si za po-dalgo dnevno prebivavane s malkoto momchence.Kati ma,ama ne samo tam det si ti,tova go zabranqvat i nakazvat.Vinata si e u maikata-gurbethiika.Kat ne moe da se spravi,da go e vzela s neq i da go dade tam na nqkoi v Skandiq

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българин от Б

    25 Юли 2015 22:47ч.

    примерът(въпросът) ми по-горе е за краткотрайно гледане на дете, очевидно не става за напълно откъсване от родител(и).Няма кой да поеме отговорност за деноношни грижи на дете, то не е само физическо отглеждане, а и възпитание а и родител трябва да е луд, за да го повери на външен човек. Има и юридическа част, която го прави невъзможно, и с пълно право. Да си вземе гурбетчийката детето и там да търси помощ за отглеждането му, добре, но това е свързано с плащане, което може да си позволи само семейство с двама работещи или някоя самотна майка, която печели поне средното, а ако и тя едва печели от нископлатена работа, тогава накъде? Почти като при барон Мюнхаузен, който затънал в тресавището, но се хванал за косите и се издърпал нагоре, само дето не може да стане така в живота...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ava

    26 Юли 2015 12:31ч.

    Zhenata ne e ostavila deteto bez nadzor. Nalozhilo I Se e da zamine I e NAELA chovek da ostane da zhivee v neinia apartament, za solidnata suma ot 1,200 leva + hrana za deteto. Tia ne e iskala usluga, a si plashta dosta dobre za gledane na dete. Ne mi Se struva bezotgovorna postupka. Po tazi logika I maikata na prebitoto novorodeno e vinovna, Che e otishla da razhda v onazi bolnica, a ne v druga. Takova prestuplenie iavno Mozhe da stane navsiakude. Utre, ako Se sluchi v detska gradina, shte obviniavate li maikata, Che si e ostavila deteto tam?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Истина

    26 Юли 2015 22:58ч.

    Повечето от писачите сте нахъсани срещу авторката която с точен анализ ни показва ситуацията на децата в БГ. Подмяната на ценностите в България е очевадна. Деца без единия родител са осакатени. Стига с егоизм и криворазбрана еманципация. Като си решил да имаш деца създай семейство за да имат нормална среда за живот. Не че няма трагедии и в семействата но в БГ е епидемия никой да не създава семейство защото било модерно и защото майката да се развива професионално. Ами че развивай се професионално като искаш но нямаш право да хвърляш в боклука една малка душа докато ти се изживяваш на велика професионалистка. Има си време и място за всичко. животните не си захвърлят така малките както става в момента в БГ. Всеки се оправдава че трябва да работи ами ако е така няма нужда да осакатяват една душа. Чипа наистина е за промяна на новото поколение в БГ то и за това загиваме като нация.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Nevena Senior

    27 Юли 2015 5:59ч.

    Rodena sum 1959 v Sofia.Roditelite mi sus zakon bqha zaduljeni da rabotqt i raboteha .Otrasla sum v qsli i detska gradina, kakto vsi4ki moi vrustnitsi.Az su6to sum bila i produljavam da buda rabote6ta mayka na 2 detsa.Otkoga maykite v Bulgaria trqbva da si sedqt v ku6ti da si gledat detsata?A da, zabravih da kaja, 4e i dvete mi babi sa raboteli-ednata be6e rodena 1902, drugata 1907...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • nevermind

    30 Юли 2015 1:48ч.

    г-жа Панделиева е овладяла добре писарушкането. Журналист е все пак. А дали се е сетила да си провери информацията, или това не е задължение на лешояда? Жалка сте, макар и добре боравеща с думите

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Христина

    30 Юли 2015 15:29ч.

    Има нещо, което не ми допада в тази статия. Някак си не прави чест на авторката, да използва конкретен случай, да назовава имена, да прави внушения, да тълкува обстоятелства и \&quot;факти\&quot; и да се опитва да натика цялостната ситуация в тесните рамки на този конкретен случай, но без да е проверила истинността на използваното в статията. Още когато е публикувана статията имаше съмнения дали въобще е поверявала детето си на някакви непознати тинейджъри... да не кажа, че дори се опроверга. Никой нищо не знае, хайде и аз нищо да не знам и просто да предположа. Някакви съседки се изказват как по принцип някаква женичка го гледала и се чудят как е попаднал при лошите батковци. Ами ако дни преди заминаването нещо се е случило с тази женичка, примерно налага и се да бъде приета в болница? Срещу това заплащане е лесно да се намери друга, но детето как ще приеме присъствието на някаква непозната леля, която в повечето детски очи такива женички изглеждат почти като вещиците от приказките. Дори и да намери някоя с благо излъчване, която от пръв поглед грабва детското доверие, имало ли е време това дете да се адаптира към въпросната нова гледачка (а за майката това може би е било важно, нямало е да бъде доволна като някой просто му натика попарата на сила за закуска или да го подкупи с шоколадче за да е послушен, търсила е нещо друго като отношение явно). Поглеждаш към съседния апартамент или вход, или блок и изведнъж ти светва лампичката в главата - А, ето! Той много обича чичо Х, с него сме семейни приятели от дълги години, познава го много добре. Харесва и младия му син батко У, намира го за забавен и готин батко, често се засичат докато си играе пред входа и тича след него \&quot;Бате У, бате У, виж каква нова количка имам!\&quot;. Поверява грижите на бащата на У с най-добри надежди и доверие, което в последствие бива разбито не на пух и прах, но като след атомна бомба, с неизлечими трайни във времето последици. Жената е можела да вземе детето със себе си, можела е да го влачи по кораби, самолети, автобуси - никой не е наясно откъде тръгва корабът, откъде минава и къде акостира. Ако има рискови зони, бил ли е готов 3-годишният организъм да понесе всичките ваксинации, ако предполага сериозна смяна на климата, как ще я понесе тази промяна, ако достатъчно дълго ще бъде откъснато от естествената му среда как ще му се отрази, как въобще понася пътуване на кораб (ей тук веднага мога две ръце да вдигна в подкрепа на твърдението, че е доста вероятно, когато се опиташ да прекараш дете през прохода Шипка и това да е на цената на поне 5 повръщания, нищо че скоростта е не повече от 30 км/ч), какво точно ще се случва на фона на цигулките също само и единствено майката си знае и така е преценила - да не го взема със себе си. Вече се чудя доколко мога да вярвам на вас журналистите ;( , но според новинарската емисия на едни ваши колеги, след като е излезнало от кома, детето е потърсило МАМА, не някаква си вафла, не се е сетило да потърси дори любимия си син заек или оранжево плюшено мече, потърсило е МАМА. И не я е търсило за да я \&quot;изнудва\&quot; и да злоупотребява с тежкото си положение \&quot;Мамо, искам сладолед!\&quot;, поискало е песнички да му пее... Това говори за силна връзка, а такава връзка трудно може да се изгради ако детето не усеща, че е на върха на върховете сред приоритетите ти в живота.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи