Отглеждането на българския зрител

Отглеждането на българския зрител
Българското игрално кино е скучно, негледаемо, претенциозна халтура, абе тъпо. Българско кино – че то има ли такова въобще? Никога не ходя да гледам наш филм, а тия хрантутници, кинаджиите, само хленчат и харчат парите на данъкоплатците! Едно време се питахме филмът шведски ли е или съветски, а сега – български ли е? И да се разпаднат старите ни ленти от филмовия архив – е па голям праз, няма да ми липсва! Киното не се яде, за к`во ние? Писна ми да издържам тия бездарни смотаняци! Преиграващи „таланти“, гледани от шепа роднини на режисьора и по разни префърцунени фестивалчета, посещавани от група нафталинени „кинодейци“. Благодаря за такова кино!
<p>Ето така, малко на ангро, но с щедър хейт, може да се обобщи години наред тонът в ширещите се коментари под статиите, описващи поредния скандал или протест в гилдията, премиера или рецензия за роден филм или пък интервю с режисьор. Обидно, грозно, ужасяващо, просташко, гадно, арогантно и тъжно, много тъжно. Честито на печелившите, отгледахме си целенасочено такава публика!</p> <p>А може би е вярно?&nbsp;<br /> Наистина ли българският зрител не разбира и отказва да разбира собственото си кино и защо толкова го ненавижда?&nbsp;<br /> Подценяваме или надценяваме родната аудитория?</p> <p>И за кой зрител говорим? За масовия. Не само този от големия град (София не е България!), но и от най-затънтената провинция, където няма киносалон от години. А можем да говорим и за кръга от зрители, има и такива, които все пак се интересуват какво се случва в родното ни филмопроизводство. Чат-пат отиват на български прожекции, ала пак не са възторжени достатъчно. Ако ние не сме убедени, че нашето кино е на ниво, как убеждаваме чуждия зрител? От друга страна &ndash; българското кино събира повече зрители навън, отколкото в собствената си страна. Парадокс.</p> <p>Статистика за броя на зрителите на български филми, в сравнение с чужди (американски, европейски и други) може да бъде открита на сайта на <a href="http://www.nsi.bg/bg/content/3627/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8-%D1%84%D0%B8%D0%BB%D0%BC%D0%B8-%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%B4-%D0%BD%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%82%D0%B0-%D0%B8%D0%BC-%D0%BF%D0%BE-%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8">Националния статистически институт за периода 2007&ndash;2013</a> (виж екселската таблица) .&nbsp;<br /> <br /> Нещо не е никак наред, при това от години, погледнато от всички страни на барикадата. И от пиедестала на филмопроизводители, и на участниците във филмопоказа и потребители на филмовата култура. И не на последно място &ndash; държавната културна политика. Защото, каквото и да си говорим, киното е вид стока, но и също така е носител и на категориите забавление, изкуство, идентичност, памет&hellip; Ако сега изляза на улицата и питам кой е Васил Гендов, малцина ще отговорят &bdquo;<em>бащата на българския филм</em>&rdquo;. Помолете младото поколение до 20-годишна възраст да изброи пет родни филма от историята на българското кино, пет звезди от епохата, предполагам, че доста интересни отговори или по-скоро липса на такива ще получите. Не можеш да не знаеш кой е Апостол Карамитев, а бога ми &ndash; пълно е с такива неинформирани лица, които обаче знаят много добре коя е Нина Добрев, с което не омаловажавам присъствието й в американското кино. Какво пък и да искаме повече, когато филмотечният ни архив е в окаяно състояние. Срамота. И много тъга.</p> <p><br /> Комуникационният канал отдавна е скъсан и става все по-отчайваща ситуацията, добре подхранена и от множеството дрязги, които съпровождат киногилдията, и въобще целият статус на аморалност и бедност (всякаква &ndash; и материална, духовна) в държавата. Най-пресният от които е изборът на филм, който да представлява България в състезанието за чуждоезичен &bdquo;Оскар&ldquo;. (Не си позволявам да го категоризирам, просто защото не съм видяла всички ленти, подложени на гласуване от комисията, и би било некоректно.)</p> <p>Дотам ли стигнахме? Защо позволяваме мълчанието и страхът уютно да се настанят в гилдията. Големият акцент според мен не толкова и в разделението стари/млади (с което не казвам че го няма), а в порочността на механизма, в системата на индустрията, правото на равен старт, морала. И най-вече на <strong>националната културна стратегия, която е неадекватна</strong>.</p> <p>Трудно се взима страна и трудно се превръща в обществено значим проблем и когато публиката е встрани. Толкова й е втръснало. Все тая й е дали ще представяме по някакъв начин България на Оскарите, щото става въпрос за българското кино. А и тегне (не без основания) негативната презумпция, че никога няма да вземем &bdquo;Оскар&ldquo;, както и Нобелова награда за литература. И въобще &ndash; &bdquo;<em>пак се изложихме пред чужденците</em>&rdquo;.</p> <p>Проблем има, при това много сериозен, ултраболезнен, и трябва да се дебатира достойно и с разум от всички.&nbsp;</p> <p>Същевременно през последните години все пак се радвахме на&hellip; не бих казала точно възход, ами някакъв вид съживяване, обвързано, къде повече и къде по-малко, и с новите игрални сериали. Появиха се и доста качествени млади и не чак толкова млади режисьори (някои от тях независими), които със своите пълнометражни и късометражни филми се представят забележително по международните филмови фестивали. (Че успяха и не малко зрители да вкарат в салоните ни!) Те са на конкурентоспособно европейско ниво. А трябва да се подчертае &ndash; чрез киното се представя България и никога не знаеш дали на привидно по-скромен фест няма да се открие възможност и от това да последват повече дивиденти.&nbsp;</p> <p>Това обаче като че ли остава вън от полезрението на голяма част от масовата аудитория, за която е все тая май дали си влязъл в селекция на Кан, Берлин, Сънданс или в Прищина, Дака или Бризбън&hellip; Щом носи дамгата &bdquo;<em>български филм</em>&rdquo;, няма какво да му се отдава внимание по нашите ширини. Толкова ли са всички бездарни, толкова ли ужасяващо се е настанил по екраните стереотипът и предразсъдъкът за некадърност?&nbsp;</p> <p>Няма какво да се лъжем и да лицемерим &ndash; вярно е, че се появиха в екранното ни пространство негледаеми и за професионалиста заглавия, който бяга с вик от салона на фаталната 20-а минута (ако въобще издържи дотам) и се пита: &bdquo;<em>Бе тия кинотворци не гледат ли поне малко чужди филми, поне малко образци от филмовата история не са ли останали в главата им</em>&rdquo;. Битуват все още и лошите практики в киноезика ни &ndash; хроничните болести на кинематографа ни, които демонстрират <em>неуважение към зрителя</em>.</p> <p>Няма от години яснота за кого е киното ни &ndash; за публиката, за себеизразяване, за международните фестивали ли? Защото това са три различни вектора, ако се съберат и преминат през общата точка, би било прекрасно, но разбира се, това не винаги е възможно. Но пък и защо да не се направи опит.</p> <p>Мисля обаче, че все пак новите лица на българското кино правят точно това &ndash; опитват се да излекуват игралните филми. Поне затова трябва да се уважава родната продукция, а не да се осъжда на смърт априори. Уви, ще им трябва много време и усилия на новите кинаджии за да върнат доверието на българския зрител. Дано да успеят!&nbsp;</p> <p>Погледнат отблизо и в дълбочина, проблемът за връзката зрител &ndash; бг кино е ужасно комплексен и натоварен с множество утежняващи обстоятелства. Ако се поставим на мястото на зрителя, дори можем да заемем неговата страна. <em>Реално някой попита ли българската аудитория какво иска да гледа и какво си представя?! </em></p> <p>От 1989 г. не е правено социологическо проучване, което да е фокусирано около кинопроблематиката и да ориентира за нагласите на публиката. Крайно време е това да се случи, както и да се приложи маркетингов инструментариум при изследването на фокус групи, които да дадат ясна представа за зрителските вкусове, интереси и критерии. И на ниво замисъл, и на ниво постпродуция. Тоест активирането на гражданското общество по един или друг начин, защото българското кино се нуждае от българския зрител преди всичко. Друг въпрос е имаме ли сили наистина да отговорим на очакванията на зрителите. Ако искат фантастика, означава, че бюджетът за кино за една година може да отиде за един-единствен филм, чието изпълнение може и да е съмнително. Сложна работа.</p> <p>Филмовата култура в световен контекст се разширява непрестанно. Киното има удивителната способност да мимикрира и може да бъде всякакво &ndash; и елитарно изкуство, и чисто забавление (<em>entertainment</em>). Преди всичко е странен хибрид между занаят и талант, като съотношението между двете варира всячески. Киното е синкретично изкуство и колкото повече искаш да го натоварваш със смисли, послания, символи, толкова повече ти трябва майсторство. Но и също така добре отгледан зрител, който да е излязъл от примитивната си фаза на наблюдател на движещи се картинки. За да може да разчита вътрекадровите пластове и позиции, да прави асоциации и да има пространство да надгражда в главата си видяното от екрана. Ето в този аспект държавната културна политика от достатъчно време насам работи целеустремено да се формира темелно проста и необразована маса, чиито представители се обиждат, когато ги попиташ &bdquo;<em>коя е последната книга която си чел(а)?</em>&rdquo;.</p> <p>Прелюбопитно е да се разровите в коментарните страници на киносайтове &ndash; наши и международни. Сравнете за дадено доказано качествено заглавие реакциите на двете потребителски групи. У нас ще ви се набие веднага на очи липсата на нормалност и умереност. Доминира просташкият тон и посредствен правопис. Елементарното словоблудство е примесено с арогантен замах и ганьовско всезнание, отричащо образеца. Защото не се зачита авторитетът на авторството. Аудио-визуалната среда възпитава и трайно формира вкус, стил, възприятие, потребност. Ето обаче какво се случва, когато е препълнена с чалгарство, кич, пошлост, примитивизъм, нулево и поднулево ниво на елементарна обща и визуална култура. Капанът на порочния кръг е щракнал &ndash; нашият мил роден ултрамасов потребител не иска и да се научи на нещо различно. Не му трябва, когато цялото битие е безмозъчно и стремежът е единствено към оцеляване.</p> <p>Всичко това ще се мултиплицира успешно в телевизионното и печатното пространство, в което отдавна няма достойно място не само за качествена критика, но и за добре и умно написани филмови новини. Имаме вече само едно специализирано списание за филмова култура &ndash; <em>Кино</em>, и толкоз! А издания като американското <em>Film Quarterly</em>, френското <em>Cahier du Cinema</em>, британското <em>Sight &amp; Sound</em>, руското <em>Искусство кино </em>и още много други са институция десетилетия наред. Как другите успяват?</p> <p>Киното е за голям екран. Съвсем различно се възприема филмът в салон, отколкото пред телевизора или монитора на компютъра. Киномрежата в страната е съсипана. Всячески. Дори и киносалоните не издържаха при субсидия от<em> Europa Cinemas</em>, просто защото българската публика губи навика да гледа и европейско кино. Практиките на подвижния, пътуващ кинематограф са хубави, но са сезонни, недостатъчни и реално ни връщат в пионерските години на киното в България. Ами ако е така &ndash; да направим още една крачка към началото на ХХ в. с училищния и читалищния кинематограф. Киното така или иначе носи и мисията да образова.</p> <p>Друга гореща точка е разпространението на българското кино. Кой регулира и наблюдава това? Има случаи, когато продуцентът прецаква показа по екраните или пък не пуска филма по фестивали. Има субсидия за разпространение, но и там винаги нещо куца. Програмацията на български филм в салоните на моловете също е проблемна. Е, кой ще отиде в делничен ден в 16,00 да гледа родно заглавие? Закопаване par excellence.</p> <p>В този контекст един интересен пример от държавната кинореформа в Южна Корея &ndash; стимулиране на производството и вкарване на квота в киносалоните, които се задължават над 140 дни в годината да показват корейско кино. Да, ето образец на качествената национална културна политика. Благодарение на корейското кино и корейските сериали, като част от масовата емблематична визуална култура на страната, тръгна <em>Hallyu </em>(<em>Халлю</em>) &nbsp;&ndash; корейската нова вълна от края на 90-те. И в корейското филмопроизводство има всичко и като качество, и като количество. Затова генерират приходи и могат да си позволят дори да направят онлайн платформа със специален достъп за професионалистите (продуценти, търговци, критици), през която да се гледат непоказаните никъде все още филми. Да се върнем в България. Пишейки това, съзнавам, че до този момент не можем да наместим у нас нито един успешен международен модел на киноиндустрия и филмови практики, така че да тръгне гладко и успешно. Все нещо буксува. Менталността ли пак ни е проблем, или просто всичко е сбъркано изначално и безкрайно? Май и двете.&nbsp;</p> <p>И така &ndash; да стигнем до държавното финансиране, срещу което българският зрител също роптае, с право, защото е данъкоплатец. Ами не може без него, съжалявам, във всички нормални страни съществува под една или друга форма. Както има и независими продукции. (Да не забравяме и че аматьорската ниша е отворена и вече има играчи и в нея. Всъщност всеки, ако иска, може да снима и да монтира в домашни условия. Да качи творението си в онлайн канал и да се окаже, че е направил смислен продукт. Защо да го подценяваме?)</p> <p>Щом правим национално кино, държавата трябва да участва. Въпросът е откъде да идва държавната субсидия. Любопитното е, че след Македония Босна и Херцеговина учредява Фонд за подпомагане и финансиране на националното кино, който да допълва държавните субсидии чрез отчисления от печалбите на онези, които търгуват с аудио-визуални продукти. Чудесно решение. Но не и единствено.&nbsp;</p> <p>От тук насетне обаче имаме още един порочен кръг, който трябва да се разчупи и тотално реформира. Системата, по която държавната субсидия достига до кинаджиите, които не желаят да бъдат независими или които са обвързани с копродукционни договори. Абсолютно наложително е не само да се разнообразят съставите на комисиите, но и да се поставят доста по-ясни и видими критерии, а също така регулации. Като например &ndash; съответният кинопроект за кого е? С колко и какви филми представяме България чрез киното по международните фестивали. Какви продукции ще оставим само за българските екрани. Тук трябва и да се помисли сериозно и категорично за залагане на чистите жанровите рамки, при това в разнообразие, за да не стават добре познати тюрлюгювечи, нито пък да се пренасищаме от филми за мутрите и соца. Ясно да е: правим комедии, правим исторически филм, правим екшън, правим романтична мелодрама, кримка, пресъздаваме социално ангажиран сюжет или психологически трилър, ужаси, мюзикъл&hellip; И за кого &ndash; за моето поколение ли е, за баба ми или за тийнейджърите? Къде ни е детското кино например? Ми няма го и него.&nbsp;</p> <p>Проблемите са страшно много. Трябва много прецизно да се мисли, дискутира и изработи решение, при това от един по-широк кръг участници, а не от обичайните заподозрени, които винаги ще отнасят негативите. Реално всички страдат и няма печеливш, докато са въвлечени в порочния кръг. Българското игрално кино е такова, каквото си го направим. Българският зрител &ndash; също.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • невена

    16 Sep 2014 20:55ч.

    Излишно дълга, натруфена статия. С първите десетина реда темата би могла да се затвори. За 25 години \\\&quot;свобода\\\&quot; не се роди нищо стойностно. Дори срещу много пари. На така наречените творци им липсва най-важното - простота и човечност. Вместо да питат нас, зрителите какво искаме, по-добре да ни предложат плода на творческия си гений. Пък ние нека решим дали ни харесва или не. Това е начинът. Уви, когато няма нищо нито в ума, нито в сърцето, получаваме недоносчета с гръмки имена, намазани с гел перчеми и фъфлещи силикони. Бг киното е мъртво, да живее найовската посредственост!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • идеално

    16 Sep 2014 20:59ч.

    повтърждение на брилянтното горенаписано сте Невена!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коза Мостра

    16 Sep 2014 21:03ч.

    Невена дали някога е стъпвала в киносалон?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до горния

    16 Sep 2014 21:29ч.

    В киносалон не се стъпва, а се гледа. За разлика от теб, който вероятно ходи, за да спи. Или да яде пуканки и да тропа с копита.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • от киносалона

    16 Sep 2014 22:35ч.

    Даммм....Динозаврите трябва да измрат,защото те не пускат кокала приживе.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Причината за неадекватността е държавното финансиране

    17 Sep 2014 0:15ч.

    никой частник не би направил филм ,който не е за гледане!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Жорката

    17 Sep 2014 1:19ч.

    Ами задайте въпрос и на БНТ, която уж е държавна, пък финансира боклуците на шуробаджанаци всякакви. Не вярвам на хвалбите за висока гледаемост на помията, която бълва. Просто се изяждат едни пари и нищо друго. След Тицин - потоп и лепкава кал!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    17 Sep 2014 2:09ч.

    Българското нино е негледаемо. По-лошо, не става за нищо. Претенциозно, маниерно като опуса на американския режисьор на фестивала в Кан от филма за мистър Бийн, омаскарен и осмислен от собствения му запис. Българското кино не може да разкаже една проста история, а се захваща със сложните, българските артисти не могат да влезнат в образа, те декламират репликите си, нямаме оператори, монтажът е просто събиране на парчета с произволен ритъм, парадоксално, но единствеият хубав филм за последните 25 години е една комедия - Мисия Лондон. Впрочем оценена от зрителите. Какъв Оскар? Ами Златна палма като сърби, румънци и турци? А, и иранци, особено те.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    17 Sep 2014 2:13ч.

    И още, когато не си Антониони, Вендерс, Бергман или Тарковски, направи един прост, разбираем за публиката филм. Може да постигнеш успех поне колкото турски сериал. Което не е сигурно, обаче.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Pedant

    17 Sep 2014 3:39ч.

    Правилният израз е \&quot;ангро\&quot; (en gros - \&quot;на едро\&quot; (фр.)), а \&quot;на ангро\&quot; е тавтология...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • jfk

    17 Sep 2014 11:33ч.

    Статията е дело безсъмнено на интелигентен автор, но трябва да се съглася, че е излишно дълга и витиевата и в крайна сметка не казва нищо, освен да преповтаря до болка познати (и тъжни) констатации. Хаотично обобщение на т.нар. ново българско, с извинение, кино. Колкото до един от коментарите, че Мисия Лондон бил \&quot;единствения хубав филм за последните 25 години\&quot; - по-гръмотевична глупащина не съм чувал в същите тези последни 25 години. Не че съм несъгласен с твърдението, че е единственият хубав филм. Несъгласен съм с квалификацията \&quot;хубав\&quot;, поставена до бруталната тъпотия Мисия Лондон.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ха jfk

    17 Sep 2014 15:48ч.

    \&quot;бруталната тъпотия\&quot; събра единствено около милион зрителя, при това - масов зрител! Завиждаш ли или си затваряш очите? За теб \&quot;преповтаря\&quot; констатации, но не и за масовия зрител. Пич, ти си същия хейтър: \&quot;гръмотевична глупащина\&quot;, \&quot;с извинение ново българско кино\&quot;. Надменност и погнуса лъха от теб към младите и новите автори. Нека позная - твоите филми вероятно са \&quot;съдбата като плъх\&quot; , \&quot;обърната елха\&quot;, \&quot;раци\&quot;, \&quot;козелът\&quot;... Статията е дълга но и обема на истините е голям.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иво

    17 Sep 2014 18:01ч.

    Дам дългичка са я написали тая статия и скучна, аз лично стигнах до `държавната културна политика` и се изсмях с глас, щото то нито държава има нито политика, камо ли пък културна :))) Още си спомням с носталгия филмите от детството и кой участва и кои са сценаристите и режисьорите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    17 Sep 2014 22:38ч.

    ДжейЕфКей, съжалявам, че не си уловил иронията в примера ми. Не към добре направената сатира, а към нелепите амбиции на другите. Преди да изваяш статуята на Давид, трябва да започнеш с човечета от пластилин.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • поучително примерче

    24 Sep 2014 16:26ч.

    \&quot;Инкогнита\&quot; на \&quot;режисьора\&quot; Михаил Пандурски. Субсидия на НФЦ - 1 200 000 лв. Зрители: 485 човека (!!! станало е бой пред салона явно) Приходи: 3 500 лв. Евала!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нана

    25 Sep 2014 21:26ч.

    Извинявам се, че не съм достатъчно интелигентен киноман и не ме интересува на какво ниво е киното в Корея. Тази статия ми звучи като някакво студентсо есе - копирано и натъманено само и само да има нещо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • не си извинена Нана

    10 Окт 2014 2:14ч.

    щото нищо не си разбрала, а и видно е, че не разбираш...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дели

    18 Окт 2014 8:26ч.

    На корейците кинореформата им е най-вероятно е успешна, защото и голяма част от киното и ТВ драмите им са страхотни във всяко едно отношение... Или кино образованието им е на много високо ниво или просто имат вродена естетика за кадър, който за миг те потапя в една вълнуваща история, лесно докосваща сърцето на всеки ценител на качественото кино. За огромно мое съжаление съвременното българско кино не може да се похвали със същото определение. Всеки човек, който има познания в киното и отношение към композиция в кадър, добро осветление, сценарий, подходящо озвучаване и ред други особености, лесно ще забележи хилядите недостатъци на родната кинематография. С мъка гледам това, което се опитват да възродят и да нарекат кино или \&quot;успешен\&quot; сериал... Ако е добър сценарият, то или камерата ще се \&quot;клати\&quot; хаотично, или ще се вижда размазаното ухо на някой от актьорите на преден план, или героите ще се целуват почти извън кадър. А за декламирането на реплики просто не искам да говоря... Дано нещата се променят, а зрителите със сигурност ще оценят качественото кино!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи