„Училището не е църква“ е симптом на истинска неграмотност – не само по отношение на религията, но и по отношение на историята

„Училището не е църква“ е симптом на истинска неграмотност – не само по отношение на религията, но и по отношение на историята

Автор: Тома Биков, "Филтър"

Какво ще учат децата в часовете по религия? 

„Училището нe е църква.“ Този лозунг е най-значимото нещо, което успяха да измислят противниците на въвеждането на предмет по религиозна грамотност в българското образование, докато тече обществената дискусия по темата. Споменавам лозунга, за да подчертая пълната несъстоятелност на онези, които се оказаха защитници на „светското начало“ на българската държава. Ако „светското начало“ разполага с подобна интелектуална мощ, то неговото бъдеще наистина би било под огромен риск. Слава Богу, още преди 2000 години християнството е формулирало разделението между светска и духовна власт с думите на самия Иисус Христос: „Кесарювото кесарю, Божието Богу“. В този смисъл никой, най-малко християните, искат да отменят светската държава, защото те са в нейната основа.  

 „Училището не е църква“ е симптом на истинска неграмотност – не само по отношение на религията, но и по отношение на историята. Съвременното училище, не само в България, но и в целия християнски свят е продукт точно на Църквата. Образователната дейност в историята на нашата цивилизация започва през Средновековието в манастири и храмове, а едни от най-големите научни открития на Ренесанса са направени именно от монаси. 

В българския случай началото на образованието е сложено от учениците на Светите братя Кирил и Методий, които, както учителите си, са християнски монаси. Те отварят книжовни школи, за да подготвят свещеници, които да могат да разпространят светите книги по българските земи. Първите български училища по време на Възраждането (килийните училища) също са продукт на Църквата, като по-късно са надградени от светски училища, в които изучаването на християнската религия е силно застъпено. Тази тенденция продължава до 1944 година, когато на власт идва атеистичен тоталитарен режим, който в своята същност се стреми да унищожи религията.

От този лозунг тръгват и серия от несъстоятелни аргументи срещу формирането на религиозна грамотност сред българските деца. Министерството на образованието предлага децата и техните родители да имат право на избор. Те могат да изберат да учат християнство, ислям или история на религиите. Впрочем подобен подход е валиден в повечето европейски държави, като само в две не се изучава религия – това са Франция и Люксембург. В православните ни съседки Румъния и Гърция изучаването на религия е задължително, като гръцката образователна система предлага и изучаване на ислям заради живеещите в Западна Тракия мюсюлмани. Зад идеята на Министерството на образованието застават както Българската православна църква, Главното мюфтийство и останалите религиозни общности, така и всички университети, в които се преподава специалност „Богословие“. В това число влиза и СУ „Св. Климент Охридски“ (забележително е, че най-старият български университет носи името на християнски светец на фона на „Училището не е църква“).

Първата несъстоятелна теза на противниците на религиозната грамотност е, че България е светска държава и е недопустимо в образователната система да има предмет по религия. Тук трябва да попитаме – теокрации ли са повечето европейски държави, в които този предмет се изучава задължително? Би било добре да получим отговор и на въпроса теокрация ли е било Третото българско царство, в което изучаването на религия също е било задължително? Очевидно отговорът е не. Това са светски, но не и атеистични държави. В този смисъл въвеждането на религия не отменя светското образование, а отменя атеистичното образование, чиито основи са поставени веднага след 9 септември 1944 година. Тогава правителството със своите правомощия проваля изучаването на религия през учебната 1944–1945 година, а след това направо отменя предмета. Без дискусия, без изслушване на различни мнения и без обществено обсъждане. Така вече 5 поколения българи се образоват с водещото начало на атеизма, който изобщо отрича съществуването на религията. Затова и тя не присъства в учебните програми. Този факт води до редица дефицити най-вече в хуманитарното образование. Например как бихме могли да обясним на децата „История славянобългарска“ на монаха св. Паисий Хилендарски, а оттам и борбата за църковна независимост, която стои в основата на съвременната българска държавност, без да се познават елементарните принципи на християнството? Това е само малък пример за чисто образователните щети, които нанася религиозната неграмотност. Такива примери са стотици, защото цялата българска история и литература, подобно на историята и литературата на християнската цивилизация, са неразривно свързани християнството.

Вторият неадекватен аргумент е по отношение на индоктринирането на децата. Разтреперани радетели за прогресивно човечество се питат какво ще учат децата ни в час по религия. Ами ще учат десетте Божии заповеди и делата на Иисус Христос, които са пропити от любов, толерантност и смирение – все качества, които липсват толкова много на нашите поколения, които са продукт на атеистичното образование. Може би част от децата ще изберат да бъдат вярващи християни, а други ще тръгнат по друг път, но всички те ще познават генезиса на цивилизацията, от която са част. Религията и религиозността са значим факт от действителността, който няма как да бъде пропускан от образователната система, защото едно от най-важните задължения на образованието е да интегрира индивидите в общото цяло, което наричаме общество. А религията и нейните начала са не просто част от общото цяло, но много често стоят и в неговата основа.

Третият неадекватен аргумент на противниците на изучаването на религия е, че през християнството ще се води пропутинска пропаганда. В Русия православието било превърнато в идеология и по този идеологизиран начин то щяло да бъде преподавано и в България. Първо е важно да уточним, че в Русия изучаването на религия не е част от образователната система, точно както и у нас в момента. Второ – християнството, харесвано или не от някого, не е идеология, а религия. Идеологии са национализмът, социализмът и либерализмът, които в различни периоди от нашата история са били силно застъпени в българската образователна система, и то без да се провеждат дискусии и дебати. И ако сме против идеологиите в образованието, то би трябвало да извадим и елементите на либерализма от него. 

Към казаното дотук могат да се добавят и още много абсурдни твърдения, като например: всички учители по религия ли ще бъдат добре подготвени и адекватни (днес не всички учители по математика са добре подготвени и адекватни, но това не ни кара да извадим математиката от учебните програми); няма ли да претоварим децата (лично аз бих сложил часовете по религия на мястото на часовете по трудово обучение, които отдавна са загубили смисъла си). 

В контекста на сблъсъка на цивилизации и все по-сблъскващи се културни идентичности в света на геополитиката религиозната грамотност, а оттам и идентичността ще се превръщат в много по-значими факти на действителността. Да се правим, че религията и идентичностите не са част от живота, не само няма да ни помогне да изградим здраво общество, но и би могло да ни доведе до обществен разпад. Светът се намира в преломен момент и по всичко личи, идва краят на цяла епоха в развитието на човечеството. Този край ще доведе до размествания на пластове, ценностни кризи и обществени турбуленции. Процесът на преход, който вече е в ход, ще трае поне няколко десетилетия, докато бъдат установени нови правила и нови отношения. Затова нашето поколение дължи на децата си подготовка за този нов свят, в който религията и културната идентичност ще играят много по-важна роля от идеологиите, чиято смърт вече е факт.

 

Източник: "Филтър"

 

 

Коментари

  • Абе то хубаво,

    03 Май 2025 12:06ч.

    но по едно и също време ни акселерирате към вероучение и към евро - към Бога и към мамона.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До тъпия акселератор

    03 Май 2025 12:24ч.

    А бе, тъпанар, личи, че глупащината ти идва точно от непознаването на религията. Даже и статията не си чел. Към вероучение и към евро - именно защото "Божието Богу, а кесаревото кесарю!" А в българския език няма дума "акселерираш", идиоте!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Право хортува чиляка, мъдри изводи

    03 Май 2025 12:30ч.

    не премисляни на крак.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Баба до До тъпия акселератор 03 Май 2025 12:24ч.

    03 Май 2025 13:05ч.

    Визираш КОЯ религия? Щото като отворят дверите за една, не се знае коя още ще се намърда... А като стана дума за образование, да първоначално училището е било религиозно, а науката пречупена през религията и нейните притчи, но както детето пораства и оставя детските приказки за да чете по-сериозна литература, така и човечеството е надраснало килийното училище и е отворило светското, за да подготвя ... хора. Вместо фанатици. Отдавна. Но както старецът оглупява и сравняват акъл му с детския, така изглежда и обществото загнива и някои все ви влече към детските прикази, за чернобелия прочит, за доброто и злото, за Бого и Дявола....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бабо,

    03 Май 2025 15:32ч.

    плети си вълнените чорапи и недей да сееш на корена ряпа. Цялата ти бабешка философия се заключава в модерната чуждица "визираш". Ех, бабо, забрави хубавия български език на твоите дядо и баба...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Към вероучение и към евро - именно защото "Божието Богу, а кесаревото кесарю!" "

    03 Май 2025 16:04ч.

    Айде спри с тая манипулативна демагогия. Като ще даваш на кесаря, не е казано да му даваш евро, давай му лев, още повече, че лъвският пай се дава на кесаря, а еврото е валута на буржоазни идиоти от друга, некесарева епоха.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ако ще наблягаме на православието, нека в политически план не създаваме предпоставки за изпадане на нацията ни в когнитивен дисонанс

    03 Май 2025 12:18ч.

    Няма ли да е по-уместно на тоя фон да наблегнем, че покрай писмеността и вярата си, би следвало да тачим и пазим и валутата си, наречена български лев? Какво би казал авторът по въпроса?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • тричал

    03 Май 2025 12:39ч.

    Или поне какво мисли!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Димо

    03 Май 2025 12:47ч.

    Значи тъй..Тома! Статията ти е много добре написана и аргументирана...но...помня времето,когато с пяна на уста защитаваше Бойко..и бойковщината..евроценностите..и либералния дневен ред...Та...въпросът...ми е кога си искрен..!?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Баба

    03 Май 2025 13:09ч.

    Тома преди да защитава Боко с пяна уста, беше върл противник на същия този Боко. Та Тома е Тома Сроброустий Мазний - пени се за този, който плаща.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • логосът

    03 Май 2025 16:11ч.

    Словото-Бог е винаги и в началото, и в края на познавателния процес. По средата е науката.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Училището ЗАПОЧВА от църквата и православието

    03 Май 2025 13:01ч.

    От Преславската и Охридската школа, от св. Климент Охридски, от св. Наум, от Сава, Горазд и Ангеларий, а преди това от Светите братя, нашите първоучители.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Баба

    03 Май 2025 13:12ч.

    Така е! Но науката отдавна не е в този ембрионален стадий. Отдавна се роди, отдели се от църквата, пропълзя, проходи и вече бяга маратони.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ъхъм,

    03 Май 2025 18:42ч.

    Така се е разбягала напоследОк - то не бяха "ваксини", то не беше затоплизъм, то не бяха неузрели енергии, то не беше смяна на полове, етцетера.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Безпристрастна Статистика

    03 Май 2025 13:19ч.

    Въпреки че не подкрепям и не подържам партийната принадлежност на автора на статията - Тома Биков, считам, всичко написано от него за абсолютно вярно. Налага се да призная, че съм много изненадан от изказването му и че съм абсолютно съгласен и с трите му железни аргумента! Поздравления за сериозното изказване и за абсолютно правилната позиция по дискусията за предмет "Вероучение" в училищата. Друг е проблема, че легиона от страстни и енергични противници на въвеждането му се опитват да отклонят интереса към Православието и предмата "Вероучение", чрез подмяната му с един неясен, мъгляв като съдържание и обобщаващ "предмет" „Добродетели и религии”, съдържанието на който може да се тълкува изключително витиевато. Напълно е възможно и дори вероятно в „Добродетели и религии” вместо основно да се изучават православните христиански добродетели и постулати, лукаво да объркват и отклоняват децата чрез "академично" изучаване на всички видове религии, секти, култове и деноминации, които според Уикипедия са над 4200 по света. С тайната цел, след като научат колко хиляди разнообразни и "атрактивни" видове "религии" има по света, децата сами да си изберат към коя да се ориентират, или евентуално да се объркат и разочароват от това разнообразие и да прегърнат либералния атеизъм!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иван Пеев

    03 Май 2025 13:52ч.

    Само един небългарин може да прави сравние на страната ни, най-старата в Европа!!!, с някакви си европейски държавици. Па те европейчите нека се насират, трябва ли и ние да висим в клозета? Научнофантастическият роман наречен бибилия не е задължително четиво! Четете Айзък Азимов, Рей Брезбъри, Александър Беляев, полезни четива за всички възрасти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Все пак на историята

    03 Май 2025 14:44ч.

    не може да се вярва безрезервно. Тук на помощ идва археологията. И накрая идва фантазията. Но все пак ме може да се отрече че в Гърция има амфитеатри, колони, статуи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рис

    03 Май 2025 19:26ч.

    Историята трябва да се отхвърля, когато не е писана от наши сънародници. Държавата Гърция е образувана доста по-късно от българските образувания по тези земи и цялата "гръцка" култура, език и митология са всъщност откраднати от български аналози. Преди амфитеатрите тук е имало цивилизация на пеласгите (която в известен смисъл е тракийска, но по същество - българска). В тази връзка българите имат доста врагове и конкуренти - не само т.нар. елада, но и всички по-късни измислици от вида "славяни", "прабългари", "скити", "саки", "римляни", евреи и още какви ли не претенденти за изначална близост до бога. Не че съм фен на тема религия, но Орфей е роден тук, Питагор е роден тук, Ахил, Приам, Константин Велики (без да споменавам спорния Александър) и др. уж "гръцки" имена са всъщност имена на българи - тракийци. Дори самите "гърци казват за себе си че са "тракийци".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • dabedabe

    03 Май 2025 14:27ч.

    Писателят Биков се чуди как да слезе от трена. Дали да дърпа спирачката, ил да скача на завоя

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хаирсъзин

    03 Май 2025 18:39ч.

    Не иска да скача, нежен е и не иска болка. Реве на Дачков и той благо го популяризира/легитимира. Както стори и с Горанов, апропо, милият Антонов се счупи да преглъща на сухо ....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Честито!

    03 Май 2025 15:34ч.

    Проверка

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Честито!

    03 Май 2025 15:39ч.

    Та за пореден път се опитвам да кажа, че в средното училище се изучават старозаветни и новозаветни текстове. Не знам поради какви причини имам забрана да коментирам, а на олигофрена, който се гаври с българския език, такава забрана не е наложена.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тук

    03 Май 2025 18:04ч.

    олигофрените са на почит. Като необходимия контрапункт за сайта.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    03 Май 2025 15:59ч.

    ."..симптом на истинска неграмотност" е групировката ви, Биков, която разбожи и разложи народа и докара държавата ни до плачевно състояние!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • OLD

    03 Май 2025 15:59ч.

    Подозрително застъпничество от и този "богослов". Като на Данчо Йорданов "Ментата" -вероятен "Поп Алигорко" ; Калин Янакиев; Горан Благоев ;Волен Сидеров и многото "избрани" срещу дарения за "Архонти". Първият беше от Петрич-Сандански..... https://www.168chasa.bg/Article/1076325

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    03 Май 2025 17:19ч.

    Представям си как Бейхан, Исмаил и Айше учат Десетте Божи Заповеди...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    03 Май 2025 17:24ч.

    Които са , между другото, в Тората.Кат ще е религиозна грамотност ще включва ли курса сциентология, пастафарианство, ислям, бахайство, разликата между друзи и алауити, дзен, ИПИ, ГЕРБ, Прогледнало сляпо и политическото дупедавство?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Няма ли да спреш с тъпизмите, бе

    03 Май 2025 20:39ч.

    ghost ли си fart ли си? Аре смили се и се закрий за малко с тъпотиите. Дай като Путин 2-3 дена почивка

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пенсионерий

    03 Май 2025 17:54ч.

    Отново четохме статия за предмет, чиято програма още не е съставена

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не само програмата, Али,

    03 Май 2025 18:39ч.

    Учебниците са готови. Много добри учебници. Ало, разградско-ямболският интелектуален художественотворчески "елит", командировайте по-подготвени тролове. Макар че всъщност едва ли разполагате с такива.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • делиормански трол

    03 Май 2025 20:17ч.

    , мой боже, правий боже! Не ти, що си в небесата, а ти, що си в мене, боже — мен в сърцето и в душата… Не ти, комуто се кланят калугери и попове и комуто свещи палят православните скотове; не ти, който си направил от кал мъжът и жената, а човекът си оставил роб да бъде на земята; не ти, който си помазал царе, папи, патриарси, а в неволя си зарязал мойте братя сиромаси; не ти, който учиш робът да търпи и да се моли и храниш го дор до гробът само със надежди голи; не ти, боже, на лъжците, на безчестните тирани, не ти, идол на глупците, на човешките душмани! А ти, боже, на разумът, защитниче на робите, на когото щат празнуват денят скоро народите! Вдъхни секиму, о, боже! любов жива за свобода — да се бори кой как може с душманите на народа. Подкрепи и мен ръката, та кога въстане робът, в редовете на борбата да си найда и аз гробът! Не оставай да изстине буйно сърце на чужбина, и гласът ми да премине тихо като през пустиня!…

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    03 Май 2025 20:22ч.

    Та да видя стиска ли ти да плюеш по Икона. Сам си го изпроси.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    03 Май 2025 20:39ч.

    В тъги, в неволи, младост минува, кръвта се ядно в жили вълнува, погледът мрачен, умът не види добро ли, зло ли насреща иде... На душа лежат спомени тежки, злобна ги памет често повтаря, в гърди ни любов, ни капка вяра, нито надежда от сън мъртвешки да можеш свестен човек събуди! Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита: "Богат е", казва, пък го не пита колко е души изгорил живи, сироти колко той е ограбил и пред олтарят бога измамил с молитви, с клетви, с думи лъжливи. И на обществен тоя мъчител и поп, и черква с вяра слугуват; нему се кланя дивак учител, и с вестникарин зайдно мъдруват, че страх от бога било начало на сяка мъдрост... Туй е казало стадо от вълци във овчи кожи, камък основен за да положи на лъжи святи, а ум човешки да скове навек в окови тежки! Соломон, тоя тиран развратен, отдавна в раят нейде запратен, със свойте притчи между светците, казал е глупост между глупците, и нея светът до днес повтаря - "Бой се от бога, почитай царя!" Свещена глупост! Векове цели разум и совест с нея се борят; борци са в мъки, в неволи мрели, но, кажи, що са могли да сторят! Светът, привикнал хомот да влачи, тиранство и зло и до днес тачи; тежка желязна ръка целува, лъжливи уста слуша със вяра: мълчи, моли се, кога те бият, кожата да ти одере звярът и кръвта да ти змии изпият, на бога само ти се надявай: "Боже, помилуй - грешен съм азе", думай, моли се и твърдо вярвай - бог не наказва, когото мрази... Тъй върви светът! Лъжа и робство на тая пуста земя царува! И като залог из род в потомство ден и нощ - вечно тук преминува. И в това царство кърваво, грешно, царство на подлост, разврат и сълзи, царство на скърби - зло безконечно! кипи борбата и с стъпки бързи върви към своят свещен конец... Ще викнем ние: "Хляб или свинец!"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    03 Май 2025 20:49ч.

    Кажи ми, кажи, бедний народе, кой те в таз рабска люлка люлее? Тоз ли, що спасителят прободе на кръстът нявга зверски в ребрата, или тоз, що толкоз годин ти пее: "Търпи, и ще си спасиш душата?!" Той ли, ил някой негов наместник, син на Лойола и брат на Юда, предател верен и жив предвестник на нови тегла за сиромаси, нов кърджалия в нова полуда, кой продал брата, убил баща си?! Той ли? - кажи ми. Мълчи народа! Глухо и страшно гърмят окови, не чуй се от тях глас за свобода: намръщен само с глава той сочи на сган избрана - рояк скотове, в сюртуци, в реси и слепци с очи. Сочи народът, и пот от чело кървав се лее над камък гробен; кръстът е забит във живо тело, ръжда разяда глозгани кости, смок е засмукал живот народен, смучат го наши и чужди гости! А бедният роб търпи и ние без срам, без укор, броиме време, откак е в хомот нашата шия, откак окови влачи народа, броим и с вяра в туй скотско племе чакаме и ний ред за свобода!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    03 Май 2025 20:55ч.

    грабят от народът гладен, граби подъл чорбаджия, за злато търговец жаден и поп с божа литургия! Грабете го, неразбрани! Грабете го! Кой ви бърка? Скоро той не ще да стане: ний сме синца с чаши в ръка! Но защо не съм Славейков, да заплача, да запея: "Не пей ми се, не смей ми се, от днес вече ще да блея"? Но защо не съм и Вазов, "вярата" си да възпея: че ще стане вълк овцата, а певците като нея?! Та сигурни ли сте че учебниците ви са перфектни?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    03 Май 2025 20:58ч.

    С което млъквам. Микрофонът е ваш

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • dabedabe

    03 Май 2025 21:01ч.

    Да, Ботев трябва да се знае. Задължително! Написал е сал къмто 28 стихотворения и все гениални. Чиста философия. Аз съм Ботевист, ако не звучи кощунствено. Не само стиховете му, всичко е философия. Ненадминат гений! Световен!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    03 Май 2025 21:12ч.

    Сън сънувах, ой нерадост, опустяла младост, сън сънувах, сън прокоба - сънувах си гроба...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Здрав бъди!

    03 Май 2025 21:29ч.

    И не връзвай кусур на аджамийчета млади. Дано имат време да ги очука животът, вкара у правио път де. Де вечно лъкатуши.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пешо

    03 Май 2025 21:21ч.

    "Училището не е църква“ е симптом на истинска неграмотност". Поне за неграмотност да не говори. Разделениет м4ежду религия и власт на съвременния тип държава.Тази която е възникнала на Запад и чийто пример следваме. Русия, - понеже за връзката с нея всъщност спорите, - също върви от Петър Велики, 17-ти век, по този път! Срамота е до такава степен да затъпявате. А подтекстът е разбира се, че не искате смяна на официозното православие, от типа на това, което бе извършено насила в Украйна. Но къде предмет вероучение - къде са Украйна, Вартоломейчото, Ленгли?! Ами нали, ако допуснем лустрация на висшите отци, новият състав на Синода също ще напира за предмет вероучение? Въпросът е за бруталния, открит, показен натиск върху вековна българска институция. Трябва да го отхвърлим именно защото е политическа намеса. И за липсата на всякаква рефлексия сред транс-атлантическите среди за влияние в столицата. 45 червени години БПЦ свободно общуваше с всякакви деноминации по света - сега Ленгли ще ги опекунства и казва, с кого могат да дискутират каноничните теми. Ами да връщаме комунизма тогава, за да има повече свобода за религията?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пешо

    03 Май 2025 21:28ч.

    Горното да не се чете. Следва елементарно редактирана версия. .............. "Училището не е църква“ е симптом на истинска неграмотност". Поне за неграмотност да не говори. Разделението между религия и власт е един от белезите на съвременния тип държава.Тази която е възникнала на Запад и чийто пример следваме. Русия, - понеже за връзката с нея всъщност спорите, - също върви от Петър Велики, 17-ти век, по този път! Срамота е до такава степен да затъпявате. А подтекстът е разбира се, че не искате смяна на официозното православие, каквото бе извършено насила в Украйна. Но къде е предмет "вероучение" - къде са Украйна, Вартоломейчото, Ленгли?! Ами нали, ако допуснем лустрация на висшите отци, новият състав на Синода също ще напира за предмет вероучение? Въпросът днес е за друга. За бруталния, открит, показен натиск върху вековна българска институция. Трябва да го отхвърлим именно защото е политическа намеса. Потресаваща е също така за липсата на всякаква рефлексия сред транс-атлантическите среди за влияние в столицата. 45 червени години БПЦ свободно общуваше с всякакви деноминации по света - а сега Ленгли ще ги опекунства и казва, с кого монасите могат да дискутират каноничните теми и с кого не. Ами да връщаме комунизма тогава, за да има повече свобода за религията?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коментар

    03 Май 2025 21:30ч.

    Религията, изкуството, науката-всички са свързани. Навремето изкуството се е водело от религията, науката също. Редлигията не са само догми, молитви и самобичуване. какво лошо има децата да обигатят културата си, да разширят кръгозора си? Наблюдавам младото поколение. Те не могат да говорят смислено. Основната дума, която ползват е "брат". Нямат никаква обща култура. Все повече излизат неграмотни. Същото се получ

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коментар

    03 Май 2025 21:30ч.

    Религията, изкуството, науката-всички са свързани. Навремето изкуството се е водело от религията, науката също. Редлигията не са само догми, молитви и самобичуване. какво лошо има децата да обигатят културата си, да разширят кръгозора си? Наблюдавам младото поколение. Те не могат да говорят смислено. Основната дума, която ползват е "брат". Нямат никаква обща култура. Все повече излизат неграмотни. Същото се получ

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коментар

    03 Май 2025 21:32ч.

    ....Същото се получава и във висшето образование. После се наглеждаме на всякакви тройкаджий във всики сфери на живота. Не случайно в елитните учебни заведения и колежи по света (където учат отбрани деца) се учи и теология, и религия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пияния майстор

    03 Май 2025 21:32ч.

    Напълно подкрепям Бичето в това дето е написал. То и Иво Христов беше депутат от БСП и беше в комитета зад Радев Тримореца, ама това не означава, че не говори верни работи. То и вола изкриви браздата, па образди. Безгпешни няма. Всеки се бори със собствените си заблуди. Само евро-либерастите и шарените соросоиди са безгрешни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Църквата

    03 Май 2025 21:39ч.

    да си гледа многото имоти и да не си вре гагата де не и е работа. Не сме в средновековието. И поповете да потслабнат, че станаха като овенните.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не подкряквай от блатото

    03 Май 2025 21:46ч.

    Баш това и е работа на църквата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нямам поп в рода си.

    03 Май 2025 21:51ч.

    Ако си чел "Видрица", поп Минчо основно набляга колко свински бута изял по кръщенета и сватби. За Левски отделя няколко реда.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ненаялисе

    03 Май 2025 22:20ч.

    Абе какво значение има колко е изял, като си е свършил работата? Се у чуждата паница гледате, ей.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ти си поп

    03 Май 2025 22:25ч.

    определено.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ?????

    03 Май 2025 23:34ч.

    Може и да говори истини, но толкова лъжи преди това е изрекъл, че не искам да го чета заради това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Какво можеш

    03 Май 2025 23:46ч.

    да научиш от ено зъмъне сополиво?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи