Христо Мутафчиев: Министър Минеков успя да разбие театъра така, както никой не го е правил

Христо Мутафчиев: Министър Минеков успя да разбие театъра така, както никой не го е правил

Автор: Ирен Делчева, Труд News. Следвайте "Гласове" в Телеграм

Театърът започна да се съвзема от COVID-19, който изпразни залите, но друг проблем - министърът на културата проф. Велислав Минеков, вдигна на крак творци от цялата страна. Те настояват за оставката му в отворено писмо до медиите и президента Румен Радев. Причината - редовно уронване на престижа на културните институции, както и груба намеса и вземането на страна във вътрешен конфликт в Народния театър „Иван Вазов“. Дали президентът ще се съобрази с настояването на гилдията, или за трети път ще назначи Минеков за служебен министър, предстои да видим.

- Господин Мутафчиев, какво наложи изпращането на открито писмо до президента Радев и до медиите от Съюза на артистите в България?

- Това е писмо на творците от Народния театър, което ние подкрепихме. В него се настоява президентът Радев да отзове министър Минеков от поста му, заради нарушения и заради това, че обиди колегите от Народния театър. Той се намеси там, при положение, че не е негова работа. Каза, че Народният театър е някакво блато, че такива писма, каквито те изпращат, той хвърля в кошчето. Което означава, че проф. Минеков абсолютно обезсмисля големи имена на творци от националната институция.

- Толкова ли зависи българският театър от един министър?

- Всяка една сфера от нашия живот зависи от институциите. Ако Съюзът на артистите няма нормален социален диалог с Министерство на културата за отделни промени в законите, поправки, предложения за реформиране на методиката на сектора, те няма как да се случат. Така че, много зависи.

- А какво ви притесни в предложените промени в Наредбата за конкурси на директори на държавни културни институти?

- Там проблемът е много голям, защото проф. Минеков на своя глава решава да промени наредбата така, че да изолира и почти да изхвърли синдикатите и работодателските организации от конкурсите. Според него на много места те са в конфликт на интереси и предрешават избора. Браншовото споразумение заложи именно на тоя тип отношения и то на социалния диалог, в който синдикатите имат задължително присъствие в конкурсите. А от Министерство на културата искат да присъства само по един представител на синдикатите и по един на работодателите със съвещателен глас, но за сметка на това да има външни оценители и представители на министерството. Хайде, за последните съм съгласен, трябва да участват, защото те познават работата, всяка точка на бюрократичната и административната машина. Но външните оценители са просто творци, които могат да оценят единствено репертоарната политика на един директор, но не и да наблюдават за взаимоотношенията вътре в културния институт. И тук категорично сме против.

- Защо не се получава пряк диалог с министър Минеков?

- Получава се до степен, в която той взима думата и започва да обяснява как му се оплакват разни хора, които не отиват при синдикатите, а направо при него. Аз го попитах: „Искате ли да си премерим оплакванията, да видим при кого повече пристигат?“ Така и не ми отговори. И беше много смешно, защото на въпрос за отношенията му със синдикатите, той отговори - водим диалог. Никакъв диалог не водите.

- Този проблем с министъра отразява ли се на качеството на работата на театрите?

- Всеки трус се отразява на работата на хората, които са в съответната система. Когато един министър заяви, че са били много високи заплатите на актьорите в Народния театър и ги противопостави на всички останали в цялата страна, те какво ще си кажат - ами чакай сега, ние работим за едни малки пари, а тези в Народния театър получават по 5-6 хиляди лева заплата. Първо - тази информация е спекулативна, защото не всички колеги от Народния театър получават такива заплати. Там има правилник за изработване на заплатата и ако някой се интересува може да види какви са принципите и начините, по които тя се определя. Работата на министъра на културата не е да разрушава вече създадени взаимоотношения, само защото на него не му харесва това и онова. Между другото Минеков си изпълни заканата от първия мандат. Ако си спомняте, той тогава каза - аз за няколко месеца трябва да направя това, което не е направено за 10-15 години. Ами той успя. Успя да разбие сектора така, както никой не го е правил през последните 15 години.

- А достатъчно пари ли се отпускат за театрите и въобще за култура?

- Никога на никого не е достатъчно това, което се прави. Съвсем скоро ще възникне един голям проблем. До декември 2022-а беше осигурена допълнителната компонента за заплатата за сценичните изкуства заради ковида и след него. Тя вече отпада и това означава, че заплатите от януари ще трябва да се урегулират само от културните институти, които все още не са пълни на 100%. Така че трябва да се помисли за отпадане на някои рестрикции, които бяха въведени преди няколко години. Те пречат в момента театрите да печелят, откъдето да се формира и бюджетът им. Това същото важи и за музикалните културни институти. Цялото това време, в което министър Минеков използва да се заяжда еднолично с хората, можеше да бъде оползотворено да се мине през Комисията по култура, която беше готова да го направи и през Народното събрание, за да се гласува отпадането на тези рестрикции. Ако това беше станало, тогава можеше да има някакъв нормален баланс. Разбира се, това вече няма да стане и чрез субсидиите. Защото в момента една такава субсидия е 3,50 лв., а заради инфлацията, тя би трябвало да стане поне 5,50 или 6 лева за културните институти, за да може колегите да получават едни достойни заплати. Има една заповед, спусната от Министерство на културата, че се забранява културните институти да увеличават заплатите и да правят разходи, по-големи от тези, направени през януари м. г. Тогава как ще направим минималната стартова заплата в нашия бранш колкото средната заплата в държавата, което е залегнало в проекта за новото браншово споразумение? Така че работа ще има много, надявам се да не е със същия министър.

- А как си обяснявате действията на министъра - с непрофесионализъм или просто с характера му?

- Никой не се е родил професионален министър. Административната работа е въпрос на обучение, за да можеш да разпределяш правилно задачите, те да бъдат изпълнени и ти да търсиш отговорност от хората, които не го правят. При министър Минеков става въпрос за характер на човек, който държи на реваншизма, а не на чистите отношения. При него има реваншизъм именно към нашата гилдия. Не мога да си го обясня, но това си остава за негова сметка.

- А кой според вас е подходящ за министър на културата, вие имате ли фаворит за тази длъжност?

- Аз имам представа какъв човек трябва да бъде, а не кой точно. Трябва да се търси и личността. Не съм сигурен, че министърът на културата задължително трябва да бъде творец. Това трябва да е човек, който е работил в администрация, който познава добре законите и ги чете, съобразява се с тях и има комуникативни умения. А не човек, който взима страна в спорове, в зависимост от това кой му е приятел. Защото проблемът с Народния театър настъпи в момента, в който проф. Минеков взе страна. Дотогава проблемът си беше вътрешен. Той стана външен и политически, след като министърът взе страна. Аз му предложих да събере всички, той ми отговори - никого няма да събирам, аз само ще уволнявам.

- А има ли нужда българският театър от реформа и каква?

- Реформа в българския театър беше направена преди няколко години. Не казвам, че тя е най-добрата, тя не е панацея. Това беше просто един друг начин на финансиране, всичко останало лежи на плещите на творците и на техническите екипи, които работят на театралните сцени. Ако има необходимост от това да се работи по реформа, би трябвало да се вземе методиката, по която в момента работи българският театър и на нейната база да се добавят отделни компоненти, други да се актуализират, така че да бъдат съобразени с днешното време, защото тя е правена тогава, когато и държавата, и светът бяха съвсем различни. Така че със сигурност има нужда от актуализация на това, което е направено тогава. Това трябва да бъде направено от хора, които познават работата - професионалисти, практици, които са работили в тази и предишната система.

- Вие съжалихте ли някога, че станахте председател на Съюза на артистите?

- Никога не съм съжалявал. Ако следваме спортната терминология, мен са ме избрали да стоя на мрежата и когато ми повдигнат топка, да я забия в полето на противника. Явно това го умея, след като толкова време колегите държат на присъствието ми в Съюза на артистите и това, с което се занимавам. Аз съм борбена натура и огнен човек. Много държа, когато водя диалог, той да е истински и да стигнем до някаква цел заедно с човека, с когото говоря. И ще изпълня задачите си единствено за хората, които са ме избрали. Това е истината.

- Не ви ли пречи административната длъжност на творчеството?

- Научил съм се да разграничавам двете неща. Аз съм добре организирам човек и съм си направил нещата така, че да имам възможност и за творчество, и за административна дейност.

- Как си обяснявате това, че през последните 30 години в България има много малко качествено кино?

- Първо не смятам, че е малко качествено, по-скоро е малко киното в България, за да бъде качествено. Ако по времето на Тодор Живков са се снимали по 25 игрални, 25 документални, 20 дебютни, 20 анимационни, 20 късометражни филми на година, то сред тях ще има 5 качествени, които ще грабнат зрителите. Но когато бюджетът за филми в държавата ти стига само за 5 филма годишно и творците са около 500 човека, които се бият еднолично за тях, как ще излязат 8 качествени филма? Ако можете да направите тази сметка, значи всичко е наред.

- Значи отново опираме до пари, а не до качествени творци?

- Дори създаването на качествени творци се прави с пари. Това е въпрос на живеене, на обучение, на учене от най-добрите световни примери. На това, нашите творци да имат възможност да присъстват на фестивали, където се съревновават най-добрите. Но нека не говорим за парите като за единственото нещо, което е необходимо за заснемането на кино. Иска се и желание, и талант, добър екип, добър сценарий и т. н. Това е съвкупност от много компоненти, които правят добри българското кино и театър. Но без пари, тези компоненти няма как да бъдат събрани. Това е моята теза, може да има и друга.

- С какво се различават младите артисти сега, от тези от вашето поколение тогава?

- Съвременните млади по принцип са много по-различни от нас. Най-малкото, защото информацията идва при тях мигновено, отива си мигновено и ако имат достатъчно акъл да им влезе в главата, тя стои там цял живот. Именно заради това, те са малко по-разпилени и трудно се концентрират. Но пък имат интересни идеи. Все още битува мнението у младия човек, че трябва да стане известен веднага, което не ми харесва. Ние много бързо осъзнахме, че това няма как да стане, влизайки в една трупа, в която виждаш големи творци, които искат да ти дадат. Ти обаче, ако не искаш да вземеш, как това да стане. Същото важи и за днешните. Ние искаме да им дадем, но ако не искат да вземат, ще го разпилеят. Няма да забравя, когато бях млад и в Народния театър работех с големите български актьори Велко Кънев, Жоро Мамалев. Тогава журналистите ги наричаха динозаври, които не били предавали опита си на младото поколение. Оказа се обаче, че не е така. Ние имахме желание да се научим, работехме рамо до рамо с тях, те бяха наши приятели и ни показаха верния път по деликатен начин, а не с размахване на пръст. И ние успяхме да вземем това, което ни е необходимо. Така че нищо чудно и сега някой да казва за нас - тия динозаври не си дават хляба. Това обаче не е вярно. Лошото е, че младите имат все по-малко уважение към авторитетите, което ще ги унищожи, ако не се променят овреме.

- Оптимист ли сте за бъдещето на театъра?

- Оптимист съм и за бъдещето на държавата, и за бъдещето на театъра, заради младите хора. Те ми вдъхват оптимизъм. Разочарован съм леко само, че едни хора, които дойдоха да ни управляват, лепнаха петно върху цялото младо поколение в България. И сега тези млади хора, които идват след тях, ще трябва да изчистят това петното на техните връстници. Те ще успеят да го направят, нищо че в момента са объркани. Ще си дадат сметка за грешките на другите и ще го направят.

-------

Христо Мутафчиев е театрален и филмов актьор, председател на Съюза на артистите в България. Роден е на на 4 април 1969 г. в Карлово. Завършва актьорско майсторство за драматичен театър във ВИТИЗ “Кръстьо Сарафов” в класа на проф. Надежда Сейкова и Илия Добрев. От 1995 г. е част от трупата на Малък градски театър “Зад канала”. Носител е на редица награди, между които на САБ за актьор, изиграл най-много главни роли през сезон 2000/2001 г. и “Аскеер” за водеща мъжка роля на Райчо в “Плач на Ангел”.

 

 

Още от Култура и общество

Коментари

  • тралала

    25 Яну 2023 10:21ч.

    Мутафчиев, който винаги е в много топли отношения с правилните хора от властта, сега се сети за българския театър. Господинът по-добре да се бори и да върне телевизионния театър в БНТ1. Нито един артист не говори по темата. А какво остава да протестира. С технологиите можем всяка седмица да гледаме представления от цяла България.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Съюзът на артистите в България,

    25 Яну 2023 11:31ч.

    Никога не е имал за председател толкова безлична и недодялана карикатура!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    25 Яну 2023 11:43ч.

    Май още не схващате, че според Клаус швабата, нямаме право нито на национално съзнание, нито на култура, нито на образование, нито на свобода, нито на държава? Цялото служебно правителство на Румен Зеленски Радев, разби държавата до степен на невъзстановяване!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    25 Яну 2023 11:44ч.

    Единствено войната може да спаси България... съжалявам, че го казвам, но...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тя тая война ще спаси света

    25 Яну 2023 19:26ч.

    Алтернативата и е нещо, което ще се превърне в "големият филтър" за нашата цивилизация.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи