"Св. Александър Невски": руската победа и българското възкресение, заедно в правдата

"Св. Александър Невски": руската победа и българското възкресение, заедно в правдата

Дарина Григорова. Снимка: Ваня Филипова. Текстът е писан за "Гласове" през 2021 г.

Българските бандеровци закономерно посегнаха на св. Александър Невски след 3 март, но русофобията е външната, геополитическата причина. Същинската причина е икуменическият проект срещу Православието – св. Александър Невски не се подчинява на католиците, не предава вярата, побеждава тевтонците. Св. Александър Невски е двоен символ – на руската победа за българската свобода, и на православната победа над папистите, на които се кланят българските безродни бандеровци.

"Св. Александър Невски" е викториален храм, символ на възраждането на Третата българска държава след победоносната Руско-турска Освободителна война 1877-1878 г. На 3 март 1882 г. в основата на катедралния събор са положени плоча и пергамент за българската памет за 1877-1878 г., “които изведоха из порабощение и тъмнина в свобода и светлина  злополучний дотогава български народ” [1].

Защо св. Александър Невски? Защото е небесен покровител на царя Освободител Александър Втори, и защото “спасението на Православната вяра е крайъгълен камък в политическата система на Александър […] която е нравствено-религиозна система” по Георгий Вернадски [2]. Смисълът на Руско-турската Освободителна война 1877–1878 г. също е религиозно-нравствен – служение на брата по вяра “ду́шу свою́ положи́тъ за дру́ги своя́” [Иоан, 15:13]. Не е случайно, че болшевиките ревностно унищожават паметниците именно за тази война [3].

За съвременното руско общество  св. Александър Невски е част от темата Изток–Запад, погледът е европоцентричен, независимо дали е положителен (спасяването на Рус от латиняните) или отрицателен (подчиняването на Рус на Златната Орда).

За България св. Александър Невски е част от темата Русия–Европа, българският поглед е русоцентричен – независимо дали е русофилски или русофобски. Ако за съвременна Русия историческата памет за Александър Невски е с религиозен, светски и държавнически ипостас, то у нас историческият образ на благоверния княз е с руски ипостас.

В съвременна Русия има понятие “дискредитатори” на историческата памет на св. Александър Невски, докато в България, когато целта е дискредитация на Русия, нашенци подчертават, че Александър Невски е руски, а не български светец. Гледната точка е светска и либерална, за православния човек няма значение дали св. Димитър Солунски е грък, или св. Йоан Богослов е евреин.

Русофобията на Фердинанд към светеца на катедралния ни храм може да бъде обяснена с тевтонската травма и латинянската историческа памет. Формално премиерът Радославов предлага и после парламентът гласува за преименуването на храма на името на Светите братя Кирил и Методий (от 4 март 1916 г. – 4 март 1920) против мнението на Българския Синод, използвайки като повод руския обстрел на Варна. Храмът “Св. Александър Невски” е осветен след връщането на името му през 1924 г.

Русофобията на съвременните борци с паметници и артефакти – било руски или съветски, благовидно патриотична, има псевдопацифистки нотки. Не  само името на катедралния храм, но и 3 март да се замени с 24 май, културата над държавата. Само че 24 май е празник на Православна България от момента на Покръстването и не зависи от историческата съдба на държавата, докато 3 март е началото на третата България след победата на руските войни срещу османлиите. 24 май е общославянски, културообразуващ център, докато 3 март е руски и български държавообразуващ център. Без 3 март като национален празник и без св. Александър Невски изчезва историческата причина за построяването на катедралата, размива се българската памет. Руската победа и българската държавност дават историческия смисъл/правда на храма. “Бог не е в силата, а в правдата!” [св. Александър Невски]

Вместо инициативи за преименуване на събора "Св. Александър Невски", възпалени от политически кратковременни цели, защо да не се обединим за издигането на катедрала на Св. Климент Охридски – първият епископ на български език? Къде, ако не у нас, в България? Да, св. Климент Охридски е бил подложен на гонения от немското духовенство, латиняните няма да са във възторг, не е еврокоректен, пък и на братята скопски и северомакедонски ще им е трън в историческата амнезия. “Нали свети Климент беше от български произход, както и свети Наум?” [Теофилакт Охридски].

[1] Радкова, Р. Храм-паметник “св. Александър Невски”. София, 1999, с. 18.

[2] Вернадский, Г. В. Два подвига св. Александра Невского // Евразийский временник. Кн. 4. Прага, 1925. С. 318–337.

[3] Решетникова, О. Съветската подмяна на Освободителната война. // Гласове, 5 март 2017 г.https://glasove.com/categories/na-fokus/news/syvetskata-podmyana-na-osvoboditelnata-vojna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • Наблюдател

    18 Май 2021 13:43ч.

    Защо "латиняните"? Няма такова нещо. "латиняните" са до 13 век. След това идва доминацията на германските народи. Борбата е между двете основни раси в Европа: германската и славянската. Германските народи са най-войствените и са успели да завладеят ЦЯЛА Западна Европа и голяма част от Света. Целта им ВИНАГИ е била да завладеят и Изтока. Множество са походите на германските народи на изток, с цел унищожение на славянските народи. Но ВИНАГИ са губели. Сега тактиката им е унищожение на славянските народи ОТВЪТРЕ. И успяват. България е превърната във васална държава на германските народи. Не се заблуждавайте, че Германия е единствената германска държава. На практика, НЯМА държава която САМА себе си да се нарича Германия, защото всички западноевропейски държави са германски.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Капитан Костя Копейкин (ТМ)

    01 Авг 2023 2:39ч.

    Доста уроци по история си пропуснал, колега.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • АБЕ ЖЪЛТОПАВЕТНО КОПЕЛЕ

    01 Авг 2023 11:35ч.

    Айде ти пък кажи клко си добър по Българската история . Щото като ти чета неграмотните писаници ,виждам че си учил във университетите на дъртия кукунделник Сорос . Впрочем там ви учат как от тъпи да станете още по тъпи национални предатели и марионетки на англосаксонците .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Наблюдател

    18 Май 2021 13:48ч.

    До коментар "на 18.05.2021 в 13:40 " Наистина ли си толкова тъпо копеле, за да цитираш македонец във връзка с отношението на БЪЛГАРИТЕ към Русия? Симеон Радев още не се е родил, когато България е освободена и се е родил в Османската Империя, с наследство от дядо му, натрупано от Кримската война.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до Наблюдател на 18.05.2021 в 13:43

    18 Май 2021 14:58ч.

    Не е сигурно дали са успели да превземат славянските народи отвътре. Избързваш...Или така ти се иска да бъде....Виждането е германоцентрично...Не че цивилизацията им не е велика. ..Но те отдавна разбраха, че не могат да се справят с изтока, разбирай Русия, която е не по-малко велика цивилизация доказала се исторически.. колкото и на някои да не им се иска да е така. .. Изобщо народите следва да се "съревновават" по приноса им в световното културно съкровище, какъвто е вечен приноса на тези двете

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Баш па Радев критерий ???

    18 Май 2021 15:15ч.

    "Жалко, много жалко !" Симеон Радев въобще не е съвременник и участник в събитията ,които описва в "Строителите на съвременна България". Осен това дори и като дете и юноша няма преки впечатления от живота в освободената част на България. Голяма част отживота му преминава в чужбина. Нарцис с навирен нос,раздаващ оценки на личности на които не може да се хване на малкия пръст. Роден е и израства в Ресен,учи лицей в Цариград и после в право в Женева. Хем се прави на анархист,хем служи на двореца и по-късно е дипломат в Букурещ,Солунското примирие,Берн,Хага,Анкара,Вашингтон,Лондон,Брюксел. Масон и делегат на Международния масонски конгрес в Женева. Върл подръжник на Стефан Стамболов - първият държавник на Третото царство започнал репресии срещу българи и първият разединител на българския народ. Питай наследниците на тракийските бежанци колко са доволни от подписания от Симеон Радев Ангорски договор през 1925г. Вместо да преговаря да си получат имотите обратно,договаря по принцип,без срокове и задължения от Турция някога България да получи парично обещетение. Ми то днес повечето наследници дори вече не знаят ,че дедите и бабите им са живяли в Югоизточна Тракия. По клаузите на Ангорския договор досега ,а и в бъдеще ще получим на Макавей макарите. Пълен шамшал.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поздрави от Далмация

    18 Май 2021 15:22ч.

    Опитът да бъдат напъхани тези близки по език народи под общото име „СЛАВЯНИ“ се случва едва в края на 16 век. Според Никола Виденов [Виденов, Н. Славянският мит, панславизма и съдбата на България. Авитохол. 2008, кн. 28, с. 31-45], думата "славяни" е измислена и влиза в политическа употреба за пръв път през 1593 г. от Винко Прибоевич. В книгата си "Слово за увенчаните със слава славяни" авторът пропагандира т.н. "илирска идея", целяща освобождаване и обединяване на южните славяни в нова Душанова империя – като използва новото понятие "славяни" вместо "склави", което по това време ,според някои съвременни автори означавало "роби" и „езичници“. Окончателно, терминът "славяни" се оформя под перото на абата от Млетския орден дон Мавро Орбини от Пиза (покръстен в католицизма далматинец), който през 1601 г. написва книгата "Царството на славяните, днес неправилно наричани скиавони (sciavoni = роби)". Известният чешки славист П. А. Шафарик отбелязва, че за пръв път в Русия формата "славяне" се появява в граматиката на Милетий Смотриский в 1619 г. [Н. А. Шафарик. "Славянские древности", М., 1848, т. П, кн. 1, с. 64-65]. След това названието "славяни" се утвърждава в Полша и посредством силното полско влияние в Русия се възприема обратно и сред руската интелигенция. В българските земи това название прониква през ранното Възраждане вероятно под руско влияние и се утвърждава чрез „История славеноболгарская” на Паисий, който в Хилендарския манастир е ползвал и съчинението на Мавро Орбини. Но самият Шафарик ни издава една тайна укрита по някакви съображения от историците . През 1848 г. чехът пише: "трябва да се отбележи, че ... даже в най-древните новгородски източници(например в. „Руская Правда“), винаги се пише “словянин”, “словене” и че свързването на тези наименования със съвременното название на славяните е просто една догадка". Екатерина Втора прегръща идеята за славянството като идеологическа основа за претенции на закрилник на "турските славяни". Тази идея служи предано на руската имперска политика на Балканите. Но всъщност нейната измамна същност е разкрита от руския епископ Иларион: " За тези които не знаят следва да обясним, че ЦЪРКОВНОСЛАВЯНСКИЯТ ЕЗИК ВЪЗНИКВА НА ОСНОВАТА НА ДРЕВНОБЪЛГАРСКИЯ НАЧИН НА ПРЕВОД ОТ ГРЪЦКИ НА БИБЛИЯТА И ДРУГИ РЕЛИГИОЗНИ КНИГИ НА НЕГО (на древнобългарски език – б.а.), направен от славянските просветители Кирил и Методий през 9 в., НО КАТО ЦЯЛО ТОВА ФАКТИЧЕСКИ Е ДРЕВНОБЪЛГАРСКИ ЕЗИК. // (http://reconkista. ru/russkiy-uazyik-dialekt-bolgarskogo/

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • джо гладника

    01 Авг 2023 1:09ч.

    какви ги каканижеш, момше? колко глупотевини си събрал на едно място, не е истина просто. а където има факти, си ги прочел като рогатия евангелието.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мунчо

    18 Май 2021 15:32ч.

    Благодаря , Дарина ! Както винаги , написанато от Вас е на изключителна интелектуална висота . Бъдете здрава .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    18 Май 2021 15:48ч.

    „Българският поглед е русоцентричен – независимо дали е русофилски или русофобски“ Точно това е вредата от русофилите, които заради вярната си служба на интересите на чужда държава, принуждават народът ни да се занимава не със своите интереси, а с руснаците. Един християнски народ трябва да е бого-центричен, руснаците също така трябва да се занимават с Божията воля, която никога не е давала права на сина да владее над бащата. Бащата, отецът, сее духовното и пожънва и телесното, което е в Божествения план и е писано. Българският народ също трябва да бъде богоцентричен, което винаги означава партиотичен. Понеже християнското учение се реализира в семействата, във всяко едно по отделно, където любовта към бащата е и преобраз на любовта към Отеца! Така че почитайте Отеца, като почитате бащите си, които Той ви е дал, чрез които ви е дал живот. А руснаците да почитат и духовните си бащи, които са българи. Всички семейства заедно могат да съставляват едно по-голямо семейство от семейства, но не и да има подчинение. Нека руският народ пожъне славата от Бога, която се дължи на всички мъченици. Опитите да се изтъргува тя политически от разни руски правителства е против самите мъченици и тяхната награда. Синът е казал, като направиш добро, да не се хвалиш с него, да не търсиш отплата тук, в света, за да получиш наградата си в Небесата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Всяка фобия, в това число и русофобията

    31 Юли 2023 14:59ч.

    е форма на психично отклонение..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Русия е наша държава, българска - държава на българската цивилизация

    05 Авг 2023 18:06ч.

    Затова, Хелеборус, напразно се потиш... Впрочем, вреден си! Или може би е по-правилно да кажа вредна си! Вреден/вредна за България! Русофобията е бяс и българофобия; отцеубиство и майцеругателство. Ти си еди съвременен Едип! Ако не си психически болна руса жена от гр. Пловдив...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Да спорещите по- горе!

    18 Май 2021 16:03ч.

    Какъв урод трябва да си, за да строиш паметник на летци, чиито бомби са убивали мирни български граждани, а да рушиш Паметник на своите освободители от турско робство??? Кажете, бе уродиии??? Паметник идва от ПАМЕТ!!! Значи унищожаваме паметта за истинския освободител, за да издигнем ПАМЕТник на убийци??? Е, нема такъв народ и такова продажно племе!!! Вие просто не сте българи!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поздрави от Далмация на 18.05.2021 в 15:22

    18 Май 2021 16:05ч.

    В какъв смисъл оспорвате идеята за славянството - има ли племена и народи в Източна Европа с общи езикови, етнически и културни черти? Отговорът е положителен - има. Оспорвате ли успоредно с това идеята за германството? И не си ми дал ти маце, аз съм си маце...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вот вам русский па - ец !

    18 Май 2021 16:08ч.

    Что прикрыли татаро-монгольским игом?https://dwar.vika-plus.ru › chto-... И все пак какво е вероизповеданието на Александър Невски Той е бил православен християнин. Да, няма да сгрешите, но ще бъдете изненадани, че е бил още и: Католик: тъй като през 1248г., следвайки примера на баща си княз Ярослав, приема католицизма, както е видно от писмо за благодарност от папа Инокентий IV, в което той, в допълнение към благодарностите пише, че изпраща архиепископ в построения под патронажа на Александър Невски катедрален храм в Псков! Мюсюлманин: преди смъртта си през 1263г. приема исляма в столицата на монголите, тъй като новия хан на Златната орда, Берке, е първият хан-мюсюлманин, а Невски бил гъвкав политик. Карл Маркс високо оценява любовта към родината на истинския патриот, описвайки го като „смес от татарски майстор-палач, подмазвач и върховен роб”. Историкът Ю. Афанасиев пише за него: „Днешното митологично съзнание ще възприеме новината, че князът всъщност е бил „пръв колаборационист” напълно еднозначно – като антипатриотично очерняне”. А британският историк Джон Фенел казва: „Какви изводи можем да направим от всичко, което знаем за Александър, неговия живот и царуването му? Бил ли е велик герой, защитник на руските граници от западна агресия? Спасил ли е Русия от тевтонските рицари и шведски нашествениците? Принуждаван ли е да се самообижда, дори да се самоунижава пред татарите от Златната Орда заради самоотверженото желание да спаси Отечеството? Тези факти, които могат да бъдат изстискани от съществуващите източници, принуждават сериозно да се помисли преди да се отговори на всеки от тези въпроси положително”.Историкът Алексей Волович пише за неодиозната фигура на княза: „Почти цялата европейска историческа мисъл се свежда до това, че „именно колаборационизма на Александър по отношение на татаро-монголите и предателството към братята му Андрей и Ярослав през 1252г. е довело до установяването в Русия игото на Златната орда”. Оказва се, че именно Александър Невски е един от тези, които са виновни за 240-те години на робство за народите на Русия, тъй като той е принудил хората да признаят Златната орда, без бой. Становището на Волович споделя и британския историк Джон Фенел в труда си „Кризата на средновековна Рус: 1200-1304”. От историците Данилевски, Белински, Афанасиев … До излизането на филма през четиридесетте години на миналия век, освен като предател на Русия, по друг начин не са познавали Александър Невски! Идеологическата машина на Сталин идеализира образа на татарския принц, приписвайки му невиждани стратегически способности, любов към страната и го направи от предател – спасител на отечеството! И така, кой всъщност е княз Новгородски? Александър, в действителност, бил потомък на рода на Чингисидите, роден от наследничка на хан Батий(Бату). А Чингисидите по майчина линия били на почет в Златната орда, но не могли да претендират за трона. Така повелявал кодекса на монголите – Великата Яса. Александър официално е считан и за син на княз Ярослав Всеволодич, който царувал в Суздалските земи и призовал през 1245г. руските князе да признаят Батий за „свой цар”. След което активно сътрудничи с окупаторите, изпълнявайки полицейски функции и събиране на дан за татарите от руските земи. За това, че Ярослав Всеволодович изпраща собствения си син Александър, заложник в лагера на Батий, знаят всички, но за това, че е наричан от Батий негов син, наричан брат от сина на Батий Сартак, носил името Неврюй, след което вероятно по-късно става Невски, неизвестно защо се мълчи. Носовски и Фоменко дори го наричат син на Батий. Годината на раждане, за да се вместят във времето на Невската битка, официалните биографи определят като 1220г., но в действителност синът на Ярослав Всеволодович е роден през 1230г. и не може да бъде свързан с битката при Нева поради възрастта си. 230г. потвърждава и факта, че побратимяването със Сартак, с когото Александър прави монголския ритуал с порязване на ръцете, смесване на кръвта с кобилско мляко и изпиване на тази напитка в знак на вечно братство, се извършва само в детска възраст. Сартак, както е известно, е роден около 1229-1231гг., което се основава на изчисление на историка Владимир Белински, които пресмята, че ако е известно, че Батий е роден през 1208г., синът му може да е роден след 20, а не след 10 години. От 1238-1249гг., или дори до 1252г., Александър Неврюй е живял за Ордата, за което има маса свидетелства. Геройски подвизи Оказва се, че нито в битката при Нева, която се състои през 1240г., както и в битката при Чудското езеро през 1242г., той не е могъл да участва, а максимума на което е бил способен е да си припише военната мощ на баща си. Тъй като сме на темата за великите битки, то и в героичните митове има място за невиждани по мащаб подвизи. Невската битка, според неруски източници се провежда на река Нева, и е нищо повече от обичаен сблъсък със загуби не повече от 30 души, а не с планини от трупове, както пише в аналите на Църквата. И тази битка прилича повече на обикновено нападение на крадци над преминаващ търговски керван. германската хроника ще разкажа: „Представителите на германския орден, които по това време били не повече от 150 души, преследвали извършилия набега отряд новгородци и не пресмятайки вярно силите си, потъват в заледеното езеро. Удавят се около 20 германци”. Както и да е, не успява да стигне Александър Невски до мястото, където извършил подвига, но следва друг въпрос: за какво тогава го канонизират? За това, че той отбранява земята от Ордата? За събирането на дан и за потушаването на антитатарските бунтове? За защитата на териториалната цялост на огромната Монголо- татарска империя от западните съседи? Подвигът на Невски Настава време да се докаже и синът! И той го прави феноменално. Той, научавайки, че брат му Андрей, който управлява в Ростов, княз Даниил Галицки и Ярослав Тверски, решили да въстанат срещу Ордата, ги предава всичките, включително собствения си брат. За което става Владимирски княз и получава огромна армия, с която залива Рус с кръв и огън. Нямат брой поробените хора, изгорените села и градове. За жестокостта на Александър са се страхували дори да говорят, масови екзекуции и жестоки изтезания, с това той се отплаща на Рус за родството. Набивал хора на кол, избождал очи, отсичал носове. Наистина свят човек! Единадесет години полива земята руска с кръв и пет кървави наказателни експедиции провежда героят на Ордата, като не пожалва дори собствения си син Василий, който вдига Новгород на битка с баща си. Невски става известен и с преброяване на населението, благодарение на което на практика въвежда законодателно робството, облагайки всеки преброен с поголовен данък и забрана за напускане „местоживеенето” без разрешението на окупационните власти!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ...

    18 Май 2021 17:23ч.

    Относно поголовното закрепостяване, това е било европейска практика, не само руска, но за нея не се пише често. Вижте в уикипедия крепостничество, полско т.н. например

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Отрязани детски ръце в Конго

    01 Авг 2023 4:20ч.

    Едни натовариха 2 милиона черни роби от Африка, други навряха 10 годишни деца в мините, да пълзят в тунелите, 30-40 см високи по 14 часа на ден(Жерминал от Зола)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Срамно за нас е не името Александър Невски, а лицето Фердинад Кобурготски

    18 Май 2021 17:26ч.

    който погази българските интереси и копнежи за единство от Възраждането за да задоволи личните си страсти и германски интереси. При положение че целият Балкански полуостров (Черна гора включително) бе против нас той започна Междусъюзническата война, после се оправда че Австро-Унгария му обещала подкрепа която не се състоя. После вкара България на страната на Централните вили при положение че всички наши пълномощни министри в Европа, освен този в Германия, прецениха че Централните сили ще загубят, както и стана. Накрая поиска и получи от Ваймарската република плащане за всеки паднал на фронта български войник, за което има документи. Русофобиятя не му попречи да вземе заем от руския император който никога не се наложи да върне. Въобще сметката му, както и на немците по отношение на България винаги е била само да взема и използва. Жалко че в България нямаше военни и политици на място за да го свалят, както това се случи през ПСВ с гръцкия крал от немски произход за да включим на печелившата страна, както направи Гърция тогава. При положение че това не стана, какво можеше да направи Русия с включилата са на страната на противника България? Или трябваше да се признае за победена или да воюва с включилата се на нейна страна Румъния. Името на църквата се оказа изкупителна жертва на продажничеството на Фердинанд, руският светец по-точно през най-срамния период от новата ни история.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ala_Bala

    18 Май 2021 17:54ч.

    Още през лятото, когато видях какви хора са протестите, писах в този сайт: " Ще дойдат на власт джендъри и пещерни русофоби, които ще славят байданистите и ще чакат да им подхвърлят накой $" Те вече са тук и редовно ходят на отчет при Мустафата. На власт са американофилски талибани и техен водач е Радев!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан Караджа

    31 Юли 2023 14:52ч.

    Поклонението пред Мамона е предсказано. Още колко има да видим....но един ден светлината ще победи ордите на мрака завинаги!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво,

    18 Май 2021 18:04ч.

    Helleborus на 18.05.2021 в 15:48 написа: "Нека руският народ пожъне славата от Бога, която се дължи на всички мъченици. Опитите да се изтъргува тя политически от разни руски правителства е против самите мъченици и тяхната награда." Драга, не руският народ, българските търгаши-русофоби се опитват да изтъргуват общата руско-българска слава дадена ни от Бога, Божият храм-паметник на Божията слава - "Св. Александър Невски", за да се подмажат на низвергнатия от Бога - на сатаната. Това е толкова видно, че трябва да си подвластна на дявола, за да не го виждаш. Разбирам, че си раздвоена, но все пак Бог ще ни съди, не дяволът. А съдът е предстоящ, неизбежен и ще бъде твърде скоро, твърде скоро. Надявам се, че поне не си сложила инжекцията на звяра, поне не и втората игла...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До Прага

    18 Май 2021 18:11ч.

    На практика съм се уверил,че мога да стигна до Прага без да ми е нужен друг език освен славянски. За чешкия ми беше нужно за една седмица четене на розговорник и една седмица практика за да се оправям без проблеми в ежедневието. Що се касае до Александър Невски,като гледам сега как западняците се отнасят с Русия,за 800 години нищо не се е променило. Невски с право е считал че католицизмът е по-голяматазаплаха за Русия от монголите и затова е воювал и с шведи ,и с тевтонци. След битката на Чудското езеро експанзията на немците на изток е пречупена чак до Първата световна война.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • В началото бе Словото

    18 Май 2021 19:16ч.

    Поздрави от Далмация на 18.05.2021 в 15:22 написа: "През 1848 г. чехът пише: "трябва да се отбележи, че ... даже в най-древните новгородски източници(например в. „Руская Правда“), винаги се пише “словянин”, “словене” и че свързването на тези наименования със съвременното название на славяните е просто една догадка". >>>>>>>>>>> Светото евангелие от Йоан, глава 1. "1 В началото бе Словото; и Словото беше у Бога; и Словото бе Бог." Словото Божие, преведено от Светите братя Кирил и Методий на преобладаващия език на народите в Източна Европа, направи от тези народи - народи на Словото - Словени. Най-книжният от всички словенски народи през 9-и и 10-и век е народът в България. Затова и старобългарският език, на който се проповядва Божието Слово става църковно-Словенски (славянски) език. БОЖИЕТО СЛОВО-СЛОВЕНИ-СЛАВЯНИ. От Божието Слово е произходът на словените/славяните - тези народи, които са говорили на един език и са служили на този език на Бога с Неговото Слово, закрепено в църковните книги от Светите братя Кирил и Методий, Св. Климент Охридски, Св. Наум... Повечето от народите на Източна Европа имат един езиков корен и са общували на един език, на който и до днес общуват, и този общ корен е останал в Православния църковно-словенски/славянски (старобългарски) език на Българската, Руската и Сръбската православни църкви. Затова е редно на първо място да търсим значението на думите в днешния български език в техния произход. Как са произлезли и с какво значение са се употребявали. Затова не бива да зацапваме Свещения език - Словото - на нашите деди с чуждици, за да разбираме това което казваме; да разбираме езика, на който говорим. В този ред на мисли, винаги е по-добре да се изразяваме обстоятелствено с български думи за съвременни неща и явления, отколкото да вкарваме чуждици, особено от езици, които са чужди на коренния език, на който са говорили нашите деди.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 800 години преглъщат слюнки

    18 Май 2021 19:49ч.

    Александър Невски е канонизиран от руската православна църква още през 1547г. и това обезмисля оценката на Зеления чорап от НАТО. Доколкото си спомням през 1547г. идеологическата машина на Сталин за възхвала на Невски все пак не е била сглобена. Вярно е обаче,че болшевиките на Ленин и Троцки се сраха на всички руски светци,герои и традиции и каквото можаха заличиха. Днешните руски либерасти и англосаксните им ментори продължават в тая посока.Сталин наистина извади не само Александър Невски,а всички руски герои от небитието когато нажът опря до кокала да се спасява Русия.Сведенията за битката на Чудското езеро варират от няколко хиляди души до 10-12 000 души на всяка отстраните, избитете немци са 400,пленените 50. Друга сган е дало фира под леда. Факт е,че Русия е намерила начин да съжителства с монголоидните етноси от Централна Азия,а по-късно да ги включи в Руската империя. Още тогава Александър Невски е преценил кой е по-голямата заплаха и кого може впоследствие да приобщи доброволно и доброзорно в обща държава. Факт е,че днес някогашните татаро-монголи са част от руската държава,а с Монголия Русия има добри отношения.Все пак става въпрос за над 17 млн.кв.км.! Западът това не може 800 години да преглътне и се пробва със шведите,френците и германците да отхапе парче и все яде бой.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иван

    18 Май 2021 22:25ч.

    Българският снайперист удря, както винаги точно в десетката! Бих добавил, че всички български нещастия на създадената след Освобождението от братска Русия Трета Българска държава започват от Сакскобурга Фердинанд. Съвременните царски блюдолизци, колкото и да се опитват да ни хвърлят прах в очите не могат да скрият, че всички полезни за Отечеството дела по времето на властването на кретена Фердинанд са станали не благодарение на него, а въпреки него. Най-голямото му престъпление е заповедта му да продължи настъплението на нашата армия при Чаталджа, въпреки предупреждението на генералите и офицерите от фронта, че армията е изтощена и болна. Мечтата на Фердинанд е да влезе, като победител в Цариград. Само един болен нарцис, като него може да си въобрази, че България ще сложи ръка на Босфора и Великите сили ще стоят безучастни. До този момент цяла Европа е удивена от храбростта и силата на Българската армия. Българите се наричат в Западната преса прусаците на Балканите. Всички балкански страни се страхуват от силата на нашата армия и са готови на отстъпки, но след спирането на нашия устрем на Чаталджа всички разбират, че сме изтощени и ако се обединят могат да ни победят. След разгрома ни в Балканската война в страната ни се изострят социалните противоречия и разделението на българското общество, което още повече се засилва след разгрома ни и в Първата световна война. Там пак сме въвлечени на страната на Германия от германския ни тъпоумник Фердинанд. Неговото дело по късно е продължено и от сина му Борис 3, който отново ни съюзява с Германия и с цялата си идиотия обявява война на САЩ и Англия! Добре поне, че не допуска българска войска да се бие срещу братята руси. Това и последвалото участие на нашата армия след 09.09.1944 г. в в помощ на Червената армия за разгрома на хилерофашизма ни спасява от орязване на наши територии и тежки репарации. Благодарение на застъпничеството на СССР границата ни с Гърция не е преместена някъде южно около Пловдив, каквито са гръцките искания. Освен това по искане на Чърчил е трябвало да ни окупира турска армия и само острото противопоставяне на Сталин ни спасяваа от ново турско робство! (Това за сведение на мръсните новоеничари-русофоби, които искат да сринат паметника на Съветската Армия в София и Паметника на съветския войник в Пловдив-Альоша. Затова не е пресилено да кажем, че руснаците са ни двойни Освободители!) Но предателствата на Сакскобургите не спират до тук. Достоен наследник на мръсните дела срещу Родината ни е и внука Симеон Сакскобурготски, който вкарва в управлението на България мафиотско-етническата партия ДПС. За да не изостане във вредителството от своите предтечи, той унищожава Българската армия и най-добрите и оръжия, включително и ракетите СС-23, срещу които няма противодействие и днес. Това му се вижда недостатъчно и унищожава и българската ядрена енергетика със закриването на четирите блока на АЕЦ Козлодуй. Няма да продължавам да изредам вредите, които нанесе мадридският комарджия на България, защото повечето ги познавате! Сега всичко се повтаря, като Дежа-Вю. Отново нискочели политици новоеничари искат да ни направят плацдарм за нападение срещу братска Русия! Бълнуват за някакво Триморие и ползите от него! Тези идиоти не осъзнават ли, че благодарение на участието ни в подобни антируски проекти можем да останем и без море? Нещо повече, можем да изчезнем, като държавност!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Защо Александър Невски е обявен за светец? Защото се е бил с немците, а това е свято дело

    19 Май 2021 5:21ч.

    Има обаче едно смущаващо обстоятелство, светецът се е продал на татаро-монголските завоеватели на родината му и си е сменил вярата с мюсулманска. Та в този ред на мисли не би ли било по-удачно да се канонизира например маршал Жуков? Също се е бил с немците, не се е продал обаче на враговете, не си е сменял вярата, а и също като Александър Невски няма нищичко общо с България? А после да се преименува на негово име и Храмът.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • топ 10

    19 Май 2021 8:26ч.

    До горния: чухме го това, ама си е гола и удобна съвременна измислица. Съюзяване с племена от Изтока все още не значи приемане на исляма. И освен това, далновидността на св. Александър е в в преценката му, че Западът е грешен и опасен.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Двойният стандарт

    19 Май 2021 8:48ч.

    Александър Невски умира през 1263г.,а е признат за небесен покровител на Русия през 1547г. - предостатъчно време за обективна оценка на живота му от времето. Сегашната католическа църква произвежда блажени и светци на конвейер само след няколко години след като си отидат от тоя свят. Сегашните соросоиди са толерантни и космополитни само и доколкото им изнася в противопоставянето на Русия.Щом Русия успява да съжителства с мюсюлмани тооо...това е много лошо,това е варварско и расизмът на соросоидите вони та не се трае. Щом това го правят англосаксите и дойчовците днес,......това е върхът на цивилизацията,толерантността и трансхуманизма. Напълно цивизаторско беше за се насъскат муджахидините и чеченците срещу руснаците ,нооо когато се постигне разбирателство това е лошо и варварско от страна на руснаците. Удивително е,че Александър Невски още в оная епоха е прозрял двойния стандарт на католическите християни и е избрал по-малкото зло да не прахосва излишно генофонда на руснаците - затова е небесен покровител. Тевтонският напън цели пълно подчитетие и смяна на вярата,докато монголите са религиозно толерантни и не ги интересува вярата на руснаците. В оная епоха е много спорно кой е бил по толерантен и хуманен - кръстоносците затова загубват Йерусалим,точно заради непредизвиканата ,напълно излишна и от нищо немотивирана кървава жестокост към мюсюлманите. Съответно Саладин ги е победил и пак много по-далновидно им е позволил да се изтеглят от Йерусалим вместо да ги изибие. Невски също далновидно договаря васалитет при ,който руски войски да не участват в походите на монголите Двойният стандарт се потвърждава в Куликовската битка през 1380г. - литовският велик княз Ягело като "праведен" християнин се притичва на помощ на монголите. Двойният стандарт на Запада е исторически изстрадан от руснаците,но при нас научаване засега няма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Далновидността на св. Александър е в в преценката му, че Западът е грешен и опасе

    19 Май 2021 8:53ч.

    Има нещо вярно в това, далеч по-праведен и безопасен е Изтокът, което в древната Рус са го изпитали на собствен гръб. За съжаление няколко века по-късно цар Петър обръща всичко с главата надолу.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Светец може да бъде само християнин

    19 Май 2021 8:55ч.

    така че спрете с манипулациите относно Св. Александър Невски. Например хан Тервел също е обявен за светец и спасител на Европа от единната тогава църква като Св. Триволий. Това означава че е бил християнин. Предполага се че и хан Аспарух е бил християнин защото за баща му хан Тервел е записано в хрониките че е приел християнството по време на заложничеството си в Константинопол.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поправка

    19 Май 2021 9:02ч.

    "за баща му хан Кубрат е записано в хрониките..."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А можем да се запитаме още и защо тогава е издигнат този храм, в чест на края на съжителството ни с мюсулманския Изток

    19 Май 2021 9:12ч.

    И не само той, и паметници също, и националния ни празник, и най-почитаните имена в нашата история? И също така да се запитаме, докъде може да ни доведат акробатичните преобръщания на факти и логика в спора.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ut unum sint

    19 Май 2021 13:23ч.

    Резултатът от дейността на Александър Невски е самостоятелност на руската църква и неплащане на дънъци на монголите,както и неучастие на руски войски като съюзници на монголите в походите им. Резултатът отдейността на папа Войтила,сегашния папа-джендър и вселенски патриарх - мишок е .....икуменизъм и ерозия ня фундамента на християнската вяра.Енцикликата Ut unum sint на БЛАЖЕНИЯТ Йоан Павел ІІ за икуменизма е датирана - 25 май 1995г. - годината в която католицизмът свали гащите пред юдаизма и исляма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • зелен чорап от НАТО до г-жа висок от ГЕРБ-ЖЕНИ

    19 Май 2021 13:33ч.

    Никога президентска република! Никога! По скоро ще изближа г-жа Helleborus от ГЕРБ-ЖЕНИ, докато ми чете дъъъъъъъъъъъългите си постове, като провисналите й герберски цицорки.........

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • зелен чорап от НАТО до г-жа висок от ГЕРБ-ЖЕНИ на 19.05.2021 в 13:33

    19 Май 2021 15:44ч.

    Иди на психиатър.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Василена Тодоранова

    19 Май 2021 17:36ч.

    Какво ще кажете да помислим как да си оправим днешните български бакии и да не съдим мъртвите за делата им.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Quest

    19 Май 2021 23:37ч.

    Катедралният храм не може да носи името на руски герой приел исляма независимо че това е станало по политически причини и е било в някакъв интерес на Русия. Това е светатство. Приемането на исляма не е било известно когато е взето решението за името на храма, но сега трябва да се коригира. Убеден съм, че има и руски светци, които достойно са защитавали православието.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Все едно

    20 Май 2021 9:42ч.

    "Quest " Можеш ли да посочиш документ от който да е видно,че е приел исляма освен такива от рода на една циганка казала нещо на Женския пазар? Сигурно е светотатство,че Ричард Лъвското сърце е отстъпил Йерусалим на исляма и е договорил само право на поклонения от християните под контрола на мюсюлманите. Александър Невски е запазил самостоятелността на руската църква,освободил я е от данъци към монголите и е договорил руски войски да не участват в походите на монголите. Все едно Невски да беше договорил окупация на Москва от монголите,нооо...руснаците да имат право да се молят в църквите си. За разлика от руснаците литовците са роялни васали на монголите и участват във войните им.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Прав си

    01 Авг 2023 1:05ч.

    ТАКЪВ ДОКУМЕНТ НЯМА!!!Това са диариите на идиотите.Нямам други думи !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ж.к. "Люлин"

    20 Май 2021 18:31ч.

    Дарина, благодаря за хубавата статия в защита на храм-паметникът "Александър Невски" издигнат от бладодарния български народ в чест на освобождението му от Русия от турско робство. Какъв е Свети Александър Невски може да свидетелства единствено Църквата водена от Бог, от Исус Христос - Православната църква. За твое сведение, в София, ж.к. "Люлин" - център, през 1999 г. е издигнат православният храм "Свети Климент Охридски". Наистина, не е голям, но е хубав, посещаван и на Великден никога не може да побере православните люде на ж.к. "Люлин".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Това, че свети Александър Невски е приел исляма не е престъпление, гледал си е интереса, направил го е

    21 Май 2021 20:25ч.

    Но просто е нелепо да бъде обявен за християнски светец. Обявен е за такъв във времена, когато вместо наука има тъмно суеверие, вместо история, митове и легенди, а обявилите го за такъв са имали пред себе си един поголовно неграмотен народ. Впрочем, не е единственият светец със съмнителна биография и измислени добродетели.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Предпоследно

    26 Май 2021 23:32ч.

    "Това, че свети Александър Невски е приел исляма не е престъпление, гледал си е интереса, направил го е " Пак предпоследно питам - какви доказателства има,че е приел исляма? Няма. Бил е васал на монголите както редица други руски,литовски,влашки,български, и такива в Централна Азия и Близкия изток князе и царе. Договорил е независимост на църквата и същата не е плащала данъци. Данъци към монголите е плащала държавата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Благодаря, проф. Григорова,

    30 Авг 2021 14:14ч.

    Като винаги - точно, навреме и на място.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Св. Александър Невски": руската победа и българското възкресение, заедно в правдата

    30 Авг 2021 14:21ч.

    Брилянтна Дарина! Браво!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Срамно за нас е не името Александър Невски, а лицето Фердинад Кобурготски на 18.05.2021 в 17:26

    30 Авг 2021 14:29ч.

    Цялото им котило е не само срамно, а трагично. С дядото и под крилото на Германия загубихме идеалът за целокупна България. Със сина му и под крилото на Германия загубихме доброто си име като фашистки съюзници. С внук му и под крилото на Германия загубихме суверенитета си и се превърнахме във презряни васали на американските и немските концерни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • “А можем да се запитаме още и защо тогава е издигнат този храм” и с това име

    30 Авг 2021 17:38ч.

    Защото там са почитали винаги главорезите, затова. Затова са си го обявили и за светец. Рязал е глави по-умело от останалите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Можем да се запитаме и защо катетдралният ни храм носи името на ислямски светец

    30 Авг 2021 17:46ч.

    И отговорът е в сервилното отношение на малкият и слаб народ пред силата на всеки господар. И това продължава и до днес.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вот вам русский па - ец ! на 18.05.2021 в 16:08

    30 Авг 2021 17:55ч.

    Ето това е! А нас трябва да ни е срам. Дали някога Българската Църква ще намери сили и достоинство да извърши необходимото?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поздрави от Далмация на 18.05.2021 в 15:22

    30 Авг 2021 18:13ч.

    митотворци много...а какво ще кажеш за "Азбучна молитва"? Писана е в девети век според глаголическата писменост, най-ранен препис е от 12 век...в нея се споменава СЛАВЯНСКОТО ПЛЕМЕ... така че няма как чак в 16 век да се измисля понятието СЛАВЯНИ...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Един изгубен народ

    30 Авг 2021 19:34ч.

    можеш с лукавство и подкупи да го набуташ в атлантически агресивен военен пакт, да го обезоръжиш до еничерски корпус плюс няколко чертежа на самолети, да го окупираш с чужди войски, но не можеш да убедиш хилядолетната православна църква да преименува храм-паметника "Св. Александър Невски".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Димитър Благоев: „Русофилството е грубо политическо суеверие, умишлено култивирано сред народните маси; политическо знаме, вървенето и воюването под което неизбежно води към предателство и национална катастрофа."

    30 Авг 2021 20:09ч.

    По този повод можем да си спомним думите на Стефан Попов: „В това отношение идваха впрочем предупреждения от самите руси: Чернишевски считаше, че при панславизма не става толкова дума за славянските братя, колкото до егоистичната сметка чрез тяхното подчинение да се увеличи собствената мощ на Русия. И Херцен, имайки също предвид края на полското въстание, бе предупредил южните славяни да не възлагат надежди на руското правителство. "Съдбата на Полша - бе писал той - би трябвало да бъде вечна поука." За съжаление, тя не биде. Мислите на българите по тези въпроси бе изговорил Раковски в 1860 г., когато бе нарекъл руската преселническа политика във Видинския край “убийствена за българите". Достопочтеният Петко Славейков писа в 1868 г. във вестника си "Македония": "Дуализмът (общата държава на турци и българи - бел. на авт.) ще избави веднъж завинаги християните от руската протекция, която е повече прикрито завладяване, умишлено заробване."/Стефан Попов, „Очерк България и Европа“ част от книгата му „Българската идея“ / Стефан Савов Попов е български писател, философ и общественик от средите на българската емиграция в изгнание след 1944 г. Според Петър Увалиев: „единственият наш мислител, който имаше какво да каже на света, но най-вече като българин“.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Същият Петко Р. Славейков през март 1877 г. (т.е. 9 години по-късно)

    05 Авг 2023 17:47ч.

    ВЯРАТА И НАДЕЖДАТА НА БЪЛГАРИНА КЪМ РУСИЯ (Посвещава се на руския народ) ====> Руский цар е на земята най-велик, над всички пръв, русците са наши братя, наша плът и наша кръв.>>>> Кат Русия няма втора тъй могъща на света; тя е нашата подпора, тя е нашта висота!>>>> Руска сила, руска воля, руска кръв и руский пот ще избавят от неволя наший падналий народ.>>>> Бог поддържа крепка мишца и ръка спасителна; той е вложил ней в десница сабя отмъстителна.>>>> Нам Русия е надежда, руский цар е наший спас - никой друг не ни поглежда, не помисля зарад нас.>>>> Немци, френци, англичани наши са враждебници, дружни с нашите тирани, с нашите изедници.>>>> Спекуланти са омразни - интерес им покажи, че да виж дела проказни и чифутски в тях лъжи.>>>> Род и вяра е идея за Русия най-света; нейний подвиг е за нея - благородна й целта.>>>> Със Русия днес съгласни да застанем брат до брат и да станем сопричастни в този неин подвиг свят.>>>> Долу всички спекуланти, да сломи се техний рог; да смирят ся интриганти, да живее руский бог!>>>>

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Димитър Благоев кога е писал срещу Русия? - Когато е бил затворник в руски затвор?

    05 Авг 2023 17:55ч.

    Или няма за него личен мотив? Не е ли Димитър Благоев пръв разпространител на марксизма в православна Русия? Какво направиха учениците на Димитър Благоев в Русия - юдео-болшевиките - когато взеха властта? - Не разрушиха ли стотици църкви, не вдигнаха ли ръка срещи Бог и не избиха ли зверски хиляди свещеници и дори самият цар Николай Втори, отказал се от престола, заедно с неговата жена и с неговите деца - до крак? Ти злодеянията на юдео-болшевиките ли защитаваш?!?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • задунајска уфсъ с евразијски манталитет

    30 Авг 2021 20:26ч.

    светецът Александър Невски е толкова на почит в РФ, че когато се направи допитване кој от победителите в конкурса-тој или Феликс Дзерджински да има паметник на плоштад в Москва, печелеше до краја Феликс...и като се видјаха в чудо как да обърнат вота, накраја го измислиха-нјама да има никакъв паметник на плоштада.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Всъщност Фердинанд се натяга на руския цар постоянно. Той е изявен русофил да 1913 г., година когато руския цар ни прецаква с подкрепата си за Гърция, Румъния и Сърбия.

    30 Авг 2021 20:28ч.

    Редно е да видим оценката на един съвременен руски военен историк – Константин Гайворонский за българо-руските отношения от 1878-1918 г. Можете да прочетете неговата публикация „За старите проблеми на руската дипломация на Балканите“ тук: Как братушки стали братоубийцами - Ведомости https://www.vedomosti.ru › articles › 2017/10/20

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ленин

    30 Авг 2021 21:49ч.

    Защо пък да е 3ти Март? Царска Русия е била много против силна и свободна България. Затова след Съединението тласна Сърбия във война срещу България. Но понеже виждам, че авторката милее за Русия, предлагам за национален празник да направим 17ти ноември... Интернационален, не национален. Така де...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Военный историк Константин Гайворонский о старых проблемах российской внешней политики на Балканах

    30 Авг 2021 22:20ч.

    https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2017/10/20/738689-bratushki-bratoubiitsami

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Христов

    02 Sep 2021 14:00ч.

    Женският Вацев пак се е изсипал.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Христов, не се прави на интересен!

    31 Юли 2023 18:32ч.

    Като си толкова кадърен, напиши нещо, различно от квалификации!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • анони

    04 Авг 2023 11:12ч.

    Цар Борис|||-с православен кръстник-руският император-Николай||.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи