Георги Вулджев: Щом в Хърватия не успяха да осуетят скока на цените след въвеждането на еврото, какво би станало в България

Георги Вулджев: Щом в Хърватия не успяха да осуетят скока на цените след въвеждането на еврото, какво би станало в България

Следвайте "Гласове" в Телеграм

Страхът от покачване на цените при приемане на еврото е най-често срещаното притеснение сред населението. По тази тема неведнъж са ме питали журналисти през последната година и всеки път казвам едно и също нещо, което уви се пропуска или прикрива от поддръжниците на приемането на еврото. 

В много държави непосредствено след въвеждане на еврото се забелязва скок в цените на стоки и услуги, които се потребяват често в ежедневието. Хранителни стоки, ресторантьорски услуги и други дребни услуги (например козметични). Това е резултат от т.нар. "закръгляне" на цените нагоре от страна на търговците. 

При стоки и услуги, които не се потребяват толкова често, например скъпа техника, съществено повишение в цените обикновено не се забелязва непосредствено след приемане на еврото. Именно това е и една от причините в официалните ценови индекси (които са агрегирани стойности) този инфлационен феномен да остане по-скоро скрит. За обикновените хора обаче тази инфлация е силно осезаема защото касае именно този тип стоки и услуги, които те потребяват най-често в ежедневието си. 

Това се случи в Хърватия в рамките на няколко дни веднага след въвеждане на еврото. Общата валута беше въведена на 1 януари и на 3-ти вече имаше репортажи с недоволни граждани, които се оплакват от голям скок в цените на определени стоки и услуги.

Хърватските медии говорят основно за хранителни стоки. Например, продукти в пекарни, които преди са имали цена в хърватски еквивалент на 80 евроцента след смяната на валутата вече струват 1,1 евро - 37,5% инфлация. Цената на кило портокали се вдига с 14%, а тази на кило картофи с между 35% и 45%. Кило лук вече струва с 25% повече, а цената на едно еспресо се качва със 16%. Има и други примери, всичко това се случва в рамките на дни.

Хърватските власти казват, че има нарушения на закона за приемане на еврото. Някои търговци били вдигнали цените с повече, отколкото им било позволено и щяло да има санкции. Тази ситуация е поредната илюстрация на това колко безсмислено е държавата да се опитва да контролира пазарни процеси. Неслучайно от подобен скок в цените при приемане на еврото се оплакват гражданите на почти всяка друга страна членка на еврозоната. Питайте някой холандец, италианец, германец или грък. 

Гледайте Хърватия и мислете за България. Щом там властите са били неспособни да осуетят скока в цените при смяна на валутата, не ми се мисли какво би се случило у нас.

 

 

Коментари

  • Gen Gurko

    04 Яну 2023 16:46ч.

    Това да го четат продажните лъжци, които искат приемане на еврото, защото инфлацията била вече изконсумирана, видите ли. Заслужават бой с тояги на голо. Всички трябва да се подпишат на подписката на възраждане за запазване на българския лев. До един.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ...

    04 Яну 2023 17:06ч.

    То е ясно, какво ни чака, но за съжаление българите ще страдаме от собственото си овчедушие... за пореден път! Ако бяхме "нормален народ", до сега трябваше да сме изринали целия политически боклук, задръстващ, както Народното Събрание, така и цялата ни политическа сцена, която се е превърнала в мръсна циркова арена!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • >>>

    04 Яну 2023 17:09ч.

    Трябва задължително Референдум по този въпрос, както и по въпросите за членството ни в ЕС и НАТО. Време е поне веднъж в Историята да напуснем потъващия кораб навреме! Убеден съм, че никой не е мечтал за такъв ЕС...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Протестирайте , серсеми !

    04 Яну 2023 17:22ч.

    Включили са ви "обратното броене" ! После няма връщане назад, протестирайте дорде е време !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • To вече е към края

    04 Яну 2023 17:37ч.

    Само още няколко закона трябва да приемат и всички приключва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Име

    04 Яну 2023 17:58ч.

    Скока на цените е гарантиран, но много по-страшна е загубата на валутен суверенитет и солидарното участие в задлъжнялостта на ЕС! Доцент Сарийски /господ здраве да му дава!/ не веднъж и два пъти го обясни, ама полза йок, файда хептен. Нашите "yes sir"-и ще го приемат еврото и точка!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Успокоение

    04 Яну 2023 18:01ч.

    По-добре разпитайте за същите ефекти на 01.01.2000г в Италия и Гърция, особено първата. Трябва да се черпи челен опит.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Това с увеличението на цените

    04 Яну 2023 18:07ч.

    е непосредствения и най-малкия проблем. Големият проблем идва след няколко години- при Гърция след малко по-малко от десет, при нас ще е след по-малко. Ако забелязвате, досега никой не е дал смислен аргумент ЗАЩО трябва да влизаме в еврозоната. Как това би подобрило живота на българските, или ако щете, и европейските граждани? А това е първият въпрос, на който трябва да бъде даден отговор още преди започване на подготовка за присъединяване! Нашите т.нар. "управници" от много време насам се държат не като избраници на българския народ, а като управляващи територията губернатори, назначени от знаете кой. За какво последно някой управляващ се е отчел пред народа?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Шарлатания

    04 Яну 2023 18:09ч.

    Според групата на шарлатаните в България цените ще паднат и народа ще стане още по богат. Поради своята продажност и сериозна тъпота шарлатаните ще извършат чудеса без да разбират свойството и значението на извършеното.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Карачибук

    04 Яну 2023 18:14ч.

    Информацията за поскъпването в Хърватско е неправилно представена. Цената на кило портокали наистина е вдигната с 14%, но всеки клиент закупил поне 2 г. получава право на безплатна бърза клизма. По подобен начин е осигурен бонус за пазаруващште от поскпъпналите с 35% ази на кило картофи с 35% червени артофи. Закупилите три килограма от тях се премират с ваучер за интимна модна прическа.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Охи

    04 Яну 2023 18:39ч.

    Абе колеги,доц.Сарйиски го обясни пределно ясно,защо е това натискане сто пъти-на глемите акули достъпът до лесни кредити се увеличава неимоверно,те си теглят пари назаем яко,ние влизаме в дългова спирала.Хиените това не ги интересува,справка Гърция,народът солидарно плаща всичко,барабар с дълговете на другите,после закономерен фалит,пълно завладяване икономически,политически на държавата и окончателно закотвяне в т.нар. пргресивен свят и така...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Георги Вулджев: Щом в Хърватия не успяха да осуетят скока на цените след въвеждането на еврото, какво би станало в България

    04 Яну 2023 18:50ч.

    От първи път ли да позная, или ми давате право на три опита?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Карачибук

    04 Яну 2023 20:00ч.

    В България въвеждането на еврото ще доведе до драстичен спад на ценити с повече от 47% при хранитлните и над 50 % на неранителните стоки. 90 % ще си сменят вибраторите с нови с изкуствен интелект. Всички жени над 18 ще уголемят циците и устните си. Магазините за храни ще бъдат ометени, а телесното тегло на цията ще нарасне с 23 00тона

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А на нас, мъжете,

    05 Яну 2023 1:50ч.

    с колко ще ни порасне ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Νέμεσις

    05 Яну 2023 4:25ч.

    Незабавно да се спре отсичането но монети евро и да не се пилеят пари, защото народът още не се е произнесъл дали иска еврото. Крайно време е да се потърси сметка на националните предатели. Нека тук се обявят местата, където може да се подпишем за референдума за отлагане приема на еврото. Да има пунктове за подписи в България и в чужбина!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    05 Яну 2023 9:33ч.

    В България ще бъде мътна и кървава, след като падне валутният борд. Това обаче трябва да бъде обяснявано от ИСТИНСКИТЕ ФИНАНСОВИ СПЕЦИАЛИСТИ, ИМА ТАКИВА. Господин Дачков, не се мотай, а всеки ден пускай по едно обяснение от ИСТИНСКИТЕ! А Рошавият и останалите неграмотници да вървят на майната си. Категорично съм против референдум, като имам предвид за кого гласуваха българите през последните 20-30 години, особено последните 15....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • O, не...

    05 Яну 2023 12:04ч.

    Референдум трябва да има за всеки значим международен договор - ЕС, НАТО, еврозона, въвличане във война (в случая пращане на оръжие) и т.н., включително вътрешната политика и стратегията за бъдещото развитие на държавата, ако щеш в период от 30 до 50 или 100 години. В крайна сметка това е демокрацията - решенията се взимат от суверена, а управляващите са нищо повече от изпълнители на решенията. А ако суверена вземе лошо решение - ОК, така да е, в крайна сметка трябва да се научи, така се вдига политическата култура. НО - всички решения трябва да се взимат информирано, т.е. трябва да има широк дебат с всички гледни точки.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • SIMO

    05 Яну 2023 20:38ч.

    Абе за какъв рефенДУМ бълнунаш? Чърчил го е казал: "Ако изборите решаваха нещата, отдавна да сме ги забранили.." И да ти цитирам товарщ Сталин: "Не е важно кой гласува, а кой БРОИ гласовете.." Сега разбра ли за референДУМите???

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • нашето обедняване ще финансира безумната война на западните елити в Украйна

    05 Яну 2023 10:37ч.

    Тенденцията е ясна и ще я видите, ако наблюдавате внимателно Хърватия: постепенно цените на всички стоки ще се уеднаквяват с цените в еврозоната, въпреки халтурните и лицемерни опити да ги спрат. А това за нас ще означава двойно обедняване, двойно лишаване от спестявания, трупани в национална валута. Подобен терор срещу населението е форма на финансов геноцид.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Садам

    05 Яну 2023 11:35ч.

    Най-забавното е, че цените в момента в БГ са такива, каквито са цените в Хърватия в евро СЛЕД влизането им в еврозоната.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ГенБон

    05 Яну 2023 11:40ч.

    Тези, които призовават за референдум по въпроса по-добре да мълчат. Първо, никой няма да допусне такова нещо. Второ, ще отидат да гласуват онези 15-20% от най-дебилните умнокрасиви, а тези, които наистина ги засяга и не искат еврозона ОТНОВО ще си стоят в къщи, ще отидат на вилата на село или за гъби в гората. И тогава официално ще се установи, че народът е напълно "за" еврото. По-добре случайността да ни избави, отколкото да разчиташ на раята.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • О, не...

    05 Яну 2023 12:07ч.

    В случая раята - това е народа. Ако народът вземе лошо решение, или го мързи да решава, ще си носи последиците от това, при това с пълното знание, че решението е негово, а не е натрапено отгоре. И така, докато се научи, ако се научи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    05 Яну 2023 12:20ч.

    До O, не... 05 Яну 2023 12:04ч. Знам какво говоря, приятелю! Голяма част от българското население спи, каквото и да им обясняваш, смисъл няма. Мързелив народ и алчен! Толкоз! Жалко за децата и за пенсиите.... Не мога да повярвам, че народ не си мисли за интереса и за децата, които търкат улиците и задниците на стиснатите западняци...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • О, не...

    05 Яну 2023 12:39ч.

    Съгласен съм с теб, и аз познавам спящи. Ако ги питаш какви са предимствата от еврозоната, ще ти отговорят - супер, няма да обменям левове в евро, като ходя на почивка в Гърция! Но, в чл. 1 на Конституцията пише, че властта произлиза пряко от народа. Т.е., ако народът иска патологично вредни неща за себе си, нека ги получи, но ще е отговорен той и само той. В крайна сметка, ако не се събуди, си заслужава съдбата. Никой не е длъжен да бди "отгоре" за доброто (а какво е "добро"?) на народа - хората отдавна са казали - на каквото си постелеш, на това ще легнеш. Затова съм привърженик на референдумите - това е висш израз на демокрацията. А какво решение ще се вземе, си зависи от участниците. п.с. Преди няколко дни бяхме с приятелско семейство, с две деца, на разходка на Витоша. По едно време малкото (на около 5?) се спъна в там някъде из рапънака, претърколи се през глава много артистично, и аз се оказах най-близо до него. Гледам го - нищо му няма, казах му - ставай, и го оставих да си се изправи само. Няма да ти казвам как ме гледаха минаващите бабички, едната нещо изломоти, че трябвало да му се помогне, винаги някой трябва да се грижи за теб... Кой е тоя някой? Никога не съм разбирал това, ако сам не правиш това, което мислиш, че трябва, как можеш да очакваш някой друг да го направи за теб?!? А самият процес да научиш какво е добро за теб, в повечето случаи е болезнен...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    05 Яну 2023 14:10ч.

    Пак ти казвам, знам какво говоря и с кого имам работа.... чела съм подробно някои от плановете на държави за приемане на еврото.... Много по-важно е обаче да се слушат ИСТИНСКИТЕ И ДОБРОНАМЕРЕНИ ФИНАНСИСТИ! Винаги ще бъда против референдумите поради причините, които изредих по-горе, също и купища други. Мислещите българи са единици, много ми е трудно и болно да го кажа, но е факт! И за кой ли път, едни от високостандартните държави членове на ЕС : Швеция, Дания, Полша, Чехия, Унгария, Румъния се мотае до 29-а, не влизат в еврозоната, Англия си се измъкна направо.... какво повече.... Между другото, някои съседи, без да са в Еврозоната, си работят с евро, както години преди това с долари и марки!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • О, не...

    05 Яну 2023 15:01ч.

    Разбирам те, но позицията ти ми се струва утопична. Дори да приемем хипотетично, че някой ще действа безкористно в твой интерес, колко време ще продължава това? Още повече, че тези, които (особено сега) взимат решенията, имат обратен на твоя (и моя) интерес и съответно последният е пренебрегнат, за което са допълнително стимулирани. Да не мислиш, че не са наясно с негативните последици за плебса от влизането в еврозоната? Само че негативните за нас последици за тях са положителни. Нещата са описани много добре и от Стиглиц, и от Ханке, и от Варуфакис, и от Сарийски, и какво от това? Дебатира ли се по въпроса? Мислиш ли, че ще допуснат (примерно) Сарийски да решава за влизането у нас на еврозоната? Какъв е начинът да се чуе гласа ни? Съгласен съм, че мислещите са малцинство, но пък много голяма част от хората инстинктивно усеща, че това не е добре за тях. За мен е важно спящата част да се събуди, а това може да стане с поемането на пряка отговорност за решенията си (пък ако ще и да е с съпътстващите грешки на растежа), а това няма да стане никога, докато разчиташ на някой да те обгрижва. Защо диктатурите, маскирани като "демокрации" (и европейската, и американската) ненавиждат референдумите? Примери бол, включително скорошни. п.с. Дания се отказа с референдум :)) Швеция ще чака първо икономиките да конвергират, и тогава ще мисли. Полша и Унгария ненавиждат брюкселския диктат и съответно евро там ще видим на кукуво лято. За Чехия не знам. п.с.с. в по-горния ми коментар за Витоша вместо "дни" да се чете "години", не че има някакво значение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Каква ви пряка отговорност с тези изборни машинки...

    05 Яну 2023 17:50ч.

    Смехотворно е

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи