Ирена Тодорова пред "Гласове": Леденото хоро се превръща в традиция. Дали го приемаме или не, е естетически въпрос

Ирена Тодорова пред "Гласове": Леденото хоро се превръща в традиция. Дали го приемаме или не, е естетически въпрос

Автор: Лора Асенова 

Следвайте "Гласове" в Телеграм 

"Щом за хората в Калофер, и не само, този ден с неговата празничност се превръща в отличителна черта и ценност, дава им повод за гордост и увеселение, създава им усещането за пазители на българското, то значи е достойно за уважение. За да стигне Леденото хоро до ЮНЕСКО, следва да извърви дълъг административен път. Първо трябва добре да се подготвят редица документи, които да отговорят на представителния списък на нематериалното културно наследство на България,  които се депозират в Министерството на културата. В случай че държавата ни реши, че от всички други вписани елементи този е приоритетен, тогава може да пристъпи към световната сцена". Това казва в интервю за "Гласове" Ирена Тодорова, изпълнителен директор на Регионaлния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО. Според нея признанието от ЮНЕСКО не трябва да е самоцел. "Напоследък всякакви практики си търсят място там. Разбирам защо е така - престиж, чуждестранен интерес, туризъм, но нека преди това да помислим къде сме ние в този процес и как по-добре да опазваме и популяризираме наследствата си и чак след това да търсим чуждото внимание. Нека се научим да мислим себе си през културата, само така ще я ценим и съхраняваме", казва още Ирена Тодорова.

Началото на годината винаги тръгва с обичаи и ритуали, които са ни добре познати, но и около които има много спорове като какви трябва да бъдат определени и нужно ли е да се стимулира тяхното практикуване. Какво означават традициите за българите – символ на нашата история или прекроен повод за гордост? Какво е отношението ни към културното наследство и на какво трябва да отделим повече внимание за образа ни пред света – отговорите се опитваме да дадем в следващото ни интервю с Ирена Тодорова. Тя е изпълнителният директор на Регионaлния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО. В него членуват 17 държави, сред които е и Украйна, като той е и единственият център в Европа, извън централата в Париж.


- Наскоро имаше няколко причини да се замислим за обичаите у нас. Една от тях беше именно Леденото хоро в Калофер на Йордановден. Това е една нова традиция в българската история, на около 30 години, която е под въпрос дали може да се определи като нематериално културно наследство. Може ли тя да кандидатства за списъка на ЮНЕСКО и оттук въпросът за принципа – какво означава нематериално културно наследство и как се определя то?

- Нематериално културно наследство e сложен микс от знанията, свързани с традиционните занаяти, уменията за производство на храни, специфичните обреди и ритуали, които всъщност отразяват връзката с природата или представите за отношенията между хората. Важно е да знаем, че трансферът на знания е особено важен в този процес, защото само препредаването от едно поколение към друго може да съхрани традициите живи във времето. Системата за идентифициране на нематериалното културно наследство е особено сложна, един от компонентите й е времеви или, за да се превърне една практика в живо наследство, следва да е издържала на времето поне 50 години и то без прекъсване. Този сегмент от културата ни невинаги е видим, забележим дори, но е особено важен за националната ни идентичност и памет. Важен акцент от него са не предметите или застиналите във времето сгради, а хората, които се грижат за това да оживяват и пазят културата ни. 

На въпроса ви за Леденото хоро - имаме уникалния шанс да проследяваме как една повтаряща се със своите отличителни белези практика се превръща в традиция. Дали го приемаме или не е друг, по-скоро естетически въпрос. Щом за хората в Калофер, и не само, този ден с неговата празничност се превръща в отличителна черта и ценност, дава им повод за гордост и увеселение, създава им усещането за пазители на българското, то значи е достойно за уважение. За да стигне Леденото хоро до ЮНЕСКО, следва да извърви дълъг административен път. Първо трябва добре да се подготвят редица документи, които да отговорят на представителния списък на нематериалното културно наследство на България,  които се депозират в Министерството на културата. В случай че държавата ни реши, че от всички други вписани елементи този е приоритетен, тогава може да пристъпи към световната сцена. 

Но, вижте, не трябва признанието от ЮНЕСКО да е самоцел. Напоследък всякакви практики си търсят място там. Разбирам защо е така - престиж, чуждестранен интерес, туризъм, но нека преди това да помислим къде сме ние в този процес и как по-добре да опазваме и популяризираме наследствата си и чак след това да търсим чуждото внимание. Нека се научим да мислим себе си през културата, само така ще я ценим и съхраняваме. 

- Откъде се появяват тези пропуски? 

- Необходима е по-целенасочена държавна политика в сферата на културата. Не без значение е и синергията между различните институции и министерства. Трябва ни визия, стратегия за това как искаме да изглеждаме в дългосрочен план. Постоянната смяна на министри няма да ни доведе скоро до желания резултат. Разказът за културното ни наследство трябва да е едновременно и наш, и европейски, да отразява миналото, но да не заобикаля настоящето. Знам, че това е сложно начинание, но трябва да се положат усилия от елита – този на политическия и на професионалния терен. Има огромна пропаст между представите на младите хора за културното ни наследство и тези на предишните поколения. За едните често традициите ни се изчерпват с фолклора, другите на свои ред се лутат в естетическите си представи за наследство и трудно се съотнасят към родното. 

Чудесно е, че парите за култура са увеличени значително. Поздравления за настоящия екип на Министерството на култура, че успя да се пребори. Сега следва сложната задача как да се харчат. Крайно време е да се помисли и за национална стратегия за култура, която да очертае рамките на нейното бъдещо развитие. 

- Но в същото време ми се струва, че голяма част от обществото ни има отношение към някои български традиции. Например покрай празника „Сурва“ настъпва направо еуфория, после - скоро следва март месец, всички си закачаме мартеници. На какво се дължи това, как бихте определили тези събития, които ни вълнуват по-масово? 

- Конвенцията на ЮНЕСКО за опазване на нематериалното културно наследство от 2003 г. е важен стратегически документ, който българската държава подписва почти веднага. Това става неслучайно, дори е породено от стремежа ни да се придаде тежест на нематериалното културно наследство. С други думи, права сте, макар и не съвсем осъзнато имаме отношение към традициите, особено към онези превърнали се в празник. За мен обаче е важно друго - как отвъд празника да съхраним елементите на нематериалното културно наследство. Това е сложният въпрос. Градът сам по себе си застраша традициите, отдалечава хората от локалното, от общността, неговата динамика често не позволява практикуването на занаяти, които отнемат много време и съсредоточеност, но това се естествени тенденции, които не можем да спрем. Има добри примери, които ЮНЕСКО стимулира. Например повече акцент върху културата и културното наследство в училище, дори в детската градина, през различни работилници - рисуване на яйца за Великден, плетене на мартеници и прочее. Също има и финансово държавно стимулиране на техникумите и специализираните училища, които се занимават със занаяти – грънчарство, дърворезба и други. 

- А можете ли да дадете примери за такова „живо наследство“, което е под заплаха да го изгубим? 

- Всяко наследство е в риск, ако няма целенасочена политика по опазване. Не мога да посоча конкретни примери, те са обект на колегите етнографи. Знам обаче, че вписването на повече елементи в националната листа и в представителната на ЮНЕСКО ще ни помогне да следим по-внимателно за състоянието им. Напоследък ЮНЕСКО стимулира все повече мултинационалните кандидатури, които се подготвят от повече от една държава. Това е голямо предизвикателство за баланса между националните и международните ни  интереси. Мартеницата например е елемент поместен в ЮНЕСКО благодарение на усилията на няколко държави. 

Могат да се търсят множеството близки по своята същност практики и занаяти, особено тук на Балканите. Културата би могла да ни превърне в лидер в тези процеси, лидер на Балканите. Ние трябва да сме тези, които водим процеса. Можем да помислим за грънчарството – керамиката, която не се среща само у нас. Храната има особен потенциал да се развие като продукт на специфичната ни култура –  традициите на киселото мляко или пък тези свързани с обработката на варени и сушени плодове, като пестила например. 

- Като разказваме за кандидатурите, разбрахме, че тя трябва да има инициатор. А може ли държавата сама да инициира този процес?

- Държавата може да стимулира и подпомага процеса, но инициативата трябва да идва отдолу. Иначе се губи автентичността. Важното е човекът да се самоотнася към наследството.  

- И все пак каква стойност придава вписването на живо наследство в списъка на ЮНЕСКО? Какво печели тя от това?

- ЮНЕСКО е естествен, често и необременен коректив. Освен това служи на множество туристи за ориентир при избора на техните културни цели. Не трябва да забравяме и най-важното – превръща националните ни елементи в световни. 

- Регионалният център на ЮНЕСКО отговаря за цели 17 държави. Цялата тази дейност за тях тук ли се извършва?

- Не, ние отговаряме за налагането на темата и обучението на експерти, които се занимават с тази проблематика. Това е единственият център на ЮНЕСКО от този тип в Европа, като трябва да ценим факта, че именно на нас е отредено домакинството му. 

Православната Спасо-Преображенска катедрала в Одеса от 1795 г, която е в списъка на ЮНЕСКО на обектите на световното наследство, 23 юли 2023 г.


- В нашия център попада и Украйна. Там има ли културно наследство, което е застрашено или материално културно наследство, разрушено от войната?

- Да. Украйна е от страните, чието културно наследство е в риск заради войната. В този случай ЮНЕСКО прилага нарочни политики, които надскачат Регионалния център. Полагат се усилия по събирането на архив и най-вече дигитализация на културното наследство, за да има възможност за реставрация впоследствие при необходимост. Регионалният център посвети един от броевете на списание „Живи наследства“, което ние издаваме, именно на този проблем. Събрахме множество материали заедно с колегите ни от Украйна и, разбира се, с помощта на украинското посолство в България. 

- Тази година какви са Вашите приоритети в Центъра? 

- За първи път от много години насам Центърът работи много активно с Министерството на културата, тази добра комуникация ни дава повече възможности за максимално разгръщане на инструментите на културната дипломация, така че ще съсредоточим усилия именно в това. Подготвяме нови проекти, обучения и мобилни изложби. 

 

 

Още от Култура и общество

Коментари

  • CMEXXX

    21 Яну 2024 11:15ч.

    Всички простоии минават през бтв и краварската пропаганда - и хелоуин, и джапането в реката, и черен петък, и всякакви други простотии. Разбира се, целите са основно две - промиване на мозъци и пари.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • невероятно е

    21 Яну 2024 20:53ч.

    Хващаме някаква тежка простотия и я обявяваме за "национална традиция". Ако не е "Ледено хоро", ще бъде "Хвърляне на кръста", "Тричане на кучета" или "Ходене по жарава", "Пикане срещу вятъра" или "Кукерски танци". Все неща от тъпи по-тъпи. Кой нормален човек ще ходи по жарава и от какъв зор се налага да го прави? 100% дебили!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ааааа, не така!

    21 Яну 2024 20:57ч.

    А бе ти какво имаш против "Заблеяло мий агънце" и "Изкарай Гано говедата"?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 100%

    21 Яну 2024 21:22ч.

    Лазаруване, Кумичене, Нестинарство, Пейкуване, Сурвакане, Сирна неделя (Прошка), Еньова буля, Русалска неделя, Пеперуда, Полязване (Игнажден).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кой както иска

    21 Яну 2024 21:36ч.

    Цървули сме били и такива ще си останем. Някой педали обаче го играят сникърси - “евроатлантически цървулки”.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Няма по удобно нещо от цървулите

    22 Яну 2024 2:46ч.

    Но няма кожи, няма и майстори! Носете си маратонките и дано ви дойде акъла, ако има къде!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • културолог, непонасящ западащи непеошници

    21 Яну 2024 11:31ч.

    Най-важното условие, заради което е и пуснато интервюто, това е да се покаже снимка с разрушена църква в Одеса и да се внуши, че това са единствените разрушения във всички войни по света, защото са дело на руснаци. А иначе, говорейки за културната трансмисия, трябваше да почне първо с триадата обичаи-традиции-норми, после да мине през ценности, и едва тогава, предвид че говори за едно ледено хоро, да говори за знания.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хм...

    21 Яну 2024 13:03ч.

    За съжаление, "традициите" свързани с нашите християнски празници са манифестация на невежество и липса на елементарно разбиране на същноста на тези празници. Едно време е имало разбиране. Културолозите са убийци на това разбиране. Те се фокусират в кукери, огньове, манджи, бабини седенки и тн...Те самите културолози са невежи, а ние чакаме от тях...пфуу...потрес

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хм...

    21 Яну 2024 13:13ч.

    Да добавя...Празник означава да си празен от работа, за да славиш Бога, а не се наливаш като гьормедик и да плюскаш като свиня...Това и животните го могат...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ами

    21 Яну 2024 21:06ч.

    А бе кой може да им забрани да си киснат ташаците в тинята? Въпрос на личен избор.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • мда

    21 Яну 2024 16:24ч.

    друго си е прайдът с пера и жартиери

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не е зле

    21 Яну 2024 19:50ч.

    да се вземе алкохолна проба от всички. Макар да е ясно предварително. Да не поят и децата. Рискът от студа всеки си го носи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • baba Pena

    21 Яну 2024 20:11ч.

    Прочетох много оплювки и тук, и във FB. Нека кажа и моето мнение - винаги гледам хорото в Калофер с удоволствие. Харесва ми ентусиазмът и усещането за общност.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Така е

    22 Яну 2024 2:48ч.

    И това не е нова традиция, това е стара традиция.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • МАНОЛОВ

    21 Яну 2024 20:25ч.

    Калоферското хоро е същото, като хорото пред Народния театър в София- панаирджийска простащина и ганювски идиотизъм в чист вид. НЕ става дума за НИКАКВИ "традиции", "чувство за общност" и прочее. Става дума за обикновена бай ганьовщина. За комплексарщина "булгар, булгар!" Това за алкохолните проби е добра идея. Шайка пияни патриотари, които си въобразяват, че са голямата работа. И аз обичам да танцувам. Със съпругата ми посещаваме фолклорен клуб за народни хора. НЕ тропаме ръченица по трЕтоара. И ходим в клуб за танго, валс и други такива танци. Не танцуваме, където ни падне. И не пречим на никого. За всичко си има начин. Ако имаш акъл. Ама ако нямаш- няма спасение! За тия около теб. Защото ти няма как да разбереш, че си прост. Твърде зает си да "натриваш носа" на "тъпите западняци". А това, че си функционално неграмотен, че се правиш, че работиш- ако въобще работиш, че не четеш, не ходиш на театър, на концерт, на опера- това не е важно. Важно е да се перчиш. Да "набиваш канчето" на "майцепродавците". Толкова жалко и противно е всичко това. И толкова срамно. Но се срамуват хората, които са наясно какво е родолюбие. Тия в реката са пияни ганьовци. Тях им е през...бъклицата каква окаяна гледка са.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хм...

    22 Яну 2024 7:36ч.

    Жълто-паветния отпадък никога не може да разбере, че разделението не е по линията...Ганю -НеГаню, а Вяра-НеВяра. Аахх колко се гнусим от ръченицата на тротоара...Предполагам, че с жена ти, освен да обикаляти по таци си говорите и за твоите чувства.. Всичко е ясно

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Аналог на нашите Заговезни празници, прескачането на огъня

    22 Яну 2024 2:45ч.

    Турците го направиха в Юнеско с определен статут, за наследство. ....... Който изпревараил, той натоварил!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кочо

    22 Яну 2024 9:43ч.

    А в наше село вече имаме традиция, която можем да наречем 'Пенсионерско плащане на сметки'..За да добият кураж при изпразване на джобовете им, вече близу 30 години, додели деня за платане, хеле на тока зимата, пенсионери се събират по сайвантите, наклават огън, пекат сланинка и домашни суджуци, па ударят 2-3 паници вино. Това ги успокоява и те по - лесно се разделят с пенсийките си.. Някъде и гайди надуват и бабите им се сещат... ' Ех, днеска нашите отиват до касите, ток да платат - лекарствата да купят... Ама, даще Денков, въведе Еврото, по-евтино ще е, казаха по телевизора.'

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • доц. Карачибук

    22 Яну 2024 18:47ч.

    "У наше село го има същиьо обред. Викаме му ялова понуда" - това разказва баба Пена, след като вече е прочела, описания от Кочо обичай. Пена е от дряновското село Гостиница. Научаваме от нея, че преди години празникът е бил в деня след Трифон зарезан. В днешно време той се прави на 8 февруари - един ден след като пенсиите са изплатени. В началото на празника мъжете и жените се забавляват разделно. Мъжете се веселят според Дионисиевата традиция. Кочо е предал характерните й етнографски особености, показващи соларната същност на празника. По-късно вечерта, вече добре "накъдени" с бакхусови жидкости, мъжете лекомислено излизат на улицата и се опитват да намерят пътя към домовете си. Там ги дебнат се "ялови" жени - предимно замаяни от виното баби и попрезлели стринки. Тези развилнели се създания са излезли на улицата, водени от древния си инстинкт на вакхани, ловуващи мъже куродръвци. Щом срещнат такъв, те го вдигат на ръце, а той трябва да се откупи или поне да им покаже квитанция, че си е платил електриката. Ако не го стори, рискува по стар вакханкски обичай да бъде "разкъсан" и изнасилен. Имитационното изнасилване, според новия канон на обичая, става чрез използване от универсален анален вибратор или подръчни средства: лоена свещ, сап на лопата, утилка от бира и т.н. Според историци и фолклористи това всъщност е прастар езически обичай, водещ своето начало от култа към бог Дионисий, от Орфей и орфизма, нагоден по-късно в услуга на инкасаторските фирми, събиращи различни битови сметки.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Питане

    23 Яну 2024 16:24ч.

    Защо никому не хрумна да се запита тази женица, дето дава интервюта, какво разбира от традиции??? Доколкото се е появявала по телевизиите, се е опитвала да коментира политическата обстановка в страната. Сигурно за това "коментара" тук изобилства от некомпетентни твърдения: например това за автентичността - все да е чула, че в областта на нематериалното културно наседство термин "антентично" не се използва и за това има определени обяснения. Или глупостите за естетическото чувство, а да не говорим за тези за града. Май интервюто е дадено, за да се подмаже на Министерство на културата, че с това политическо назначение само в това й е шанса.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Георги Богданов

    24 Яну 2024 10:20ч.

    Че има определени процедури, които трябва да бъдат извървяни е несъмнено, но такова чиновничество лъха от момата-представител на Юнеско, че ми става лошо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кочо

    24 Яну 2024 10:25ч.

    Вчера и аз приех участие в ритоала 'Платане на сметки'.. Замезимхе със сланинка и суджуци, пийнахме памид мискет, че са по-леки, нямаше спомени за еване по сеитба,коситба,вършитба, или беритба.. Спомняхме си, как киловата беше 2 стотинки.. После гайдарджият зафана мелодията ' Баба пищи, се извива -дядо се с пенсията прощава'... Тръгнахме по чаршията към касите..Гайдаржият отпред, след него ние.. Назлизане от касите, гайдата свири.' Рипни, бе дедо, да рипнем, да се пукнат консеционерете'.. Имаше екип на DW да снима.. Ич не ареса спомените... Преснимахме ... Тока бил два лева киловата, заплатата 8 долара... Дълъг ден, дълъг ден!!! Ирена Тодорова не е лоша, ама дете е още!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кочо 2

    24 Яну 2024 17:53ч.

    Тази ли е дете??? Дето с пълната си липса на компетентост успя да се намърда на место, на което човекът трябва да е експерт. Само с политически настиск. Брей, голява детинщина

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Идеалист

    27 Яну 2024 21:49ч.

    Ако беше голо хоро, щяха да му се възхищават. Но не за всеки му стиска да влезе в студената вода. Това е юнашко хоро, не за слаботелесни джендъри!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи