Как намразихме капитализма?

Как намразихме капитализма?

Автор: Пенчо Пенчев, ekipbg.com Следвайте "Гласове" в Телеграм

Въпросът в заглавието и прекалено общ и малко подвеждащ, защото не всички мразим капитализма. За голяма част от хората в България обаче пазарната икономика е необходимо зло, с което се съобразяват, което търпят, но със скърцане на зъби. Едни мразят капитализма заради носталгия по доброто старо време, други, защото мислят, че той по начало е лош, стимулира алчност и антисоциални инстинкти.

Настоящият текст  e опит да се открият някои от дълбоките и устойчиви идейни корени за недоверието и омразата към капитализма в България. При формирането на емоции литературата има много по-силно влияние от историческата действителност. Негативното възприемане на капитализма, критичното отношение към неговите основни актьори и механизми на функциониране е силно повлияно от Алеко Константинов и неговия знаменит герой – търговецът на розово масло бай Ганьо. Затова ще проверим доколко представата на Алеко за търговия с розово масло е реалистична и дали има основание презрението и присмехът към капиталистите-предприемачи, които я практикуват. На тази основа може отговори и на въпроса в заглавието.

Това, което се вижда на пръв поглед

Алеко Константинов е фин, симпатичен и добре образован. Той израства изолиран от българската действителност. Става трагична жертва на бруталните политически нрави от края на 19 век понеже е убит „погрешка“ при предизборна обиколка. Жертвата е трябвало да бъде успешният адвокат и бъдещ министър Михаил Такев. Бай Ганьо е различен и лесен за подигравки и омраза. Той е устойчив, груб, носител на простащина, алчност, слаба култура, патриотарство, ниска нравствена и физическа хигиена. Бай Ганьо е капиталист-предприемач, износител на розово масло, който в първата част на едноименната книга броди из Европа и става удобна мишена за присмех. Българският капиталист тича след влака, докато влакът маневрира, държи се нескопосано в банята, в операта и т.н. Историите разказани от Алеко не са много и са добре известни.

Накратко – бай Ганьо има национални специфики, но си е капиталистическа свиня. А Алеко Константинов, наистина произхожда от доста заможно семейство, харесва и се възхищава от модерната и динамична Америка, но долавя онези характеристики на капитализма, които би трябвало да предизвикват притеснение и които са в основата на омразата към пазарната икономика. В известния си пътепис „До Чикаго и назад“ Алеко пише: „Капиталът в Америка е достигнал до най-крайното си развитие и е задушил своята родителка – личната свобода“. Заключението на човек, който прекарва малко време в САЩ, без да знае английски е спорно. От гледна точка на българското недоверие към капитализма е важно, че в САЩ Алеко Константинов среща и прототипа на бай Ганьо – Ганьо Сомов, който уж бил изпратен там от „един цариградски евреин да продава терше“. Терше или тереше се добива от здравец и е евтин заместител на розовото масло. Често срещана практика е евтиното терше да се смесва със скъпото розово масло.

Какъв е българският капиталист-търговец на розово масло?

Според Алеко Константинов капиталистът бай Ганьо е арогантен, алчен и груб. Той не владее чужди езици и брутално преследва келепира си, стреми се да спечели най-вече със скъперничество, лъжа и като възползва се от сънародниците си в чужбина. Всичко това е гарнирано с леки антисемитски намеци от страна на Алеко.

Литературната фикция обаче изглежда трудно се съгласува със стопанската действителност. Розовото масло е пазарно ориентиран продукт на българските земи. Неговият експорт започва от началото на 19 век. Пазарът на розово масло е сложен и деликатен. Търговията с продукта носи печалба, но само при добра организация, наличие на информация относно метеорологични условия, количество и качество на производството, познаване на местните специфики, доверие между партньорите, спазване на поети задължения, ограничаване на рисковете, прилагане на адекватни счетоводни практики и т.н. Преди Освобождението от турска власт розовото масло се изнася от френски, германски и други фирми, но постепенно се появяват и се налагат успешни български фирми. Те са носители на модернизацията в българското общество. Собствениците и част от персонала на тези фирми изобщо не приличат на бай Ганьо. Австро-унгарският учен Феликс Каниц описва срещата си с тях в Казанлък по следния начин „Забравих за миг, че съм в Ориента. Повечето от господата познаваха Лайпциг също така както и Париж, говореха френски като че ли там са се родили и отговаряха на въпросите ми из различни области съвсем ясно“.

В началото на 20 век Тодор Шипков, който е един от големите износители на розово масло отбелязва, че в България, а и в Ориента въобще, има съвсем погрешна представа за търговията като взаимно надлъгване. В действителност по неговите думи същността на търговската дейност е напълно различна. В нейната основа, отново според Шипков, стои „абсолютната честност“. Думите му могат да се приемат за самовъзвеличаване, но е факт, че честността е актив. Търговска къща на Шипков се ползва с изключително висока репутация на международните пазари. Капиталът на честността и взаимното доверие между българския износител на розово масло и контрагентите му в Западна Европа е толкова ценен, че дори когато на партньорите му се предлага по-евтино розово масло, те продължават да купуват от Шипков, защото вярват, че той им продава стоката си без да ги лъже.

Как се търгува с розово масло?

Героят на Алеко Константинов е представен като износител на дребно. Той пренася розовото масло в дисагите си, а понякога го тъпче за по-сигурно в пояса си. В Прага се опитва да намери случайни купувачи на стоката си или прибягва до посредничество на български търговци, установени в различни европейски градове. Бай Ганьо лицемерно се оплаква от чуждите конкуренти, които смесвали чистото розово масло с евтиното тереше и така подбивали пазара за българското производство.

Пазарът на розово масло не функционира точно по начина, по който го описва Алеко. Големите розотърговски фирми изграждат стройна система за закупуване на розовото масло от дребните производители по места и след това за износ на готовата продукция към Западна Европа. Липсват достатъчно сведения за дребни износители от типа на бай Ганьо, които разполагат с минимални количества розово масло, нямат установени партньори на външните пазари, носят продукцията си натъпкана в пояса или в дисагите и разчитат на случайна продажба като убедят евентуалните си клиенти в предимствата на стоката си без дори да познават езика на страната, в която отиват. През 90-те години на 19 век има регистрирани няколко спорадични опита за износ на дребно на розово масло, но хората, които го правят не пътуват из Европа и бързо фалират. Те едва ли може да си приемат за масова практика. Бай Ганьо не би могъл да е техен обобщаващ образ, защото те са мимолетно стопанско и социално явление. Дори прототипът на бай Ганьо – споменатият Ганьо Сомов по-скоро не е търговец. Една обоснована хипотеза за него го сочи като гавазин (охранител) в павилиона на казанлъшките розотърговци по време на изложението в Чикаго.

Износът на розово масло също не става по начина, описан от Алеко. За описанието на този процес може отново да се обърнем към Феликс Каниц, който пише: „Розовото масло се превозва в кръгли херметически запоени тенекиени съдове с по 50 мускала в калъфи от гъсто, отлично предпазващо сукно“. Кръглите тенекиени съдове се наричат конкуми и могат да са по-големи от описаните от Каниц. Някои събират повече, други по-малко розово масло. Мускалите са стъклени съдове, в тях се събира приблизително 5 грама розово масло. Практиката не е те да се пренасят по дисаги или в натъпкани в пояса, а уплътнени по подходящ начин, за да се предпазят от счупване. Освен към уплътняване със сукно, българските търговци слагат мускалите в дървена обшивка, а самите мускали се нареждат в подходящи за транспортиране каси.

Въпросът за на т. нар. фалшификация на розовото масло с тереше отново не стои точно така, както го представя Алеко. Розовото масло се смесва с тереше и от дребни производители и от търговци-износители и от търговци, които го продават на дребно в европейските държави. Смесването обаче на розово масло с тереше съвсем не означава, че маслото се фалшифицира, за да се измами крайния потребител. Умелите търговци в Европа и техните български доставчици си дават сметка, че потребностите и възможностите на потребителите са различни, затова им предлагат различни качества розово масло, които имат и различна цена. Продажбата само на чисто розово масло се определя от западноевропейските търговци като израз на непознаване на особеностите на пазара и на търговската дейност въобще.

И как точно намразихме капитализма?

Характеристиките на бай Ганьо, независимо дали са национални или социални, безспорно заслужават осмиване. Алеко Константинов избира за техен носител капиталист износител на розово масло. Талантливият фейлетонист не познава социалните характеристики и модернизационната роля на тази експортна търговия, не познава нейната организация и функционирането на пазара. Това не му пречи да презира или поне да представя и коментира търговеца на розово масло с тъжното усещане за интелектуално и духовно превъзходство. Явно омразата към капитализма се появява на основата на неистина породена от неразбиране.

Търговците-износители на розово масло не са ангели, сред тях със сигурност има всякакви хора. Търговията обаче има потенциала, чрез контактите със стопанската и духовна култура на напредналите пазарни икономики да допринесе за преодоляването на простащината, арогантността и дебелашкото отношение към хората. Осмиването на търговеца-капиталист всъщност допринася за презрението към капитализма, без да помогне реално за преодоляването на байганювщината. И тя е все още си е с нас.

--------

Пенчо Д. Пенчев е професор по икономика и доктор на историческите науки. Преподава Стопанска история, История на икономическите теории и Сравнителна политическа икономия в Университета за национално и световно стопанство. Автор е на няколко книги, сред които „Как се наливаха основите. Към ранната история на българската корупция (1879-1912 г.)“, „Минало несвършено. Пропуснати уроци от българската история“. Публикувал е десетки студии и статии в авторитетни български и международни списания. Член е на Европейското дружество за история на икономическата мисъл и на Центъра за стопанско-исторически изследвания.

Източник: ekipbg.com

 

 

 

 

 

Коментари

  • Костов

    22 Фев 2023 9:27ч.

    Много неудачен опит да се обясни негативното отношение към капитализма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Напълно съгласен!

    22 Фев 2023 9:48ч.

    Писанието на т.нар. професор е от типа "ученически литературен анализ". Жалко, че вече са ни такива професорите!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Реджо

    22 Фев 2023 11:21ч.

    Комсомолски реферат на тема “Капитализъм”

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Eisblock - "Явно омразата към капитализма се появява на основата на неистина породена от неразбиране."

    22 Фев 2023 9:34ч.

    Добре написано изследване за търговията с Розовото масло навремето. И е изнесено интересно в детайли, най-малкото заради високата професионална подготовка на уважаемият Автор. Но, както винаги, косъма в манджата наднича из текста. Въпросът е: - Каква е целта на опуса тук? Да бъдем накарани да "обичаме" зверската същност на капитализма ли? Или тя е само реабилитация на др. Бай Ганя от съвремието, на мазните, нахални мошеници, предатели и проводници именно на най-гнусните характеристики на този - същият капитализъм за когото върви думата? Че не е ли именно продължението му - империализма с изпълнителният си орган - Банкеро-сатанинският интернационал, причината за състоянието на Света ни в момента?! Старият "капитализъм" бе досущ като една невинна селска девойка на петъчният пазар. В сравнение с многоглавото корпоративно-държавно чудовище зинало да доизлапа света. Не уважаеми господине, извън приятното списване и възхитата от тази реабилитация на нац. герой Бай Ганьо, си остават непокътнати омразата, погнусата, жаждата за отмъщение към Чудовището допълзяло до собственият си Финал: - Точно този Капитализъм заел се да доунищожи всичко, което нарочно или по-скоро, случайно е създал като част от сегашната Цивилизация. Разбира се и със себе си начело. За жалост и с нас - плебса, стадото подритвано от него към поредната, вече истински световна, Кланица! ... Е, как да не го мразим в безсилието си, барабар и с апологетите му начело?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ФЪРКАТИЧКО

    22 Фев 2023 9:35ч.

    Ами аз не мразя капитализма, напротив! Сега живеем неизмеримо по-добре от преди, имаме всички удобства, за които някога не смеехма даже и да мечтаем. Капитализмът ни донесе свобода и демокрация, а също и реституцията. Никога вече съвецко робство и кунистически тоталитаризъм, лагери и репресиране на имотните и инакомислещи хора.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хвъркат

    22 Фев 2023 10:59ч.

    Хвърката, аз се кълнях в теб! Мислех те за смела, напориста, много предприемчива бизнес дама! А ти се оказа просто реститутка. Очевидно нямаш никаква представа как е възниквала собствеността преди 09-09-44, иначе нямаше да посочваш произхода на богатството си. Не е за хвалба! Вие си мислите, че времето е посипало с пепел историите от едно време и тогава всичко се е случвало по приемлив и най-вече "честен" начин. Въобразявате си, че тогавашното време е антипод на времената след 1989. Нищо подобно! Събирай си наемите, прави световни воаяжи и т.н., но най-вече си трай, защото може да предизвикаш неправилния човек, който да разкаже отвратителната истина, която е отговорна за подавляващата част от историите за възникване на онова богатство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ФЪРКАТИЧКО

    22 Фев 2023 11:23ч.

    Ами аз никога не съм се занимавала с бизнес. Работеща пенсионерка съм, със стабилна професия (юрист) и това ни е достатъчно за приличен живот. ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • драмата на съвременния университет: професионални умения, за сметка на общообразователни знания

    22 Фев 2023 12:24ч.

    Толкова по-зле, че си пенсионерка, а животът на почти нищо не те е научил относно големите теми и проблеми. Инфантилните черти в теб са свързани с предпочитанията ти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хайдукът Софиянски, Стефан

    22 Фев 2023 15:48ч.

    ФЪРКАТИЧКО, не ни пробутвай клишетата на кабеларките! Колкото е по-млад един писач във форум, толкова по-добре е запознат с живота при социализма!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анонимен робот

    23 Фев 2023 18:55ч.

    " ФЪРКАТИЧКО 22 Фев 2023 11:23ч. Ами аз никога не съм се занимавала с бизнес. Работеща пенсионерка съм, със стабилна професия (юрист) и това ни е достатъчно за приличен живот. " *** Не знам защо мразя капитализма, но като чуя за юрист и финансист ми става жал за капиталистите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Талантливият фейлетонист не познава социалните характеристики и модернизационната роля на тази експортна търговия, не познава нейната организация и функционирането на пазара. "

    22 Фев 2023 9:40ч.

    Струва ми се, че авторът сам си създава удобни хипотези и после ги оборва. Литературата е изкуство и тя няма за цел да решава задачи, свързани с узаконяване и увековечаване на "вечната и нерушима" стопанска действителност.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Заключението на човек, който прекарва малко време в САЩ, без да знае английски е спорно."

    22 Фев 2023 9:43ч.

    това, че е спорно, не означава, че е грешно. Познаването на английския пък изобщо не е индулгенция да забележиш свинята в човека, който е местен и го говори като майчин. най-мъдрите и проникновени заключения относно минусите на брака съм чел от хора

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Заключението на човек, който прекарва малко време в САЩ, без да знае английски е спорно."

    22 Фев 2023 9:47ч.

    Това, че е спорно, не означава, че е грешно. Изобщо не е нужно да знаеш английски, за да забележиш самозаблудите или направо свинщините в поведението на определени хора, които го говорят като майчин. Най-мъдрите и проникновени заключения относно брака и половата любов съм чел именно от хора, които са имали подбудите и причините никога в живота си да не го сключват или умишлено са бягали от него, например монасите. Аналогията, надявам се, е ясна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кви пет лева

    22 Фев 2023 10:05ч.

    Какъв капитализъм бе, братя и сестри? Няма смисъл да анализираме нито бай Ганьо, нито бай Дън, когато си имаме собствения пресен пример: т.нар. приватизация. Кумонистите на горбачовата перестройка със замаха и връзките на ДС (при андропов умело вербувана от запада и глобалния интернационал) "приватизираха" икономиката на нашата страна. Просто прекратени бяха преобладаващата част от предприятията, планирането и експорта, които пряко пречеха на запада, а останалата многократно отслабена и сведена до ишлеме част от икономиката ни днес е хранилка на офшорните душици на българските пишман-капиталисти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    22 Фев 2023 10:25ч.

    Ся. Забавно е снизходителното отношение на афтора към Щастливеца. Сигур защото Щастливеца е от Свищов, а и афторът е от там, или поне работи там. Оттам-нататък прочетох отгоре, отгоре писанието. Човек остава с впечатлението, че капитализъмът в Царството се свежда само до алъш-вериша с гюловото масло. Във визитката на афтора пише, че е доктор на историческите науки, това голям доктор ли е, или малък - доктор ПО история? Ако е голям, пак има въпроси - ваковец, или игнатовец? Защото такъв стеснен поглед върху историята на капитализъма в Бг, издава много пропуски в образованието. В българската литература, художествената и мемоарната има много нещо за четене за афтора. При защитите, обикновено се казва - "Образователната цел на дисертационния труд е постигната ...". Не му знам темата на дисертацията, но има много да чете. Например - Елин Пелин, "Гераците". Елин Пелин също е бил симпатичен човек, ловувал е заедно с Борис III. Или Г. П. Стаматов. Гео Милев, Хр. Смирненски, Вапцаров, А. Страшимиров и Л. Стоянов, не ги споменавам. Също и Димитър Димов - "Тютюн". Даже и Атанас Буров с неговите спомени за мините в Перник. От мемоарната литература - Добри Ганчев например, разказва много интересни неща и те не са за алъш-вериша с гюл. В документите в архивите, има достатъчно материал за двете национални катастрофи до 1918-та, за дивашката спекулация с доставките за фронта (по някво чудо на юридическата наука и техника им се е разминал съдът на виновниците - все мили и патриотични български индустриалци). Няма да споменаваме наградите за партизанските и яташките глави, за опожарените къщи - не е добър тон (комилфо). Има стихотворение "На нивата" - Яворов и една картина - пак "На нивата" - Христо Станчев. Да оставим Бг - да погледнем Европа. Дикенс, Юго, Ремарк . Някои наричат Марксовия капитализъм - Дикенсов. И т.н. Лошо, афторе, лошо - да се чете требе, да се чете - требе да се натрупа известно количество, а после да се правят заключения.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    22 Фев 2023 10:52ч.

    Афторът по детски непосредствено се справя и с "До Чикаго и назад". Два цитата от там - първият има пряка връзка с патритичния патриотизъм от тогава в Бг: " ... Е, че какво има тук интересно? Дърва! Водачът ни помоли да се вгледаме по-внимателно в цвета на цепениците. Отстранихме се малко, за да падне светлинка в зимника… Боже! Сребърни цепеници! Да, за петдесет или шестдесет милиона долара цепеници лежат тук без употребение! Нямат хората нужда от пари, оставили среброто така, на цепеници, не го секат на монети! Боже, какъв ли патриотизъм би развили у нас тези цепеници!… ". Вторият цитат поражда въпросът - колко и какъв английски трябва да се знае, за да се възприеме робството като комилфо: " ...Има разни типове негри и по тях виждаш и съдиш от колко разни места на Африка и островите са влачени тука роби. Ако има бедни в Америка, то те са пак негрите. Всичката тежка и неприятна работа е стоварена на техния гръб. Има много занятия, които белият американец счита недостойни за себе си и ги възлага на негъра. ... Черните се стремят да се приближат към белите, но последните странят, като се считат по-висши същества." Айде, да кажем това има повече етични измерения. Но какво правят африканските негри в Америка - сами ли са си построили корабите, сами ли се натоварили, сами ли са се оковали, сами ли са създавали тържищата за роби? Как са създадени сумати индустрии - текстилни, добивни, селско стопанство?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тодор

    22 Фев 2023 10:41ч.

    В Бай Ганьо Алеко усмива простотията предимно през призмата на капитализъма, фабулата на книгата не e капитализма. Ако наистина искате да намразите капитализма препоръчвам Ви да прочетете Тежки времена на Чарлз Дикенс. Интересно ми какъв би бил анализа и разсъжденията върху нея на професора. (не ме разбирайте погрешно, аз не мразя капитализма и не обичам комунизма :))

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    22 Фев 2023 11:00ч.

    "В Бай Ганьо Алеко усмива простотията". Да, така е. Но заглавието показва намерението на афтора да ни светне, защо сме намразили капитализъма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тодор

    22 Фев 2023 11:58ч.

    Благодаря! Няма да се повтори :).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анонимен робот

    23 Фев 2023 19:04ч.

    Имаше и един хубав полски филм навремето "Обетована Земя", Тодоре. Та, който си нема време за Дикенса, да прежали 2.5 часа. Ще му бъде предостатъчно. Тва по памет, де...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Това зло "капитализма" никога не е било необходимо на българите. Неговото натрисане е една от причините за необходимостта за фалшифициране не просто на изборните резултати, а и на избирателната активност

    22 Фев 2023 10:54ч.

    Това не е нашата държава. Тази пета българска държава прорасна като паразитна лиана в тялото на Народната Република и постепенно я изяде. Внезапно се оказахме в чужда държава. Не можем много да направим, защото изборните резултати просто ни ги съобщават от телевизията, без връзка с това колко са гласували и как. Можем само да откажем да легитимираме измамата. Американската колония, член на ЕС и ОТАН не е наша, на българите, държава.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ретранслатора

    22 Фев 2023 10:55ч.

    Не съм сигурен, че авторът цели точно тези внушения и като отговор и съответните коментари, но ако се вярва на Статистическите годишници на Царствот България и придружаващите ги анализи в икономиката на тогавашна България са преобладаващо картелни споразумения. Както се казва нищо ново под Слънцето.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • НЕ СМЕ НАМРАЗИЛИ КАПИТАЛИЗМА!

    22 Фев 2023 11:01ч.

    Намразихме корпоратизма!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нареченият от теб корпоратизъм

    23 Фев 2023 13:47ч.

    е най-присъщата и неотменна част на капитализма на 20-и и на 21 век, който още от световната капиталистическа криза през 1908 г. вече е с качеството на монополен капитализъм. Днешният капитализъм е капитализмът на световните монополи, в юридическата опаковка на корпорациите. Корпорациите, които унищожават държавите, за да постигнат тотално господство и поробване на Човешкия род. Типичен пример за унищожаване на държавите са нАТО и ЕС като свръх корпорации, с контролен пакет на акциите в свръх-свръх корпорацията Дълбоката държава на САЩ, над която стои единствено дяволът.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • разбиращ от Маркс

    22 Фев 2023 11:13ч.

    Модернизационните перспективи на западния капитализъм не са негова индулгенция по дифолт. В същото време те са също и негово проклятие. Капиталистът е понякога изглеждащ високоморален, но подбудите му не са продиктувани от любов към честността, а от желание да се хареса на потребителя, за да му купи отново стоката. Извън това отношение моралът сам по себе си престава да бъде извор на сакрализационен потенциал за устройване на човешките взаимоотношения при капитализма. Напротив, този сакрализационен потенциал се измества към стоките и най-вече към парите при късната (империалистична) фаза на развитие на капитализма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • с примери

    22 Фев 2023 11:21ч.

    Типичен пример за казаното е "странното", а всъщност закономерно, поведение на САЩ на международната сцена - да вземем присвояването на руските валутни резерви в западна валута, или санкционната политика, която е по същество удар срещу свободната конкуренция, или налагането на таван на цените за търговията с руски горива - това са все примери за внезапно отмятане от моралните императиви, представяни като едва ли не иманентно присъщи на свободната търговия и изискано-галантните отношения между пазарните контрагенти... и постъпване по коренно противоположния, аморален начин, в името не на възхитата от благопристойния морал, а заради накърнени интереси в борбата за власт и пазари. Ето защо пазарната икономика не е просто идеологема, която е извечно притежание на едни и същи нарочени актори, обикновено говорещи английски или френски като майчин, а доживотна борба за честно самодокаазване и безупречност, за устояване на принципите на търговски отношения в рамките на морала и хуманизма. Само че ние нямаме илюзии, че това е вид утопия и едва ли е възможно за ония, които не са изтърсаци в живота или поначало им се отказва ролята на системен играч в международните и всякакви други форми на междучовешки отношения.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • понеже е лесно да се дават примери, и аз ще дам пример

    23 Фев 2023 1:35ч.

    те тези руски горива, за които налагането на таван на цените не било пазарно, най-напред са били нефт. А продажбите на нефт са си истински картел, има ОПЕК + и тези страни се събират и решават КОЛКО нефт да изпомпват, и няма никаква "благородна" пазарна надпревара всеки да изпомпва колкото може повече и да продава на пазара, не, имало си квоти, с които да регулират цените така, че да имат възможно най-голяма печалба. А когато има истински пазар, не всички са щастливи и тогава "дори Юпитер(върховният бог в римската митология) не може да угоди на всеки: градинарят иска дъжд, грънчарят иска слънце"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • не е толкова лесно - примерите трябва да са необорими

    23 Фев 2023 10:36ч.

    Да разширим примера ти: задълбочаването на картела ще е следствие от американските действия по налагането на социалистически тавани на цените - сами разбирате, че ограничаването на руснаците не гарантира, че убиецът на пазарния принцип ще се ограничи само до руската страна. Знаейки това, търговците ще заздравят картела; а междупрочем създаването на картел е превантивна мярка срещу антипазарното поведение на баш пазарниците... защото хората си ги знаят що за морал и устои притежават и как плюят в собствения си кладенец на принципи при първия зор...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • руски "освободител"

    23 Фев 2023 23:47ч.

    картелът на ОПЕК и сега на ОПЕК+ винаги е съществувал, и за това ли факти искаш? Американците имат много грехове за други неща, но да се прехвърля вината за нефтения картел на тях е смешно-в момента те са тези, които черпят от запасите си на нефт за да не позволят вдигане на цените на нефта според намалените квоти на картела.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • америкън "либърейтър"

    24 Фев 2023 7:49ч.

    Ами ще черпят (ще я карат на самозадоволяване), след като справедливо ги притиснаха всички останали играчи срещу "петродолара". По-малко САЩ, по-малко контрол върху търговските сделки, по-алтернативни начини на разплащане, ограничен колониализъм и повече шансове за други играчи на планетата. защото свободната търговия нали беше преди всичко конкурентна търговия, да се дава шанс на всички други?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хахахаха

    22 Фев 2023 11:25ч.

    Авторът е постигнал пълна реабилитация на капитализма чрез фактчек на литературното произведение "Бай Ганьо" с фиксация върху дребното шмекеруване. Достойно за професорски анализ!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Pontifex Maximus

    22 Фев 2023 11:37ч.

    Нелепо съчинение

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    22 Фев 2023 11:39ч.

    "а доживотна борба за честно самодокаазване и безупречност, за устояване на принципите на търговски отношения в рамките на морала и хуманизма. " Не съм много съгласен с това твърдение. Нямам примери за стремежа за придържане на каквито и да са производствени отношения в рамките на морала и хуманизма. Навремето, в зората на демокрацията, ни проглушиха с отъждествяването на демокрацията с пазарната икономика. Незабвенният, победилият материализма, д-р Желев например. Тогава излезе една книга на Огнян Герджиков, тогава беше гл. асистент - "Коментар на търговското закон" (или нещо такова). Там О. Герджиков беше написал, че търговията не черпи своите източници от морала и етиката. Очовечаването на дивашкия капитализъм, до днешния - скандинавски, колкото и банално да е, не се дължи на иманентната му същност, а на страха от "вековната злоба на роба". Или малко по-философски - от диалектическото взаимодействие между заминаващото и идващото.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • добре, ето още конкретизации

    22 Фев 2023 11:49ч.

    Няма да въставам срещу диалектиката, и аз съм диалектик, и казаното бе коментар на някои внушения от текста на автора, които едва ли не приписват честността като свойство на човека именно в качеството му на търговец, при което се цели да се оправдае не толкова конкретния човек, колкото (псевдо)конкретният капиталист. И нямах предвид "откъде черпят източниците си" търговията и властта, а как наистина трябва да отстояваме честност при условията на борба за свободна търговия и власт - не представно, екземплярно, съотнасяйки ги с определен географски регион, класов статус или език, а свободно, отговорно, динамично устоявайки ги всеки миг и при променящи се обстоятелства именно в допустимите граници на морала, хуманността и мирното човешко съжителство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Честен търговец

    22 Фев 2023 11:52ч.

    е класически оксиморон

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Николай Николов

    22 Фев 2023 11:54ч.

    Това което основно създава капитализма е ПЕЧАЛБА и НЕРАВЕНСТВО,казано накратко.Индивида е централна фигура,а не човека.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • литературно за капитализма..

    22 Фев 2023 11:57ч.

    Историята на Маугли е автобиографична. Киплинг е отгледан от вълците на британския империализъм

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Списващия

    22 Фев 2023 12:14ч.

    Уважавани от мен колеги са описали тук много образно и използвайки много силни и подходящи думи разни неотменими характеристики на капитализма. Днес не искам да говоря за него, вече съм правил много пъти доста категорични оценки. Без съответната масивна и тежка аргументация, те увисват анонимно във въздуха. Тук това е максимумът, който може да се направи. Днес ще развия една една привидно отклоняваща от темата на проф. Пенчев теза. Накрая на изложението ще отбележите категорично, че всъщност прицелът е точен и съм изцяло в темата – поне това е целта ми! Ще опитам максимална краткост, което е непостижимо трудно. Става дума за нещо, което е от жизнено значение и е изключително актуално. Животът е залогът! Изненадан съм, че никъде не прочетох коментари в тази плоскост. Става дума за вчерашната реч на В. Путин. На отделни места се заслушвах внимателно, макар и да не ми беше в момента до нея. Верни и предимно познати неща се казаха за пореден път. Глупаците, пропагандаторите, користолюбците, тези с раздвоеното съзнание и оплетени в задушаващи конфликти на интереси говорят тотални простотии и неистини за смисъла на тази война. Чест е за мен да обитавам едно пространство с хора, които в мнозинството си виждат и разбират правилно дълбоката същност на случващото се. Няма време и място да повтарям всичко отначало. Залогът е голям! Защо така се случва, че никой не чува онова най-важно (субективно за мен) нещо, което беше НОВАТА информация от вчерашната реч. В.Путин се обърна в част от речта си към (тук ще използвам едно максимално широко и неточно понятие) олигархата и символно им каза примерно следното: „Не подавайте към Запада просяшка ръка, унизително наведени в кръста! Не чакайте и не се надявайте да получите обратно богатствата си, които същият Запад бандитски открадна от Вас. Забравете за него и за тях, всичко е приключило! Върнете се обратно и обърнете поглед към Родината Майка (Матушката). Тук, за разлика от там, сте наистина значими и уважавани хора! Развивайте с вашия безспорен талант нови проекти и вдигайте Родината в посока бъдещето!“ В глобален план нещата отиват на много, много зле. Системата е напълно изчерпана и не може да даде никаква перспектива на човечеството. В отделни личности витаеше някаква глуповата и ефимерна ... надежда, че редом с (неизбежната) победата в тази война, РФ вероятно ще намери някакви нови идеи, подходи, смисли и практики, който да дадат някаква алтернативност и упование, че е възможно някакво бъдеще за човешкия род. Е, уважаеми дами и господа, на всичко това вчерашната реч на г-н В. Путин СЛОЖИ КРЪСТ! Край, приключи се! Да живее новото СТАРО. Ще се търси някакво „решение“ в рамките на старата, надеждна и изпитана система. Мнозина анализатори твърдяха, че сега по фронтовете се кове нов елит на РФ, който по естествен начин няма да е готов да превива гръб пред олигарсите, когато и доколкото донесе жадуваната победа. На този етап официалната теза не предвижна нищо такова. Заявената оферта е максимално проста и ясна: Посипваме с пепел и забрава всичко случило се след 1991 г., който е взел, взел е! Който не е успял да вземе .... ами, ДА Е УСПЯЛ! Опитват да купят Леещите за Родината собствената си кръв с „високи“ заплати, пособия, обещания за бъдещи придобивки с евтин кредит, гаранция за приемане на децата им по алтернативен способ в университети и всякакви др., но НИЩО ПОВЕЧЕ! Вероятно важни и незаобиколими причини карат настоящото ръководство на РФ да застане на тази категорична позиция и със сподавен в гърлото, нечут от никого вик да изрече библейски: Господарят си е господар, Скотът си е скот! Всекиму неговото! Фактът на съществуването на човешкото същество, дори и надарено от Твореца с безспорни и забележими качества, сам по себе си не е обещание и гаранция за Бъдещето. „Обещания и гаранции дават“ само собствеността и властта! Така че – от цялата тази работа не може да се чака нещо съществено! Ще имаме пак ОЩЕ ОТ СЪЩОТО. Дори и в хипотезата на успешно завършване на войната, следващата голяма и глобално животозастрашаваща криза, несръчно се крие зад ъгъла! „Партньорите“ от Запада може временно да си поемат дъх и да насочат отново усилия в нови замисли за резултатното ни измитане от лицето на Земята.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ти го каза! "измитане от лицето на Земята"

    23 Фев 2023 14:11ч.

    Ами това е целта на КОНТРАРЕВОЛЮЦИЯТА от 80-е и 90-е години на 20-и век, която продължава и днес, но вече с насилствени средства. Продажните, глупави и алчни власт имащи ръководители на високо и средно ниво поискаха да имат лайна в лъскави опаковки и предадоха своите трудови народи, за да станат нови елити и капиталисти, а трудовите и глупави народи също бяха запленени от лайната в лъскавите опаковки на запада и също така поискаха да станат част от елита, и от господстващата на запад класа на капиталистите. Така всички социалистически държави в Европа, воглаве със СССР, вкупом влязоха в клоаката на капитализма, която се излива в ада на войните, пландемиите и ликвидацията на нормалното човечество. Човечеството в САЩ и в ЕС се подменя с безполови роби с промити мозъци от евроатлантическата пропаганда и от джендър пропагандата - бъдещите трансхуманни биороботи. Русия (БРИКС+), поне в това отношение, запазва своята човешка идентичност. Сатанинският евроатлантизъм и джендъризъм не могат да победят във войната срещу Бога. Термоядрената война се очертава като логичен завършек на евроатлантическия сатанизъм. Сатанистите дори и да оцелеят в ядрената зима, ще бъдат избити от оцелелите хора, като ще бъдат забити колци в сърцата им, за да не вампирясат.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Четящ

    22 Фев 2023 12:15ч.

    Статията е изключително повърхностна и явно е написана просто , за да се вземе хонорар. Ако сега беше жив Алеко щеше да пише например за масажист на бивше партийно величие или за охранителят му, за квартален милиционер станал банкер, за шофьори от УБО станали мутри и бизнесмени. За капитализма попитайте бившите колонии в Азия, Африка, Южна и Централна Америка какво мислят. Попитайте негрите и индианците в САЩ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Отвратен

    22 Фев 2023 12:30ч.

    Какъвто автора, такава и статията! Слаба, повърхностна и неказваща нищо съществено. Ако така учи и студентите, то работата е ясна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Svetla

    22 Фев 2023 12:31ч.

    Елементарно обяснение на сложен въпрос.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Интереса клати феса

    22 Фев 2023 12:55ч.

    Келепира мотивира. Тези основни принципи на наскоро зародилия се български капитализъм не че не са били известни на Ботев и Левски, но те просто отказали да се съобразят с тях. Говорели за идеали и разчитали на идеите си, които да мотивират БЪЛГАРИ да вдигнат революция!? Поради което с тях се случило това, което се случило (казвам го с цялото дължимо преклонение пред тези две икони)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пенчо бре, чети

    22 Фев 2023 12:58ч.

    Заглавието на писанието ми навява асоциации със стария шопски анекдот: "Най-мразим расовата дискриминация и негрите".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пенчо Пенчев

    22 Фев 2023 15:45ч.

    Както обикновено, всичко, за което лъжеше социалистическата пропаганда, се оказа истина.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • CJ Hopkins - просто и ясно обяснение за капитализма

    22 Фев 2023 20:40ч.

    ... Това е, което капитализмът е построен да прави. Идеологически погледнато, той е проста машина, която лишава обществата от "деспотични" ценности (религиозни, социални, културни, ценности, установени от крале, срещеници, аристокрация, артисти, общества, политически партии и т.н.) и ги заменя с една единствена стойност - разменната стойност, с което свежда всичко до потребителска стока. По същество, той е идеологическа машина, която кодира и декодира ценности, и трансформира обществата до пазари. ...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Още по-просто и ясно обяснение за капитализма

    23 Фев 2023 13:34ч.

    Обществено икономическа система основана на частната собственост и на експлоатацията на човек от частника/работодателя (капиталистът), вкл. и самоексплоатация. Абсолютният закон на капитализма: Непрекъснато натрупване и концентрация на капитала във все по-малко частни ръце (монополи/корпорации), а на другия полюс - все по-голямо обедняване (абсолютно и/или относително) на все по-големи човешки маси. По К. Маркс.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • очевидно

    22 Фев 2023 21:42ч.

    идеята е дискредитирането на още един български класик. Авторчето на тази статийка си въобразява, че е способен пак да убие Алеко Константинов.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Друг

    23 Фев 2023 8:22ч.

    Изумен съм от ниското ниво на този университетски анализ. Потресен съм от самата идея на този "интелектуалец" да прави "анализ" на капитализма, избирайки за обект на анализа си А.Константинов и Бай Ганьо. Изумен съм какви професори и доценти роди игнатовата реформа, за която никой не пише и никой не критикува. Но не всичко е свършило, Бог да ни е на помощ при задаващата се Денкова реформа!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Списващия

    23 Фев 2023 10:21ч.

    Не мисля, че Пенчев прави опит да опише и обясни капитализма. Това е просто една лакърдия "на тема" по мотиви от Алеко. Не го гледайте сериозно, а като токова, каквото си е - лакърдия. Добре де - може и да е повод да си кажем по някоя отделна, но вече сериозна приказка!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 1908 година - край на свободния капиталистически пазар

    23 Фев 2023 13:17ч.

    1908 година - година на голямата икономическа криза, която е в основата на ПСВ. Край на свободния пазар, край на свободната конкуренция. Капитализмът навлиза в своя заключителен и терминален стадий - империализма. И как да се обича капитализма, за който поетът пише: "златолуспест гигант се изправи сред кръв, сред морета от кръв и сълзи" (Хр. Смирненски). От времето на Първата световна война, до ден днешен капитализмът разрешава своите противоречия за сметка на проливане на кръвта на човешките маси, които работят за своите господари - капиталистите. Чрез войни, пандемии/пландемии ("испански" грип, хонконгски грип, свински грип, ковид-19...). Капитализмът вече е вампирясал и връща историята на робовладелската матрица назад, към нейното сатанинско начало, за да я презареди. Сатанизмът е контрапунктът на комунизма. Новото робовладелство на новите робовладелци - свръхбогатите частници сатанисти - е контрапунктът на свободното и безкласово човешко общество, основано на обществената собственост върху финансите и средствата за производство. Кой идиот все още обича капитализма? Кой идиот е радетел за трансхуманизма? Кой идиот смята, че античовешкият прогрес е добро? Кой идиот иска семето му да изсъхне, внуците и внучките му да станат безполови джендъри и безгръбначни роби? За какъв Бай Ганьо, за какви 5 лв прави разбор авторът на горния текст. Всичко отдавна е доказано, всичко отдавна е известно - капитализмът е съвременното робовладелство. Сатанизмът е бъдещото робовладелство и ликвидация на Човека, създаден по Божий образ и подобие. Тотално планетарно робство на шепа робовладелци над до 500 милиона роби. Останалото човечество е унищожено. На всеки 100 души 94 предстои да бъдат ликвидирани, а шестима да бъдат приведени състояние на био-роботи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анонимен робот

    23 Фев 2023 19:17ч.

    На оялия се пишман НРБ гражданин (от селски произход и не само) му бе необходимо да загуби омразния социализъм за да намрази излъгалия неговите надежди капитализъм. Хитреци обаче и днес са му намерили цаката - я, Путин, я руснаците като цяло са им виновни. Някои по-практични, които досега само цапаха паметници, вече ги трошат по македонски маниер. Да ма прощавате за лиричното отклонение, но част от корените ми са оттъдява.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коба

    23 Фев 2023 20:41ч.

    Да се чуди човек, да плаче ли, да се смее ли!? Професор седнал да защитава капитализЪма на основата на Бай Ганьо!? Великият Алеков герой се възприема най-малко от всичко като капиталист! Това е просто смешно, ако не е жалко! Като носител на евтин балкански и български селски тарикатлък, да, но като капиталист!? При огромните си заслуги, капитализмът има и някои огромни недостатъци и най-напред това че превръща човека в оръдие на труда, в ресурс и производствена единица. За останалото всеки вече се сеща...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • действителност идва от издействане

    24 Фев 2023 7:54ч.

    И авторът, и всички трябва да имаме предвид: светът, който ни се разкрива, не е някаква първична "действителност" сама по себе си, а само дискретна тема на съзнанието, чието споделяне изисква всякога вече вторични консенсусни процедури.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Василева

    25 Фев 2023 14:00ч.

    Авторе от описаното от вас мога само да стигна до заключението че нито разбирате капитализма нито отношението на субектите към капитализма. Много опростен и наивен подход.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи