Ален дьо Беноа: Кризата, провалът на либерализма и бъдещето на Европа

Ален дьо Беноа: Кризата, провалът на либерализма и бъдещето на Европа
Известният френски философ, геополитик и писател Ален дьо Беноа (Фабрис ла Рош) е роден през 1943 в Сен Симфориен. Завършва философия и социология в Сорбоната. През 1969, в отговор на лявата вълна, заляла тогавашна Франция, създава интелектуалното движение на т.нар. „европейска нова десница”, формирало се около ръководената от него Група за изследване на европейската цивилизация (GRECE). През същата година оглавява списанието „Нувел Екол”, а през 1973 – официалния орган на GRECE – списание „Елеман”. От 1988 под негова редакция излиза и тематичният алманах „Кризис”. Дьо Беноа е член на Френската академия, автор на над 50 книги и 3000 статии, преведени на почти двайсет езика. През 1978 получава Голямата награда на Академията за книгата си „Поглед отдясно: Критична антология на съвременните идеи”. Сред по-известните му творби са „Европейските традиции” (1982), „Проблеми на демокрацията” (1985), „Против расизма” (1992), „Комунизмът и нацизмът” (1998), „Въстанието на културите: Европейски манифест за ХХІ век” (1999) и др. Интервюто с Ален дьо Беноа публикуваме с любезното съдействия на Леонид Савин. www.geopolitica.eu
<p><strong>- Какво се промени в Европа и света през последните пет години, т.е. след началото на глобалната финансово-икономическа криза. Какви са днес настроенията в европейските общества и какво се случва с либерализма?</strong></p> <p><strong>-&nbsp;</strong>Както е известно, кризата, която започна в САЩ през 2008, беше свързана с огромния ръст на частните задължения. За да изплатят дълговете и защитят банковата си система от очертаващия се крах, САЩ бяха принудени да вземат още по-големи заеми. Така кризата на частния сектор прерасна в мащабно увеличаване на държавните задължения. В Европа ситуацията се влоши допълнително заради проблемите с общата валута: вместо да сближи икономиките на европейските държави, въвеждането на еврото изостри разногласията, в резултат от което Европа се раздели на две. В Гърция, Италия, Испания и Португалия политиката на сурови иконоимически мерки доведе до съвършено противоположни на очакваните резултати: покупателната способност пада, безработицата продължава да нараства, осъществява се деиндустриализация. Франция е застрашена, а Германия е много по-зле, отколкото се твърди официално. На свой ред Великобритания и САЩ трябва да изплащат толкова гигантски дългове, каквито не са имали никога в историята си. Индексираната в долари международна финансова система породи безпрецедентна криза. Икономическите показатели в почти всички страни са отрицателни. Управляващите политически партии в държавите, оказали се в задънена улица, не са в състояние да предложат изход. И десните, и левите прокарват политика, която защитава най-вече интересите на банките, а не на нациите. Обикновените хора и средната класа са най-силно ударени от кризата, макар и да не са отговорни за нея. Това, което се случи преди време в Кипър, дава основание да предположим, че правителствата, могат, без да се колебаят особено, да отнемат парите от банковите сметки на своите граждани, ако сметнат, че това се налага.</p> <p>Така обаче се създава порочен кръг. Ще дам следния пример: всяка година Франция трябва да изплаща 50 млрд. евро, за да обслужва дълговете си и лихвите по тях (сумата е съпоставима със средствата за образование, които са основното перо в бюджета). Тъй като това не позволява да бъдат покрити загубите, не дава възможност да се изплатят лихвите и води до нови заеми, задълженията нарастват. Тази система е подобна на лихварската. Днес финансовите пазари диктуват собствените си закони, тъй като държавите вече нямат възможност да вземат заеми пряко от своите национални банки (както и от Европейската централна банка), докато банките могат да го правят. Краят на сегашната криза въобще не се очертава и тя няма как да не се отрази върху политическия и социален модел. И днес в повечето западноевропейски държави е налице нарастващо ожесточаване и озлобяване, което може да стане неуправляемо. Доказателство за това е ръстът на отказващите да гласуват, кризата на парламентарното представителство, разривът между нацията и политическия елит или успехът на политическите партии, които изглеждат &quot;различно&quot;, но съумяват да се регистрират за участие в изборите - като популистката движение на Бепе Грило в Италия например.</p> <p>В по-широк план, кризата демонстрира колко крехки са основите на т.нар. либерална икономическа &quot;наука&quot;. Митът за изключителната полза от свободната търговия се изпари заедно с ръста на делокализацията на предприятията, довела до закриването им в Европа и нарастване на безработицата. Митът за саморегулиращия се пазар рухна, когато се наложи държавите да се намесят, за да спасят банките. Тази криза, която е структурна, а не конюнктурна, влезе в историята на съвременния капитализъм, който би могъл да се характеризира като &quot;абсолютен капитализъм&quot; - т.е. това е финансов капитализъм, който излиза далеч отвъд&nbsp; рамките на познатия ни пазарен или индустриален, и който е напълно детериториализиран и не се съобразява нито с пространството, нито с времето.</p> <p><strong>- В един от трудовете си лансирате идеята за &quot;антирастежа&quot;, която е доста близка до антипотребителските инициативи, прокарвани от различни групи антиглобалисти в много страни по света. От друга страна сме свидетели на определена рефлексия на &quot;икономиката на даровете&quot;, описана от Марсел Мос и Жорж Батай като основен принцип на американската нация и на някои други региони. Как може да се свърже тази идея с контекста на високите технологии, неоиндустриализма и икономиката, основана на информацията и знанията, особено имайки предвид ролята на съвременния военен сектор?</strong></p> <p>- Темата за упадъка, на която посветих цяла книга, не е чисто теоретична или философска. Този упадък е просто неизбежен, имайки предвид изчерпването на природните ресурси, което се ускорява под влияние на демографския фактор. Планетата ни е &quot;крайно&quot; (т.е. изчерпаемо) пространство. А в едно крайно пространство не може да има безкраен икономически растеж. Тоест, упадъкът не може да се разглежда нито като &quot;спиране на историята&quot;, нито като &quot;връщане назад&quot;. Налага се да изоставим идеята за количественото, според която от всичко трябва и можем да имаме все повече и повече. &quot;Повече&quot; не означава &quot;по-добре&quot;. Днес всички политически партии и всички &quot;класически&quot; икономисти твърдят, че растежът, увеличаването е жизнена необходимост и естествено явление. До вчера пък всички те разчитаха, че природните ресурси са неизчерпаеми и безплатни. Всъщност от историческа гледна точка икономическият растеж е сравнително нов феномен. Той е пряко свързан с идеологията на прогреса, според която единното човечество се движи към бъдещето, което няма как да не е по-добро от настоящето. Древните гърци са наричали това&nbsp;<em>hybris</em>, т.е. възгордяване.</p> <p>Осъществяването на спада е свързано, на първо място, с подчиняването на въображението на символичната удържимост от &quot;икономическото&quot;, базираща се на антропологичния модел на Homo еconomicus, т.е. индивида, чиято единствена цел в живота е постоянното разширяване и удовлетворяване на собствените му егоистични материални интереси. Следва да се откажем от господстващата днес идеология - идеологията на стоката - която се стреми да приравни всички ценности към разменната стойност, и да се ориентираме към друга - по-умерена и справедлива. Това, за което ме питате, е свързано с тезата за спада, като антагонист на мощта. Тоест дали една държава, която реши да скъса с идеалите на икономическия растеж, т.е. с идеала за непрекъснатото движение напред, не рискува да отслабне на фона на икономическите си конкуренти? Ще ви отговоря, че днес не е задължително мощта на държавата да се основава на обема на производството на въглища и стомана, на големината на населението или числеността на армията й. Държавата е могъща, когато може да отговори на предизвикателствата на настоящето, използвайки наличните средства за да съхрани позициите си. Ако приемем, че непрекъснатият растеж, в крайна сметка, води до икономическа, технологична, политическа и социална катастрофа, най-малко засегнати от нея ще се окажат онези държави, които съзнателно реализират политика на рационален икономически спад.</p> <p><strong>- Днес в Европа се очертават две противоположни тенденции: своеобразен &quot;еврофетишизъм&quot;, съчетан с голяма доза евроатлантизъм, подкрепян от САЩ, и евроскептицизъм, призоваващ за преразглеждане политическия модел на ЕС. Как оценявате тези тенденции и съществуват ли и други алтернативи?</strong></p> <p>- Както &quot;еврофетишистите&quot;, така и &quot;евроскептиците&quot; правят голяма грешка, смесвайки понятията ЕС и Европа. През последните години лагерът на евроскептиците значително се разшири, за което си има причини. Докато преди двайсетина години &quot;Европа&quot; изглеждаше решението за всички проблеми, днес тя се разглежда като допълнителен проблем, пораждащ много други. &quot;Европа&quot; отнема все повече суверенитет от националните държави, но това въобще не води до появата на истински европейски суверенитет. Вместо това суверенитетът пропада в своеобразна &quot;черна дупка&quot;. Създаването на &quot;Европа&quot; не защитава никого и нищо не гарантира, а само генерира множество нови закони, усложняващи живота ни. Въвеждането на общата валута доведе до известни резултати. В момента се поставя въпросът за формирането на гигантски трансатлантически пазар, който да обедини Западна Европа и САЩ. Тоест &quot;Европа&quot; ми се струва само поредната стъпка към глобализацията.</p> <p>Още от самото начало европейското строителство се осъществяваше напук на здравия разум. То стартира от сферата на индустрията и търговията, вместо приоритет да бъде даден на политиката и културата. Това, което беше създадено вместо основа, превръщайки го в надстройка, се представляваше от Брюкселската (Европейската) комисия, лишена от всякаква демократична легитимност, която обаче продължава да се смята за всемогъща. Строителството трябваше да се базира на държавите и регионите, щателно съблюдавайки принципа на субсидиарността и достатъчно компетентно. След разпадането на съветската система, вместо да се постарае да укрепи наличната си политическа структура, ЕС реши прибързано да разшири влиянието си към държавите от Централна и Източна Европа, чиито &quot;европейски&quot; убеждения бяха съмнителни и които искаха да си гарантират &quot;чадъра&quot; на НАТО. Европейското строителство се осъществяваше без съгласуване с населението (само няколко пъти бяха правени допитвания, като хората в повечето случаи се изказваха негативно, но това бе оставяно без внимание и допитванията продължаваха, докато те най-сетне не казваха &quot;да&quot;). Накрая, окончателните цели на европейската интеграция така и не бяха ясно дефинирани, тъй като никога не е имало консенсус по този въпрос. Само че това е ключов въпрос. Дали ще се изгражда могъща Европа с ясно определени геополитически граници, способна да управлява синергията на всички сили, за да формира автономна структура, която да играе регулираща роля в сегашния процес на глобализация, или ще се гради &quot;европейски пазар&quot;, т.е. зона за свободна търговия с размити граници, която трябва да бъде интегрирана в зоната на доминация на американската свръхдържава? За съжаление сме по-близо до втория вариант. Аз обаче съм против такава Европа и подкрепям идеята за другата Европа.</p> <p><strong>- В една от последните си статии, озаглавена &quot;Да, краят на света вече е настъпил&quot;, акцентирате върху антропологичните трансформации, т.е. върху такива теми като еднополовите бракове, легализирани във Франция, и други &quot;постхуманни&quot; практики, които на практика дискредитират самат човешка природа и са сред императивите на неолиберализма...</strong></p> <p>- Понятието &quot;човешка природа&quot; е твърде сложно, тъй като може да бъде дефинирано по различни начини. Споменахте за хомосексуалните бракове, във Франция това е тема на ожесточени спорове. Лично аз не съм враждебно настроен към хомосексуалните: всички такива, които познавам, притежават същите достойнства и недостатъци като хетеросексуалните. Като цяло, не давам морална оценка на сексуалните предпочитания. Но що се отнася до еднополовите бракове, тук в играта се намесват много други фактори, тъй като има голяма разлика между признаването на легитимността на сексуалните предпочитания и превръщането на тези предпочитания в норма, както го правят правителствените институции. Брачната институция е създадена, за да свърже мъжа и жената с цел продължаване на рода, както показва самата етимология на думата брак (на френски&nbsp;<em>mariage</em>), от латинския (<em>matrimonium</em>), т.е. от&nbsp;<em>mater</em>&nbsp;(майка). Не се отнасям враждебно към хората от един и същи пол, които сключват граждански съюз, за да поддържат отношенията си, но мисля, че класически брак следва да сключват само хетеросексуални двойки. Хомосексуалните бракове ще породят редица проблеми, включително свързани с осиновяването, изкуственото зачеване, роднинството и т.н. Но когато споменавам антропологичните промени, имам предвид разпространението на гендерната теория, която възниква в Америка и се опитва да постави под въпрос самото съществуване на различните полове. Според тази гледна точка, дали човек се ражда мъж или жена, не оказва никакво влияние върху сексуалното му поведение, а човешкото същество по рождение е &quot;неутрално&quot;, т.е. представлява своеобразна&nbsp;<em>tabula</em><em>&nbsp;</em><em>rasa</em>. Така понятието &quot;пол&quot; (каквито има само два) се заменя с понятието &quot;гендер&quot; (каквито може да има много). Тази гендерна теория (или по-скоро идеология) е продължение на либералната идеология, основаваща се на правата на индивида и приемаща обществото като прост сбор от индивидуални атоми, стремейки се да узакони и превърне в норма всички прищевки и желания на индивидите. Социалният либерализъм не може да бъде отделен от политическия и икономическия. Тези три либерализма се основават на една и съща логика и представляват различните лица на една и съща доктрина.</p> <p><strong>- Предвид така очертаната мрачна перспектива, къде могат да потърсят убежище хората, придържащи се към традиционната ориентация?</strong></p> <p>- Не знам дали може да се говори за някаква &quot;светая светих&quot; за онези, които отхвърлят налаганата им отгоре господстваща идеология, но ми се струва очевидно, че някои държави или региони на света пострадаха по-силно от нея, отколкото други. САЩ например, са се превърнали в своеобразен епицентър на всичко негативно, което през последните години се разпространява в целия свят. Западна Европа пък е поразена по-силно, отколкото Централна или Източна. Русия се сблъсква с много проблеми, но ми изглежда по-добре защитена, отколкото западните и съседи. Затова бих ви отговорил, че колкото по на изток се намира една държава, толкова по-малко поразена изглежда. Разбира се, това не решава нищо и не предрешава бъдещето. Ще добавя, че повечето общества в страните от Третия свят, включително онези, които определяме като &quot;развиващи се&quot;, до голяма степен си остават традиционни, въпреки, че западните държави с всички възможни средства се опитват да им натрапят собствената си гледна точка и своя начин на живот. И в Азия, и в Африка, и в Близкия изток, и в Латинска Америка местните общества съумяха да съхранят определени свои особености, каквито някога съществуваха и в Европа, но днес почти са изчезнали. Ще отбележа и че колкото и да е парадоксално, в очите на мнозина жители на Запада те изглеждат неразбираеми и чужди, макар че на практика тези традиции са имали мащабно присъствие в тяхното собствено минало, но след това са били забравени.</p> <p><strong>- Сегашната криза провокира възхода на различни &quot;фундаментализми&quot; като своеобразна защитна реакция. Как според вас ще се развие тази тенденция? Ще станем ли свидетели на сблъсък на ценности, олицетворявани от различните култури, нации и играчи, или пък по пътя на трансформацията ще се осъществи адаптиране на радикалното мислене към наложилия се модел?</strong></p> <p>- Днешната глобализация следва да се разглежда като диалектично движение. От една страна, тя изравнява, т.е. стреми се да направи света еднороден, да го превърне в огромен единен пазар, изкоренявайки ценностите, присъщи на отделните култури и ликвидирайки разнообразието от езици и народи. От друга страна, това мащабно движение към унификация поражда достатъчно мощна съпротива, която води до фрагментация и нови граници. Бенджамен Барбър описа навремето този феномен с формулата &quot;джихадът против McWorld&quot;. Тук джихадът се използва като символ на инстинктивната реакция (в конкретния случай тази на ислямистите) срещу натрапването на американския начин на живот (&quot;McWorld&quot;). Тези антагонистични феномени са еднакво склонни към крайности. Ексцесиите от едната страна водят до ексцесии от другата. Именно на тази основа някои автори, като покойния Самюел Хънтингтън например, развиват теорията за сблъсъка на цивилизациите, който в момента изглежда неизбежен. Самият аз съм настроен изключително скептично към тази гледна точка не само защото цивилизациите никога не бива да се приравняват към политическите играчи, дори и в глобален мащаб, но и защото тази доктрина ми изглежда като опит да бъде оправдано налагането на единна глобална цивилизация, представена като победител в &quot;цивилизационния сблъсък&quot;. Според мен алтернативата не е между глобализацията и инстинктивния или иредентистки национализъм. Нито пък между идентичността на едни и идентичността на други. За мен алтернативата е, да си наясно, дали си на страната на хората или на страната на планетарната система, която на практика цели унищожаването на тези хора. Искаме ли светът да бъде еднополюсен (<em>universum</em>) или мнополюсен (<em>pluriversum</em>). Така би трябвало да бъде поставен въпросът.</p> <p><strong>- В известен смисъл в Европа днес се наблюдава нова, смекчена версия на Великото преселение на народите, променило облика на европейските държави през т.нар. &quot;тъмни векове&quot;. Какво мислите за този миграционен поток и как се отнасяте към идеята за &quot;обратната колонизация&quot;, осъществявана от Азия и Африка?</strong></p> <p>- Според мен, масовата и в по-голямата си част неконтролируема имиграция, която в момента залива повечето европейски държави, е качествено нов феномен. Тя почти не може да се сравнява с &quot;класическата&quot; имиграция, наблюдавана повсеместно в миналото. Тя не повтаря преселението (<em>Volkswanderung</em>) на германските племена в края на Античността и началото на Средновековието. По-скоро, както правилно посочвате, тя е косвена последица от колонизацията. Можем да я дефинираме и като систематично преселение, чиито корени са икономически. Първоначалният й стимул беше даден от индустриалците, които вместо да модернизират предприятията или да повишат работната заплата решиха, че е по-рентабилно да потърсят евтина работна ръка в държавите от Третия свят, чиято експлоатация е по-лесна поради липсата на опит в социалните борби. И днес тези среди са най-големите привърженици на използването на имигрантите. Разбира се, в това има определена логика. Основният принцип на либералния капитализъм е &quot;нека всичко се развива естествено&quot;, който включва ликвидирането на всички граници и свободната циркулация на стоки и хора. От тази гледна точка капитализмът се оказва много по-космополитен, отколкото навремето беше комунизмът. Маркс е бил прав, твърдейки, че същността на капитализма е желанието му да възприема като препятствие, подлежащо на ликвидация, всичко, което пречи на глобалната търговия и натрупването на средства. Във Франция и другите европейски държави, имиграцията се превърна в преселване на огромни маси население, в резултат от което ставаме свидетели на замяната на един народ с друг. В такива градове като Лондон или Брюксел делът на мигрантите вече надвишата броя на коренното население. Социалните патологии, породени от този феномен, са описани от безброй автори, без значение дали става дума за криминогенността, проблемите в училищата и на трудовия пазар или за езиковите, културните и религиозни проблеми. Налице са и определени идентифициращи реакции в една или друга степен. Но дори ако те се ръководят от добри намерения, не ми изглеждат способни да решат възникналите проблеми.</p> <p>Не изпитвам нито симпатия към ксенофобията и расизма, нито пък ангелско търпение към онези, които отричат наличието на проблема. Мисля, че сме длъжни да предприемем политически, икономически и социални мерки, за да ограничим, доколкото е възможно, миграционния поток, но смятам, че повечето имигранти, които отдавна са тук (понякога дори от няколко поколения), няма да могат да си тръгнат обратно &quot;към къщи&quot;, по простата причина, че отдавна нямат нищо общо с някогашния си &quot;дом&quot;. Що се отнася до онези, които призовават за нова Реконкиста и вярват, че ще дойде денят, &quot;когато ще ги изхвърлим оттук&quot;, мисля, че са объркали епохата. Въпросът вече е, как да се уреди съвместния живот между различните народи. Още е рано да се каже как ще се развият нещата, но не съм настроен особено оптимистично.</p> <p><strong>- Как се отнасят към идеята за Евразия, като люлка и &quot;Ноев ковчег&quot; за нациите? В крайна сметка Европа е просто малък полуостров на този огромен масив от сушата, в който значима роля играе Русия. Струва ли си да се търсят в тази посока пътища за спасение (както в политически, така и в метафизичен аспект) за онези европейци, които искат това?</strong></p> <p><strong>-&nbsp;</strong>Очевидно е, че мнозина европейци с течение на годините започнаха да гледат на Русия като &quot;последен шанс&quot; за собствената си цивилизация. Те обръщат все по-голямо внимание на случващото се в тази страна, тъй като усещат, че собственото им бъдеще зависи от това. Днес Русия е в по-добра позиция в сравнение с Европа. Историческото, културното и религиозното и наследство е грандиозно. Тя олицетворява идеята за Империята, при положение че националните държави се оказват безпомощни или парализирани. Някои европейци твърдят, че Русия по същността си е европейска държава. Не съм напълно съгласен с това. Струва ми се, че по редица съвсем видими причини Русия и Европа представляват различни цивилизационни реалности. В същото време съм уверен, че тези две реалности до голяма степен се допълват взаимно, не само в икономически, технологичен, енергиен или военен план (оттук и идеята за оста Париж - Берлин - Москва), но преди всичко те са част от големия евразийски блок, от гигантския континентален блок, който винаги се е разглеждал от геополитиците като &quot;сърцевина&quot; на планетата. Евразия в най-голяма степен въплъщава в себе си Мощта на Земята, телурократичната политическа сила, която естествено се противопоставя на Мощта на Морето, т.е. на морската търговска сила, олицетворявана днес от Съединените щати и Великобритания.</p> <div>&nbsp;</div> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • без да коментираме детайлите!

    09 Яну 2014 19:10ч.

    Националния Девиз на Франция е:Liberte ,Egalite,Fraternite(СВОБОДА,Равенство,Братство)......Принципа на СВОБОДАТА на Личността е най-значимия принос на Франция в Новата История.....и това я сродява с Америка(статуята на Свободата-символа на Америка-е направена от Французи)!!Това е и първичния смисъл на думата ЛИБЕРАЛИЗЪМ-Свободата на Индивида -като Основа на Обществото!!.........Този човек-автора- говори Точно Обратното по дух и смисъл!!.....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Roman Majewski

    09 Яну 2014 19:24ч.

    да, интервюто е много важно за да се разбере как точно действа социалистическата пропаганда на такива като този автор....Винаги съм се учудвал с каква лекота \&quot;Гласове\&quot; публикуват пропагандни материали без предупреждение към читателите ,че става въпрос за пропаганда....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Hunter Douglas

    09 Яну 2014 20:48ч.

    Русия е една умираща държава, в която наред с бомбата на ислямския тероризъм тиктакат още поне 10 бомби с различна взривна мощ: от технологичната й изостаналост и зависимостта й от износ на суровини и колониални стоки, през надвисналата демографска катастрофа, до негодното здравеопазване и ниската продължителност на живота, липсата на национална инфраструктура (например няма шосе, което да свързва Москва с Далечния Изток), ужасяващите проблеми с наркоманията, абортите, изтичането на мозъци (неотдавна в едно прочване 50% от анкетираните обявиха, че искат за емигрират при първа възможност), и т.н., и т.н. Но ... в пропаганден парцал като \&quot;Гласове\&quot; Русия може да се превърне и в ... последна опора на цивилизацията...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Eксперт

    09 Яну 2014 21:38ч.

    От многото приказки остава неизвестен какъв е приносът на най големите играчи - Индия и Китай, а и целият Тихоокеански регион. Истината е че Европа, била тя с или без ЕС или пък с или без Русия, пак си остава вече икономическо и демографско джудже в сравнение с Изтока! И причината не е само в либерализма, а в идиотските натрапвания и практики на европейския социализъм, довели до абсурдите на 35 часовата работна седмица, частичната заетост, социялни плащания в неимоверни мащаби, които не са изработени, а взети на заем пари... Не либерализма а европейския социализъм е виновен за това положение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Делфи

    09 Яну 2014 21:42ч.

    Германия от края на 1940 и началото на 1950-те години, Фрайбургската школа управляваща икономиката е била за премахване на контрола върху цените (по заповед на американските и британските власти)което спира следвоенната инфлация и стабилизира на икономиката, като тя е за нова германската марка, и правителство което да се фокусира повече върху правила от субсидии. http://36chambers.wordpress.com/2008/07/02/the-freiburg-school-of-economics/ Фрайбургската школа е школа на икономическата мисъл, основана във Фрайбургския университет през 1930-те год. Основава се върху по-ранната историческа школа в икономиката, но набляга на това, че само някои форми на съревнование и конкуренция са положителни, докато други налагат наблюдение. Това се смята за законна и легитимна роля на правителството при демократично управление според Фрайбургската школа. С аргумента, че анти-монополните правила са необходими и добри толкова дълго, тъй като те не са били използвани като тояги срещу успешни компании, а Мизес икономисти твърдят, че ако резултатът на пазар е монопол, значи монополът е най-ефективният резултат и затова не трябва да се намесва държавата. Фрайбургската школа казва, че свободата и конкуренцията са велики неща, но само в рамките на определен контекст. Любим пример е на състезание по бягане: на състезание по бягане без конкуренция е скучно и никой не иска да го гледа, но има някои видове на конкуренцията, които бихме предпочели да не се виждат. Ние искаме да видим хората здрави, и имат по-добро оборудване, и да се обучават да издържат на сурово и на физическо натоварване по-добре, отколкото средният човек, и това води до вълнуващи състезания. Ние обаче, искаме да видим равностойни конкуренти, а не монополисти в играта, тъй като това води до по-малко вълнуващо състезание и ни дава лоши постижения. Така че конкуренцията сама по себе си не е непременно добро, по-скоро някои форми на конкуренция са. Това означава, че трябва да има арбитри да гарантират прилагането на конкуренцията, които ние разпознаваме като неподходящ, и че е най-подходяща е ролята на правителството като арбитър. Хората идват с общи правила, които трябва да са еднакво приложими за всички, и това е ролята на правителството за налагане на тези правила и да се гарантира, че те няма да се нарушават. В допълнение, училището Freiburg са склонни да вярват, че повечето \&quot;конституционни\&quot; правила, както е избран в едно свободно общество, са етично законни толкова дълго, тъй като те са общи и се прилага за всички. По този начин, социалната държава не е само по себе си неетично или незаконно (като някои от десните спорят). Както Фрайбург школата признават, че конкурентната пазарна инициатива може да бъде и трябва да бъде, комбинирани със система от минимални гаранции за достатъчни доходи за тези, които са временно или постоянно наети. Школата осигурява икономическите теоретични елементи на ордолиберализма и на Социално-ориентирана пазарна икономика в следвоенна Германия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Делфи

    09 Яну 2014 21:44ч.

    Робството в САЩ не е наложено от държавата, но е премахнато от държавата. В Япония никоя фирма не може да вземе работник от чужда държава - ако не му плаща над средното за Япония. ЩОМ ЕДИН НЕМЕЦ Е ПО-ЕФЕКТИВЕН ЗА 6 000 ЛЕВА, ВМЕСТО ЕДИН БЪЛГАРИН ЗА 600 ЛЕВА, ЗАЩО БЪЛГАРСКИТЕ ФИРМИ НЕ ВЗИМАТ НЕМЦИ????

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Делфи

    09 Яну 2014 21:53ч.

    Иван Костов 1989та: \&quot;нашето народно стопанство отдавна е преминало всякакви разумни граници на индустриализация – делът на промишлеността у нас е два пъти по-висок от този в развитите капиталистически страни; надминаваме с 10–12 пункта дела на промишлеността във Великобритания от времето на нейната най-висока индустриализация. Тези порочни стопански структури не са случайни.\&quot; И без намеса на европейския социализъм: 7 280 000 са българите. 2 200 000 са пенсионерите. 1 000 000 са българите на възраст до 18 години. Значи работната сила е 4 000 000 българи. Заетите са 2 300 000. 500 000 от заетите са пенсионери. Безработните са 2 200 000.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Делфи

    09 Яну 2014 21:54ч.

    Африканските държави имат бюджет 5% от БВП. Скандинавските държави имат бюджет над 50% от БВП. Заплатите в България са 22% от БВП на работник, а в развитите страни е над 50%. Бъдете математици, а не тъпи фанатици. Какви данъци и държавни предприятия е имала Германия, когато се е развивала след 1945 г.? Още го пише в конституцията на Германия, че държавата ще национализира сектор или предприятие - в името на доброто на обществото - когато е необходимо. Сега в кризата, Германия натрупа доста дълг за да организира икономиката си, данъците им са много по-големи от нашите, но държавата яко направлява икономиката.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Делфи

    09 Яну 2014 21:56ч.

    Капитализма е зло, много зло. Но с въвеждането на монетаризма на Фридман, се смята че това зло е поправено. Тоест, те смятат да дават принадената стойност на работниците, да я връщат на пазара, като кредит. Ако схващате, какво казвам, вече няма да се чудите за историята в политиката и икономиката. Преди монетаризма на Фридман е имало нужда от злато, за да няма инфлация, но и за ликвидността на банковата система. Тая нужда от ликвидност в банковата система е направила всички войни и революции. И кризи. Та така, а сега накъде, с тези дългове, и понижено потребление след кредитният бум? Ако през 1913 година металното покритие на левовите банкноти е над 40%, през 1920 година то спада до 1,56%. По това време германската марка и австрийската крона са в още по-тежко положение с покритие съответно 1,43% и 0,38%. В края на войната вземанията на БНБ в Германия възлизат на 1 милиард марки, но поради специфичните условия на военните аванси тя не може да разполага свободно с тях и те на практика са блокирани в германски банки и са ликвидирани от хиперинфлацията в Германия в началото на 20-те години. За периода на войните стойността на българския лев намалява около 14 пъти до 1919та. С минималните златни резерви на БНБ и обезценката на нейните вземания в чужбина, единственото покритие на лева остават вземания от българската държава, които на практика са неликвидни. През първите години след войната левът е силно нестабилен, като стойността му се променя значително, в зависимост от общата конюнктура и фискалната политика. Още 1200% инфлация има от 1935та до 1944та. После в началото на 50те се прави деноминация, но не голяма, и друга през началото на 1960те, не че комунистите са правили инфлация, тя е била от преди 1944та. Това е истината. А златото връзва ръцете на банкерити и води до дефлация и липса на ликвидност дори при 100% златно покритие, депозитите са обезпечени с кредитити. Ако една торба със злато я внесеш в банката, банката я дава на кредит, после същата торба със злато се връща в банката като депозит, и така когато настане недоверие в банковата система, двама ще искат тази торба със злато, но може и сто човека да са, или поне пет – както е сега в България – банките имат 20% ликвидност. И тогава какво правим?? Не обезпечените пари дават решение на този проблем, но и на проблема с гниенето на капитализма – поне докато дълговете станат космически. Първата световна, свалянето на царя на Русия, и османската империя, китайска революция 1911та, са поради липса на златно покритие в САЩ и британската империя. Тази инфлация в Европа тогава, е точно заради това. САЩ и Британия източват златото на цял свят. Американските банки точно поради липса на златно покритие правят федералния резерв. След кризата на борсите през 1907ма, Морган е помолен за помощ да даде злато, Руския цар също помага, но златото не е достатъчно. Дори след източеното злато от Русия, Европа, Османската империя, и от света, след нова криза на ликвидност – 1929та, настъпва пак липса на златно покритие. И преди да се намеси Рузвелт, хората от тамани хол и американските банки с федералният резерв, подготвят Хитлер… След войната, дори преди да приключи, светът е на колене, и доларът става злато и резерв за страните с капитализъм. На тези без капитализъм, те и без това са на командна финансова система. Капитализмът е намален чрез кейнсиянска икономика, щото той може да умре когато се спестява – депозитите имат нужда от златна ликвидносст – тоесст нараства нуждата от злато. Но банките страдат от това положение, но Милтън Фридман им помага чрез своят монетаризъм. Така америка вече може да създава пари чрез дълг, фиат пари, дългът е покритието. И останалият свят пък няма избор. Но при такава система на команден долар и валути, вече няма да е нужно да има страни с командна икономика, и се решава соца да се закрие. Команден? долар, реЙтинги, форекс, борси, марката и йената бяха на везните като конкурент, после беше нужна валута от страна с размери и икономика на САЩ, като изравнител на везната, това е еврото. Едното крепи другото. Джордж Буш, облекчава данъците като типичен десен, и бюджетът на САЩ е празен през август, след атентатите ФЕД – банковият резерв на САЩ който печати ликвидност за банките и срещу облигации на правителството обявява че ще изпълни всички искания и прави лихва 1%. Доказано е, че самолетът на кадрите е видео ефект, и никой не го е видял. Когато си отива Буш, отново затяга коланите и прави десни данъци, и това е причинило ниска ликвидност, в банките, и те увеличават лихвите, така кредитният бум е сломен, и растежът е спрян. Кенеди е убит заради това, че въвежда сребро, за да спаси светът и доларът, заради дефицита на злато. Златото не е достигало, ето защо е въвел сребро. Само това е истината. Създаването на ФЕД, става заради недостиг на злато. Банкова ликвидност и липса на ликвидност, е когато една торба със злато я внасяш в банката, банката я дава като кредит, примерно за къща, този който взима парите за къщата, той дава отново същата торба на банката, и вече има двама клиенти за тези депозирани пари, но може и да са сто, или поне 5 клиента, както е ликвидността в България – 20%, и при криза и недоверие в Банковата система те ще си искат златото.. ПОРАДИ ТАЗИ ПРИЧИНА, СТАВАТ ВОЙНИТЕ И РЕВОЛЮЦИИТЕ, СМЪРТТА НА ЦАРСКОТО РУСКО СЕМЕЙСТВО Е ДОБРА ЗА ФЕД. А СЛЕД ТОВА НАПЪЛНО ПРЕМАХВАТ ЗЛАТНОТО ПОКРИТИЕ – КАТО ТО НЕ Е СТИГАЛО ЗА ВСИЧКИ ДЪРЖАВИ, И БРЕТЪНУУДС ДОГОВОРА Е БИЛ ДОГОВОР НА ФЕД КЪМ ВСИЧКИ СТРАНИ ОТ ДОГОВОРА, А ИТЕЗИ С ВАЛУТЕН БОРД КЪМ ДОЛАРА. ПЕЧАТАНЕТО НА ДОЛАРИ УЛЕСНЯВА БАНКОВАТА ЛИКВИДНОСТ; Кой не знае че Марксовият край на капитализма е отложен с марксизъм на кредит???????????? И ТАКА, непридържането към златният стандарт по Рикардо, или стокови пари, прави възможно неограниченото даване на кредити, което е въздух за гнилия капитализъм. Така плодовете на капитализма не изгниват а се купуват на кредит. Кредитните и дебитните карти, помагат на банките за повече кредити при запазване на ликвидността.. Няма нищо случайно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ДЯСНОТО Е КРИПТОФАШИЗЪМ

    09 Яну 2014 22:01ч.

    Чърчил изпратил десетки писма на диктатора от Апенините, Мусолини, 1920-1930, в които изразява възхищението си от него. Бъдещият британски (1940-1945, 1951-1955) дори написал: “Фашизмът направи услуга на целия свят. Ако бях италианец, щях да съм с вас.”. Дарвиновият капитализъм въвежда термина \&quot;оцеляване на най-приспособените\&quot; в Принципи на биологията (1867), като се аргументира, че човешкия прогрес е резултат от триумфа на добри индивиди и култури над своите низши конкуренти; бедността е доказателство за малоценност.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ДЯСНОТО Е КРИПТОФАШИЗЪМ

    09 Яну 2014 22:04ч.

    Ако хвърлим няколко умници в пустиня или в държава където не е инвестирано от обществото и държавата. Па да им видим сеира. То така стана и в България, много хора правеха всякакъв бизнес - но си взеха зелена карта и станаха работници в държава където здраво е инвестирано от държавата. Сега Дубай и Сингапур инвестират яко в държавни предприятия и инфраструктура. Ако я няма държавата, ще има пустиня. Англия е станала империя, заради монополите си, и армията си. Блудният син, постъпва дясно. Но Баща му, и брат му, са леви, и ще го приемат, когато поиска прошка - след фалита си. Когато една икономика е в криза, тогава спестяванията нарастват, защото няма в какво да се инвестира - няма потребители.. Просто законът на Сей никога не е бил в сила. Животът в бедност формира невробиологията на развиващото се дете в силна степен, засягайки поведението, здравето и успеха му. Това показват данните от ново американско проучване, представено в Сан Диего и цитирано от \&quot;Франс прес\&quot;. Американските учени са открили т.нар. „биология на неуспеха” сред възрастните, които са били бедни като деца. Това особено важи за тези, които са живели в бедност, преди да навършат пет години. Ранното детство е критичен момент за развитието на архитектурата на мозъка, която формира бъдещото когнитивно, социално и емоционално състояние на детето, твърдят експертите. „При децата, израстващи в неравностойно материално положение, се наблюдава свръхреагиране в стресови ситуации, което личи при хормоналните проучвания, неврологичното сканиране на мозъка и изготвянето на епигенетичен профил”, твърди Томас Бойс от университета в Британска Колумбия. Идеята, че битието определя съзнанието, е ключова във философията на Карл Маркс, който е един от идеолозите на социализма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хм...

    09 Яну 2014 22:34ч.

    Критичните коментари тук на идеите на един доказано десен европеец илюстрират прекрасно сектантската мъгла в главите на провинциалните нашенски пишман-\&quot;десни\&quot;...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Делфи

    09 Яну 2014 23:29ч.

    Германските икономисти в краят на 1940те и началото на 1950те, казват - \&quot;вместо да държим цените ниски - както прави западна Европа и Германия, по-добре да субсидираме, да дадем на всеки фермер доилен апарат и още крави, вместо да държим ниски цените на млякото\&quot;. И това е немското икономическо, и европейско чудо.. Сега ной-добрият сектор в България, е най-субсидираният сектор, който е увеличил износа на България в кризата сега. Това е зърненият сектор. Хубавите нови и ефективни трактори, на българските фермери, не са от свободен пазар и капитализъм, а са от субсидии - от намесата на държавата. Субсидии за компютърната промишленост има в САЩ и Тайван, и знаем резултата. Южна Корея и Япония, пък имат за автомобили и електроника.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до Делфи

    09 Яну 2014 23:58ч.

    Този икономически АЙРАН ,с който щедро ни гощаваш - по-добре да си го пиеш сам!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • lordcris

    10 Яну 2014 0:51ч.

    Този луд говори за \&quot;либерализъм\&quot; и \&quot;абсолютен капитализъм\&quot; в Европа и САЩ. Очевидно не си е изпил хапчетата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Асан от Факултето

    10 Яну 2014 2:29ч.

    \&quot;Искаме ли светът да бъде еднополюсен (universum) или мнополюсен (pluriversum). Така би трябвало да бъде поставен въпросът.\&quot; А третата възможност - БЕЗполюсен свят, защо липсва?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Делфи

    10 Яну 2014 3:35ч.

    АЙРАНА е полезен, ИСТИНАТА - също.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Питащият

    10 Яну 2014 6:41ч.

    Всяка свобода предполага и отговорност, а крайният либерализъм е бягство от отговорност. Икономическата свобода, власт и отговорност не могат да се разглеждат разделно, но точно това прави либерализма и е нормално да се провали. Политическата свобода, власт и отговорност също са неделими. Духовната свобода, власт и отговорност не могат просто да съществуват разделени. Но който разбрал, разбрал. Човешките права не падат от небето и изискват съответната отговорност и задължения. Каквото си получил го дължиш на следващите след теб за да ни има.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ели

    10 Яну 2014 7:25ч.

    За мен това интервю е приятна изненада, защото много от нещата, казани в него съм си ги мислила и аз.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лор

    10 Яну 2014 16:53ч.

    Мисля, че интервюто е интересно за хора, които искат и могат да разсъждават и мислят със собствените си глави. Но има и такива, за които и споменаването само на една по-добра дума за Русия ги кара да реагират като бик, срещу развят червен плащ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • wagner

    10 Яну 2014 18:26ч.

    изключително интервю с един умен човек (г-н lordcris,един възпитан и културен човек, и умен, не разговаря така с когото и да е било, само защото той вижда света по различен начин от вас. ако трябва да ти се върне, аз пък ще кажа че Ти(изпускам Вие по оправдателни за мен причини) си този който е забравил да си вземе дозата халоперидол. сега: лично мое усещане от германия ми остана, устих го с кожата си, озлоблението на хората, умело прикрито зад маската на благоприличието. според мен капитала на този етап е в бавен самоубийствен процесе, но ще има ден, когато вулканът ще изригне.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иван

    10 Яну 2014 20:32ч.

    Има един допълнителен аспект. Идеите на либерализма са възникнали като модел за развитие при определени условия. Налагането на тези идеи в реалния живот предизвика значителни промени. Няма основание да се очаква, че в новата обстановка старият модел ще продължи да е ефективен. Вината не е в модела, просто средата се е променила. Това, че нещо е работило добре вчера, не гарантира, че то ще работи добре днес или утре.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Любо

    11 Яну 2014 1:50ч.

    Цитирам: Идеите на либерализма са възникнали като модел за развитие при определени условия. Налагането на тези идеи в реалния живот предизвика значителни промени. Няма основание да се очаква, че в новата обстановка старият модел ще продължи да е ефективен. Вината не е в модела, просто средата се е променила. Това, че нещо е работило добре вчера, не гарантира, че то ще работи добре днес или утре. 2014-01-10 13:32:56 Вината не била в модела!!!!а,че средата се е променила!!!Абе ,аланкоолу,нали прилагането на модела е променило средата????? Тъпо ръзсъждение ,та чак вдлъбнато.Щом десен/привърженик на либерализма преди/е проумял неговото сегашно приложение,за щастие само в Западния,англо-саксонски свят за сега,значи с този капитализъм е свършено.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Питащият

    11 Яну 2014 19:33ч.

    Дали пък този наднационален космополитен Елит заинтересован от дерегулацията и слабостта на държавата не пробутва и левия радикализъм и всяко възможно разделение и противопоставяне. Възможността да се печели от отрицателни събития чрез спекула, от проблеми и конфликти е изкушение те да се предизвикват. Когато се опитах да разбера как работи системата, особено финансовата се натъкнах на подобни мнения и събития. У нас също спечелиха чрез инфлацията, но доколкото схванах дори от отрицателният тренд на дадена стока или книжа може да се спечели.Какви ли не договори и тънкости се измислят, но това е една спекулативна книжна икономика, а диверсификацията стига до там, че каквото и да се случи, един финансов елит сякаш никога не губи, а само умножава своята власт.Това е предпоставка за безотговорност и големи проблеми. Ограничената отговорност приложена към финансовата сфера води до неограничена безотговорност и алчност. Ако аз искам заем, ще трябва да го гарантирам с нещо пред банката, но когато банката вземе назаем моите пари тя с какво ги гарантира, какво залага насреща. Има асиметрия и това не е случайно. Правилата си ги пишат банкерите или купените от тях политици. Не само у нас е така.\&quot; КДА носи най-голяма сигурност на кредиторите защото техните вземания са гарантирани от една страна от капитала на дружеството, а от друга - от имуществото на неограничено отговорните съдружници.\&quot; Променя се законът и банките и всички които играят с чужди пари, стават неограничено отговорни, или поне техните акционери и да видим тогава как ще ги управляват. С други думи, ако се търси начин да се намали безотговорността, ще бъде намерен и практиката печалбите да се приватизират, а загубите социализират ще остане в историята.Защо това не се случва?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи