Румяна Ченалова: Изборът на нов патриарх ще определи пътя на православието в България – в разкол или единни във вярата

Румяна Ченалова: Изборът на нов патриарх ще определи пътя на православието в България – в разкол или единни във вярата

Aвтор: Румяна Ченалова

На 31.05.2024год. Светият Синод на Руската православна църква реши, че не може да има съслужение с петима високопоставени български духовници. Причината е, че въпросните йерарси са „встъпили в църковно общение с разколници“, защото на 19 май са участвали в Истанбул в литургия с „представители на една от украинските разколнически групи“. Това според руските духовници е нанесло „сериозни щети на отношенията между Руската и Българската православна църква“.

По този повод Делян Пеевски изрази несъгласие, чиито основания може да се обособят в няколко пункта:
1. Православието в Русия е силно политизирано, политическата и духовна власт са срастнали в авторитарен режим
2. Руската църква официално подкрепя военната агресия на Русия срещу православна Украйна
3. Намесата на РПЦ в духовните дела на автокефалната БПЦ е знак за хибридна война, която Русия води срещу европейските ценности и цивилизация

МОЕТО МНЕНИЕ:

1. Идеята за създаване на автокефална ПЦУ възниква много преди началото на СВО в Украйна и спорът за независимостта и е каноничен

2. БПЦ не е признала официално независимостта на ПЦУ

3. БПЦ не е изразила официална позиция относно възстановяването на наказаният заради разкол Филарет Денисенко създал йерархията на УПЦ Киевска патриаршия

4. БПЦ избирателно прилага каноничното право:
През 1998год. прилага правилата на I, VI и VII Вселенски събори за снизхождение към разколниците и условията за възстановяването им.
„През 2024 год. 3-ма български митрополити и 2-ма епископи извършват съслужение с представители на една от украинските разколнически групи и които не са възстановени по правилата на I, VI и VII Вселенски събори“

5. Руската православна църква, а не Вселенската патриаршия е отлъчила Филарет Денисенко създал йерархията на УПЦ Киевска патриаршия и само тя има право според каноничното право да го възстанови и то при определени условия.
„Едностранното решение на Константинополската патриаршия за приемане на украинските разколници с техните санове не може да се смята за канонично, защото не са изпълнени двете най-важни условия: покаянието на разколниците и тяхното помирение с онази църква, от която са се отцепили те, и която им е наложила запрещения“

6. РПЦ не е признала независимостта на УПЦ заради конкретни нарушения на каноничното право / неканоничните действия на Константинополската патриаршия в Украйна , изразяващи се в нарушение на забраната за общение с лица, „общуващи с отлъчени от общение“ (2 правило на Антиохийския събор). / , което няма връзка и е преди началото на СВО.

7. В изявлението си РПЦ изразява позиция, че е невъзможно съвместно служене с посочените български йерарси, защото „са влезли в църковно общение с разколниците“. В това изявление не се посочва БПЦ, а конкретни български духовници, с които РПЦ отказва съвместно служене поради нарушаване правилата на каноничното право.
Това решение на РПЦ последователно следва позицията им относно независимостта на ПЦУ. Основанието е едно и също – църковно общение с разколници в нарушение на каноничните правила. Поради едно и също нарушение РПЦ не приема независимостта на ПЦУ, както и отказва да служи с петима български духовници. РПЦ прекратява общението си с Вселенска патриаршия, предвид нейните догматично-канонични отклонения, а с БПЦ не, защото тя на официално ниво към момента не е признала украинските разколници.

8. Участието на петимата български духовници в извършената в Истанбул на 19 май литургия не е акт на БПЦ на основание решение на Светия синод на БПЦ , а е извършено по лична воля и решение и в този смисъл представлява личен акт на конкретни български духовници. Поради това не ангажира БПЦ с действията им.

9. Изявлението на РПЦ не може да се квалифицира като намеса в духовните дела на БПЦ, тъй като по съществото си е решение за действия на Руската православна църква във връзка с конкретно лично поведение на български духовници, извършено в нарушение на каноничното право , необвързващо БПЦ.
Ако се приеме противното, би следвало, че с непризнаване независимостта на ПЦУ Руската православна църква се меси в делата на Вселенската патриаршия, доколкото основанието е едно и също в двата случая. Няма подобно изявление дори от Вселенския патриарх.

10. Решението на РПЦ по съществото си е упражняване на право /да откаже съслужение/, но и на задължение /да спазва правилата на Вселенските събори/

ФАКТИТЕ:

Проектът, свързан със създаването на автокефална Украинска църква беше предложен през 2018 г. от президента Петро Порошенко.

Години преди това, на 27.05.1992 год. бившият митрополит Киевски и на цяла Украйна Филарет Денисенко е запретен в свещенослужение, а на 11 юни 1992 г. е низвергнат от Архиерейския събор на Руската православна църква поради „създаването на разкол“, „авторитарни методи на управление… тотално игнориране на съборния глас на Църквата“, „клетвопрестъпничество“, „съзнателно изопачаване на решенията на Архиерейския събор“, „единолично присвояване на съборната власт“.

Поради липсата на покаяние и продължаващата разколническа дейност, в това число и на територията на други автокефални църкви,

„Руската православна църква през февруари 1997 г., отлъчва монаха Филарет от Църквата и го предава на анатема.“

Въпреки нееднократните му жалби до Константинополския патриарх, неговото осъждане е документално признато от Константинополската и другите поместни Православни църкви.

През октомври 2018 г. Константинополската патриаршия внезапно заявява, че е разгледала поредната жалба на Филарет и го е възстановила в неговия сан и в бившето му достойнство на митрополит Киевски. Синодът на Вселенската патриаршия потвърди тогава и решението за предоставяне на автокефалия на Украинската православна църква и отмени решението си от 1686 г. за преминаването на Киевската митрополия под юрисдикция на Московската патриаршия.

Структурата, създадена от Константинополската патриаршия, е съставена почти изцяло от представителите на двете разколнически групи. От 90-те епископи на каноничната църква само двама преминават към новата организация. Оглавяваната от законния Киевски митрополит Онуфрий Украинската православна църква си остава, както и преди, най-голямата религиозна конфесия в страната както по броя на епископите, духовенството и енориите, така и по броя на вярващите.

Руската православна църква категорично отказа да признае независимостта на ПЦУ и я обяви за разколна. Мотивът – неканоничните действия на Константинополската патриаршия в Украйна, изразяващи се в нарушение на забраната за общение с лица, „общуващи с отлъчени от общение“ (2 правило на Антиохийския събор).

„Уместно е да се напомни как по време на V Вселенски събор светият император Юстиниан е призовал отците на събора да прекратят споменаването на папа Вигилий, като „не споменават повече чуждото на християните негово име в светите диптихи, за да не се приобщят сами към нечестието на Несторий и Теодор“.

В решението си Руската църква посочва, че „не се е отделила и не се отделя от нищо, което е свято и наистина църковно в Константинополската църква, но при това не смята за възможно да участва в неканоничните деяния на нейния предстоятел, стремейки се да огради от тях своите верни чеда.“

ЗАКОНЪТ

Първото и най-необходимо условие за прилагането на икономия (снизхождение) при приемането на разколнически епископи или клирици в Църквата е тяхното покаяние.

Св. Василий Велики в своето 1-во правило нарежда „отделилите се в самочинни сборища да се поправят с прилично покаяние и обръщане, и пак да се присъединяват към Църквата“. Необходимостта от покаяние единодушно сочат в своите тълкувания на посоченото правило и тримата най-авторитетни византийски канонисти Йоан Зонара, Теодор Валсамон и Алексий Аристин.

Правило 8 на I Вселенски събор, посветено на начина за приемане на връщащите се от разкол, нарежда тези хора да бъдат приемани само след поднасяне на писмено удостоверение, че ще следват във всичко определенията на Вселенската църква. VII Вселенски събор приема в общение иконоборческите епископи едва след като всеки от тях прочита публично своето отричане от предишните заблуди (1 Деяние на VII Вселенски събор).

Прилагането на принципа на икономията /снизхождение/ към разколниците е възможно само при спазване на друг принцип, според който каноничните запрещения могат да бъдат отменени само от онзи субект на църковната власт, който ги е наложил.

5 правило на I Вселенски събор определя, че „по отношение на онези, които епископите, всеки в епархията си, са отлъчили от общение… трябва да важи правилото, с което се постановява: отлъчени от едни не трябва да се приемат от други“ ( също 32 Апостолско правило и 6 правило на Антиохийския събор). При това съгласно 2 правило на VI Вселенски събор, утвърдил съответните постановления на Картагенския събор, отлъченият от събора на своята църква няма правото да обжалва това решение пред съда на патриарха на друга църква.

Въпросът за свалянето на запрещенията, наложени на разколниците, и приемането им в техния сан може да бъде положително решен или от църквата, която е наложила тези запрещения, или от Вселенски събор, но при задължително участие и отчитане на позицията на онази Поместна църква, която е пострадала непосредствено от дейността на разколниците.

„В най-новата църковна история по този начин е сложено началото на лечението на разкола в Българската православна църква на Всеправославния събор в София през 1998 г., който по икономия /снизхождение/ прие в техния сан разколническите йерарси, след като последните заявиха публично покаяние и се възсъединиха със своя законен предстоятел – Българския патриарх Максим.“

Ето защо едностранното решение на Константинополската патриаршия за приемане на украинските разколници с техните санове не може да се смята за канонично, защото не са изпълнени двете най-важни условия: покаянието на разколниците и тяхното помирение с онази църква, от която са се отцепили те, и която им е наложила запрещения.

Изключителни ли са властовите пълномощия на Константинополските патриарси в цялата Православна църква според учението за „трансграничната отговорност“ на Константинополския патриарх при окончателното решаване на различните канонични ситуации, възникващи в другите Поместни църкви, учението за правото му като „върховен надзорник“ и „арбитър“ да решава споровете между Поместните църкви, учението за „първенството по власт“?

„Тази нова доктрина влиза в противоречие със Свещеното Предание на Христовата Църква, изопачава грубо светоотеческата еклисиология, води към създаване на модел за църковно управление, близък до средновековния папизъм.“

В тази връзка е добре да се припомнят думите на Патриаршеското и Синодално послание на Константинополската църква от 1895 г., относно православното разбиране за първенството: „От това правило [28 правило на IV Вселенски събор] се вижда, че Римският епископ е равночестен на епископа на Константинополската църква и на епископите на всички други църкви, и в нито едно правило и при нито един отец няма дори намек за това, че епископът на Рим е единствен началник на Вселенската Църква и непогрешим съдия на епископите на останалите независими и автокефални църкви“.

„Интересно е, че на 20 юни 2020 г. именно Филарет Денисенко заяви, че от историческа гледна точка всички претенции на Константинополската патриаршия да ръководи други Църкви са неоснователни. Той говори за това в интервю пред телевизионния канал ZIK.“

В обобщение – църквата не се изчерпва със Светия синод и духовниците. Църквата са всички вярващи, всички изповядващи православието като религия. Те определят правилата и чрез тях дали и колко правилни са действията на духовниците, независимо от ранга им.

„В тази връзка свещеници от Пирдопска духовна околия изпратиха отворено писмо до Светия Синод на БПЦ с настояване тримата митрополити и двамата епископи, които съслужиха с неканоничната Православна църква на Украйна да понесат отговорност за действията си.“

Никой – било то висш духовник или политик няма право да говори от името на вярващите, които са мнозинството от православната българска църква. И никой няма привилегията да нарушава закона – светски или каноничен.

Предстои избор на Български Патриарх и този избор ще определи пътя на православието в България – в разкол или единни във вярата. Политически ли ще е изборът и кого ще обслужи? В опасност ли е Българската православна църква и кой носи отговорността за това?

Ние сме църквата и решаваме!

 

 

Коментари

  • Имаше нужда

    04 Юни 2024 8:04ч.

    от един такъв анализ. Митрополитите не са дерибеи. Нормите важат за всички.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иван

    04 Юни 2024 8:12ч.

    Пътя на православното учение е променен още от т.нар. ап.Павел, а след това и от Константин. А нашия "светец" Борис посича доста българи, за да наложи точно павловото учение, не че преди това не сме били точно българите първите Християни. Сегашната вакханалия е далечен отзвук на действията на споменатите "праведници", който въпреки действията си не промениха вярата на хората в любовта. Бог е любов!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Оле Отвори Очички

    05 Юни 2024 13:05ч.

    Иване, направи си секта и не ни занимавай с твоите окултни възпаления.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ретранслатора

    05 Юни 2024 19:51ч.

    Иване, това не е т.нар. апостол Павел. Не светотатствай.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • СМЕХ

    04 Юни 2024 8:26ч.

    Тука нещо не е наред...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ?????

    04 Юни 2024 9:18ч.

    И две приказки защо Филарет Денисенко го започва цирка със създаването на УПЦ Киевска патриаршия. Защото през 1990 г. губи изборите за патриарх на РПЦ от Алексий II.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • само 19% са путиноидите у нас

    04 Юни 2024 10:16ч.

    Много ми хареса анализът на Сула в Труд на тая тема.Той много точно посочи, че БПЦ посочи среден пръст на руската църква с богослужението на тримата владици с истинската Украинска църква.Само путинофилът Гавраил излая срещу това, Синодът го одобри.На практика вече нашата църква е отсвирила гундяевците и ще имаме патриарх, който ще бъде с Вселенската патриаршия и цивилизацията, а не с путинославието.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Москва е Третият Рим, и Бог благоволява над нея

    04 Юни 2024 10:51ч.

    Вие сте разколници, защото дяволът ви язди. Я се виж как навсякъде го избиваш на политически хули, ти по човешки въпроси с никого не можеш да говориш нормално, без да демонстрираш злобата си срещу Русия. Православие в България ще има и след разкола, който за пореден път готвят твоите шефчета от ЦРУ. Народното православие няма как да го изкорениш от духа и културата ни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Русофилите в България сме над 80%, а прозападните безродници сте пряко сили 4%

    04 Юни 2024 14:05ч.

    И половината сте педерасти. Всички педерасти са евроатлантици.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Читател

    04 Юни 2024 15:33ч.

    Подкрепям!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Влади

    04 Юни 2024 18:08ч.

    Така си мислиш ти, но Истината е съвсем.... съвсем друга!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • патриарх, който ще бъде с Вселенската патриаршия и цивилизацията

    04 Юни 2024 19:48ч.

    Вашата цивилизация я видяхме. Сатаната вилнее без маска.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Оле Отвори Очички

    05 Юни 2024 13:11ч.

    Точно болното смесване на светската политика и църковните дела води до отричането от Христос. Значи, по твоята логика, Българите да се отречем от Христос и да унищожим Православната си Църква - за да изкофтим руснаците !?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Оле Отвори Очички

    05 Юни 2024 14:54ч.

    Иска ми се да обърнем внимание на "филството" и "фобството". Така както е естествено и добро, всеки първо да обича майка си, баща си, и братята и сестрите си, по същия начин ние първо трябва и е естествено да обичаме Родината си България. От това по никакъв начин не следва, че трябва да мразим другите майки и бащи. Да се оставя любовта към собствената родина на второ или трето място в полза на други държави и народи е болестно състояние на душата и ума. Да обичаш някого не значи да одобряваш всички негови постъпки. И огледално, да осъждаш нечии постъпки не означава, че непременно трябва да съдиш и на мразиш грешащия. Целта на злото е да ни раздели и да се намразим и унищожим взаимно. Затова нека се държим за Христос и за православната си вяра и най-добрите български традиции.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ретранслатора

    05 Юни 2024 19:54ч.

    Много добре казано. Именно поради това призовавам част от форума да бъдат русофили, но реалисти, т.е. не всичко което е добро за Русия е и добро за България.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ретранслатора

    05 Юни 2024 19:55ч.

    Репликата мине за "оле"!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • баба мара

    04 Юни 2024 10:21ч.

    ама колко хубаво го е написал пеевски аферим на шиши а тая проскубана кокошка ченалова брани путинските чортове гласувайте за дпс

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Eisblock

    04 Юни 2024 10:29ч.

    Статията на г-жа Ченалова е много навременна. Дано да бъде прочетена от всички отговорни Авторитети за запазване на БПЦ от външни козни, нашепвания и влияния. Участието във въпросната литургия на петимата български духовници е частен, личен избор и стъпка. Да, то обаче е предприето не случайно. Не изглежда да е някакъв каприз и не е направено поради незнание. То е в рязък контраст с каноните и с политиката на БПЦ относно двете цели, домогвания на вселенския патриарх. Едната е политически ход в унисон с чужди мераци, както и да се дефинира зависимост на БПЦ от чужд духовен и политически интерес - второ. ... И за да има не манипулиран избор на Патриарх, би следвало първо, да се затвори и изчисти казуса с петимата духовници. Или обаче, те да не участват в процедурата за избор на новият Патриарх. Тяхното участие крие опасността да се промени изцяло независимостта, ориентацията и мястото на БПЦ в Православния духовен свят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Оле Отвори Очички

    05 Юни 2024 13:19ч.

    Добре казано Eisblock, само едно допълнение - под въпрос ( незаконен, =неканоничен=недействителен) е и избора на новия Сливенски митрополит, под въпрос (незаконен=неканоничен=недействителен) ще бъде и избора за нов български Патриарх, ако в него участват самоотлъчили се, тоест загубили правото си да участват в живота на Църквата митрополити.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иво

    04 Юни 2024 11:36ч.

    Кога магистрат Ченалова стана такъв капацитет по църковно право? А сетих се след като наритаха , заедно с другите "гнили ябълки", френският посланик. Вие г-жо Ченалова не сте "Ние сме църквата и решаваме!", не сте. И Слава Богу!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Оле Отвори Очички

    05 Юни 2024 13:21ч.

    Иво, това не е критика по същество, а лична нападка, която няма отношение към правдивостта на написаното.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ВИК

    04 Юни 2024 13:51ч.

    И аз се учудих, но материалът е много достъпно написан и предава чудесно последователността на събитията, както и значението им за църковните дела. От усуканите приказки на представителите на клира трудно се разбира, какво и защо се случва в църквата. Аз нямам претенции за съм църквата, но поредните борби в нея ме интересуват.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Защото

    04 Юни 2024 13:55ч.

    Църквата е най- консервативната институция, което предполага и най- стабилната. То в бг- то само тя , за сега, устоява на приватизация от евро-атлантическите демократи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Добре е

    04 Юни 2024 14:42ч.

    да има и един страничен поглед. И е добре, че един грамотен човек се интересува от, и има понятие по религиозната тематика. Щото историята е преплетена с религията. Не може да е безразличен човек.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Един момент

    04 Юни 2024 22:47ч.

    Църквата не е демокрация ...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Оле Отвори Очички

    05 Юни 2024 13:30ч.

    Напълно вярно, Христовата Църква никога не е била "демокрация" (каквото и да означава това). Христовата Църква е Монархия и нейния цар е Христос. Точно, Той, чрез апостолите си основава Църквата и единствено православието ревностно пази тази Апостолска приемственост и чистота. Христовата Църква обаче е СЪБОРНА, по повеление на Христос. Това означава, че тя е тяло което се състои от всички които вярват и разпознават Христос за свой Глава и не са изкривили неговите заповеди. Решенията в Църквата се взимат "Съборно", тоест има ред по който всички части на тялото взимат участие във взимането на решения. В това число, йерархията се спазва строго.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ей ТАЯ отвсичко разбира бее

    07 Юни 2024 15:18ч.

    Където я бутнеш-от свирка до атомна бомба.Браво!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Разбира, защото се интересува.

    07 Юни 2024 18:04ч.

    Заслужаваш да те насоля, ама не съм такъв човек. Чети повече! Всяко знание е полезно. Даже Вапцаров може да се тълкува по-широко. Но няма да ме разбереш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи