Пиянството на един народ: хората са умни, народите-ирационални

Пиянството на един народ: хората са умни, народите-ирационални
В последните седмици в София вървят ежедневни протести. Протестират хора, които бяха определени от едни за „интелигентните, младите и красивите“, а от други – за „ситите“ и „добрия материал“. Лошото на определенията е, че те винаги могат да свършат работа, но и винаги могат да бъдат обърнати с главата надолу. В един момент протестиращите са добри (спират лошото назначение), в следващия момент са лоши (искат оставката на правителството, което ще доведе до връщане на власт на цветаните на мисълта).
<p>Гледайки отдалече , не мога да не отбележа, че&nbsp;разстоянието позволява случващото се да се вижда значително по-добре,&nbsp;отколкото ако човек е участник в събитията.</p> <p>Това е естествено, защото живеещите &bdquo;вътре&ldquo; не усещат собствената си миризма, не виждат какво им се случва. Сигурно ще се намерят хора, които да възразят на подобна интерпретация, но ще ги помоля да си спомнят за това кой организира и подготви Априлското въстание &ndash; хъшовете и емигрантите от Букурещ. Не съм забелязал сред организаторите да има емигранти, затова вероятно ще споделите извода, че протестите не създадоха онази необходима критична маса, която да е в състояние да промени действително нещата.</p> <p>Донякъде обаче всичко, което се случва през последните седмици ми напомня на главата &bdquo;Пиянството на един народ&ldquo; от романа на Иван Вазов &bdquo;Под игото&ldquo;. Тя е кулминацията не само на книгата, но и на цялото Априлско въстание. Силни в подготовката, ентусиазирани и слаби в изпълнението, потиснати и омърлушени.</p> <p>Смисълът на протестите не е ли да се покаже на властимащите, че има една друга Власт &ndash; истинската власт на суверена, на хората с будна гражданска съвест, на онези, които мислят, че повече така не бива да се живее?</p> <p>Не споделям мнението, че всички протестиращи са платени или са подстрекавани от определени политически сили и т.н. - твърдения, които се появиха из медиите.</p> <p>Но и не споделям ентусиазма и наивните възгледи на част от протестиращите, които си мислят, че ако свалят от власт тия (Орешарски, Йовчев), в нея няма да се озоват ония (Борисов, Цветанов).</p> <p>Струва ми се, че&nbsp;протестиращите ентусиасти са прекалено честни, чисти и наивни<br />в мислите си, че енергията на протестите в София може някак си магически да се трансформира по цялата страна и да събуди народа, като го подтикне не само към бунт сега, но и към разум след това.</p> <p>Хората са умни, но народите по-често са ирационални. Нима през 2001 г. не се намериха хора, които да кажат гласно, че царят е гол? Намериха се, но народът масово гласува за Симеон.</p> <p>Нима през 2009 г. не се намериха хора, които да посочат, че към властта се е устремил един човек със съмнително криминално минало? Намериха се, но народът си го избра за премиер.</p> <p>Да не говорим, че благодарение (няма защо да се лъжем, че има друга причина) на пренебрежението, с което всички политически партии се отнасяха към отрицателните явления у нас през последните 20 години, в страната има едно твърдо ядро, което иска и ще гласува за националистически каузи.</p> <p>Да, за съжаление народът позагуби част от своите добродетели &ndash; между тях толерантността и уважението към различния. Ксенофобията, хомофобията, антисемитизмът имат своето &ndash; недостойно, поне според мен! - място в обществото.</p> <p>Протестите не са насочени срещу корените&nbsp;на отрицателните явления, а срещу външните им прояви. Да не говорим за това, че протестиращите искат неща, които са не само нерационални, но и трудно постижими.</p> <p>На какво основание десетина хиляди човека настояват за промени в партиите? Ако искат да променят някоя партия, да се запишат за партийни членове и да участват в партийния живот.</p> <p>Протестиращите твърдят, че са нужни нови избори и че тези нови избори вече &ndash; ама този път наистина, честна дума! - ще променят системата. Как точно ще стане тази промяна, не е много ясно, но неколцина души вече описаха какво ще се случи (вижте в сайта blog.mitko.com и в e-vestnik.bg) и до този момент не се е намерил нито един социолог, политолог или дори психиатър, който да докаже, че избори днес ще доведат до промяна на статуквото. Да, в</p> <p>Парламента може да влязат още една, максимум две партии. Но статуквото няма да се промени. Който мисли другояче, се заблуждава. Който го твърди публично &ndash; се опитва да подведе народа.</p> <p>Народът лесно се подвежда &ndash; и в настоящата статия има конкретни примери за това. Защо част от мислещите и умни хора подвеждат народа &ndash; това не знам. Но знам, че не бива да мълчим, когато виждаме, че след тия ще се върнат пак ония.</p> <p>Във властта няма да влязат нито десните, начело с Радан Кънев , нито десните на Меглена Кунева, която се убеди на собствен гръб, че никой не е пророк в родината си.</p> <p>В нея ще останат само дребните акционери от &bdquo;ГЕРБ&ldquo; АД. Да, именно &ndash; &bdquo;ГЕРБ&ldquo; АД. Някои хора твърдят, че не било акционерно дружество, а еднолично дружество с ограничена отговорност, ЕООД, но по-важното е, че никой сериозен анализатор не е тръгнал да защитава идеята, че това е партия.</p> <p>Самият Борисов го обяви още при &bdquo;учредяването&ldquo; на &bdquo;партията&ldquo; (по същество &ndash; учредително общо събрание по смисъла на Търговския закон) &ndash; че той ги е събрал и той ще ги разтури, когато поиска. Че никой, освен него, няма право да критикува Първанов. Че всичко сам е създал. И т.н.</p> <p>Прочее, не от протестите, но все пак има няколко лъча светлина през мрачните облаци, надвиснали над България. Прокуратурата се опитва сама да се пребори с наследството от 24 години беззаконие. Не ми се вярва, че ще успеят, но поне се опитват. Това, че прокурорите водят сами разследванията означава само едно: на МВР не може да се има доверие за нищо.</p> <p>Щом прокурорите не им вярват, как се очаква да им вярваме ние, гражданите? Но срещу това протестиращите не протестират. Дали защото не виждат смисъл или защото народът е ирационален &ndash; не знам.</p> <p>Разбира се, от протестите има и конкретни ползи &ndash; правителството се променя по-бързо, отколкото би могло, ако ги нямаше хората на улицата. Самият Орешарски вероятно някога ще бъде благодарен на това, че улицата му даде амунициите срещу партийния контрол.</p> <p>Но аз се притеснявам от загубата, която тепърва ще оценяваме: вместо да се работи по важните за страната теми, вниманието се насочва върху онези теми, които се издигат по спешност върху плакатите на протестиращите. Те също са важни, но обикновено спешните задачи са винаги по-малко важни.</p> <p>И накрая &ndash; от лична гледна точка, най-хубавото в положението на трезвите хора като мен е, че ще се зарадваме, ако грешим в преценката за случващото се. Лошото е, че ако грешат протестиращите, няма да им е никак весело. Нито на тях, нито на народа. Защото след пиянството неминуемо идва махмурлукът.</p> <p>1. Авторът живее и работи във Вашингтон</p> <p>2.&nbsp;Грешните каузи, защитавани включително и с държавните пари, водят не само до опорочаване на нашата история, но и до насаждане на погрешни представи за това какво е добро и какво &ndash; лошо. Последният пример, за който се сещам, е честването на 70 години от спирането на депортацията на нашите сънародници в нацистките концлагери. Понеже правителството и президентът не бяха честни, за да си признаят, че преди спирането ѝ, е имало и действителна депортация на 11343 души, народът масово си мисли, че има световен заговор, в който участват и продали се на американците и евреите българи, за да не се признае, че ние (да, да &ndash; ние, народът, а не тогавашната църква и неколцина смели българи) сме спасили &bdquo;нашите&ldquo; евреи.</p> <p>3.&nbsp;Самият Радан Кънев все още не е направил важната крачка на разграничаване на ДСБ от профашистките организации, с които беше обвързана синята партия по време на последните избори.</p> <p><strong><em>Уточнение: Авторът е юрист, председател на &bdquo;Интернет общество &ndash; България&ldquo;, но изразеното мнение е лично и не представлява позиция на нито една от организациите, с които авторът е свързан.</em></strong></p>

Коментари

  • ББ

    26 Юни 2013 18:53ч.

    Удобрявам напълно написаното от Вени Марковски. Иска ми се повече хора да имат трезва преценка за ситуацията в която се намираме.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ААА

    26 Юни 2013 18:55ч.

    Вчера под текста на г-н Бакалов си позволих да напиша една мисъл на Гьоте: \\\"Там където глупостта е образец, разума е безумие\\\". Не мога нищо повече до добавя под това което е написал г-н Марковски. Пораженията върху обществото от 23г. криминален преход са ужасяващи. Г-н Марковски, не съм оптимист, че много хора ще разберат какво им казвате.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "десните" принципи в действие

    26 Юни 2013 20:05ч.

    Кой снабдява алкохола? Акциза платен ли е? Къде отиват печалбите? По-сериозно казано, такова животно "народ" няма. Пък някои не са пияни, а луди. Но както и да е.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мартин Кадинов

    26 Юни 2013 20:05ч.

    Г-н Марковски, макар и прав, базиран вероятно на опита, знанието и скептицизма си, вие пропускате няколко основни неща. 1)За да постигне промяна, човек първо трябва да повярва/усети, че това е възможно. Вие не сте. 2)Гледайки от далеч, вие НЕ разполагате със всичката информация, която е нужна за да направите информирано заключение. 3)И най-важното - вие не предлагате решение. Седите от страни (предполагам позицията Ви е по-скоро пасивна), анализирате, консумирате информация, но не предлагате конкретни действия и алтернатива. Вие седите на пътя, по който много хора са тръгнали с табела "пътя е грешен". Кораба е с огромна пробойна, потъва светкавично, а вие анализрате. Вероятно ще правите същото - да анализирате, след като позитивните промени, от които вие няма да бъдете активна част, станат факт.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Юлия

    26 Юни 2013 20:20ч.

    Чудесен анализ! Точно и ясно! Всички искаме промяна, но точно когато тя започна да се случва, няколко десетки хора ще и попречат да се осъществи, само защото не е започната ог ,,нашите", а от ,,вашите". Защо не се чуват всички предупреждения, колко мутренско е било и предишното управление!? Защо не се чу как още преди да се осъществи назначението на Пеевски ,Б.Б обяви ,че ще видут какво ще стане на улицата? Далновидност и анализаторскски способности? Не! Човекът ,който дърпа конците! Поздравявам Ви за точния анализ! Прав сте! Лошото е, че накрая всички сърбаме попарата/*без кукловодите, те ще са на някой екзотичен остров през това време/.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Христо Боевски

    26 Юни 2013 21:07ч.

    Абе че е прав - много е прав, ама кой да го разбере!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До горните

    26 Юни 2013 21:10ч.

    И четирите коментара са написани неграмотно. Най-малко членуването, което се учи в прогимназията бива да се владее. Умопомрачителните тиради обаче не са граматика. Патопсихология са.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • radko

    26 Юни 2013 21:24ч.

    Той държеше кутия натурален сок, на която беше изписал: “Кръв от комунисти“...НОВОБЪЛГАРСКИ УЧИТЕЛ НА ГОДИНАТА НА ББ

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Артерии Маркович

    26 Юни 2013 21:42ч.

    Допълнение към уточнението в края на статията: Авторът (Вени Марковски) е номенклатурен отрок, личен приятел на Сергей Станишев и американо-еврейски зет. Трите обстоятелства не и не биха могли да са причина за каквато и да било лична критика или дискриминация, но е редно да бъдат взети предвид при прочитане на статията.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • коментар

    26 Юни 2013 22:13ч.

    2001 -ва гласувахме за Симеон ,защото усещахме че Костов не е истински демократ!И разбира се -допускахме че царя е компетентен политик с демократични разбирания!.....в 2009-та гласувахме за ББ,очаквайки че той със силна ръка ще въведе ред ,справедливост и благополучие......и сега има хора с десни разбирания ,които имат илюзорната надежда че БСП може да състави Експертно правителство и че ще действа в съответствие с приказките си преди изборите-да преодолее недостатъците на управлението на ГЕРБ..........така-като се разочароваме всеки път, полека-лека се учим ....все по-малко да разчитаме на държавата и все повече-на себе си.....което е Основата на Демокрацията-хората да разчитат на себе си!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • любопитен

    26 Юни 2013 23:36ч.

    Марковски, верни неща пишеш, но няма кой да те разбере. Тука сега сме я докарали шепа "умни и красиви" да маршируват и припикават центъра на София под благия поглед на полицията.Я по добре кажи, ако на някой от умните и красиви недоволни американци(сигурно има и такива при вас)му хрумне да спира и да гони конгресмените пред Конгреса на САЩ, как ще действат правоохранителните органи на най "демократичната" държава.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • скептичен

    27 Юни 2013 0:30ч.

    Марковски, не заслужавате да живеете в Америка, нищо не сте разбрали за и от истинска демокрация...протеста Ви трябваше да се заформи за времето още преди симеон-във времето когато "синята идея" съвместно с Луканов сменяха поредния комунистически сламен галфон...А защо не-когато се саморазправиха с правителството на Филип Димитров..."Разделяй и владей", но тази песен вече е позната, това което ще спаси Отечеството е това което пише и на фасадата на Народното Събрание, казал gо е по-прозорлив от Вас Българин!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Христо Стоянов

    27 Юни 2013 1:11ч.

    Авторчето било юристче?! - Браво Вени,браво Марковски!Писна ми от невъзвращенци,които да ми дават акъл и да ми казват отдалече какво става в България...Предполагам,че не си е купил дипломката,но би трябвало да знае:Нелепото сравнение с Априлското въстание води и до напомняне на нЕкои факти - именно тези външни фактори/разните му там хъшове и т.н./в онези вреена са били основните крадци на народни пари,събирани с лишения и пот.Доста от въпросните са си купили имоти в чужбина и стока,за да "завъдят търговийка".Затова и после стават първи викачи против Захари Стоянов,осмелил се единствен да осветли крадливите им схеми...А протестите...да,там е пълно с интренет- и всякакви други лумпени.Не можеш да водиш бебето си под жегата и да искаш по-високи заплати,обут в маратонки за по 200-300 лева и очила за 500...Това не е народ,а сган.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тони

    27 Юни 2013 1:31ч.

    Анализът е добър, но липсва най-важното - решение на проблема, предложение как да се излезе от задънената улица. В това е проблемът, защото в момента алтернатива няма и не смятам, че ще се появи до септември, че дори и по-късно. 40 години - толкова трябва да извървим, за да се променим. 20 и няколко години затъвахме, да се надяваме, че най сетне поемаме по правилния път и след още 20 години ще имаме правителството и парламента, което наистина сме избрали демократично и ще поставя интересите на държавата, тоест на народа над личните и корпоративните. Макар че не вярвам това да е възможно в чист вид.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гост

    27 Юни 2013 1:45ч.

    Г-н Марковски,възможно ли е в САЩ (нали там живеете) група протестиращи граждани да задават въпрос към президента си Барак Обама "Защо се казвате така и откъде произлиза името ви?".Защото тук десетина протестиращи задаваха такива въпроси на един новоназначен областен управител.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хелен

    27 Юни 2013 1:52ч.

    Напълно прав сте, г-н Марковски! Но Вашето мнение трябва да бъде чуто, непременно! Сигурно имате начин това да стане през интернет обществото. Боя се, обаче, че \\\"пиянството на един народ\\\" вече не е само литературна аналогия и сполучлива метафора на случващото се днес, а нещо повече.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • \

    27 Юни 2013 4:15ч.

    само дядо Вазов нарича Априлското въстание \"Пиянство\"!....А то си е първи опит за национална революция(Илинденското е много по-сериозен опит),....но Българите имат и други \"пиянства\"...едното е Балканската война,друго е Съединението ...и има едно УСПЕШНО \"пиянство\",когато целия български народ(напук на всички\"Велики сили\") прави \"СХИЗМА\",за да се утвърди и докаже като САМОСТОЯТЕЛЕН и НЕЗАВИСИМ субект ,равнопоставен с другите народи по света!!........така че винаги е необходимо малко \"пиянство\".....иначе Априлското въстание обслужва геополитическите интереси на Русия (във вреда на нашия народ),но това е друга тема.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хамалин

    27 Юни 2013 6:21ч.

    по Чехов,около 95 от 100 са глупави(\"нет ума \")съществуват различни колективни съзнания, в които и умните хора, и глупавите, робуват на техните си социални принципи,които крепят тяхното семейно общежитие. народ не може, няма как да е ирационален. едно амазонско племе функционира изцяло мъдро.що за логика е,че да променя една партия, трябва да се запиша партиен член.прокуратурата не е за да се \"преборва \" с беззаконието.народ не може да загуби част от добродетели. напротив,когато един орган кърви,отвътре се поставя диагнозата

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Един немлад, нехубав и неинтелигентен

    27 Юни 2013 18:40ч.

    Браво Вени!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sluchaen posetitel

    27 Юни 2013 20:58ч.

    Взети по отделно умните и образовани хора събрани заедно се превръщат в маса подчинена на колективното неосъзнато. Това го наблюдавам всяка година на общите събрания на нашата камара, при хора, не само получили труднодостъпно престижно образование, но и подбрани за делегати. Какво да говорим тогава за улицата, където дори артистите минават за интелектуалци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петър стоянов

    28 Юни 2013 13:42ч.

    Вени марковски мъка му е, че бб взе властта и я държа дълго време. Нещо човекът му е попречил на далаверата. Чак такава омраза....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи