За образованието в България (класическо и друго)

За образованието в България (класическо и друго)
Днес студентите по античност (или „класическа филология“) в СУ са средно четири-пет на година. Започват десет-петнадесет, във втори курс намаляват двойно, накрая завършват двама-трима, не повече.
<p>И никога не са били повече. Когато станах студент през 1985-а, курсът беше от дванадесет души (а тогава специалността беше на върха на престижа си). Но това в самото начало, после започна отпадането и накрая пак се оказа, че завършват трима-четирима.</p> <p>През 1950-те пък се е случвало да има един човек в курс още от началото. Но и преди войната положението не е било много по-различно.</p> <p>За такава специалност в един университет повече не трябва, пък и не може... Ако завършилите са били добри (а обикновено са, не всеки може да завърши вече), те ще станат докторанти, ще напишат дисертации и т.н. Иначе кой ще се захване с тези неща просто така &ndash; десет-петнадесет години да учиш езици, които и за екскурзоводство не са много необходими. А после, ако ще работиш с това, и друго трябва, защото езиците сами по себе си са ненужен лукс. Трябва да осмислиш знаенето им - защо е. А това не се преподава. Всеки трябва сам да го премисли.</p> <p>Има класическа гимназия, всяка година по осемдесет-деветдесет ученици. Но дори през първите години, когато за нея се правеше какво ли не, най-много десет научаваха езиците както трябва... тоест, доколкото е възможно за четири-пет години.</p> <p>Някой ще каже &ndash; как може за държава с милионно население само трима-четирима завършващи годишно? Но тези трима или четирима са само при нас, във ФКНФ на СУ. Иначе езиците могат да се учат из целия университет - и задължително, и избираемо. Значи: право, богословие, филологиите, история, философия... почти навсякъде. И това се отнася за всеки университет.</p> <p>Наистина, трудно се научава. Повечето хора не възприемат &ndash; какво необикновено има?... Но някои израстват &quot;покрай&quot; тези науки и стават едни непрости хора... в известна степен. Имат известно усещане, респект също така. Така че днес почти всеки хуманитар е минал покрай езиците, имал е възможност.</p> <p>Но освен това има една специфика на образованието в православния славяноезичен свят, която не позволява твърде голямо разпространение на този вид занимания. Ако не беше така, то днес в Русия би трябвало да има двадесет пъти повече класически филолози, отколкото тук, но няма. Това е страна от 140 милиона, а класическите филолози (дипломирани) са малко повече, отколкото у нас. Защо е така?</p> <p>Има две причини &ndash; едната е заради латинския, другата &ndash; заради гръцкия.</p> <p>Първо, в западна Европа - което значи бивша католическа и протестантска Европа - не може да не се учи доста латински, защото иначе те просто няма да си разбират собственото писмено наследство. Надписите по сградите няма да разбират.</p> <p>А у нас, в Сърбия, Гърция, Русия, да не говорим за Грузия, проблем няма - почти нищо не е писано на латински. Румъния само е по-особен случай, тъй като техният език е на латинска основа.</p> <p>От друга страна, гръцкият е твърде важен, основен - първо (хронологично) за езическата литература, после за православието и изобщо за християнството. Така че той &bdquo;присъства&ldquo; и е нужно да се учи; но пък ние тук имаме хилядолетна традиция във &quot;възпирането&quot; на гръцкия.</p> <p>И това е правилно и по промисъл; защото християнството не е просто вселенско, а и съборно, а това не може да стане без разнообразие на езиците. Не бива един от тях да господства.</p> <p>Някой ще каже: на гръцки има много текстове. Да, но текстове има и на сирийски и на коптски. И къде са сега тези езици? А би било добре да ги има.</p> <p>А каквото е необходимо да се преведе от гръцки, то вече е преведено. Казват: да, но най-много на руски. Така е. А какво е руският? Един леко променен среднобългарски. Това образованите руснаци го знаят много добре и не го забравят.</p> <p>Освен това огромен брой неща са преведени на църковнославянски, което вече е точно среднобългарски, с някои правописни разлики.</p> <p>Така че ние просто трябва да знаем собствения си език. Това ни липсва, а не гръцкият.</p> <p>Ето, сега издадоха на хартия &bdquo;16 слова на св. Григорий Богослов&ldquo;, ръкопис от НБКМ. Какво пречи човек да купи книгата и да си я чете? На родния си език? Това е търновски ръкопис от 1360-а. Ами Лесновският пролог? Всеки християнин трябва да чете всекидневно житията на светиите. Те са там, в тази книга, по няколко на ден. Ръкописът е от 1330. Също е издаден. Но който не си знае собствения език, как ще чете... Ще чете на английски.</p> <p>Но няма добра идея за образование, или по-скоро &ndash; и да има, не се допуска осъществяването й. Хората не знаели кое е ценно... че не знаят, не знаят, но това незнание се устройва, то не пада като градушка от небето.</p> <p>Защо, примерно, не се въвеждат часове специално за четене на възрожденски и средновековни български текстове? За неадаптирани текстове говоря. Хората дори Софроний Врачански не могат да четат. За английски, немски, испански, избираем японски и за всичко останало часове има, а за български преди XX в. &ndash; не.</p> <p>И защо през ХХ в., особено през втората половина, у нас беше създаден култ към личността на Хр. Ботев? Ще кажат: защото е поет. Да, той има 3-4 нелоши стихотворения, но не това му беше зачетено като заслуга.</p> <p>Алеко Константинов пък беше способен фейлетонист, но го въведоха в образованието, а и днес стои на столевката не заради стила си, а за да се възпитават младежите в презрение към собствения си народ.</p> <p>Ето за такива заслуги бяха канонизирани те. Единият стана знаме на безбожниците, а другият &ndash; на предателите.</p> <p>И така, българският у нас се учи като чужд език - колкото да се усвои правописът и да се добие опит в изразяването, с практически цели главно. Една от тях - да се вземат някои изпити. Това е положението. И то е явно за мнозина. И причината би трябвало да е явна, макар че се укрива с всички сили.</p> <p>А тя е следната (в нашия случай, както и в руския): че езикът ни в продължение на 1000 години е бил език на една християнска словесност. Изключенията са крайно малко. И сега, за едни 70 години се прави опит всичко това да бъде отречено и забравено.</p> <p>Ако започнат да се четат книгите, които винаги са били четени и слушани от българите, образованието ще трябва да се изгради около вярата. А как днес, в условията на този неоезически терор, може да се допусне такова нещо?</p> <p>Затова Ботев беше назначен за главен поет, защото главата му, като на един студент от 1870-те, е била напълнена с все още модерните за времето си атеистични глупости.</p> <p>Примерно, Псалтирът винаги е бил четен. Така че всички часове за Ботев трябва да идат направо към Псалтира. Някой ще каже &ndash; ама той е герой, загина като млад. Но и св. Екатерина е загинала като млада, и св. Злата Мъгленска също - обаче не чувам да ги споменават много по училищата.</p> <p>Работата е там, че дори някои хора да са направили през живота си нещо похвално, те, при управлението на бесовете, биват хвалени не за него, а за лошите си думи и дела.</p> <p>Така че български в училище няма да се учи както трябва дотогава, докато гонението срещу Църквата - меко или твърдо - не бъде прекратено. А кога ще се пpекpати то? Според мен - никога.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • ММ

    24 Апр 2015 16:52ч.

    Всякакви простотии може човек да прочете тук,но чак толкова НЕ!..Култ към личноста на Ботев?Алеко Константинов на столевката за да се възпитават младежите в презрение към собствения си народ?..Ужас!..И това нещо е преподавател в Унивеситет?..Е,няма да останат хора в тази страна,а студентите,ако все още останат такива,ще са там заради възможноста по-лесно да отидат на бригада на запад и да не се върнат...Жалко,много жалко...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Моторист

    24 Апр 2015 16:55ч.

    Вярна статия, с изключение на неочаквания и абсурдно глупавия извод. Християнството е религия, създадена за да въздейства на античния и после на средновековния човек. Днес не познавам нито един човек с модерно мислене, който да е християнин. И това е нормално, цялата тая измислица за възкресения и чудеса в наше време няма как да се впише в представата ни за модерност Така че умолявам автора да си изтрие последните четири изключително тъпи абзаца - не подхождат на човек с претенции за учен.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • да се прави Различение между Църква и Християнство!!

    24 Апр 2015 17:21ч.

    О мой Боже ,правий Боже,не Ти ,що си в небесата ,а Ти ,що си в Мене Боже,мен в сърцето и Душата(Ботев-моята молитва)-това сигурно не е християнско?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гочев, какви са тези глупости с руския език

    24 Апр 2015 19:22ч.

    Руският език е самостоятелен език с огромно литературно богатство, българският език е бил почти забравен за 5 века в Османската империя - до такава степен, че любимите ти възрожденци са превеждали в маргините думи като \&quot;любов\&quot; със \&quot;севда\&quot;, за да я разберат. После - някак между другото се премълчава факта, че любимите ти комуняги закриват средното класическо образование почти веднага след като взимат властта и преустановяват изучаването на древни езици в модерните филологии. Чак до основаването на НГДЕК, което е много късно. Трето: какво е преведено, бе Гочев? Всичко значимо е преведено от Ничев някога (+ смешни преводи от Балабанов) и някои неща от Б. Богданов, от латински още по-малко. Малко Аристотел. Но за толкова много години и такава гордост - НИЩО НЕ СВЪРШИХТЕ! Само самочувствието ви е голямо - \&quot;непрости\&quot; - добре бе.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ако Алеко е предател,

    24 Апр 2015 19:25ч.

    тогава какво ли трябва да правят чехите с Хашек? Човек трябва да е опериран от литературни сетива, за да направи подобно изказване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • автомобилист

    24 Апр 2015 21:10ч.

    И някои от сценаристите на Слави са с класическо образование.Страшно интелигентни и начетени.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кривата краставица

    24 Апр 2015 21:13ч.

    Исках да публикувам \&quot;Моята молитва\&quot;, но някой вече ме е изпреварил. Добре е Николай Гочев няколко пъти да прочете това стихотворение докато го осмисли добре. Ботев е велик поет и човек, дори и да го изхвърлят от учебниците с помощта на Гочев, той ще бъде винаги четен и почитан.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Букстехуде

    25 Апр 2015 1:24ч.

    \&quot;Гонението срещу Църквата-меко или твърдо\&quot;-страхотно.Да не говорим за Моториста,който не познава нито един християнин,или пък \&quot;човек с модерно мислене\&quot;. O,tempora!О, mores!-фейлетон от Христо Ботев,на български.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Doctor

    25 Апр 2015 2:18ч.

    Струва си човек да се замисли

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Струва си човек да се замисли.

    25 Апр 2015 2:35ч.

    След като публичен сайт публикува такава невероятна простотия като статията по-горе,човек трябва много дълбоко да се замисли...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • да се прави Различение между Църква и Християнство!!.........иначе - и светата Инквизиция

    25 Апр 2015 5:10ч.

    ще излезе че е нещо ,имащо общо с Христа и неговата Проповед от планината?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • АТИНА

    25 Апр 2015 15:40ч.

    ОСНОВНО ТРЯБВА ВЯРА В БОГА,РЕЛИГИЯТА Е ПРИДАТЪК!ИИСУС НЕ Е ДОШЪЛ ,ЗА ДА СЪЗДАДЕ РЕЛИГИЯ,НИТО ЦЪРКОВНИ ОБЩЕСТВА!ТОЙ НЕ Е КАЗАЛ\&#039; АЗ СЪМ БОГ,ПРАВЕТЕ РЕЛИГИЯ,ЦЪРКВИ,СИНОДИ!ХРИСТИЯНСКИТЕ ЧЕТИВА СА ПИСАНИ ОТ ВЯРВАЩИ,ЧИСТИ,ОТДАДЕНИ БЕЗКОРИСТНО НА ,БОГА, ЛЮДЕ!КАКВО ,ПО-СВЯТО ОТ ТОВА ДА СЕ ЧЕТАТ В УЧИЛИЩЕ,ЗА ДА СЕ ОСЕТИ СВЕТЛИНАТА ОТ СЛОВОТО,КОЯТО ИЗЛЪЧВАТ!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • GM

    25 Апр 2015 17:39ч.

    Прекрасна илюстрация защо Ботев е нарекъл голяма част от народа идиоти. То като цяло вече 140 години работим здраво за да потвърдим това обвинение, но в последните години успехите в това направление са наистина завидни. Това за \&quot;Атеистичните глупости\&quot; от 70-те години на 19-и век може да го изцепи само някой тотално научно неграмотен човек. Каквито впрочем са огромното мнозинство от представителите на т.нар българска интелигенция - хора изложени през живота си само и единствено на хуманитарни дисциплини и незнаещи грам физика и биология, съответно сред тях е много лесно (и удобно с оглед на политическа ситуация в последните 25 години) да громят атеизма така както предшествениците им са громили гнилия капитализъм и империализъм. Само че даже и да приемем, че през 19-и век атеизмът е бил мода, в 21-и век на базата на всичко, което знаем за света около нас, не би трябвало да е възможно за един наистина образован и научно грамотен човек да е религиозен (някакъв деизъм е възможен, но конкретните религии в реалния свят са извън всякакво сериозно съмнение чиста глупост). Такива хора се намират, но това демонстрира способността на човешкия мозък да компартментализира и да поддържа едновременно взаимоизключващи се твърдения, но не и неверността на по-горното. А на чисто практическо ниво, по света се наблюдава силна корелация между нивото на нерелигиозноста сред популацията и добруването на обществото (справка: Япония и Скандинавските страни). Най-християнските държави в света са тези в Латинска Америка, и противно на твърденията на църквата, че възпитанието във вярата повишавало морала на обществото, там от край време са начело на класациите по престъпност на глава от населението. За положението в Африка да не говорим. За съжаление демонстрация на тази корелация се наблюдава и у нас, но във времево измерение. Колкото по-надолу се срива държавата след 1989г., толкова по-силно се чува гласът на църквата и толкова по-доминираща е религията по-медиите (погледнете какво ставаше по Великден преди две седмици). Това съвсем не са несвързани една с друга тенденции.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До ГМ

    25 Апр 2015 19:26ч.

    Първо - християнските страни със статистически най-малък брой църковни хора са Чехия и особено Естония. Сред най-религиозно мотивираните са САЩ, Италия, Гърция. Както виждате картината е шарена. Латинска Америка има съвсем различен профил и в момента там има криза на религиозността. Второ - да твърдите, че някой е вярващ, защото не изучава биология или физика е точно толкова голяма глупост, колкото да кажете, че Бог няма, защото космонавтите не са го видели в космоса.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • GM

    25 Апр 2015 21:28ч.

    1) Няма по-атеистична група от учените. Не само това, но в рамките на учените като група има корелация между нивото им и атеизма - атеистите са най-много сред най-изявените учени. Интересно защо е така. 2) Много години вече ни се обяснява нонстоп как като въведем вероучението в училище и ще настане една моралност и всичките социални проблеми ще изчезнат. Интересно защо не са изчезнали в Латинска Америка? Почти сигурно е, че всяко едно от седемте хиляди убийства в Хондурас миналата година е било изъвршено от дълбоко и искрено вярващ човек. Защо религията не го е спряла? И как при това положение можем да очакваме като промием мозъците на всички деца в България, нещата да се оправят? 3) Картинката е пъстра, това е така. Но корелацията съществува - в държавите, където хората са \\\&quot;добре\\\&quot;, има много повече атеисти, отколкото в Третия свят, където такива почти не се намират и всичко тъне в средновековна тъма и невежество. Впрочем неразбирането на концепцията за корелация ми илюстрира много добре тезата за научната неграмотност.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ХМ

    26 Апр 2015 0:45ч.

    Авторът на статията ясно посочва,че ние не знаем собствения си език и днес той се учи като чужд,и никой не се трогва от това.А причината не е в църквата,а в умишленото поамериканчване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мансур ибн Серджун Ат-Таглиби

    26 Апр 2015 4:41ч.

    Еее, авторът е попрекалил. Не са 3-4 добрите стихотворения на Ботев, а практически всичките. Вярно, че е накълвал доста попщината, ама пък е имало и защо. Варианта \&quot;не ме гледай какво правя, а ме слушай какво ти говоря\&quot; не върви. Пък и авторът на псалтира откъм правенето не е баш примерен, нали.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Е няма да си пратя детето да учи във ФФ на СУ...

    26 Апр 2015 5:32ч.

    След Калин Янакиев, мин. Танев, сега и туй... Малко вповече идва. Специално ли подбирате тези аФтори, за да може и последните останали умни деца да заминат за странство да се учат?! Там поне по стените на хорските университети ще си четат Ботев, без да им опяват врачки, баячки и други мрънкачки. Пък Вий тука си четете Кръстьо Пишурка. В оригинал.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Странна работа е това отношение към хуманитаристиката!

    26 Апр 2015 8:46ч.

    Никой многословен форумчанин от средна ръка не смее да твърди, че разбира от ядрена физика или молекулярна биология, ама има мнение за литература, философия и богословие, сякаш това не са науки. Я като сте толкова големи почитатели на Ботев, можете ли да кажете в каква стъпка е писано Обесването на Левски и да го сравните с някой съвременен друг поет, та да докажете, че Ботев е велик. Не разбира се, защото познанията ви по литература са от средното образование и въобще нямате ценз да определяте кой е добър и кой е лош поет, а трябва да се доверите на тези които разбират. Не че смятам, че Гочев разбира - той не е български филолог, а класически - него го питайте за гръцката поезия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • споко, авторът не е преподавател във ФФ

    26 Апр 2015 15:17ч.

    Авторът е преподавател не във ФФ, а във ФКНФ, в катедрата по Класическа филология и в Магистърската програма по Антична култура и литература. Не го слагайте в един кюп с професорите Янакиев и Танев, защото между тях има съществени разлики в много отношения. Например, министърът на образованието проф. Тодор Танев е категорично против изучаването на религия в средното училище и се противопоставя на Светия Синод, поради което именно беше избран за министър: заради твърдата му антихристиянска позиция, която е индулгенция за цялата му фрапантна некомпетентност, управленска хаотичност и срамни изцепки за големи учени в природонаучното знание от миналото. Политическата класа у нас е дресирана да излъчва само министри на образованието, които са гарантирано антирелигиозни и още по-гарантирано враждебни към християнството. А позицията на автора на тази статия, разбира се, е друга.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Филолог

    26 Апр 2015 16:16ч.

    Г-н Споко, отказът от изучаване на вероучение в българското училище не означава антихристиянска позиция и изобщо не означава нищо \&quot;анти\&quot;. В България църквата е отделена от държавата и училището е светско. Църквата е напълно свободна и в правото си да организира неделни училища и да просвещава в тях християнската общност. Това не може да става задължително в светското училище, което се посещава както от деца с християнско, така и с друго изповедание, така и от нерелигиозни деца. Избираеми часове по религия има и сега. Ако водещите ги преподаватели ги направят достатъчно интересни, това ще привлече повече ученици, които да ходят с желание, отколкото задължителните часове. Това е единият проблем в публикацията на колегата Гочев. Другият, който ми се струва по-важен, е отношението към преподаването на български език и литература и към хуманитаристиката изобщо. Въпреки че не подкрепям мнението на автора за конкретни български автори, той е прав, че в българското училище преподаването на български език и литература е сбъркано. Но това е много голям въпрос и изисква друг вид обсъждане.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кривата краставица

    26 Апр 2015 19:54ч.

    Ботев е велик поет защото с прости думи казва големи истини но особено вълнуващ начин. Той стига до сърцето на всеки истински българин и затова няма нужда от литературен анализ.Специалистите нека да му гледат стъпките и да доказват кой е по-по-най, това са кабинетни страсти, пет пари не давам за тях, а Ботев е истинския живот. Истинския живот, който живеем благодарение на този герой. А кабинетните мишоци колкото повече се мъчат да принизяват нашите кумири, толкова повече ще ги почитаме!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До кривата краставица

    26 Апр 2015 20:52ч.

    Добри аргументи, лошо изречение - последното, от което се разбира, че ще почитаме кабинетните мишоци. За да се разбира това, което искате да кажете, словоредът трябва да е друг. Ето нещо, за което си заслужава да се мисли - грамотността.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Господин Странна работа

    26 Апр 2015 21:55ч.

    Нали не очаквате в постингите си да правим подробни литературоведски анализи на \&quot;Бай Ганьо\&quot; и \&quot;Хаджи Димитър\&quot;, за да оборим нарълно необоснованите твърдения на автора на статията по адрес на Ботев и Алеко и техните произведения. Но дори да изложим всички особености на ямба, хорея, силабическото стихосложение, цезурите и прочеето евентуални наличности в 20-те Ботеви стихотворения, на автора на горния текст това изобщо няма да му е от полза, първо, защото за него очевидно Просвещението още не се е състояло, поради което ни предлага някакви схоластични средновековни модели (тип килийно училище) за светско образование и, второ, защото очевидно нито си има хабер от реалностите на днешното българско училище (резултат от състоянието на обществото и от неолибералните \&quot;реформи\&quot;, а не от факта, че \&quot;За буквите\&quot; не се изучава като ненормализиран текст на старобългарски), нито пък е в състояние да даде ефективна рецепта за подобряване на ситуацията.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • П.П.

    26 Апр 2015 22:00ч.

    Омесването в едно тесто на институцията църква, вярата и християнската религия допълнително усилват впечатлението за доста сериозен методологически и мисловен хаос.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кривата краставица

    27 Апр 2015 1:08ч.

    Приемам критиката относно последното ми изречение. В бързината проявих небрежност, но мисля, че въпреки грешката грамотните читатели са разбрали правилно смисъла.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дипломиран филолог

    27 Апр 2015 2:37ч.

    Литературният анализ е много смешно нещо, може с часове да ви говори за дадено произведение и в крайна сметка просто трябва да прочетете произведението, то е като някой да ти обяснява какво е жена като ти показва парченца от нарязана снимка на жена, ако никога не легнеш с истинска жена, ще си разбрал ли. Впрочем, повечето литературни критици и подобни не са лягали, те затова и обясняват, те не са поети и туй то. Литературният анализ бе превъзнесен през годините на соца по простата причина, че партийните литератори бяха внушили на партийните ръководители, че може да бъде използван за идеологическо възпитание на масите. От което част от литературоведите си въобразиха, че са много важно нещо, а сега се вижда,че не са. Литературата е полезна, защото тя е предаване на духовен опит, както всяко изкуство, но с тъпотиите на анализа това не става. Става с непосредственото възприятие на произведението на изкуството, което/възприятието/ е от друго порядък, то не е разсъдъчно предаване на информация. Авторът, да прощава, е обикновен филолог, т.е. е като оня биолог дето изучава живота само в епруветка - там дето вече го няма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Изглежда са ви дипломирали преждевременно

    27 Апр 2015 4:17ч.

    Към едно литературно произведение може да се подходи по най-различни начини - феноменологично (както предлагате вие), семиологично и т. н. Никой от методите не носи политически оттенъци. Интерпретацията на съдържащото се послание или примислянето на такова е това, което се политизира. Ако единственото достойнство на Ботев е, че казва \&quot;велики истини с прости думи\&quot; - тогава няма голяма разлика между него и шопа от вицовете. Колкото до Гочев - той е маниакален, но недотатъчно информиран в областите извън специалността си. Разбира се, че е глупост дори самата мисъл, че някой \&quot;дипломиран филолог\&quot;, който преподава български в основното училище ще може въобще да прочете пълноценно някой старобългарски текст. В университета той/тя добива само най-общо познание върху това. Гочев е отскоро християнин и страда от неофитски пристъпи. Това е и в основата на църковния му патос.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • М-да

    28 Апр 2015 4:40ч.

    Към едно произведение на изкуството наистина може да се подходи по различен начин. Например като онзи италиански селянин, които бе използвал парче от неведомо как попаднала в избата му ренесансова картина да закърпи панталоните си. Семиотичният, структуралистикият и пр. анализи се занимават с онова, което не е изкуство в изкуството, като обущаря с ботуша в портрета. Това са интелектуални игри на несвежи хора... За оня, за когото \&quot;Борба\&quot; на Ботев е някакъв текст, думи... или \&quot;Църквата в Оверн-сюр-Оаз\&quot; бои и цветове е излишно да се обяснява каквото и да било за каквото и да било...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи