Радев: Начинът на гласуване трябва кардинално да бъде променен

Радев: Начинът на гласуване трябва кардинално да бъде променен

Следвайте "Гласове" в Телеграм и Инстаграм

Начинът на гласуване трябва кардинално да бъде променен. Това заяви в Пловдив президентът Румен Радев по повод случилото се в отделни секции с изборните резултати по време на последните парламентарни избори и последвалото дело в Конституционния съд за законността на вота, предава БНР.

"Аз затова и призовах отново внимателно, без бързане, да се обмисли изборното законодателство. Този въпрос с начина на гласуване, с неговото отчитане, трябва кардинално да се промени и наистина машинното гласуване 100% е един от начините да се справим с този порок", коментира държавният глава.

По думите му дали и как ще се върне, вече е въпрос на българския законодател.

"Защото това, което се случи напоследък, институциите се делегитимираха една друга и това наистина тотално отблъсква хората от изборния процес и от урните", обясни Румен Радев.

На срещата си със студенти от Пловдивския университет Радев каза още, че честните избори са фундамeнтът на демокрацията и ние не можем да продължаваме повече по този начин.

 

Източници: dnes.dir.bg, БНР, NOVA

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • Майна

    13 Март 2025 14:18ч.

    Какво внимателно обмисляне и то да се приеме от мафията? Ти подиграваш ли се? Не виждаш ли, че има пълна фалшификация на изборите. Ти явно смяташ , че трябва да кажеш нещо и да се врътнеш? Защо връчи мандат при изнасяне на факти за фалшификация на изборите. Имаше право тогава да ги обявиш за нелегитимни и да се направи пълна проверка. Но, какво ли изобщо коментирам.., на мен ми е ясно

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 4i4o 4ep

    13 Март 2025 14:45ч.

    В България се противопоставят две коалиции - на хартиените измамници и на машинните мошеници. В последно време никоя не можа да вземе превес и си гласуваха да вървят едновременно и хартиените измами и машинните мушенгии. За съжаление никой политик май няма интерес от честни избори!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 4i4o 4ep

    13 Март 2025 14:57ч.

    Аз съм за машинно гласуване, но машините да са МАШИНИ - принтери и калкулатори в помощ на СИК! Машините не са завършили Харвард, те се програмират от хора и ако ги програмираш, че 1+1=3, ще го смятат за 3! Както изчезват чували, така изчезват и флашки! Както са драскат бюлетини и протоколи, така и на машина се гласува за средно по 20 сек.!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анонимни чикиджии

    13 Март 2025 14:25ч.

    Военният има фуражка на главата, тя означава няма нужда да мислиш, ще ти кажат, какво да изпълняваш, толкова за фатмака президент.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    13 Март 2025 14:36ч.

    Хайде ти да спреш да се месиш във вътрешните дела на страната, че щом си пипнал някъде, все едни големи пацуле си оставил! 🤮

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ?????

    13 Март 2025 14:38ч.

    Много силно съм резервиран към машинното гласуване в нашия вариант. Практически то е подконтролно на частната фирма Сиела, чиято политическа ориентация е известна. Вариантът на Костадинов с машини сканиращи бюлетината и след това сверяване на резултата с ръчно преброените бюлетини е по удачен. Но и разбира се Сиела трябва да се отстрани.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 4i4o 4ep

    13 Март 2025 18:48ч.

    Съгласен, ама не мога да разбера сега къде е проблема разписката да стане бюлетина. Един печат на гърба и готово. Ще има и икономия на хартия, няма предварително да се произвеждат милиони бюлетини!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Майна

    13 Март 2025 14:38ч.

    Той са мият гази пълномощията , които има един Президент! Той самият се гаври с българите . Вижте- ,,"Няма как да издам указ за провеждане на референдум за еврото, защото аз не мога да нарушавам закона. Това категорично трябва да е ясно - само българският парламент може да реши дали да има референдум, или не". Това каза президентът Румен Радев в Пловдив пред студенти, цитиран от БНР. Искане към него да насочи референдум дойде от партия "Възраждане". Радев припомни, че България е поела ангажимент да се присъедини към общата европейска валута още с подписването на присъединителния договор. "

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Госпожа рукола Z е права!

    13 Март 2025 15:14ч.

    Поздрави от ГДР!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 100% измама

    13 Март 2025 14:55ч.

    В Германия не гласуват с машини! Германският Конституционен съд е постановил, че целият процес трябва да е достъпен за граждански контрол, при това да е достъпен и обясним за всеки гражданин без да са необходими специални знания и умения, включително компютърна грамотност.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан д-р Чолев

    13 Март 2025 15:49ч.

    Каквито и технологии да въвеждаш, те няма да подобрят радикално нещата, защото условията за купуване на гласове и масово генериране на невалидни бюлетини няма да изчезнат. Решението не е и в мажоритарни избори, защото те дори в по-голяма степен биха стимулирали купуването на гласове, било нелегално (както е и досега), така и легално (с безпринципни пазарлъци между партиите за подкрепа на някой от кандидатите) . А и мажоритарните избори биха довели до двупайртийни парламенти, с много по-остро противопоставяне, култура на отхвърляне и резки и не винаги обмислени (партизански) промени, когато махалото отиде до крайност в другата посока. Пропорционалната система е подходяща за нашите ширини, защото отразява многообразието в обществото, дава възможност за представителство и електорална тежест и на по-малки обществени формации, способства за коалиционна култура и намирането на компромиси в общ интерес, укротява донякъде ексцесите на антагонизма. Тя обаче леко може да бъде манипулирана при лоши практики, както е у нас. Едно от решенията, които обаче биха я стабилизирали, е да се намали значението и влиянието на купуването на гласове в избирателните райони. Това може да се направи, като цялата територия на страната се третира като един изборен район, по модела на Израел, и се отчитат всички набрани гласове за дадена партия и процентното им съотношение спрямо всички гласували граждани в държавата. Така няма да минават номерата с купен вот, задраскани и невалидни бюлетини, защото статистически ще бъде трудно по този начин да се завладяват депутатски места или ще трябват толкова много парични знаци, да са купят мандати, че това няма как да остане покрито и да не може да се разследва (follow the money), а да не говорим, че никой няма да хвърля пари нахалос, ако не е сигурен, че ще му донесат някакъв дивидент. Така ще се прекрати практиката мерцедеси с дебеловрати да обикалят изборните райони по време на кампанията с торби пари, да се дават дърва за огрев, да се заличават вересии или дават други бонуси. Трябва да се отчита и демографската ситуация и за това, че компактни групи от населението с нисък жизнен стандарт и ниво на образоованост винаги могат да служат като хранителна среда за купуването на гласове, следователно трябва да се намери начин от една страна да се намали или неутрализира тяхното значение по време на избори, а от друга - да се повишава нивото на култура и съзнание, което ще действа, в дългосрочен план?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иван

    13 Март 2025 15:56ч.

    Все ще е така докато не дойде някой от вън да изчисти всичко.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Ф" като фалшив: Фалшиви избори, фалшиви депутати фалшив парламент...

    13 Март 2025 15:56ч.

    ЦРУшникът-триморец също е притеснен заради поредното осиране на българската буржоазия!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ВИК

    13 Март 2025 16:15ч.

    Не коментирам тримореца. Той е перфектен лицемер за овчедушната популация. Гледам репортажите от т.н.европейски страни. Хората изсипват хартиените бюлетини и започват да броят. Кротко и почтено. Няма мущии, няма машинки няма протести за фалшификации, няма повторно, треторно преброяване. Не коментирам купен или корпоративен вот. И всички приемат резултатите без да има капчица съмнение за фалшифициране. Що така, бе Миме в нашата мамковина не се получава? Цялата верига на провеждане на изборния процес е огорчен, ноо " булгар, булгар" тарикат, но просто - тъпанар. Бг-то европейско лустро на " бе, европейци сме, но не съвсем". Те това е!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ВИК

    13 Март 2025 16:16ч.

    Не огорчен, а опорочена. Пфу!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ВИК

    13 Март 2025 16:19ч.

    И не машинките са разковничето на честните избори.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мама

    13 Март 2025 16:29ч.

    Румене мама, нали ти организира толкова пъти изборите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ghost

    13 Март 2025 16:32ч.

    Изцяло машинно гласуване, защитени линии(примерно на БОРИКА), отворен код подлежащ на опит по всяко време, собствени машини, постоянно действаща администрация и никакви фирми, стабилен във времето Изборен кодекс, а не да се кърпи според зависи. Не решава проблема с контролираният вот, но няма как да купиш СИК или ЦИК.Да не говорим че машините може да стоят и да се ползват за граждански инициативи, референдум из местни и национални, а и са елементарни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • OLD

    13 Март 2025 16:54ч.

    Още един " плевню"?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гражданин

    13 Март 2025 17:09ч.

    ДА, ТРЯБВАТ ПРОМЕНИ! ВДИГАНЕ НА ПРАГА ЗА ВЛИЗАНЕ В НС НА 10 %. БРОЕНЕТЕО НА БЮЛЕТИНИТЕ ДА СТАВА ЕДИНСТВЕНО И САМО В ЦИК ПРИ НАБЛЮДЕНИЕ С КАМЕРИ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    13 Март 2025 17:17ч.

    Всъщност бих го намалил на 1%, ако ще е пропорционална-в един мандатен район, без субсидия,заплати-средна за страната,и няма да фиксирарам броя на мандатите, а примерно един на десет хиляди валидни. Теоретично , при 5,5 милиона в страната ще са 550(без секции в чужбина), при сегашната активност акт де сегашният състав. Никой не е казал че демокрацията трябва да дава бинус на баце или мамин, или че трябва да им е лесно да ни яхат. Нека да са оетнайсет партии, да се научат да търсят кон се със, пък и да има максимално представителство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • даже не процент

    13 Март 2025 17:21ч.

    А с десет хиляди гласа в национален мащаб и имаш глас. Вярно-ще се напълни с кифли и спортисти, ма това иска, народа да си носи кръста.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    13 Март 2025 17:22ч.

    Кво? Слуги на народа ли избираме или цар и деребеи?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    13 Март 2025 17:37ч.

    За им пет активен мандат и отзоваване на депутата ще стане прекалено сложно, не кати гласуване, а ще трябва санкция "да бъде премного бит и публично ебан" при явно служебно несъответствие, а това ще редуцира кандидат елита до под нивото за желаещи да служат в комуналната чистота(макар че кат погледнеш дори трамвайното депо е по-читаво от "цветът на нацията" днес, та струва да се обсъди(

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Старата Маги

    13 Март 2025 19:39ч.

    Машинно гласуване, но не с тези машини! Навремето бяха предложени машини за гласуване, направени от български фирми, които бяха подходящи точно за целта, но нашите умници предпочетоха вносните, скъпи и трудни за обикновените хора машини , защо ли??

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи