Антоний Тодоров: Издигането на Сергей Станишев за еврокомисар би било силен ход

Антоний Тодоров: Издигането на Сергей Станишев за еврокомисар би било силен ход

Автор: Ива Капкова, dnes.dir.bg

Издигането на Сергей Станишев за еврокомисар би било силен ход за БСП, но и за държавата, смята анализаторът Антоний Тодоров. По думите му сред предимствата на бившия президент на ПЕС и бивш евродепутат е големият му опит в европейските институции и това, че той познава механизма им на работа. "И лично познава много хора в тях", коментира политологът. Освен това знае как се управлява администрация и бюджет, като бивш премиер, а не са много еврокомисарите, които са били министър-председатели. До този момент България е номинирала само жени от ЕНП, констатира още Антоний Тодоров. Затова, според него, Урсула фон дер Лайен ще бъде изправена пред постигане на трудни баланси - от една страна да постигне паритет жени-мъже в Европейската комисия, а от друга - паритет между различните политически семейства в ЕК.

- Г-н Тодоров, какво означава за България ресор регионална политика в ЕК? Издига ли ролята ни в ЕС това решение да поемем кохезията и какви са предизвикателствата? 

- Първо, това е голямо предизвикателство пред следващия български еврокомисар, защото кохезията е нещо, за което твърде много напоследък се говори в Европейския съюз, до степен някои да я поставят под съмнение изобщо. Това е сближаването на страните, това е разширяването и т.н. Тук ще се изисква определени умения да се работи в средата на европейските институции с европейските партньори. Второто нещо е, че българският еврокомисар, нищо че е от България, не е представител на България в Комисията. Това го знаем и е хубаво непрекъснато да си го повтаряме. Тоест, не можем да очакваме от българския еврокомисар да прави нещо специфично за българските интереси. Той ще трябва да работи за интересите на ЕС, иначе би направил голяма грешка. Иначе да, ще се заговори повече за България. Това ще бъде хубаво, ако стане.

- След като говорим за сближаване на региони и държави, логично е да се изисква кандидатът да притежава качества на дипломат?

- Там е работата, че ще се изискват умение, но като кажем дипломация, също така ще се изискват умения и опит за работа с различните европейски структури, познаване на това как функционират, включително лични познанства ще са от значение. Да, голямо предизвикателство е тази кохезия. От друга страна, като говорим за България, една страна, която с труд постига кохезия на собствените си региони, това ще е голямо предизвикателство да видим как ще постига кохезия между европейските държави и техните региони.

- За първи път партиите имат възможност да номинират кандидати за еврокомисари. Утре е крайният срок, а вече имаме три дамски номинации от ГЕРБ, ИТН и ДПС, макар третата да е оспорена заради вътрешнопартийните проблеми. Разбира се, крайното решение е на кабинета "Главчев", но от какво ще се ръководи той, според вас - от партията, която номинира кандидата, или от профила и визитната картичка на номинираната личност? 

- Аз се страхувам, че ще се ръководи най-вече от партията, която номинира кандидата. Но понеже казахте - има три жени, има и един мъж. Това дали мъж или жена си се родил, нямаш нито вина, нито отговорност.

- Визирате това, че спрягат Сергей Станишев за кандидат на БСП?

- Да, говори се за Сергей Станишев. Още не зная дали ще го номинират. Засега има три жени, но от друга страна, според правилата, които самата Урсула фон дер Лайен, председателката на ЕК постанови, би трябвало България да номинира двама - мъж и жена, за да може тя да избере. Но тук сме в капан - има много кратко време. А и това, че партиите предлагат кандидати - добре, да кажем, е демократично. Но по-демократично щеше да бъде, ако парламентът имаше време да обсъди тези кандидатури и да даде своето съгласие. Няма да има време. Така че, служебното правителство ще определя.

- А очаквате ли да има съгласуване с президента подобен избор, доколкото това видяхме при излъчването на служебните министри?

- Съмнявам се, че ще има разговор с президента на тази тема. Ще го уведомят, няма да е друго. Защото така работят при нас политиците.

- Досега все жени бяха българските еврокомисари, а ЕК се стреми да има паритет между половете, което споменахте и вие. От друга страна пък еврокомисар по тази тематика до този момент беше представител на европейските  социалисти - Елиза Ферейра. Доколко това е знак, че председателката на ЕК, която е от ЕНП, може сега отново да заложи на еврокомисар от социалистическото европейско семейство и така Фон дер Лайен да наруши традицията еврокомисарското място да бъде запазено само за ЕНП, както е било досега при българските кандидатури? Вероятно, освен паритета на половете, тя спазва съотношение между европейските политически семейства? А единствен кандидат на европейските социалисти би бил Сергей Станишев?

- Трудни баланси. Не знам дали Урсула фон дер Лайен ще има храбростта да се противопостави на очакванията в нейната партия ЕНП. Но пак е въпросът за баланса. Балансът е важен - едновременно да има джендър баланс, тоест мъже и жени, и едновременно да има политически баланс между трите съставки, които подкрепят в момента Урсула фон дер Лайен - ЕНП, европейските социалисти и европейските либерали от "Обнови Европа". Така че тези два баланса не е много лесно да бъдат постигнати. Но пак да кажа - ние, от България, ако претендираме, че балансът между мъже и жени е важен, и номинираме само жени за еврокомисари, е хубаво да погледнем към себе си. Например, в кандидатдепутатските листи на партиите дали има колкото мъже, толкова и жени, и особено дали на първите места в областите ще видим както мъже, така и жени в сравнително равен брой. Баланс все пак обикновено се търси при равни други условия, защото иначе би било не много добре за функционирането на политиката.

- От БСП не изключиха възможността да номинират бившия президент на ПЕС и дългогодишен евродепутат. Очаквате ли да го направят и да номинират бившия си председател на партията, все още има време до крайния срок утре?

- Това ще бъде изпитание за социалистите в България. Изпитание за това накъде са тръгнали, накъде искат да поемат наистина. Защото издигането на Сергей Станишев би било, според мен, един силен ход на самата БСП, за да покаже, че някак е решила да промени нещо съществено в много скорошната си остиря, белязана от много други неща, не искам да влизам в детайли. От друга страна Сергей Станишев има изключително богат опит в европейските институции - не само като председател на ПЕС и като евродепутат. Преди това той е имал и административен опит и като ръководител на правителство, а не са толкова много еврокомисарите, които са бивши премиери. Мисля, че един еврокомисар, когато го номинират, трябва да бъде издигнат с идеята, че е добре да има предварителен опит в управление - най-кратко казано - на бюджет и на персонал. Защото това управляват еврокомисарите. Иначе са еврокомисари, които тепърва навлизат в проблематиката си и това ги прави доста зависими от компетентността на колегите им, а и на други хора, които се опитват да им пробутат едно или друго да правят.

- С какво кандидатурата на Сергей Станишев би могла да бъде по-силната номинация, за да бъде избран, освен че има премиерски и евродепутатски опит?

- Най-вече опитът му в европейските институции. Не изобщо опит във външната политика и не изобщо в управлението. Той познава как работят европейските институции. И лично познава много хора в тях. Това би било един допълнителен плюс и би му улеснило работата. И го прави много подходящ за еврокомисарския пост. 

- Номинираме еврокомисар на прага на поредните предсрочни избори за НС. Очаквате ли по-драматична предизборна кампания, като имам предвид и кризата в ДПС?

- Според мен ще има много затруднения. Кризата в ДПС - едно, а дано не се получи подобна криза и около БСП, защото там имаше податки, че някой ще оспорва правата на сегашното ръководство да номинира депутати. Всичкото това ще затрудни предизборната кампания още при регистрацията. Какво ще се случи е друг въпрос. Но аз лично не очаквам да се случи някаква особена революция. Може да попадне някой нов в НС, от типа на "Величие", но това няма да промени съществено общия състав на Народното събрание, така че да може да се излъчи едно стабилно управление. Тоест, отново ще разчитаме на въображението на тези, които са се захванали професионално с политика, за да намерят някакво решение. Не да правят всеки ден революция, защото това е безсмислено, но всеки ден да правят по нещо добро за страната. Дали ще успеят да го постигнат е едно добро очакване.

- На какво залагате Вие - че това ще бъдат последни избори за дълго време с редовно правителство след това, или поредните предпоследни?

- Не мога да заложа, там е работата. Много ми се ще да имаме редовно правителство, но може то пак да не се случи. Всеки участва в тези избори с очакването да получи абсолютно мнозинство, знаейки много добре, че няма да го получи. Следователно трябва отсега да мисли как си представя едно бъдещо управление и с кого. Разделенията са най-различни. Има разделение по данъчната политика или политиката по доходите. Има разделение за съдебната реформа - как и докъде да бъде прокарана. Има разделение за войната в Украйна. Всяка една от партиите трябва добре да си направи сметката за това кое от тези поне три неща ще сложи на първо, второ и кое на трето място. Тоест, по коя тема би била склонна да направи компромиси в името на нещо, което е поставила на първо място. Иначе няма как да се случи каквото и да било съвместно управление с другите.

Източник: dnes.dir.bg

 

 

Коментари

  • Наблюдател13

    28 Авг 2024 15:58ч.

    Аха, вече е ясно кой е кандидатът на американците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тихомир Томов

    28 Авг 2024 17:46ч.

    Не може без еврейчета навсякъде, където се разпределят кинти. Пък и Херсонеца е експерт по Регионалните въпроси и рубашките !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Антрополог

    28 Авг 2024 18:20ч.

    И жената на архитекта на "подпорната стена" - "къщичките за птици" на плажа - е от същото тесто, но от Пазарджик.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • С. Станишев даде безплатно военните ни бази на САЩ, назначи М. Кунева за еврокомисар и заедно с нея закри атомните ни енергоблокове.

    28 Авг 2024 21:50ч.

    закри училищата в селата, обезлюди България и подари безплатно младите ни хора на богатите държави. Ръстът на БВП при неговото управление се дължеше на презастрояване - соросоид като А. Тодоров.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Илиев

    28 Авг 2024 16:04ч.

    СерГЕЙ цоцорка парички дълги години на "синекурни" длъжности,избирането му би било голям провал!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • dabedabe

    28 Авг 2024 16:07ч.

    Одобрявам! Ако сме разумни, ще пратим Станишев. Но много хора му броят парите. А басмата е гола вода. Ако Главчев предложи и Станишев, ще ми се издигне в очите. Уточнявам. Не съм членувал в БКП, БСП, и не съм гласувал никога за тях, е след 1989 де.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Костов

    28 Авг 2024 16:59ч.

    Съгласен за Станишев ! Безспорно най-добрият избор.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ?????

    28 Авг 2024 16:16ч.

    И аз одобрявам. Там му е мястото на това хлъзгаво мекотело. Той за друго не става освен за европейски синекурни длъжности. По-добре да стои по-далеч от България и да си гукат там с бившата любима и настояща евродепутатка на Пеевски.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "силен ход"

    28 Авг 2024 16:27ч.

    за окончателното компрометиране и окончателния край на БСП.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мария...

    28 Авг 2024 16:45ч.

    ????? 28 Авг 2024 16:16ч. Вигенин?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ?????

    28 Авг 2024 16:48ч.

    Тия все едно са еднояйчни близнаци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Подкрепям с две ръце(а и с повече)

    28 Авг 2024 17:59ч.

    горният коментар!Тоява зловонно влечуго-досущ тейко си,следва да маа кюлоти в измишльотината Е.С. и тук да не му виждаме мръснишката физиономия!Лошото че ще бъде добре заплатен и че ще се изживява като балкански фактор!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 28 Авг 2024 16:45ч.

    28 Авг 2024 18:08ч.

    А защо не вАгинин?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ама стига сме се излагали

    28 Авг 2024 16:26ч.

    с кандидати от обора! Най-добре би било всеки да може да се кандидатира и да се осъществи подбор по конкретни критерии.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ?????

    28 Авг 2024 16:46ч.

    Абе те още не знаят за какво ще отговаря нашенския еврокомисар но хората за тази синекура са вече известни. Професионализмът не е нужен и нищо не значи. Волгин ги описа много правилно - празна каца в която урсулките ще наливат каквото им е нужно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Михаил Михайлов Константинов

    28 Авг 2024 16:33ч.

    Нищо лично, но комунизмът е обявен за престъпен строй в РБ (закон от 2000 г.). Интересно, дали в Германия ще издигнат някога потомък на Гьоринг за еврокомисар?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    28 Авг 2024 16:43ч.

    То туй не е за хвалба. Само показва, колко им е бил акълът на гласувалите тази смешка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мария...

    28 Авг 2024 16:58ч.

    Михаил Михайлов Константинов, урсула фон дер лайен, аналена бербок, олаф шолц, доналд тукс , кристия фрийланд , анджей дуда... Общото между всички тези хора е, че предците им са нацисти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Валя

    28 Авг 2024 17:17ч.

    Германия си имат фон дер Лайен и Аналена Бербок и т.н. Чак ми е противно да им изписвам имената😡

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Боряна Димитрова от ЛГБТ НПО "Алфа Рисърч"

    28 Авг 2024 16:34ч.

    Антоний Тодоров - храненик на Сорос в СУ, подписал се за въвеждане на ЛГБТ в училищата и детските градини. Лобира за Херсонеца и сладката му службица комисарска при Урсула! Веднага го задействаха!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Рада Кънева - драг кралицата

    28 Авг 2024 16:38ч.

    И къде го рекламира - в дир.бг, собственост на женицата на съсела!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гражданин

    28 Авг 2024 16:50ч.

    Кое му е силното?! Този така нар. политолог като всички останали ...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Добре де, ама вижте какви хора пращаме.

    28 Авг 2024 17:04ч.

    Ами те нямат сериозни професии. Дрънкала някакви. Ако всички правят така, защо се чудим, че ЕС назадва? Пак че в комисиите се намират и грамотни хора и се получават и положителни неща. Но Европа като държава/федерация е абсурд с толкова разнообразни мравки и езици. Спомнете си Вавилонската кула.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Необичаен

    28 Авг 2024 17:07ч.

    Серго е учил за шеф. Неудобно е да работи за хляба си.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Басмата като премрежи поглед,

    28 Авг 2024 17:12ч.

    глей к' во става. Работата ще върви сама. Аз се опитвам да намеря някаква логика в цялата работа.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    28 Авг 2024 17:25ч.

    Тоя чукундур къде окраде КТБ заедно с БОКО и шишко, бил силен ход за еврокомисията 🤣🤣🤣 Може, те и без това там събират само от крадец нагоре!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Станишеф,Кирето Добрев,плазмодия от Шумен-

    28 Авг 2024 18:03ч.

    Димитър,Дъбов и цялата сбирщина около тая т.н. нова левица са за боклука на историята !Жалко че така загробиха една партия като БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ

    28 Авг 2024 18:12ч.

    БЪЛГАРСКАТА КОМУНИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ беше ликвидирана на 4 април 1990 г. от англо-американските агенти Лилов и Луканов (В ЦРУ -Моторна лодка).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Съгласен съм с допълнението!

    28 Авг 2024 20:43ч.

    Това е факт неуспорим-синовете на правоверните комунисти,такива като Лукановци и Димитър Дъбовци унищозиха всичко сътворено от дедите им!За Лилов не знам-доста гадничък тип!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въпрос

    28 Авг 2024 18:43ч.

    Колко пък силен ход би бил, освен че в Брюксел отново ще се съберат с Йончева, пребоядисала се на турскосиня либералка, както и с Вигенин, който първо предаде самия Станишев, а след това и новата си покровителка Корнела... Искам да кажа, че от присъствието на това трио в Брюксел България няма да има никаква реална полза... Проечее, не знам, какво мисли по въпроса Моника...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    28 Авг 2024 19:27ч.

    Хохенгерови напеви, искаме СтанИ шеф.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    28 Авг 2024 19:32ч.

    Основен проблем на Демокрацията у нас е че остаря с едни и същи лица. Времената се менят, проблемите са други, мутрите са същите. Дори в "левицата" ментално са в криптата. Е това ако не е консерватизъм, здраве му кажи. Дори не консерви, а династичен дебилизъм.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    28 Авг 2024 19:33ч.

    Само някой да е споменал прогресизъмб и влизам в храчка

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • баба мара

    28 Авг 2024 21:41ч.

    катагорично съм против станишев нищо не свърши за два мандата в брюксел тои не може нищо да работи освен да ломоти хора с езици работяги с интерес за просперитета на българия трябват да се пращат в тези сборища

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • dabedabe

    29 Авг 2024 7:38ч.

    Решението за двата екземпляра ще вземе Главчев. Нека да видим. Интересно от коя партия ще е вторият.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи