Оръжие и морал

Оръжие и морал

Автор: Мартин Петрушев за "Гласове". Следвайте ни в Телеграм

Казва се, че българското общество не е дозряло до политическите си решения, но по-вероятно е политическият ни елит да не е узрял до това да осъзнае проблемите на българското общество. А най-вероятно е изобщо да не се опитва да ги осъзнае. В противен случай новата коалиция на военния консенсус между ГЕРБ, ПП, ДПС и ДБ нямаше да се сковава от страх при мисълта за референдуми по най-значимите за бъдещето на страната ни въпроси. Янев го отписвам, защото той официално предаде избирателите си и вече е бита карта. Коалицията на военния консенсус е наясно, че при допитвания до населението нито щеше да се вдигне ветото над Македония, нито да се гласува забързване на влизането в еврозоната, нито да се вземе решение за изпращане на оръжия в Украйна. Усещането за самосъхранение щеше да заведе до урните и най-инертната част от масите, която не вижда смисъл да даде гласа си за която и да е от политическите формации. А относно въвличането ни във войната, въпросът щеше да е отправен непосредствено към съвестта: „Искаш или не искаш да поемеш отговорността за изпращане на оръжие, с което ще се убиват хора?“ Всички са наясно, че отговорът на населението щеше да е „не“.

Докато гражданската маса се е понесла инертно в своето ежедневие, на заден фон политиката и медиите ни подготвят за активни военни действия. Основен принцип при една война е демонизирането на противника. Ако насочиш оръжието срещу този, който в съзнанието ти има човешки облик, и стреляш, то този облик после няма да спре да те преследва. Стига да не си психопат. Но когато врагът е „демон“, а войната „справедлива“, тогава съвестта е способна да понесе моралната обосновка за извършеното убийство. По тази причина има нужда от медийно и политическо „изработване“ на вражеския образ на противника, за да се обезчовечи неговият облик. За да си мотивиран да убиваш, трябва срещу себе си да имаш най-малкото „рашист“ или „укропитек“. За този феномен подполковник Дейв Гросман пише:

„Войниците не убиват – те нокаутират, забърсват, очеткват и пр. Неприятелят бива загащен, ометен, очистен. Неприятелят няма човешки образ, той е превърнат в страшен звяр…“

Но тази вътрешна необходимост от демонизиране се появява и отвъд бойното поле. Видимо е, че тя е проникнала и в интелигенцията, и в политическия ни живот. Европейските държави не биха могли да разработят сред населението убеждението, че трябва да изпращат оръжия и да жертват конформизма си, ако пропагандната машина не беше разляла сред масите едностранния образ на руското зло. Когато се биеш със сатанизирани пълчища, целта оправдава всички средства. Тогава моралът диктува да убиваш.

Един чист пример в това отношение е проф. Калин Янакиев, който неспирано рисува Русия като империя на злото.

Според него „Путин е абсолютно съпоставим с Адолф Хитлер“ и „безспорно руската идеологическа реторика съвпада днес с нацистката“. Би следвало да очакваме от един богослов и теолог да говори за това, че е важно да дадем и другата си буза, но от него чуваме само как „безспорният ход, който диктува морала, е спиране на агресора със сила“. Добре, да допуснем, че е прав. Дали след осем години бомбардировки над Донецк и Луганск и стотиците мъртви деца от „Алеята на ангелите“ Русия нахлува в Украйна, „защото безспорният ход, който диктува морала, е спиране на агресора със сила“? Излиза, че Янакиев оправдава агресора, но вече до такава степен е демонизирал Путин и Русия в съзнанието си, че е неспособен да го прозре.

С откровен интерес чета статиите му в портал „Култура“, защото в тях има очарователен интелектуален стремеж да се защити всеки вид демонизация на Русия и руския народ. По същество обаче проф. Янакиев се изразява за Русия по начина, по който омразния му и неспирно цитиран от него Дугин говори за неолибералния Запад. В отношението прозира някаква особена огледалност на подхода. Трябва да призная, че изпитвам известна симпатия и към двамата заради интелектуалните стремления на мисълта, но в нито едната от двете позиции не виждам действително приоритизиране на морала. Янакиев многократно предава думите на Дугин, който някога бил казал „убивать, убивать, убивать“. Добре, а какво означава да призоваваш за изпращане на оръжие? Това може да означава нещо друго, само ако е съотнесено към очистване на демонични изчадия, а не на хора.

Има ли в действителност морал, който да те приканва да убиваш? В книгата си „Цивилизованото поведение“ Стивън Картър пише за ветераните, които са жертвали живота си във войната и добавя:

„В дълг сме към тях главно защото са поели върху себе си моралната отговорност да убиват, защитавайки отечеството. За моралният индивид това не е никак лесно. За мнозина, които са убивали, споменът никога не се заличава.“

Тук следва логичният въпрос: каква морална отговорност поемаме ние, българите, които поради политическата си апатия сме допуснали до властта ни да се добере този войнолюбив елит? Лишени ли сме от морална отговорност? С какви доводи изпращаме машини за сеене на смърт? Отговорът на Ивайло Мирчев, депутат от ДБ, гласи:

„Ако искаме да сме от правилната страна на историята, в битката на един самозабравил се диктатор срещу цивилизацията, ние да сме на страната на цивилизацията, България трябва да изпрати въоръжение, боеприпаси на Украйна…“

Коя цивилизация точно визирате, г-н Мирчев? Тази, която се базира на традиционните ценности на Стария континент? Тази, която се корени в римското право? Или пък тази, която ни убеждава, че мъжа не е мъж и жената не е жена, а по повод осми март изкарва постери със снимки на момчета с дълга коса, на които пише „girls with a penis are girls“? Тази ли, в която млад норвежец в разцвета на силите си се самоопределя като парализирана жена в инвалидна количка и това се приема за нормално? Тази ли, която налага морален терор над нормалното семейство? Наистина недоумявам коя точно цивилизация визирате. А ми се струва, че и Вие не знаете точно.

Всички аргументи за изпращане на оръжия в името на защитата на цивилизацията се строят на основата, че Русия е глобалното зло. Това е саморазпадащ се аргумент, който води само до взаимно сатанизиране и от едната, и от другата страна. Аргумент, който води само до повече ескалация на омразата и напрежението. И все пак това е единственият аргумент, който е необходим, за да обосновем убийството.

По тази причина ние сме длъжни всекидневно да наблюдаваме героизирането на украинските воини по медиите и по уличните билбордове, което по парадоксален начин си противоречи с отричането на „токсичния маскулинитет“ и издигането на мъжа-жена в култ. Да, в повечето случаи българинът не се поддава на тежката медийна дезинформация, но той носи вина поради своята политическа индеферентност, почти нефелност, която позволява на корумпирания политическия елит да взима решения в негов ущърб. Наистина ли не осъзнаваме, че поемаме историческата вина за физическото унищожение на хора, голяма част от които са православни славяни? Допуснахме това, което дори Цар Борис III не си е позволил във ВСВ. Ако моралът диктува да не убиваме хора, то тогава следва да не изпращаме оръжия. В противен случай гасим огъня с още бензин. Да, ние, българските избиратели, носим колективна отговорност за предстоящата смърт, причинена от всяко едно изпратено от нас оръжие.

 

 

 

 

Коментари

  • Бих искал българите да мислят с главите си

    07 Ное 2022 14:13ч.

    като това момче, а не да носят на вратовете си празни кутии за обувки.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петър

    07 Ное 2022 17:59ч.

    И това умно момче задава въпроси към нискочелия Мирчев. Няма да получи отговори, главата на Мирчев е празна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Mahatma

    07 Ное 2022 14:16ч.

    Този млад човек е от малкото нормални хора , разбиращи какво се случва в света. За съжаление, повечето от новите поколения са зомбирани от западните говеда и са неспасяеми. Но заради малкото качествени млади хора си струва усилието да се борим срещу зомбираните.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Mahatma-продължение

    07 Ное 2022 14:20ч.

    В момента се води война между Брит.империя и Руската империя на терена на украйна. България изобщо няма място между империите когато се ритат. Но за съжаление в България управляват някакви говеда ,дано да изчезнат скоро. Нека да дойдат нормални , мъдри и умни хора да управляват България, защото България заслужава това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • по-вероятно е политическият ни елит да не е узрял до това да осъзнае проблемите на българското общество

    07 Ное 2022 14:37ч.

    Това ще рече, че "елитът" ни не е представителен, и още повече - по никакъв начин не е свързан с народа. А колкото до това: "Да, ние, българските избиратели, носим колективна отговорност за предстоящата смърт, причинена от всяко едно изпратено от нас оръжие." - то беше и основната теза в коментарите под англоезичната статия на RT за пращането на оръжия за Украйна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "политическият ни елит да не е узрял"

    07 Ное 2022 14:46ч.

    Няма и да узрее. Може да сте виждали скъсан цървул, но узрял няма да видите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • както е казал народа

    07 Ное 2022 14:48ч.

    От цървула трандафор не става..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поздравления за Мартин Петрушев!

    07 Ное 2022 14:49ч.

    И на коментиралите!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • майор Майор

    07 Ное 2022 15:02ч.

    Има няколко въпроса, който трябва да бъдат зададени: Гласувалите за ГЕРБ, ПП, ДПС и ДБ, сега успокоиха ли се? Ще спят ли спокойно, след като техният вот вкара България във война? Ще могат ли да обяснят един ден на децата си избора, който са направили, когато това премине и ако оцелеем?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Спокойно спим

    07 Ное 2022 16:50ч.

    Претръпнахме покрай войните в Близкия Изток..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Козилата Ерато

    07 Ное 2022 17:56ч.

    с дете с увреждания каза, че откакто сме гласували оръжия за украйна вече спи спокойно. Преди това не можела поради морална неудовлетвореност.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не я оправдаваме, там е работата

    07 Ное 2022 18:04ч.

    Загинаха много хора поради неспазването на Минските споразумения и безсмисленото желание за разширяване на НАТО така, че да се настани на 8мин. летателно време до Москва. Подхората в Донбас бяха определени като такива от украинското правителство. Значи въпросът е кой започна пръв. Украйна. Другите въпроси не са важни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • То е като някой събрал се с лоши приятели

    07 Ное 2022 18:46ч.

    него ли да виниш, "приятелите" му ли, трудно е да се каже. Нищо, като похарчи всичко свое подир акъла на "приятелите" си, ще се върне като блудния син от притчата в Евангелието.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • сега успокоиха ли се? Ще спят ли спокойно, след като техният вот вкара България във война? Ще могат ли да обяснят един ден на децата си избора

    07 Ное 2022 19:03ч.

    Да, да и да. Не виждат и не чуват, и не разбират. Като прокурорският син от Перник: нищо лошо не съм направил.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иван

    08 Ное 2022 22:03ч.

    Гласувалите за ГЕРБ, партията на Козяк 16 и Дебили България не си задават такива въпроси. Първите в голямото си мнозинство са любителите на чалгата като вождЪ си. От такива деградирали чалгари не може да се очаква да задават въпроси към себе си. Другите бг дебилите и Кирчо Кокорчовците са по образовани но още по неморални от чалгарите на банкянския тулуп. Не поставяйте такива изисквания към тях.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ръшмор

    07 Ное 2022 15:14ч.

    Приравняването на Дугин към Янакиев е меко казано сатанинско, но ако момчето е атеист, или езичник, то тогава напълно нормално; няма православен християнин, който да не знае кое е злото и защо Русия успява да издържи на колективния Запад, който вече официално заяви, че Русия трябва да бъде унищожена, защото Е Православна държава и защитава Православните ценности – казано простичко, Русия е последния бастион на Православието, тъй като останалите православни държави за под контрола на сатаната (Запада).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Включително негласувалите -

    07 Ное 2022 15:16ч.

    Да, ние, българските избиратели, носим колективна отговорност за предстоящата смърт, причинена от всяко едно изпратено от нас оръжие. Този млад Българин ми дава голям кураж . С всичко, което прави, пише, казва. Да спрем войната ! - това да ни е целта в целия свят . Българите да дадем пример. И да гласуваме за това в следващите избори.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • И като гласуваме, да кажем правилно..

    07 Ное 2022 15:22ч.

    как ще спрем войната, че не схващам..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рис

    07 Ное 2022 18:52ч.

    Твоят глас не е много. Той е само една бройка - може и да не спре войната. Но това отчайва само онези хора, които се имат за повече от останалите. Въпросът е друг. На чия страна си? Ще можеш ли да кажеш по-късно "аз направих каквото мога" ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ай, да не си разправяме приказки от 1001 нощ..

    08 Ное 2022 12:45ч.

    За какво отчаяние ми говориш? Пожелателното мислене е за балъците.. Наясно съм на чия страна съм, никога не съм изпитвал съмнения в тази посока.. Иде реч за това, че гласуването , още повече пък това у нас , по никакъв начин не може да спре войната.. Тя е планирана, подготвяна и ще се води докато някой не се предаде..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • PhD

    07 Ное 2022 15:30ч.

    Важно уточнение. Отговорността както и вината е персонална и лична. Няма такова нещо като колективна вина на цял народ , това е нонсенс и булшит. Спомнете си Нюрнберг , там не съдиха цяла германия , а определени нейни граждани.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Отговорността е лична, да, но това,

    07 Ное 2022 16:41ч.

    че на много "good germans" им се е разминало (не знаех, не подозирах, нямах си представа, само заповеди изпълнявах, и т.н. и т.н.) не ги оневинява.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Русия трябва да бъде унищожена, защото Е Православна държава и защитава Православните ценности

    07 Ное 2022 15:43ч.

    сред които важно място заема изтребването на православни украинци

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан

    07 Ное 2022 16:09ч.

    Янакиев и Дугин безспорно са много талантливи, но докато Дугин е на страната на доброто Янакиев е на страната на злото. Странно ми е когато слушам ерудирания Янакиев по философски въпроси и политическите му глупости. Като че ли слушам два различни човека.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво на този младеж!!!

    08 Ное 2022 8:33ч.

    За "Като че ли слушам два различни човека." Дори не искам да споменавам името на тоз за който става дума. За първия - дали има такъв, е въпрос с ясен отговор (тук човек няма), а за втория - това е истинския и непрекрит дявол, алчен за пари под различна форма - спонсорство, финансиране, грантове, стипендии, разбара се и фалшиви титли и други легално-неморални форми на подкупване в името на сатаната.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Направо събирате по някоя

    07 Ное 2022 16:39ч.

    Пенсия и я носете на Митрофанова да купи оръжие.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пенсъл

    07 Ное 2022 23:06ч.

    Щом се налага, ще даряваме и пенсиите си. Ние не разполагаме с възможност да раздаваме купеното с народни пари оръжие на Българската армия на нацистите. А ти си помисли, какво се следва на открадналия комитетски пари според революцонния устав на Левски, особено ако ги краде за да въоръжава врага... Подсказка: "Смърт, смърт и пак смърт!"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Още малко от Устава на БРЦК

    07 Ное 2022 23:20ч.

    "Чл. 5. Ако някой от влиятелните българе или войводи - подкупен от чуждо правителство или от друго частно лице - поиска да пречи в работата, под какъвто начин и да е, то такъв ще се счита за неприятел на отечеството ни и ще да се накаже със смърт."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • И още...

    07 Ное 2022 23:26ч.

    Глава VI"ОРЪЖИЯ И ДРУГИ БОЙНИ ПОТРЕБИ" Чл. 2. Оръжията, които централният комитет ще да набавлява, тряба да се прегледват от такива хора, които разумяват от оръжие." Това за ония дето викат, че решението трябвало да е политическо, а не експертно

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • за успокоение на Янакиев

    07 Ное 2022 23:39ч.

    Спи спокойно нищо не те заплашва! Може и да не си разбрал, но Левски твоите хора го обесиха преди век и половина.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • съждител

    07 Ное 2022 16:45ч.

    Респект, Петрушев! Вярно сте констатирали мислите и емоциите на масовия българския гражданин и избирател. Страхът на военната коалиция е безспорен! След задълбочена дискусия относно съдържанието на понятието "предателство", в тази графа, освен ген. Нато, Янки Янев, справедливо ще отидат и други партии/личности.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • съждител

    07 Ное 2022 16:50ч.

    Изследването на субектите Дугин и Янакиев ми стои някак лабораторно, извън контекста. Дугин е идеолог на воюваща страна! Умишлено се самоограничавам и няма да изложа мнение - колко време воюва Москва. При Янакиев картината е сложна! По принцип използването на обидни думи и вулгарна реч не е аргумент само по себе си и ще се въздъдржа и тук!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Оле Отвори Очички

    09 Ное 2022 0:39ч.

    Струва ми се, тъжната истина за този човек е че се дави в омразата си към Русия. Жалко за тази душа. Един християнин няма право да осъжда човек, а за омраза и дума не може да става (в това число и към "запада"!) Можем и сме длъжни да осъждаме злите постъпки.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • съждител

    07 Ное 2022 16:58ч.

    Накрая се слагат един до друг по един леко изненадващ начин лицата Янакиев и Мирчев. При отваряне на приказка за дух, морал, историчност, национална съдба - присъствието на Ив. Мирчев е напълно неподходящо. Цитирането му е напълно излишно и неподходящо!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • съждител

    07 Ное 2022 17:02ч.

    По-горе един колега отваря приказка за някой Тони Димитров. Дали пък не става дума за Тони Николов - гл. редактор на портала. Вече отдавна не припарвам в това пространство, основателно подозирам, че психопатщината, дори когато е титулована и хабилитирана, при тази интензивност на проявление, е възможно да се е превърнала в заразно заболяване, което се предава по дигитален път.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Обнадеждена съм от това,

    07 Ное 2022 17:22ч.

    че млад човек мисли със собствената си глава, а не с пропагандни клишета. Трагично е, че отдавна замисляната война на англосаксите срещу православието придоби гореща форма. К. Янакиев е типичен пример за финансиран инфлуенсър (парадоксално е, че се самоопределя като "православен интелектуалец"). С Тони Николов са "един отбор".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Невероятно момче е Петрушев

    07 Ное 2022 18:06ч.

    Слушал съм го в разговор с германци – интелектуалци, мислители, които кани в пряка връзка по важни теми. Готов да си говорят, подготвен, а част от тях са му дядовци. Респект.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Янакиев чак до отрицание на отрицанието

    07 Ное 2022 18:57ч.

    де ще може да стигне, той е по най-елементарната попщина, от Августин до Тома Аквински, голямо наказание е да го слушаш, не съм си го причинявал отдавна, от когато гледах "Професорското каре". Дугин дали е забелязал неговата критика? Не ми се вярва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Kubis

    07 Ное 2022 20:47ч.

    Чета написаното и разбирам колко прав е автора! И в същото време изпитвам угризения, че сме избрали изроди да ни управляват, въпреки че лично не съм гласувал за такива. Може би съм можел да бъда по убедителен, да въздействам на повече хора да избегнат да си дадат гласа за подобни българофоби! Може би, но мнозина от управниците отдавна са се продали и нямат съвест!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Няма защо да разсъждаваме

    07 Ное 2022 22:26ч.

    Математиката казва че са необходими 48 депутата, за да се инициира референдум. Сега за еврото ще събираме 400 х.подписа, защото Възраждане нямат 48 депутата. А нямат толкова защото изборите бяха фалшиви. Така, че в бъдеще българските партиите които се борят за НС и да защитават бълг. народ, трябва да имат цел поне 49 депутата. Възраждане ако не може да си направи коалиция, за да се случва нещо позитивно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Оле Отвори Очички

    09 Ное 2022 0:52ч.

    По всичко личи, че "Възраждане" са "пробити ". Изборите безспорно бяха фалшиви заради "дяволските ротативки" а и не само. НО, ВНИМАНИЕ - Възраждане преди изборите блокираха неутрализирането на дяволските машини! Повтарям! Възраждане спасиха монопола на машинния вот! Не стига това, НО И СЕГА с всички сили се борят за запазване на машините като единствен начин за гласуване на следващите избори! Отвратително! Възраждане са предпазен винтил да не се взриви напрежението сред народа. Само лалат.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Козяк 16

    07 Ное 2022 23:13ч.

    От посолството на Козяк 16 искаме да ви призовем да не вярвате на руската пропаганда. Напомняме ви, че НАТО е мироопазваща организация, която изгради приятелски настроена армия от 250 000 души на границата с Русия, въоръжи и обучи дружелюбни неонацистки батальони, виновни за престъпления срещу етнически руснаци, и сега се бори с непровокираната агресия на Путин.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Цензорчето

    08 Ное 2022 12:47ч.

    много избирателно трие..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи