Соазиг дьо ла Моасониер - сянката на Макрон

Соазиг дьо ла Моасониер - сянката на Макрон

Соазиг дьо ла Моасониер - колаж от нейна снимка и снимки, направени от нея. Източник на снимките: Фейсбук на френското президентство и на кампанията на Макрон

Габриела Големанска, БТА

 

В средата март Еманюел Макрон, който в неделя спечели втори президентски мандат, бе главно действащо лице в серия от по-нетипични снимки, направени в Златния салон на Елисейския дворец. На снимките се виждаше как Макрон работи в неделен ден, в разгара на конфликта в Украйна,  небръснат, леко разрошен, с дънки и суитшърт с качулка с емблемата на CPA-10 - елитния десантен отряд на френските военновъздушните сили. Кадрите породиха и широка дискусия. Критици на Макрон си зададоха дори въпроса дали обичайно елегантният президент не се опитва да копира за предизборни цели непринудения стил на украинския си колега Володимир Зеленски.

След първия тур на френските президентски избори в кулоарите на предизборен митинг в Марсилия Макрон бе заснет засмян, седнал на диван, с широко разтворена риза, показваща завидно гръдно окосмяване. Тази особено необичайна за стила на президента снимка отново породи широка дискусия, че Макрон се опитва по този начин да съблазни още по-голяма част от електората, въздействайки с мачовския си вид най-вече на нежния пол. Снимката стана повод и за много майтапи и закачки. Самият Макрон в телевизионна програма по „Франс 5” на 18 април малко се смути, когато водещият Бертран Шамроа му зададе въпрос защо е изглеждал така на кадъра. В отговор на въпроса Макрон се оправда с усмивка, че в Марсилия е било наистина прекалено горещо. После той призна, че лично одобрява за публикуване всички негови снимки и допълни, че конкретно тази снимка май прекалено бързо е „минала между капките” на одобрението.

Тези две наскорошни снимки, които предизвикаха толкова много коментари, но също и редица други черно-бели и цветни снимки, показващи Макрон вглъбен в мислите си, или забързан нанякъде, или пък обгърнал нежно талията на съпругата си, или пък разменящ с половинката си интимен поглед, са все дело на  френската фотографка Соазиг дьо ла Моасониер.  Нейно дело е и официалната снимка на Макрон в началото на първия му президентски мандат. За нея той позира в стилен костюм и вратовръзка, подпрян на бюрото в кабинета си в Елисейския дворец, върху което имаше отгърната книга и часовник, на фона на отворен към парка на двореца прозорец, заобиколен от знамената на Франция и на Европейския съюз. Тази  официална президентска снимка беше коренно различна от официалните президентски снимки на предшествениците на Макрон, избрали да позират в парка на Елисейския дворец. Всеки елемент от нея изглеждаше сякаш точно на мястото си в една пропита със силна символика сцена. Отворената книга говореше за мъдростта, която е готов да почерпи Макрон от другите, часовникът показваше, че той си дава сметка, че времето за реформи напредва. Знамената на ЕС и на Франция показваха, че той ще работи за една по-силна Франция, играеща водеща роля в една по-силна Европа, а отвореният прозорец, гледащ към зеленина, показваше, че Макрон ще се бори за едно устойчиво и природосъобразно бъдеще за сънародниците си.

Фотографката Соазиг дьо ла Моасониер документира чрез обектива на фотоапарата си двете кандидатпрезидентски кампании на Макрон и целия негов първи президентски мандат.

Но за самата нея се знае малко, тъй като тя държи да остане в сянка. В последно време обаче редица френски издания фокусираха вниманието си върху нея и наложения от нея нов стил на фотографиране на представител на френската политика и държавност. 

Соазиг дьо ла Моасониер е на 40 години. Родена е на 28 август 1981 г. в Сен Жермен ан Ле, в района на Париж. Любопитното е, че преди да избере кариера, която ще я постави изцяло в сянката на другите, тя се готви за кариера, която би я поставила под светлината на прожекторите. В продължение на пет години Соазиг учи в известното драматично училище „Курс Флоран”, създадено през 1967 г. от френския театрален педагог Франсоа Флоран. Но през 2006 г. променя коренно посоката и постъпва във Френското училище за фотографски техники и фотографско изкуство. Тогава започва усилено да се занимава с фотография, като нейни обекти са всички, които се намират на улицата. В сайта на Соазиг (www.soizigdelamoissonniere.com) пише, че тя „се интересува от израженията на хората, върху които човек обикновено не задържа погледа си, от тези погледи, тези усмивки, тези викове, които се вписват в декора на нашето общество”. И днес Соазиг въпреки ангажиментите си продължава да пълни акаунта си в Инстаграм с черно-бели снимки, направени в обществения транспорт. 

След като в началото на фотографската си кариера снима лицата на хората по улицата, Соазиг се насочва към политиката, като първо започва да снима политически активисти и говорители, разказва изданието „Мадам Фигаро”. През 2012 г. документира с фотоапарата си кандидат президентската кампания на центриста Франсоа Байру. Нейно дело е и неговия предизборен афиш.

Паралелно с това тя продължава да работи като фотограф на много други места. Прави официални снимки за кметството на 14-и парижки район, за кметството на По или за неправителствената организация „SOS расизъм”. Работи като фотограф на свободна практика за агенцията „Вижуъл прес ейджънси”. Нейни снимки са публикувани в редица френски издания, като „Фигаро”, „Поан”, „Пари мач”, „Монд”.

От май 2016 г. започва да прави снимки за новозародилото се движение „Напред” на Еманюел Макрон. А от август същата година прави кадри на самия Макрон в качеството му на кандидат за президент на това движение. През март 2017 г. става официален фотограф на кампанията на Макрон за президентския пост и прави снимките за неговите кандидат президентски афиши.

Неслучайно Макрон я избира за тази задача.

Нейният фотографски стил съвпада с онова, което той си представя, че трябва да бъде идеалната снимка на един политик, било то кандидат за президент или президент, а именно скъсване с така наречените представителни снимки, в които всичко е  излъскано до съвършенство. Тези фотографски постановки не са нито по вкуса на Макрон, нито на Соазиг. Резултатът от това е, че снимките, които прави Соазиг на кандидата Макрон през 2017 г., както и сега по време на втората му кандидат президентска кампания, приличаха на кадри зад кулисите. На тях Макрон почти никога не гледа в обектива, или ако го прави, изглежда, че сякаш съвсем случайно погледът му се е насочил към него и сякаш изобщо не забелязва, че някой го снима. На снимките Макрон е в гръб, в профил, или разговарящ с някого, или насочил се някъде. „Тези снимки позволяват на зрителя сякаш да си представи какво е да си на мястото на Макрон, те сякаш отнемат от сакралния статут на кандидата за президент или на президента, показват го в човешка светлина, доближават го до гледащия снимките”, коментира „Мадам Фигаро”.

Методът на Соазиг дьо ла Моасониер на снимане е толкова популярен, че започват да я сравняват с Пийт Соуза, официалния фотограф на Барак Обама. 

След избирането на Макрон за президент за първи път преди пет години, логично Соазиг дьо ла Моасониер става официален фотограф на президентството. А година по-късно оглавява и фотографската служба към Елисейския дворец.

През първия президентски мандат на Макрон, Соазиг продължава да остава мистерия за френските медии. Самата тя признава, че няма никакво желание да говори пред медиите нито за работата си, нито за за себе си, припомнят изданията „Ел” и „Гала”. За Соазиг е известно, че през петте години в президентството, въпреки че погледът ѝ следи неотлъчно Макрон, което създава климат на доверие и приятелство между тях, тя категорично отказва да се обръща към президента на ти.

„Когато взехме на работа Соазиг, ние търсехме някой, който има почти кинематографичен почерк. Тя е способна чрез снимките си да накара хората да преживеят събитието отвътре”, разказва  Сибет Ндияйе, отговаряла за връзките с обществеността на екипа на Макрон по време на първата му кандидат президентска кампания, а после станала част от екипа на президентството и на управляващата френска партия „Република напред!”.

„Една снимка на Соазиг, качена в Инстаграм, има по-голяма значимост от който и да е кандидатпрезидентски митинг”, написа неотдавна „Монд” в статия, посветена на фотографката. 

Но всеки, който нагази в политиката и постигне някакъв успех там, винаги поражда и полемики и това правило е приложимо и за Соазиг, припомнят „Монд” и „Либерасион”. Когато тя започва работа на заплата за екипа на партията „Напред” преди шест години в продължение на няколко месеца тя продължава да предлага срещу заплащане снимките си чрез агенцията „И Пи 3 прес”, специализирана в политическата фотография, като това двойно заплащане поражда негативни коментари. Тази година когато Макрон обяви официално, че се кандидатира за президент за втори път, Соазиг продължи да прави негови снимки, но в някои случаи трудно можеше да се прецени дали става дума за официални снимки на президента или на кандидата за президент, като например прословутата снимка със суитшъра. Това пък породи въпроси как се заплаща трудът на Соазиг, дали едновременно със заплатата за пълен работен ден като фотограф на президентството тя получава и заплата като фотограф на пълен работен ден за кандидат президентската кампания на Макрон.  Според източник от президентството обаче договорът на Соазиг е бил променен и тя работела наполовина за Елисейския дворец и наполовина за кампанията на Макрон, като получавала по половин заплата за всяка една от тези две служби на непълно работно време. 

А що се касае до парите, получавани от Соазиг, темата, интересуваше хората още преди пет години. Тогава се споменаваше, че фотографката е получила 22 000 евро, за да направи снимките за предизборните афиши на кампанията на Макрон. Какви пари е получила за сегашната кампания все още не е ясно. Преди пет години Соазиг е получавала и месечно по 5000 евро, когато е работила за кампанията на Макрон, а преди това между 2000 и 4000 евро месечно, когато е работила за движението „Напред”.

След победата на Макрон на втория тур на президентския вот се очаква Соазиг да продължи да бъде „сянката на президента” за още пет години и да експериментира с фотографския поглед, насочен върху него.

 

 

 

Коментари

  • Жизел Каракютукова

    26 Апр 2022 11:58ч.

    Жалко.....! За свободата на словото, която в инфектираната либерална среда няма нищо общо с очевидното!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ztfjte

    17 Май 2022 17:53ч.

    fildena oral - <a href="https://fildenax.store/">order generic sildenafil 50mg</a> ivermectin price uk

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Xhbpso

    19 Юли 2022 9:30ч.

    prilosec over the counter <a href="https://metoprololf.com/">metoprolol 100mg for sale</a> methylprednisolone 8 mg tablet

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Pchtko

    12 Авг 2022 7:08ч.

    buy cleocin 300mg pills <a href="https://budesonidec.com/">purchase rhinocort online</a> buy generic budesonide

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • задунајска уфсъ с евразијски манталитет

    26 Апр 2022 14:46ч.

    в неделја се оказа по-важно кој НЈАМА снимка с Кабаев, заштото снимка с него във Франција се тълкува като лоша хигиена

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Макарончо е без всякакво значение за предстоящите събития

    27 Апр 2022 0:25ч.

    Единственото нещо, което е с по-малко значение е самата Френска Еврабия

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи